Vraag

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 07:42
Ik wil graag zonnepanelen aanleggen en ik heb verschillende offertes opgevraagd. Allen rond de 6000 EUR na btw aftrek.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zo ziet het dak eruit. Tuin ligt vol op het zuiden. Zonneplan heeft het volgende plan gemaakt om de gehele dak vol te gooien bovenop de 2de verdieping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TxFIC3OSHjKQF8DnmmtzkMbEtE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ky1IiNi2ZacEUQJa10SFP3RG.png?f=fotoalbum_large

Door de helft naar het oosten te plaatsen en de andere helft naar het zuiden kan je de meeste panelen kwijt. Volgens zonneplan heeft dit geen effect op het rendement, omdat er nergens schaduw valt. Klopt dit?

Verder zit ik eraan te denken om het zelf te leggen:
https://www.warmtebeheer....ling-compleet-pakket.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFqTt-Y0dK5jqTkkFVlZHWPMIZ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BeGCj7IgLDTBMS5LvI9htPVi.png?f=fotoalbum_large
Hier kan je een kant en klare pakket kopen met ook 4x4 montage frame. Zitten hier haken en ogen aan die ik nu niet kan voorzien?

Met 16*400 kom ik op 6400 WP. Ik heb geen 3 fase aansluiting. Kan dit problemen opleveren, omdat 1 fase volgens mij max tot 5000 kwh gaat? De meterkast gedeelte wil ik wel uitbesteden.

[ Voor 14% gewijzigd door Reiziger88 op 14-12-2021 09:56 ]

Beste antwoord (via Reiziger88 op 24-01-2022 23:52)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Reiziger88
3fase of 1fase, het maakt geen bal uit als terugleveren stopt, intern in de meter worden de fase's opgeteld of afgetrokken. (dus voor afrekenen maakt het niks uit, ook straks niet.)
en vervangen dakbedekking is ook geen probleem, even los schroeven en aan de kant zetten, dakbedekking vervangen en terug zetten, no prob.

oke een plan, waar je over na kunt denken.
je hebt 3 vlakken op dak die leuk zijn.
1. hoog op dak, leg daar op west (schat een 6 panelen, maar misschien meer).
2. lager zijkant, leg daar op oost (schat een 6 panelen, maar misschien meer).
2. lager achterkant. leg daar op zuid (een 8 dus.)

normaal doe je panelen die een andere kant op kijken op een aparte mpp van de omvormer.
allen 1fase omvormer hebben maar 2 mpp's.
oplossing: maak 2 stringen parallel op 1 mpp, nadeel beide strings moeten even veel panelen bevatten
dit is waarom ik maar even zeg 6 panelen oost-west (misschien kan dit meer zijn, heb de gegevens niet om dat goed te schatten.)

dan doe je mpp1: 2x6x325Wp
mpp2: 1x8x325Wp.
ik zou wel voor een SMA omvormer kiezen in dit geval, die kan net iets meer aan als goodwe/omnik/solis etc etc.
en dan stel ik de lijst samen (via winkelman gewoon dat is lekker neutrale winkel.) :
1x SMA Sunny Boy SB5.0-1AV-41 inclusief Webconnect + Wifi
€ 1.035,00
20x JA Solar JAM60S-17-325-MR-AB Mono halve cellen Full Black 325Wp
€ 2.580,00
2x Flatfix Fusion 2 rijen van 3 panelen landscape
€ 788,00
1x Flatfix Fusion 2 rijen van 4 panelen landscape
€ 468,00
1x Complete installatie 20 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
€ 1.789,00

Totaal 5 producten excl. btw
€ 5.504,13
BTW€ 1.155,87
Totaal
€ 6.660,00

ik gebruik even goedkope (weinig Wp) panelen, het is maar een voorbeeldje.
als je wil kun je ook +/-370Wp panelen gebruiken, word het iets duurder.
en de sma sunnyboy gebruik ik nu de 5kW verzie, maar met de goedkope panelen zou je ook de 4.0 kunnen gebruiken.
maar goed denk er even over, en misschien wil je nog wel meer Wp.
(maar hoeveelheid Wp heeft niks te maken met aantal W omvormer.
er zijn andere grenzen, maar dat later.)

2x8x370Wp + 1x8x370Wp = 8880Wp en ja geen probleem om dit nog op een 5kW omvormer te doen. ;)
Ronald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:09:
En Oost-West @migjes heeft zoals gewoonlijk een goed punt: 6kW aan panelen gaat in deze opstelling misschien geen >6kW piek doen.
De scheiding is op plat dak minder extreem overigens, dus een zoveel kleinere omvormer als hij mee weg komt is geen gegeven. Dat is te simuleren (Ik gebruik daar SolarEdge designer voor)
dan nog, niet piepen. >:)
dan neem je lekker de 30% die je zonder schaden ook kunt onder dimensioneren.
en probleem is ook opgelost.
maak het niet moeilijker als het is. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 14-12-2021 14:23 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-11 21:04
Omdat er nergens schaduw valt? De panelen op het zuiden hebben in de ochtend schaduw en de panelen op het oosten halverwege de middag! Ik zou hier toch even goed onderzoek naar doen.

En er is nog ruimte op het bovenste dak, leg hier ook 2-3 panelen. Marginale kosten van deze panelen zijn zeer laag!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:25
Eens met @mathijshooi. Eerst panelen op 3 hoog, dan 2 zuid en als er dan nog geld over op oost. Meer is op lange duur beter... Grind levert niks op.

Kijk ook naar Solar Outlet, Solar Bouwmarkt, Winkelman, J&M, Stralendgroen als leveranciers. Ik heb zelf Jaga's bij Warmtebeheer gekocht en dat ging prima, maar zie ze zeker niet als PV expert.

6kW hoort niet op 1 fase (max 5kW)... Er zit een risico aan op uitval op zonnige zomerdagen, wat niet groot is, maar toch zonde is.

Bij dat vermogen wil je naar 3 fase. Meterkast aanpassing is wel te doen als je toch zo handig bent om de PV zelf te leggen.... De meterkast vond ik makkelijker ;-) Sander Vunderink (of eventueel Elektramat) is je vriend.
Kosten mogen mee in BTW aftrek.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
Reiziger88 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:48:
Met 16*400 kom ik op 6400 WP. Ik heb geen 3 fase aansluiting. Kan dit problemen opleveren, omdat 1 fase volgens mij max tot 5000 kwh gaat? De meterkast gedeelte wil ik wel uitbesteden.
begrijp ik goed: ik wil graag zonnepanelen laten aanleggen op mijn dak.
of: ik wil zonnepanelen op het dak leggen. ;)
(is allemaal goed zelf te doen als ik dat dak zie, maar je moet het wel willen/durven.)

zoals gezegd, hoog het beste.
minder schaduw = cool.

zuid of oost.
zuid het beste, maar oost ook erg leuk ondanks de schaduw.
zie ook mijn dak met voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west op mijn dak een ander moment hun top behaald.
kan ik dus 6430Wp op een 4000W omvormer hebben.
dit kan zonder problemen ook met jouw dak zij het een andere berekening, maar het kan.

de 4000W omvormer, zit bij mij gewoon op een 16A groep.
(dit kan, maar zie je niet veel)
deze omvormer doet met 6430Wp dus een 5500kWh per jaar opleveren.
in theorie kon ik zelfs 2 van die omvormers ophangen in huis op mijn 1fase 35A aansluiting, maar heb geen dak ruimte er voor over, helaas.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Reiziger88
Keuze om 2de verdieping vol te leggen is eigenlijk gebaseerd op dat de dakbedekking recent is vernieuwd (en dus zeker nogg 25 jaar mee gaat). Ik verwacht op de 3de verdieping dat de dakbedekking binnen enkele jaren vervangen moeten worden.

@migjes: Dat zou inderdaad kunnen betekenen dat ik met een 1 fase omvormer weg kom, leuk om te weten:). Ik lees wel dat een 3 fase omvormer bepaalde voordelen met zich meebrengt. Vooral als terugleveren stopt. Stof om over na te denken.

• Ronald
@Reiziger88 Je hebt het er tzt in een uurtje tijdelijk af; zou het er echt niet om laten.
PV op plat dak is net lego.

