Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichV87
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-03-2023
Hallo ervaringsdeskundige,

Graag win ik jullie advies is over mijn huidig energieprobleem, tot twee weken geleden kende ik niets van PV of ketels... en na twee weken lezen en opzoeken ken ik nog steeds niets 8)7 8)7 .

Mijn mazoutketel (Buderus) is na 30j afgekeurd, ik heb twee verschillende techniekers laten komen maar de ketel en brander zijn versleten, CO waarde 400+ (na afstelling) en rookgas +400°C.
Ik heb maar beperkte tijd om een beslissing te nemen aangezien de ketel is afgekeurd

Meest eenvoudige oplossing is oude ketel vervangen door een nieuwe mazoutketel, maar ik zou toch graag iets "groener" leven.

Hier ligt geen gas dus overstappen is geen optie tenzij we een gastank in de tuin laten zetten.
Maar dat doen we esthetisch gezien liever niet.

We hebben net ons huis helemaal gerenoveerd dus we zien het niet zitten om onze radiatoren te vervangen of vloer verwarming te leggen om met een warmtepomp ons huis te verwarmen.

Het idee is om een warmtepompboiler te installeren voor het warm water en een nieuwe kleinere mazoutketel voor de CV en binnen het jaar ook nog zonnepanelen te leggen.

Van de Mazoutketel heb ik al een offerte en stellen ze deze voor: N2 ACV 25KW.
Kostprijs geinstalleerd 4000€.
Van de warmtepompboiler heb ik nog geen offerte, wel voor een gewone elektrische boiler de atlantic zeneo.
Kostprijs geinstalleerd 1500€

De zonnepanelen wil ik zelf installeren of in samenwerking met een installateur (lagere BTW en premie).
De installatie die ik op het oog heb is volgende:
PV: Hyundai 400WP HiE-S400VG Full Black 20stuks
Enphase IQ7A micro omvormers: 20 stuks.
Keuze is gemaakt vanwege 25j productgarantie en vermogensgarantie van de PV en ook de enphase heeft 20 jaar garantie.

Beschikbare m2 zijn:

57m² 42° dakhelling
17m² 22° dakhelling

In de winter is er wel wat schaduw van de bomen, in de zomer niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0qQRAieR2UdxlJ9hQCbUugxx4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/goSC4byTu0kwJwTVwF6tCCn6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXF4goNDR3rtj-BEgwyvESxLzGI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4ZK2fDWVRGx4f4L1joOOix6y.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzJIvG40sfnxqe62HEEawuKxhAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVHKT3X32Y85GktGbXl1JH7r.jpg?f=fotoalbum_large

Jaarverbruik is 3500 huishoudelijk en 3000 Hybride auto.
Het verbruik van de auto wordt wel gecompenseerd door de werkgever aan 33c€/Kwh

We hebben een enkelfasige aansluiting

Zit ik op het goede spoor en/of kunnen jullie nog andere dingen aanraden?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pellet ketel?
Ht lucht/water warmtepomp

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Een snelle google actie en ik zie dat stookolie ketels zuiniger zijn geworden.
Mijn buurman had een systeem als jij en heeft alles gelaten en er een houtpellet systeem van gemaakt. Volgens mij was er in FR subsidie voor, misschien het onderzoeken waard?

In ieder geval lees ik als niet kenner dat een neiuwe ketel van hetzelfde soort al een stuk zuiniger en dus milieu vriendelijker zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

begin eens met de basis. zet je verwarming op 40~45 graden watertemperatuur en kijk of je de toko warm houd met de radiatoren en zet het brandervermogen van de CV op het laagste wat hij kan.

als je de toko gewoon warm houd met 40~45 graden water kan je een warmtepomp installeren. kom je op sommige plekken warmte te kort kan je beslissen om daar een grotere radiator neer te hangen of fans eronder te klikken.

kijk ook goed naar de instelling van je radiatorsysteem. zorg dat die goed ingeregeld is. anders zit je zoizo voor de vogels te stoken.

als ik de staat vna het huis zie is het redelijk modern qua isolatie dus dan zou je echt wel uit moeten komen met een warmtepomp. mogelijk moet je wat schaven en pielen aan je CV systeem maar dat is vrijwel atijd op te lossen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:12
Ik heb hier een lucht / water warmtepomp icm radiatoren. Werkt prima, zelden een aanvoertemperatuur boven 40 graden nodig. Natuurlijk is icm vloerverwarming efficienter maar dat is een ingreep die je niet snel terugverdiend. Er bestaan ook warmtepompen die nog veel hogere aanvoer temperatuur halen.

Kun je eens berekenen wat het vermogen van alle radiatoren, die je in een koude winter gebruikt, samen is bij aanvoer 40 graden en retour 36 graden?
En hoeveel stookolie verbruik je per jaar?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichV87
Silent7 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:01:
Een snelle google actie en ik zie dat stookolie ketels zuiniger zijn geworden.
Mijn buurman had een systeem als jij en heeft alles gelaten en er een houtpellet systeem van gemaakt. Volgens mij was er in FR subsidie voor, misschien het onderzoeken waard?

In ieder geval lees ik als niet kenner dat een neiuwe ketel van hetzelfde soort al een stuk zuiniger en dus milieu vriendelijker zou moeten zijn.
Pellet Kachel lijkt me niet ideaal want de cv-ketel staat in een niet verwarmde garage.
Aangezien de pelletkachel 1/3 van zijn warmte in de ruimte afgeeft (volgens Google) is dat verloren warmte...

Maar we hebben in de garage opzich wel de ruimte om een pelletkachel en buffervat te zetten.
Ik zal er eens wat dieper op ingaan.

Bedankt voor het advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
MichV87 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:37:
PV: Hyundai 400WP HiE-S400VG Full Black 20stuks
Enphase IQ7A micro omvormers: 20 stuks.
Keuze is gemaakt vanwege 25j productgarantie en vermogensgarantie van de PV en ook de enphase heeft 20 jaar garantie.
't is jouw geld, maar waarom de keuze voor Enphase (en nog de IQ7A) als je geen relevante last van schaduw hebt? De beschreven situatie kan op het oog prima met een string-omvormer en dat bespaart je met deze oppervlakken echt heel erg veel geld.

Hoeveel mazout verstookte je per seizoen (ongeveer)? Dan kun je inschatten hoeveel vermogen je nodig hebt. Als dat tenminste na de renovatie niet helemaal anders is. Nog iets aan isolatie gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Pelletketel is dan beter geschikt, die geeft zoveel mogelijk warmte aan het water.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichV87
flippy schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:30:
begin eens met de basis. zet je verwarming op 45 graden watertemperatuur en kijk of je de toko warm houd met de radiatoren en zet het brandervermogen van de CV op het laagste wat hij kan.

als je de toko gewoon warm houd met 45 graden water kan je een warmtepomp installeren. kom je op sommige plekken warmte te kort kan je beslissen om daar een grotere radiator neer te hangen of fans eronder te klikken.

kijk ook goed naar de instelling van je radiatorsysteem. zorg dat die goed ingeregeld is. anders zit je zoizo voor de vogels te stoken.

als ik de staat vna het huis zie is het redelijk modern qua isolatie dus dan zou je echt wel uit moeten komen met een warmtepomp. mogelijk moet je wat schaven en pielen aan je CV systeem maar dat is vrijwel atijd op te lossen.
Dat was inderdaad een test dat ik wou doen maar mij is afgeraden omdat de rookgassen dan zouden condenseren in mijn schouw en dit zeer zure condenserende druppels zijn die alles wegvreten.

Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MichV87 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:42:
[...]

Dat was inderdaad een test dat ik wou doen maar mij is afgeraden omdat de rookgassen dan zouden condenseren in mijn schouw en dit zeer zure condenserende druppels zijn die alles wegvreten.

Klopt dat?
mogelijk als je dat jaren doet. wel vreemd dat je niet efficent mag stoken omdat de machine dan kapot gaat. 8)7

probeer het een paar dagen en zet de brander zo laag als die kan en begin met de watertemperauur net zo ver te verlagen dat je de toko niet meer warm houdt of de brander lager wilt/kan.

let op: brandervermogen is iets anders dan watertemperatuur.

fun fact: dat condenseren is juist waar je effcientie uit haalt. :X
ZeRoC00L schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:39:
Pelletketel is dan beter geschikt, die geeft zoveel mogelijk warmte aan het water.
en die meuk word ook steeds duurder. en je zit nog steeds te emmeren met pellets/brandstof in een brander gooien. het is de 21e eeuw, we have the technology.

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 11-12-2021 20:48 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichV87
Wilke schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:39:
[...]

't is jouw geld, maar waarom de keuze voor Enphase (en nog de IQ7A) als je geen relevante last van schaduw hebt? De beschreven situatie kan op het oog prima met een string-omvormer en dat bespaart je met deze oppervlakken echt heel erg veel geld.

Hoeveel mazout verstookte je per seizoen (ongeveer)? Dan kun je inschatten hoeveel vermogen je nodig hebt. Als dat tenminste na de renovatie niet helemaal anders is. Nog iets aan isolatie gedaan?
Is schaduw van bomen geen relevante schaduw?
Als ik naar een 8kw omvormer ga zit je blijkbaar sowieso op 3fase, en mijn huis is maar 1 fasig.
Of kan dit gesplitst worden op twee zekeringen?
Vandaar lijkt de enphase ook interessant, die zijn allemaal 1fasig.
Dat ieder zonnepaneel op zichzelf kan presteren was voor mij ook een goed argument.

Maar is sta als leek uiteraard open voor iedere optimalisatie en besparing.

We verbruiken ongeveer 2000l mazout, maar dat was inderdaad tijdens de renovatie.
Echter nu met het thuiswerk is dit het verbruik natuurlijk ook terug hoger.
Laat het ons op 2000l houden = 20.000kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 18:35
De ex-schoonouders in Engeland hebben een 25kW pellet CV staan in onverwarmde garage /vrijstaande/ garage. Ik had niet het idee dat dat ding enorm veel warmte verliest aan omgeving.

Maak een lijst van alle radiatoren, bereken met bijvoorbeeld de rekentool van Radson de afgifte capaciteit bij max 45/40/20. (Maar minder is beter) Hoe veel heb je dan totaal?

(Waarom gebruiken jullie het blijkbaar Russische woord voor stookolie? Weer wat geleerd vandaag)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 11:51
Doe nou geen pelletkachel als je duurzaam wilt. Dan liever een vorm van warmtepomp.
Maar geen lokale schoorsteentjes meer.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
MichV87 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:52:
Is schaduw van bomen geen relevante schaduw?
Ik ging af op de openingspost "In de winter is er wel wat schaduw van de bomen, in de zomer niet."

Dan: nee inderdaad. In de winter doen die panelen toch al heel weinig (denk richting 1/10 van wat je in de zomer haalt). Dus als het zeg van maart tot oktober bijna de dakvlakken niet raakt (of alleen heel even in ochtend/avond), zou ik er denk ik geen rekening mee houden.
Als ik naar een 8kw omvormer ga zit je blijkbaar sowieso op 3fase, en mijn huis is maar 1 fasig.
Of kan dit gesplitst worden op twee zekeringen?
Vandaar lijkt de enphase ook interessant, die zijn allemaal 1fasig.
Ik ken de regelgeving in België niet, dus of zoveel invoeren op één fase daar mag durf ik niet te zeggen. Als het mag, zou je 2 kleinere omvormers naast elkaar kunnen hangen. In prijs zal dat denk ik niet eens zoveel schelen met een van 8 kW/3 fasen. Of zoveel op één fase wenselijk is, is een andere discussie - maar die kan helemaal los staan van het gekozen systeem. Edit: zie onder, dit mag dus toch al niet (en daarom bestaan zulke omvormers ook niet).

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 11-12-2021 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
MichV87 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:42:
[...]

Klopt dat?
Het kan inderdaad best kloppen dat je niet mag condenseren met die stookolie ketel, bepaalde brandstoffen veroorzaken namelijk neerslag van volgens mij salpeterzuur en dat vreet alles weg. Maja, die ketel gaat toch weg dus veel schade kan er niet aangericht worden.
https://www.viessmann.nl/...densatietechniek-faq.html
Zowel bij stookolie als gas worden bij condensatie zuren gevormd, waaronder koolzuur en salpeterzuur. Stookolie op zijn beurt vormt sulfiet en sulfaat en er komt ook zwavel bij de verbranding vrij. Door het gebruik van hooggelegeerde staalsoorten in de ketel zijn de verwarmingsoppervlakken permanent beschermd tegen corrosie.
In plaats van de lage temperatuur aanvoer test kun je het ook theoretisch bepalen zoals @Ronald en ik aangeven.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@MichV87 en @Wilke
Ook in Belgie is er een max aan het vermogen dat je met een enkelfase aansluiting mag terugleveren.
In België is het ook heel duidelijk geregeld (Synergrid C10/C11) en het maximale vermogen op 1 fase is 5000 Watt (21,7A).
https://fritts.nl/omvormer-aansluiting-zonnepanelen/
Dat is dus max 16 x IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Maar goed je onmiddellijke probleem is natuurlijk de ketel.

2000 liter stookolie zal op zo'n 4000-4500 kWh neerkomen als je het met COP~4 warmtepompen zou doen. Dat klinkt in elk geval haalbaar (zowel om met WP te doen als om die stroom zelf op te wekken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Wederom voor de ex schoonouders die ook een vergelijkbare oude stookolie ketel hadden (en bijna doorgeroeste tank) heb ik destijds gezocht naar rendement van dergelijke ketels. Wat ik toen vond kwam op iets matigs als 70% uit... Maar het was erg lastig zoeken... Zit dat kunnen kloppen?

Dan geeft 2000l olie als ik me niet vergis maar 14.000 kWh... En komt warmtepomp alleen maar dichterbij.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MichV87 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:35:
[...]

Pellet Kachel lijkt me niet ideaal want de cv-ketel staat in een niet verwarmde garage.
Aangezien de pelletkachel 1/3 van zijn warmte in de ruimte afgeeft (volgens Google) is dat verloren warmte...

