Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Starten met home automation, keuzestress

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-11 08:58
Zoals velen van jullie wil ook ik beginnen met het slimmer maken van mijn huis. Nu heb ik al best uitvoerig vooronderzoek gedaan, en heb ik daarmee een redelijk idee wat ik zou willen, toch vraag ik jullie input om te checken of ik de juiste keuzes maak.

Beginnend met de dingen die ik graag zou monitoren en aansturen (nu en in de toekomst).

Energiehuishouding
  • Totaal verbruik/geleverd
  • Opbrengst zonnepanelen
  • Direct verbruik zonnepanelen
  • Verbruik warmtepomp
Verwarming
  • Verscheidene parameters van de warmtepomp, e.g., aanvoer en retourtemperatuur. Flow, modulatie percentage compressor, etc.
  • Losse temperatuursensoren bij de verdeler van de vloerverwarming (toekomst)
  • Uitlezen/aansturen van fans (+sensoren) op Jaga convectoren(toekomst)
Luchtkwaliteit
Monitoring van de luchtkwaliteit (CO2) en eventueel aansturen/uitlezen ventilator (reeds CO2/vocht gestuurd)

Verlichting
momenteel heb ik weinig behoefte om verlichting automatisch te regelen. Misschien dat ik voor de tuinverlichting nog iets leuks ga verzinnen in de toekomst.

Mijn eerste prioriteit ligt volledig op monitoring, daarna wil ik overgaan op aansturing van bijvoorbeeld:
  • Thermostaat/Warmtepomp/boiler, bijvoorbeeld boilerladen op het meest efficiënte moment aan de hand van verbruiksgegevens, weersvoorspellingen etc
  • Aansturen Jaga fans afhankelijk van bijv: tijd, aanwezig/afwezig, aanvoer/retour warmtepomp, etc
  • Verhoging eigen verbruik zonnepanelen
Nu mijn voorlopige plan:
  • Centraal systeem gebruikmakend van een Raspberry PI 4 met externe SSD
  • Home assistant als besturingssysteem
  • P1 meter voor totaal verbruik
  • 1 Fase kWh meter voor buitenunit warmtepomp
  • 3 fase kWh meter voor binnenunit warmtepomp
  • 3 fase kWh meter voor omvormer zonnepanelen + uitlezen omvormer
  • eBus USB adapter voor uitlezen warmtepomp (reeds aangeschaft)
Nu heb ik hier een aantal vragen over:
  • Welke Rpi4 is aanbevolen? 2, 4, of 8 GB?, of nog iets heel anders?
  • Voor de P1 meter en de 1 fase kWh meter zit ik te denken aan de wifi oplossingen van HomeWizard aangezien de RPI niet in de meterkast komt te staan. Goede keuze?
  • Voor de 3-fase kWh meters zit ik te denken aan ofwel de Homewizard Wifi 3 fase meters, of 2 gewone meters met een die met een pulsteller verbonden zijn aan de RPI.
  • Ik wil een SSD voor opslag van de sensordata, maakt het nog wat uit welke SSD is kies? Of zijn er specifieke die beter (samen)werken met een RPI4?
Zijn er hiernaast nog andere zaken waar ik nu al rekening mee kan/moet houden?
Graag hoor ik jullie ideeën en advies! Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via Xqlusive op 15-12-2021 13:19)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Xqlusive schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:27:
Verwarming
Voor een paar euro heb je een ESP32 die fans kan aansturen en temperatuur kan meten. Hoe je dit makkelijk combineert met een kant-en-klaar Jaga-systeem weet ik niet. Meer info: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Luchtkwaliteit
Monitoring van de luchtkwaliteit (CO2) en eventueel aansturen/uitlezen ventilator (reeds CO2/vocht gestuurd)
Ook dat kan met een ESP en een CO2-sensor. Denk aan zo'n €30 per meetplek. Kant-en-klaar kan ook, dan zit je richting de €100 of meer. Zeker de sensoren die leveranciers van ventilatiesystemen leveren zijn peperduur. Zie ook CO2-meters voor in huis

Aansturen van de ventilator (mechanische ventilatie) verschilt per model. Het meest eenvoudig is als je de unit kan aansturen met een 0-10V signaal of PWM.
Voor de P1 meter en de 1 fase kWh meter zit ik te denken aan de wifi oplossingen van HomeWizard
Dat zou ook zelfbouw kunnen met een ESP. Zie bijvoorbeeld esp32_p1meter.
Welke warmtepomp heb je? Sommige modellen kun je direct uitlezen, zoals de Panasonics met de Heishamon. Ik zie dat je de warmtepomp sowieso al gaat uitlezen, krijg je dan geen informatie over het verbruik? Dan kun je al die meters achterwege laten.

