Aankoopadvies de "volgende" auto.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in 2015 een nieuwe Volkswagen Up gekocht voor woon-werk verkeer. Inmiddels heb ik al weer een tijdje een werkgever op fietsafstand en heeft mijn vriendin hoofdzakelijk de Up voor haar woon-werkverkeer in gebruik. Dat is zo'n 500KM per week.

De Up tikt nu bijna de 155.000KM aan en we vinden het tijd voor een wat grotere auto. Omdat we +- 25.000KM per jaar rijden zitten we te denken aan een diesel. We willen ook een wat grotere auto om bijv. wat verre vakantie ritten te rijden naar bijv. Italië, en aangezien ik 1.93m lang ben hebben we dat nooit met de Up gedaan. Altijd een auto gehuurd voor zoiets.

Nu hebben we allebei vrij weinig met auto's. En de voornaamste eis is dat hij een betrouwbare dieselmotor moet hebben. En het liefst een C-segment auto om het enigszins een upgrade te laten zijn. We hebben geen kinderen en een hatchback heeft de voorkeur.

Zelf heb ik al wat onderzoek gedaan en lees dat de Renault 1.5DCI wel een motor is die zich bewezen heeft. Dus een Renault Megane 1.5DCI heb ik op nummer 1 van mijn zoeklijstje staan. Een volvo V40 vinden we ook mooi. De 2.0 dieselmotor die daar in zitten is volgens mij ook wel goed.

Het plan is, als we voor een diesel gaan, om hem op te rijden vanwege de waarschijnlijk 0 euro inruilwaarde.

Mijn vraag aan jullie is, is ons plan om voor een diesel te kiezen oké? En wat zijn nog meer betrouwbare diesel C-segmenters?

Budget is max. 15k
Max km stand liefst <70.000
Bouwjaar liefst >2016

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2021 10:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-08 17:22

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even kort & bondig.

Waarom diesel? Je betaalt voor een gemiddelde diesel 2x zoveel wegenbelasting als voor het vergelijkbare benzine-model en met 25K per jaar, haal je dat er prijstechnisch niet uit als je een benzine-auto weet te vinden die "ongeveer" 1 op 12 gemiddeld rijdt.

En met 15K; wat houdt je tegen om een gloednieuwe Dacia te kopen met een (redelijk nette) bi-fuel uitvoering en verbruik van ongeveer 1 op 13 op benzine? Heb je ook meteen nog jaren garantie, het is in essentie een goedkope(re) Renault en over 3 of 4 jaar is dat ding nog netjes in te ruilen.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:41:

Budget is max. 15k
Bouwjaar liefst >2016
En daar zijn je resultaten

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 10-08-2021 10:52 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-08 07:20
Gisteren rapport uitgekomen over het hele klimaat....... Waarom niet gewoon vooruit kijken en die diesel gedachte meteen laten varen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShogNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-07 12:23
Oops, gereageerd op verkeerde topic.

[ Voor 82% gewijzigd door ShogNL op 10-08-2021 10:55 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Rhumba schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:52:
Gisteren rapport uitgekomen over het hele klimaat....... Waarom niet gewoon vooruit kijken en die diesel gedachte meteen laten varen?
Omdat electrisch nog steeds kut en duur is, helemaal als je geen oplaadpaal op je oprit kan permiteren.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Outback is niet heel zuinig volgens mij en is ook niet de goedkoopste wagen die er is. Daarnaast zijn volgens mij de stoelen etc typisch Japans en dus niet heel erg comfortable voor langere mensen.

Tenminste dat probleem had ik in de Forester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
naitsoezn schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:55:
[...]

Omdat electrisch nog steeds kut en duur is, helemaal als je geen oplaadpaal op je oprit kan permiteren.
Daarnaast is de "uitstoot" van een EV ook niet beter mbt fijnstof. Deze "stoten" meer uit door snellere bandenslijtage en remstof bijvoorbeeld omdat de wagens veel zwaarder zijn.

Daarnaast moeten EV's ook opgeladen worden en die stroom (indien niet thuis en zonnepanelen) komt uit centrales die vaak gestookt worden op kolen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
Een zuinige benzine auto ligt voor de hand denk ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

ShogNL schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:54:
Oops, gereageerd op verkeerde topic.
Met beoogde gebruik vind ik een subaru niet echt passen.. 4wd als je het niet nodig hebt zorgt alleen voor een hoger brandstofverbruik en hogere onderhoudskosten. Mocht er iets mis gaan met een subaru qua motorisch onderhoud ben je sowieso flink aan de beurt, omdat vaak de motor eruitgehaald moet worden.
Want?, diesel stoot over het algemeen flink minder CO2 uit.
MAX3400 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:49:
Even kort & bondig.

Waarom diesel? Je betaalt voor een gemiddelde diesel 2x zoveel wegenbelasting als voor het vergelijkbare benzine-model en met 25K per jaar, haal je dat er prijstechnisch niet uit als je een benzine-auto weet te vinden die "ongeveer" 1 op 12 gemiddeld rijdt.