En Oost-West @migjes heeft zoals gewoonlijk een goed punt: 6kW aan panelen gaat in deze opstelling misschien geen >6kW piek doen.
De scheiding is op plat dak minder extreem overigens, dus een zoveel kleinere omvormer als hij mee weg komt is geen gegeven. Dat is te simuleren (Ik gebruik daar SolarEdge designer voor)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • Beste antwoord

• migjes
@Reiziger88
3fase of 1fase, het maakt geen bal uit als terugleveren stopt, intern in de meter worden de fase's opgeteld of afgetrokken. (dus voor afrekenen maakt het niks uit, ook straks niet.)
en vervangen dakbedekking is ook geen probleem, even los schroeven en aan de kant zetten, dakbedekking vervangen en terug zetten, no prob.

oke een plan, waar je over na kunt denken.
je hebt 3 vlakken op dak die leuk zijn.
1. hoog op dak, leg daar op west (schat een 6 panelen, maar misschien meer).
2. lager zijkant, leg daar op oost (schat een 6 panelen, maar misschien meer).
2. lager achterkant. leg daar op zuid (een 8 dus.)

normaal doe je panelen die een andere kant op kijken op een aparte mpp van de omvormer.
allen 1fase omvormer hebben maar 2 mpp's.
oplossing: maak 2 stringen parallel op 1 mpp, nadeel beide strings moeten even veel panelen bevatten
dit is waarom ik maar even zeg 6 panelen oost-west (misschien kan dit meer zijn, heb de gegevens niet om dat goed te schatten.)

dan doe je mpp1: 2x6x325Wp
mpp2: 1x8x325Wp.
ik zou wel voor een SMA omvormer kiezen in dit geval, die kan net iets meer aan als goodwe/omnik/solis etc etc.
en dan stel ik de lijst samen (via winkelman gewoon dat is lekker neutrale winkel.) :
1x SMA Sunny Boy SB5.0-1AV-41 inclusief Webconnect + Wifi
€ 1.035,00
20x JA Solar JAM60S-17-325-MR-AB Mono halve cellen Full Black 325Wp
€ 2.580,00
2x Flatfix Fusion 2 rijen van 3 panelen landscape
€ 788,00
1x Flatfix Fusion 2 rijen van 4 panelen landscape
€ 468,00
1x Complete installatie 20 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
€ 1.789,00

Totaal 5 producten excl. btw
€ 5.504,13
BTW€ 1.155,87
Totaal
€ 6.660,00

ik gebruik even goedkope (weinig Wp) panelen, het is maar een voorbeeldje.
als je wil kun je ook +/-370Wp panelen gebruiken, word het iets duurder.
en de sma sunnyboy gebruik ik nu de 5kW verzie, maar met de goedkope panelen zou je ook de 4.0 kunnen gebruiken.
maar goed denk er even over, en misschien wil je nog wel meer Wp.
(maar hoeveelheid Wp heeft niks te maken met aantal W omvormer.
er zijn andere grenzen, maar dat later.)

2x8x370Wp + 1x8x370Wp = 8880Wp en ja geen probleem om dit nog op een 5kW omvormer te doen. ;)
Ronald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:09:
dan nog, niet piepen. >:)
dan neem je lekker de 30% die je zonder schaden ook kunt onder dimensioneren.
en probleem is ook opgelost.
maak het niet moeilijker als het is. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 14-12-2021 14:23 ]

• Reiziger88
@migjes Dat is een uitgebreid verhaal. Klinkt best goed en zit te overwegen om het zelfs uit te voeren. 8800Wp op 5Kw omvormer is te doen? Ga je niet rendement verliezen? Hier zit toch 3800 verschil tussen. Of kan dit makkelijk, omdat je bijna geen energie opwekt als zon op oosten zit en/of op het westen? En zit je dan niet tegen de 5Kw aan?

• Ronald
@Reiziger88 Eventueel verlies is verrassend beperkt. Als je de installatie intekent op Sunny design web kun je simuleren hoeveel.

• mathijshooi
Reiziger88 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:00:
@migjes Dat is een uitgebreid verhaal. Klinkt best goed en zit te overwegen om het zelfs uit te voeren. 8800Wp op 5Kw omvormer is te doen? Ga je niet rendement verliezen? Hier zit toch 3800 verschil tussen. Of kan dit makkelijk, omdat je bijna geen energie opwekt als zon op oosten zit en/of op het westen? En zit je dan niet tegen de 5Kw aan?
Kijk, dit is toch prachtig! Binnen een paar uur heb je een veel beter en goedkoper advies dan menig installateur je zou kunnen geven.

Zoals Ronald idd aangeeft, simuleer in Sunnu Design of Solar Edge designer je setup. Het kan bij oost-west configuraties makkelijk kunnen dat 8800 Wp op een 5 kW omvormer kan. Deze hebben namelijk zelf ook vaak nog wel wat marge en de 5 kW is piekbelasting die bij jou een stuk lager is dan de 8800 aangezien niet alle panelen op zuid liggen.

• migjes
@Reiziger88
het is een opzetje, geen echt plan.
moet nog wat aan gesleuteld worden en geschoven.

belangrijk voor de planning:
1. SMA heeft omvormers die 20A kortsluit per mpp aan kunnen.
2. door oost-west haal je dit wel met 2 stringen parallel.
3. elke parallelstring moet even veel cellen (dus panelen) hebben.

tja een SMA 3.0 of 4.0 of 5.0 of 6.0.
die kunnen allemaal de zelfde hoeveelheid panelen aan per mpp. (grof weg een 11 tot 12 per mpp en dan nog parallel er bij, dus 2x11 tot 2x12.)
en hebben allemaal 2 mpp's (grofweg maximaal 48 panelen, lol maar ook mijn bloeddruk heeft een grens :D ).
je grens die je kunt aanleggen met 3x25A is nu 5kW op 1fase.
dus maar even de 5kW als max aanhouden voor het gemak.

1000Wp levert maar zeldzaam een 1000W op, veel vaker zie je dan 700W (grof 30% minder).
dit komt door de temperatuur van de panelen, zijn ze warm dan leveren ze minder.
en heel vreemd maar objecten die in de zon liggen die worden warm.
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
maakt meer duidelijk.

het is meer of de eigenaar zijn bloeddruk een beetje onbelangrijk aftoppen aan kan of niet.
voor de echte jaar opbrengst maakt het niet veel uit. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 14-12-2021 15:21 ]

• Reiziger88
migjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:18:
@Reiziger88
het is een opzetje, geen echt plan.
moet nog wat aan gesleuteld worden en geschoven.

belangrijk voor de planning:
1. SMA heeft omvormers die 20A kortsluit per mpp aan kunnen.
2. door oost-west haal je dit wel met 2 stringen parallel.
3. elke parallelstring moet even veel cellen (dus panelen) hebben.

tja een SMA 3.0 of 4.0 of 5.0 of 6.0.
die kunnen allemaal de zelfde hoeveelheid panelen aan per mpp. (grof weg een 11 tot 12 per mpp en dan nog parallel er bij, dus 2x11 tot 2x12.)
en hebben allemaal 2 mpp's (grofweg maximaal 48 panelen, lol maar ook mijn bloeddruk heeft een grens :D ).
je grens die je kunt aanleggen met 3x25A is nu 5kW op 1fase.
dus maar even de 5kW als max aanhouden voor het gemak.

1000Wp levert maar zeldzaam een 1000W op, veel vaker zie je dan 700W (grof 30% minder).
dit komt door de temperatuur van de panelen, zijn ze warm dan leveren ze minder.
en heel vreemd maar objecten die in de zon liggen die worden warm.
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
maakt meer duidelijk.

het is meer of de eigenaar zijn bloeddruk een beetje onbelangrijk aftoppen aan kan of niet.
voor de echte jaar opbrengst maakt het niet veel uit. ;)
Als het 70% zou zijn. Dat betekent toch dat je met 8800 niet uit komt op een 5Kw omvormer?

8800 * 0,7 = 6.160.

Dat betekent toch dat ik rond 7000 Wp moet gaan zitten met een omvormer van 5kW?

• migjes
@Reiziger88
even wel deze:
zuid is het beste, jep.
maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
als je toch vrij vlak op dat platte dak legt, dan is verschil met oost-west ook niet echt groot.
15% verlies met maar 50% van de panelen, oei oet, 7,5% minder jaar opbrengst, lol pinda's.

(reken wel nog een 5% extra verlies voor de schaduw van de buren en het eigen dak.
zeker voor die 6 lage panelen op oost, alleen dit is maar voor 25% van je panelen zo.
dus in totaal boeit niet.)

en dan moet je ook nog kijken naar de lage paneel prijs.
het is geen pre 2020 meer, panelen zijn goedkoop je krijgt ze bijna cadeau bij een nieuwe wasmachine. >:)
Reiziger88 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:25:
[...]

Als het 70% zou zijn. Dat betekent toch dat je met 8800 niet uit komt op een 5Kw omvormer?

8800 * 0,7 = 6.160.

