Yeelight 1S als wake-up lamp of beter alternatief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pockify
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-12-2024
Hoi iedereen!

Ik heb een stel Yeelight 1S lampen aangeschaft en ik vroeg mij af of er een mogelijkheid is om deze ook te gebruiken als wake-up light. Hiermee bedoel ik dan dat ik automatisch 30 minuten voor de wekker een langzaam opkomende zonsopgang kan simuleren.

Hopelijk kan iemand mij helpen! :)

Groeten,
Sander

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 14:13
Dat kan zeker.

"De Xiaomi Yeelight 1S kan ook dienen als jouw wake up light door geleidelijk het licht aan te doen in de ochtend. Maar ook het dimmen van het licht als je naar bed gaat is mogelijk met de Yeelight. Van het warme witte licht (1700k) van een zomerdag tot het koude winterlicht (6500k), alles is mogelijk!"

bron: https://www.xiaomiproduct...-1s-kleuren-led-lamp.html

Installatie opties: https://medium.com/@naron...-for-android-a835052e1a13

[ Voor 13% gewijzigd door Wylana op 14-12-2021 15:44 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pockify
Weet nog steeds niet echt hoe ik het voor elkaar kan krijgen. Maar ik heb ook gemerkt dat mijn Yeelights op 1% al vrij fel zijn, aldus denk ik niet dat het verstandig is om deze te gebruiken als wake up lights... Zoek nu maar een alternatief die nog meer kan dimmen en een rustige overgang van uit naar aan kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pockify
Wylana schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:34:
Dat kan zeker.

"De Xiaomi Yeelight 1S kan ook dienen als jouw wake up light door geleidelijk het licht aan te doen in de ochtend. Maar ook het dimmen van het licht als je naar bed gaat is mogelijk met de Yeelight. Van het warme witte licht (1700k) van een zomerdag tot het koude winterlicht (6500k), alles is mogelijk!"

bron: https://www.xiaomiproduct...-1s-kleuren-led-lamp.html

Installatie opties: https://medium.com/@naron...-for-android-a835052e1a13
Kwam zojuist achter dat Google Home zelf met hun wekkers een zonsopgang modus heeft, en dat je het kan instellen met je wekker! :)

• Pockify
Hoi iedereen,

Ik ben bezig met het opstellen van een eigen wake-up light die samen met Google Home werkt (heb zelf een Google Nest Hub). Hiervoor gebruik ik de zonsopgang functie van Google zelf.

Nu gebruik ik de Yeelight 1S en het werkt op zich aardig. Alleen mijn enige probleem is dat deze lamp best wel fel is op 1% waardoor ik al wakker word als het licht aanspringt.

Is er nog een andere dimbare RGB-lamp die vrij dim kan worden? Liefste een lamp dat ik zonder een hub kan gebruiken.

Alvast bedankt!

Groeten,
Sander

Iets meer eigen inzet had wel gemogen. Daarom samengevoegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 17-12-2021 08:30 ]

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 14:13
<knip> Topic report is genoeg

[ Voor 83% gewijzigd door Septillion op 17-12-2021 08:31 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Pockify
Dat was meer een vraag om een automatisering te maken, en niet zo zeer over de lampen zelf. Eenmaal ik het werkende heb gekregen wil ik toch een andere lamp. Use case is voor hetzelfde alleen toch een andere vraag.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 17-12-2021 08:32 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Andere oplossing: donkere folie (die ze ook gebruiken bij flitsers en theaterlampen) over je huidige lamp doen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 12:00

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Ik gebruik hier Philips Hue lampen voor.
Eerst Ikea geprobeerd, maar die vond ik ook te fel op de laagste stand.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@L_Jinx Hue is van alle zigbee-lampen degene die het best kan dimmen in mijn ervaring. Alleen werkt dat natuurlijk wel met een hub en dat wil @Pockify eigenlijk niet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 12:00

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Gizz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:55:
@L_Jinx Hue is van alle zigbee-lampen degene die het best kan dimmen in mijn ervaring. Alleen werkt dat natuurlijk wel met een hub en dat wil @Pockify eigenlijk niet.
Die heeft inderdaad een hub.
Dat deel van de vraag had ik even over het hoofd gezien. |:(

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:57
Maar waarom moet het een RGB lamp zijn? De zon is toch ook niet rood, groen of blauw?
Voor een zonsopgang simulatie zou een non-rgb namelijk prima geschikt zijn lijkt me.
Er zijn dan ook HUE lampen die je zonder Bridge kan aansturen:
https://www.coolblue.nl/p...-globe-e27-bluetooth.html