En met 15K; wat houdt je tegen om een gloednieuwe Dacia te kopen met een (redelijk nette) bi-fuel uitvoering en verbruik van ongeveer 1 op 13 op benzine? Heb je ook meteen nog jaren garantie, het is in essentie een goedkope(re) Renault en over 3 of 4 jaar is dat ding nog netjes in te ruilen.

[...]

Ik heb toevallig een dikke maand geleden nog een berekening gemaakt (ik heb toen toch weer een dieselauto gekocht), maar het omslagpunt lag daar al bij 12k/jaar.

Als ik dit alles zo lees, veel snelwegkilometers lijkt me, iig afstanden dat de motor netjes warm kan worden, perfect voor een diesel. Je zou kunnen overwegen op zoek te gaan naar eentje met een standkachel voor extra comfort en een lager verbruik in de koudere maanden.

Een Skoda Octavia TDI bijvoorbeeld? Of een golfje oid.

Zelf rij ik een Saab 9-3 TTID, maar dat is denk iets te zwaar en iets teveel een liefhebbersauto voor dit scenario.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:16

FreakNL

Well do ya punk?

De auto moet je liggen, maar (aangezien je geen kinderen hebt), denk ook even aan een C4 Cactus, blueHDI.. De ouwe, met bumps. De nieuwere ligt nog buiten je budget.

Ding heeft 100PK, wat prima is. Gewicht is relatief laag voor een diesel waardoor je "maar" 8 tientjes per maand MRB betaald. Het omslagpunt ligt daardoor echt heel laag t.o.v. een benzine, denk ergens rond de 12.000/15.000. In ieder geval ruim onder 25.000. Verbruik is 1 op 20, ook als je het gas indrukt. Binnenruimte is relatief groot (ook de kofferbak) dus je kan er prima mee op vakantie, zeker met zijn 2en.

Ik heb de auto zelf gehad (privé) en het was best een fijne auto met veel ruimte, ook voor mij (ben 1.98cm). Citroen staat niet als heel betrouwbaar te boek maar motorisch kunnen ze bij PSA echt wel diesels maken hoor.

Nadelen:
Diesel, dus je schrijft hem in een paar jaar helemaal af
Achterbank klapt niet in delen (alhoewel er volgens mij een update is geweest) (/edit, ik zie dat de door mij gelinkte versie gewoon een in delen klapbare achterbank heeft)
Verouderde navigatie/media (geen Carplay bijvoorbeeld)
Uiterlijk

Voordelen:
Voor 10-12k heb je een betrouwbare, zuinige, recente auto
Diesel, dus lekker zuinig
Euro-6, dus je kan nog jaren vooruit.
Relatief lage MRB
Betrouwbare PSA diesel
Uiterlijk
Beurtjes zijn bij Citroen/PSA gunstiger qua prijsstelling dan bij de meer high-end auto's, zelfs bij diesel.

Bijvoorbeeld:
https://www.autotrader.nl...c4-cactus&fuelType=diesel

Ik heb de auto weggedaan omdat we iets anders wilden (slagje groter) en omdat ik een automaat wilde en omdat ik van diesel naar benzine wilde (dat laatste valt nu in de praktijk tegen omdat ik ineens toch meer ben ga rijden dan ik verwacht had)... Maar buiten dat heb ik in de 5 jaar dat ik ermee gereden heb nooit gekke dingen meegemaakt. Hij reed ook best lekker. En ik mis stiekem diesel toch wel.. (niet eens vanwege gebruik, maar ik vind diesel gewoon fijn rijden)..

De mensen die nu over elektrisch beginnen in dit topic of dat je geen diesel meer moet kopen gewoon negeren, dat is niet je vraag. Bovendien ligt het omslagpunt echt niet op 40.000KM zoals sommigen je willen doen geloven. De grootste reden om GEEN diesel te nemen is de verwachte (lage) restwaarde, maar je zegt zelf al dat je accepteert dat je hem helemaal afschrijft.
Klimaat is een globaal issue. De diesel die de TS wil bestaat al. Als hij er niet in gaat rijden doet een ander het wel, desnoods in Oost-Europa, Rusland of Afrika. Ik ben het wel eens dat we in de toekomst naar andere brandstofsoorten moeten gaan (of elektrisch dan the-way-to-go is weet ik niet) maar het bestaande wagenpark oprijden lijkt me verstandiger dan alles afschrijven en nieuwe auto's bouwen. Er is dus helemaal niks mis met iemand die een diesel occassion koopt en deze oprijdt. In 2030 zien we wel weer verder.

[ Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 10-08-2021 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Even kort & bondig.

Houd je er ook rekening mee dat de gemiddelde diesel een stuk zuiniger is? De genoemde Renault Megane 1.5DCI doet bijvoorneeld 1 op 18 volgens Spritmonitor. Dan ben je met 15k per jaar al een stuk goedkoper uit dan een 1 op 12 benzine auto (als je puur wegenbelasting en benzineprijs meeneemt).