Maar we hebben in de garage opzich wel de ruimte om een pelletkachel en buffervat te zetten.

Bedankt voor het advies!
Geen pelletkachel maar pellet ketel, met buffer reservoir, dat ie in de garage staat is ideaal.
Bijv
https://www.groenehoedduu...mdn7hEb2tucxoCNdsQAvD_BwE
https://www.ecobouwers.be/forum/post/beste-pellet-ketel

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 11-12-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:44
flippy schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:44:
[...]
mogelijk als je dat jaren doet. wel vreemd dat je niet efficent mag stoken omdat de machine dan kapot gaat. 8)7

probeer het een paar dagen en zet de brander zo laag als die kan en begin met de watertemperauur net zo ver te verlagen dat je de toko niet meer warm houdt of de brander lager wilt/kan.

let op: brandervermogen is iets anders dan watertemperatuur.

fun fact: dat condenseren is juist waar je effcientie uit haalt. :X
Het is geen HR ketel! Daar klopt het condenseren verhaal. Dan is een lagere temperatuur vaak ook efficiënter. Ik weet niet hoe Mazoutketels werken en als jij dat ook niet weet, zou ik uitkijken met dit soort advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 19:08
Wilke schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:16:
Maar goed je onmiddellijke probleem is natuurlijk de ketel.

2000 liter stookolie zal op zo'n 4000-4500 kWh neerkomen als je het met COP~4 warmtepompen zou doen. Dat klinkt in elk geval haalbaar (zowel om met WP te doen als om die stroom zelf op te wekken).
Probleem met de stroom zelf opwekken is dat BE salderen heeft afgeschaft. Onder het excuus van "dan gaan mensen bewuster om met de stroom". Oftewel er kwam te weinig belasting binnen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichV87
busscherski schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:14:

In plaats van de lage temperatuur aanvoer test kun je het ook theoretisch bepalen zoals @Ronald en ik aangeven.
@busscherski @Ronald

Jah ik ben even aan de slag gegaan op de website van Radson, maar de site zelf komt er volgens mij niet helemaal door.

We hebben volgens Radson ongeveer 12500 watt aan verwarmingselementen staan:
Type 33: 1100 x 400 (3 stuks)
Type 22: 900 x 450 (1 stuk)
Type 22: 1400 x 500 (3 stuks)

Maar ik kan geen simulatie doen met andere temperaturen, het enige wat er gebeurd is dat er geen selectie meer overblijft van elementen.
Of is dat net de berekening?

Niet onbelangrijk is dat wij een houtkachel hebben die we savonds altijd aansteken en dan stopt de centrale verwarming met werken, maar het huis moet natuurlijk ook zonder verwarmt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichV87
Wilke schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:08:
[...]

Ik ging af op de openingspost "In de winter is er wel wat schaduw van de bomen, in de zomer niet."

Dan: nee inderdaad. In de winter doen die panelen toch al heel weinig (denk richting 1/10 van wat je in de zomer haalt). Dus als het zeg van maart tot oktober bijna de dakvlakken niet raakt (of alleen heel even in ochtend/avond), zou ik er denk ik geen rekening mee houden.
Ok dat is goed om weten, dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

chrisborst schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:53:
[...]

Het is geen HR ketel! Daar klopt het condenseren verhaal. Dan is een lagere temperatuur vaak ook efficiënter. Ik weet niet hoe Mazoutketels werken en als jij dat ook niet weet, zou ik uitkijken met dit soort advies.
dat snap ik ook wel. het gaat om het princiepe dat het men advies geeft om zo hard mogelijk te branden om het maar te vookomen. ipv een rvs pijp te monteren die relatief ongevoelig is daarvoor bijvoorbeeld. gemakzucht over oplossinggericht.
MichV87 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:00:
[...]

@busscherski @Ronald

Type 33: 1100 x 400 (3 stuks) 677W per stuk 2kW totaal bij 40c
Type 22: 900 x 450 (1 stuk) 400W
Type 22: 1400 x 500 (3 stuks) 720W, 2100W totaal.

4.5kW bij 40C ongeveer.

dus een 5kW warmtepomp is goed dan. en dat is ook echt wel genoeg om zon huis warm te krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 11-12-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
MichV87 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:00:
[...]

@busscherski @Ronald

Jah ik ben even aan de slag gegaan op de website van Radson, maar de site zelf komt er volgens mij niet helemaal door.

Maar ik kan geen simulatie doen met andere temperaturen, het enige wat er gebeurd is dat er geen selectie meer overblijft van elementen.
Of is dat net de berekening?

Niet onbelangrijk is dat wij een houtkachel hebben die we savonds altijd aansteken en dan stopt de centrale verwarming met werken, maar het huis moet natuurlijk ook zonder verwarmt kunnen worden.
Bij welke aan en afvoer temperatuur is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichV87
RocketKoen schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:53:
[...]

Probleem met de stroom zelf opwekken is dat BE salderen heeft afgeschaft. Onder het excuus van "dan gaan mensen bewuster om met de stroom". Oftewel er kwam te weinig belasting binnen.
Klopt, bij het installeren van zonnepanelen wordt nu een digitale meter geinstalleerd en meten ze het verbruik en de productie apart.
Je moet dan een apart contract als producent afsluiten (meestal met dezelfde leverancier waarvan je afneemt) en dan krijg je een vergoeding voor de geproduceerde elektriciteit.
Prijzen schommelen dezer dagen erg dus ik houd rekening met 10c€/kwh.
Prijs voor verbruikte elektriciteit is 33c€/kwh.

Ook wordt er vanaf de zomer 2022 een piekbelasting ingevoerd, dus zal je meer betalen als je savonds thuiskomt en de EV insteekt & elektrisch vuur opzet & vaatwasser ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MichV87 de tool van Radson is bedoeld om van capaciteit naar model te komen. Wat wij willen is andersom.

Toon alle items is je vriend hier, en dan dichtstbijzijnde model aflezen.

Ik kom op ~700W voor de T33.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MichV87 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:09:
[...]

Klopt, bij het installeren van zonnepanelen wordt nu een digitale meter geinstalleerd en meten ze het verbruik en de productie apart.
Je moet dan een apart contract als producent afsluiten (meestal met dezelfde leverancier waarvan je afneemt) en dan krijg je een vergoeding voor de geproduceerde elektriciteit.
Prijzen schommelen dezer dagen erg dus ik houd rekening met 10c€/kwh.
Prijs voor verbruikte elektriciteit is 33c€/kwh.

Ook wordt er vanaf de zomer 2022 een piekbelasting ingevoerd, dus zal je meer betalen als je savonds thuiskomt en de EV insteekt & elektrisch vuur opzet & vaatwasser ....
als je alles draaiend hebt kan je kijken naar accuopslag. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichV87
busscherski schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:05:
[...]

Bij welke aan en afvoer temperatuur is dat?
@busscherski Ik denk 45° - 40° maar het is me niet duidelijk.
Ik zal anders morgen met een frisse kop de website nog eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MichV87 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:12:
[...]

