Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobiasS
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-03-2024
Zijn er mensen op dit forum die LineageOS gebruiken en daar ASN Bank of SNS Bank apps op gebruiken? (zonder root)
...
Op de website van ASN staat dat de app niet werkt op een telefoon die geroot is. Betekent dat die het wel zou doen zonder root?
De beveiliging van je besturingssysteem van je telefoon is niet aangepast (root toegang).
...
Ik hoor het heel graag!

Beste antwoord (via TobiasS op 15-12-2021 13:38)

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Heb de ASN Bank.

Ik gebruik momenteel Arrows Andriod 11 geroot en het werkt.
Op mijn vorige telefoon, LineageOS 10 ook geroot werkte het ook.

Wat op mijn geroote Arrows Andriod 11 telefoon niet werkt - zich niet laat installeren - is kontaktloos betalen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:15
Welk toestel heb je, misschien is het te testen, en werkt het niet kun je het toestel terugzetten naar de oorspronkelijke rom?

overigens verwacht ik dat mits het toestel het Google Framework (Gapps) heeft, en er inderdaad geen root of root tools op staan, dat het wel zou moeten kunnen werken (mits het geen Samsung telefoon is met een Know error).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@TobiasS ik kan de Mobiel betalen app op mijn Pocophone F1 met LineageOS en Magisk in ieder geval niet installeren. (Maar ik heb dan ook geen toestel met NFC, dus wellicht ligt het daaraan. ) De Mobiel Bankieren app kan ik wel installeren.

Edit: Apps verduidelijkt.

[ Voor 62% gewijzigd door rens-br op 15-12-2021 13:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Heb de ASN Bank.

Wat op mijn geroote Arrows Andriod 11 telefoon niet werkt - zich niet laat installeren - is kontaktloos betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobiasS
Welk toestel heb je, misschien is het te testen, en werkt het niet kun je het toestel terugzetten naar de oorspronkelijke rom?
@swhnld ik heb de OnePlus 5T, ik zal eens kijken of ik de originele ROM kan bemachtigen zodat ik het kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Sponz schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:10:
Heb de ASN Bank.

Dat zijn twee verschillende apps. Mobiel Betalen werkt hier niet, Mobiel Bankieren kan ik wel installeren. Heb dat ook aangepast in mijn vorige post.

@TobiasS welk toestel gaat het precies over? Wat draait er nu op je OnePlus 5T en werkt het daarmee? Of is je OnePlus 5T je test toestel en gaat het om een ander toestel?

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 15-12-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobiasS
@rens-br ik draai nu de standaard Oxygen OS van OnePlus, ik wil graag LineageOS proberen maar ik wil wel compatibel zijn met mijn apps. Het mobiele betalen maakt mij niet uit, het mobiel bankieren is wat ik zoek!

Ik kan als test toestel een OnePlus 3 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

TobiasS schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:30:
@rens-br ik draai nu de standaard Oxygen OS van OnePlus, ik wil graag LineageOS proberen maar ik wil wel compatibel zijn met mijn apps. Het mobiele betalen maakt mij niet uit, het mobiel bankieren is wat ik zoek!
Ah zo. Ik snap het. Uit de test van @Sponz en mijzelf lijkt het er in ieder geval op dat je Mobiel Bankieren gewoon kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TobiasS
rens-br schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:33:
[...]

Ah zo. Ik snap het. Uit de test van @Sponz en mijzelf lijkt het er in ieder geval op dat je Mobiel Bankieren gewoon kan gebruiken.
Ik ga het eens testen, en dan zal ik het wel laten weten. Hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Root toegang kun je verbergen met Magisk. Mijn bank app (Argenta) wou ook niet opstarten met ee ngeroote foon maar eenmaal met Magisk dan wel en doen er bijna alles op, je moet alleen de apk's vinden.

Magisk > Shield > MagiskHide. Selecteer de app die gehide moet worden van root toegang é voila :D

ow als je Lineageos wilt gebruklen maar je wilt geen problemen met google services, installeer dan LineAgeOs met MicroG in https://lineage.microg.org/

[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 19-12-2021 09:23 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TobiasS
Een goedenavond @rens-br @Damic @Sponz, ik heb zojuist de sprong gewaagd en ik heb LineageOS 18.1 geïnstalleerd. De ASN Bank app werkt, en alles functioneert naar wens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:42
het is mij eindelijk gelukt om met lineageos te rooten met lygisk/zygisk en denylist met hide props fix en universal safetynet fix ook asn mobiel betalen te installeren.

