NAS voor PLEX bibliotheek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Omaatjehenk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-01 11:36
Ik zoek een?
Ik zoek een NAS om series, films, foto's en muziek te kunnen streamen naar bijvoorbeeld TV, PC en mobiele apparaten. Momenteel gebruik ik een PLEX bibliotheek vanaf mijn desktop, graag zou ik deze bibliotheek op een NAS hebben staan.

Wat is je budget?
Er is geen vast budget, graag zou ik willen weten wat er minimaal nodig is om te voldoen aan de eisen om naderhand te kijken hoeveel dit dan zou kosten.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren voor merk, ik zou het echter wel prettig vinden als het systeem redelijk plug&play is. Momenteel gebruik ik PLEX omdat ik het zeer prettig vind werken, ik sta echter ook open voor alternatieven als dat de zoektocht makkelijker maakt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De NAS zal, zoals ik hierboven al heb beschreven, vooral gebruikt worden als opslag voor mijn PLEX bibliotheek. Enige vorm van RAID zou ik wel prettig vinden, dat ik niet bij het falen van 1 enkele schijf data kwijt ben. Mijn grootste vragen liggen rondom de rekenkracht van de NAS icm PLEX. Ik heb video 4K video (x265) bestanden welke ik momenteel moeiteloos vanaf mijn desktop op mijn TV (LG C1) afspeel met de PLEX app op de TV. Nu lees ik na veel googlen vaak dat het transcoderen van de video problemen kan opleveren bij een NAS. Graag zou ik op dit vlak hulp willen om voor deze doeleinden de juiste NAS te vinden (of misschien zelf een dedicated systeem te bouwen).

Wat betreft opslag zou ik graag 24TB+ aan bruikbare opslag willen (het liefst waarbij het toevoegen van een extra schijf, mocht het in de toekomst nodig zijn, ook mogelijk is).

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Een Synology DS-920+ met 4x8TB voldoet aan je wensen. Je kan er nog een extern cabinet met 5 extra disks aan hangen.
Of optioneel een DS-1520+, daar kunnen meteen 5 schijven in met uitbreiding met 2x5 indien gewenst.

[ Voor 30% gewijzigd door Microkid op 11-12-2021 13:22 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Omaatjehenk
Dank voor het snelle antwoord.

Als ik specifiek naar de Synology DS-920+ en DS-1520+ zoek icm met Plex en 4K HEVC 10bit bestanden kom ik toch wel wat verontrustende artikelen tegen. Gezien de NAS in mijn geval (door direct af te spelen op de TV) alle transcoding zou moeten doen, de NAS dit simpelweg niet trekt.

Ik kan natuurlijk de NAS benaderen via mijn desktop en vanaf daar streamen, maar mijn doel is direct vanaf de NAS naar de TV te streamen in 4K HDR (x265) zonder enig issue.

• Microkid

Microkid

Smile

Waarom zou je transcoderen? Kan je TV deze media niet zelf afspelen? Of heb je geen mediaspeler die dit kan?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Omaatjehenk
Dat is dus eigenlijk exact waar ik niet zeker van ben. Wanneer zal Plex gaan transcoden? Kan de Synology 4K HEVC 10bit native afspelen via Plex of zal het dit eerst converteren?

Op dit moment heb ik geen dedicated mediaspeler die dit kan (op dit moment gebruik ik simpelweg mijn desktop).

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-01 20:44
Als je 4K HEVC vanaf een NAS wilt transcoderen kan ik je zeggen dat dit niet fatsoenlijk gaat werken. Dit is veelal te zwaar. Zorg ervoor dat je het direct zonder transcodeen kan afspelen op je TV. Een losse media speler dus of als je TV het ondersteund daar een app op zetten zoals kodi o.i.d.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Microkid

Microkid

Smile

Omaatjehenk schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:35:
Dat is dus eigenlijk exact waar ik niet zeker van ben. Wanneer zal Plex gaan transcoden? Kan de Synology 4K HEVC 10bit native afspelen via Plex of zal het dit eerst converteren?

