Ik ben bezig te evalueren wat ik aan ons huis ga doen qua duurzame energie.
Isolatie:
Huis is uit 2007, met de prima isolatie van die tijd. Daar ben ik dus niet van plan iets aan te doen.
Ventilatie:
Ventilatie gebeurt op dit moment met een StorkAir WHR 90, deze is luidruchtig en heeft wat mij betreft niet genoeg debiet.
Ik heb de WTW op zolder ombouwd met een kast met deur waar ook de CV en de wasmachine in staat.
Tevens heb ik dempers tussen de WTW en de vast kanalen geplaatst en ik heb nog dempers in de leidingen geplaatst. Dat scheelt een hoop qua geluid, maar je hoort toch nog een hoop door de leidingen.
Begane grond:
- afvoer in de WC (4 m3)
- 2x afvoer in de open keuken (9 m3 x2)
- 3x aanvoer in het midden van de woonkamer (6 m3 per stuk)
1e verdieping:
- elke slaapkamer een aanvoer, dichtbij de deur (10 m3 per stuk)
- een afvoer in de badkamer (20 m3)
2e verdieping:
- geen ventilatie
Totaal aanvoer: 48 m3
Totaal afvoer: 42 m3
Dit is op de laagste stand van de WTW gemeten met een PM6252B.
De meting moet ik nog een keer herhalen, want er is geen balans, dus er stond ergens iets open.
En tevens heb ik sindsdien die dempers geplaatst.
Idee zou zijn de Stork te vervangen door een stiller type met meer debied.
Zou graag minimaal 50 m3/h op de slaapkamers hebben, zonder te veel geruis.
Nu zetten we hem op stand 3, hebben we te veel geruis en maar 30 m3/h.
Verwarming:
Verwarming gebeurt door middel van CV ketel en standaard radiatoren. Woonkamer heeft nog een gashaard voor de sfeer die misschien 30 per jaar aan gaat in de winter. Wegens kleine kinderen wil ik op dit moment niet over op vloerverwarming. Dus de keuze is dan een hybride warmtepomp.
CV ketel is van 2007, nooit problemen mee, maar misschien moet hij ook meteen vervangen worden.
Zonnepanelen: (foto aan het einde van de dag)
:fill(white):strip_exif()/f/image/29AEmIbIWFSBN9o71d8lbwIC.png?f=user_large)
Ik heb twee offertes ontvangen voor zonnepanelen. Een van APsolar en een van Jansen. Beide voor een oost -west opstelling. Ons huis ligt 15 graden uit het lood met het zuiden. De westkant is daardoor langer belicht. Hellingshoek van het dak is 45 graden voor oost (vlak
en west (vlak C). Volgens de tabel van Hespul kom ik daarmee op 87% efficiency voor west en zo'n 74% voor oost.
West: (let niet op de maten, die zijn te precies, snel in viso getekend)
/f/image/FUSjyUI22XMXQiCk3OgxBEfH.png?f=fotoalbum_large)
Oost:
/f/image/cLIZS4jTuH24OyAJhLwO6eAo.png?f=fotoalbum_large)
Jansen komt met 24 panelen DMEGC 330 Wp (7920 Wp), SolarEdge SE6k 3-fase met 24 optimizers P505 voor 9200.
APsolar komt met 24 panelen JaSolar 325 Wp (7800 Wp), GoodWe 8000-DT 3-fase voor 6800 ex.
Panelen met meer opbrengst passen op west niet 3x onder elkaar, deze types passen net wel.
De offertes zijn redelijk gelijk aan elkaar (als je die optimizers weglaat) en liggen zo'n 1500 boven de prijzen op solar-outlet of winkelman inclusief installatie daar.
Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar Jansen (zonder optimizers) omdat die ook de WTW, warmtepomp en warmteboiler zouden kunnen doen.
Subsidie mogelijk: BTW terug
Zonneboiler:
Ik overweeg een zonneboiler op zuid (vlak A) te plaatsen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/L4ozbu1rDBP3hr9rQo1NLRLt.png?f=user_large)
Het dakoppervlak daar is vrij klein, maar er passen net 4 panelen denk ik.