Dat betekent toch dat ik rond 7000 Wp moet gaan zitten met een omvormer van 5kW?
jep daar om nam ik even het voorbeeld van maar 325Wp panelen.
20x325=6600Wp - 30% = 4,6kW omvormer, no prob.
en na die 30% dan moet je ook nog een X% voor oost west doen voor een X% van de panelen.
grofweg een 4kW omvormer no prob (maar 5kW is wel leuker). ;)

maart laten we wel wezen: meer Wp = meer opbrengst alleen als je de omvormer niet mee omhoog schaalt dan gaat na 30% het niet meer mee lineair omhoog, maar nog steeds omhoog.
neem lekker 370Wp en dan een 24 stuks en nog steeds een 5kW omvormer, no prob. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door migjes op 14-12-2021 15:32 ]

• Reiziger88
migjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:25:
@Reiziger88

jep daar om nam ik even het voorbeeld van maar 325Wp panelen.
20x325=6600Wp - 30% = 4,6kW omvormer, no prob.
en na die 30% dan moet je ook nog een X% voor oost west doen voor een X% van de panelen.
grofweg een 4kW omvormer no prob (maar 5kW is wel leuker). ;)

maart laten we wel wezen: meer Wp = meer opbrengst alleen als je de omvormer niet mee omhoog schaalt dan gaat na 30% het niet meer mee lineair omhoog, maar nog steeds omhoog.
neem lekker 370Wp en dan een 24 stuks en nog steeds een 5kW omvormer, no prob. ;)
Wat als piekvermogen boven de 5kW uitkomt. Dan neemt hij dit gewoon niet meer mee (zet het niet om), maar dit heeft verder geen consequenties voor overbelasting/gevaar etc?

• migjes
@Reiziger88
knelle vergeet ik deze info:

alleen als de panelen lekker koud zijn, er een stevige zon schijnt.
en het waait lekker, waardoor de panelen lekker koelen.
dan haal je wel eens de geadverteerde volle aantal Wp.
dit is dus vrijwel alleen in de lente zo.
maar jij wil ze op plat dak, dus dan is het simpeler en makkelijker om ze ook vrij plat te leggen.
alleen dan staan ze niet goed om hun volle vermogen in de lente te halen.

geen probleem, de zomer met zijn minder hoge W, die heeft gewoon veel meer uren en blijft meer opleveren. ;)
Reiziger88 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:34:
[...]

Wat als piekvermogen boven de 5kW uitkomt. Dan neemt hij dit gewoon niet meer mee (zet het niet om), maar dit heeft verder geen consequenties voor overbelasting/gevaar etc?
zolang de panelen maar onder de max V van de omvormer blijven, dan kan de omvormer gewoon terug regelen wat hij uit de panelen haalt.
dus ja: "(zet het niet om)" klopt. ;)
geen gevaar geen problemen.

(er zijn wel eens mensen bang dat de omvormer nu meer uren en meer hoge belastring moet verwerken en dan minder lang mee gaat.
tja of een omvormer nu in 10 jaar 50.0000kWh het net op zet, of hij zet in 7,5 jaar 50.000kWh op het net.
dat boeit ook niet, hij is al meer als 20x terugverdiend, boeiend.)

• Reiziger88
@migjes Duidelijk, bedankt voor de heldere antwoorden. Een laatste vraag:

https://solargarant.nl/pr...-boy-6-0-1av-40-omvormer/

Adverteert met 9000WP en 6000 kW, maar is wel 1 fase. Hoe kan dit? Dit kan toch enkel op 3 fase? Aangezien je enkel 5000 kW max kon op 1 fase.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met dual betonvoeten kun je de panelen nog wat verder op elkaar krijgen, scheelt weer schaduw.
https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
Reiziger88 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:43:
@migjes Duidelijk, bedankt voor de heldere antwoorden. Een laatste vraag:

https://solargarant.nl/pr...-boy-6-0-1av-40-omvormer/

Adverteert met 9000WP en 6000 kW, maar is wel 1 fase. Hoe kan dit? Dit kan toch enkel op 3 fase? Aangezien je enkel 5000 kW max kon op 1 fase.
(ik ga er van uit dat je bedoeld 5kW of 5000W, 5000kW is zo groot dan heb je bijna een hele kolen centrale >:) )
1fase kan zijn 1x25A of 1x35A en tegenwoordig zien we meer 1x40A verschijnen.
maar kan ook zijn 1x80A (alleen die zie je bijna nooit).

1x25A x 230V = 5,7kW een beetje marge en het kan dus altijd wel.
het is vaak voor veel mensen niet duidelijk wat ze nu echt hebben.
(ook als je huis 1x35A is af gezekerd, kan het nog steeds zo zijn dat 1x25A eigenlijk je max is.
vandaar je 5kW max.)

maar ja heb je toevallig een 1x80A.
dan kan er zoveel meer dan kun je wel een paar 6kW's ophangen. ;)

@AUijtdehaag
jep dual voetjes zijn cool, moet zeker nog naar gekeken worden. d:)b

• Reiziger88
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:43:
Met dual betonvoeten kun je de panelen nog wat verder op elkaar krijgen, scheelt weer schaduw.
https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/
Ik zie dat er 8 zonnepanelen gaan op 4 betonvoeten. Dat is 248 euro. Dat lijkt me aanzienlijk goedkoper dan een montage frame. Wat is het nadeel eigenlijk? Je hoeft op deze manier ook geen ballast toe te voegen etc.

• mathijshooi
Reiziger88 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:44:
[...]

Ik zie dat er 8 zonnepanelen gaan op 4 betonvoeten. Dat is 248 euro. Dat lijkt me aanzienlijk goedkoper dan een montage frame. Wat is het nadeel eigenlijk? Je hoeft op deze manier ook geen ballast toe te voegen etc.
Is 10 graden niet een beetje mager?

• mathijshooi
mathijshooi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:51:
[...]

Is 10 graden niet een beetje mager?
Ah, ze hebben ook 15 graden. Al stukje beter.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Reiziger88 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:44:
[...]

6 panelen op 4 voeten....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guRXKtjHDq2B9tJj2bpBhO3rI6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCXeM1Ta5ujUxaS3fArl6osZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FflVw7R2UDjf6b8IOrzAIJS3LXo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQlPtNUoUmEBvBsnw3ZEG2XM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58RNG_5zmR8gOpNq1KJLGHWHhKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_tile

Nadeel? niks denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-12-2021 17:47 ]

• Reiziger88
Ik zie trouwens dat ik geen 1 fase aansluiting heb (installateur die op bezoek was gaf 1 fase aan), maar:

Elektriciteit: 3X25 A

Is het dan aan te raden om voor een 3 fase omvormer te gaan?

Ik zou dan denk ik wel 28 panelen kwijt kunnen met 375 WP per paneel kom ik dan op 10.500 WP. Wat voor omvormer heb ik dan nodig? Of is het financieel technisch beter om voor bijvoorbeeld 24 panelen te gaan? En dan op max 8000 WP te blijven met een 1 fase omvormer.

[ Voor 52% gewijzigd door Reiziger88 op 15-12-2021 10:55 ]

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-11 21:52
op zich maakt het niks uit. Alleen: voordeel van een 3 fase omvormer, is dat de opbrengst ook verdeelt wordt over de 3 fases, waardoor je minder uitval hebt als er veel opwekkers (zonnepanelen) in je buurt zijn.
Dit omdat de spanning minder snel oploopt.

Kijk even of je echt 3 fasen hebt: kan zijn dat er 3 fases tot je meterkast lopen, maar dat de gehele kast maar op 1 fase zit.
Dit is te zien aan/op je meter, daar staat een symbool op.

[ Voor 27% gewijzigd door Motorfret op 15-12-2021 11:04 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Reiziger88
Ik zal dat even goed controleren.

Ik heb de volgende zonnepanelen op het oog:
https://www.solar-bouwmar...5-wp-full-black-opop.html

Om het vervolgens door hun te laten aansluiten en het neerzetten zelf te doen:
https://www.solar-bouwmar...ten-van-de-meterkast.html

Ik kan 28 zonnepanelen kwijt.
Ik wil de setp van @migjes uitvoeren met 8 panelen aan de linkerkant naar het westen toe en aan de rechterkant 8 zonnepanelen naar het oosten. Ik kan nog eens 12 zonnepanelen kwijt aan de achterkant richting het zuiden (het is 3,8 meter diep met betonvoeten kan ik ze goed aan elkaar aansluiten).

Ik kom dan uit op 9940 WP. Welke omvormer past hier goed bij?

