Vreemd gedrag ATAG E325EC CV-installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-03 09:32
Onze ATAG E325EC uit 2016 verwarmt onze woning, verwarmt het tapwater (douche) maar als er wordt gedouched binnen ~30 minuten nadat de CV de woning is gaan verwarmen dan is de tweede douchebeurt koud (de eerste douchebeurt niet!). De monteur en tevens installateur destijd is 'ATAG SelectDealer' maar kan het euvel niet vinden. Er worden allerlei suggesties gedaan (ligt aan mengkraan, ligt aan Google Nest thermostaat, ligt aan het feit dat de ketel de afgelopen maanden niet veel heeft gedaan voor CV, ligt eraan dat de CV pas gaat verwarmen kort voordat er tapwater gevraagd wordt, etc.) maar ik krijg het gevoel dat er meer aan de hand is, en zou daarom graag ervaringen/ideeen van anderen hierover lezen. Hieronder de volledige situatie, let op: het probleem speelde vorig jaar ook en is toen verholpen door flink wat onderdelen (buiten garantie) te laten vervangen. Het lijkt echt een puzzel, ik probeer het hieronder uit te leggen.

In het najaar van 2016 werd in onze koopwoning de ATAG E325EC CV installatie geplaatst (hierna te noemen: 'CV-installatie') door een installatiebedrijf ('ATAG SelectDealer') en dit installatiebedrijf doet sindsdien ook het onderhoud. (Installatiebedrijf zal ik hierna 'IB' noemen).

In januari 2019 heb ik zelf de Essent E-thermostaat vervangen door een Google Nest thermostaat, deze is aangesloten op de modulaire bediening van de CV-installatie.

Begin november 2020 merkten wij dat als de CV-installatie de woning verwarmt in de ochtend dat dan de tweede douchebeurt koud was, het gaat ongeveer zo:
  • 6:30 uur thermostaat CV op 19C (dus 'aan')
  • 6:50 uur douchen - warm
  • 7:10 uur douchen - koud
  • 8:00 uur thermostaat CV op 16C (dus 'uit' om te kijken of de douche weer warm wordt)
  • 8:30 uur douchen - warm
Op 18-11-2020 is een medewerker van IB hierom naar de installatie komen kijken, alles doorgemeten maar er leek niets mis. Hij heeft toen met ATAG gebeld en op 7-12-2020 is door een medewerker van IB enkele onderdelen (driewegklep, motor en binnenwerk, warmtewisselaar, etc. zier hieronder) aan de CV-installatie vervangen. Het probleem zou de thermostaat zijn geweest die fysiek te warm werd (waarom de andere onderdelen dan ook vervangen moesten worden is mij nooit helemaal duidelijk geworden). De volgende onderdelen zijn in rekening gebracht:
  • ATAG onderhoudsset Oss 2 wisselaar
  • ATAG cartridge 3wegklep E sr. /10-2012 VC4013 S4828700
  • ATAG driewegklepmotor 230 Volt + clip A/E S4828600 (gedeeltelijk gecrediteerd)
  • Overige kosten (arbeidsloos, testen, rookkanaal, onderzoekskosten, etc.)
Het probleem was verholpen en de kosten zijn door ons betaald, (Na wat aandringen is destijds een creditfactuur gemaakt voor een deel van de kosten van de driewegklep).
Maar toen...
Op 4-11-2021 (dus minder dan 12 maanden later) merkten wij dat hetzelfde probleem zich opnieuw voordoet:
  • 6:30 uur thermostaat op 19 graden ingesteld
  • 6:50 uur warm tapwater (douche)
  • 7:10 uur geen warm tapwater (douche)
  • 8:00 uur thermostaat op 14 graden ingesteld
  • 8:30 uur warm tapwater (douche)
4-11-2021 was de eerste dag sinds vele maanden dat wij zowel de CV als tapwater tegelijkertijd aan hadden staan, omdat het eerder simpelweg niet nodig was door de hoge buitentemperatuur. Het kan dus best zijn dat het probleem eerder al bestond, maar dat wij dit niet hebben gemerkt. Wij redeneerden: kan zijn dat het een eenmalig probleem is, dus op deze dag geen contact met IB opgenomen.

Op zaterdag (4-12-2021) opnieuw het probleem: tapwater (douche) koud nadat de CV de woning heeft verwarmd. Thermostaat van CV laag, minuut of 20 wachten en tapwater (douche) is weer warm.

