RagingPenguin schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:29:
[...]
Je hebt juridisch advies gevraagd voor het bouwen van jouw case, niet voor die van je werkgever. Dat zegt opzich niks, in elk conflict kan elke kant juridisch advies krijgen, ongeacht hoe goed of fout ze zitten (dat is in Nederland zelfs een recht). Pas als een rechter beide kanten gehoord heeft en uitspraak doet heb je een juridische poot om op te staan. Tot die tijd heb je niks meer dan een advies over hoe je de case zou kunnen aanpakken als het conflict zou willen aangaan. Dat zegt verder niets over de haalbaarheid van de zaak. Maar goed, als je case glashelder was had je waarschijnlijk dit topic niet aangemaakt.
Livi schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:13:
[...]
Wow.... Ik hoop niet dat je zo'n toon ook op je werk aanslaat, want als lg zou ik jou er langzaam willen uitwerken.
Het is zwaar vermoeiend om met mensen te moeten werken die met oogkleppen op alleen voor hun eigen belang gaan. Het bedrijf waarvoor je werkt gaat over meer dan alleen om jou. Jouw lg heeft daar beter zicht op dan jij kan hebben vanaf jouw positie.
Ik vind het vreemd dat je niet wil geloven dat jouw lg gewoon jouw salaris kent. Daar heb je als lg normaliter inzage in, ook als dit niet bij je functie specificering vermeld staat. Het is namelijk zo'n beetje de basis van wat je binnen een bedrijf deelt over de werknemers. Net als je naam, adres, telefoonnummer, bsn nummer en meer van dat soort basale zaken.
Je gaat ook niet in iemands functieprofiel zetten dat diegene het adressenbestand van de hele afdeling kan inzien

Laat ik beginnen met een excuus te maken voor mij toon, bij deze.
Ik heb niet gezegd dat ik juridische stappen ga ondernemen, juist omdat ik de relatie met m'n werkgever in stand wil houden. Maar ik sluit het niet uit, daaruit is voorzichtigheid gewenst.
Ik kan niet over de details van de case spreken, dat maakt het lastiger. Dat wekt weer irritatie bij mij op omdat jullie reactie geen betrekking heeft op onze organisatie en de management structuren. Want nogmaals, ik heb hier heel veel in verdiept, inmiddels ook een reactie gehad van een vertrouwenspersoon binnen HR die heeft bevestigd dat het niet de bedoeling is dat hij mijn salaris weet omdat het niet bij zijn functie hoort daar iets van te vinden. Complex, I know.
Wellicht is er sprake van een "gebruikelijke gang van zaken" voor de privacywet en een realiteit van de privacywet.
Barrycade schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:31:
[...]
Wow, weet niet waar je werkt, maar je hangt nogal wat op aan het belang van functieomschrijvingen.
Mijn functieomschrijving is een half a4-tje max. En daar staan wat hoofdlijnen in. Maar dat ik mag tekenen voor aankopen/aanhuur of personeelsbeheer incl beoordelingsgesprekken + inzicht in arbeidsvoorwaarden staat daar echt niet in. Maar moet dat echt gewoon doen.
Dus als het allemaal zo formeel is bij jullie hoe lang zijn die omschrijvingen dan bij jullie als iedere punt en komma er in blijkt te staan? Telefoonboek dikte?
Maar weet niet welke vete je wil gaan uitvechten, maar succes ermee, zoek alvast even je sociaal plan op in 1 van die vele handboeken die er zullen zijn.
Als je niet weet hoe dik onze functieomschrijvingen zijn, reageer dan ook niet zo kattig. Ik heb al aangegeven dat ik geen juridische stappen actief wil ondernemen, maar niet uitsluit. En zoals op de vorige pagina gezegd in de post van Hann1BaL heeft dit topic vooral een informatieve waarde nu inzake toegang tot personeelsdossier na de privacywet. Lees het maar eens na.
En om antwoord te geven op je vraag, onze functieomschrijving zijn een stuk breder dan een half A4. Ik heb er ook de vacature tekst op nageslagen. Ik heb mijn huiswerk wel gedaan.
Herko_ter_Horst schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:44:
[...]
