CV ketel slaat niet aan (Atag E 325ec)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 535883

Topicstarter
Sinds kort wil mijn CV ketel niet meer aan slaan bij vraag van de thermostaat (Atag one). Warm water daarentegen doet het wel. De druk is normaal en er is geen storing. Daarnaast geeft de atag one aan dat de CV ketel aan is wanneer er warm water wordt gepakt, oftewel de verbinding tussen CV en thermostaat is goed.

Nu blijkt dat de CV ketel (met een kraantje) aangeeft dat de ketel in bedrijf is voor warm water, ook als er geen kraan open staat.

De ketel is echter niet in bedrijf (geen vlammetje). Wanneer ik daadwerkelijk de warme kraan opendraai slaat de CV aan (vlammetje in beeld).

Is het zo dat warm water voor verwarming gaat? Al is het vreemd dat de ketel niet verwarmd maar wel laat zien dat deze 'in bedrijf is voor warm water'. Ik heb gezocht naar een lekkende kraan of iets dergelijks maar niks gevonden.

Ook de CV uit en aan zetten hielp niet.

Wat kan ik nog meer testen/doen?

Afbeeldingslocatie: http://www.warmteklacht.nl/afbeeldingen/standaardcodes/Atag_a_e_standaardcode.jpg
Icoon van kraantje is aan ook als er nergens een (warme) kraan open staat

Vlammetje alleen wanneer daadwerkelijk warme kraan open staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 535883 op 22-04-2016 12:05 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 535883 op 25-09-2018 19:30)

• Cayuga
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-05 16:47
Intussen een paar weken verder en wat troubleshooting verder. hoewel aannemelijk, mijn probleem was helaas niet verholpen met het vastlijmen van de plastic houder.

Tijd voor wat meer onderzoek op de googler. waar blijkbaar niet veel bekend is over de VJ6012ZZ36B. Echter met wat creatievere zoektermen blijkt er een bekendere variant van de 3wegklep motor te zijn, de VJ6012ZZ14B. Deze lijkt veelgebruikt te worden in de UK (zoekterm "173969" werkt hier ook goed voor). Ook voor deze motor zijn er op verschillende fora dezelfde problemen vermeld, met als enigste conclusie "vervang de motor" ;(

Vervangen lijkt op dit punt dan ook de enige optie. Gezien de VJ6012ZZ14B een stuk goedkoper wordt aangeboden op bijvoorbeeld Ebay, heb ik even onderzocht of deze compatibel zijn met de ATAG. hierbij ben ik nog de volgende algemene specsheet van honeywell tegen gekomen:

http://ecc.emea.honeywell.com/downloads/EN2R9058.PDF

Hierbij viel mij ook de uiteenlopende input voltages op (eerder met google onderzoek ook tegengekomen). waarop ik besloot eens te meten wat de ATAG ketel nu eigenlijk voor spanning uitblaft, gewoon om een vollediger beeld te krijgen. lo and behold:

Tussen de 10 en 20 VAC

It makes no sense, op de motor staat duidelijk 230VAC. Hoewel in de (algemene) specsheet ook wel 24VAC of 20/-10 Vdc als input wordt vermeld, en ik mij kan indenken dat de 230v op de printplaat wel weer wordt teruggebracht naar ~20 volt, blijft dit toch raar. Er zijn namelijk ook varianten van deze motor die gewoon op ~20 volt input gespect zijn. Waarom een motor kiezen en die buiten specs gebruiken wat kennelijk dan maar goed gaat, zie ik iets over het hoofd? :?

Verder leek het verschil tussen de VJ6012ZZ36B en VJ6012ZZ14B alleen te zitten in:

~6sec vs ~3sec.

Dit zal vermoed ik de tijd zijn om van eind tot eind te draaien.

Al deze toch (in mijn ogen) duistere net niet kloppende dingen, heb ik er uiteindelijk toch maar voor gekozen om een originele motor te bestellen a 90 euro (S4828600).