dus je moet zowel de app hiden, safefynet pass werkend krijgen en play store moet gecertificeerd zijn. Kostte ms wat tijd om uit te zoeken . @Sponz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisman219
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-05 23:41
Vaevictis_ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:10:
het is mij eindelijk gelukt om met lineageos te rooten met lygisk/zygisk en denylist met hide props fix en universal safetynet fix ook asn mobiel betalen te installeren.

dus je moet zowel de app hiden, safefynet pass werkend krijgen en play store moet gecertificeerd zijn. Kostte ms wat tijd om uit te zoeken . @Sponz
Ik probeer ook ASN mobiel betalen aan de praat te krijgen. De app staat in de denylist en safetynet passt (basic attestation) maar de app werkt nog niet (melding "vanuit veiligheidsoverwegingen kunt u de app niet gebruiken"). Hoe heb jij de Play store gecertificeerd gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Heb je lygisk gebruikt? Je moet dus play services ook op denylist zetten en daarna Playstore stoppen en opslag verwijderen. Volgens mij waren dit de stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Damic schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:21:
Root toegang kun je verbergen met Magisk. Mijn bank app (Argenta) wou ook niet opstarten met ee ngeroote foon maar eenmaal met Magisk dan wel en doen er bijna alles op, je moet alleen de apk's vinden.

Magisk > Shield > MagiskHide. Selecteer de app die gehide moet worden van root toegang é voila :D

ow als je Lineageos wilt gebruklen maar je wilt geen problemen met google services, installeer dan LineAgeOs met MicroG in https://lineage.microg.org/
Ik heb zelf lineageOS met Google services en 0 problemen met de asn bankieren app. Mij zoon heeft net een bankrekening bij de ASN en lineageOS met MicroG (niet geroot). Ik lees hier en ook op het forum van /e/os dat het zou moeten werken. De app openen werkt, maar het instellen van de app lukt niet: je kunt aangeven dat je via mail een beveiligingscode wilt ontvangen, maar die komt niet aan. Er is geen storing bij de Asn volgens de medewerker. Is het verzenden van de mail, of in ieder geval een bericht sturen naar de server die dit verder regelt, afhankelijk van Google services? Of hebben we net pech en zou dit proces ook met MicroG moeten werken?

Uiteraard hebben we de spam folder gecheckt!

Vergeet bovenstaande. Blijkbaar deed onze mailprovider raar en is het met een tweede alternatief adres gelukt. Online bankieren lijkt dus te werken op lineageOS met MicroG (nog geen overboekingen gedaan)

[ Voor 7% gewijzigd door cat_byte op 20-05-2022 19:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• snsgn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:53
Ik weet dat het een oud topic is, maar het is mij zojuist gelukt om de ASN Betalen app werkend te krijgen (althans, nog niet mee betaald, dus nog niet in de praktijk getest) en wil het graag met mensen delen die tegen hetzelfde probleem aan lopen.

Ik heb een Oneplus 7 Pro met LineageOS 20 met MicroG (Android 13)

Zonder Denylist (of het oude Magisk Hide) krijg je de melding dat root gedetecteerd is. Bij gebruik van Magisk Denylist komt de melding in de Betalen app "vanuit veiligheidsoverwegingen kunt u de app niet gebruiken", dus hiden is niet genoeg.

Met het volgende is het gelukt:
- Magisk 26.1
- Magisk module: Shamiko v0.7.3
- Magisk module: Universal SafetyNet Fix v2.3.1-MOD_2.1

Shamiko is een variatie op LSPosed. Meer info hier: https://magiskroot.net/shamiko/
Universal SafetyNet Fix zorgt ervoor dat SafetyNet test gepasseerd wordt. Versie 2.4 werkte voor mij echter niet en 2.3.1 wel. Meer info waarom het niet werkte met nieuwere versie: https://github.com/kdrag0n/safetynet-fix/issues/250

EDIT: vergeten te melden, maar de betalen app werkt ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door snsgn op 01-01-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• May flower
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2023
Ik heb een pixel 3, lineageos 19 (zucht), zonder root
Maar kan de betalen app niet eens installeren.

Hoe heb je dat überhaupt voor elkaar gekregen?
want vanuit de store zegt ie gwn: is niet beschikbaar voor je telefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Resilldoux
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-12-2023
Mij is het zojuist ook gelukt op mijn OnePlus 9 Pro met LineageOS 20:Vanuit de recovery mode heb ik Lygisk geïnstalleerd via adb sideload. Na opnieuw opstarten van de telefoon opende ik Lygisk en die maakte toen de installatie af, en startte de telefoon daarna nogmaals opnieuw op.

