Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profox1977
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-06 13:08
Ik ben op zoek naar een goede optie om in huis 1 netwerk te hebben

Wat ik nu heb:
Fritzbox op de benedenverdieping
Fritz repeater (mesh) op de beneden verdieping (voor tuin en schuur bereik)

Op zolder: TP link ArcherC1200 die achter de Fritzbox beneden hangt
Aan de TP link hangt een Artonica Dockiing stration (USBC PD Dock) & de PC van mijn zoon)

Daarnaast hangen er nog 2 switches aan de fritzbox ivm diverse apparaten (TV xbox etc etc)
de Archer C1200 heeft geen AC modus

De fritzbox zend dual 2,4 en 5 ghz (voorbeeld: Benedenwifi)
Op zolder heb ik 2 kanalen (voorbeeld: Zolderwifi2,4 en Zolderwifi5)

Waar ik nu tegen aan loop is dat de devices niet altijd de meest optimale verbinding kiezen. Bijvoorbeeld dat ik met de zolder verbonden blijf als ik al beneden ben met de smartphone.
Daarnaast "communiceert" niet alles met elkaar. Als mijn smartphone verbonden is met de beneden wifi en ik wil printen dan lukt dit niet. De printer staat namelijk op zolder en is verbonden met de andere wifi verbinding.

Ik heb wel al een en ander gevonden:
https://techpulse.be/tips...stellen-als-access-point/
YouTube: How to turn a router into an Access Point

Maar ik wil dus ook nog mijn docking en zoons PC kunnen blijven hangen aan de TP link.

Wat wifi betreft maakt het mijn niet zo veel uit of ik netwerknaam heb of dat er meerdere netwerken zijn........als er maar onderlinge communicatie is en mijn devices goed zo goed mogelijk de optimale wifiverbinding pakken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXJlLXJ0F5DCgbrTVDjaMqJoVLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dWbdZQyKDw5qrxTKxBYdIaeu.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hang ook boven eens een Fritz neer zodat je een mesh krijgt. Nu heb je 2 verschillende netwerken waardoor de boel niet bij elkaar kan komen, dat is helemaal niet handig zoals je zelf al merkt. Met een echt mesh netwerk of een router met meerdere accesspoints (is géén mesh) kun je dat oplossen.

Per definitie is de opbouw achter die Archer 1200 niet logisch. Een PC zou daar op de LAN moeten zitten en niet op de WAN. De WAN is in dit geval voor de kabel die van de Fritz! komt.

Om op je initiële vraag terug te komen: verlaag het zendvermogen van de beide routers en je komt al een heel eind. Nu staan de beide routers te schreeuwen in je huis waardoor je telefoon verbinding houdt. Wanneer de Archer 1200 wat minder hard schreeuwt gaat de verbinding eerder verloren en gaat die automatisch over naar de Fritz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Deel je settings eens
Welk ssid/passw/encryltie heb je op ieder accesspoint?.
Evt screenshots van android ssid scan

Een multi ap setup lost dit probleem idd op maar het is ook prima werkend te krijgen met de juiste config

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 14-12-2021 21:42 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:11
Zoals @sypie al aangeeft vervang de Archer door een recente fritzbox

Ik had ook een soortgelijk probleem en nu alles een mesh netwerk is (gebruik een fritzbox 4040 icm de fritzbox van mijn provider) werkt alles naar behoren.

Dat de apparaten achter je Archer niet kunnen praten met de rest van je netwerk heeft mogelijk te maken met een verkeerde configuratie.

Staat de verbinding van de fritzbox naar de Archer ingeplugd op een Lan poort en staat dhcp op de Archer uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

sypie schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:55:

Per definitie is de opbouw achter die Archer 1200 niet logisch. Een PC zou daar op de LAN moeten zitten en niet op de WAN. De WAN is in dit geval voor de kabel die van de Fritz! komt.
Beter gebruik je de WAN helemaal niet. DHCP uit op die Archer, ding in Access Point modus, kabel van Fritz in een LAN poort, WAN poort helemaal niet gebruiken.

Zo behoud je 1 logisch netwerk. Anders idd extra fritz erbij, maar dan ook een extra switch voor de apparaten die nu bekabeld aan de archer hangen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Fritz laat zich ook makkelijk tot 1 netwerk configureren zeker aan te raden biedt ook veel opties zoek een 2e hands Fritz erbij en klaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:11

jurroen

Security en privacy geek

Er valt zeker een sterk argument op te brengen voor het vervangen van de Archer met een Fritz!Box. Maar dat schiet wel even voorbij aan het feit dat we te weinig van jouw persoonlijke scenario en/of budget weten.