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FreakNL schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:03:
De mensen die nu over elektrisch beginnen in dit topic of dat je geen diesel meer moet kopen gewoon negeren, dat is niet je vraag. Bovendien ligt het omslagpunt echt niet op 40.000KM zoals sommigen je willen doen geloven. De grootste reden om GEEN diesel te nemen is de verwachte (lage) restwaarde, maar je zegt zelf al dat je accepteert dat je hem helemaal afschrijft.
Dat zat er natuurlijk dik in met zo'n topic en was ik al op voorbereid ;) De diesel schrijf je helemaal af, maar daar is de prijs ook naar vind ik. Ze zijn goed betaalbaar, en euro 6 kan nog wel een jaartje of 7-8 mee. Alleen kan je niet in amsterdam centrum, maar daar heb ik toch niks te zoeken :+
Dat zoeken kan ik idd zelf ook, het gaat er nou net om, wat zijn betrouwbare auto's in die categorie. Daar heb ik juist geen kijk op.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2021 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FreakNL schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:03:
"maar" 80 tientjes per maand MRB betaald.
800 euro de maand lijkt me vrij fors voor enkel de MRB :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Haha, dubbel inderdaad.. Fixed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Laat ik de eerste zijn:

Prius? of een andere kekke hybride, maar Prius is nogal standaard

Zuinig, betrouwbaar, C-klasse.

Meeste zijn wel 2014, maar ze zijn dan wel te vinden in jouw budget, ook met niet te veel kilometers.

De Auris en Lexus CT200h zijn ook opties.

Nu dat soort hybrides er veel zijn, zou ik alleen een diesel nemen als je ook nog trekkracht nodig hebt voor een caravan ofzo.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-08 10:53
Betr upgrade, B-segment is ook al een upgrade van VW up (A-segment)
Dus bijvoorbeeld VW Polo, Ford Fiesta, Seat Ibiza, etc.
C-segment is dus 2 klasse hoger.

Ben verder eens met de punten die FreakNL noemde hierboven.
PSA diesel motoren zijn in het algemeen prima te doen.
Als je de Cactus een beetje te uitgesproken vindt, kun je ook Peugeot 308 kijken, is zelfde motor.
Wel gelijk iets hoger Mrb door gewicht. De Cactus is 1049kg, val je net onder de 1050kg grens. Is serieus goedkoop, want Peugeot 208 (klasse lager) is al 1055kg.

Verder is de dci van renault best betrouwbaar. Niet voor niets dan Merc het ook hebben overgenomen en in hun A, B, en ik dacht ook C klasse erin stoppen. Ja, mercedes met renault motor.
De dci zit dus in de megane maar ook in Nissan Qashqai bijvoorbeeld.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vaak over het hoofd gezien maar; Civic (tourer) 1.6D, niet heel veel te vinden maar ze zijn er wel. Betrouwbaar en zuinig motortje en met 120pk genoeg om de auto goed mee te laten komen in het verkeer.
Even kort & bondig.

[...]

Vaak zijn vergelijkbare Diesels tegenwoordig goedkoper dan vergelijkbare benzine auto's. Voormij was een Diesel (rijd bovenstaande Civic Tourer) ook goedkoper (ook in Nederland) maar wilde echt geen Diesel dus rijd een 1.8 benzine.

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 10-08-2021 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:24

Videopac

Rommelt wat aan.

Prius IV voldoet aan al je wensen.

Of een Ioniq:
https://www.wensink.nl/hy...meppel/detail/occ16167240

Dit is een complete uitvoering van een ruime, veilige en zuinige auto.

[ Voor 73% gewijzigd door Videopac op 10-08-2021 17:53 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:11
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:46:
Alleen kan je niet in amsterdam centrum, maar daar heb ik toch niks te zoeken :+
Heb ik iets gemist? Mag ik met mijn euro6 diesel Amsterdam niet meer in?

[ Voor 4% gewijzigd door HeldereM op 10-08-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Is ook gewoon onzin.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:44
Dracula schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:57:
[...]

Daarnaast is de "uitstoot" van een EV ook niet beter mbt fijnstof. Deze "stoten" meer uit door snellere bandenslijtage en remstof bijvoorbeeld omdat de wagens veel zwaarder zijn.

Daarnaast moeten EV's ook opgeladen worden en die stroom (indien niet thuis en zonnepanelen) komt uit centrales die vaak gestookt worden op kolen...
Standaard verjaardagsargumenten die niet waar zijn:

Bandenslijtage: als je als een malloot het koppel altijd aanspreekt wel, maar dat heb je ook als je een dikke diesel met turbo hebt. Ik heb bijna 70.000km op de klok en ga binnenkort voor het eerst bandenwisselen.

Veel remmen met zwaardere auto: Steeds meer elektrische auto's krijgen vaker last van vastzittende remmen omdat... men amper remt. Door de regeneratie hoef je amper of niet te remmen, ik heb weken dat ik mijn rempedaal niet aan raak.