@busscherski Ik denk 45° - 40° maar het is me niet duidelijk.
Ik zal anders morgen met een frisse kop de website nog eens bekijken.
ik heb het al voor je gedaan:

4.5kW bij 40C ongeveer.

dus een 5kW warmtepomp is goed dan. en dat is ook echt wel genoeg om zon huis warm te krijgen.

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@flippy ik volg je niet waarom 5kW genoeg is.

Op basis van het 1650 vollast uren deel van de koevlaas2 formule verwacht ik als de 14.000 kWh al klopt 8.5kW.
En dat getal is al lager dan de warmtevraag vanwege de houtstook.

Er is afgifte te winnen met fans (voor de handige Harries: zie Jaga DBE zelfbouw topic), hoeveel is me onduidelijk want ik ken voor paneel radiatoren geen rekentool met fans.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 11-12-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@MichV87 Als het financieel en energetisch haalbaar is (huis voldoende geïsoleerd, geen te grote kosten om bestaande verwarmingselementen aan te passen) dan zou ik voor de warmtepomp gaan, met zonnepanelen en een thuisbatterij. Je huis ziet er nog relatief recent uit (en je zegt dat je onlangs gerenoveerd hebt, dus ik veronderstel dat dat voor een stuk ook energetisch/isolatie was).

Mijn verwachting als leek is dat fossiele brandstoffen (en ook pellets) op lange termijn duurder/schaarser gaan worden, dus dat lijkt mij op de langere termijn geen goede keuze. Ecologisch gezien zijn pellets helemaal geen goede keuze.
RocketKoen schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:53:
[...]

offtopic:
Da's waar, want dat zonnepanelen-eigenaars gemiddeld zo'n 30 % (!) van hun eigen productie gebruiken en de rest op het net gooien, daar dienen die armlastige eigenaars voor te worden gecompenseerd. Terwijl het net daarop aanpassen handenvol geld kost. En dat betalen de mensen zonder de zonnepanelen. En zo zijn er nog wel wat mattheuseffecten in onze samenleving.

Een doordacht beleid had een thuisbatterij (accu in NL :P) verplicht gemaakt bij zo'n installaties. Dan hadden we die hele kortzichtige grap nu niet gehad. Maar dat is een andere discussie.

[ Voor 8% gewijzigd door Borromini op 11-12-2021 22:31 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:25:
@flippy ik volg je niet waarom 5kW genoeg is.

Op basis van het 1650 vollast uren deel van de koevlaas2 formule verwacht ik als de 14.000 kWh al klopt 8.5kW.

Er is afgifte te winnen met fans (voor de handige Harries: zie Jaga DBE zelfbouw topic), hoeveel is me onduidelijk want ik ken voor paneel radiatoren geen rekentool met fans.
meer kW heeft geen zin omdat die radiatoren niet meer afgeven bij 40c.

ik denk dat er bij dit systeem veel te winnen valt met een flinke optimalisatieslag. dus voetventielen, leidingen goed aansluiten op alle radiatoren als dat niet gebeurt is (er zijn veel die verkeerd aangesloten zijn) en aanverwante zaken en zorgen dat de boel strak ingesteld is en omdat dit systeem al veel te hard aan het stoken is en het huis niet geweldig groot is zie ik niet in waarom je een grotere pomp zou moeten monteren. daarom ook kijken of men uitkomt als men de temperatuur en brander zo laag als het maar kan zet. dat is een goede test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou direct voor de warmtepomp route gaan. Gewoon neerzetten en als je ergens wat te kort komt kun je altijd nog wat aanpassen aan de radiatoren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
S0epkip schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:04:
Doe nou geen pelletkachel als je duurzaam wilt. Dan liever een vorm van warmtepomp.
Maar geen lokale schoorsteentjes meer.
Juist. Je wil groener gaan maar laat je niet verblinden door enkel het CO2 verhaal. Pellets kunnen CO2 neutraal of gunstig zijn maar qua lokale uitstoot is het een grote ramp en allesbehalve groen. Pellets verbranden stoot ongelofelijk veel fijn stof uit dus niet gezond voor jezelf of je buren. En met wat pech nog geuroverlast ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@flippy dat klopt op zich, alleen of de woning met 5kW warm te houden is ben ik echt niet zeker van.

@Sethro op zich ook eens, maar proefondervindelijk bepalen van warmtevraag is lastig door de combinatie van olie in oude ketel en houtstook.

Mijn gevoel is dat er onvoldoende afgifte capaciteit is zonder vrij significante houtstook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:34:
@flippy dat klopt op zich, alleen of de woning met 5kW warm te houden is ben ik echt niet zeker van.
daarom moet men ook de brander op zijn laagst zetten om daar achter te komen. 40c water en brandervermogen op de laagste stand.

als je echt grappig wilt doen zet men de brander daarop en geeft men de termostaat een zwiepert en kijk hoe heet de woning word. als je de buitentemperatuur weet en hoe heet het binnen maximaal kan worden weet je of je het bij kan houden als het flink vriest. al is het vervangen van sommige radiatoren natuurlijk een practische oplossing om het vermogen omhoog te krijgen mocht dat nodig zijn op bepaalde plaatsen.

[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 11-12-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MichV87 hoe sta je tegenover het idee om met L/L warmtepompen te verwarmen? Voorheen bekend onder de naam airco. Qua verwarming rendement doen die het niet slecht, en afgifte is geen probleem.

We hebben daar ook een centraal topic voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@flippy haha zo kan het ook ja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichV87
@flippy @Ronald @Borromini
Zonder de houtkachel kunnen wij nu ons huis zonder moeite verwarmen met de mazoutketel, enkel als het buiten bitter koud is dan springt de ketel snachts op om het huis op 16° te houden.

Het huis is trouwens in 1870 gebouwd dus toch niet zo jong meer, maar ondertussen wel 3x gerenoveerd.
Het voordeel dat we hier hebben is dat de muren belachelijk dik gemetst zijn, lekker koel in de zomer!
Muren en dak zijn degelijk geisoleerd en de ramen zijn vernieuwd.

Bedankt voor de moeite iedereen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichV87
Ronald schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:40:
@MichV87 hoe sta je tegenover het idee om met L/L warmtepompen te verwarmen? Voorheen bekend onder de naam airco. Qua verwarming rendement doen die het niet slecht, en afgifte is geen probleem.

We hebben daar ook een centraal topic voor ;)
Ik sta voor alles open en zal het topic eens nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MichV87 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:44:
@flippy @Ronald @Borromini
Het huis is trouwens in 1870 gebouwd dus toch niet zo jong meer, maar ondertussen wel 3x gerenoveerd.
Het voordeel dat we hier hebben is dat de muren belachelijk dik gemetst zijn, lekker koel in de zomer!
Muren en dak zijn degelijk geisoleerd en de ramen zijn vernieuwd.

Bedankt voor de moeite iedereen!!
voor een warmtepomp is dat juistr goed. meer massa betekent traag en traag betekent goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MichV87 voor mijn gevoel is het nuttig om een professionele warmteverlies berekening te laten maken.

Er zijn teveel factoren waardoor proefondervindelijk toetsen relatief onzeker is. Ik neem aan dat je wil dat je in principe zonder houtstook kan verwarmen?