Als er belemmeringen zijn, je kunt ook de Archer in een AP/switch modus zetten, dus niet als extra router gebruiken (en daarmee een double NAT maken). De Archer C7 (AC1750) leent zich ook ideaal voor OpenWRT, mocht je wat technisch onderlegd zijn.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sypie schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:55:
Hang ook boven eens een Fritz neer zodat je een mesh krijgt. Nu heb je 2 verschillende netwerken waardoor de boel niet bij elkaar kan komen, dat is helemaal niet handig zoals je zelf al merkt. Met een echt mesh netwerk of een router met meerdere accesspoints (is géén mesh) kun je dat oplossen.

In het algemeen: 100% eens. Maar dat is niet het probleem waar TS mee zit. Als hij dit verkeerd gedaan zou hebben, zou het helemaal niet werken op de bedrade apparaten en dat doet het wel. Constatering is dus dat het goed (genoeg) is.
Om op je initiële vraag terug te komen: verlaag het zendvermogen van de beide routers en je komt al een heel eind. Nu staan de beide routers te schreeuwen in je huis waardoor je telefoon verbinding houdt. Wanneer de Archer 1200 wat minder hard schreeuwt gaat de verbinding eerder verloren en gaat die automatisch over naar de Fritz!
Mogelijk, maar het is voorbarig om met oplossingen te schermen voordat we het werkelijke probleem boven water hebben, en daar heeft TS nog te weinig informatie over gegeven.
DVX73 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:32:

Ik had ook een soortgelijk probleem en nu alles een mesh netwerk is (gebruik een fritzbox 4040 icm de fritzbox van mijn provider) werkt alles naar behoren.

[...]
Frogmen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:31:
Fritz laat zich ook makkelijk tot 1 netwerk configureren zeker aan te raden biedt ook veel opties zoek een 2e hands Fritz erbij en klaar.
Dit soort reactie is nauwelijks tweaker-waardig. Ja, als je alle van zelfde merk en productreeks koopt, gaan defaults gelijk zijn en is kans op mismatch van instellingen veel kleiner. Maar dat doet werkelijk niets dat je niet zelf handmatig kunt doen, en om voordat we het probleem technisch scherp hebben al te gaan aanraden om geld uit te geven is echt misplaatst.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profox1977

Dat de apparaten achter je Archer niet kunnen praten met de rest van je netwerk heeft mogelijk te maken met een verkeerde configuratie.

Staat de verbinding van de fritzbox naar de Archer ingeplugd op een Lan poort en staat dhcp op de Archer uitgeschakeld?
Ik ga eens kijken of ik inerdaad er een andere fritzbox aan kan hangen. De 4040 is in te stellen als een Mesh repeater? En kan ik dan alsnog mijn Docking en oc bedraad aan de 2e (bijvoorbeeld de 4040) hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profox1977
laurens0619 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:24:
Deel je settings eens
Welk ssid/passw/encryltie heb je op ieder accesspoint?.
Evt screenshots van android ssid scan

Een multi ap setup lost dit probleem idd op maar het is ook prima werkend te krijgen met de juiste config
Dank!!
Stap 1 wordt nadenken of ik 1 geheel Mesh netwerk wil. Als dat geen optie is zal ik zeker even hierop reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:51:
[...]

Dit soort reactie is nauwelijks tweaker-waardig. Ja, als je alle van zelfde merk en productreeks koopt, gaan defaults gelijk zijn en is kans op mismatch van instellingen veel kleiner. Maar dat doet werkelijk niets dat je niet zelf handmatig kunt doen, en om voordat we het probleem technisch scherp hebben al te gaan aanraden om geld uit te geven is echt misplaatst.
Jij hebt denk ik nog nooit met meerdere Fritzboxen in 1 netwerk gewerkt en gemerkt hoe die samenwerken en een centrale management hebben. Toch best handig, verder is bekend dat sommige merken in een netwerk niet zo heel erg fijn samenwerken. Dus vandaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frogmen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:53:
[...]

Jij hebt denk ik nog nooit met meerdere Fritzboxen in 1 netwerk gewerkt en gemerkt hoe die samenwerken en een centrale management hebben. Toch best handig, verder is bekend dat sommige merken in een netwerk niet zo heel erg fijn samenwerken. Dus vandaar.
Ik weet vrij exact hoe die dingen samenwerken, als ik ooit op kantoor kom heb ik een grote doos met routers en AP's van ze naast m'n bureau liggen. En centraal management is zeker handig - maar doet niets meer dan dat: gewoon zorgen dat instellingen automatisch kloppen. Niets wat je handmatig ook niet kunt doen.

