Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 18:32
Ik gebruik mijn zolder nauwelijks. Momenteel lopen daar nog de 22mm radiatorbuizen ongeisoleerd door heen. De warmte daar kan ik beter in woonkamer gebruiken, dus ik wil ze graag van wat isolatie gaan voorzien. Op internet vind ik echter veel verschillende opties:

- standaard buisisolatie van de gamma e.d. (volgens mij 9 mm dik isolatiemateriaal)
- climaflex op internet, is 13 mm dik (of XT, die kun je dichtplakken)
- Omwikkelen met glaswol (voor de leidingen die achter een koof verdwijnen lijkt dat me acceptabel, maar een aantal lopen in het zicht en dat moet ook wel nog aan te zien blijven.)

Ik zoek ervaringen hiermee en misschien nog andere ideeën hoe ik de warmte het beste in de buis kan houden. Ook vind ik het lastig om webshops te vinden waar ze iets anders dan de standaard climaflex verkopen, dus tips daarvoor zijn ook welkom!

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Armaflex:
http://www.armacell.com/W...FCC4C144C8025774C005BB993

Dat is nog wat beter dan Climaflex.

Dun isoleren is bij buizen belangrijk, want als je dikker gaat, is het oppervlak ook groter en dus het warmteverlies. Je moet alleen zelf even de afweging maken of het de meerprijs waard is. Belangrijkste is dát je die buizen isoleert, want dat scheelt je heel veel verlies!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:19
Interessant topic. Ik heb nogal wat meters verwarmingsbuis door m'n kruipruimte lopen. Daar heeft ooit iets van isolatiespul overheen gezeten, maar dat is vergaan, het valt in brokjes uit elkaar als je er tegenaanstoot.

Loont het de moeite om een middag door de kruipruimte te woelen en die buizen te isoleren? Moet buisisolatie strak om de buizen heenzitten of is een maatje groter geen probleem? Is er overigens een standaardmaat voor die buizen (huis van begin 70's), scheelt me weer een tripje down under.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ik heb hier de buizen geisoleerd met de standaard 'gamma' buisisolatie en luchtdicht geplakt met aluminiumtape.
Echter voelde de isolatie daarna nog steeds warm aan.
Had nog wat aluminium ondervloer over voor onder laminaat en heb dit er omheen gewikkeld, daarna was het een stuk beter.

Echte meetwaarden heb ik niet maar sindsdien is de zolder niet meer tropisch en de CV werkt minder om de warmte beneden te krijgen.

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 18:32
meeste standaardmaten zijn 22mm voor de hoofdleidingen en 15mm voor de aftakkingen naar de radiatoren.
(andere standaard buismaten zijn 18 mm en 12 mm)

Als de (2x) 14 meter aan leiding op mijn zolder isoleren al uit kan, dan kan het zeker uit om dat in de kruipruimte te doen!

Iemand trouwens nog tips voor webshops die armaflex verkopen? Ik heb dus circa 28 meter aan 22mm nodig :)

[ Voor 16% gewijzigd door WouterB op 16-02-2012 21:54 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-04 23:14
In plaats van 1x een standaard dikte (9-10mm) te nemen kan je ook 2x isoleren met totaal dus dubbelde isolatie (18-20mm).
Achter de schotten onder het dakhout heb ik van de winter eerst met een diameter 15mm geisoleerd en vervolgens met een 2e laag van 24mm.(+/-15+9)
Diameters weet ik niet exact ik heb in de bouwmarkt gekeken of het goed aansloot en vervolgens een aantal meter megenomen. Er zat wel verschil tussen de verschillende types van Karwei , Praxis en Hornbach qua diktes/diameters.
Voordeel is dat je het overal kan halen, nadeel misschien iets duurder? dan armacell en extra werk.

edit: Zoals pcmadman hieronder al aanhaalt: ook muurbeugels isoleren. Dit heb ik gedaan door ze te vervangen door pijpbeugels met zwart rubber (bedoeld voor geluiddemping)

[ Voor 22% gewijzigd door W.Wonderland op 16-02-2012 23:39 ]

• Paul C
Het is wel belangrijk dat de buisisolatie goed om de leiding sluit. Gebruik dus de juiste diameter.

Voor webshops:
http://www.bengshop.nl/de...p=41&itemgr=&startlimit=0
http://www.deleidinggroot...en_zelfklevend_l2_m1.html

http://www.walravenbv.com/catalog/product/117428 even bellen?