Omdat ik geen gebruik wil maken van root, heb ik dat uitgeschakeld. Dit deed ik door naar de instellingen te gaan van Lygisk via het tandwieltje rechtsbovenin. Dan helemaal onderin heb je een sectie Superuser, waar je via Superuser access root-toegang uit kunt zetten.

Scroll dan naar boven, naar de sectie Lygisk. Daar activeerde ik Zygisk. Daarna zette ik de Google Play Store in de DenyList, zonder Enforce DenyList aan te zetten. En daarna installeerde ik de 2 eerdergenoemde Zygisk-modules:Na opnieuw opstarten lukte het mij helaas nog steeds niet om de ASN Mobiel Betalen-app te installeren via de Play Store, omdat de Play Store nog steeds aangaf dat mijn telefoon niet wordt ondersteund. Mocht het bij een andere lezer in dit stadium wel al mogelijk zijn, dan kun je de volgende alinea overslaan.

Mocht de lezer, net als ik, nog steeds niet de ASN Mobiel Betalen-app kunnen installeren via de Play Store, probeer de app dan te installeren via een mirror. Ik gebruikte daar APKUpdater voor. Daarmee kon ik in elk geval al bij de app komen. Deze waarschuwde bij het openen wel meteen dat de telefoon geroot was en fungeerde verder niet.

Als de ASN Mobiel Betalen-app eenmaal geïnstalleerd is, zet je deze ook op de DenyList, ook zonder de Enforce DenyList aan te zetten. Na de app helemaal te stoppen en opnieuw te openen kwam ik al wat verder, zonder melding dat de telefoon geroot zou zijn. Helaas lukte het mij nog niet om de eerste drie schermpjes door te komen. Ik stuitte op het eind continue op een ambigue foutcode 900, zonder verdere uitleg.

Ik gaf het toen even op omdat we naar een verjaardag gingen. Maar de volgende dag, en na de telefoon nog een keer opnieuw op te starten, lukte het opeens! Ik kon toen de app normaal updaten via de Play Store, dus toen kon ik APKUpdater ook weer verwijderen. Na het updaten van de ASN Mobiel Betalen-app in de play Store kon ik eindelijk mijn betaalrekening koppelen, en ik heb later vandaag de eerste betaling gedaan via mijn telefoon in de supermarkt.

Troubleshooten kan ook nog met de app YASNAC (Yet Another SafetyNet Attestation Checker). Tijdens het spelen met alle mogelijke instellingen en modules binnen Lygisk, bleef de CTS profile match in YASNAC maar niet op Pass staan. Mogelijk dat dat er ook iets mee te maken had. Sinds vandaag blijven Basic integrity, en CTS profile match, in ieder geval allebei op Pass staan, zonder dat ik YASNAC in de DenyList heb hoeven op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
Thanks voor het delen @Resilldoux. Vraag me alleen af waarom je de Play Store per se wilt gebruiken, maar misschien is dat vanuit mijn perspectief (privacy nerd) iets wat ik niet kan rijmen met alle gedane moeite. Ben wel benieuwd naar jouw beweegredenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Het lukt mij niet eens om de eerste stappen door te komen op /e/os (Lineage OS met MicroG, niet geroot):

https://community.e.found...p-crasht-bij-stap-4/54381

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonBaijens
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 19:11
Hier lukt het helaas ook niet om de eerste stappen te doorlopen; De nieuwe SNS-app welke naar ik meen dezelfde app is als de ASN bank, crasht hier ook op de stap waarin je je PIN-code in moet vullen.

- Rooted LineageOS 20
- Magisk v27.0
- Safetynet fix gechecked
- Play Integrity (Device en Basic check)
- Shamiko v.1.0.1 geinstalleerd

De oude SNS-Zakelijk app installeert perfect en valt te gebruiken, tot het scherm waarop hij je forceert de nieuwe app te downloaden. Die nieuwe app stopt zonder foutmelding op hetzelfde scherm als Voorstad had hierboven.

Iemand een gouden tip??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadrivium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ook met de laatste modules Shamiko v1.0.1 en SafetyNet Fix v2.4.0-MOD_2.0 in Magisk 27.0 onder LineageOS 21 crasht de app helaas bij "stap 4" waarbij je een pincode moet aanmaken.

