Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Advies over een nieuwe eerste server voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

De laatste jaren ben ik veel hobbymatig bezig met Linux servers, denk aan webservers, minecraft servertje (4 users max), wat Python scripts hosten en wat andere self hosted projecten ter spielerij (Nextcloud bijv). Allemaal niet zo resource intensief. Dat heb ik allemaal gedaan middels VPSjes via Vultr omdat je daar naar gelang gebruik betaald. Sommige projecten breek ik na een dag weer af en anderen (Unifi controller) draaien na een jaar nog steeds. Al met al een gemiddelde van 5 VPSjes met de volgende specs:
CPU:1 vCore
RAM:1024 MB
Storage:25 GB SSD

Ik wil dit echter, als volgend project, in house halen alleen heb ik weinig kaas gegeten van het server hardware matige gedeelte.
Een logische redenering zou zijn dat ik nodig heb:
5 x 1vCore
RAM 8192mb
Storage, maakt niet zoveel uit, rond de 256gb is prima
Daarnaast de voorkeur om uiteraard energiezuinig te zijn zodat het onder de, zeg ongeveer, 10 euro per maand uitkomt qua energierekening, anders loont het zich niet echt. Monitor niet nodig.

Als ik nou kijk naar wat ik zelf kan samenstellen dan wordt er gesproken over bijvoorbeeld een i5 6 Core of een Xeon 4 core. Deze zeggen mij zo niets en dus ook niet of het kan volstaan met mijn vraag (kan iemand dit uitleggen?). Ik weet namelijk niet of een Xeon 4 Core mijn (max) 5x 1vCore kan draaien....

Edit:
Ohja, en dan het stukje voedig vergeten. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over een ASUS 500W 80+ Gold voeding... is dit zuinig ja / nee (is subjectief natuurlijk)? Wat zou dit per maand kosten als het 24/7 aan zou staan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2021 09:19 ]

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

vCore is zoals al aangegeven wordt, een gevirtualiseerde core. Je moet eerst bepalen hoeveel CPU load je hebt, dan kan je dat vertalen naar het aantal fysieke cores die je nodig hebt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:19:
vCore is zoals al aangegeven wordt, een gevirtualiseerde core. Je moet eerst bepalen hoeveel CPU load je hebt, dan kan je dat vertalen naar het aantal fysieke cores die je nodig hebt.
Op dit moment heb ik er twee draaien.
VPS 1: Gemiddelde van 15%
De tweede is op dit moment een test fysieke machine en die heeft een load van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAUcKy5WWCdwAB2J0Pdt5-yamZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J40EsPwOLdBEmgErlwrrmn4P.jpg?f=fotoalbum_large

Maar hoe kan ik dit het beste interpreteren? 37% ?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Die top geeft 4 threads aan, dat zegt niet veel zonder details. Daarnaast geef je aan dat je meerdere vps met 1 vcore hebt, dan snap ik niet helemaal waar die screenshot op slaat.

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:50:
Die top geeft 4 threads aan, dat zegt niet veel zonder details. Daarnaast geef je aan dat je meerdere vps met 1 vcore hebt, dan snap ik niet helemaal waar die screenshot op slaat.
Klopt, is niet heel duidelijk nee. De test fysieke machine (van de screenshot) heeft deze specs hieronder. De VPSjes hebben allemaal 1 vCore:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJLJ-QNiqugnEPie1MlwVOVu-sM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GzvUXZYH75DKUb5ZIy9SlnIC.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2021 09:55 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dat zijn dus maar 2 cores. Ik denk dat als je daar al 5 vm's met 1 vcore op kan draaien en dat voldoende is je meer dan voldoende hebt aan een midrange intel i5 (nucje of zo). Afhankelijk wat je draait zelfs een Pi4.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 15-12-2021 09:58 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:57
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:54:
[...]

Klopt, is niet heel duidelijk nee. De test fysieke machine (van de screenshot) heeft deze specs hieronder. De VPSjes hebben allemaal 1 vCore:

[Afbeelding]
Hoeveel load gebruik je van die VPSjes? Als dit erg weinig is dan kun je misschien wel met eenzelfde CPU maar dan 2 generaties jonger werken. Die zijn wat krachtiger en hebben wat meer snelheid en zijn energieszuinig.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:07
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:24:
[...]