Op dit moment heb ik geen dedicated mediaspeler die dit kan (op dit moment gebruik ik simpelweg mijn desktop).
Het beste is om je NAS alleen als opslagdoos te gebruiken. Dat werkt het best. Ik gebruik zelf een DS920+ waar de films op staan, die ik via een Dune mediaspeler afspeel. Laat de Dune dus maar het rekenwerk doen :)

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-12-2025
Probeer anders is unraid.
Zeker aangezien je zelf al zegt dat je een vorm van raid wilt gebruiken, en later wilt je opslag grootte wilt uitbreiden.

Unraid kan je goed icm Plex gebruiken, evt. Een videokaart toevoegen voor transcoding (of de igpu gebruiken) en je bent lekker onderweg.

Kwam plug-and-play zit je relatief goed denk ik? Het is geen out of the box kastje. Maar iedere (oude) computer zou het kunnen doen.

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-01 22:44
Het enige dat je nas zou kunnen transcoden is het geluidsspoor. Met het beeld moet je dat ecbt niet willen en dat heb ik mij dan ook uitgezet. Het belast je cpu meteen op 99% en de prestaties zijn ook niet wat het moet zijn.

Als je 4k HEVC 10BIT wilt afspelen neem ik aan dat je tv dit ook kan en dan zou er geen probleem moeten zijn. Met transcoden ga je de kwaliteit verlagen en dan kun je beter je bronbestand aanpassen

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

• Omaatjehenk
Bedankt voor alle reacties
demonic schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:36:
Probeer anders is unraid.
Zeker aangezien je zelf al zegt dat je een vorm van raid wilt gebruiken, en later wilt je opslag grootte wilt uitbreiden.

Unraid kan je goed icm Plex gebruiken, evt. Een videokaart toevoegen voor transcoding (of de igpu gebruiken) en je bent lekker onderweg.

Kwam plug-and-play zit je relatief goed denk ik? Het is geen out of the box kastje. Maar iedere (oude) computer zou het kunnen doen.
Ik heb nog een oude PC staan, hier staat nu alle data op die ik graag op een NAS zou willen hebben. De grootste reden is dat een PC toch wel veel meer stroom verbruikt dan een dedicated NAS. Zeker als hier een GPU in mee draait.
Marcievg schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:12:
Het enige dat je nas zou kunnen transcoden is het geluidsspoor. Met het beeld moet je dat ecbt niet willen en dat heb ik mij dan ook uitgezet. Het belast je cpu meteen op 99% en de prestaties zijn ook niet wat het moet zijn.

Als je 4k HEVC 10BIT wilt afspelen neem ik aan dat je tv dit ook kan en dan zou er geen probleem moeten zijn. Met transcoden ga je de kwaliteit verlagen en dan kun je beter je bronbestand aanpassen
Het liefst laat ik de NAS helemaal niets transcoderen en speel ik alles op bronkwaliteit. Maar ik hoor nogal eens dat (bijvoorbeeld) het aanzetten van subtitles het transcoderen van Plex automatisch kan triggeren. Mijn TV kan 10bit HEVC afspelen, dit doe ik nu regelmatig via mijn desktop zonder te hoeven transcoderen.

Om even samen te vatten:

Een Synology DS-920+ (of 1520+) als pure data opslag, en alles op bronkwaliteit afspelen zonder transcoderen is een mogelijkheid, hiervoor zou ik geen extra mediaspeler nodig hebben.

Als het transcoderen toch wordt getriggered bij bijvoorbeeld subtitles en ik ervaar stutters, dan zal ik mogelijk een extra mediaspeler moeten aanschaffen (dat is natuurlijk ook geen ramp, maar minder apparatuur met hetzelfde resultaat is natuurlijk altijd prettiger),

Ik kan mijn oude PC gebruiken als "NAS" maar dit zal waarschijnlijk wel veel meer energie verbruiken, maar bespaart me dan wel weer de aankoop van een NAS.