• Ronald
Dat wordt dan 2 serie omvormers vanwege 3 richtingen, of SolarEdge. Ik heb precies dezelfde afweging gemaakt voor systeem in sig.

Met 2 GoodWe 1 fase omvormers ben je waarschijnlijk nog steeds voordeliger uit dan SolarEdge.
2x SMA mogelijk niet

Welke omvormer het beste past kun je simuleren met Sunny design, of in het geval van optie SolarEdge met SolarEdge designer.

• mathijshooi
Reiziger88 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:50:

Ik wil de setp van @migjes uitvoeren met 8 panelen aan de linkerkant naar het westen toe en aan de rechterkant 8 zonnepanelen naar het oosten. Ik kan nog eens 12 zonnepanelen kwijt aan de achterkant richting het zuiden (het is 3,8 meter diep met betonvoeten kan ik ze goed aan elkaar aansluiten).

Onder het mom van maximaliseren, kunnen er ook panelen op dat allerhoogste stukje dak? Waar geen grind ligt?

• Reiziger88
mathijshooi schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:18:
[...]

Onder het mom van maximaliseren, kunnen er ook panelen op dat allerhoogste stukje dak? Waar geen grind ligt?
Dat zou ook nog kunnen. Overige daken hebben betonnen dak. Allerhoogste stukje niet, dus zou moeten onderzoeken hoeveel ballast die mag hebben. Verder vraag ik me af of ik wel meer dan 10.000 WP nodig heb.

• mathijshooi
Reiziger88 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:23:
[...]

Dat zou ook nog kunnen. Overige daken hebben betonnen dak. Allerhoogste stukje niet, dus zou moeten onderzoeken hoeveel ballast die mag hebben. Verder vraag ik me af of ik wel meer dan 10.000 WP nodig heb.
Dat moet je voor jezelf uitmaken natuurlijk.

Je zou anders ook 2-3 panelen die nu het meest in de schaduw liggen op Oost daarop kunnen leggen. Dan heb je geen extra kosten maar wel echt een stuk minder schaduw op die panelen.

• Reiziger88
Ronald schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:07:
Dat wordt dan 2 serie omvormers vanwege 3 richtingen, of SolarEdge. Ik heb precies dezelfde afweging gemaakt voor systeem in sig.

Met 2 GoodWe 1 fase omvormers ben je waarschijnlijk nog steeds voordeliger uit dan SolarEdge.
2x SMA mogelijk niet

Welke omvormer het beste past kun je simuleren met Sunny design, of in het geval van optie SolarEdge met SolarEdge designer.
En wat had jij gekozen? Indien ik voor 2 GoodWe kies heb je toch ook 2x groepen aanmaken en 2x zoveel geluid?

SolarEgde -> https://www.stralendgroen...e-8-0-kw-omvormer-3-fase/

Die bedoel je dan?

[ Voor 12% gewijzigd door Reiziger88 op 15-12-2021 13:48 ]

• Ronald
@Reiziger88 Dat staat ook in de sig :D

Ik had geen goed gevoel bij 2x GoodWe; 2x SMA was amper voordeliger dan SolarEdge bij mijn systeem.

3 fase in plaats van 2 fase was ook een lichte voorkeur dus is het SE5K met p404 (80V) optimizers geworden, maar jouw systeem gaat groter zijn, dus kan waarschijnlijk wel met s440/p401 60V optimizers.

GoodWe 1 fase zijn volgens mij fanloos, dus alleen geluid van de relais bij opstarten.

• migjes
Reiziger88 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:50:

oke, cool, en je gaat nog iets extremer ook als ik zeg, dubbel cool want dat kan ook. ;)

of je de beton voeten zo maar kunt krijgen, geen idee.
maar er is altijd meer mogenlijk, en is zeker goed voor je planning.

gekozen paneel: 42Voc, 35Vmpp
12x42Voc + 10% temperatuur = 560V en onder de 600V dus cool, 1 fase omvormer kan.
12x35Vmpp - 10% temperatuur = 380V, cool het optimum zit voor 1fase rond de 350V:
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
alles gaat dus bijna 99% perfect, zeer hoog getal voor veel mensen. ;)

kleinste omvormer die je kunt gebruiken: SMA sb 3.0. >:)
2x8x355Wp op mpp1 dat geeft 2x11,25A, maar oost-west dus die valt wel onder de 20A wat de max is van een SMA.
1x12x355Wp op mpp2.
(geen goodwe/solis/ etc etc gebruiken, ga voor sma in deze setup. ;) )
en ja alle 10kWp hangt nu op een 3kW omvormer.
dit is een keuze, die kan (verstandig, mmmm niet speciaal maar zo slecht is het nu ook weer niet.)
dit doe je eigenlijk als je ook met accu's wil werken, gewoon omdat panelen erg goedkoop zijn en accu's duur. met te veel panelen krijg je ook op slechte dagen nog je dure accu vol.

bedenk, dat panelen ook leveren als er bewolking aanwezig is, zon schijnt door de wolken heen.
alleen is je opbrengst dan een stuk lager ongeveer 1/6 tot 1/8 van met zon.
10kWp levert dan nog steeds +/-1,5kW op, en dat vind een 3kW omvormer wel lekker.
(zier tabel hier boven, met 380V en 50% belasting omvormer, doet met bewolking een lekkere 96,8% rendement. echte perfectie lukt nooit, het is maar dat je in de buurt komt van perfectie.)

maar hell, te veel onder dimensioneren, nop ook liever niet.
dus een 5kW omvormer is helemaal niet zo vreemd om te kiezen.
(ook hier alle panelen op 1 omvormer neem SMA)

dan heb je nog de optie die @Ronald je ook al gaf.
en ja dat is ook geen slecht idee, neem 2x een 1fase omvormer.
en nu kun je wel een goodwe/omnik/solis etc etc gebruiken (ook wel eens chineesjes genoemd. niks mis mee werk ook lekker)

3fase omvormer, die willen eigenlijk het liefste +/-18 panelen per mpp hebben.
de 1x12x355Wp is wel oke, de 2x8x355Wp is het hem net niet helemaal, dus die zie ik voor jouw als suboptimaal. ;)

de omvormer, vergis je niet er in.
dat zijn geen schattige kastjes, hebben best een gewicht en formaat, denk aan formaat gasketel.
en ja ze maken vaak wel geluid, dus die wil je niet boven je bed hebben hangen. (tenzij je graag in de zomer om 5 uur in de ochtend opstaat. >:) )
een afgeloten kamer/zolder is vaak wel nodig.
en ze produceren ook warmte, vaak een 2-4% van ja aantal Wp en met 10kWp is dat nog wel iets om rekening mee te houden.
(er zijn vele oplossingen te verzinnen, maar heb nog niks van je gelezen of je er ook al aan gedacht had. :? )

persoonlijk: omvormers van 16A of +/-3,6kW, tja die kun je met vrij veel gemak zelf aan de meter kast hangen. die zijn echt niet moeilijk, daarboven komen er wel een aantal extra dingen bij kijken, en dan snap ik wel dat je het wil laten doen.)

• Reiziger88
migjes schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:44:
[...]

oke, cool, en je gaat nog iets extremer ook als ik zeg, dubbel cool want dat kan ook. ;)

of je de beton voeten zo maar kunt krijgen, geen idee.
maar er is altijd meer mogenlijk, en is zeker goed voor je planning.

gekozen paneel: 42Voc, 35Vmpp
12x42Voc + 10% temperatuur = 560V en onder de 600V dus cool, 1 fase omvormer kan.
12x35Vmpp - 10% temperatuur = 380V, cool het optimum zit voor 1fase rond de 350V:
zie ook:
[Afbeelding]
alles gaat dus bijna 99% perfect, zeer hoog getal voor veel mensen. ;)

kleinste omvormer die je kunt gebruiken: SMA sb 3.0. >:)
2x8x355Wp op mpp1 dat geeft 2x11,25A, maar oost-west dus die valt wel onder de 20A wat de max is van een SMA.
1x12x355Wp op mpp2.
(geen goodwe/solis/ etc etc gebruiken, ga voor sma in deze setup. ;) )
en ja alle 10kWp hangt nu op een 3kW omvormer.
dit is een keuze, die kan (verstandig, mmmm niet speciaal maar zo slecht is het nu ook weer niet.)
dit doe je eigenlijk als je ook met accu's wil werken, gewoon omdat panelen erg goedkoop zijn en accu's duur. met te veel panelen krijg je ook op slechte dagen nog je dure accu vol.