De woning van ex schoonouders is een omgebouwde stal, enorm dikke puin gevulde muren... Heerlijk koel in de zomer, maar incl nodige aan tocht en waardeloze dakisolatie op basis van verkoop keuring 40.000 kWh warmte voor 270m² verwarmd oppervlak over 2 verdiepingen. Dit leek redelijk te kloppen op basis van het riante verbruik van de olieketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Op basis van het uitzoekwerk van @Ronald en @flippy komt er dus uit dat je radiatoren bij ongeveer 40 graden aanvoer 4.5 kW afgeven.
Maar je warmtevraag is +/- 2000 liter * 0.85 kg / liter * 11 Kwh thermisch / kg * 0.7 (efficientie) = 13000 kWh thermisch per jaar. Bij 1650 vollasturen kom je dan op een warmtepomp vermogen van 13000 kWh / 1650 uur = 7.9 kW. Maar dit getal is te laag omdat er inderdaad nog wat houtstook bij komt. Bijvoorbeeld 25% dus dan kom ik op 10 kW.

Bij een gemiddelde afgiftetemperatuur van 40 graden en kamertemperatuur van 20 graden halen je radiatoren 4.5 kW (verschil van 20 graden). Om 10 kW te halen heb je dus een verschil van (20/4.5)*10 = 44 graden nodig. Dus afgiftetemperatuur van 44+20=64 graden. Dat kunnen alleen speciale hoge temperatuur warmtepompen, niet bijzonder efficient (maar dat is een stookolieketel zover ik weet ook niet).
Reken dit nog even wat precieser na.

Als je niets aan je afgiftesysteem wilt doen heb je denk ik onder andere de volgende opties:
1) gewoon nieuwe mazout ketel

2) hoge temperatuur warmtepomp, zoals bijvoorbeeld een 12 kW Panasonic Aquarea HT split. Die kan tot 65 graden en haalt dan bij een buitentemperatuur van -7 graden nog 9.6 kW. De COP is bij die aanvoer en buitentemperatuur erg slecht dus normaal gesproken raad ik die niet zo snel aan. Het grootste deel van het jaar zul je natuurlijk met lagere aanvoer werken dus dan heb je wel een normale COP. Maar als het alternatief stookolie is kan een hoge temperatuur warmtepomp ook een optie zijn denk ik. Voor als het echt extreem koud wordt (kouder als -20 graden C) of als je compressor kapot is heeft deze ook nog een 9 kW elektrisch element

3) +/- 5 kW L/W warmtepomp hybride met een nieuwe mazout ketel (hybride bespaard al snel +/- 75% mazout verbruik), nadeel is dat je dan 2 apparaten hebt die allebei onderhoud nodig hebben, kapot kunnen en aangeschaft moeten worden.
Dit is dan gewoon een efficient lage temperatuur model die slechts tot 55 graden kan, maar een 5 kW model komt bij jouw afgiftesysteem toch niet veel verder dan 40 graden.

4) +/- 7 kW L/W (lage temperatuur) warmtepomp plus een paar airco's. Tot bijvoorbeeld -5 graden Celcius kan de L/W het dan alleen af en als het kouder wordt zet je de airco's er bij aan. In plaats van de airco's kun je er ook een paar elektrische kacheltjes bij plaatsen voor de dagen dat het kouder is dan -5. Het is niet zoveel dagen per jaar heel koud dus op jaarbasis zal het verbruik van die elektrische kacheltjes erg meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

busscherski schreef op zondag 12 december 2021 @ 00:44:Maar je warmtevraag is +/- 2000 liter * 0.85 kg / liter * 11 Kwh thermisch / kg * 0.7 (efficientie) = 13000 kWh thermisch per jaar. Bij 1650 vollasturen kom je dan op een warmtepomp vermogen van 13000 kWh / 1650 uur = 7.9 kW. Maar dit getal is te laag omdat er inderdaad nog wat houtstook bij komt. Bijvoorbeeld 25% dus dan kom ik op 10 kW.
probleem is dat die rekensom er vannuit gaat dat de CV installatie goed is. en zulke (oude!) installaties zijn alles behalve efficient. en zo krijg je ook 12kW warmtepompen naast een rijtjeshuis die zichzelf volledig naar de klote pendelen in een paar jaar.

ik heb er niet zon probleem mee om een kratje leffe erop te zetten dat een 5kW echt wel uitkomt in die woning. jij? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
flippy schreef op zondag 12 december 2021 @ 00:48:
[...]

probleem is dat die rekensom er vannuit gaat dat de CV installatie goed is. en zulke (oude!) installaties zijn alles behalve efficient. en zo krijg je ook 12kW warmtepompen naast een rijtjeshuis die zichzelf volledig naar de klote pendelen in een paar jaar.

ik heb er niet zon probleem mee om een kratje leffe erop te zetten dat een 5kW echt wel uitkomt in die woning. jij? >:)
Tja de rookgastemperatuur was 400 graden he? Als dat gemeten is na de warmtewisselaar lijkt het me wel erg hoog, wellicht haalt die oude stookolieketel inderdaad geen 70% efficientie meer. Maar lager dan bijvoorbeeld 50% efficientie kan toch haast niet lijkt me? Dan gaat mijn berekening van 10 kW warmtevraag naar 7.1 kW.

Ik adviseer TS vooralsnog geen 5 kW L/W model zonder hulp van een ander apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

busscherski schreef op zondag 12 december 2021 @ 00:55:
[...] Maar lager dan bijvoorbeeld 50% efficientie kan toch haast niet lijkt me?
het zou me verbazen als dat ding daar uberhaupt in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
flippy schreef op zondag 12 december 2021 @ 00:57:
[...]

het zou me verbazen als dat ding daar uberhaupt in de buurt komt.
Nouja ik ben geen stookolie ketel expert. Maar de nauwkeurigheid van de berekening is natuurlijk inderdaad afhankelijk van de input / aannames. En als het benodigd vermogen lager blijkt dan zakt de benodigde aanvoer temperatuur ook.

@MichV87 heb je inzichtelijk hoeveel kg hout je jaarlijks stookt? En welk soort hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichV87
Maar je warmtevraag is +/- 2000 liter * 0.85 kg / liter * 11 Kwh thermisch / kg * 0.7 (efficientie) = 13000 kWh
We moeten ook nog het warm water in mindering brengen, er staat een voorraadvat van 150l dat hij warm houdt.
Bij een gemiddelde afgiftetemperatuur van 40 graden en kamertemperatuur van 20 graden halen je radiatoren 4.5 kW
De 4.5kw is het theoretische vermogen, maar is dat ook het nodige vermogen?
We hebben 1 ruimte waar drie verwarmingselementen staan, ik verwacht dat hij met twee elementen de ruimte net zo goed warm krijgt.
In deze ruimte staat ook nog eens de houtkachel, we verbruiken ongeveer 4m3/jaar met gemengde houtsoorten (eik/berk/naaldhout).

De houtkachel is een nieuw en groot model met een vermogen van 6 tot 12kw, maar zoals eerder aangegeven wil ik hier eigenlijk geen rekening mee houden want ook zonder hout moet het hier warm worden.

@Ronald @flippy @busscherski
Zoals Ronald aangaf is het misschien beter dat ik een energieconsulent een persoonlijke berekening laat maken.