Ookal wordt een elektrische auto geladen op kolenstroom, het rendement is nog steeds vele malen hoger dan een diesel of benzinemotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:01
En volgens mij zijn we die kolencentrales rap minder belangrijk aan het maken met al die zonnevelden en windmolenparken.... overdag hebben we op zonnige dagen al gewoon een overschot aan energie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiktok
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-02 10:05
ybos schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:49:
[...]

Ookal wordt een elektrische auto geladen op kolenstroom, het rendement is nog steeds vele malen hoger dan een diesel of benzinemotor.
Hoe kom je hier bij?

Een benzinemotor heeft een benzine naar bewegingsrendement van ongeveer 30-35%, diesel iets hoger rond de 40%.

Kolencentrales in Nederland hebben een rendement van 40% van kolen naar elektra. Dan moet de stroom worden getransporteerd over het net wat 96% effectief is. Vervolgens wordt het in de accu van de auto opgeslagen en er door de elektromotor weer uitgehaald hierbij gaat ook wat energie verloren, rendement ongeveer 96%. Tot slot moet de elektromotor de energie nog omzetten tot bewegingsenergie dat gaat met ongeveer 80- 85%. Uiteindelijk is het rendement dus gelijk aan een benzinemotor.

Echter kolen leveren kg maar 60% van de energie die benzine levert per kg. Je hebt dus veel meer kolen nodig voor hetzelfde resultaat.
Daarnaast komt bij de verbranding van 1kg kolen meer schadelijke stoffen voor het milieu vrij dan bij de verbranding van 1kg benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiktok
stylezzz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:59:
En volgens mij zijn we die kolencentrales rap minder belangrijk aan het maken met al die zonnevelden en windmolenparken.... overdag hebben we op zonnige dagen al gewoon een overschot aan energie :)
De aanleg van alle windmolenparken en zonnepanelen van de afgelopen 3 jaar waren nog niet eens voldoende om de toename van de vraag naar energie in dezelfde periode te voldoen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
Tiktok schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:25:
[...]

Hoe kom je hier bij?

Een benzinemotor heeft een benzine naar bewegingsrendement van ongeveer 30-35%, diesel iets hoger rond de 40%.

Kolencentrales in Nederland hebben een rendement van 40% van kolen naar elektra. Dan moet de stroom worden getransporteerd over het net wat 96% effectief is. Vervolgens wordt het in de accu van de auto opgeslagen en er door de elektromotor weer uitgehaald hierbij gaat ook wat energie verloren, rendement ongeveer 96%. Tot slot moet de elektromotor de energie nog omzetten tot bewegingsenergie dat gaat met ongeveer 80- 85%. Uiteindelijk is het rendement dus gelijk aan een benzinemotor.

Echter kolen leveren kg maar 60% van de energie die benzine levert per kg. Je hebt dus veel meer kolen nodig voor hetzelfde resultaat.
Daarnaast komt bij de verbranding van 1kg kolen meer schadelijke stoffen voor het milieu vrij dan bij de verbranding van 1kg benzine.
Jij beschrijft nu het proces van opwekken van elektra, en bent nog niet eens appels met peren aan het vergelijken (beide fruit), maar meer stoeptegels met speelgoedberen oid...

Jouw benzine komt vanzelf in je tank :?
(ruwe olie oppompen van enkele kilometers diep midden op zee, transport naar de raffinaderij, op de raffinaderij verwerken tot brandstof, vervolgens een tankauto die het naar een pompstation brengt en dan vergeet ik vast nog wel wat in het proces.
Je moet vergelijken van brandstof in de tank vs een opgeladen accu OF de gehele keten, maar niet van benzine alsof het in de tank zit en de elektrische auto het grootste gedeelte van de keten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-08 18:01
oeps. foutje

[ Voor 96% gewijzigd door Drs_Ben op 10-08-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiktok
ybos schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:37:
[...]

Jij beschrijft nu het proces van opwekken van elektra, en bent nog niet eens appels met peren aan het vergelijken (beide fruit), maar meer stoeptegels met speelgoedberen oid...

Jouw benzine komt vanzelf in je tank :?
(ruwe olie oppompen van enkele kilometers diep midden op zee, transport naar de raffinaderij, op de raffinaderij verwerken tot brandstof, vervolgens een tankauto die het naar een pompstation brengt en dan vergeet ik vast nog wel wat in het proces.
Je moet vergelijken van brandstof in de tank vs een opgeladen accu OF de gehele keten, maar niet van benzine alsof het in de tank zit en de elektrische auto het grootste gedeelte van de keten...
Ik beschrijf het proces vanaf de energiedrager tot wiel voor beide processen. Dus dat is hetzelfde. Kolen moeten ook gewonnen en vervoerd worden, dat proces heb ik dus bij beide niet meegenomen.

Een opgeladen accu is zoals jezelf voorstelt is geen geldige vergelijking omdat een accu zelf geen energie opwekt tov een benzinemotor. Je kan niet het opwekkingsproces, waarbij de meeste energie verloren gaat, voor elektrische auto's buiten de vergelijking plaatsen. De accu is enkel een tijdelijke opslagvoorziening voor energie die elders wordt opgewekt. De benzinemotor wekt zelf energie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Tiktok schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:53:
[...]