Dat er compatibility issues kunnen zijn is ook waar - maar ik lees hier niets dat vooralsnog die kant op wijst, dus advies om dan maar alles van andere merken te vervangen is voorbarig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
dion_b schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:07:
[...]
En centraal management is zeker handig - maar doet niets meer dan dat: gewoon zorgen dat instellingen automatisch kloppen. Niets wat je handmatig ook niet kunt doen.
Niet helemaal waar zo is met een centraal systeem mesh wifi steering mogelijk. Ik zou niet weten hoe ik dat met een verzameling van losse accespoints kan realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
DVX73 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:28:
[...]

Niet helemaal waar zo is met een centraal systeem mesh wifi steering mogelijk. Ik zou niet weten hoe ik dat met een verzameling van losse accespoints kan realiseren.
"Mesh Wifi Steering"
:z

Komop he! Waar is de tweakers spirit. Niet zomaar dingen aannemen en geloven vanuit Marketing maar lezen en doogronden hoe het spul echt werkt :)

Het lijkt wel alsof er dagelijks een topic is waar 90% van de mensen heilig overtuigd is dat mesh (en unifi) echt iets super magisch samenwerkend doen op gebied van roaming :O
Mesh Master stuurt draadloze netwerkapparaten naar het beste Wi-Fi-netwerk
De FRITZ!Box analyseert als Mesh Master altijd alle Wi-Fi-verbindingen in het Mesh-netwerk. Zodra de Mesh Master vaststelt dat een draadloos netwerkapparaat via een ander draadloos toegangspunt een duidelijk betere Wi-Fi-verbinding tot stand kan brengen, draagt de FRITZ!Box het apparaat op uit te wijken naar het andere Wi-Fi-netwerk. De Mesh Master houdt daarbij rekening met het verbindingstype van de afzonderlijke Mesh Repeaters en met de snelheid van de verschillende verbindingswegen.

In tegenstelling tot Wi-Fi-roaming stuurt bij Mesh Wi-Fi steering de Mesh Master aan op het wisselen van het Wi-Fi-netwerk en niet het draadloze netwerkapparaat.

Voorwaarden voor Mesh Wi-Fi steering
De FRITZ!Box is in de fabrieksinstellingen zo geconfigureerd, dat de FRITZ!Box als Mesh Master draadloze netwerkapparaten naar de andere frequentieband kan sturen of naar een ander draadloos toegangspunt. Dit is niet mogelijk als in de FRITZ!Box verschillende namen zijn geconfigureerd voor het 2,4- en 5GHz-Wi-Fi-netwerk of als de andere FRITZ!-producten niet goed in het Mesh-netwerk zijn geïntegreerd. In dit geval moet je het Wi-Fi-netwerk van de FRITZ!Box optimaliseren.

Om te worden aangestuurd door de Mesh Master, moeten de draadloze netwerkapparaten de standaarden 802.11k en 802.11v ondersteunen.

Draadloze netwerkapparaten die de Wi-Fi-standaards 802.11k en 802.11v ondersteunen, kan de Mesh Master zonder onderbreking naar een ander Wi-Fi-netwerk of naar een ander draadloos toegangspunt sturen.
De Mesh Master kan oudere draadloze netwerkapparaten, die de Wi-Fi-standaards 802.11k en 802.11v niet ondersteunen, alleen met een korte onderbreking van de Wi-Fi-verbinding naar een ander Wi-Fi-netwerk sturen. De Mesh Master kan deze apparaten niet naar een ander draadloos toegangspunt sturen.
toon volledige bericht
Wat een onzin, ik had fritz toch echt hoger zitten.

[ Voor 60% gewijzigd door laurens0619 op 15-12-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
Het probleem zit in hem in het overschakelen naar een ander accespoint.

hier een topic met hetzelfde probleem Seamless roaming met APs van verschillende merken mogelijk?

ik geef toe dat het zou moeten kunnen, echter de meeste consumentenhardware heeft standaard niet de juiste opties.

Je zou custom firmware kunnen gebruiken en veel meten en alles goed werkend kunnen krijgen, echter ik vermoed dat de topicstarter op zoek is naar een snelle en makkelijke oplossing.

[ Voor 61% gewijzigd door DVX73 op 15-12-2021 14:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DVX73 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:36:
Het probleem zit in hem in het overschakelen naar een ander accespoint.
In mijn ervaring gaat dit bij centraal beheerde systemen veel beter.
En waarom doen ze dat? Omdat instellingen automatisch overal gelijk staan, terwijl dat vaak handmatig verprutsen. Ubiquiti's UniFi, systeem dat op handen gedragen wordt door liefhebbers voor goede WiFi en goede handovers had tot paar jaar terug werkelijk geen enkele feature op dat vlak anders dan dat je zeker dezefde instellingen op alle AP's had. En dat was genoeg voor een geweldige ervaring. Dat zelfde kun je op iedere combinatie van AP's realiseren.