Op dit moment heb ik er twee draaien.
VPS 1: Gemiddelde van 15%
De tweede is op dit moment een test fysieke machine en die heeft een load van:

[Afbeelding]

Maar hoe kan ik dit het beste interpreteren? 37% ?
Ja, 37% over al je cores gedurende dat htop draaide. In het algemeen doen servers de meeste tijd niets. Probeer de piekbelasting tijdens bv Minecraft of je webservers vast te stellen. Kijk ook naar energieverbruik, lees bv. Het grote zuinige server topic - deel 3

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:58:
Dat zijn dus maar 2 cores. Ik denk dat als je daar al 5 vm's met 1 vcore op kan draaien en dat voldoende is je meer dan voldoende hebt aan een midrange intel i5 (nucje of zo). Afhankelijk wat je draait zelfs een Pi4.
Dat weet ik dus niet of dat kan, is het haalbaar denk je?

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:15
Minecraft is een single threaded applicatie dus voor goede performance is het zaak een cpu te kiezen die goed scoort op single threaded benchmarks.

Zoals @DukeBox al aangeeft heb je in totaal weinig threads nodig en zou je met een oude desktop uit de voeten moeten kunnen.

Een pi4 kan ook een minecraft server draaien (max 3 users).

Probleem is dat raspberry pi's slechts leverbaar zijn.

Normaal gesproken zou een raspberry pi mijn eerste keuze zijn, maar door de slechte beschikbaarheid zou ik kijken naar een (tweedehands) small form factor office pc.

Een Desktop bouwen welke als server fungeert is ook een optie, zoals @martyw aangeeft kan je voor tips kijken in Het grote zuinige server topic - deel 3

Verwijderd

Topicstarter
DVX73 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:40:
Minecraft is een single threaded applicatie dus voor goede performance is het zaak een cpu te kiezen die goed scoort op single threaded benchmarks.

Zoals @DukeBox al aangeeft heb je in totaal weinig threads nodig en zou je met een oude desktop uit de voeten moeten kunnen.

Een pi4 kan ook een minecraft server draaien (max 3 users).

Probleem is dat raspberry pi's slechts leverbaar zijn.

Normaal gesproken zou een raspberry pi mijn eerste keuze zijn, maar door de slechte beschikbaarheid zou ik kijken naar een (tweedehands) small form factor office pc.

Een Desktop bouwen welke als server fungeert is ook een optie, zoals @martyw aangeeft kan je voor tips kijken in Het grote zuinige server topic - deel 3
Thanks! Hier kan ik wat mee, alleen, weet niet of het duidelijk is geworden uit mijn verhaal: ik wil eigenlijk 5 vm's in 1 device. Dat gaat niet op een pi4, wel?

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:15
niet alle servers zullen tegelijk de cpu nodig hebben.

Stel je hebt 5 servers.
Die gebruiken elk maximaal 80% een cpu
Dan heb je voldoende aan 5 x 80% = 4 cpu's

google op CPU Overprovisioning als je meer info hierover zoek.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:13:
Dat weet ik dus niet of dat kan, is het haalbaar denk je?
Makkelijk. Maar lees je eens in over virtualisatie. Het is niet zo dat als je een CPU toewijst aan een VM dat andere VM's die niet meer kunnen gebruiken.

Zeker die i3 4010u, is echt een low end CPU, een Celeron J4125 doet het zelfs al beter.
Ja en nee, op een Pi geeft een VM redelijk wat overhead, met name qua IO, je kijkt dan meestal eerder naar iets als Docker.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 15-12-2021 11:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:20:
[...]

Makkelijk. Maar lees je eens in over virtualisatie. Het is niet zo dat als je een CPU toewijst aan een VM dat andere VM's die niet meer kunnen gebruiken.
Ah! Dat dacht ik dus van wel! Dat veranderd mijn inzicht.
Zeker die i3 4010u, is echt een low end CPU, een Celeron J4125 doet het zelfs al beter.
Nice, ga ik daar eens naar kijken. Dank je wel! Zal zeker mezelf gaan inlezen. Bedankt voor je hulp!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:50
Ik zou zeggen, Unraid als OS. En voor hardware hier kijken: Het grote zuinige server topic - deel 3

Zelf draai ik Unraid op een i3-9100, met een picopsu voeding. Zeer laag verbruik :)

[ Voor 25% gewijzigd door Dacuuu op 15-12-2021 12:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dacuuu schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:23:
Ik zou zeggen, Unraid als OS. En voor hardware hier kijken:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2096876

Zelf draai ik Unraid op een i3-9100, met een picopsu voeding. Zeer laag verbruik :)
Ben zelf meer een Xen fan of een Proxmox... maakt dat wat uit qua hw ?

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:50
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:26:
[...]

Ben zelf meer een Xen fan of een Proxmox... maakt dat wat uit qua hw ?
Ik heb proxmox ooit eens even geprobeerd, maar ik vind unraid heerlijk werken. Het is maar net wat je wil.

Vragen over verbruik van je voeding etc raad ik je echt aan te kijken in het zuinige server topic wat ik linkte.
Pagina: 1