Maar dat zijn alleen non-RGB

*sowieso

• Pockify
DonJunior schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:51:
Maar waarom moet het een RGB lamp zijn? De zon is toch ook niet rood, groen of blauw?
Voor een zonsopgang simulatie zou een non-rgb namelijk prima geschikt zijn lijkt me.
Er zijn dan ook HUE lampen die je zonder Bridge kan aansturen:
https://www.coolblue.nl/p...-globe-e27-bluetooth.html

Maar dat zijn alleen non-RGB
Soms nog wel eens leuk om wat opties te kunnen hebben met verschillende kleuren.
Kan het altijd overwegen om puur voor het opstaan zo'n bulb te gebruiken, dimmen deze vrij goed in tegenstelling van een RGB lamp? En kunnen ze zonder de bridge verbinden met mijn Google Hub?

[ Voor 4% gewijzigd door Pockify op 16-12-2021 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

DonJunior schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:51:
Het ochtendgloren is soms dieprood. Zo start mijn verlichting in de ochtend ook. Hij begint in de laagste stand met uitsluitend rood en dan wordt hij langzaam een minuut of 10 wat intenser tot +/- 33% waarbij de kleur verschuift naar oranjeachtig. Daarna in een minuut of 10 naar 66% waarbij hij ook steeds geler wordt. Om in de laatste 10 minuten naar 100% te gaan met een kleur temp van ongeveer 3000.

Heel aangenaam. Maar uitsluitend te regelen met Hue. Alle andere starten veel te fel

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 16-12-2021 17:19 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 15:11
Gizz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:55:
Je kan toch gewoon de bluetooth variant gebruiken of 1 die al gekoppeld is aan een knop en dan heb je geen hub nodig

https://www.philips-hue.com/nl-nl/explore-hue/apps/bluetooth Als je beetje naar beneden scrolled zie je alle Hue lampen met Bluetooth, inclusief gekleurde varianten.

[ Voor 18% gewijzigd door Pompi op 16-12-2021 17:24 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:57
Ik gebruik hier Milight RGBWW voor; wel met hub.
https://github.com/sidoh/esp8266_milight_hub

Automatisering met appdaemon in Home Assistant:
https://github.com/basnij...mon/apps/wake_up_light.py

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Pompi schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:21:
[...]

Je kan toch gewoon de bluetooth variant gebruiken
Geen idee of dat gewoon kan, ik ben de topicstarter niet. Dus ik weet niet of zijn 'Google Home' (wat volgens mij niet één specifiek apparaat is) bluetooth spreekt en deze lamp binnen het bluetooth bereik valt.

Want dat is de casus, via Google Home automatisch een lamp aansturen.
of 1 die al gekoppeld is aan een knop en dan heb je geen hub nodig
Wat voor een knop? Hoe praat die met Google Home?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

L_Jinx schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:05:
Ik gebruik hier Philips Hue lampen voor.
Persoonlijk vind ik de standaard E14/E27 nog niet ver genoeg dimmen maar de Hue Go is perfect. De ledstrip overigens ook (heb alleen ervaring met de v3).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Pockify
Ortep schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:18:
[...]

Het ochtendgloren is soms dieprood. Zo start mijn verlichting in de ochtend ook. Hij begint in de laagste stand met uitsluitend rood en dan wordt hij langzaam een minuut of 10 wat intenser tot +/- 33% waarbij de kleur verschuift naar oranjeachtig. Daarna in een minuut of 10 naar 66% waarbij hij ook steeds geler wordt. Om in de laatste 10 minuten naar 100% te gaan met een kleur temp van ongeveer 3000.

Heel aangenaam. Maar uitsluitend te regelen met Hue. Alle andere starten veel te fel
Exact, zo wil ik het ongeveer ook. Gebruik jij ook de Hue lampen, of heb je gekozen voor een ander apparaat van Philips?

• Pockify
Pompi schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:21:
[...]

Je kan toch gewoon de bluetooth variant gebruiken of 1 die al gekoppeld is aan een knop en dan heb je geen hub nodig

https://www.philips-hue.com/nl-nl/explore-hue/apps/bluetooth Als je beetje naar beneden scrolled zie je alle Hue lampen met Bluetooth, inclusief gekleurde varianten.
Denk dat ik eens probeer één te halen puur als wake up light, en de rest voor normaal licht voordelig bij Yeelight hou. Als het goed is kan je zonder de bridge het ook verbinden met de Google Nest Hub.

• Pockify
Gizz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:29:
[...]

Geen idee of dat gewoon kan, ik ben de topicstarter niet. Dus ik weet niet of zijn 'Google Home' (wat volgens mij niet één specifiek apparaat is) bluetooth spreekt en deze lamp binnen het bluetooth bereik valt.

