prodesk schreef op maandag 13 december 2021 @ 00:56:
[...]
Kennelijk.

Sommige mensen raken helemaal opgefokt om minste of geringste. Feit blijft wel dat ik niets strafbaars heb misdaad en dat zit nogal. Blijf van mening dat ik gecompenseerd moet worden en politie minder macht of betere kennis van de wet. Kennelijk krijgen mensen met alleen een grote mond dus meer voor elkaar.
Stel ik zou ergens aan het winkelen zijn (of wandelen, whatever) en heel toevallig zie ik steeds iemand zijn telefoon mijn kant op richten op een manier om foto's te maken, dan zou ik ook wat argwaan krijgen. Niet dat ik nou wat te verbergen heb, of dat ik niet op een foto wil staan want dat ga je toch nooit volledig voorkomen. Maar stel ik heb het idee dat die persoon mij om wat voor reden dan ook fotografeert of filmt, dan zou ik ook graag opheldering hebben. Als er vervolgens geweigerd wordt mee te werken (lees: laten zien dat het stom toeval is) dan zou dat mijn argwaan alleen maar vergroten.
Sure, je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is, maar op die manier kun je best nasty shit flikken en er onder die noemer mee weg komen. Daar komt nog bij dat jij blijkbaar met je telefoon foto's aan het maken was, wat vreemder overkomt dan wanneer je er met een daadwerkelijke camera staat. Camera = fotograaf, smartphone = creepy, althans, dat is denk ik al snel wat men denkt.
Ik ben altijd altijd rustig gebleven maar misschien had ik juist beter weg kunnen rennen.
Je had ook gewoon je 5 laatste foto's kunnen laten zien van de winkelstraat die jij fotografeerde wat volgens de regeltjes was want openbare ruimte. Misschien niet aan de persoon die jou in eerste instantie benaderde, maar wel aan de agenten. Dat had jou niks gekost (ook geen privacy) maar had je wel een hoop gezeik bespaard.
De agenten hadden blijkbaar voldoende vermoeden om inzage te eisen en toen ze dat niet kregen de telefoon in beslag te nemen. Dat jij graag op je strepen wilt staan en direct een advocaat erbij haalt omdat je je gelijk wilt halen wil niet zeggen dat het vermoeden van de politie opeens niet meer gegrond is.
Ik ben cameraman/fotograaf en heb meermaals te maken gehad met 'nieuwsgierige' mensen op openbare plekken. Mensen die toevallig in beeld liepen, of mij zagen filmen en zich afvroegen waarom ik een random gebouw/object/plek vast aan het leggen was. Ook wel eens mensen met de vraag of zij op film/foto stonden en zo ja, of ik dat zou kunnen verwijderen (en dat proces ook willen zien). Dat recht hebben ze in principe niet (filmen mag, publiceren is een ander verhaal) maar ik deed daar nooit zo moeilijk over. Voelen die mensen zich gehoord en heb ik geen gedoe met een onzinnige discussie. Iedereen blij, eind goed al goed.
Overigens als pers bij calamiteiten ook meermaals te maken gehad met opgefokte omstanders/slachtoffers en met de politie (ook naar mij als fotograaf/cameraman gericht), maar ook daar nooit issues mee gehad. Gewoon luisteren naar de mannen en vrouwen in blauw, ook als je het er misschien niet helemaal mee eens bent kan een hoop gedoe besparen.
Ardana schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:38:
[...]
Overigens vind ik dit, persoonlijk, wel weer 'n voorbeeld van dubbele moraal vanuit de politie. Toen de verhuurder van m'n vriend mij met z'n telefoon opnam toen ik me aan het aankleden was, weigerde de politie iets te doen, en werd mij gezegd dat als ik aangifte zou doen, ze niet met hem zouden praten en hem verzoeken mij voortaan met rust te laten.
Tja, soms heb je bij de politie de wind mee, soms tegen. Zou niet moeten, maar de realiteit is helaas anders. Ik kwam soms agenten tegen die super relaxt deden en niet zo strak op de regels zaten, maar soms ook agenten die zo door konden voor Gestapo. Voor hetzelfde geld had OP een agent getroffen die even een praatje maakte en het wel geloofde, maar dat was nu niet het geval.
Dat gebeurt tegenwoordig wel vaker volgens mij. 100% zeker zijn van je eigen recht, stug op je strepen blijven staan want '
ik heb niks fout gedaan', een advocaat inschakelen en vervolgens verbolgen zijn over het feit dat je er niet mee weg bent gekomen. Dat je gelijk hebt wil niet zeggen dat je gelijk krijgt. Soms moet je een beetje flexibel zijn en wat water bij de wijn doen. In dit geval was dat het laten zien van een handjevol foto's waarschijnlijk voldoende geweest (
nee, ik was niet bewust die persoon aan het fotograferen maar richtte me vooral op X en Y, kijk maar). Dit gaat om foto's van een openbare ruimte waarop niks fouts te zien zou zijn. En nee, dat is niet gelijk aan de politie aan je deur omdat de gordijnen dicht zijn en nee, dat is niet gelijk aan je privacy te grabbel gooien.