• Marcievg
@Omaatjehenk als je .srt subtitle hebt zal er geen transcoding zijn. Met .pgs zul je dit wel hebben, maar die transcoding is bij een enkele stream goed op te vangen

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-01 11:02
Wat zijn de minimale specificaties van een NAS, als deze alleen gebruikt wordt om 4K films af te spelen via mijn Shield?
Ik dacht dat een externe hdd aansluiten aan de Shield ook simpelweg kon, maar dat vraagt nogal wat aanpassingen.
Indien een simpele NAS bv Synology DS118 beter is, dan wil ik zoiets wel kopen en dan bv de hdd uit deze
https://www.amazon.de/dp/...=nl_NL&tag=peppercom09-21 halen en in de NAS zetten.
Wat denken jullie?
Ik weet dat ik dan geen backup heb, maar dat vind ik niet zo'n probleem, want alleen films en series staan er op.

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:01
Je kunt ook nog even in Het grote zuinige server topic - deel 3 gaan neuzen, Plex komt daar geregeld voorbij :). Als bonus krijg je ook nog wat mee over zuinig zijn :+. Fullhd transcoden (naar remote) middels de iGPU van een G4560 werkt hier top :D.

Oh btw, ik stream (lokaal, geen transcode) op een pricewatch: LG OLED65C8PLA Zwart waarbij 4K 10 bit geen probleem is. De bitrates weet ik niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Vokx op 20-12-2021 20:15 ]

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 21:57
doggy1 schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:07:
Wat zijn de minimale specificaties van een NAS, als deze alleen gebruikt wordt om 4K films af te spelen via mijn Shield?
Ik dacht dat een externe hdd aansluiten aan de Shield ook simpelweg kon, maar dat vraagt nogal wat aanpassingen.
Indien een simpele NAS bv Synology DS118 beter is, dan wil ik zoiets wel kopen en dan bv de hdd uit deze
https://www.amazon.de/dp/...=nl_NL&tag=peppercom09-21 halen en in de NAS zetten.
Wat denken jullie?
Ik weet dat ik dan geen backup heb, maar dat vind ik niet zo'n probleem, want alleen films en series staan er op.
Ik gebruik een DS118 met Plex daarop en kan prima 4K dolby vision streamen. Op het moment dat de NAS het rekenwerk(transcoderen) moet gaan doen, zelfs bij 1080p, dan stort die compleet in. Dus ook ik heb het uitgezet.

Het streamen gebeurt nu naar een Android televisie (55 inch). Straks komt er in de woonkamer een TV te staan (77 inch) waar ook een Shield Pro komt. Ben er nog niet over uit of ik die dan in ga richten als server. Maar tot zover gaat het prima.

Als ik echt iets graag wil zien en PLEX kan het niet transcoden, doe ik dit op mijn PC met HandBrake https://handbrake.fr/.

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-01 11:02
Ik speel mijn 4K films af met Kodi op de Shield en dat gaat goed, maar ik wil mijn "oude" WD mycloud mirror nas vervangen, want ik wil grotere opslag. Vandaar mijn vraag.
Als ik je goed begrijp is een"simpele"Synology al voldoende.

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 21:57
doggy1 schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:22:
Ik speel mijn 4K films af met Kodi op de Shield en dat gaat goed, maar ik wil mijn "oude" WD mycloud mirror nas vervangen, want ik wil grotere opslag. Vandaar mijn vraag.
Als ik je goed begrijp is een"simpele"Synology al voldoende.
Oh sorry, niet goed begrepen. Dan denk ik dat het meer dan prima moet werken, tenzij iemand anders een andere mening heeft :).

• Marcievg
Diversity schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:25:
[...]

Oh sorry, niet goed begrepen. Dan denk ik dat het meer dan prima moet werken, tenzij iemand anders een andere mening heeft :).
Eigenlijk wel. Als je zorgt dat er geen transcoding is zal de nas alleen maar de data hoeven aanleveren zoals het bronbestand is.

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-01 20:07
Aansluitend bij bovengenoemde: ik heb een zelfbouwnas met een ryzen 7 5800x. Voor een nas natuurlijk buitengewoon krachtig. Hier draai ik Proxmox op met verschillende containers en virtual machines. Eén van deze containers is een plex server.