Wij hebben hierop contact opgenomen met IB en hen gevraagd het probleem te komen verhelpen maar dan zo dat het niet volgend jaar opnieuw hetzelfde verhaal is, en ook de vraag gesteld of wij elk jaar dezelfde kosten voor de CV-installatie kunnen verwachten, en of dit gangbaar is: zo'n jonge installatie en dan zo snel al zo veel kosten?

Op de website van ATAG lezen wij ook "Standaard krijgt je klant bij aankoop van een ATAG cv-ketel, alleen bij aanschaf via de ATAG SelectDealer, 5 jaar garantie op onderdelen en maar liefst 15 jaar op de warmtewisselaar." Aangezien IB een ATAG SelectDealer is zijn wij van mening dat de in 2020 vervangen onderdelen aan de in 2016 geplaatste installatie allemaal onder garantie vallen, en deze dus niet bij ons in rekening zouden moeten zijn gebracht.

IB liet weten dat de in 2020 vervangen onderdelen niet onder garantie vallenn, en dat de kosten van een deel van de driewegklep gecrediteerd zijn omdat dat specifieke onderdeel wel onder garantie valt.

Wij hebben ook aangegeven dat het wellicht nuttig is overleg met de fabrikant te hebben, immers: het probleem lijkt niet incidenteel en de installatie is jong. Wij zijn dan ook niet van plan elk jaar kosten te maken omdat de thermostaat/de andere onderdelen blijkbaar niet langer dan 11 maanden functioneren.

IB liet hierop weten dat ATAG hier 'waarschijnlijk niet moeilijk over gaat doen" en er vandaag een monteur kon komen, dezelfde als in 2020. Hij is zojuist geweest en de bevindingen zijn:
  • Alles werkt goed (zelfde als in 2020)
  • Hij kan geen problemen vinden en het probleem ook niet reproduceren (zelfde als in 2020)
Hij gaf an dat het kan liggen aan:
  1. Gebeurt dat als jullie in de keuken water nemen? (Wij hebben een close-in boiler dus de CV installatie heeft met warm water in de keuken niets te maken)
  2. Mengkraan die niet altijd goed werkt en dus geen warm water 'vraagt' (mijn reactie: waarom is dat dan alleen het geval in december van 2020, en toen niet meer na reparatie van de CV installatie, en nu weer wel in november/december 2021?)
  3. Nest thermostaat communiceert niet juist met de CV installatie (waarom dan in de periode van 1-2019 t/m 12-2020 wel, en ook na de reparatie in 2020 weer wel, tot nu?)
  4. De CV-installatie heeft een aantal maanden weinig gedaan met de CV, en moet nu wat inregelen (probleem begon in november 2021, en nu in december 2021 nog steeds, moet hij een maand inregelen? En als dat zo zou zijn, waarom treedt het probleem pas op bij de tweede doucehbeurt?)
  5. De tijd die zit tussen verwarmen woning en verwarmen water is te kort, dus zet de CV op 19 om 6 uur 's ochtends en ga pas om 7 uur douchen, dan zit er meer tijd tussen. (Waarom zou dit helpen om de tweede douchebeurt warm te krijgen? Als dit het probleem is, dan zou toch juist de eerste douchebeurt koud zijn?)
Wij gaan nu het laatste (5) proberen (om 6 uur thermostaat op 19, dan om 7 uur douchen) en ik verwacht dat dit goed gaat werken (als wij 's ochtends de thermostaat op 19C zetten en pas in de loop van de ochtend/middag douchen is er geen enkel probleem), maar het lost het probleem niet op; het zorgt voor een hogere energierekening en kinderen die erder wakker zijn door de CV-installatie die aanspringt.

Ik denk zelf dat als je een probleem oplost (2020) en hetzelfde probleem doet zich 11 maanden later opnieuw voor (2021) dat dan de oplossing uit 2020 wellicht niet de juiste was of het onderdeel dat het probleem veroorzaakt is opnieuw defect.

