Hallo ervaringsdeskundige,
Graag win ik jullie advies is over mijn huidig energieprobleem, tot twee weken geleden kende ik niets van PV of ketels... en na twee weken lezen en opzoeken ken ik nog steeds niets
.
Mijn mazoutketel (Buderus) is na 30j afgekeurd, ik heb twee verschillende techniekers laten komen maar de ketel en brander zijn versleten, CO waarde 400+ (na afstelling) en rookgas +400°C.
Ik heb maar beperkte tijd om een beslissing te nemen aangezien de ketel is afgekeurd
Meest eenvoudige oplossing is oude ketel vervangen door een nieuwe mazoutketel, maar ik zou toch graag iets "groener" leven.
Hier ligt geen gas dus overstappen is geen optie tenzij we een gastank in de tuin laten zetten.
Maar dat doen we esthetisch gezien liever niet.
We hebben net ons huis helemaal gerenoveerd dus we zien het niet zitten om onze radiatoren te vervangen of vloer verwarming te leggen om met een warmtepomp ons huis te verwarmen.
Het idee is om een warmtepompboiler te installeren voor het warm water en een nieuwe kleinere mazoutketel voor de CV en binnen het jaar ook nog zonnepanelen te leggen.
Van de Mazoutketel heb ik al een offerte en stellen ze deze voor: N2 ACV 25KW.
Kostprijs geinstalleerd 4000€.
Van de warmtepompboiler heb ik nog geen offerte, wel voor een gewone elektrische boiler de atlantic zeneo.
Kostprijs geinstalleerd 1500€
De zonnepanelen wil ik zelf installeren of in samenwerking met een installateur (lagere BTW en premie).
De installatie die ik op het oog heb is volgende:
PV: Hyundai 400WP HiE-S400VG Full Black 20stuks
Enphase IQ7A micro omvormers: 20 stuks.
Keuze is gemaakt vanwege 25j productgarantie en vermogensgarantie van de PV en ook de enphase heeft 20 jaar garantie.
Beschikbare m2 zijn:
57m² 42° dakhelling
17m² 22° dakhelling
In de winter is er wel wat schaduw van de bomen, in de zomer niet.
:strip_exif()/f/image/goSC4byTu0kwJwTVwF6tCCn6.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4ZK2fDWVRGx4f4L1joOOix6y.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/XVHKT3X32Y85GktGbXl1JH7r.jpg?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik is 3500 huishoudelijk en 3000 Hybride auto.
Het verbruik van de auto wordt wel gecompenseerd door de werkgever aan 33c€/Kwh
We hebben een enkelfasige aansluiting
Zit ik op het goede spoor en/of kunnen jullie nog andere dingen aanraden?
Graag win ik jullie advies is over mijn huidig energieprobleem, tot twee weken geleden kende ik niets van PV of ketels... en na twee weken lezen en opzoeken ken ik nog steeds niets

Mijn mazoutketel (Buderus) is na 30j afgekeurd, ik heb twee verschillende techniekers laten komen maar de ketel en brander zijn versleten, CO waarde 400+ (na afstelling) en rookgas +400°C.
Ik heb maar beperkte tijd om een beslissing te nemen aangezien de ketel is afgekeurd
Meest eenvoudige oplossing is oude ketel vervangen door een nieuwe mazoutketel, maar ik zou toch graag iets "groener" leven.
Hier ligt geen gas dus overstappen is geen optie tenzij we een gastank in de tuin laten zetten.
Maar dat doen we esthetisch gezien liever niet.
We hebben net ons huis helemaal gerenoveerd dus we zien het niet zitten om onze radiatoren te vervangen of vloer verwarming te leggen om met een warmtepomp ons huis te verwarmen.
Het idee is om een warmtepompboiler te installeren voor het warm water en een nieuwe kleinere mazoutketel voor de CV en binnen het jaar ook nog zonnepanelen te leggen.
Van de Mazoutketel heb ik al een offerte en stellen ze deze voor: N2 ACV 25KW.
Kostprijs geinstalleerd 4000€.
Van de warmtepompboiler heb ik nog geen offerte, wel voor een gewone elektrische boiler de atlantic zeneo.
Kostprijs geinstalleerd 1500€
De zonnepanelen wil ik zelf installeren of in samenwerking met een installateur (lagere BTW en premie).
De installatie die ik op het oog heb is volgende:
PV: Hyundai 400WP HiE-S400VG Full Black 20stuks
Enphase IQ7A micro omvormers: 20 stuks.
Keuze is gemaakt vanwege 25j productgarantie en vermogensgarantie van de PV en ook de enphase heeft 20 jaar garantie.
Beschikbare m2 zijn:
57m² 42° dakhelling
17m² 22° dakhelling
In de winter is er wel wat schaduw van de bomen, in de zomer niet.
:strip_exif()/f/image/goSC4byTu0kwJwTVwF6tCCn6.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4ZK2fDWVRGx4f4L1joOOix6y.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/XVHKT3X32Y85GktGbXl1JH7r.jpg?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik is 3500 huishoudelijk en 3000 Hybride auto.
Het verbruik van de auto wordt wel gecompenseerd door de werkgever aan 33c€/Kwh
We hebben een enkelfasige aansluiting
Zit ik op het goede spoor en/of kunnen jullie nog andere dingen aanraden?