Deze heb ik vandaag binnen gehad en geïnstalleerd. Wat mij de ruimte gaf om los te gaan met de oude motor zodat jullie wat meer beelden en informatie hebben :9

Hier eerst een filmpje van de motor die gaat van verwarming terug naar warmwater stand. Met aan het einde het tikken.

https://youtu.be/f_MvMzeFtwE

Het tikken lijkt dus normaal, alleen zodra de motor dus niet stond op verwarming modus (dus de vorige toggle deed hij niets, waardoor je verwarming het niet doet). Dan hoor je het tikken duidelijker en langer, omdat hij alleen dus dat maar doet.

Na het verder openmaken van de (plastic!) gearbox, bleek het mechanisme best wel simpel te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UL6PqSz.png?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7vAryZM.png?2

Geen eindschakelaar of iets, alleen fysieke stop punten. Make sense dat het motortje dan ook door blijft tikken nadat de eindstand al bereikt is. Verder lijkt hier bij mij geen schade of duidelijke problemen aanwezig :/

Waarop ik denk dat mogelijk het Chinese motortje of iets op de printplaat de boosdoener is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LPqVbHZ.png?1

Mijn nieuwe VJ6012ZZ36B lijkt tot nu toe prima te werken, waarmee ik hopelijk kan uitsluiten dat het aan iets anders zou liggen dan deze unit. Zodra ik weer meer info heb zal ik weer een postje maken

Mocht je nog iets willen zien of weten over de motor, ik heb hem hier nog open liggen. dus ik kan nog wat foto's maken van iets specifieks :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 09:16

job

Warm water gaat voor verwarming.
Zeker weten dat je thermostaat met het kraan icoontje aangeeft dat er een watervraag is?
Staat de ketel bijvoorbeeld niet perongeluk op de zomerstand (dan staat cv uit, maar geeft deze wel warm water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net nog eens gekeken. Toevallig brandt nu alleen het radiator icoon (geen vlam, zie afbeelding bij vraag). Ook de thermostaat geeft niet aan dat de ketel in bedrijf is.

Hoe zie ik of de cv op zomerstand staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mogelijk dat de driewegkep kapot is/vast zit? Dan kan het zijn dat je wel warm water hebt omdat ie in die stand staat maar dat de CV het dan niet doet. Dacht ik. Maar geeft de handleiding geen mogelijkheden om verder te zoeken?

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Meestal driewegklep, maar bel een CV-monteur als je er niet uitkomt. Hobbyen met gas zou ik nooit zomaar doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De handleiding is vrij beknopt. Er staan de standaard storingen in, bijvullen van CV en aan/uit zetten van wat features.

Na wat leeswerk zou je gelijk kunnen hebben wat betreft de driewegklep. Het zou ook nog het expansievat of de printplaat kunnen zijn.

Is er een manier om hiervan 1 of meerdere uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 535883 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 22:10:
Na wat leeswerk zou je gelijk kunnen hebben wat betreft de driewegklep. Het zou ook nog het expansievat of de printplaat kunnen zijn.
Expansievat kun je meestal wel horen door te kloppen. Maar bel een monteur, die heeft de kennis.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1004435

Ik dezelfde soort storing aan m'n ketel , een ATAG A244C ,; wel warm water maar geen verwarming.
Als ik de stekker er uit trok en later er weer in dan viel het me op dat er behoorlijk getik vanuit de ketel kwam.
Vastgesteld dat het van de driewegklep motor kwam, dit is een Honeywell , onderdeel nummer VJ6012ZZ36B ,zie sticker op de zijkant ,deze is grijs met een bordeaux rode deksel.
Ketel spanningsloos gemaakt, Driewegklep verwijderd , dit gaat heel simpel dmv metalen klip eruit te trekken en stekker verwijderen , 3 tellen werk , rode deksel verwijderd, zit geklikt, voorzichtig met bijtel aan de ronde zijde los wippen.
Daaronder zie je electromotor met wit wormwiel en zwart tandwiel, bij mij lag het wormwiel uit zijn plastic houder waardoor deze het zwarte tandwiel niet goed aandreef, daar kwam het getik vandaan dus.
Ik heb het vermoeden dat de rode deksel het wormwiel niet goed op z'n plaats houdt.
Ik heb met 2 componenten lijm bovenzijde wormwielhouder vastgezet en nog een laagje lijm aan de binnenkant van rode deksel gedaan zodat het wormwiel goed aangedrukt wordt.
Als ik op internet zoek dan lees je veel problemen met deze motor , ATAG nr: S4828600 , zie bijv. beoordelingen bij warmteservice.nl.
Ik wil niet zeggen dat dit het probleem is bij al deze driewegklep motoren , maar bij mij werkt de verwarming (voorlopig) weer.
Ik hoor het graag of anderen ditzelfde probleem hebben.
Groeten Ron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cayuga
@Anoniem: 1004435 hier exact hetzelfde probleem (ATAG A244EC) tikken en af en toe geen verwarming, na aanleiding van jouw reactie ook even de motor opengemaakt. dank voor de instructies!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BhPZTqW.jpg?1

