Van mijn eerste naar de tweede: what car is next?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 00:25
Met de search vond ik Aankoopadvies de "volgende" auto. . Interessant topic, maar ik steek hem net iets anders in. Op zich is het doel hetzelfde qua woonwerk en ook langere ritten naar de fam, maar mag het iets kleiner juist. Ik vraag mij af wat dan voordelig is om te doen, afgezien van doorkarren as it is. De auto die ik nu heb, een aardig goed onderhouden Clio 1.2 uit 2001 (nu op 232k km), voldoet een soort van, maar ik wil wel uitkijken naar de toekomst.

De dingetjes als traag ontwasemen (de zakken rijst zijn niet aan te slepen haha), vrij rudimentaire verwarming, het tempo, de luxe of meer het gebrek aan, dat begint me heeeel langzaam tegen te staan. Zeker als je ook nog wel eens in andere auto's instapt, zijn de verschillen best duidelijk. Verbruik en kosten zijn de belangrijkste zaken. Het lage gewicht (en ook motorrijtuigenbelasting) en hoe hij ligt en stuurt op de weg, vind ik ook erg belangrijk en dat is nu uitermate fijn geregeld. Het voelt net als een kart.

Nou is het zo dat met een beetje soepele rijstijl, anticiperen en een setje goed opgepompte banden ik het verbruik wel redelijk in de hand kan houden met ongeveer 1:18/1:19, maar als ik de stap zou kunnen maken beyond 1:25, of zelfs 1:30, dan zou ik daar echt blij mee zijn. Die kant op lukt vooral met diesels, zie ik dat goed?

Wat mij betreft hoeft het dan ook geen dikke bak te worden. Het is een investering, zo zie ik het voor me, waarbij ik tot nu richting 25k km's per jaar wegdraai in de 2 jaar dat ik hem heb. Ik verwacht dat dat nog wel enkele jaren zo blijft, ondanks de pandemie toch wel veel werk op kantoor. Huisvesting en dus sparen is ook een missie op zich, maar ik denk dat een inspiratiesessie mij wel goed zal doen sowieso. Qua budget is lager beter natuurlijk, maar als het een investering is die zich terug kan verdienen ben ik bereid om rond de 10k uit te komen. Misschien is het First World Problem 2.0 maar alsnog: what would be best for me?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 21:31
Een auto is de slechtste investering ooit dus wat dat betreft kun je beter blijven rijden in wat je hebt.
Een diesel die 1:25 of zelfs daar overheen gaat geloof ik niet zo in maar je zou eens bij de spaardieseltjes kunnen kijken van de VAG-groep. Nog daargelaten of het überhaupt aantrekkelijk wordt om diesel te gaan rijden in de toekomst met alle milieuperikelen en je lage km per jaar.
Een gebruikte prius of Auris lijkt mij dan eerder een aanrader, niet moeders mooiste maar bewezen techniek en niet moeilijk om zuinig te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Racing_Reporter schreef op woensdag 15 december 2021 @ 00:36:
Nou is het zo dat met een beetje soepele rijstijl, anticiperen en een setje goed opgepompte banden ik het verbruik wel redelijk in de hand kan houden met ongeveer 1:18/1:19, maar als ik de stap zou kunnen maken beyond 1:25, of zelfs 1:30, dan zou ik daar echt blij mee zijn. Die kant op lukt vooral met diesels, zie ik dat goed?
Ik denk dat je dit moet vergeten.

Je haalt dit verbruik vooral omdat de Clio niets weegt. Alle zuinigere motoren (en dan ben ik het niet met mijn voorganger eens over de VAG sjoemeldiesels die op papier leuk zijn maar in de praktijk zuigen) zijn vooral beschikbaar in grotere autos en daarmee stijgt meteen het verbruik.
De Megane 1.5DCI van weleer kreeg ik met heel veel moeite naar de 1 op 25 en als er alleen 80km/h gereden werd ook naar de 30 maar zodra je een beetje dorp of snelweg rijd is 1 op 22 een heel mooi verbruik. De tegenhanger bij VAG (Golf/Leon/A3) blijft op die 1 op 22 steken.
Ook de Prius is niet echt een serieuze optie. Nog een klap zwaarder dan de modellen die ik net noemde en niet veel beter dan die 1 op 22.

Als je een iets luxere auto wilt rijden met vergelijkbaar verbruik, kijk dan naar modernere versies van de Clio klasse. Over de jaren is de Clio luxer en groter geworden en zo ook, bijvoorbeeld, de Corsa en de Fiesta. Zodra je naar iets groters gaat zal je verbruik zonder enige twijfel mee omhoog gaan.