802.11k/r/v worden vaak genoemd als features die centraal beheerde WiFi beter maken, maar:
- je hebt er strict genomen geen centraal beheer voor nodig
- ze zorgen allemaal voor een betere keuze aan AP als er geroamed wordt, of voor snellere roaming, maar ze doen niets aan het besluit om te gaan roamen. Die ligt bij 802.11 vierkant bij de client.

Nu kun je de client ook een rotschop geven als hij blijft plakken terwijl het signaal slecht is, maar 1) dan heb je sowieso je dekking niet goed op orde, want teveel overlap tussen cellen en 2) ook hier, geen centraal beheer voor nodig. O.a. Asus routers hebben dit als optie sinds ~2013 standalone erin zitten.

Gemak dient de mens en als je niet bovengemiddeld interesse hebt in WiFi instellen en iets wilt dat 'gewoon werkt' ben ik 100% eens dat je het best voor een managed systeem kunt gaan die je ontzorgt. Maar dat is *als* je op zoek bent naar iets nieuws. Als je al iets hebt liggen is dat niet aan de orde tenzij het echt niet lukt het goed draaiend te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
DVX73 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:36:
ik geef toe dat het zou moeten kunnen, echter de meeste consumentenhardware heeft standaard niet de juiste opties.

Je zou custom firmware kunnen gebruiken en veel meten en alles goed werkend kunnen krijgen, echter ik vermoed dat de topicstarter op zoek is naar een snelle en makkelijke oplossing.
Het recept voor goed roamende Wifi:
- Hetzelfde SSID
- Hetzelfde wachtwoord
- Hetzelfde Encryptietype (belangrijk!!! hier gaat het vaak mis)
- Ander kanaal

Dit kun je ongeveer op ieder accesspoints instellen.
Thats it!

Om roamen dan nog beter te krijgen, maar niet strict noodzakelijk (dit advies is ook van toepassing voor een mesh/multi ap setje):
- Activeer Band Steering om zoveel mogelijk naar de 5ghz te krijgen
OF
- Splits je 2.4 en 5ghz SSID en laat je moderne/mobile clients alleen verbinden met het 5ghz SSID
- Schakel legacy protcollen uit uit (802.11b). Als je bovenstaande punten doet is dat eigenlijk niet zo boeiend omdat je daar vooral op de 2.4 last van hebt

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 15-12-2021 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:09
Zou nog een paar dingen willen toevoegen op het prima lijstje van @laurens0619

Zet de kanaal selectie niet op auto, dan kan soms voor heel vervelende problemen zorgen, kies gewoon zelf de verschillende kanalen.

Installeer een wifi analyzer op je telefoon en kijk of je AP's niet te veel overlappen en/of te veel power uitsturen.
Dit zorgt voor sticky clients, want je device denkt dan "prima signaal, ik roam niet", terwijl hij zelf het huidige AP niet kan bereiken want devices hebben veel minder power dan AP's

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wil onderschrijven wat @dion_b en @laurens0619 zeggen. Heb zelf prima gemixte netwerken gemaakt met spullen van Apple, Fritz! (AVM) en Draytek.

Als een niet-technische vriend me vraagt, dan zeg ik "koop maar een mesh-setje", maar zelf doen is a) leuker en b) die mesh-setjes doen echt heel weinig aan optimaliseren van het netwerk. Ze kopieren slaafs de instellingen van de master.

• Ben(V)
mesh setjes zijn juist voor de niet-technische mensen funest.

Die snappen niet dat alles wat op de netwerkpoorten en de wifi van de provider router is aangesloten in een ander netwerk zit, omdat die mesh setjes in mesh mode ook router zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Goed punt, maar eerlijk gezegd, mijn niet-technische vrienden gaan ook niet snel met ethernet-kabels meer aan de slag. For better or worse, die doen alles draadloos.

• Ben(V)
Tja dan moet je toch ook de wifi van je provider router uitzetten, beetje zonde vind ik.

• laurens0619
@Ben(V) Ik raak die kanaalinstellingen nooit aan. Op de 5ghz heeft het bij mij geen zin, mijn apparatuur kan geen DFS, ik heb brede kanalen dus iedere node blert op hetzelfde kanaal.