Wat wel werkt, is een oude versie van de nieuwe ASN app (1.14.2) installeren. Dan kun je het aanmeldproces wel goed doorlopen. Nadat je dat hebt gedaan, kun je gewoon de app updaten via de Play Store naar de nieuwste versie. Het enige is dat je hiermee niet met een zakelijke rekening kunt aanmelden.

Hieronder een link naar de oude versie:
https://file.io/zdFe5u3kXwFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 12:15

Roani52

R_52

Quadrivium schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:10:
Wat wel werkt, is een oude versie van de nieuwe ASN app (1.14.2) installeren. Dan kun je het aanmeldproces wel goed doorlopen. Nadat je dat hebt gedaan, kun je gewoon de app updaten via de Play Store naar de nieuwste versie. Het enige is dat je hiermee niet met een zakelijke rekening kunt aanmelden.
Top! Dit werkt voor mij (OnePlus 6 met LineageOS 20 zonder root).

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyco
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-07 15:48
Hier LineageOs 21 op een Oneplus Nord. Nog geen Magisk geïnstalleerd. Rabobank app werkt. Triodos app werkt ook. ASN Zakelijk crasht idd na een aantal stappen als je je gaat aanmelden. Contact gezocht met ASN, deze hebben het gemarkeerd als een 'technisch probleem', hoor er nu al een week niets meer over terug. ASN heeft zijn banken app tijdje terug vernieuwd, heb het gevoel dat ze nog volop bezig zijn met de puntjes op de i te zetten. Heb niet het gevoel dat de app werkend krijgen onder LineageOs zo'n puntje op de i is.

De link naar de oude versie hierboven werkt niet meer, maar zou ook geen oplossing zijn voor mijn zakelijk bankieren. Heeft iemand een goede oplossing gevonden? Mobiel bankieren via de browser zou misschien ook een optie zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbuss
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-10-2024
OnePlus 6 met Lineageos 20 (zonder magisk) en 21 (met Magisk ed) na update van de ASN app begin 2024 en herinstallatie komt niet verder dan pin ingeven en dan stopt de app (zal proberen de oude versie te installeren, heeft iemand de apk?). Heb een werkende app nodig om op de PC in te loggen en betalingen goed te keuren, omdat digipas het niet meer doet en je geen nieuwe krijgt. Daarom nog een oude mobiel met android 11 daarvoor, bah.

NB ING app werkt wel incl. contactloos betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door janbuss op 28-02-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyco
Rabobank en Triodosbank apps doen het beide goed op LineageOs 21...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roani52

Roani52

R_52

janbuss schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:48:
zal proberen de oude versie te installeren, heeft iemand de apk?
Linkje naar oude APK: https://apkcombo.com/asn-...download/phone-1.14.2-apk

Checksum info van de eerder gedeelde APK
Name: ASN Bank_1.14.2.apk
Size: 109414768 bytes (104 MiB)
SHA256: 0D9598D0BB85B9E93F97C9AC29826F5DB25650023F2DF64F5E511D9689FF7DDB

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:34
Oke,
was alles maar zo simpel 8)7
Net de app geinstaleerd uit de link van @Roani52 op lineage 21 met gapps,
Alle stappen doorlopen, app opend en geeft melding, binnen x dagen updaten naar nieuwe versie,
klik op de melding wordt doorgestuurd naar de app store en update uitgevoerd.
App werkt nog steeds... voor mij dus een oplossing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyco
Contact gehad met de helpdesk over het crashen van mijn app bij het aanmeldproces van een zakelijke rekening (LOS21). Na contact met de technische afdeling wordt er gezegd dat er wordt gewerkt aan een oplossing. Ben nu twee weken aan het wachten op een oplossing en heb ondertussen een zakelijke rekening bij Triodos geopend. Heb inmiddels wel een Playstore met een positieve certificering door Magisk (hidden) met de laatste Play Integrity Fix. Helaas maakt dit voor de ASN app niets uit.Blijft crashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Dyco schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:33:
Contact gehad met de helpdesk over het crashen van mijn app bij het aanmeldproces van een zakelijke rekening (LOS21). Na contact met de technische afdeling wordt er gezegd dat er wordt gewerkt aan een oplossing. Ben nu twee weken aan het wachten op een oplossing en heb ondertussen een zakelijke rekening bij Triodos geopend. Heb inmiddels wel een Playstore met een positieve certificering door Magisk (hidden) met de laatste Play Integrity Fix. Helaas maakt dit voor de ASN app niets uit.Blijft crashen.
Ik zit met exact zelfde probleem maar dan met SNS bank (zakelijk) app. ASN Bank app werkt wel bij mij (particulier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1ll3rM
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-08-2024
Net contact gehad met support van SNS en gehoord dat het niet wordt ondersteund en dat ik maar een andere telefoon moet nemen. Ik ga straks nog even naar een fysieke locatie van de SNS om te vragen hoe dit nou zit en anders ga ik maar naar een andere bank toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyco
Meer van hetzelfde, maar toch, hier de reactie van de ASN helpdesk:

Van de technische afdeling hebben wij vernomen dat het probleem zich voordoet wanneer een alternatieve Android versie op de telefoon of tablet is geïnstalleerd. Helaas hebben wij hiervoor geen oplossing. Onze excuses voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52

Roani52

R_52

Hier vergelijkbaar, alvorens mij tot Tweakers te wenden ben ik eerst de ASN helpdesk gaan lastigvallen. Als ik jullie reacties lees heb ik mazzel gehad met iemand die me een klein beetje meer terugstuurde. Helaas mocht het niet baten.
Volgens uw informatie, maakt u gebruik van de software "Lineage OS". Deze alternatieve software ondersteunen wij niet. Wij ondersteunen enkel en alleen de originele Androidversies vanuit de fabrikant. U zou nog kunnen controleren of u de "developer options" (ontwikkelaarsopties) heeft aan staan op Android. Zo ja, staat de "Don't keep activities" aan in deze developer instellingen? Gelieve dan deze functie uit te zetten en de app opnieuw te activeren. Werkt dat niet dan graag de developer options helaal uitzetten en dit opnieuw proberen. Als ook dat niet werkt, dan kunnen we u alleen nog maar vragen om een originele Androidversie op uw telefoon te installeren. Ik hoop dat we u met bovenstaand toch konden helpen.

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekeman
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10-04-2024
Dag allemaal, hier ook een LineageOS 21 gebruiker in combinatie met MindTheGapps. Ook bij mij crasht de ASN applicatie bij het aanmaken van een PIN. Ik dacht ook de truc toe te passen van @Roani52 en @Mielemuis, maar helaas: gelijk na het openen van de oude versie krijg ik de melding dat ik moet updaten. Frustrerend! Ik kan dus niet eerst inloggen en daarna pas updaten.

Iemand nog andere tips toevallig?

Ik heb hierover trouwens ook een klacht ingediend bij de ASN en overweeg sterk om van bank te wisselen. Helaas weet ik niet welke banken applicaties hebben die _wel_ werken. Lang leve de door Google gedomineerde smartphonewereld....

Edit, na nog wat speurwerk op het internet: ik zie deze Reddit link (https://www.reddit.com/r/...s_7pro_crashing_bank_app/) waarin iemand vrijwel hetzelfde probleem heeft. Het lijkt erop alsof de custom ROM gebruikers eenvoudig gezegd dikke vette pech hebben. :/

[ Voor 19% gewijzigd door broekeman op 21-03-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Bij sommige berichten vraag ik me af over welke applicatie men het heeft: nl.devolksbank.asn.bankieren (ASN Bank) of nl.asnbank.mobielbetalen (ASN Mobiel Betalen)? De eerste werkt zonder Google Services Framework of alternatieve implementaties (in ieder geval op Graphene OS), maar lijkt moeite te hebben met de aanwezigheid van root. De tweede vereist wel Google Services Framework (of alternatieve implementatie?) en geeft dat ook aan.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekeman
De applicatie die ik bedoel is "ASN Bank", oftewel nl.devolksbank.asn.bankieren. Bij mij werkt deze dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyco
Oneplus Nord met LOS21 met Magisk hier. Wist niet dat er ook een ASN mobiel betalen bestond. Bij installatie van deze app wordt er bij mij meteen gemeld dat het apparaat geroot is. Verder kom ik niet. ASN bank app crasht voortdurend tijdens de aanmeldprocedure (zakelijk).

