Hoi allen,
Ik heb wat hulp nodig met het inrichten van mijn thuis-netwerk en mogelijk maken van Seamless roaming tussen verschillende access points.
Situatie is als volgend:
Ik heb al redelijk veel gelezen over dit onderwerp en naar mijn weten de basis stappen (voor zover mogelijk) gevolgd.
Ik heb alle APs dezelfde SSID en wachtwoord gegeven, maar op een andere channel om interference te voorkomen.
Toch gaat vooral bij automatisch selecteren en overschakelen naar beste AP toch vaak mis.
Het komt vaak voor dat de clients automatisch verbinding maken met de AP met lagere signaal/bereik. Of als ik me verplaats van ene verdieping naar de andere, blijven de clients de verbinding in stand houden met de AP op de vorige verdieping. Als ik dan handmatig de Wifi op de client uit/aan zet, verbindt de client vaak wel weer met een betere AP.
Mijn vragen:
Alvast bedankt.
Ik heb wat hulp nodig met het inrichten van mijn thuis-netwerk en mogelijk maken van Seamless roaming tussen verschillende access points.
Situatie is als volgend:
- Ik woon in een woning uit 2002 met 3 verdiepingen en een tuin
- Ik heb meerdere Wifi routers en access points (AP):
- [list]
- Ubiquiti UniFi AP-AC-LR
- Netgear Nighthawk AC2350 R7500
- TP-Link TL-WR1043ND router met DD-WRT firmware
- Horizon box van Ziggo (met ingebouwde access point)
- Technicolor TC7200 Modem/Router van Ziggo (in bridge mode, wifi staat uit)
- [/list]
- Alle AP zijn bedraad verbonden aan de switch
- De draadloze clients zijn allemaal recente Macbooks, iPhones en iPads

Ik heb al redelijk veel gelezen over dit onderwerp en naar mijn weten de basis stappen (voor zover mogelijk) gevolgd.
Ik heb alle APs dezelfde SSID en wachtwoord gegeven, maar op een andere channel om interference te voorkomen.
Toch gaat vooral bij automatisch selecteren en overschakelen naar beste AP toch vaak mis.
Het komt vaak voor dat de clients automatisch verbinding maken met de AP met lagere signaal/bereik. Of als ik me verplaats van ene verdieping naar de andere, blijven de clients de verbinding in stand houden met de AP op de vorige verdieping. Als ik dan handmatig de Wifi op de client uit/aan zet, verbindt de client vaak wel weer met een betere AP.
Mijn vragen:
- Wat kan ik doen om Seamless roaming nog beter mogelijk te maken?
- Is het handig dat ik meerdere access point heb of is het beter om alles uit te zetten en de 2 sterkste te gebruiken?
- Is Seamless roaming überhaupt mogelijk met meerdere merken APs naast elkaar?
- Ik heb gelezen dat je kunt spelen met min. RSSI en Tx waarde. Hoe weet je wat moet kiezen voor deze waarden?
Alvast bedankt.