Het is opvallend dat in 2020 niets kon worden gevonden dat het probleem kon veroorzaken, en dat nadat IB belde met ATAG onderdelen vervangen werden en dat het probleem toen opgelost leek (11 maanden lang), en dat exact hetzelfde probleem zich nu weer voordoet en IB opnieuw geen problemen kan vinden. In mijn eenvoud (en niet gehinderd door enige kennis van zaken) lijkt het mij dat er mechanisch iets mis is, en dat de voorgestelde oorzaken (zie hierboven) meer in de "het ligt niet aan de installatie maar aan iets waar wij geen invloed op hebben" categorie vallen dan dat ze daadwerkelijk iets met het probleem te maken hebben. Met andere woorden: zoek het probleem altijd eerst bij iets waar jij niets mee te maken hebt.

Als iemand een idee heeft wat dit probleem kan zijn, wat de oplossing kan zijn of een andere suggestie dan hoor ik het heel graag - de frustratie is tussen de regels wel te lezen denk ik...

In ieder geval dank dat je tot hier hebt gelezen! _/-\o_

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:00
Vermoeden is dat je driewegklep motor weer kapot is. Heb het onderdeelnr dat je hierboven geeft eens in Google gegooid, kom ik bij Warmteservice uit, en dan word je niet blij van de reviews...

https://www.warmteservice...-10-2012-Combi/p/O0012293

Iets met plastic tandwieltjes...

Misschien heb je hier iets aan:
CV ketel slaat niet aan (Atag E 325ec)

[ Voor 12% gewijzigd door _JGC_ op 14-12-2021 09:58 ]

• fritsjof
Dankje! Ik ga verder lezen hierover, lijkt inderdaad echt een probleem met de driewegklepmotor. Is een Honeywell als ik het goed begrijp, en ATAG zou op de hoogte zijn van het probleem. Mogelijk dat de motor in 2020 gecrediteerd is omdat ATAG dus weet van dit probleem.
Probleem is natuurlijk wel dat niet alleen de motor maar ook de clip etc. vervangen wordt, en dat alleen de motor wordt vergoed (na wat aandringen). De kosten van arbeid, onderzoek etc. worden niet vergoed en ondanks dat ATAG dus weet van dit probleem draai je als consument op voor de kosten van vervanging (en bij ons is hij nu dus nog niet vervangen, want de monteur kan niets vinden...)

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Motor eraf en kijken of die pin die eronder zit nog gangbaar is. Als die vast zit gaat de motor kapot.

Als je de ketel stroomloos maakt en opnieuw opstart gaat ie een testprogramma doen, waaronder de driewegklep bedienen. Hoor je dat ding dan ook knakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
_JGC_ schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:41:
Motor eraf en kijken of die pin die eronder zit nog gangbaar is. Als die vast zit gaat de motor kapot.

Als je de ketel stroomloos maakt en opnieuw opstart gaat ie een testprogramma doen, waaronder de driewegklep bedienen. Hoor je dat ding dan ook knakken?
Mijn kennis/kunde van dit soort apparatuur reikt niet ver genoeg om de motor eraf te halen (en hem dan weer werkend terug te plaatsen), dus dat kan ik niet doen. Ik heb wel de stroom eraf gehaald en de installatie het testprogramma laten doorlopen:
Hij 'knakt' niet, je hoort 'em wel iets 'verschuiven', alsof er een robotarm van de ene positie naar de andere gaat, als het ware. Klinkt eigenlijk prima en zo heeft 'ie altijd geklonken (heb in het verleden wel vaker de stroom eraf gehad, bijvoorbeeld voor het aansluiten van de Nest thermostaat).

We hebben overigens nog een keer een koude douche gehad, opnieuw zo:

Thermostaat op 19C om 7:56 uur (kamertemperatuur 16,5C)
Eerste douchebeurt warm om 8:27 uur
Tweede douchebeurt koud om 9:40 uur (kamertemperatuur 18,5C)

Het lijkt er dus op dat als de CV de woning moet opwarmen dat hij, ongeacht of er nog 'werk' voor de CV is, hij zonder problemen schakelt naar tapwater (prioriteit). Maar als de CV de kamer heeft opgewarmd, dan stopt met warmte voor CV geven, daarna weer aan moet slaan voor CV om een klein beetje bij te warmen (modulair) en hij voor de tweede keer met de CV moet stoppen om tapwater prioriteit te geven, dat hij dat dan weigert. Het douchewater is een minuutje warm en wordt daarna koud, dus het lijkt er op alsof de voorraad warm tapwater wordt opgebruikt maar er geen nieuw tapwater wordt verwarmd bij de tweede 'vraag naar warm tapwater'.