Hetzelfde geldt voor de omvormer van je PV-systeem. Heeft die niet al ingebouwde uitleesmogelijkheden? Bijvoorbeeld wifi, ethernet, modbus.

Wil je toch met meerdere losse meters gaan werken, dan zijn er meerdere opties. Homewizard kan inderdaad, maar in de smaak wifi heb je bijvoorbeeld ook de Shelly 3EM. Zelf heb ik SDM-meters die ik uitlees met een modbusbordje en een ESP (ja, daar is ie weer :P )

Er zijn ook nog DIN zigbee meters, voor zowel 1 als 3 fase. Maar dat zijn vaak wel Chinese producten die hier in Nederland niet verkocht worden. Zelf hou ik wel van een experimentje en ik heb deze meter in mijn meterkast hangen om de Quooker te meten en schakelen. Werkt nu al een tijdje prima :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 15-12-2021 09:58 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is een odroid C4 of N2+ (home assistant blue) niet verstandiger?
AUijtdehaag in "SilentScreamer's Home Assistant betrouwbaarheid en snelheid"

Dan heb je alles in 1 mooi kastje zitten.
https://kksb-cases.com/collections/odroid

64 gb emmc is wel een aanbeveling.

Kijk eens naar eastron modbus kWh meters (usb adapter rs485 in de odroid)
Ik lees (finder) kWh meters uit met modbus in node-red (maar ook de warmtepomp via procon modbus)
Homewizard kWh meters kan ook, maar is wellicht duurder.
Voor mijn Kamstrup 302 warmtemeter met bedraad MBus gebruik ik ook een usb mbus master adapter.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-12-2021 19:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Xqlusive
Zo'n odroid ziet er ook wel goed uit! Ik zal me eens verder verdiepen in de voor en nadelen. Op het eerste oog wel een stukje duurder, wat zijn de grote voordelen?

Qua kWh meters moet ik sowieso nog even goed uitzoeken wat de beste mogelijkheid is, via modbus aansluiten lijkt me ook een goede optie!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het grote voordeel van de odroid is dat je nergens leest over crashende of niet goed werkende C4 of N2+, terwijl het wel overvol staat met Pi problemen.

Heb persoonlijk nu ruim ervaring met stuk of 10 en werken allemaal probleemloos.
Wel de C2 vermijden, daar heb ik wel crashes mee gehad.

Verwijderd

Is niet heel gek natuurlijk als je bedenkt hoeveel mensen die Pi kopen.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom zou je JAGA Fans aansturen?
Werken die niet als ze warmte voelen en de temperatuur te laag is?

Verder geen idee, hier Home Assistant met backup SD kaartje (die gaan snel stuk). Uiteindelijk is dat voor wat "speelgoed" goed genoeg, voor het echte werk twijfel ik nog over te stappen op een domotica systeem (maar is dat de meerkost waard in een huis dat af is....).

[ Voor 10% gewijzigd door poing op 15-12-2021 08:46 ]

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-11 13:51
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2021 @ 06:29:
Is niet heel gek natuurlijk als je bedenkt hoeveel mensen die Pi kopen.
Precies en dat mitigeert TS ook nog eens door er een SSD aan te hangen. (TS, wel ook je OS van booten dan he en niet alleen als dataopslag gebruiken)

Acties:
  • Beste antwoord

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Xqlusive schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:27:
Verwarming
Voor een paar euro heb je een ESP32 die fans kan aansturen en temperatuur kan meten. Hoe je dit makkelijk combineert met een kant-en-klaar Jaga-systeem weet ik niet. Meer info: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Luchtkwaliteit
Ook dat kan met een ESP en een CO2-sensor. Denk aan zo'n €30 per meetplek. Kant-en-klaar kan ook, dan zit je richting de €100 of meer. Zeker de sensoren die leveranciers van ventilatiesystemen leveren zijn peperduur. Zie ook CO2-meters voor in huis

Aansturen van de ventilator (mechanische ventilatie) verschilt per model. Het meest eenvoudig is als je de unit kan aansturen met een 0-10V signaal of PWM.
Voor de P1 meter en de 1 fase kWh meter zit ik te denken aan de wifi oplossingen van HomeWizard
Dat zou ook zelfbouw kunnen met een ESP. Zie bijvoorbeeld esp32_p1meter.
Welke warmtepomp heb je? Sommige modellen kun je direct uitlezen, zoals de Panasonics met de Heishamon. Ik zie dat je de warmtepomp sowieso al gaat uitlezen, krijg je dan geen informatie over het verbruik? Dan kun je al die meters achterwege laten.