Maar ik denk dat je misschien beter kunt doen wat W.Wonderland zegt:
Twee lagen goedkope isolatie over elkaar. Goedkoper en waarschijnlijk effectiever! Armaflex is namelijk wel beter, maar ook maar een beetje beter. Dubbel isoleren lijkt me dus een goede optie in ruimtes die helemaal niet verwarmd hoeven worden, zoals een kruipruimte of zolder waar niemand komt. Ik heb thuis de buizen geïsoleerd in de ruimte waar de CV hangt. Daar was het eerst tropisch en nu comfortabel. Ik zie echter wel dat de goedkope isolatie van de karwei echt nog wel beter kan (=tweede laag bijv.), als ik er met mijn warmtebeeld camera naar kijk. Het is echter zo dat die ruimte ook wel een beetje warmte mag hebben, dus heb ik dat nog niet gedaan.

Als je trouwens goed wilt isoleren is het ook interessant om de muurbeugels te isoleren. Bij Olino hebben ze een keer getest dat het toch nog een significant effect sorteert om een stukje vaatdoek tussen de buizen en de beugels te steken:
http://www.olino.org/arti...teverlies-in-buisisolatie

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:50

MsD

Als je trouwens goed wilt isoleren is het ook interessant om de muurbeugels te isoleren. Bij Olino hebben ze een keer getest dat het toch nog een significant effect sorteert om een stukje vaatdoek tussen de buizen en de beugels te steken:
http://www.olino.org/arti...teverlies-in-buisisolatie
Grappig, dat doe ik al jaren met een stukje binnenband (van de fiets) dat voorkomt ook dat je eventuele tikkende leidingen krijgt. Ook eventueel ruisende buizen hoor je op deze manier minder.
Dat het nog isolerend werkt is natuurlijk mooi meegenomen.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 17:29

Eagle Creek

Breathing security

Ik lees op die pagina een besparing van 13€ per jaar. Ik weet niet hoe gemiddeld dat is, maar het klinkt niet écht als de moeite, als je ook materiaalkosten mee moet rekenen.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Eagle Creek schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 23:54:
Ik lees op die pagina een besparing van 13€ per jaar. Ik weet niet hoe gemiddeld dat is, maar het klinkt niet écht als de moeite, als je ook materiaalkosten mee moet rekenen.
Dit staat er (met toevoeging van nadruk door mij):
Stel dat we door een betere isolatie het warmteverlies 250 Watt beperken in de cv buizen. Als de cv ketel b.v. 500 uur per jaar stookt, geeft dat een besparing van 125 kWh. Bij een energie inhoud van 8,8 kWh per m³ gas, en een ketelrendement van 85 % komt dat op een besparing van 16,7 m³ gas per jaar. Met een gemiddelde gasprijs van 0,78 euro per m3 kom je dan uit op een besparing van ongeveer 13 euro per jaar.
Dus de extra isolatie bovenop de standaard buisisolatie levert 250W op.
Als je CV slechts 500uur per jaar aan staat bespaart dat nog eens €13 extra. Maar de je CV zal meer iets van 2000uur aan staan gok ik zo. Tenminste is dat hier wel het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
pcmadman schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:19:
Dun isoleren is bij buizen belangrijk, want als je dikker gaat, is het oppervlak ook groter en dus het warmteverlies.
Dit is echt onzin! Jij deed toch natuurkunde? Het oppervlak wordt wel groter maar de temperatuur wordt lager en dus ook het temperatuurverschil en dus de warmtestroom wordt ook lager. Als dat niet zo is dan zou je ergens energie opwekken (perpetuum mobile).

Meer isolatie isoleert altijd beter.

Buisisolatie van de gamma/praxis is zonde van het geld en van het werk, het doet amper iets (40-50%). Je wil eigenlijk een keer zo dik. De tvt is in strikte zin langer, maar uiteindelijk levert dikkere isolatie je het meeste op per geïnvesteerde euro en per geïnvesteerde tijd.

Oftewel 20 euro investeren, 1 uur werk en deze in 3 maanden terugverdienen (elke 3 maanden 20 euro).
Of 40 euro investeren, 1 uur werk en deze in 4 maanden terugverdienen (elke 4 maanden 40 euro). Ik weet wel wat ik kies :) (getallen zijn fictief maar buisisolatie heeft een erg korte tvt).

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 17-02-2012 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
Als de isolatie van de bouwmarkt niet goed (genoeg) is, wat raad tje dan wel aan?
Verder, heeft het isoleren van retourleidingen zin of kun je volstaan door enkel de aanvoerleiding te isoleren?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
@Spiceworm:
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest denk ik.
Ik bedoel dat niet dat het belangrijk is dat de buisisolatie dun is, maar dat het beter is om dezelfde isolatie waarde te realiseren met dunnere isolatie.