Op de 2.4. Tja je kan hem wel vast zetten maar probleem is dat andere devices wel weer dynamische kanalen kunnen wijzigen. Daarbij ervaar ik vaker storing van non-wifi apparaten op de 2.4 dan wel.
Eigenlijk is het antwoord: Ik gebruik geen 2.4 meer dus die kanalen boeien mij niet :+

• Ben(V)
Het probleem met auto is dat om van kanaal te wisselen je verbinding even verbroken wordt, dat ervaren de meeste mensen als zeer hinderlijk.

En afhankelijk van je omgeving en de gebruikte apparatuur komt het voor dat hij continue van kanaal blijft switchen, want je buren hebben ook auto aanstaan( is vaak de default) en zo blijft de hele buurt rondjes draaien.

Ook op de 5Ghz kunnen er problemen optreden als je meerdere AP's hebt.
Ik heb al eens een setup gezien met een router en vier AP's die allemaal op auto stonden en vrolijk continue aan het kanaal wisselen waren.

Ik zegt niet dat iedereen daar last van heeft maar als het gebeurd krijg je hele rare effecten.

• laurens0619
@Ben(V) interessant, dat wist ik niet maar klinkt logisch :)

Nou er is bij mij niets te wisselen op de 5ghz :P
Afaik mag je in NL alleen UNII-1 en UNII-2. Aangezien ik geen DFS heb, heb ik alleen keuze uit UNII-1.
Aangezien ik wel 80mhz breed wil, heb ik maar 1 kanaal :+

En ja alle 3 mijn accesspoints zitten op dat blok (42) elkaar te verstoren. Ik heb dr geen last van maar optimaal is anders

Op DFS ervaarde ik wel connection drop issues als mijn accesspoints idd van kanaal ging wisselen na advertisement. Ik heb niet echt hi density dus ik heb liever al mijn accesspoints op hetzelfde kanaal dan dat DFS gedoe :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/dc7d999bf3f43d34b7a506b8e4c1e6f3e94b7d13/?url=https%3A%2F%2Flive.staticflickr.com%2F65535%2F49948455917_24ce1394a3_b.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 16-12-2021 14:22 ]

• Ben(V)
Je zult wel nooit de volle bandbreedte op twee devices gelijktijdig gebruiken.
Als je dat wel doet is het gebruik van twee verschillende kanalen van 40GHz veel efficiënter.
En vergeet niet dat die brede kanalen heel veel meer last hebben van storingen dan smallere banden.

• laurens0619
@Ben(V) Klopt :) Ik ben mij volledig bewust van de beperkingen. Maar veel theoretische problemen in de IT maken voor veel mensen in de praktijk niet zoveel uit.

Tegelijk vind ik ook wel dat er soms iets te "dramatisch" over unieke kanalen gedaan wordt.
Ik bedoel, als je 2 devices hebt die met hetzelfde accesspoint verbonden zijn zit je ook op hetzelfde kanaal :)
Ik lees ook niet in thuis setups dat je high load clients over meerdere accesspoints moet verspreiden

Het komt zo goed als nooit voor dat ik volledige bandbreedte op meerdere devices tegelijk gebruik. Als ik op de 40mhz ga zitten dan kies ik er dus wel voor om structureel een tragere verbinding te hebben.
En ja, kan op verstoring is groter maar persoonlijk heb ik, ook onder deze omstandigheden, op de 5ghz een super strakke verbinding.

en owja last but not least: ik heb helemaal niets te kiezen. Deco m4 draat op kanaal 42, 80mhz breed en daar is niets aan in te stellen :+ Heel eerlijk, als het wel had gekund had ik niets aangepast. T werkt prima

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 16-12-2021 14:48 ]

• Ben(V)
De praktijk gaat altijd boven de theorie en zoals je al zegt gelijktijdig meerder zware taken door verschillende devices komt in een thuissituatie weinig voor.

Overigens gebruikt die deco M4 helemaal niet 80Hhz fixed, maar is de bandbreedte automatisch(dat is de wifi standaard op 5Ghz) en hebben ze de neiging naar 20Mhz te gaan.
Dit komt mede doordat er clients zijn die geen 80Mhz kanalen aankunnen en als zo'n device connect schakelt de boel automatisch terug.
Ook bij de minste hik-up schakelen ze meteen de bandbreedte terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profox1977

Ik heb voor 2 tientjes een 4040 op de kop kunnen tikken en hem nu als wired Mesh repeater achter de fritzbox 7590. Dat werkt echt super. Alleen de Lan naar de.pc van mijn zoon werkt nog niet. Ik las dat ik de vanaf de Wan op de 4040 moet aansluiten, maar dat moet ik nog even beter uitzoeken want dat werkt nog niet
Pagina: 1