Overigens heb je niets gezegd over budget, formaat, merk voorkeuren. Lijkt me wel handig om die mee te nemen anders zullen de adviezen echt iedere auto die er bestaat aanstippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:24
Je kan ook eens naar een C1/107/Aygo kijken. Lichte kartjes, maar als je een recente pakt kan hij redelijk compleet zijn. Zijn in ieder geval goedkope auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Met jouw wensen, budget en kilometers zou ik wel bij het b-segment blijven. Voor 10k kan je een redelijk moderne auto kopen. Wellicht een leuke yaris hybride of gewoon weer een clio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als je 25000 kilometer per jaar wegtik zou ik zeker wegblijven bij het A-segment. Over het algemeen rijdt dat gewoon oncomfortabeler, meer herrie, kleiner motortje, veel blik, minder goede materialen, dat soort dingen.

Het B-segment is tegenwoordig erg volwassen. Kijk naar de huidige generatie Corsa of Polo, dat zijn gewoon prima rijdende auto's en ook qua afwerking en afmetingen fijne auto's. Alleen red je dat niet met 10k, dus dan kom je 1 generatie ouder maar dat zijn ook prima wagens. Wellicht wel even opletten welk motorblok je neemt, VAG had een paar slechte series.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 15-12-2021 08:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Kijk inderdaad eens naar een Yaris Hybrid. Dat is een auto uit het B-segment en is een stuk meer auto dan een Aygo/C1 etc.
Ze zijn super betrouwbaar, hebben standaard automaat en zijn erg zuinig en goedkoop in onderhoud. 1:23 benzine is vrij makkelijk haalbaar en met goed anticiperen meer dan 1:25 ook.

Een Dynamic uitvoering met niet al te veel kilometers moet je kunnen vinden voor 10K

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:26
Als je niet van traag ontwassemen houdt kan ik niet de Corsa d of Corsa e (niet de verwarren met de Corsa f elektrisch) aanbevelen, tenzij je er een met voorruit verwarming neemt. Met beide is mijn ervaring dat het erg lang duurt voordat het vocht van de voorruit verdwijnt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
D.deJong schreef op woensdag 15 december 2021 @ 06:04:
Een auto is de slechtste investering ooit dus wat dat betreft kun je beter blijven rijden in wat je hebt.
Een diesel die 1:25 of zelfs daar overheen gaat geloof ik niet zo in maar je zou eens bij de spaardieseltjes kunnen kijken van de VAG-groep. Nog daargelaten of het überhaupt aantrekkelijk wordt om diesel te gaan rijden in de toekomst met alle milieuperikelen en je lage km per jaar.
Een gebruikte prius of Auris lijkt mij dan eerder een aanrader, niet moeders mooiste maar bewezen techniek en niet moeilijk om zuinig te rijden.
Heh, I should have known that this would be coming. De afweging tussen waardebehoud en investeren is inderdaad een moeilijke, maar als je nog wat centjes kwijt zou willen raken op de korte termijn dan is dit wel een gouden mogelijkheid.

An sich verlies je eerst dus veel centen en gaat het dan erna terugverdienen. Misschien op dit moment nog de verkeerde volgorde als ik iets heb wat goed functioneert.

Wat betreft diesels, sja, die worden weggepest waar je bij staat, plus MRB is veel hoger. Dan rij ik misschien net op het omslagpunt, maar dan moet je ook nog weten wat je koopt. In mijn hoofd zou een stap naar hybride (goede tip!) of elektrisch wel beter zijn, waarbij de laatste ook nog betaalbaar zou moeten zijn. Een actieradius van rond de 200km is wel belangrijk, aangezien de familie etc. Onderweg bijladen op echt langere ritten vind ik in principe onwenselijk, maar 400km op een accu hoef ik ook weer niet te rijden of dan kan je nog iets anders lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Croga schreef op woensdag 15 december 2021 @ 06:13:
[...]

Ik denk dat je dit moet vergeten.

Je haalt dit verbruik vooral omdat de Clio niets weegt. Alle zuinigere motoren (en dan ben ik het niet met mijn voorganger eens over de VAG sjoemeldiesels die op papier leuk zijn maar in de praktijk zuigen) zijn vooral beschikbaar in grotere autos en daarmee stijgt meteen het verbruik.
De Megane 1.5DCI van weleer kreeg ik met heel veel moeite naar de 1 op 25 en als er alleen 80km/h gereden werd ook naar de 30 maar zodra je een beetje dorp of snelweg rijd is 1 op 22 een heel mooi verbruik. De tegenhanger bij VAG (Golf/Leon/A3) blijft op die 1 op 22 steken.
Ook de Prius is niet echt een serieuze optie. Nog een klap zwaarder dan de modellen die ik net noemde en niet veel beter dan die 1 op 22.

