Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Eerste systeem tips

Pagina: 1
Acties:

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-11 15:17
Ik was voor het eerst een systeem aan het samenstellen, en ik ben tegen een paar dingen aangelopen waar je als beginnend systeembouwer misschien niet meteen aan denkt.
Ik vroeg me dus ook af of het niet handig zou zijn om een sticky te maken met wat tips voor dingen die je als beginner gemakkelijk over het hoofd ziet.

Als start een paar dingen die mensen die dit voor de eerste keer doen (of al heel lang niet gedaan hebben) over het hoofd zien.
  • Zorg dat je kast ook past bij je moederbord (ik had bijna een mini ATX kast gekocht met een ATX moederbord
  • Als je een grote/oversized koeler hebt gekozen (bv een Dark Rock 4), let erop dat er nog voldoende ruimte is onder de koeler is voor je geheugen ("ram clearance")
  • En let er ook op dat de hoogte van de koeler past in de kast die je gekozen hebt
Zo zijn er vast wel meer dingen te bedenken waar een beginner niet meteen bij stilstaat. Aanvullingen zijn van harte welkom :-)

• FreakzLM
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-11 22:25

• effem
@FreakzLM Ik ken het DAA beleid maar mijn post is niet bedoeld om te vragen om aankoopadvies, maar het is (hopelijk) een eerste aanzetje naar een post met wat dingen waar je op moet letten als je niet zo ervaren bent in het samenstellen van een systeem (ook om tot een goed eerste voorstel te komen).

Ik weet wel redelijk wat voor componenten ik wil, maar b.v. aan iets als RAM Clearance had ik niet gedacht totdat een collega dat toevallig noemde (en dat is ook iets waar in followup posts vaak niet voor gewaarschuwd wordt (en het is een beetje jammer als je van je 4 RAM slots er maar 2 kunt gebruiken)

Verwijderd

Ik zeg: geen gek idee en +1 voor gebrek aan RAM clearance :+

Voor de tweedehands shoppers:
  • Als je wat gebruikte items gaat combineren, bedenk dan of je alle schroefjes hebt voor bijvoorbeeld de bevestiging van mobo, voeding, fans en/of HDDs/SSDs (dit voorkomt teleurstelling als je eindelijk een avond vrij hebt om te 'knutselen' |:( )
  • Hetzelfde geldt voor alle interne kabels (voor voeding, SATA kabels etc.).
  • Heb je een voedingskabel voor in 't stopcontact (over)?
  • Past het aantal uitbreidingkaarten (gpu's, netwerkkaarten, ...) dat je in gedachten hebt in/op het moederbord (en in de kast)?
  • Heb je voor de (netwerk)kaarten de bracket-hoogte (SFF, fullsize) die past in je behuizing?
  • Zijn de specs van de pcie-slots (pcie-versie, aantal lanes) een goede combi met de kaarten die je installeert of loop je performance mis, die wellicht op te lossen is, of leidt tot de keuze voor een goedkoper (lees: duurder) alternatief?

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-11 12:52
Je zou voor jezelf ook kunnen beslissen of je rgb wilt of juist niet. Hierbij is de keuze van behuizing weer van belang.

Ga je bijvoorbeeld voor een aoi koeler dan komt het punt ram clearance te vervallen maar dan moet je kiezen of je voor een front of top mount gaat. De top mount is niet in elke behuizing aan te raden.

Bij een behuizing zou je ook kunnen kijken waar de plaatsing van je hard drives is. In het geval van nvme is dit niet belangrijk maar met 2,5" ssd of 3,5" hdd moet je ze ergens plaatsen.

Het wordt al standaard maar er zijn nog genoeg behuizingen die geen usb-c front hebben. Dit zou je ook kunnen meenemen of je dat wilt.

Bij een eerste build zou ik ook als aandachtspunt willen aandragen om te zorgen dat alles in balans is. Maar hierbij zijn er veel mensen op deze site die je zullen helpen wanneer je dat zou willen.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:19
Vergeet niet hier op Tweakers medewerkers op je build te laten schieten
Vergeet niet te controleren of je mobo van kwaliteit is
Vergeet niet aftermarket CPU koeler te halen als je beetje stilte wilt
Vergeet niet te controleren hoeveel fanheaders je mobo heeft

• effem
En hoe zit het met thermal paste? (wil je een andere/betere, heeft je koeler pre-applied paste, komt ie met paste, ...)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik mis eerlijk gezegd het nut van dit topic boven het al bestaande [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen. Qua specifieke onderdelen is dat topic achterhaald, maar de general zaken staan er toch keurig in?
Pagina: 1