Zoals velen van jullie wil ook ik beginnen met het slimmer maken van mijn huis. Nu heb ik al best uitvoerig vooronderzoek gedaan, en heb ik daarmee een redelijk idee wat ik zou willen, toch vraag ik jullie input om te checken of ik de juiste keuzes maak.
Beginnend met de dingen die ik graag zou monitoren en aansturen (nu en in de toekomst).
Energiehuishouding
Monitoring van de luchtkwaliteit (CO2) en eventueel aansturen/uitlezen ventilator (reeds CO2/vocht gestuurd)
Verlichting
momenteel heb ik weinig behoefte om verlichting automatisch te regelen. Misschien dat ik voor de tuinverlichting nog iets leuks ga verzinnen in de toekomst.
Mijn eerste prioriteit ligt volledig op monitoring, daarna wil ik overgaan op aansturing van bijvoorbeeld:
Graag hoor ik jullie ideeën en advies! Alvast bedankt
Beginnend met de dingen die ik graag zou monitoren en aansturen (nu en in de toekomst).
Energiehuishouding
- Totaal verbruik/geleverd
- Opbrengst zonnepanelen
- Direct verbruik zonnepanelen
- Verbruik warmtepomp
- Verscheidene parameters van de warmtepomp, e.g., aanvoer en retourtemperatuur. Flow, modulatie percentage compressor, etc.
- Losse temperatuursensoren bij de verdeler van de vloerverwarming (toekomst)
- Uitlezen/aansturen van fans (+sensoren) op Jaga convectoren(toekomst)
Monitoring van de luchtkwaliteit (CO2) en eventueel aansturen/uitlezen ventilator (reeds CO2/vocht gestuurd)
Verlichting
momenteel heb ik weinig behoefte om verlichting automatisch te regelen. Misschien dat ik voor de tuinverlichting nog iets leuks ga verzinnen in de toekomst.
Mijn eerste prioriteit ligt volledig op monitoring, daarna wil ik overgaan op aansturing van bijvoorbeeld:
- Thermostaat/Warmtepomp/boiler, bijvoorbeeld boilerladen op het meest efficiënte moment aan de hand van verbruiksgegevens, weersvoorspellingen etc
- Aansturen Jaga fans afhankelijk van bijv: tijd, aanwezig/afwezig, aanvoer/retour warmtepomp, etc
- Verhoging eigen verbruik zonnepanelen
- Centraal systeem gebruikmakend van een Raspberry PI 4 met externe SSD
- Home assistant als besturingssysteem
- P1 meter voor totaal verbruik
- 1 Fase kWh meter voor buitenunit warmtepomp
- 3 fase kWh meter voor binnenunit warmtepomp
- 3 fase kWh meter voor omvormer zonnepanelen + uitlezen omvormer
- eBus USB adapter voor uitlezen warmtepomp (reeds aangeschaft)
- Welke Rpi4 is aanbevolen? 2, 4, of 8 GB?, of nog iets heel anders?
- Voor de P1 meter en de 1 fase kWh meter zit ik te denken aan de wifi oplossingen van HomeWizard aangezien de RPI niet in de meterkast komt te staan. Goede keuze?
- Voor de 3-fase kWh meters zit ik te denken aan ofwel de Homewizard Wifi 3 fase meters, of 2 gewone meters met een die met een pulsteller verbonden zijn aan de RPI.
- Ik wil een SSD voor opslag van de sensordata, maakt het nog wat uit welke SSD is kies? Of zijn er specifieke die beter (samen)werken met een RPI4?
Graag hoor ik jullie ideeën en advies! Alvast bedankt