Deze plex server heeft bijna de hele cpu tot zijn beschikking als hij moet transcoderen. Bij het transcoderen van 4k 10bit hvec naar 1080p wordt de cpu ca 70-80% gebruikt. Overigens is transcoderen naar een lagere resolutie minder cpu intensief. En van 4k naar 4k transcoderen is natuurlijk ook niet cpu intensief.

Samemgevat: tenzij je heel veel power hebt is 4k transcoderen niet handig. Ik denk niet dat veel kant-en-klare nassen hier geschikt voor zijn.

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-01 11:52
Microkid schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:04:
Een Synology DS-920+ met 4x8TB voldoet aan je wensen. Je kan er nog een extern cabinet met 5 extra disks aan hangen.
Of optioneel een DS-1520+, daar kunnen meteen 5 schijven in met uitbreiding met 2x5 indien gewenst.
Ook ik zoek naar een NAS om video's van af te kunnen streamen en ik kwam deze topic met jouw antwoord tegen. Ik beschik, in tegenstelling tot de TS, wel over een apparaat dat het decodeerwerk kan doen. In dit geval een Apple TV 4K 2021 model.

Heb wel een vraagje: gebruiken jullie een dergelijke NAS bekabeld of is dit ook via WiFi goed te doen? Zowel mijn router als mijn Apple TV beschikken over WiFI 6. Disney+ en Netflix streamen gaan goed. Nooit gezien dat er gebufferd werd. Ik snap dat deze NAS geen WiFi module heeft. Maar het komt uiteraard in het netwerk te hangen middels een kabel naar een switch, allen netjes geïnstalleerd in de meterkast. Echter is het een gedoe in mijn huis om een LAN kabel te trekken naar de woonkamer en zoek ik iets dat ook met WiFi werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door mustisen op 08-01-2022 20:46 ]

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:54
[b]ZatarraNL in "NAS voor PLEX bibliotheek"Samemgevat: tenzij je heel veel power hebt is 4k transcoderen niet handig. Ik denk niet dat veel kant-en-klare nassen hier geschikt voor zijn.
Eigenlijk zijn veel Plexers qua hardware de laatste 3-4 jaar op zoek naar de heilige graal wat betreft die 4K HDR/DV ISO die ze net geplukt hebben te kunnen transcoden naar hun gsm om toilet te kunnen kijken. Met recente Intels met QuickSync lukt dat al aardig, meerdere (4+) streams zelfs.

Echter zijn dan de kleuren nog altijd kaput ondanks ontwikkelingen rond tonemapping.

Dus daarom dit pijnlijke advies: Download die ISO van 74GB die perfect past op jouw persoonlijke superdikke thuisbioscoopsysteem. En als je die ook op andere schermen wil kijken: Download dan daarnaast ook de 1080-ISO van 2GB die elk apparaat gewoon rechtstreeks kan afspelen of waar je cheapo processor eens mee lacht bij het transcoden.

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:54
mustisen schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:39:
[...]Heb wel een vraagje: gebruiken jullie een dergelijke NAS bekabeld of is dit ook via WiFi goed te doen?
Ik kijk regelmatig via WiFi. Lijkt me geen probleem te zijn als de verbinding goed is. Buffering = vriend

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:26
ndonkersloot schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:42:
Als je 4K HEVC vanaf een NAS wilt transcoderen kan ik je zeggen dat dit niet fatsoenlijk gaat werken. Dit is veelal te zwaar. Zorg ervoor dat je het direct zonder transcodeen kan afspelen op je TV. Een losse media speler dus of als je TV het ondersteund daar een app op zetten zoals kodi o.i.d.
dat gaat sowieso niet op een HD maar daar moet je een SSD voor hebben heeft niets met de NAS te maken.

Maar je hoeft idd niet te transcoderen.
Je kan echter beter gewoon een PC inrichten voor dit ipv een NAS.

Wat is de meerwaarde van een NAS waar je helemaal niets van gebruikt omdat PLEX een aparte applicatie is die helemaal niet op een NAS hoeft te draaien
Pagina: 1