bedenk, dat panelen ook leveren als er bewolking aanwezig is, zon schijnt door de wolken heen.
alleen is je opbrengst dan een stuk lager ongeveer 1/6 tot 1/8 van met zon.
10kWp levert dan nog steeds +/-1,5kW op, en dat vind een 3kW omvormer wel lekker.
(zier tabel hier boven, met 380V en 50% belasting omvormer, doet met bewolking een lekkere 96,8% rendement. echte perfectie lukt nooit, het is maar dat je in de buurt komt van perfectie.)

maar hell, te veel onder dimensioneren, nop ook liever niet.
dus een 5kW omvormer is helemaal niet zo vreemd om te kiezen.
(ook hier alle panelen op 1 omvormer neem SMA)

dan heb je nog de optie die @Ronald je ook al gaf.
en ja dat is ook geen slecht idee, neem 2x een 1fase omvormer.
en nu kun je wel een goodwe/omnik/solis etc etc gebruiken (ook wel eens chineesjes genoemd. niks mis mee werk ook lekker)

3fase omvormer, die willen eigenlijk het liefste +/-18 panelen per mpp hebben.
de 1x12x355Wp is wel oke, de 2x8x355Wp is het hem net niet helemaal, dus die zie ik voor jouw als suboptimaal. ;)

de omvormer, vergis je niet er in.
dat zijn geen schattige kastjes, hebben best een gewicht en formaat, denk aan formaat gasketel.
en ja ze maken vaak wel geluid, dus die wil je niet boven je bed hebben hangen. (tenzij je graag in de zomer om 5 uur in de ochtend opstaat. >:) )
een afgeloten kamer/zolder is vaak wel nodig.
en ze produceren ook warmte, vaak een 2-4% van ja aantal Wp en met 10kWp is dat nog wel iets om rekening mee te houden.
(er zijn vele oplossingen te verzinnen, maar heb nog niks van je gelezen of je er ook al aan gedacht had. :? )

persoonlijk: omvormers van 16A of +/-3,6kW, tja die kun je met vrij veel gemak zelf aan de meter kast hangen. die zijn echt niet moeilijk, daarboven komen er wel een aantal extra dingen bij kijken, en dan snap ik wel dat je het wil laten doen.)
Alweer een uitgebreid, informatief antwoord. Dank daarvoor.

10 kWp op een 5kW omvormer? Dat wil ik graag doen, scheelt me veel kosten, maar ga je niet veels te veel stroom verliezen die hij niet kan omzetten vanwege te lage capaciteit? Online hanteren ze zo'n 80%/90% onderdimensioneren, maar goed 50%? Ik ben graag benieuwd naar je onderbouwing:D

• Ronald
Polystring was ik inderdaad even vergeten nog... Maar... het wil niet met 8 (courante) panelen. 8kW Fronius, SMA, Solis, Huawei, GoodWe en Growatt lopen letterlijk allemaal tegen of te hoge minVmpp aan (geen schaduwmanagement) of te lage maxImpp waardoor je niet alle vermogen uit de strings kan trekken.

Om nou SunPower Maxeons of LGs te leggen om maar met die 8 paneel-strings te kunnen werken wordt wel kostbaar.

Dus 2x 1 fase of SolarEdge.

Ik denk overigens dat je kans hebt dat je er niet komt met een 16A omvormer voor de 16 op O-W... kan wel, maar met aftop.

Poor-mans 3 fase met 3x max 16A chineesjes kan ook nog... (Het wordt op gegeven moment zo complex dat SolarEdge gewoon makkelijker is, ook al kost het iets meer)

• Ronald
Op een 5kW 1 fase SMA, 2x8 in polystring O-W op mppt1; 12x Z op mppt2 geeft ("slechts!") 5% aftopverlies.

5% valt mee voor zo grof onderdimensioneren... Maar of het gewenst is: Het is wel meer dan 400kWh per jaar

• Reiziger88
Ronald schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:20:
Op een 5kW 1 fase SMA, 2x8 in polystring O-W op mppt1; 12x Z op mppt2 geeft ("slechts!") 5% aftopverlies.

5% valt mee voor zo grof onderdimensioneren... Maar of het gewenst is: Het is wel meer dan 400kWh per jaar
ZIjn er nog andere nadelen? Anders lijkt me dit een prima deal! Wat is nou 400 kWh op het geheel:) Als ik hoger wil gaan wordt de setup ineens veel lastiger. Kan ik liever die 400 kWh voor lief nemen.

• Ronald
Iets minder werkend schaduwmanagement. 5kW is vrij pittig met stuwing van de netspanning. (We hebben nog /maar/ 3200 meldingen van omvormer uitval door netspanning... dus valt mee, maar toch.

En Sunnyboy 5kW is toch 1260. Voor 1235 heb je poor-mans 3 fase: 2x GoodWe XS 2500 (O+W) en 1x GoodWe XS3000.

Als je de ruimte hebt ergens ;-)
Die 400kWh is 40-100 euro per jaar waard bij teruglevering, meer als je het ook verbruikt.

• Reiziger88
Ronald schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:33:
Iets minder werkend schaduwmanagement. 5kW is vrij pittig met stuwing van de netspanning. (We hebben nog /maar/ 3200 meldingen van omvormer uitval door netspanning... dus valt mee, maar toch.

En Sunnyboy 5kW is toch 1260. Voor 1235 heb je poor-mans 3 fase: 2x GoodWe XS 2500 (O+W) en 1x GoodWe XS3000.

Als je de ruimte hebt ergens ;-)
Die 400kWh is 40-100 euro per jaar waard bij teruglevering, meer als je het ook verbruikt.
Ik heb 1 loze leiding naar de meterkast. Meerdere apparaten heeft niet mijn voorkeur. Het is of 5 kW 1 fase (met nadeel voor uitval van netspanning) of een 3 fase met hogere kw (met nadeel dat dit niet helemaal optimaal is met mijn setting).

Is zoiets niks:
https://www.pricebusters....s/sma-sunny-tripower-6-0/

Hiermee heb ik geen optimizer per paneel nodig toch?

• Ronald
Die adviseer ik niet nee. Om heel veel redenen.

Dan wil je zeker 6mm² hebben... en dan nog krijg je nog leuke spanning over die kabel (2 a 3V bij 15m) + netimpedantie-stuwing (4-7V afhankelijk van hoe mooi het netwerk is bij jouw). Voor beide is de netbeheerder niet verantwoordelijk: https://nos.nl/artikel/24...tgeschakelde-zonnepanelen

Is het een 19mm leiding?
Door 16mm heb je sowieso een uitdaging... Daar kan/mag zowel 5x2.5m² en 3x6mm² volgens mij niet door

En dan ben je aan het zekeren met een 32A automaat... en dat is wel een raar verhaal achter een 25A zekering tegen de tijd dat je een 3 fase laadpaal wil ;-)

En hij hoort niet gebruikt te worden in NL.. (SMA geeft aan niet gecertificeerd, staat overigens wel op de lijst van netbeheer NL.... raar verhaal)

Blijft over: SolarEdge 8kW doorrekenen ;-)

[ Voor 1% gewijzigd door Ronald op 15-12-2021 21:18 . Reden: Brainfart ]

• Reiziger88
Ronald schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:39:
Die adviseer ik niet nee. Om heel veel redenen.

Dan wil je zeker 6mm² hebben... en dan nog krijg je nog leuke spanning over die kabel (2 a 3V bij 15m) + netimpedantie-stuwing (4-7V afhankelijk van hoe mooi het netwerk is bij jouw). Voor beide is de netbeheerder niet verantwoordelijk: https://nos.nl/artikel/24...tgeschakelde-zonnepanelen

Is het een 19mm leiding?
Door 16mm heb je sowieso een uitdaging... Daar kan/mag zowel 5x2.5m² en 3x6mm² volgens mij niet door

En dan ben je aan het zekeren met een 32A automaat... en dat is wel een raar verhaal achter een 25A zekering tegen de tijd dat je een 3 fase laadpaal wil ;-)

En hij hoort niet gebruikt te worden in NL.. (SMA geeft aan niet gecertificeerd, staat overigens wel op de lijst van netbeheer NL.... raar verhaal)

Blijft over: SolarEdge 8kW doorrekenen ;-)
Die ik liet zien is een 3 fase 8kW omvormer. Dat is toch hetzelfde als de SolarEdge 8kW?

Of je bedoelt dat je een leuke spanning krijgt en zekering van 32a bij een 5kW 1 fase?

Ik ga even de diameter van de leiding meten.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-11 23:41
Motorfret schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:57:
op zich maakt het niks uit. Alleen: voordeel van een 3 fase omvormer, is dat de opbrengst ook verdeelt wordt over de 3 fases, waardoor je minder uitval hebt als er veel opwekkers (zonnepanelen) in je buurt zijn.
Dit omdat de spanning minder snel oploopt.