Ik beschrijf het proces vanaf de energiedrager tot wiel voor beide processen. Dus dat is hetzelfde. Kolen moeten ook gewonnen en vervoerd worden, dat proces heb ik dus bij beide niet meegenomen.

Een opgeladen accu is zoals jezelf voorstelt is geen geldige vergelijking omdat een accu zelf geen energie opwekt tov een benzinemotor. Je kan niet het opwekkingsproces, waarbij de meeste energie verloren gaat, voor elektrische auto's buiten de vergelijking plaatsen. De accu is enkel een tijdelijke opslagvoorziening voor energie die elders wordt opgewekt. De benzinemotor wekt zelf energie op.
let's agree to disagree (jouw tank met benzine is ook een tijdelijke opslagvoorziening voor energie die ergens is "gemaakt", in dit geval uit ruwe olie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:54
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:41:

Budget is max. 15k
Bouwjaar liefst >2016
Neem lekker die V40 diesel er is heel veel aanbod . Alleen niet eentje van 2016 met maar 70K gelopen .
( lees 14k per jaar is te weinig) .
Zou een sommetje maken aantal jaren x minimaal 20 of 25K voor diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiktok
ybos schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:55:
[...]

let's agree to disagree (jouw tank met benzine is ook een tijdelijke opslagvoorziening voor energie die ergens is "gemaakt", in dit geval uit ruwe olie)
Nee hoor benzine bevat calorische energie, een accu bevat dat nooit. Je verbruikt de accu namelijk niet.

De benzine is enkel gescheiden uit de olie maar de energie zat er al in. Een accu bevat in principe geen energie totdat je deze toevoegt vanuit een andere energiedrager. Een dergelijke toevoeging vindt bij benzine niet plaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van aankoopadvies naar een discussie waarom elektrisch rijden superieur is en op fosiel rijden niet deugt ... nog ff en de eerste godwin valt. :+

Ik dank iedereen voor de bijdrage, ik heb een paar goede tips gehad waar ik iets mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 20:08

Barrycade

Through the...

Rij zelf dCI Mégane estate weliswaar wat ouder type, maar laatste type is echt veel meer auto dan een Up. Heb al een keertje proef gereden want die van ons gaat richting de 2 ton qua km's dus wellicht eens tijd om te vervangen. Maar rijdt super en te vinden voor jouw bedrag.

Ja de wegenbelasting is duurder, maar tanken voelt niet helemaal als een overval. Ook hebben ze een grote tank dus geen gedoe qua vaak tanken. Ik heb deze zomer op 1 tank van Oostenrijk naar Nederland gereden en zonder gesukkel en flink doorrijden waar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nuffy schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:05:
[...]

Neem lekker die V40 diesel er is heel veel aanbod . Alleen niet eentje van 2016 met maar 70K gelopen .
( lees 14k per jaar is te weinig) .
Zou een sommetje maken aantal jaren x minimaal 20 of 25K voor diesel.
Is dat erg dan? Als een diesel minder heeft gereden? Lijkt me met de huidige generatie dieselmotoren toch niet heel veel uit te maken. Tenzij er erg veel korte ritten mee gereden zijn. Maar dat weet je nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Even kort & bondig.

Gewoon omslagpunt uitrekenen. Wegens de impopulariteit van diesel ligt dat soms heel laag. Heb hier een zware diesel voor de deur. MRB is zeker bloeden maar omslagpunt ligt onder de 10.000 km pj omdat verbruik gunstiger is en tanken doe je voor €1.45 per liter.. Afschrijving is door de lage aanschaf ook vrijwel nihil.

Zorg wel dat je euro 4 of euro 5 norm voldoet als je naar Duitse en Belgische steden wilt rijden.

Echter, het Dacia advies is volgens mij wel top. Met 15K koop je een nieuwe Sandero op LPG met garantie.
Diesel werd lang gezien als juist milieuvriendelijk ivm relatief lage CO2 uitstoot (wel veel fijnstof).

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 20:08

Barrycade

Through the...

Ach afgelopen 1,5 jaar zullen veel auto's niet veel km's gemaakt hebben.

Maar diesels kunnen wel wat onderhouds/reparatie dingen hebben, EGR kleppen zijn berucht, gloeistaven willen ook nog wel eens opspelen, en mijn 2012 Mégane had het beruchte brosse slangetje van het roetfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:54
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:29:
[...]

Is dat erg dan? Als een diesel minder heeft gereden? Lijkt me met de huidige generatie dieselmotoren toch niet heel veel uit te maken. Tenzij er erg veel korte ritten mee gereden zijn. Maar dat weet je nooit.
Je kan ongeveer de jaarkilometrages in de boekjes wel zien . Het is in het algemeen voor elk blok beter warm te worden maar een diesel heeft daar gewoon meer km's voor nodig . Deels door de meer exotische techniek met egr en roetfilter etc. deels door de efficientie dat er minder warmte ontwikkeld wordt.
Een boodschapje doen is onvermijdelijk en kan ook zonder problemen , de fratsen met stijgende oliepijlen is wel voorbij .