Eerder gaf ik aan dat de Triodos app wel werkt, maar deze heeft het ook opgegeven. Via dit topic kom ik toch een aardig eind in de aanmeldprocedure. Ik merk dat ik met de Triodos app een aardig eind kom met Magisk tweaks, terwijl de ASN app consequent, onder alle mogelijke variaties in tweaks, blijft crashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• broekeman
@Dyco: dank voor het delen van je verhaal! Ik heb het topic waar je naar linkt gelezen. Ik krijg daar toch een beetje kriebels van; Magisk flashen en daarna proberen de applicatie(s) te draaien met allerlei kunst- en vliegwerk - zelfs het aanpassen van scripts met sudo - doet mij al snel denken "laat maar zitten!". Vooral als ik lees dat bij jou de ASN applicatie consequent blijft crashen. Mijn primaire telefoon draait nu stabiel en dat wil ik ook graag zo houden, ook al werkt de ASN applicatie niet. Bovendien... ik vermoed toch sterk dat áls je de boel werkend krijgt, de route in een volgende update weer dichtgetimmerd wordt. ASN en Triodos zouden zich eens achter de oren moeten krabben door zich zo blind aan te sluiten bij deze verziekte applicatie-ecosystemen, maar dat is en blijft natuurlijk wishful thinking.

Misschien dat je telefoon registreren bij Google nog uitkomst kan bieden, ik denk 99% zeker van niet, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben: blijf je proberen om de applicaties (van Triodos en/of ASN) werkend te krijgen, of heb je de handdoek in de ring gegooid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyco
Dank voor je reactie Broekeman. De handdoek is inmiddels in de ring gegooid. Ik heb een tweedehands Fairphone 4 met CalyxOS gekocht. Deze was locked en had MicroG geïnstalleerd. Ook daar wilden beide apps niet werken. Ik heb daarop Fairphone's stock OS geïnstalleerd en de boel weer gelocked. Werkte prima via de instructie van Fairphone. Beide apps draaien nu als een tierelier.

Mijn Oneplus Nord had ik naar LineageOS gebracht omdat de beveiliginsupdates alweer een tijdje tot een eind waren gekomen. Ik had van tevoren niet overzien dat de bankenapps mogelijk voor problemen zouden zorgen, ik kwam daar pas na installatie achter. Gedurende mijn worsteling om de apps aan de gang te krijgen heb ik ook wat blogs gekeken van iemand die jarenlang GrapheneOS en CalyxOS (beide privacyvriendelijk) reviewde. Deze man vertelde in zijn laatste video dat hij na decennia deze OSen te hebben gedraaid over ging naar stock Android. Simpelweg omdat het bij beveiligingsupdates gaat om snelheid van updaten en dat dit bij de andere OSen minder snel gaat doordat er een kleine groep ontwikkelaars aan werkt. En hoewel ik hou van techniek, overzie ik eigenlijk niet goed wat wel veilig is en wat niet. Het is gewoon niet mijn dagelijkse werk.

Met de tweedehands Fairphone heb ik nu én werkende bankenapps, én lange tijd beveiligingsupdates. Maar het steekt me altijd dat Google zo zit te graaien in mijn gegevens. Wegstappen bij Whatsapp vond ik veel overzichtelijker dan wegstappen bij Google's Android. Al zou ik het willen, ik merk ook dat ik me heb laten vangen in hun gebruiksgemak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik kreeg gisteren een update naar versie 1.18 van de ASN app, en nu is het, zelfs op een reguliere Android telefoon, het QR scannen niet aan de gang. Het lijkt dat de Play Store nu echt verplicht is :(

Edit 11 juni: met de huidige versie 1.19.1 is een geconfigureerde Play Store opeens niet meer nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door AlterEgo op 11-06-2024 09:20 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
Iemand die de ASN app nog werkend heeft gekregen? Ik zit helaas ook al een aantal weken zonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anttel
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-05-2024
Hoi,
Ja het is mij gelukt: Fairphone 3+ waarop ik IodéOS 4 (=Lineageos 20) heb geïnstalleerd. Vervolgens geroot met Magisk 27.0. Daarna via Aurora de ASN bankieren App 1.18 geïnstalleerd en probleemloos de toegang tot mijn particuliere ASN rekening gekregen.

Ditzelfde lukt helemaal niet met mijn Galaxy Note 9 met precies dezelfde IodéOS 4 met dezelfde MicroG versie. Dan crasht de ASN app steeds als ik de pincode zou moeten gaan invoeren...

Overigens bestaat de ASN betaal app niet meer en worden we geacht Google pay te gebruiken. Dat lukt niet met MicroG, maar ik begin er ook niet aan. Dan gebruik ik mijn goede oude betaalpas maar weer...

De oude FP3 wordt nog goed ondersteund in Lineageos, sinds vorige week Lineageos 21 beschikbaar. Niet slecht voor een toestel dat met Android 9 begon!

[ Voor 28% gewijzigd door anttel op 20-05-2024 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snsgn
anttel schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:53:
Hoi,
Ja het is mij gelukt: Fairphone 3+ waarop ik IodéOS 4 (=Lineageos 20) heb geïnstalleerd. Vervolgens geroot met Magisk 27.0. Daarna via Aurora de ASN bankieren App 1.18 geïnstalleerd en probleemloos de toegang tot mijn particuliere ASN rekening gekregen.