Als je een iets luxere auto wilt rijden met vergelijkbaar verbruik, kijk dan naar modernere versies van de Clio klasse. Over de jaren is de Clio luxer en groter geworden en zo ook, bijvoorbeeld, de Corsa en de Fiesta. Zodra je naar iets groters gaat zal je verbruik zonder enige twijfel mee omhoog gaan.

Overigens heb je niets gezegd over budget, formaat, merk voorkeuren. Lijkt me wel handig om die mee te nemen anders zullen de adviezen echt iedere auto die er bestaat aanstippen.
Hmm, ik vrees dat je gelijk hebt. In de praktijk is diesel minder leuk dan in theorie. Een Prius scheelt zomaar opeens iets van 500kg, en met MRB scheelt dat aanzienlijk. Kleinere hybride modellen dan?

Met je laatste alinea ben ik het niet helemaal eens, schreef al iets over 10k, en liefst kleiner ;) Qua merken ben ik wel van wat Aziatischer, techniek hoeft niet spannend te zijn, als het maar werkt, heel blijft en een beetje doorrijdt. Honda / Toyota zijn bijvoorbeeld wel goede wagens in dat opzicht. Europeanen heb ik minder ervaring mee om langere tijd mee te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:14
Dit soort opmerkingen snap ik nooit zo goed...
Qua budget is lager beter natuurlijk, maar als het een investering is die zich terug kan verdienen ben ik bereid om rond de 10k uit te komen. Misschien
Het aankoopbedrag is slechts een gedeelte van de autokosten, afhankelijk van de soort auto en hoe nieuw die is. Bepaal hoeveel je wilt uitgeven aan autorijden, en het aankoopbedrag dat je ineens op tafel kunt/wilt leggen.

Ik heb voor mijn laatste auto e.e.a. exact bijgehouden in een excel en kom op de volgende getallen:
Aankoop auto in aug 2019 (auto uit 2012) € 16.800
Verkoop auto in december 2021: € 13.250
Total cost of ownership : € 14.542
Kilometers gereden: 45.000
Dus los van de afschrijving heeft het me meer dan 10k gekost om deze auto te rijden.
Een dergelijke berekening is op voorhand best aardig te maken als je realistische cijfers neemt en er wat moeite voor doet. Ik zat zo'n 1.500 naast, mede door de huidige hoge tweedehands auto prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-05 18:45

ThunderNet

Flits!

Ik zou een Audi A2 TDI overwegen, kijken of je uit DE een frisse kunt scoren, dan zou je dat verbruik daadwerkelijk kunnen halen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
tenzij je een zeldzame ferrari op de kop tikt en goed gestald weg kan zetten is er geen sprake van "een investering" in een auto, in de zin van dat je er financieel gewin bij kan halen.

Als je nu een koekblikje rijdt die al zo goed als afgeschreven is, met fatsoenlijk onderhoud en betrouwbaar rijgedrag, dan kan je er maar moeilijk op vooruit gaan qua onkosten.

ik zie je 'huisvesting en dus sparen' aanhalen, en haal daar impliciet uit dat je nog geen koophuis hebt maar dat wel wilt (of nog een stap omhoog wilt in het huursegment).
mijn advies: rijd die clio af totdat ie ontploft, en houd je geld in je zak totdat je huisvesting op het gewenste niveau is.
aangeslagen ramen: ruiten open, verwarming maximaal en ventilators maximaal. een iets duurdere auto heeft er net zoveel last van, en je wint misschien een minuutje per dag (das een dure minuut als je er 10k voor over hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Het antwoord op de welke auto vraag is altijd dezelfde, 911 natuurlijk :+

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 15-12-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-05 13:14
Neem je ook veiligheid mee in je overweging? Licht en karterig is leuk, maar je overleeft een aanrijding ook minder snel in zo'n hondenhok als een Aygo of een C1. Wel lekker goedkoop gereden!

Wat is je budget?

Met 10-15k zou je een CT200h of een Prius kunnen rijden, als zuinigheid en wat meer comfort je doel is.

[ Voor 25% gewijzigd door ikwilwp8 op 15-12-2021 17:06 ]

Pagina: 1