tweakers.net kan mensen stroom en geld besparen; zwart thema

Pagina: 1
Acties:
  • 1.165 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenLohuis
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-10-2022
Hoi,

De feature van Tweakers.net, om het contrast ietsje te veranderen heb ik geprobeerd. Echter kreeg ik niet het resultaat als dat een 'browser-plug-in' kan behalen(om wit-naar-zwart, in een webpagina om te draaien). Ik bedoel hiermee een soort night-reader, thema/mode; voor een website of pagina. Of een dark-theme v.s. wit gebaseerd thema gebruiken op Tweakers pagina's.

Een wattage meter gebruik ik om mijn desktop+scherm te meten, met stroom verbruik(voor de verschillende kleur-thema's).

Het scheelt me een paar watt als ik dark reader op Tweakers.net gebruik.
Helaas komt de huidige Tweakers 'donkerder thema slidder' functionaliteit niet tot zijn recht.

Tweakers.net kan bij iedereen die de website leest, een aantal 'watt' op de stroom rekening besparen door een zwart gebaseerd thema te gebruiken(of deze optie aan te bieden). Voor mobiele telefoons bespaard dit ook batterij bij het lezen van Tweakers.

Dit vind ik het melden waard; ik zou het wel willen en kunnen gebruiken. Tweakers.net met een 'zwart gebaseerd' thema ipv wit. Het bespaard hier al minimaal 6watt door een plug-in in de browser te gebruiken.

Wat vinden jullie? Zijn er andere dingen in Tweakers aanwezig, om dit te realiseren?

[ Voor 11% gewijzigd door SvenLohuis op 12-12-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt toch deze snippet gebruiken die je in kunt stellen via je profiel? https://userstyles.org/st...tweakers-dark-v2-by-jooch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenLohuis
@sypie daarvoor moet ik iets installeren; "Stylisch". Zelf zou ik wel prettig vinden als Tweakers beschikbaar kwam in het zwart, wat met een simpele hyperlink op de webpagina toegankelijk is als een feature van Tweakers zelf. Mogelijk als onderzoek om permanent als standaard te gebruiken voor Tweakers. Het bespaard gewoon, als iemand tekst verwerkt(leest) op een 'scherm' wat energie verbruikt. Volgens mij heeft het ook nog 'voordelen' voor de ogen.

[ Voor 11% gewijzigd door SvenLohuis op 12-12-2021 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Hier is al een feature request voor met 20 pagina's aan reacties: Feature Tweakers.net Nachtmodus. :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenLohuis
@Hahn Dan is dat dus al ruim 4 jaar wachtende, de feature die ik bedoelde. Jammer.

Hoeveel stroom, is hier mogelijk nu al mee verspild? :P

[ Voor 40% gewijzigd door SvenLohuis op 12-12-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SvenLohuis schreef op zondag 12 december 2021 @ 17:36:
Een wattage meter gebruik ik om mijn desktop+scherm te meten, met stroom verbruik(voor de verschillende kleur-thema's).

Het scheelt me een paar watt als ik dark reader op Tweakers.net gebruik.
Heb jij een OLED scherm bij je Desktop?
Dat heeft bijna niemand.
Anders gebruikt een scherm toch altijd even veel stroom, zwarte of witte pixels maken niet uit bij andere technieken?
Edit: ah "mini led" kost ook minder stroom bij donkere pixels.

[ Voor 52% gewijzigd door Juup op 12-12-2021 18:26 ]

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:15
Juup schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:06:
Heb jij een OLED scherm bij je Desktop?
Dat heeft bijna niemand.
Anders gebruikt een scherm toch altijd even veel stroom, zwarte of witte pixels maken niet uit bij andere technieken?
Edit: ah "mini led" kost ook minder stroom bij donkere pixels.
Meer dan de helft gebruikt een telefoon en daar zijn veel OLED schermen te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

418O2 schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:09:
[...]

Meer dan de helft gebruikt een telefoon en daar zijn veel OLED schermen te vinden
En hoeveel daarvan hebben adaptive brightness?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:15
MAX3400 schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:17:
[...]

En hoeveel daarvan hebben adaptive brightness?
Dat weet niemand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dus hoeveel % van de door jou aangehaalde telefoons dragen "significant" bij aan stroombesparing als er een dark mode is?

Dat weet ook niemand; ook Tweakers niet want adaptive brightness is geen feature die je server-side kan uitlezen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SvenLohuis schreef op zondag 12 december 2021 @ 17:46:
@sypie daarvoor moet ik iets installeren; "Stylisch".
Je hoeft niks te installeren. Het is een snippet die je via jouw profiel instellingen toe kunt passen. Ik kan je nu even niet de exacte link geven aangezien ik op de telefoon zit nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenLohuis
@sypie duidelijk, dankjewel, ik ga later even googlen. Maar de benoemde feature kunnen gebruiken zonder extra moeite, behalve op een knopje klikken(die technisch al aanwezig is, maar niet na mijn verwachting werkt).

@418O2 nog steeds zelfde verhaal, met of zonder adaptieve brightness, het scheelt een % met iedereen. Het ging me meer om de keuze, over een feature die er technisch al is, maar net niet zo werkt. Het is nu dubbelop; Tweakers feature voor brightness en je eigen apparaat(en net weer iets anders als Tweakers in dark/night mode/thema).

@Juup in dit voorbeeld gebruik ik een scherm dat oud is en groot, maar je ook een tv kan noemen. Gebruikt 100watt. Ander scherm is 10a15watt(letterlijk hoeveelheid licht, maar night-mode en licht'instelling in OS' scheelt nogal). Maar het verschil met oude scherm is een resultaat, dat voor alles geldt. Wit-in-scherm is stroom=licht.

[ Voor 9% gewijzigd door SvenLohuis op 20-12-2021 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
SvenLohuis schreef op maandag 20 december 2021 @ 00:33:
@Juup in dit voorbeeld gebruik ik een scherm dat oud is en groot, maar je ook een tv kan noemen. Gebruikt 100watt. Ander scherm is 10a15watt(letterlijk hoeveelheid licht, maar night-mode en licht'instelling in OS' scheelt nogal). Maar het verschil met oude scherm is een resultaat, dat voor alles geldt. Wit-in-scherm is stroom=licht.
Veruit de meeste mensen op desktop of laptop hebben een LCD scherm. Bij een regulier LCD scherm zonder fancy zaken is de hoeveelheid licht die geproduceerd wordt constant. Zwart wordt gemaakt door licht te blokkeren.

Onder de streep kan een dark theme best een idee zijn gezien dat een hoop mensen het liever hebben. Maar de stroombesparing? Die is wel weer teniet gedaan door de stroom die dit topic heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenLohuis
Sissors schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:06:
[...]

Veruit de meeste mensen op desktop of laptop hebben een LCD scherm. Bij een regulier LCD scherm zonder fancy zaken is de hoeveelheid licht die geproduceerd wordt constant. Zwart wordt gemaakt door licht te blokkeren.

Onder de streep kan een dark theme best een idee zijn gezien dat een hoop mensen het liever hebben. Maar de stroombesparing? Die is wel weer teniet gedaan door de stroom die dit topic heeft gekost.
Hier bespaard het stroom.
Een dark-theme voor tweakers, als keuze-feature(bij iets, wat nu er net niet op lijkt), word ik wel warm van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:12

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.