zoals te zien zit het wormwiel half uit zijn houder, ik ga er denk ik ook wat lijm tegen aan gooien, of een andere creatieve oplossing bedenken om dit te fixen. suggesties zijn altijd welkom :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Cayuga
Intussen een paar weken verder en wat troubleshooting verder. hoewel aannemelijk, mijn probleem was helaas niet verholpen met het vastlijmen van de plastic houder.

Tijd voor wat meer onderzoek op de googler. waar blijkbaar niet veel bekend is over de VJ6012ZZ36B. Echter met wat creatievere zoektermen blijkt er een bekendere variant van de 3wegklep motor te zijn, de VJ6012ZZ14B. Deze lijkt veelgebruikt te worden in de UK (zoekterm "173969" werkt hier ook goed voor). Ook voor deze motor zijn er op verschillende fora dezelfde problemen vermeld, met als enigste conclusie "vervang de motor" ;(

Vervangen lijkt op dit punt dan ook de enige optie. Gezien de VJ6012ZZ14B een stuk goedkoper wordt aangeboden op bijvoorbeeld Ebay, heb ik even onderzocht of deze compatibel zijn met de ATAG. hierbij ben ik nog de volgende algemene specsheet van honeywell tegen gekomen:

http://ecc.emea.honeywell.com/downloads/EN2R9058.PDF

Hierbij viel mij ook de uiteenlopende input voltages op (eerder met google onderzoek ook tegengekomen). waarop ik besloot eens te meten wat de ATAG ketel nu eigenlijk voor spanning uitblaft, gewoon om een vollediger beeld te krijgen. lo and behold:

Tussen de 10 en 20 VAC

It makes no sense, op de motor staat duidelijk 230VAC. Hoewel in de (algemene) specsheet ook wel 24VAC of 20/-10 Vdc als input wordt vermeld, en ik mij kan indenken dat de 230v op de printplaat wel weer wordt teruggebracht naar ~20 volt, blijft dit toch raar. Er zijn namelijk ook varianten van deze motor die gewoon op ~20 volt input gespect zijn. Waarom een motor kiezen en die buiten specs gebruiken wat kennelijk dan maar goed gaat, zie ik iets over het hoofd? :?

Verder leek het verschil tussen de VJ6012ZZ36B en VJ6012ZZ14B alleen te zitten in:

~6sec vs ~3sec.

Dit zal vermoed ik de tijd zijn om van eind tot eind te draaien.

Al deze toch (in mijn ogen) duistere net niet kloppende dingen, heb ik er uiteindelijk toch maar voor gekozen om een originele motor te bestellen a 90 euro (S4828600).

Deze heb ik vandaag binnen gehad en geïnstalleerd. Wat mij de ruimte gaf om los te gaan met de oude motor zodat jullie wat meer beelden en informatie hebben :9

Hier eerst een filmpje van de motor die gaat van verwarming terug naar warmwater stand. Met aan het einde het tikken.

https://youtu.be/f_MvMzeFtwE

Het tikken lijkt dus normaal, alleen zodra de motor dus niet stond op verwarming modus (dus de vorige toggle deed hij niets, waardoor je verwarming het niet doet). Dan hoor je het tikken duidelijker en langer, omdat hij alleen dus dat maar doet.