Kijk even of je echt 3 fasen hebt: kan zijn dat er 3 fases tot je meterkast lopen, maar dat de gehele kast maar op 1 fase zit.
Dit is te zien aan/op je meter, daar staat een symbool op.
Nee.. Het is juist andersom. :)

Als je drie fasen omvormer hebt, valt deze sneller uit, want er hoeft maar 1 “slechte” fase te zijn en hij stopt…

Een 1 fase omvormer kan je nog 2 “pogingen” doen op een andere fase.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Ronald
@Reiziger88 Pfft, brainfart-tastisch... Ik dacht een SB 1 fase 6kW gezien te hebben sorry!

@Stef87 de fasen horen in elkaars buurt te zitten... Dus wat je zegt zou meestal onwaar moeten zijn. Maar ja het kan ... Meten is weten...

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-11 23:41
Ronald schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:17:
@Reiziger88 Pfft, brainfart-tastisch... Ik dacht een SB 1 fase 6kW gezien te hebben sorry!

@Stef87 de fasen horen in elkaars buurt te zitten... Dus wat je zegt zou meestal onwaar moeten zijn. Maar ja het kan ... Meten is weten...
Ik weet iig dat bij ons er alleen uitval is op een handjevol 3 fase omvormers (te hoge netspanningen). Want ze kunnen (voor zover ik weet) allemaal alléén op 3 fasen terugleveren, of niets.

5x 2.5mm2 kabel krijg je al (bijna) nooit door een 16mm pijp. Paar zandkorrels of een bocht en je zit vast.. Ook flexibele ribbelpijp is een drama (ik adviseer altijd 19/21mm pijp als er nog iets gemonteerd moet worden)

Enkele keer uitval bij een 1 fase omvormer gehad, maar die kan je zo omzetten naar een andere fase.. Tijdens het hangen meten ze ook elke fase, hangen hem dan op die met laagste spanning, maar dit is slechts een momentopname.

*edit*
Ja fases horen bij elkaar in de buurt te zitten, dat is ook 99.5% van de tijd zo, maar dat is niet altijd. Nogmaals: is maar bij een handjevol particulieren.. (14 van de xxxx systemen)

Hele buurt sluit set panelen aan op fase 1 (van de drie..) en het gaat mis.

Zolang de installateur wél de dikkere AC kabel pakt, ipv alles met 2.5mm2…

Op een 16A (1fase) omvormer gebruiken bij boven de 10-11m kabel al 4mm2 kabel. Dat soort dingen helpen.

[ Voor 18% gewijzigd door Stef87 op 15-12-2021 21:35 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Reiziger88
Dus eigenlijk kunnen we concluderen dat enige nadeel van een 5 kW omvormer fase 1 is dat je doet zekeren met een 32a automaat terwijl daarachter een 25a automaat zit als je 3 fases hebt. En is dat wel een nadeel eigenlijk? En waarom nemen mensen dan een 5kW omvormer fase 1?

• migjes
@Reiziger88
een 5kW omvormer kun je gewoon met 24A afzekeren waarom een 32A?
en 3x25A hoofdzekering dat is niet het zelfde als 3x25A automaten. ;)
(en het gaat eigenlijk ook over wie rechten heeft op welke groep en systeem, die hoofd af zekering is niet van jouw maar van de netbeheerder en is ook zijn apparatuur. ;) )

(ik heb zelf een 4kW omvormer, op een 16A groep.
de omvormer levert een +/- 17-18A maar doet dit eigenlijk niet lang genoeg om een 16A groep te laten reageren. dan kun je denken een 20A is dan toch beter, maar nop een 16A is veiliger. ;)
kan een 5kW omvormer op een 20A groep?, geen idee nog niet geprobeerd. ;) )

maar of je nu een 1x3kW of 1x5kW of 2x3kW of 3fase omvormer gaat gebruiken, dat is veel meer afhankelijk van waar hoe en wanneer je de omvormers gaat ophangen. ;)
aantal panelen of Wp is verder niet meer belangrijk.
hier heb ik nog niks van gelezen? (of heb ik die gemist?)

• Reiziger88
migjes schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:26:
@Reiziger88
maar of je nu een 1x3kW of 1x5kW of 2x3kW of 3fase omvormer gaat gebruiken, dat is veel meer afhankelijk van waar hoe en wanneer je de omvormers gaat ophangen. ;)
aantal panelen of Wp is verder niet meer belangrijk.
hier heb ik nog niks van gelezen? (of heb ik die gemist?)
Omvormer Waar: Zolder
Omvormer Wanneer: Binnen 1 maand
Aantal WP: 8500
Aantal Panelen: 24 (28 zou ook kunnen)

Ik denk dat ik maar voor SMA Sunny Boy 5.0 1AV 40 Smart Connected ga
https://www.stralendgroen...2svwi-HFk4_MaApuZEALw_wcB

Beetje ondergedimensioneerd, maar volgens mij valt schade aan de hand van jullie verhalen wel mee. Zonnepanelen die ik wou inmiddels uitverkocht:/. Even zoeken naar een goede deal (ongeveer 350 WP). En dan beginnen met installatie.

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-11 21:52
onder dimensioneren gaat prima, heb ik ook gedaan, zie:
Motorfret in "Solar virus, uitbreiding op plat dak."

In ideale condities topt de set iets af, maar 90a 95% is dit niet het geval.
Voordeel is dat op een flink bewolkte dag, mijn set nog steeds m'n rustverbruik afdekt.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• migjes
Reiziger88 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:07:
[...]

Omvormer Waar: Zolder
Omvormer Wanneer: Binnen 1 maand
Aantal WP: 8500
Aantal Panelen: 24 (28 zou ook kunnen)

Ik denk dat ik maar voor SMA Sunny Boy 5.0 1AV 40 Smart Connected ga
https://www.stralendgroen...2svwi-HFk4_MaApuZEALw_wcB

Beetje ondergedimensioneerd, maar volgens mij valt schade aan de hand van jullie verhalen wel mee. Zonnepanelen die ik wou inmiddels uitverkocht:/. Even zoeken naar een goede deal (ongeveer 350 WP). En dan beginnen met installatie.
oke, hoe gaat de kabel van meterkast naar de zolder?
kun je daar 3x4mm gebruiken die vaak al verstandig is als je boven de 3,6kW gaat?
(is eigenlijk een 19mm buis voor nodig als je VD draad wil gebruiken.)
wat is de lengte van de kabel?

wat heb je nu eigenlijk aan hoofdzekering in huis?
(is dit een vrij nieuw aanlegde wijk, of is dit veel ouder?
is de wijk aangelegd met of zonder rekening te houden met elektrisch koken?)

(ik vind zelf het plan van 2 omvormers op een 3 fase hoofdaansluiting ook erg tof voor jouw. ;)
dan kun je 2x 3,6kW omvormers scoren.
1 omvormer voor oost-west.
1 omvormer voor zuid-zuid, maar dan hang je ook nog een paar panelen aan de muur.
panelen die plat op de muur hangen, die doen het beter in de winter, die platter op het dak doen het beter in de zomer.
dus ook leuk.
en ja, het hoeft niet in 1x, je kunt het ook in stapjes doen. (maar pas op er zijn regels en die zijn niet altijd handig)
door b.v. alles nu op 1x3,6kW omvormer te hangen, en dan later de muur nog een keer vol te hangen.
of verzin het maar in welke stapjes jij handig vind. ;) )

• Reiziger88
migjes schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:22:
[...]

oke, hoe gaat de kabel van meterkast naar de zolder?
kun je daar 3x4mm gebruiken die vaak al verstandig is als je boven de 3,6kW gaat?
(is eigenlijk een 19mm buis voor nodig als je VD draad wil gebruiken.)
wat is de lengte van de kabel?

wat heb je nu eigenlijk aan hoofdzekering in huis?
(is dit een vrij nieuw aanlegde wijk, of is dit veel ouder?
is de wijk aangelegd met of zonder rekening te houden met elektrisch koken?)

(ik vind zelf het plan van 2 omvormers op een 3 fase hoofdaansluiting ook erg tof voor jouw. ;)
dan kun je 2x 3,6kW omvormers scoren.
1 omvormer voor oost-west.
1 omvormer voor zuid-zuid, maar dan hang je ook nog een paar panelen aan de muur.
panelen die plat op de muur hangen, die doen het beter in de winter, die platter op het dak doen het beter in de zomer.
dus ook leuk.
en ja, het hoeft niet in 1x, je kunt het ook in stapjes doen. (maar pas op er zijn regels en die zijn niet altijd handig)
door b.v. alles nu op 1x3,6kW omvormer te hangen, en dan later de muur nog een keer vol te hangen.
of verzin het maar in welke stapjes jij handig vind. ;) )
Loze leiding van 19 mm (volgens mij) naar meterkast. Lengte van kabel zal zo een 15 Meter zijn? Moet ik even uitzoeken. Nieuwe wijk na bouwjaar 2000. Hoofdzekering: 3X25A. Kook nu ook al op inductie.