Dat is jouw standpunt. De werkgever zal daar in een juridische procedure tegenover stellen dat hij een gerechtvaardigd belang heeft bij het laten inzien van salarisgegevens door de leidinggevende die verantwoordelijk is voor beoordelingen. Aangezien dit bij veel bedrijven de normale gang van zaken is, zal jij waarschijnlijk meer moeten doen om aannemelijk te maken dat dit bij jullie echt niet toegestaan zou moeten zijn.
En dan zal een rechter er uiteindelijk een uitspraak moeten doen. En is waarschijnlijk de relatie met je werkgever verpest (los van de uitkomst).
Ik zie geen uitkomst van dit conflict die oplevert wat jij in je hoofd hebt.
Oh maar dat erken ik ook. Ze zullen het natuurlijk aanvechten. Ik ben stiekem mijn dossier aan het opbouwen doordat ik nu ook van een vertrouwenspersoon binnen HR te horen heb gekregen dat mijn leidinggevende niet mijn salaris in zou mogen zien. Ik ben niet van plan om het uit tr vechten maar sluit het niet uit, daarom bouw ik een dossier op just in case. Het lastige is alle uitspraken zwart op wit te krijgen zonder achterdocht te wekken.
Wellicht. Of misschien ligt het aan het feit dat ik mij uit drie verschillende juridische bronnen heb laten informeren, waaronder een arbeidsjurist die ook bij ons heeft gewerkt en de management structuren kent, aangevuld met intern onderzoek, specifiek gericht op ons organogram en de taken/verantwoordelijkheden die erbij komen kijken, terwijl de rest in dit topic reageer vanuit een andere ervaring en dagelijkse praktijk, zonder inzage te hebben in de details van mijn organisatie.
Maar het zal er idd wel aan mij liggen.
TWeaKLeGeND schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:03:
Vast al wel vaker exact dit antwoord gehad maar:
Ja als dat binnen de organisatie normaal is (en dat is zo bij de meeste organisaties) zal jouw leidinggevende bekend zijn met je salaris.
Zijn beoordeling van jou, die je een hoger salaris kan opleveren mag hij zeker laten beïnvloeden door je huidige salaris als dat gepast is en zijn taak is en in veel gevallen zal dat wel zo zijn.
Waar het probleem in deze mijn inziens ligt is: Hij betrekt jouw leeftijd erbij. Je krijgt al genoeg voor je leeftijd heeft niks te maken met je prestaties of een functioneringsbeoordeling. Als hij je puur op je leeftijd je dus een hoger salaris misgunt en zodoende jouw rapportcijfer omlaag aanpast ten opzichte van hoe je feitelijk presteert dan zou ik dat wel ergens melden. Als hij zou zeggen je salaris is al relatief hoog dus ten opzichte van dat salaris zit jouw prestatie op 'oke' in plaats van 'geweldig deze kerel moet flink omhoog in salaris' dan was dat een ander verhaal.
In tegenstelling tot wat wellicht het beeld nu is erken ik absoluut dat het in de meeste gevallen gebruikelijk is dat je LG inzage heeft in je salaris. De redenen waarom zoals door meerderen in dit topic geschetst klinken ook logisch.
Alleen, binnen onze organisatie zijn de taken en verantwoordelijkheden zodanig opgeknipt dat mijn LG dit niet nodig heeft voor de uitoefening van zijn functie. En waarom ik überhaupt getriggerd was om in het juridische te duiken is idd zijn mening over mijn leeftijd + ervaring + salaris. Ik dacht (a) waarom weet jij mijn salaris en (b) wat doet mijn leeftijd er toe.
Anyways. Het antwoord op "mag mijn leidinggevende mijn salaris weten" is gegeven en het is aan ieder om dat toe te passen op zichzelf of hun organisatie. Ik kan de details van mijn organisatie ook niet delen waardoor we langs elkaar heen praten. Aangezien ik op een goede voet deel wil blijven nemen aan het forum lijkt het mij goed om een mod te verzoeken dit topic op slot te doen of een aantal dagen. Intussen kunnen diegenen die zich geroepen voelen nog even reageren.
In ieder geval dank iedereen voor het meedenken en de discussie