Na het verder openmaken van de (plastic!) gearbox, bleek het mechanisme best wel simpel te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UL6PqSz.png?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7vAryZM.png?2

Geen eindschakelaar of iets, alleen fysieke stop punten. Make sense dat het motortje dan ook door blijft tikken nadat de eindstand al bereikt is. Verder lijkt hier bij mij geen schade of duidelijke problemen aanwezig :/

Waarop ik denk dat mogelijk het Chinese motortje of iets op de printplaat de boosdoener is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LPqVbHZ.png?1

Mijn nieuwe VJ6012ZZ36B lijkt tot nu toe prima te werken, waarmee ik hopelijk kan uitsluiten dat het aan iets anders zou liggen dan deze unit. Zodra ik weer meer info heb zal ik weer een postje maken

Mocht je nog iets willen zien of weten over de motor, ik heb hem hier nog open liggen. dus ik kan nog wat foto's maken van iets specifieks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 09:58
Mijn 2e Honeywell VJ6012ZZ36B 3-weg klep begint nu ook te tikken en het duurt weer langer voordat de verwarming echt aan gaat. Zal weer een kwestie worden van enkele maanden voordat ik aan nummer 3 toe ben ! :(

Al eerder contact gezocht met Atag en Honeywell, alle partijen verwijzen door naar "jouw installateur" en doen helemaal niets. Ik vermoed dat dit een quality issue is bij Honeywell, maar ach je hebt zo wel een vaste bron van inkomsten, want zolang al die eindgebruikers niet met elkaar spreken kun je dit lang volhouden.

Ik heb reeds besloten geen Atag ketel meer, en ook geen ketel met Honeywell 3-wegklep, maar dit terzijde.

Ik vermoed dat dit een puur electronisch probleem is en niet mechanisch zoals Cayuga vermoedt.
Het tikken is namelijk niet omdat de klep heeft omgeschakeld en niet wil stoppen, want dan zou je tenminste cv verwarming moeten hebben. Het is de klep die probeert om te schakelen en dan weer uitschakelt, en dan weer probeert te schakelen, etc. voor 6 seconden lang (andere modellen 3 seconden).
De enige manier om fatsoenlijk de eindstand te bepalen zonder (limit switches) is electronisch door bijv. de stroom te meten.
Ik vermoed dat het "over-current" circuit erg kritisch is en over tijd gaat de klep stroom daaroverheen en schakelt af of naar lagere stroom denkende dat de warmwaterstand bereikt is.

Soms helpt het 'm te helpen, even de motorkop eraf, pin van de cassette induwen en motor er weer op, maar het is een kweste van weken/maanden rekken.

Heeft iemand suggesties waar ik weer zo'n Honeywell VJ6012ZZ36B (Atag part S4828600) kan bestellen bij een firma die zonder mokken de 1 of 2 jaar fabrieksgarantie verleent ?
Want we weten allemaal dat je gedurende de levensduur van de ketel meerdere keren aan de beurt zal zijn

Noto bene: mijn ketel is van December 2014, en nu toe aan de 3e 3-wegklep ! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:28

RvL

Blind motortjes blijven repareren/vervangen is niet verstandig!

Loopt de driewegklep zelf nog wel soepel? De voornaamste reden dat deze motortjes de geest geven is omdat de klep vast is gaan zitten of zwaarder is gaan lopen. Redelijk eenvoudig te testen door het motortje er af te halen en de pin van de 3 wegklep met b.v. een platte schroevendraaier in te drukken. Dit kan/zal door de veer vrij zwaar gaan maar moet wel zonder haperingen in en uit gaan. Gaat hij (te) zwaar, dan kan ik me zo maar voorstellen dat een over-current beveiliging er in klapt. Na verloop van tijd geeft vaak het motortje de geest.

Na verloop van tijd kan/zal er vuil in de klep komen te zitten waardoor deze zwaarder gaat lopen en uiteindelijk helemaal vast kan gaan zitten. Vaak dan ook nog halverwege waardoor je bij warm watervraag ook lauwe/warme radiators en lauw water krijgt...

Het binnenwerk van de klep vervangen is, met een speciale sleutel, niet heel lastig. Hij kan alleen wel vrij vast zitten. Vaak ben je langer bezig met leeg laten lopen en weer vullen en ontluchten.

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 25-09-2018 11:29 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1255500

Dag allemaal,

Ik blijk identiek hetzelfde als jullie aan de hand te hebben met mijn ATAG A285EC. Vorig jaar problemen in de herfst, en dit jaar opnieuw.

Hebben jullie inmiddels al een duurzame oplossing gevonden voor het euvel, of is de enige oplossing het stuk zo goed als jaarlijks te vervangen ?