2 omvormers zou kunnen, maar ik heb maar 1 loze leiding. Dat maakt het geheel een beetje lastig. Ik moet dan bij de meterkast komen, maar alles is al verbouwd (gestuced etc).

• migjes
Reiziger88 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:30:
[...]

Loze leiding van 19 mm (volgens mij) naar meterkast. Lengte van kabel zal zo een 15 Meter zijn? Moet ik even uitzoeken. Nieuwe wijk na bouwjaar 2000. Hoofdzekering: 3X25A. Kook nu ook al op inductie.
oke, duidelijk.
2 omvormers zou kunnen, maar ik heb maar 1 loze leiding. Dat maakt het geheel een beetje lastig. Ik moet dan bij de meterkast komen, maar alles is al verbouwd (gestuced etc).
mmm, als dat lastig word, dan is toch 1fase 5kW omvormer misschien wel het beste. ;)

(check ook even goed, veel mensen denken vaak veel te ingewikkeld over het aanleggen van een elektra.
soms kun je lekker verstopt achter een regenpijp toch nog een leiding naar boven leiden, dus buiten het huis om via de kruipruimte. maar ik kan niet zien wat jij ziet, dus zul je zelf ook over na moeten denken.
of de omvormer buiten ophangen, kan ook soms heel goed.)

check even goed want 19mm buizen zijn zeldzaam en helemaal als ze loos zijn.
(eigenlijk zie je alleen maar een 19mm buis voor het elektrisch koken, en verder is alles 16mm.
maar zeg nooit nooit.)

• Reiziger88
migjes schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:39:
[...]

oke, duidelijk.

[...]

mmm, als dat lastig word, dan is toch 1fase 5kW omvormer misschien wel het beste. ;)

(check ook even goed, veel mensen denken vaak veel te ingewikkeld over het aanleggen van een elektra.
soms kun je lekker verstopt achter een regenpijp toch nog een leiding naar boven leiden, dus buiten het huis om via de kruipruimte. maar ik kan niet zien wat jij ziet, dus zul je zelf ook over na moeten denken.
of de omvormer buiten ophangen, kan ook soms heel goed.)

check even goed want 19mm buizen zijn zeldzaam en helemaal als ze loos zijn.
(eigenlijk zie je alleen maar een 19mm buis voor het elektrisch koken, en verder is alles 16mm.
maar zeg nooit nooit.)
Dan is het 16mm:(. Ik heb ook geen kruipruimte. Dat wordt dus even goed nadenken en bedenken.

• migjes
Reiziger88 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:45:
[...]

Dan is het 16mm:(. Ik heb ook geen kruipruimte. Dat wordt dus even goed nadenken en bedenken.
oei, was er al wel bang voor, 19mm is echt zeldzaam.
(grof weg is 16mm goed genoeg voor 16A en alles in je huis is eigenlijk <16A dus vandaar dat je eigenlijk nooit groter ziet als 16mm.)

en geen kruipruimte, ai.
dan word hij wel lastig, elektra gaat zo slecht door de lucht, behalve met bliksem, maar dat wil je niet in huis. >:)

goed rond kijken, hoe dit op te lossen, geen koof naar zolder?
kan het met afdek profielen via de trap over de muren?
etc etc.....
(sorrie hier moet je nog iets op verzinnen, en ja het kan lastig zijn, doorzetter wint. ;) )

ik heb zelf, gewoon een gat gemaakt naar de meterkast, en nieuwe buizen door de muren getrokken tot de zolder. was voor mij het simpelste om te doen. :P

• mathijshooi
Motorfret schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:18:
onder dimensioneren gaat prima, heb ik ook gedaan, zie:
Motorfret in "Solar virus, uitbreiding op plat dak."

In ideale condities topt de set iets af, maar 90a 95% is dit niet het geval.
Voordeel is dat op een flink bewolkte dag, mijn set nog steeds m'n rustverbruik afdekt.
Check ook dit: https://newenglandcleanen...inverter-clipping-matter/

• Reiziger88
migjes schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:52:
[...]

oei, was er al wel bang voor, 19mm is echt zeldzaam.
(grof weg is 16mm goed genoeg voor 16A en alles in je huis is eigenlijk <16A dus vandaar dat je eigenlijk nooit groter ziet als 16mm.)

en geen kruipruimte, ai.
dan word hij wel lastig, elektra gaat zo slecht door de lucht, behalve met bliksem, maar dat wil je niet in huis. >:)

goed rond kijken, hoe dit op te lossen, geen koof naar zolder?
kan het met afdek profielen via de trap over de muren?
etc etc.....
(sorrie hier moet je nog iets op verzinnen, en ja het kan lastig zijn, doorzetter wint. ;) )

ik heb zelf, gewoon een gat gemaakt naar de meterkast, en nieuwe buizen door de muren getrokken tot de zolder. was voor mij het simpelste om te doen. :P
Als ik een omvormer plaats van 3,6 kW kan ik afzekeren met 16a toch? Dan kan ik de huidige loze leiding wel gebruiken.Ik kan dan alvast 1 installatie nu plaatsen (ik gebruik op dit moment 4100 kwh).

In de toekomst wil ik de beneden verdieping verbouwen/warmtepomp plaatsen en eventueel elektrische auto kopen. Wanneer ik dit doe plaats ik de 2de installatie met ook een 3.6 kW omvormer en kan ik de kabel (omvormer naar meterkast) in de muur/plafond infrezen/boren etc. En dan heb ik gelijk jouw geadviseerde setup met 2 omvormers van 3.6 kW fase 1:)

Ik zou dan nu 16 panelen van 355 WP kunnen kopen = 5680 WP op een omvormer van 3.6 kW.
8 op het zuiden en 8 op het oosten.

In de toekomst leg ik dit om naar 28 panelen als situatie erom (en ik toch ga verbouwen beneden) vraagt met 2 omvormers van 3.6 kW:
12 zuiden (omvormer 1), 8 oosten en 8 zuiden (omvormer 2)

Situatie opgelost:)

Om het nog makkelijker te maken zou ik zelfs nog een PV-verdeler kunnen maken op bestaande wasmachine groep toch? Heb je die loze leiding helemaal niet nodig:)

[ Voor 14% gewijzigd door Reiziger88 op 16-12-2021 23:38 ]

• migjes
@Reiziger88
netjes, klinkt goed.
en lijkt een goed plan, ga er voor.

nog een paar dingen.
de BTW teruggave, die is tof, maar de 2e wordt je niet makkelijker gemaakt.
dan zijn er regeltjes en regeltjes.
check dat verhaal bij de belastingdienst, of loop geen risico. ;)
(de vrouw heeft mijn laatste uitbreiding gedaan, ander persoon nieuwe aanvraag. ;) )

3,6kW jep dat is 16A en is niet speciaal moeilijk te installeren.
kun je foto's maken van je meterkast, dan nemen we die ook even door.
(wie weet durf je het dan zelf ook wel te doen.)

tof, dat je de mogelijkheid hebt om de wasmachine aansluiting te kunnen gebruiken + loze buis.

(als je dan toch niet voor 2 omvormers meteen wil gaan, doe dan de 12 op zuid eerst, met eventueel 8 oost of 8 west. zuid is toch beter als oost-west, begin dus met een lekkere klapper.
en pas op: PV is verslavend, begin er niet aan, voor je het weet wil je meer Wp. er is geen weg terug >:) )

• Reiziger88
migjes schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:11:
@Reiziger88
netjes, klinkt goed.
en lijkt een goed plan, ga er voor.

nog een paar dingen.
de BTW teruggave, die is tof, maar de 2e wordt je niet makkelijker gemaakt.
dan zijn er regeltjes en regeltjes.
check dat verhaal bij de belastingdienst, of loop geen risico. ;)
(de vrouw heeft mijn laatste uitbreiding gedaan, ander persoon nieuwe aanvraag. ;) )

3,6kW jep dat is 16A en is niet speciaal moeilijk te installeren.
kun je foto's maken van je meterkast, dan nemen we die ook even door.
(wie weet durf je het dan zelf ook wel te doen.)

tof, dat je de mogelijkheid hebt om de wasmachine aansluiting te kunnen gebruiken + loze buis.