Ditzelfde lukt helemaal niet met mijn Galaxy Note 9 met precies dezelfde IodéOS 4 met dezelfde MicroG versie. Dan crasht de ASN app steeds als ik de pincode zou moeten gaan invoeren...
Ik gebruik zelf een OnePlus 7 Pro met LineageOS 21 en krijg het helaas niet meer werkend (ook niet op LOS20). Maar dat schijnt dan aan 'key attestation' te liggen, aldus iemand op Reddit uit dat topic die @broekeman hierboven linkte.

Ik heb verschillende combinaties van het onderstaande geprobeerd:
- Magisk 27.0 / Kitsune Mask 26.4
- Play Integrity Fix / Play Integrity Fork V8

En sowieso het onderstaande gebruikt:
- Shamiko 1.01
- DenyList
- Magisk app verbergen

Het is toch belachelijk dat ASN (en andere banken) voor de klant beslissen dat we in zee gaan met Google en vervolgens aangeven dat je maar de stock ROM moet gebruiken van je telefoon of een andere telefoon moet aanschaffen (zegt de klantenservice zie ik aan reacties in dit en andere topics). Hun argument wat beveiliging betreft gaat sowieso niet op, want als ik op mijn stock ROM was gebleven, dan was het er zeker niet veilig op geworden, wat (security) updates betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
snsgn schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:45:
[...]

Ik gebruik zelf een OnePlus 7 Pro met LineageOS 21 en krijg het helaas niet meer werkend (ook niet op LOS20). Maar dat schijnt dan aan 'key attestation' te liggen, aldus iemand op Reddit uit dat topic die @broekeman hierboven linkte.

Ik heb verschillende combinaties van het onderstaande geprobeerd:
- Magisk 27.0 / Kitsune Mask 26.4
- Play Integrity Fix / Play Integrity Fork V8

En sowieso het onderstaande gebruikt:
- Shamiko 1.01
- DenyList
- Magisk app verbergen

Het is toch belachelijk dat ASN (en andere banken) voor de klant beslissen dat we in zee gaan met Google en vervolgens aangeven dat je maar de stock ROM moet gebruiken van je telefoon of een andere telefoon moet aanschaffen (zegt de klantenservice zie ik aan reacties in dit en andere topics). Hun argument wat beveiliging betreft gaat sowieso niet op, want als ik op mijn stock ROM was gebleven, dan was het er zeker niet veilig op geworden, wat (security) updates betreft.
Ik ben helaas over gegaan naar een Samsung smartphone. Key attestation is een beveiliging mechanisme dat hardware en software combinatie controlleert iets waar een open source os nooit aan kan voldoen want dat moet via google gebeuren. Alles in de naam van het is veilig want het is een grotere fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 09:33
broekeman schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:37:
...

Edit, na nog wat speurwerk op het internet: ik zie deze Reddit link (https://www.reddit.com/r/...s_7pro_crashing_bank_app/) waarin iemand vrijwel hetzelfde probleem heeft. Het lijkt erop alsof de custom ROM gebruikers eenvoudig gezegd dikke vette pech hebben. :/
Yes, hier die persoon! Helaas heb ik het niet meer werkend gekregen en ben ik nu terug naar het originele OS, wat al een tijd niet meer bijgewerkt wordt...

Ik had de hoop dat we hier met wat zoeken een combinatie konden vinden die wel werkte, maar dat lijkt dus toch onmogelijk.
Best jammer dat een bank die zo duurzaam bezig is, dan hier dwars ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Bij mij werkt de ASN app prima op een OnePlus 5 met LineageOS 21 (zowel vanuit een update vanaf LineageOS 20 als na een verse install van 21). Inloggen met vingerafdruk, betalen via QR, alles doet het. Misschien relevant, ik heb nooit Google Pay of betalen via je telefoon geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
nWn schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:08:
Bij mij werkt de ASN app prima op een OnePlus 5 met LineageOS 21 (zowel vanuit een update vanaf LineageOS 20 als na een verse install van 21). Inloggen met vingerafdruk, betalen via QR, alles doet het. Misschien relevant, ik heb nooit Google Pay of betalen via je telefoon geactiveerd.
Is je bootloader nog unlocked? Heb je root toegang? Zo ja, welke modules gebruik je (in Magisk)? Etc.