Vriendelijke groet,

Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:28

RvL

Anoniem: 1255500 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:33:
Dag allemaal,

Ik blijk identiek hetzelfde als jullie aan de hand te hebben met mijn ATAG A285EC. Vorig jaar problemen in de herfst, en dit jaar opnieuw.

Hebben jullie inmiddels al een duurzame oplossing gevonden voor het euvel, of is de enige oplossing het stuk zo goed als jaarlijks te vervangen ?

Vriendelijke groet,

Willem
Zie mijn post hierboven: gaat de klep (dus niet het motortje!) nog wel soepel?

Als de klep intern vervuild is zal deze (te) zwaar gaan lopen of zelfs gaan klemmen. Dan kan je er wel iedere keer een nieuwe motor opzetten maar die zal dan binnen afzienbare tijd ook weer kapot gaan.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mtotheathe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 14:01
Ik weet dat deze thread erg oud is, maar het heeft mij ontzettend geholpen met het fixen van mijn E325ec.

Ik had tevens het tikkende motortje en het viel mij op dat de verwarming niet warm werd, als je dan even warm water pakte, hoorde je het getik en dan deed de verwarming het weer.

Ik heb deze ketel via de ATAG One (wat een rotding is, maar dat terzijde) aan m'n home assistant gehangen, daarbij viel me op dat als ik de verwarming aanzette de temperatuur van het DHW (heetwater) opliep, wat niet logisch was, en wees op het mogelijk niet schakelen van de 3wegklep.

Hierop heb ik het motortje verwijderd en gekeken, de 3wegklep liep soepel en was eenvoudig te bedienen met de hand.

Ik heb een nieuw motortje besteld, dit loste het probleem met het schakelen op, tevens was er geen getik meer te horen.

Daarbij viel mij echter op dat het een nieuwe variant lijkt te zijn:
VJ6012ZZ36C ipv B

Zou dit dan het model zijn wat minder snel stukgaat? We zullen het zien! :)

btw, deze ketel kan opentherm aan, dus ik heb inmiddels mn ATAG One vervangen door een Plugwise Anna, ben er zeer happy mee :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddy-
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-07-2024
Ook ik heb veel aan deze thread gehad met problemen bij mijn cv, zelfde issue, motor tikt en doet het af en toe niet en dan weer wel. Hoe ik de reparatie zeker nog een jaar heb kunnen uitstellen is de kap om de cv weg te halen, als het binnen warmer werd ging het motortje vastzitten. De driewegklep functioneerde prima, dus het ligt echt aan de motor.

Inmiddels heb ik de motor vervangen met de nieuwere variant VJ6012ZZ36C, geen getik, werkt prima alweer een paar weken. Vind het nog steeds wel aardig prijzig voor een component wat alleen een knop in moet drukken, maar scheelt wel een hoop gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschilder1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-03 19:45
Dit is een zeer bekend probleem bij Atag.
Voor zo ver ik het weet kan je melding maken bij Atag en krijg je onder garantie een nieuwe 3weg motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob de Jongh
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-01 08:45
Dit is wel een heel erg positieve kijk op de service van ATAG. Onderstaand de laatste reactie op diverse mails waarin ik eigenlijk alleen maar advies vraag over een duurzamere oplossing dan voor de 4e keer een dure motor vervangen. Mijn onderhoudsmonteur kan ook niet anders dan de motor vervangen, want het valt buiten de garantie. Zo vegen we langdurig ons straatje schoon en dat alles op zeer beleefde toon. Maar dat hebben ze lang genoeg in kunnen studeren als ik zie hoe lang dit probleem al speelt.

Geachte,

Wij kunnen op afstand niet bepalen waarom dit onderdeel bij uw meerdere keren defect is geraakt.
U bent als consument klant van uw installateur en de verkopende partij. Zij zijn daarom voor u altijd uw aanspreekpunt.

Met vriendelijke groet, Best regards, Mit freundlichen Grüßen,

ATAG Verwarming Nederland B.V.

Melissa Jongman
Helpdesk

Galileïstraat 27, 7131 PE Lichtenvoorde • Postbus 105, 7130 AC Lichtenvoorde
+31 544 391 777

www.atagverwarming.nl
Pagina: 1