(als je dan toch niet voor 2 omvormers meteen wil gaan, doe dan de 12 op zuid eerst, met eventueel 8 oost of 8 west. zuid is toch beter als oost-west, begin dus met een lekkere klapper.
en pas op: PV is verslavend, begin er niet aan, voor je het weet wil je meer Wp. er is geen weg terug >:) )
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als omvormer een Growatt 3600 of een SMA 3.6?

• Reiziger88
Ik heb inmiddels 10 betonvoeten opgehaald en 16 panelen gehaald van:

https://www.solar-bouwmar...-1-3-cut-tsm-400de09.html

dat is totaal 6400 WP. En ik wil dit op een omvormer van 3.6kW zetten, zodat ik geen dikke kabel hoef te gebruiken. Is dat een beetje realistisch? Het scheelde allemaal niet zoveel met lagere WP panelen. Indien totaal niet mogelijk kan ik nog 2 panelen aan mijn vader geven die nog dezelfde panelen wilt bestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Reiziger88 op 18-12-2021 00:07 ]

• migjes
@Reiziger88
a, niemand even de tijd voor een antwoord.
bij deze:

elke TL omvormer met 2x mpp.
kan zonder problemen 8x die panelen per mpp hebben.
of die nu 3/3,6/4/5/6kW is dat maakt niet uit.

dus ja ik zou ook niet te moeilijk doen en gewoon 3,6kW omvormer kiezen.
(ik heb zelf een 4kW op een 16A groep, dit kan ook nog net, maar ik heb toch mijn kabels vervangen voor 4mm, het ging ook maar net, alleen de koppeling die ik wou maken met mijn aparte kWh meter ging niet.
dus ja dit kan ook maar is wel even wat lastiger.)

het lijkt mij dat je best nog wel een 16A groep er bij kunt zetten in die groepenkast?
alleen is hij al aardig aantal keer veranderd, ziet er niet helemaal uit zoals alles hoort eigenlijk?
(ik vind de C16 groepen een beetje vreemd om eerlijk te zijn.
het kan een reden hebben, maar normaal is dat B16 ?
en zo zie ik wat meer dingen, waar ik de reden niet van weet, dus wil er niet te veel over zeggen.)
(ook mijn 4kW omvormer hangt gewoon aan een 30mA aardlek, gedeeld met andere groepen.
heeft me nog nooit problemen gegeven, maar sommige omvormers willen iets anders.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 19-12-2021 17:08 ]

• Reiziger88
migjes schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:06:
@Reiziger88
a, niemand even de tijd voor een antwoord.
bij deze:

elke TL omvormer met 2x mpp.
kan zonder problemen 8x die panelen per mpp hebben.
of die nu 3/3,6/4/5/6kW is dat maakt niet uit.

dus ja ik zou ook niet te moeilijk doen en gewoon 3,6kW omvormer kiezen.
(ik heb zelf een 4kW op een 16A groep, dit kan ook nog net, maar ik heb toch mijn kabels vervangen voor 4mm, het ging ook maar net, alleen de koppeling die ik wou maken met mijn aparte kWh meter ging niet.
dus ja dit kan ook maar is wel even wat lastiger.)

het lijkt mij dat je best nog wel een 16A groep er bij kunt zetten in die groepenkast?
alleen is hij al aardig aantal keer veranderd, ziet er niet helemaal uit zoals alles hoort eigenlijk?
(ik vind de C16 groepen een beetje vreemd om eerlijk te zijn.
het kan een reden hebben, maar normaal is dat B16 ?
en zo zie ik wat meer dingen, waar ik de reden niet van weet, dus wil er niet te veel over zeggen.)
(ook mijn 4kW omvormer hangt gewoon aan een 30mA aardlek, gedeeld met andere groepen.
heeft me nog nooit problemen gegeven, maar sommige omvormers willen iets anders.)
Hmm... ik heb het huis zo gekocht. Ziet er inderdaad apart uit nu je het zo zegt. In principe om zonnepanelen toe te voegen gewoon een nieuwe aardlekschakelaar installeren en een b16 schakelaar hierop en dat is het toch? Natuurlijk van dezelfde types die er nu al in zitten. Als dat het is, misschien wel de moeite waard om zelf te doen. Anders laten doen door iemand.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Abb heeft er een mooi documentje over gemaakt.
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

Misschien dat ze het in Tilburg anders doen 8)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-12-2021 09:09 ]

• Reiziger88
Inmiddels de zonnepanelen besteld. Morgen gaan ze het dak op samen met de betonvoeten.

Ik vroeg me af, kan je de zonnepanelen gewoon op elkaar stapelen op de platte dak om ze vervolgens over een paar weken aan te sluiten?

Verder, moet je de dc kabel eerst aansluiten op de omvormer en dan 1 voor 1 de zonnepanelen in serie aan elkaar klikken of andersom? Ik kan denk ik niet toevallig nu al de zonnepanelen aansluiten en de omvormer over 2 weken, linkt me te gevaarlijk.

• Ronald
Stralend groen heeft een redelijk duidelijk stappenplan voor doe het zelfers :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ivm puntbelasting van het dak (teveel zware dingen op 1 punt, drukt de kiezel door de dakbedekking) en windgevoeligheid, zou ik de panelen NIET op een stapeltje op je dak leggen.

Kun je ze niet meteen op de betonvoeten kwijt? ;)

Je kan alles al op het dak monteren (kiezel onder de voet van de betonvoet vandaan en een rubber matje eronder)
Aansluiten bij de omvormer doe je pas als laatste (nadat je de spanningen gecontroleerd hebt met een multimeter)
Let wel op: er staat spanning op de draden...!
Dus niet de + en de - tegelijk vastpakken, dan wordt je zelf een omvormer die weinig energie meer geeft.
Los van elkaar vasthouden is geen enkel probleem (je sluit dan geen stroomkring en krijgt geen opdonder)

De DC kabels kan je gewoon binnen laten hangen, wel met een schildertapeje eromheen en hoog genoeg tegen de spelende kleine kinderen... :>

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2021 08:47 ]

• Ronald
En ook met schilderstape niet te dicht bij elkaar... Anders zou het wat evengoed spannend kunnen worden. Blijft een paar 100V gelijkspanning waar als de zon op de panelen staat nog een paar kW vermogen achter staat ook...

Werk veilig, en dit hoeft niet te gebeuren: YouTube: YouTube

• Reiziger88
Dank voor de info. Dat helpt veel. Wat doe je eigenlijk met de aardedraad als je betonvoeten hebt inplaats van alimunium profiel?

• Ronald
Formeel wordt het dan aarde draad naar elk paneel brengen. Wat lastiger klinkt dan het is. De Solar kabel gaat ook al overal heen ...

Mijn panelen hebben gaatjes voor het vereffenen.

6² aarde draad is griezelig vaak duurder dan het dubbel geïsoleerde Solar kabel... Geloof dat ik dat van mij bij stralend groen vandaan heb.

• Reiziger88
Inmiddels eindelijk alles gedaan. Nog 1 laatste stukje kon ik helaas niet doen. Ik kwam erachter dat de SMA omvormer geen MC4 heeft, maar hierop moet je Sunclix bevestigen. Ik had al 4 kant en klare (2 strings) MC4 kabels gekocht (https://www.elektrototaal...uAOrSmnKdR2AaAvV-EALw_wcB), zodat ik niet zelf een stekker hoefde te monteren.

Als ik Sunclix erop wil zetten dan kan ik neem ik aan gewoon aan 1 kant de MC4 stekker eraf knippen om vervolgens Sunclix erop te zetten?

Ik zal wel wat foto's laten zien van het resultaat een van deze dagen.

[ Voor 15% gewijzigd door Reiziger88 op 24-01-2022 23:50 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Klopt.

Doe dit wel 1 voor 1.
Als je plus en min tegelijk vastpakt krijg je een flinke opdonder als het licht is.

[ Voor 90% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-01-2022 23:57 ]

• Reiziger88
Iedereen dank voor alle hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2B1YoaHAgUEFYCjbRqRXZPKVc-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMqpqSiw8avaOU2mukZNppH8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmHC-xSV2zfYhUaePV26EGmQwJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7bfVw8657EMWVaRXNeT7RQD.jpg?f=fotoalbum_large

Het systeem wekt op dit moment 700 Watt op. Is dat een beetje normaal? Mooi gevoel dat de zon voor de energie zorgt:).

2100W om 12.00

[ Voor 20% gewijzigd door Reiziger88 op 28-01-2022 11:50 ]

Pagina: 1