Hier heb ik verder nog niet naar gekeken en nog geen offertes ontvangen.
Subsidie mogelijk: +/- 1000 euro
Warmtepomp:
Ik overweeg een hybride warmtepomp omdat ik nog niet van het gas af kan/wil.
Hier heb ik verder nog geen details over, zoek ik nog verder uit.
De buitenunit kan op de bijkeuken komen te staan (D), dichtstbijzijnde raam is daar van de badkamer, dus qua geluid zou het mee moeten vallen hoop ik...
Subsidie mogelijk: +/- 2000 euro
Vragen:
- WTW, iemand advies voor een type? Liefst dus gewoon plug-en-play op dezelfde plek, maar dan meer power en minder noise.
- WTW, de zolder is nu niet geventileerd, kan ik gewoon een aftakking maken aan de leiding en op zolder ook ergens afzuigen?
- WTW, ik zou hier ook heel graag af willen van de houtstooklucht van de buren, is daar nog wat aan te doen? Koolfilters lees ik over, heeft iemand daar ervaring mee?
- Zonnepanelen, optimizers inderdaad onzin?
- Zonnepanelen, hoe zijn de gegeven prijzen van de offertes?
- Warmtepomp, ons huishuiden is 2 volwassenen en 3 kinderen. Wat zou een goede dimensionering zijn voor de warmtepomp?
- Warmtepomp, is mijn inschatting correct dat we niet wegkomen met alleen een warmtepomp vanwege het gebrek aan vloerverwarming? En dat we daardoor dus nog aan een CV vastzitten?
- Warmteboiler, is dat nog de moeite waard als er al een warmtepomp komt?
- Zou warmtepomp + warmteboiler genoeg zijn om toch gasloos te kunnen?
Alvast respect voor wie het helemaal door heeft gelezen
En ik stel elke hulp op prijs.
Isolatie:
Huis is uit 2007, met de prima isolatie van die tijd. Daar ben ik dus niet van plan iets aan te doen.
Ventilatie:
Ventilatie gebeurt op dit moment met een StorkAir WHR 90, deze is luidruchtig en heeft wat mij betreft niet genoeg debiet.
Ik heb de WTW op zolder ombouwd met een kast met deur waar ook de CV en de wasmachine in staat.
Tevens heb ik dempers tussen de WTW en de vast kanalen geplaatst en ik heb nog dempers in de leidingen geplaatst. Dat scheelt een hoop qua geluid, maar je hoort toch nog een hoop door de leidingen.
Begane grond:
- afvoer in de WC (4 m3)
- 2x afvoer in de open keuken (9 m3 x2)
- 3x aanvoer in het midden van de woonkamer (6 m3 per stuk)
1e verdieping:
- elke slaapkamer een aanvoer, dichtbij de deur (10 m3 per stuk)
- een afvoer in de badkamer (20 m3)
2e verdieping:
- geen ventilatie
Totaal aanvoer: 48 m3
Totaal afvoer: 42 m3
Dit is op de laagste stand van de WTW gemeten met een PM6252B.
De meting moet ik nog een keer herhalen, want er is geen balans, dus er stond ergens iets open.
En tevens heb ik sindsdien die dempers geplaatst.
Idee zou zijn de Stork te vervangen door een stiller type met meer debied.
Zou graag minimaal 50 m3/h op de slaapkamers hebben, zonder te veel geruis.
Nu zetten we hem op stand 3, hebben we te veel geruis en maar 30 m3/h.
Verwarming:
Verwarming gebeurt door middel van CV ketel en standaard radiatoren. Woonkamer heeft nog een gashaard voor de sfeer die misschien 30 per jaar aan gaat in de winter. Wegens kleine kinderen wil ik op dit moment niet over op vloerverwarming. Dus de keuze is dan een hybride warmtepomp.
CV ketel is van 2007, nooit problemen mee, maar misschien moet hij ook meteen vervangen worden.