[ Voor 4% gewijzigd door nuffy op 10-08-2021 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:40
Je geeft aan een grotere auto te willen mede aangezien je 1,93 meter bent. Vergeet alleen niet dat de Up voorin juist heel erg ruim is. Stoelen met lange zitting en stoel kan heel ver naar achteren. Zit voorin veel ruimer dan veel grotere Aziatische en Franse auto’s. Een V40 zit ook goed, maar is ook zeker geen ruime auto op achterbank en in de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-08 15:13
In sommige steden mag je in delen niet eens meer komen met een diesel.

Is een Toyota auris niet iets? Hybride, te vinden in je prijsklasse (2014/2015) met een nette km stand en zuinig (1 op 20)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Dit topic over advies voor een nieuwe auto ontspoort in een "feitjesstrijd" of EV's of ICE's "beter" voor het milieu zijn. Daar heeft de TS niks aan, blijf aub ontopic

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:14
Los van het feit welk type auto (ev of ice), probeer eens kritisch naar je reisgedrag te kijken. Het kan natuurlijk zo zijn dat je echt niet anders kan dan al die kilometers maken, maar de coronacrisis heeft laten zien dat we veel kunnen met veel minder reisbewegingen en het is winst op alle fronten: tijd, geld en milieu. De klimaatproblematiek dwingt ons om kritisch naar onszelf te kijken.

Mocht je toch je plan willen doorzetten, dan kan je eens kijken naar de Peugeot 308 diesel, bouwjaar na 2014. Relatief licht, betrouwbare techniek en Fransen weten hoe je diesels moet maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Naafkap op 10-08-2021 22:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn advies zou een Auris TS hybrid zijn (of de gewone hatchback), rij ik zelf ook met mijn 2.04 meter, 1 op 20 verbruik is prima haalbaar en er is bijna geen betrouwbaardere auto te vinden.

Enige nadeel is de ruimte achter de voorstoelen bij een maxi cosi tegen de rijrichting in, maar ik lees nergens iets over kinderen dus dat is mogelijk minder relevant.

(ok ok, ander nadeel is dat hij alleen zuinig is bij een geschikte rijstijl)

[ Voor 47% gewijzigd door pagani op 10-08-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naafkap schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:25:
Los van het feit welk type auto (ev of ice), probeer eens kritisch naar je reisgedrag te kijken. Het kan natuurlijk zo zijn dat je echt niet anders kan dan al die kilometers maken, maar de coronacrisis heeft laten zien dat we veel kunnen met veel minder reisbewegingen en het is winst op alle fronten: tijd, geld en milieu. De klimaatproblematiek dwingt ons om kritisch naar onszelf te kijken.

Mocht je toch je plan willen doorzetten, dan kan je eens kijken naar de Peugeot 308 diesel, bouwjaar na 2014. Relatief licht, betrouwbare techniek en Fransen weten hoe je diesels moet maken.
Bedankt voor de tip, maar niet elk beroep is achter een scherm en kan op afstand ;) Het liefst heb ik persoonlijk helemaal geen auto echter mijn vriendin zal toch heen en weer moeten. Of iets vergelijkbaar leuks dichterbij vinden, maar tot op heden is dat nog niet gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
SirLct schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:00:
Betr upgrade, B-segment is ook al een upgrade van VW up (A-segment)
Dus bijvoorbeeld VW Polo, Ford Fiesta, Seat Ibiza, etc.
C-segment is dus 2 klasse hoger.

Ben verder eens met de punten die FreakNL noemde hierboven.
PSA diesel motoren zijn in het algemeen prima te doen.
Als je de Cactus een beetje te uitgesproken vindt, kun je ook Peugeot 308 kijken, is zelfde motor.
Wel gelijk iets hoger Mrb door gewicht. De Cactus is 1049kg, val je net onder de 1050kg grens. Is serieus goedkoop, want Peugeot 208 (klasse lager) is al 1055kg.

Verder is de dci van renault best betrouwbaar. Niet voor niets dan Merc het ook hebben overgenomen en in hun A, B, en ik dacht ook C klasse erin stoppen. Ja, mercedes met renault motor.
De dci zit dus in de megane maar ook in Nissan Qashqai bijvoorbeeld.
Ik zie nu dat omdat je 70,000km als limiet zet voor je diesel, krijg je vaak alsnog wat duurdere aanbod.
Als je het toch op gaan rijden, wellicht is het handiger om eentje te kiezen met hogere kms, maar zodanig goedkoop is dat je de afschrijving per jaar gunstiger is.