De verwarmingselementen kunnen zeker nog beter afgesteld worden, daar ga ik me vandaag eens mee bezighouden.

We hebben ook een ventilatiesysteem type D, waardoor we nog wat warmteverlies hebben.

Wat een moeilijke materie seg, ik had mijn neus er misschien beter niet in gestoken 😅.

Ik ben wel zéér dankbaar voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ja er zal ook nog iets warmteverlies zijn door het voorraadvat warm water bij de mazout ketel. Samen met je verbruik zal dat al snel 200 liter stookolie per jaar zijn (als je 70% efficiëntie haalt, anders dus meer)

4.5 kW is niet het benodigde vermogen. Die 4.5 kW @ 40° gebruik ik alleen om de benodigde afgifte temperatuur te berekenen.
Het vermogen van een radiator is immers een functie van de aanvoer temperatuur.

De hoeveelheid gestookt hout is samen met de verbruikte stookolie input om je jaarlijks benodigde thermische energie te bepalen. In de getallen hiervoor heb ik het verwarming systeem zo gedimensioneerd dat het inderdaad ook zonder houtkachel warm wordt.

Dat hout zal een verbrandingswaarde van +/- 4 kWh / kg hebben.
Ik neem aan 4 m3 hout losgestort? Dat betekent ongeveer 4m3 / 1.48 = 2.7 m3 gestapeld.
1.48 vond ik online als de factor tussen los gestort en gestapeld.

Gemiddelde dichtheid 0.6 kg/dm3 maakt dus: 0.6 kg/dm3 * 2700 dm3 = 1600 kg.

Energie die je moderne houtkachel produceert bij 70% efficiëntie.
0.7 * 1600 kg * 4 kWh/kg = 4500 kWh thermisch.
In mijn vorige post had ik 25% van 13000 kWh geschat dus dan stook je nog net iets meer hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichV87
Misschien ook belangrijk is dat dat de verwarmingen op een éénpijpsysteem staan, verwarmingen beneden op 1 systeem in serie en degene boven op 1 systeem in serie.
Beneden

Boven:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Een warmtepomp zal meer liter CV water per minuut willen pompen.
Wat is de diameter van de leidingen tussen de radiatoren?

Dat afgifte systeem heeft relatief warm CV water nodig, lastig om exact advies te geven.

Hier heb ik eigenhandig een L/W gehangen en als ik in jouw huis zou wonen en het opnieuw zelf zou installeren dan zou ik er denk ik voor kiezen een gewone lage temperatuur 9 kW Panasonic te hangen, die kosten hier na subsidie +/- 1000 euro. En dan een paar elektrische kacheltjes erbij en het gewoon uitproberen in de winter.
Een veelgebruikt elektrisch kacheltje kan altijd nog vervangen worden door een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:09
MichV87 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:35:
[...]

Bedankt voor het advies!
Een echte Pellet CVketel met buffervat niet hoor, die gooit het grootste deel net het systeem in. enig nadeel is dat je de hopper af en toe met hout moet vullen en 1x per maand een kleine schoonmaak moet doen. Valt reuze mee qua werk. Verder hoef je dan niet veel aan te passen. Pellet CV kachel, buffervat en dat laatste aansluiten op je oude systeem. Voor in de zomer nog wat Heatpipes op het dak (nasst de solar) om je buffer op temperatuur te houden en dan is het best goed te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Je SWW kun je ook geheel loskoppelen met een warmtepompboiler. En ik geloof dat er modellen zijn die redelijk leuk samenwerken met Type D ventilatie.
MichV87 schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:04:

Wat een moeilijke materie seg, ik had mijn neus er misschien beter niet in gestoken 😅.

Ik ben wel zéér dankbaar voor jullie reacties!
Even doorbijten en je komt uit bij een veel betere passende oplossing dan je mogelijk anders uitgekomen was...
Teveel professionals in deze wereld adviseren vanuit wat er in hun magazijn staat in plaats van wat het beste voor de potentiële klant is -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
MichV87 schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:31:
Misschien ook belangrijk is dat dat de verwarmingen op een éénpijpsysteem staan, verwarmingen beneden op 1 systeem in serie en degene boven op 1 systeem in serie.
Beneden

Boven:
Hoeveel gelijkenissen met de woning van de ex schoonouders zijn er hier :X

Daar was alles 1-pijps aangesloten, maar aangepast naar 2 pijps, werk viel mee.
De Pellet CV die er daar neergezet is is overigens https://www.kwb.net/nl-nl...pelletketel/kwb-easyfire/

Het was niet goedkoop (3x zo duur als de olieketel vervangen, ex bijna lekke tank), maar wat er neergezet is door de installateur was wel erg mooi. Hopper van de ketel die automatisch gevuld werd vanuit silo. Bijna geen as productie. Geplaatst met buffervat en aangesloten op (bestaande) boiler. Omdat de Engelse regering 7pence/kWh subsidie geeft kon dit prima uit 8)7

25kW voor een woning die volgens Engels EPC 42.000kWh per jaar was incl SWW. (Dat is waar mijn realisatie dat CV systemen waanzinnig overgedimensioneerd uitgevoerd worden begonnen is.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MichV87 schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:31:
Beneden

Boven:
dat moet veranderen naar 2 pijps. en zorgen dat de radiatoren allemaal voetventielen hebben en er voldoende diameter toevoer hebben. warmtepompen drukken meer water door je radiatoren.

je warm water moet je gewoon scheiden en daar een losse warmtepomp voor nemen. een atlantic calypso split warmtepompboiler is een goede optie hiervoor. en als je de extra coil erin neemt kan je de "grote" warmtepomp eventueel de boiler laten meehelpen. of andersom zelfs.

D systeem maakt op het grote plaatje niet veel uit. mogelijk moet je deze netjes instellen zodat het neit harder loopt dan nodig is.
Bvanham schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:54:
[...]

Een echte Pellet CVketel met buffervat niet hoor, die gooit het grootste deel net het systeem in. enig nadeel is dat je de hopper af en toe met hout moet vullen en 1x per maand een kleine schoonmaak moet doen. Valt reuze mee qua werk. Verder hoef je dan niet veel aan te passen. Pellet CV kachel, buffervat en dat laatste aansluiten op je oude systeem. Voor in de zomer nog wat Heatpipes op het dak (nasst de solar) om je buffer op temperatuur te houden en dan is het best goed te doen.
pettets en al het gezeik wat daarbij hoort (je moet die meuk ook kopen, tijd is ook niet gratis) is duurder dan de gratis stroom die al van je dak komt. pelletkachels zijn leuk als je korte termijn kijkt, het word een stuk minder leuk als het onderhouden moet worden en de installatie word ouder, minder effcient en dingen gaan stuk, immers zit er een berg bewegende onderdelen in.

doorgaans is het dan beter als je met een groot buffervat gaat werken die overdag opgewarmt word als de zon schijnt om de rest van de dag/nacht door te komen. dan kan je het gros van je energiebehoefte uit de panelen halen wat gewoon "gratis" warmte is. of een accu plaatsen natuurlijk....
Ronald schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:19:
Teveel professionals in deze wereld adviseren vanuit wat er in hun magazijn staat in plaats van wat het beste voor de potentiële klant is -O-
dan zijn het geen professionals. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 12-12-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
flippy schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:55:

dan zijn het geen professionals. ;)
Dat klopt, maar zo profileren ze zich... En ze komen er bijna altijd mee weg... 🤬🤬🤬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:00:
[...]