Ben namelijk benieuwd hoe het bij jou wel lukt. Mogelijk heeft de OnePlus 5 niet met key attestation van doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
Luther schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:08:
[...]

Yes, hier die persoon! Helaas heb ik het niet meer werkend gekregen en ben ik nu terug naar het originele OS, wat al een tijd niet meer bijgewerkt wordt...

Ik had de hoop dat we hier met wat zoeken een combinatie konden vinden die wel werkte, maar dat lijkt dus toch onmogelijk.
Best jammer dat een bank die zo verantwoord bezig is, dan hier dwars ligt.
Goed bezig. Door dat topic op reddit is men toch weer meer te weten gekomen.

Tja, triest eigenlijk @ dat laatste wat je zegt. Hoe diep kun je als bank zakken, dat je afhankelijk bent van Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

snsgn schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:19:
[...]

Is je bootloader nog unlocked? Heb je root toegang? Zo ja, welke modules gebruik je (in Magisk)? Etc.

Ben namelijk benieuwd hoe het bij jou wel lukt. Mogelijk heeft de OnePlus 5 niet met key attestation van doen?
Bootloader is unlocked en de app werkt zowel met als zonder geflashte Magisk (ik gebruik geen speciale modules).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
De asn bank app werkt nog niet met key attestation de sns bank app al wel en die werkt niet meer als je een ander os draait en moet ook recent zijn. Dus asn bank app zal binnenkort ook niet meer werken.

Google Pay heeft zelfde issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:15
[...]

Welke setup heb je precies, LOS met Gapps, root uit al geprobeerd? Zie veel problemen met mensen die MicroG proberen te gebruiken ipv Gapps, en mensen die root gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
Oef, het is alweer eventjes geleden. Maar ik had volgens mij LineageOS 21, met root, met GApps, en met een aantal verschillende modules geprobeerd. Dat werkte dus allemaal niet.
Ik heb denk ik niet geprobeerd of ik het zonder root wel werkend kon krijgen. Maar dat kwam omdat alle andere apps prima werkten met hiden.

Eerder had ik Pixel Experience, ook met root, en dat werkte wel. Maar die had ik al een jaar eerder geïnstalleerd, dus ik vermoed voordat ASN het onmogelijk (?) maakte om een custom rom te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadrivium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik weet niet wat er nu veranderd is aan de app met de laatste update van 23 mei (versie 1.19.0), maar hij doet het nu zonder te crashen zowel voor prive als zakelijk onder dezelfde omstandigheden bij mij:

Shamiko v1.0.1 en SafetyNet Fix v2.4.0-MOD_2.0 in Magisk 27.0 onder LineageOS 21 (21-20240514-NIGHTLY-fajita) op een gerootte OnePlus 6T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
Quadrivium schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:57:
Ik weet niet wat er nu veranderd is aan de app met de laatste update van 23 mei (versie 1.19.0), maar hij doet het nu zonder te crashen zowel voor prive als zakelijk onder dezelfde omstandigheden bij mij:

Shamiko v1.0.1 en SafetyNet Fix v2.4.0-MOD_2.0 in Magisk 27.0 onder LineageOS 21 (21-20240514-NIGHTLY-fajita) op een gerookte OnePlus 6T.
Hee, bedankt voor het laten weten!

Het werkt voor mij ook weer inderdaad. Misschien toch een fout aan hun kant die nu gefixt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

De bank denkt in dit geval niet aan duurzaamheid maar veiligheid van het account en bankrekening. Dat het nu weer werkt is geen garantie dat het blijft werken. Ik verwacht dat ze het beleid alleen maar aanscherpen en dus key attestation er gewoon in komt. Dat is game over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
Ik heb een nieuwe telefoon gekocht, zodat ik met mijn oude nog eens naar dit probleem kon kijken.
Het blijkt nu dat met een verse installatie van crDroid de ASN app het gewoon doet.
Met LineageOS zal het dus niet gaan werken, maar met deze ROM gaat het wel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
Luther schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:21:
Ik heb een nieuwe telefoon gekocht, zodat ik met mijn oude nog eens naar dit probleem kon kijken.
Het blijkt nu dat met een verse installatie van crDroid de ASN app het gewoon doet.
Met LineageOS zal het dus niet gaan werken, maar met deze ROM gaat het wel goed...
Voor mij werkt het al een tijdje met LineageOS hoor. Na een update van ASN had ik geen of iig minder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
Ah, dat zou wel mooi nieuws zijn!
Pagina: 1