Zonnepanelen: (foto aan het einde van de dag)
:fill(white):strip_exif()/f/image/29AEmIbIWFSBN9o71d8lbwIC.png?f=user_large)
Ik heb twee offertes ontvangen voor zonnepanelen. Een van APsolar en een van Jansen. Beide voor een oost -west opstelling. Ons huis ligt 15 graden uit het lood met het zuiden. De westkant is daardoor langer belicht. Hellingshoek van het dak is 45 graden voor oost (vlak
West: (let niet op de maten, die zijn te precies, snel in viso getekend)
/f/image/FUSjyUI22XMXQiCk3OgxBEfH.png?f=fotoalbum_large)
Oost:
/f/image/cLIZS4jTuH24OyAJhLwO6eAo.png?f=fotoalbum_large)
Jansen komt met 24 panelen DMEGC 330 Wp (7920 Wp), SolarEdge SE6k 3-fase met 24 optimizers P505 voor 9200.
APsolar komt met 24 panelen JaSolar 325 Wp (7800 Wp), GoodWe 8000-DT 3-fase voor 6800 ex.
Panelen met meer opbrengst passen op west niet 3x onder elkaar, deze types passen net wel.
De offertes zijn redelijk gelijk aan elkaar (als je die optimizers weglaat) en liggen zo'n 1500 boven de prijzen op solar-outlet of winkelman inclusief installatie daar.
Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar Jansen (zonder optimizers) omdat die ook de WTW, warmtepomp en warmteboiler zouden kunnen doen.
Subsidie mogelijk: BTW terug
Zonneboiler:
Ik overweeg een zonneboiler op zuid (vlak A) te plaatsen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/L4ozbu1rDBP3hr9rQo1NLRLt.png?f=user_large)
Het dakoppervlak daar is vrij klein, maar er passen net 4 panelen denk ik.
Hier heb ik verder nog niet naar gekeken en nog geen offertes ontvangen.
Subsidie mogelijk: +/- 1000 euro
Warmtepomp:
Ik overweeg een hybride warmtepomp omdat ik nog niet van het gas af kan/wil.
Hier heb ik verder nog geen details over, zoek ik nog verder uit.
De buitenunit kan op de bijkeuken komen te staan (D), dichtstbijzijnde raam is daar van de badkamer, dus qua geluid zou het mee moeten vallen hoop ik...
Subsidie mogelijk: +/- 2000 euro
Vragen:
- WTW, iemand advies voor een type? Liefst dus gewoon plug-en-play op dezelfde plek, maar dan meer power en minder noise.
- WTW, de zolder is nu niet geventileerd, kan ik gewoon een aftakking maken aan de leiding en op zolder ook ergens afzuigen?
- WTW, ik zou hier ook heel graag af willen van de houtstooklucht van de buren, is daar nog wat aan te doen? Koolfilters lees ik over, heeft iemand daar ervaring mee?
- Zonnepanelen, optimizers inderdaad onzin?
- Zonnepanelen, hoe zijn de gegeven prijzen van de offertes?
- Warmtepomp, ons huishuiden is 2 volwassenen en 3 kinderen. Wat zou een goede dimensionering zijn voor de warmtepomp?
- Warmtepomp, is mijn inschatting correct dat we niet wegkomen met alleen een warmtepomp vanwege het gebrek aan vloerverwarming? En dat we daardoor dus nog aan een CV vastzitten?
- Warmteboiler, is dat nog de moeite waard als er al een warmtepomp komt?
- Zou warmtepomp + warmteboiler genoeg zijn om toch gasloos te kunnen?
Alvast respect voor wie het helemaal door heeft gelezen
En ik stel elke hulp op prijs.
/f/image/55kKsZIgQxuVWjMVw3g901or.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BhMFS60VHA34WAuV6oieTx5E.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xc59s17cUeFWMXzRtYMDo7P4.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZSHL3uZqezUnCQuS16KyD84U.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/28n44jMlTnXnFxeUm4Oysis7.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ADBzbXdKanLUhfe2CrV6NFHl.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/eJdVuEjJ6YgoyoBbMBI3qHsu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Yx95cjSL2yQ3G8j5lR2JrG0w.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uDPDM55rkq87OAGICgSCIXtF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FcS7j9t6gL1FLmITfQ7DdaGD.jpg?f=fotoalbum_large)