Dat klopt, maar zo profileren ze zich... En ze komen er bijna altijd mee weg... 🤬🤬🤬
daarom huur je 1 persoon (meerdere is beter natuurlijk) in die alles bekijkt en adviseert en je laat iemand anders het erin zetten conform advies. als er geen winstbelang achter zit (immers verdienen ze niet meer door duurdere zooi te adviseren) kan je dat probleem redelijk opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ronald schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:19:
Veel consumenten vragen alleen een paar offertes aan, als je het op die manier doet zal inderdaad 100% adviseren wat in hun magazijn staat.

Tweakers adviseren overigens ook vaak wat ze zelf gekozen hebben en goede ervaringen mee hebben.
flippy schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:03:
[...]

daarom huur je 1 persoon (meerdere is beter natuurlijk) in die alles bekijkt en adviseert en je laat iemand anders het erin zetten conform advies. als er geen winstbelang achter zit (immers verdienen ze niet meer door duurdere zooi te adviseren) kan je dat probleem redelijk opvangen.
Dat kan best, maar veel consumenten zien er tegenop om een echte adviseur in te huren. Een klein beetje advies komt vanaf 1000 euro. En dan nog zal er al snel iets komen waar de adviseur goede ervaringen mee heeft, niet veel beter dan de meeste Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichV87
@flippy Leidingen van de verwarming opnieuw aansluiten is geen optie, we hebben geen kruipkelder en alle vloeren zijn net vernieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MichV87 schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:48:
@flippy Leidingen van de verwarming opnieuw aansluiten is geen optie, we hebben geen kruipkelder en alle vloeren zijn net vernieuwd.
dan moet je dus het hebben van volumestroom om de radiatoren gelijk te houden zodat de laatste ook nog wat doet.
niet einde van de wereld aangezien je toch meer volumestroom al hebt met een warmptepomp maar het is dan minder fijn in te regelen.

ben je al aan het kijken om de watertemperatuur en je brandervermogen te verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichV87
flippy schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:51:
[...]

dan moet je dus het hebben van volumestroom om de radiatoren gelijk te houden zodat de laatste ook nog wat doet.
niet einde van de wereld aangezien je toch meer volumestroom al hebt met een warmptepomp maar het is dan minder fijn in te regelen.

ben je al aan het kijken om de watertemperatuur en je brandervermogen te verlagen?
Ben net met de test begonnen, brander staat op zijn laagste vermogen 50°C en ik heb de thermostaat van 20° naar 22° gezet.

De brander heeft heel de dag nog niet moeten werken omdat we met de haard aan het verwarmen zijn, dus de verwarmingselementen staan koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de haard zal wel even uit moeten wil je testen.

mogelijk moet je wel even de pomp harder zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
In België lukt dit helaas niet meer maar een nul op de meter woning (en dat de energieleverancier me jaarlijks 400 euro betaald) is altijd leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgzYoFal0O6HpnwWYAFMGDYC11c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xcx5N22p1RKBoQvRbgKWh8xt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichV87
busscherski schreef op zondag 12 december 2021 @ 15:31:
In België lukt dit helaas niet meer maar een nul op de meter woning (en dat de energieleverancier me jaarlijks 400 euro betaald) is altijd leuk.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad leuk!

Maar mijn euro valt net dat je in de warmtepomp wel 5000kw elektriciteit moet steken en dat is ook ineens het maximum aan zonnepanelen wat ik mag leggen.
Dus is het eigenlijk warmtepomp + zonnepanelen wat je moet rekenen om je huis te verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichV87
Ondertussen al wat meer opgezocht over de warmtepompen en heb ik deze gekozen:

https://www.immotecshop24...07J3E5-Kompakt-7-kW-Gen-J

Met welke kosten dien ik nog rekening te houden als ik hem zelf zou plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichV87
Oplossing zou dan kunnen zijn:
Woning op 3 fase aansluiten
10kw zonnepanelen leggen
7kw panasonic warmtepomp
Warmtepompboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MichV87 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:37:
Hier ligt geen gas dus overstappen is geen optie tenzij we een gastank in de tuin laten zetten.
Maar dat doen we esthetisch gezien liever niet.
Je hebt nu toch ook een mazouttank in de tuin? Die zal je waarschijnlijk dan toch weg laten halen dan zou je er iets anders voor terug kunnen laten leggen. Je kan ook met gasflessen gaan werken. Dan moet je af en toe een fles verwisselen en laten bijvullen. Met pallets (wat sommigen noemen) zit je ook met bijvullen (hetzelfde als met gas) en ik denk dat de verbranding van gas een stuk schoner is dan van pallets.

Voor een warmtepomp hoeven je radiatoren hoeven niet per se vervangen te worden, maar dan moet je aan een model voor hoge temperaturen denken en die werken op dubbele vermogens van de lage temperatuur warmtepompen. Je huis moet wel heel goed geïsoleerd zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichV87
Marzman schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:29:
[...]

Je hebt nu toch ook een mazouttank in de tuin? Die zal je waarschijnlijk dan toch weg laten halen dan zou je er iets anders voor terug kunnen laten leggen. Je kan ook met gasflessen gaan werken. Dan moet je af en toe een fles verwisselen en laten bijvullen. Met pallets (wat sommigen noemen) zit je ook met bijvullen (hetzelfde als met gas) en ik denk dat de verbranding van gas een stuk schoner is dan van pallets.

Voor een warmtepomp hoeven je radiatoren hoeven niet per se vervangen te worden, maar dan moet je aan een model voor hoge temperaturen denken en die werken op dubbele vermogens van de lage temperatuur warmtepompen. Je huis moet wel heel goed geïsoleerd zijn.
Mazouttank is ondergronds, dus ik zou ze wel uit dienst moeten laten stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MichV87 schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:16:
Oplossing zou dan kunnen zijn:
Woning op 3 fase aansluiten
10kw zonnepanelen leggen
7kw panasonic warmtepomp
Warmtepompboiler
In België is er geen terugdraaiende teller meer sinds dit jaar. Dus of je heel veel aan de 10 kw zonnepanelen gaat hebben op het moment dat je die warmtepomp het hardste nodig hebt.
MichV87 schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:30:
[...]

Mazouttank is ondergronds, dus ik zou ze wel uit dienst moeten laten stellen.
Een gastank kan ook ondergronds, bijvoorbeeld https://okgas.nl/propaangastanks/ondergrondse-tank/

[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 12-12-2021 16:35 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Marzman schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:33:
[...]

In België is er geen terugdraaiende teller meer sinds dit jaar. Dus of je heel veel aan de 10 kw zonnepanelen gaat hebben op het moment dat je die warmtepomp het hardste nodig hebt.
Breng het dan wel even correct: Er is geen (overgangs)recht op saldering; wel recht op terugleververgoeding. Die zal lager zijn dan het lever tarief, maar een grote bak zonnepanelen kan dus wel degelijk de kosten van het winterverbruik deels op zich nemen.