Hetzelfde geldt voor de omvormer van je PV-systeem. Heeft die niet al ingebouwde uitleesmogelijkheden? Bijvoorbeeld wifi, ethernet, modbus.

Wil je toch met meerdere losse meters gaan werken, dan zijn er meerdere opties. Homewizard kan inderdaad, maar in de smaak wifi heb je bijvoorbeeld ook de Shelly 3EM. Zelf heb ik SDM-meters die ik uitlees met een modbusbordje en een ESP (ja, daar is ie weer :P )

Er zijn ook nog DIN zigbee meters, voor zowel 1 als 3 fase. Maar dat zijn vaak wel Chinese producten die hier in Nederland niet verkocht worden. Zelf hou ik wel van een experimentje en ik heb deze meter in mijn meterkast hangen om de Quooker te meten en schakelen. Werkt nu al een tijdje prima :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 15-12-2021 09:58 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Xqlusive
poing schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:44:
Waarom zou je JAGA Fans aansturen?
Werken die niet als ze warmte voelen en de temperatuur te laag is?
Sowieso ga ik de fans + aansturing zelf bouwen, maar daarnaast wil ik ze ook graag wat slimmer hebben dan puur alleen gestuurd op de temperatuur. Door bijvoorbeeld tijdstip, aanwezigheid, retourtemp warmtepomp etc mee te nemen. Is vooral voor de leuk :)
poing schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:44:Verder geen idee, hier Home Assistant met backup SD kaartje (die gaan snel stuk). Uiteindelijk is dat voor wat "speelgoed" goed genoeg, voor het echte werk twijfel ik nog over te stappen op een domotica systeem (maar is dat de meerkost waard in een huis dat af is....).
Jesse- schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:16:
[...]
Precies en dat mitigeert TS ook nog eens door er een SSD aan te hangen. (TS, wel ook je OS van booten dan he en niet alleen als dataopslag gebruiken)
Om het instabiele gedoe met SD kaartjes te voorkomen wil ik inderdaad een SSD gebruiken. Ik denk niet dat ik de hogere performance van een Odroid nodig ga hebben eigenlijk. Zijn er dan nog andere voordelen om de hogere prijs te verantwoorden?

• Xqlusive
Gizz schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:42:
[...]

Het gaat sowieso zelfbouw worden, ik ben ook al aan het leechen in het genoemde topic. Maar graag zou ik veel mogelijkheden hebben in de aansturing en regeling. Dat is echter nog een toekomstig project waar ik tezijnertijd wel een eigen topic voor zal openen :)

De term ESP heb ik al veel gehoord, hier ga ik me zeker in verdiepen als ik de sensoren ga bouwen! Er zwerft ook een topic rond om een variant van de ventilatiebox die ik heb aan te sturen en uit te lezen. Misschien dat er ook iets mogelijk is voor mijn type, maar dat is ook nog uitzoekwerk. Voor nu eerst maar eens beginnen met de basis :)

Misschien heb je hier wel een goed punt, in principe voorziet de warmtepomp en de omvormer ook in de informatie die ik wil, alleen misschien minder accuraat. Nu zijn de losse kWh meters (vooral de 3 fase) aardig aan de prijs, en begin ik mezelf af te vragen of dat het geld waard is. Misschien eerst maar eens beginnen met de reeds aanwezige info, ik kan later altijd nog losse meters bijplaatsen.

De warmtepomp is er 1 van Vaillant, die goed uit te lezen moet zijn met de adapter die ik reeds heb aangeschaft.

Dank voor de info iig!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een ssd kan ook problemen geven volgens google
https://www.google.com/search?q=pi4+ssd+problem

Zelden iemand zo blij gezien van mijn adviezen... :+
SilentScreamer in "SilentScreamer's Home Assistant betrouwbaarheid en snelheid"

Heb ook al 2x gehad dat de homewizard en kWh meter niet meer verbindt (bij iemand - ik “onderhoud” meerdere systemen)
Opnieuw installeren in home assistant lost het dan op. Gewijzigd ip adres oid.
Probeer zoveel mogelijk bedraad (modbus) uit te lezen en een vast ID te geven aan de usb adapter.

[ Voor 82% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-12-2021 05:18 ]

Pagina: 1