Stel je hebt een buis met diameter 15mm en je isoleert deze met een 1cm dikke laag met Rc = 1, dan is het warmteverlies per strekkende meter het gemiddelde oppervlak van de isolatie maal de warmtegeleiding. Oftewel gem. diameter = 15mm + (2 x 10mm / 2) = 25mm. Het oppervlak is dan 25mm * pi = ~0,078m²
Het warmteverlies is dan 0,078m * 1 W/m²K = 0,078W/mK
Dezelfde berekening voor een Rc=1 met een isolatiedikte van 2cm:
15mm + (2 * 20mm / 2) = 35mm
35mm * pi * 1m = 0,12m
0,12m * 1W/m²K = 0,12W/mK

Dunnere isolatie met dezelfde isolatiewaarde is dus beter. Én meer isolatie met dezelfde warmtegeleiding is dus ook beter. Het kan allebei, of één van de twee, maar de kunst is dus om met zo min mogelijk geld de warmtegeleiding zoveel mogelijk te beperken.

@Puch-maxi:
Retourleidingen zijn ook warm, dus dat heeft ook nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
@Eagle Creek
maar dat doe je dan wel 10 jaar lang of meer.
dan is het al gouw 130 euro.
en onze gas voorraden zijn zeker niet oneindig. (laten we het niet verspillen.)

@Puch-Maxi
als je dan toch doet dan doe je het toch meteen goed?
anders kun je het beter laten.
of je wil misschien toch nog een beetje zolder verwarming.

@SpiceWorm
rustig maar, soms typen mensen niet zo snel als jij kunt antwoorden.
het komt goed.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 05-05 23:50
Vanzelfsprekend, als ik het doe dan doe ik het liever meteen goed :). Ik zat alleen even te denken, de retour is minder warm dan de aanvoer ergo: de retour verliest minder warmte dan aanvoer (stel de aanvoer is 40 graden en je retour is 20 graden dan verlies je op je aanvoer veel meer warmte in een ruimte van 18 graden dan op de retour). Maar alle beetjes helpen natuurlijk!

De TS gaat hier uit van een zolder, maar ik heb het over de aanvoer/retour in een semi verwarmde ruimte waar de ketel ook staat.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-03 05:37
Ben ook de buizen in de kelder aan t isoleren en optimaliseren.
De buisisolaties van gamma en praxis worden na 1 jaar slap, ze verteren...
Die van de hornbach daarintegen niet, je voelt wel nog wat warmte erdoorheen, daarom heb ik deze week via tonzon de bandage folie besteld. Deze wil ik nog een keer erheen wikkelen.

[ Voor 3% gewijzigd door pielle007 op 17-02-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 04-05 09:50

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

catchingfire schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:43:
Interessant topic. Ik heb nogal wat meters verwarmingsbuis door m'n kruipruimte lopen. Daar heeft ooit iets van isolatiespul overheen gezeten, maar dat is vergaan, het valt in brokjes uit elkaar als je er tegenaanstoot.

Loont het de moeite om een middag door de kruipruimte te woelen en die buizen te isoleren? Moet buisisolatie strak om de buizen heenzitten of is een maatje groter geen probleem? Is er overigens een standaardmaat voor die buizen (huis van begin 70's), scheelt me weer een tripje down under.
Mag ik even een waarschuwing geven............Indien van toepassing

Aangezien je huis begin jaren 70 is en er in die periode nog gewerkt werd met asbest even het volgende.
Is er om de buis isolatie aangebracht (steen/glaswol) met hierom heen een "vezel matje" wat weer met witkalk is volgesmeerd?
Als hierop het antwoord JA is kijk dan uit. Tot begin jaren 70 waren die matjes soms voorzien van asbesthoudende materialen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
ik heb gewone GAMMA buisisolatie gebruikt en enkele meters radiatornoppenfolie gekocht. Dit omdat de temp. van je water zo hoog is dat er veel stralingswarmte ook door je isolatie verloren gaat.
Eerst buisisolatie over de beide leidingen en daar dan de radiatorfolie met de glimmende kan naar binnen, dan bijft de buitenkant handwarm. de radiatornoppenfolie zet je vast met ducktape. Mijn vrouw boos omdat de zolder koud bleef!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
pcmadman schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:51:
@Spiceworm:
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest denk ik.
Ik bedoel dat niet dat het belangrijk is dat de buisisolatie dun is, maar dat het beter is om dezelfde isolatie waarde te realiseren met dunnere isolatie.
haha gelukkig. Excuses voor de wat felle reactie trouwens, had m'n avond niet echt gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
technopeuter schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:47:
ik heb gewone GAMMA buisisolatie gebruikt en enkele meters radiatornoppenfolie gekocht. Dit omdat de temp. van je water zo hoog is dat er veel stralingswarmte ook door je isolatie verloren gaat.
Eerst buisisolatie over de beide leidingen en daar dan de radiatorfolie met de glimmende kan naar binnen, dan bijft de buitenkant handwarm. de radiatornoppenfolie zet je vast met ducktape. Mijn vrouw boos omdat de zolder koud bleef!
Glimmende kant moet sowieso altijd naar buiten gericht zijn omdat het om de overgang naar lucht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:48
gamma buis isolatie + tonzon bandagefolie
zo gebeurt, en nu is het tenminste fris in het CV hok.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-04 02:03
Nog een gedachte: als radiatorbuizen door dezelfde ruimte gaan als waar je koelkast/vriezer staan, heeft isoleren nog extra nut: hoe koeler die ruimte, des te minder heeft je koelapparatuur te doen (schaalt slecht richting en onder vriespunt, you get the idea ;) )