Het maakt een (deels) L/L oplossing wel aantrekkelijk... De kosten van de airco in de zomer gebruiken is dan niet meer dan het teruglevertarief. En zo heeft ook deze maatregel 'ter bewustwording van energie gebruik' domweg een stimulerend effect op gebruik.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 12-12-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichV87
flippy schreef op zondag 12 december 2021 @ 15:07:
de haard zal wel even uit moeten wil je testen.

mogelijk moet je wel even de pomp harder zetten.
Test afgebroken vanwege een letterlijke koude douche en dat krijg ik - zelfs in de naam van wetenschap - niet verkocht aan mijn vrouw.

Volgens mij is de ketel al te ver heen om nog te kunnen vertrouwen op de instelcijfers.

Alle verwarmingen waren ondertussen wel warm geworden maar de thermostaat was nog niet gestegen.

Dus maw een nietszeggend experiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MichV87 schreef op zondag 12 december 2021 @ 17:08:
[...]

Test afgebroken vanwege een letterlijke koude douche en dat krijg ik - zelfs in de naam van wetenschap - niet verkocht aan mijn vrouw.

Volgens mij is de ketel al te ver heen om nog te kunnen vertrouwen op de instelcijfers.

Alle verwarmingen waren ondertussen wel warm geworden maar de thermostaat was nog niet gestegen.

Dus maw een nietszeggend experiment.
dat is jammer dat de ketel al zo ver heen is.

ik zou dan voor de veilige optie gaan en asap een warmtepompboiler (laten) neerzetten voor warm water en als directe drop in vervanger voor je verwarming even met een aanhanger naar duitsland om de MDC07H3E5 op te halen. vergeet niet een vuilafscheider erbij te bestellen. ;)
even opletten, de J is overal uitverkocht, dus een h-tje is ook goedkoper dus dat is de beste optie momenteel.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 12-12-2021 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
MichV87 schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:02:
Ondertussen al wat meer opgezocht over de warmtepompen en heb ik deze gekozen:

https://www.immotecshop24...07J3E5-Kompakt-7-kW-Gen-J

Met welke kosten dien ik nog rekening te houden als ik hem zelf zou plaatsen?
Ja dat zou mijn keuze zijn (ik heb een iets oudere 5 kW versie). Inderdaad een vuilafscheider nodig. En ik heb de officiele Panasonic internet module erbij (CZ‑TAW1) maar een echte Tweaker gebruikt daarvoor een Heishamon (iets meer dhz maar goedkoper en meer mogelijkheden).

Verder moet deze dus met 2 CV leidingen aangesloten worden op je CV systeem thuis. Bijvoorbeeld Uponor 25 met isolatie. En 2 YmVK 3x2.5 mm2 stroomkabels op 2 groepen in je meterkast. 2 16A groepen in je meterkast en als die vol is een extra groepenkastje met aardlek. En een dunne 2 aderige kabel voor verbinding met de kamerthermostaat / bedieningsunit. In geval van CZ-TAW1 of Heishamon een UTP kabel naar je modem of router (leg er voor de zekerheid maar 2).
Voor meer details, zie het topic dat hier over gaat.
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Omdat je krap zit met je afgiftesysteem zou ik denk ik (zoals ik zelf ook heb) kiezen voor een losse warmtepompboiler. (dan is je Panasonic 24 uur beschikbaar voor verwarming, hoeft hij niet af en toe een uurtje druk te zijn met SWW). Ik heb daarvoor een Atlantic Explorer v3 laten komen van Esanico uit Belgie toen de Nederlandse subsidie nog erg goed was. Maar afhankelijk van je mogelijkheden qua ruimte of luchtslang aansluitingen zijn er ook andere opties natuurlijk.

En voor de eerste winters 2 elektrische kacheltjes achter de hand houden voor het geval er toch een te hoge aanvoertemperatuur nodig is. In geval er een of meer kacheltjes vaak nodig is kun je die dan later alsnog vervangen door airco's. Voordeel is ook dat als de airco's meehelpen vanaf bijvoorbeeld 0 graden, dat je L/W warmtepomp niet voluit hoeft en daardoor een betere COP haalt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
Het bijkomend voordeel van per direct de WPB: 100% houtstook als overbrugging is denk ik een mogelijkheid... Niet handig, wel mogelijk.

Maar eerst de mazouttank leegstoken denk ik ;-)?

De radiatoren zijn eventueel nog te upgraden, of de huidige met fans, of met Jaga's van vergelijkbare afmetingen. Jaga's met fans kun je makkelijk de 7kW halen die dat model WP kan leveren.

Gewoon proberen is amper risico met de houtkachel, zolang je accepteert dat je wellicht nog wat moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@MichV87, wat is de status?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichV87
@busscherski We zijn voor zekerheid gegaan, wwz mazoutketel voor CV en warmtepompboiler voor warm water.
Deze zomer gaan we dan nog wat zonnepanelen leggen.

De kans dat onze verwarmingen niet voldoen voor een warmtepomp is reëel en dan moeten we ventilators of airco's plaatsen, aan dat avontuur willen we toch niet beginnen.
Als er binnen een jaar of 10 betere technologie op de markt is dan kunnen we nog overstappen met onze CV.

Allesinds was het een nuttige en boeiende oefening, ik heb veel bijgeleerd van jullie waarvoor dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja is ook zo. Maar verwacht niet teveel van betere technologie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@MichV87 je hebt in elk geval een weloverwogen keuze gemaakt in plaats van blind de mazoutketel te vervangen (y)

Dat is een hele toffe houding in dit verhaal, zouden er meer moeten doen.

Nu heb je de tijd en kun je stapje bij beetje de gegevens vergaren en aanpassingen doen zodat je over 10 jaar wel naar WP kan... Tegen die tijd zal ook de mazoutprijs wel onaantrekkelijk worden.. dat valt nu nog best mee in vergelijking tot gas (in Nederland in elk geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MichV87 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:17:
@busscherski We zijn voor zekerheid gegaan, wwz mazoutketel voor CV en warmtepompboiler voor warm water.

Als er binnen een jaar of 10 betere technologie op de markt is dan kunnen we nog overstappen met onze CV.

Allesinds was het een nuttige en boeiende oefening, ik heb veel bijgeleerd van jullie waarvoor dank!
Het is in jouw geval meer wat jij nog gaat doen aan je huis de komende 10 jaar, betere technologie dan een warmtepomp gaat er niet snel komen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Persoonlijk zou ik nu interesse hebben in vrij nauwkeurig bijhouden van het mazout verbruik... Dus even zitten zoeken hoe en wat... Kwam iets tegen dat van belang is in publieke gebouwen in België? Maar niet veel op huishoudelijk niveau.

Wellicht een idee om je in te verdiepen, @MichV87 ?
het zou je helpen proefondervindelijk een goede indicatie te krijgen hoeveel verwarming capaciteit je daadwerkelijk nodig gaat hebben.

Pagina: 1