Wat dat is de casus, via Google Home automatisch een lamp aansturen.

[...]

Wat voor een knop? Hoe praat die met Google Home?
Zou als het goed is kunnen met de Nest Hub, dus ik bestel wel een Philips Hue lamp en kijk eens of dat naar wens is! :)

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:33

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je kunt de wake-up lamp ook gewoon wat verder van je bed zetten, als hij te fel is.

Wat ik heb gemerkt is dat "warm wit" ongeveer half zo hard wekt als "koud wit", dus daar is ook nog een voordeel te behalen.

Verder wil je in een woning liever niet RGB lampen gebruiken, want die kleuren zijn veel te hard en ze mengen heel slecht tot wit licht. Bovendien geven ze heel gauw opvallende gekleurde schaduwen (cyaan, magenta en geel). RGB vind je daarom eigenlijk alleen in goedkope Chinese lampen. De kleurenlampen van bijvoorbeeld Ikea en Philips werken met andere kleuren leds (dus niet alleen R, G en B ), die zo gekozen zijn dat ze goed mengen tot wit licht en allerlei wittinten, want in een woning heb je daar veel meer aan.

[ Voor 10% gewijzigd door aawe mwan op 16-12-2021 20:14 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Pockify schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:06:
[...]

Exact, zo wil ik het ongeveer ook. Gebruik jij ook de Hue lampen, of heb je gekozen voor een ander apparaat van Philips?
Ik gebruik van alles in mijn huis, maar speciaal voor de slaapkamer heb ik Hue omdat die dus de mooiste overgangen geven en het beste te dimmen zijn.
Ze zitten trouwens onder mijn bed, samen met een bewegingssensor.
Die sensor kijkt vanonder het bed, dus hij ziet iemand wel lopen, maar niets meer als je op bed ligt.
's Nachts gaan ze ook aan als ik uit bed stap. Maar dan ook laagste stand en diep rood. Net voldoende als oriëntatie licht.
Als het overdag te donker is in de slapkamer, bv de gordijnen zijn nog dicht in de winter, dan branden ze warm wit.
Maar dat alles kan je niet zomaar doen. Dan kom je er ook niet met de Hue Hub. Dan wel je echt iets van Home Assistant om alles aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheccy92
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-04-2024
Ortep schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:05:
[...]

Ik gebruik van alles in mijn huis, maar speciaal voor de slaapkamer heb ik Hue omdat die dus de mooiste overgangen geven en het beste te dimmen zijn.
Ze zitten trouwens onder mijn bed, samen met een bewegingssensor.
Die sensor kijkt vanonder het bed, dus hij ziet iemand wel lopen, maar niets meer als je op bed ligt.
's Nachts gaan ze ook aan als ik uit bed stap. Maar dan ook laagste stand en diep rood. Net voldoende als oriëntatie licht.
Als het overdag te donker is in de slapkamer, bv de gordijnen zijn nog dicht in de winter, dan branden ze warm wit.
Maar dat alles kan je niet zomaar doen. Dan kom je er ook niet met de Hue Hub. Dan wel je echt iets van Home Assistant om alles aan te sturen.
Hoi Ortep ik struikel toevallig over jouw reactie bij het scrollen door de topics (ik ben nieuw) ik heb ook een set up met 2 Hue lampen in de slaapkamer en motion sensor. Ik ben benieuwd hoe jij dit precies hebt ingesteld? Gebruik je de automatisering in de hue app ervoor? Of via Labs? Is het gekoppeld aan je reguliere Android wekker? Of stel je de wektijd telkens opnieuw in in de Hue app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Sheccy92 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:44:
[...]

Hoi Ortep ik struikel toevallig over jouw reactie bij het scrollen door de topics (ik ben nieuw) ik heb ook een set up met 2 Hue lampen in de slaapkamer en motion sensor. Ik ben benieuwd hoe jij dit precies hebt ingesteld? Gebruik je de automatisering in de hue app ervoor? Of via Labs? Is het gekoppeld aan je reguliere Android wekker? Of stel je de wektijd telkens opnieuw in in de Hue app?
De Hue app heeft me nooit kunnen boeien. Mooie scenes, maar beroerde automatisering mogelijkheden.
Ik gebruik daar Home Assistant voor. Daar kan je zo ontstellend veel mee dat Hue daar maar een heel klein onderdeel van is.
Ik ben op dit moment ook bezig de hele Hue hub er uit te gooien. Die voegt voor mij niets toe en beperkt me zelfs in de mogelijkheden.

Als je echt wat wilt met huis automatisering kan je denk ik het beste even hier Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 kijken.

Pagina: 1