Verder kom ik ook tegen dat de Cactus benzine ook niet duur is.
Met benzine hoef je niet perse bouwjaar 2015/16 hanteren want je zit niet gelijk met mileuzone problemen als goed is. En zo vind ik aantal 1.2Vti van onder 10,000 euro. Zelf een aantal onder 8,000 euro met ietsje hoger kms. Echt bizar, had ik nooit geweten, maar de Cactus is maar 940kg, dat voor een C-segment. Je vind het echt nergens anders. Maar ik zou niet weten of zo'n 1.2tje benzine lekker rijd of niet, volgens mij is het wel wat mager qua power. Maar goed, je vriendin rijdt het meeste erin en wellicht is het dus geen issue.

[ Voor 5% gewijzigd door SirLct op 11-08-2021 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-07 00:15
Als je voor de Cactus gaat, laat de automaat alsjeblieft staan. Verschrikkelijke schijtbak, die gerobotiseerde handbak. Het enige voordeel dat de automaat biedt is dat je een echte bank voorin hebt. Ik vind hem dat niet waard.

Als je het kan (en wil) betalen kan je ook een slag ouder gaat zitten en een echte dikke diesel kopen. A6 3.0 BiTDi ofzo. Ga je wel flink merken in je wegenbelasting, maar wellicht je laatste kans een "echte dikke bak" te rijden. Gezien in de inruilwaardes betekent dit dat je hem wel op moet gaan rijden, maar daardoor hoeft ie mogelijk ook niet al teveel te kosten bij de aanschaf. Alhoewel, je postings zo lezend, heb ik niet het idee dat jij daar veel om geeft.

Verder: een auto van 4-5 jaar oud met minder dan 70.000 op de teller is een boodschappenauto geweest. Veel koud geweest, veel korte stukjes, waarschijnlijk veel binnendoor verkeer. Dat heeft zijn uitwerking op bijvoorbeeld de schokbrekers (die slijten harder door de vele drempels), remmen, uitlaatlijn, koppeling, etc. Wellicht iets om rekening mee te houden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@SirLct

Die auto heeft inderdaad een aantal USPs, waaronder laag gewicht. Die bumps zijn ook gewoon een gewicht dingetje..

Ik noem overigens express de diesel omdat je bij PSA wel op moet passen voor de THP benzinemotoren.

En volgens mijn zijn de benzine varianten allemaal 3-cilinder? Ben ik niet zo’n fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:24

Videopac

Rommelt wat aan.

Pizza_Boom schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 01:23:
Als je voor de Cactus gaat, laat de automaat alsjeblieft staan. Verschrikkelijke schijtbak, die gerobotiseerde handbak. Het enige voordeel dat de automaat biedt is dat je een echte bank voorin hebt. Ik vind hem dat niet waard.
Dit klopt, helemaal mee eens!
Als je het kan (en wil) betalen kan je ook een slag ouder gaat zitten en een echte dikke diesel kopen. A6 3.0 BiTDi ofzo.
Dit is totaal niet wat TS zoekt.
[..] wellicht je laatste kans een "echte dikke bak" te rijden. [..]
Zonder weer hele milieudiscussies te willen starten: dit is een weeffout in je gedachtengang.

[ Voor 14% gewijzigd door Videopac op 11-08-2021 07:39 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
Als je een aardgasstation in de buurt hebt, ik heb nog een Seat Leon op aardgas uit 2015 te koop :+

Een jaartje ouder dan gewenst, en een km-stand van 128.000 en heeft nieuwe zomerbanden nodig, verder ideale auto en de helft van je budget.

Ik heb even een vergelijk voor je gemaakt tussen deze Leon op aardgas en een Leon met dezelfde motor (gemiddeld 1 op 16 over 60.000km volgens spritmonitor) op benzine, met WA Casco verzekering, wegenbelasting en brandstof scheelt het bij 25.000km net geen 1000 euro per jaar.

En als je op vakantie gaat en je kunt daar geen aardgas tanken: er zit ook een reguliere benzinetank in die pas gebruikt wordt als de aardgastank leeg is. Totale actieradius dus 1200km.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 11-08-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Ik heb geen ervaring met aardgas maar wel ruim 300,000km op lpg g3 gereden.
Als ik prive een auto moet kopen en veel kms moet gaan rijden, zou ik opnieuw gas gaan rijden.
Mrb maar iets duurder dan benzine, maar lachen bij de tankstation elke keer :)

Probleem is dat je echt moet opletten welke motor het aankan.
Japaners zijn vaak the way to go, of wat oudere volvo's.
En met lpg, wil je het goed doen, moet je toch om de 10,000km kleppen stellen, bougies gaan vervangen, olie verversen, etc.
Is de kosten niet maar verlengd aanzienlijk de betrouwbaarheid van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@SirLct het verschil tussen LPG en CNG (aard/groengas) is dat CNG meer energie per kg heeft, een 20kg tank past op de plek van het reservewiel en brengt je 350-400km ver. Qua kosten ontloopt het mekaar niet zo heel veel, maar wil je met LPG een vergelijkbaar bereik, mis je de halve kofferbak omdat er een 60kg tank in moet.