Wij hebben de rekening binnen van de onderhoudsmonteur: €170 voor klein onderhoud, wat niet nodig was want dat hoeft maar eens in de twee jaar (in 2020 gedaan) voor zo'n jonge ketel, en het probleem is niet opgelost (en ook niet reproduceerbaar voor de monteur) dus een dure grap voor niets in feite.
We overwegen nu simpelweg dit probleem te laten voor wat het is, en gewoon de thermostaat laag te zetten als we gaan douchen, scheelt een hoop geld en discussie met de onderhoudsmonteur (die ons een 'probleemgezin' noemde - mooie binnenkomer).

Ik lees (na tip hierboven) dat ATAG een probleem heeft met onderdelen (de kwaliteit ervan), maar blijkbaar is dat geen reden deze onderdelen niet meer uit te leveren. Als consument heb je garantie op onderdelen, maar niet op de onderdelen die vaak en snel defect raken, zo blijkt. En natuurlijk wel als deze onderdelen binnen 2 jaar opnieuw defect raken, maar als de monteur niet erkent dat deze onderdelen de oorzaak van je probleem zijn - tsja, dan kan je roepen dat het logisch is dat de zelfde symptomen van een jaar geleden terug zijn, maar "ja, dat ervaart u zo" is dan het antwoord. En een factuur voor onderhoud, maar probleem nog hetzelfde.

Frustrerend is het, en een ATAG installatie komt er hier in ieder geval niet meer in. ;w

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Klinkt dan eerder als een stromingssensor die niet goed werkt. Als je het probleem steeds kunt reproduceren zou ik gewoon bij de ketel gaan staan terwijl iemand de kraan open doet, kijken wat de ketel dan precies doet:
- schakelt de driewegklep?
- toert de ventilator op voor extra vermogen?
- evt dingen op display?

Ik heb zelf een Intergas ketel zonder driewegklep, als ik tussen 2x water tappen de verwarming laat draaien heb ik ook een klets koud water, komt omdat ik verwarm met 45 graden aanvoer die uiteindelijk afzakt naar 35 graden als de woning op temperatuur is. In mijn geval komt er dan een dikke rookpluim uit de rookgasafvoer en is na 10 seconden het water weer warm. In mijn geval ga ik die overigens oplossen met een warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Ja stromingssensor zou ook kunnen. Probleem is dat we het niet consequent kunnen reproduceren; en vooral als de monteur er is dan werkt alles uitstekend, uiteraard.

Ik ga het een tijdje proberen met thermostaat laag, als het de stromingssensor is dan zou dit probleem ook moeten optreden als de installatie de CV niet hoeft te voeden, denk ik? Ik bedoel: als ik tapwater vraag en de stromingssensor detecteert dat niet, dan zou het tapwater ook dan koud moeten worden, ongeacht of de installatie voor de CV aan de slag moet of niet. Of heb ik dit mis?

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Klopt, maar als de sensor niks detecteert zou je driewegklep ook niet moeten schakelen van CV naar tap. Nu schijnt je ketel standaard naar tapwater te schakelen als ie niet aan het verwarmen is, het beetje warmwater dat je nog krijgt tijdens CV bedrijf lijkt me dan restwarmte.

Wat ook nog kan is dat je thermostaat via OpenTherm de ketel aanstuurt om geen tapwater te geven. Sommige thermostaten kunnen dat, sommige ketels luisteren daar ook daadwerkelijk naar. Kijk dat eerst goed na op je thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Ja het kan inderdaad ook aan de thermostaat liggen (Nest V3), maar die zou dat dan zijn gaan doen eind 2020 (~2 jaar na ingebruikname van de Nest), toen is hij er mee gestopt nadat enkele onderdelen van de CV installatie zijn vervangen in 2020, en is hij nu in november (11 maanden later) er weer mee begonnen (met dat aansturen geen tapwater te geven).

Het lijkt me, gezien de geschiedenis, onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Het zou een software-ding kunnen zijn van de Nest thermostaat, maar dan zou je verwachten dat hier meer mensen last mee hebben, en ik kan er werkelijk niets over vinden: er zijn wel problemen (feitelijk met elke thermostaat-CV installatie combi) maar niet dit zo specifiek, en het niet schakelen bij de 2e tapwatervraag.

Maar het valt niet uit te sluiten. Ik zal nog eens doorzoeken.

Bekabelde WIFI

Pagina: 1