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:23
In theorie wel maar vele koelkasten en vriezers raken zwaar in de war van een koude omgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Woodski schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 14:42:
In theorie wel maar vele koelkasten en vriezers raken zwaar in de war van een koude omgeving
In theorie wel, maar heb mijn vriezer en zuigleiding gewoon goed (na)geisoleerd en hij heeft de hele winter onder buitenomstandigheden prima gedraaid.

Hij staat in een stenen berging zonder enige vorm van isolatie en kierdichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Volgens mij is dat vooral een issue met koel-vriescombinaties, omdat daar vaak één thermostaat voor zowel het vries en koel gedeelte wordt gebruikt, welke in het koelgedeelte hangt. Doordat het koelgedeelte in een koude ruimte niet opwarmt, springt de thermostaat niet meer aan en wordt het vriesgedeelte ook niet meer gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

pcmadman schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 18:10:
Volgens mij is dat vooral een issue met koel-vriescombinaties, omdat daar vaak één thermostaat voor zowel het vries en koel gedeelte wordt gebruikt, welke in het koelgedeelte hangt. Doordat het koelgedeelte in een koude ruimte niet opwarmt, springt de thermostaat niet meer aan en wordt het vriesgedeelte ook niet meer gekoeld.
Inderdaad en door de luchtvochtigheid zou ook de elektronica aangetast kunnen worden.

Maarja on-topic: Radiatorbuizen isoleren of niet isoleren zal niet heel veel verschil maken met de koelkast die onder de 10 graden omgevingstemperatuur komt. Ik denk alleen wel dat als je de warme (40-70 graden) isoleert dat de koelkast beter zijn warmte kwijt kan (situatieafhankelijk uiteraard).

Alleen krijg je wel de warmte waar je hem wilt, in de radiator in plaats van ergens anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
Rukapul schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:49:
[...]

Glimmende kant moet sowieso altijd naar buiten gericht zijn omdat het om de overgang naar lucht gaat.
je wilt graag de stralingswarmte beperken, daarom de glimmende kant naar binnen. net als radiatorfolie achter de radiator ook het glimmend oppervlak richting de radiator heeft
je warme gerechten die je warm wilt houden met de glimmende kant naar binnen inpakt in allufolie en koude gerechten de glimmende kant van de folie naar buiten zie ook: http://hobby-en-overige.k...n/618-aluminiumfolie.html

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Bij een radiatorbuis zou ik de glimmende (hoogste reflectie) kant naar binnen plaatsen en bij een radiator naar buiten. Bij een radiator wil je het folie nl. wel warm hebben om de warmteverspreiding via convectie te maximaliseren, maar wil je zo min mogelijk uitstraling naar de muur. Bij een CV-leiding wil je het totale warmteverlies zoveel mogelijk beperken en dan geeft het mogelijk een minimale verbetering als de reflecterende kant naar binnen is gericht. Beter nog zou het trouwens zijn om de folie aan beide kanten reflecterend te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Altijd van kracht: Hoe meer isolatie, hoe beter.

Echter na een bepaalde dikte neemt het warmteverlies dusdanig af dat je beter ergens anders je isolatie kwijt kan.

Ik heb geisoleerd totdat de warmte aan de buitenkant van de isolatie tijdens stoken niet meer te voelen was.
Net zoals dat je bij een huis ook stopt bij een goed binnenklimaat (of een lage energierekening).
Sommige mensen nemen genoegen met een half verwarmde zolder (door leidingen), sommige zullen doorgaan totdat het warmteverlies nagenoeg nul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initialsfv
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-12-2024
Radiatorbuizen isoleren zal wellicht helpen, maar een groot gedeelte van de buizen gaat ook door muren heen, en daar kan je niet isoleren en daar is de warmteoverdracht veel hoger (geleiding), dus ik vraag me af of het dan wel zin heeft om die enkele meters die niet door de muren heen gaan te isoleren.

Het zal in elk huis natuurlijk anders zijn...

Welkom op GoT! Maar kick na 10 jaar zonder echt baanbrekende nieuwe informatie is niet erg nuttig, graag niet meer doen.

Reacties hierop mogen dus ook achterwegen gelaten worden :)

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 12-08-2022 14:30 ]

Pagina: 1