En deze CNG installatie is af-fabriek, eens per 4 jaar bij een merkdealer de gasinstallatie laten keuren en that's it. Verder geen extra onderhoud aan behalve iedere 15k olie verversen ipv 30k bij de benzine-only variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Ah oke, weer wat geleerd. Is inmiddels paar jaar geleden dat ik lpg reed, maar klopt het dat cng wat moeilijker te vinden is vs lpg? Ik meen dat in NL maar ook als je op vakantie wil, kan je makkelijker lpg vinden in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dat zou ik niet weten, ik heb nooit LPG gereden dus ik heb denk ik nog nooit een LPG station gezien. CNG stations zijn er een goeie 200 in Nederland, waarvan eentje in mijn woonplaats en eentje praktisch naast m'n werk, anderen zijn een half uur rijden, de CNG dekking in het westen van NL is een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 21:29
LPG is inderdaad een stuk makkelijker te vinden dan CNG, de meeste bemande tankstations verkopen wel LPG. Let wel: het is verboden om LPG binnen een x aantal meter van de bebouwde kom te verkopen, dus je zal er soms voor moeten omrijden.

Maar het is in NL prima te verkrijgen (ruim 100.000km op LPG gereden).

@Verwijderd Met jouw budget en wensen lekker een dikke V40 diesel halen. Ik snap niet waar de dieselhetze op GoT vandaan komt. Het omslagpunt van mijn diesel (DS3) ligt op 12.000km per jaar, en ik kan er alle Nederlandse milieu zones mee in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt allemaal, we hebben nu een mooie Megane 1.5DCI uit 2017 gezien waar we eens gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Knul schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:14:
@Verwijderd Met jouw budget en wensen lekker een dikke V40 diesel halen. Ik snap niet waar de dieselhetze op GoT vandaan komt. Het omslagpunt van mijn diesel (DS3) ligt op 12.000km per jaar, en ik kan er alle Nederlandse milieu zones mee in.
Omdat je met die klimaatgekte van nu waarschijnlijk steeds beperkter bent met een diesel (stadscentra's die je niet meer in mag bijvoorbeeld). Geen probleem als je over 4 jaar weer wat anders koopt, maar als je met de nieuwe kar 10 jaar wil doen zou ik nu geen diesel meer kopen.

Fijnstof uitstoot is hoger, CO2 uitstoot is 70% hoger dan bij een aardgas auto ( :+ ). Diesel meurt ook gewoon enorm, zowel voordat het de auto in gaat als wanneer het uit de uitlaat weer naar buiten komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-08 05:58
Videopac schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:58:
Prius IV voldoet aan al je wensen.

Of een Ioniq:
https://www.wensink.nl/hy...meppel/detail/occ16167240

Dit is een complete uitvoering van een ruime, veilige en zuinige auto.
@Verwijderd Ik zou inderdaad ook eens zo'n hybrid gaan proefrijden. Misschien niet je smaak qua design, maar het rijdt erg lekker en behoorlijk zuinig. En het zijn allemaal automaten, wellicht prettig als je niet zoveel met auto's hebt.

Meer algemeen zou ik vooral meerdere auto's gaan proefrijden en niet meteen de eerste de beste kopen, zelfs als hij goed bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 21:29
FastFred schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:09:
[...]

Omdat je met die klimaatgekte van nu waarschijnlijk steeds beperkter bent met een diesel (stadscentra's die je niet meer in mag bijvoorbeeld). Geen probleem als je over 4 jaar weer wat anders koopt, maar als je met de nieuwe kar 10 jaar wil doen zou ik nu geen diesel meer kopen.

Fijnstof uitstoot is hoger, CO2 uitstoot is 70% hoger dan bij een aardgas auto ( :+ ). Diesel meurt ook gewoon enorm, zowel voordat het de auto in gaat als wanneer het uit de uitlaat weer naar buiten komt.
Doorgaans doe je ook niet 10 jaar met een auto, laat staan met een diesel (meer km's dus eerder afgeschreven). Met het budget en kilometrage van TS is de restwaarde ook niet het zwaarste punt.

Bovendien zie ik zelf niet in waarom je met de auto naar een stadscentrum wil gaan, zet 'm lekker bij een P+R neer en pak een bus/tram/fiets. Scheelt je nog een bak geld ook.

Overigens mag je in NL voorlopig nog overal met euro 4 naar binnen, met euro 5 en helemaal met euro 6 kan je waarschijnlijk nog wat jaartjes vooruit.

Enne, CO2 uitstoot van een diesel is nog altijd een stukje lager dan van een benzine :) Diesel stinkt wel inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-08 16:49

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Die 1.5 dCi is echt een prima motortje. 110pk, betrouwbaar. Verder biedt zo'n Mégane ook genoeg ruimte. Ik rij nu de 1.6 Blue HDi van PSA (Citroën) met 120pk. Ook een fijne motor, nog net iets meer power onderin. Dat merk je vooral in de schakelmomenten. Met 90 in z'n 6 kan ik makkelijk een tunnel uit omhoog rijden. Dat lukte in de Mégane net niet. Maar beide fijne motoren.

If it aint fixed, it's broken.

Pagina: 1