Input verbeterpunten toetsenborden-categorie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Naar aanleiding van comments onder de Keychron-review is er de wens om de PW-categorie 'Toetsenborden' onder handen te nemen en te verbeteren. Daar is in de loop van 1Q22 (tussen januari en maart volgend jaar dus ;) ) ruimte voor. Om dat zo efficient mogelijk te laten verlopen, wou ik even een inventarisatie-topic aanmaken, waarin je kunt aangeven wat je wensen voor verbetering voor de categorie zijn. Let wel, wensen... ik denk niet dat onze PW-medewerkers elke niche-wens kunnen honoreren, sowieso moeten de specs er ook wel zijn. Dus of een stabilizer gelubed is of niet wordt lastig spec'en :)
Als voorzetje even de feedback uit de discussie onder de review:
• selecteren op formaten (TKL, 60%, 75% etc
• filter voor hot-swappable switches
• spec / filter voor materiaal keycaps (abs of pbt)
• materiaal toetsenbord-behuizing (abs / aluminium) (indien gespec'ed)
• filter voor mediatoetsen / extra toetsen ja/nee
• ondersteund OS (Mac/Win/Linux)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 08:42
Heel bericht geschreven, maar nu alles maar even opgesomd. Van alles dat te binnen schiet. Niet per se waarop ik allemaal zou filteren, maar wellicht anderen wel.
  • Verbinding: Draadloos, kabel, beide
  • Bluetooth versie
  • Layout (Qwerty, Dvorak/Workman/... - ivm gevoelspuntjes F&J)
  • Backlight (RGB/White/Geen)
  • USB-aansluiting (Type A/C/anders)
  • Accuformaat
  • Gewicht? 8)7
  • ISO/ANSI/Anders
  • Firmware is te wijzigen
  • Firmware is te configureren
Valt een split keyboard onder formaat, cq 40/65/70/tkl?

Ik noem nu gewoon van alles op dat te binnen schiet waarop gefilterd kan worden. Wellicht dat we een poll moeten doen, na inventarisatie van wensen, waarop men 3-5 items kan selecteren wat zij de belangrijkste filters vinden. Inderdaad, er zitten een hoop niche filters tussen en wellicht helpt zo'n poll.

[ Voor 94% gewijzigd door Sjeefr op 10-12-2021 10:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-04 08:56
alvast een aantal suggesties voor filter catagorien van keyboards:
-------------
Type keyboard:
zoals:
-Split
-ergonomisch
- 104 key [standaard keyboard met numpad]
- tenkeyless (TKL).
-1 handed
- overig
---------------
voor de type mechanische keyboards

een optie om te filteren op merk van mechanische key's [hierdoor hoef je bv niet alle cherry key's apart te selecteren, om alleen cherry keyboards te zien]

een filter om te sorteren op type Key [Linear, tactile, clicky, other [other zijn keys die onder geen van de 3 standaard types vallen]]

filteren op Soort mechanische key: {optisch, mechanisch, overig}

Filteren op activation-force [slider]

Hotswappable keys: YES/NO/Semi
-----------------

Voor firmware [zou gebaseerd zijn op review moeten zijn]
Plug"N"Play macro's. dus dat je een macro in het keyboard kan zetten en deze kan gebruiken op een andere PC, zonder firmware nodig the hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door darknessblade op 10-12-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geencookies
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 14:46
En bij draadloos misschien ook bluetooth of dongle? En qua size 60% naast tkl of full en zo lijkt me ook wel iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimtofoes
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-01-2024
Er staan een hoop handige specs om op te kunnen filteren in het grote mechanische toetsenborden topic, vooral in deze afbeelding:

https://tweakers.net/i/7Y...Xrrphn1a.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcanekitten
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-10-2024
Misschien een beetje off topic maar zeker relevant. Ik had laastst ook @Mooijekind een mail erover gestuurd. Het feit dat alle keyboards vaak niet in pricewatch staan uberhaubt. Zeker van een merk zoals Keychron en om die toe te voegen als normaal tweaker zijnde moet je dus of het handmatig per switch type / switch brand alles opnieuw invullen of moet je alles bij de EAN, SKU en de gewijzigde spec invullen bij de comments voor elke variatie van het keyboard en dan de taak bij de crew member leggen.

Zou het mogelijk zijn dat dit, het meerenmaal toevoegen van het zelfde keyboard met alleen andere switches, ook mogelijk wordt om iets te versimpelere en toe te voegen aan de form page.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-03 17:50
Software ondersteuning:
[geen - proprietary - QMK/VIA (open source)] OF [Ja / Nee]

Lijkt me een goede om toe te voegen.
Zeker voor het maken van eigen indelingen op wat kleinere toetsenborden is het ondersteunen van (goede) software belangrijk. Dit zou voor sommige toetsenborden ook belangrijker kunnen zijn dan de Qwerty/Dvorak/Workman indelingen, die kun je (met de juiste software) immers zelf instellen.
De meeste goedkope borden (waaronder deze keychron) hebben geen ondersteuning, waardoor je opgescheept zit met bijv een vaste RGB toets. Of pgup/pgdn ipv de home/end die je liever zou hebben.
Veel mid-tier en 'gamer' toetsenborden hebben software van de fabrikant (wat voor- of juist erg nadelig kan zijn, bijv de software van epomaker is vrij erbarmelijk). Het kan ook wel nog verschillen of je alleen macrotoetsen aan kunt passen, of ook echt de hele layout van qwerty in dvorak of workman zou kunnen veranderen.
Keychron's Q1 en veel niche en high-tier toetsenborden hebben ondersteuning voor open source QMK (en bijhorende configuratie VIA). Die software is vrij diepgaand (iets van 32 layers kun je instellen, en alle toetsen) en inmiddels wel echt een soort 'industry standard' geworden, dus zou mijn inziens wel een aparte categorie kunnen zijn IPV 'software? Ja/nee'.

Daarnaast, er zijn ook toetsenborden (Logitech bijv) die via 2.4Ghz draadloos verbinden of via alle drie (2.4ghz, kabel en bt). Misschien een algemene 'verbindingen' filter waar Bluetooth versie zit ingebakken? Aantal gepairde apparaten zou evt ook interessante toevoeging zijn als Bluetooth versie apart blijft.

[ Voor 60% gewijzigd door Excalibaard op 10-12-2021 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-04 08:56
Arcanekitten schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:59:
Misschien een beetje off topic maar zeker relevant. Ik had laastst ook @Mooijekind een mail erover gestuurd. Het feit dat alle keyboards vaak niet in pricewatch staan uberhaubt. Zeker van een merk zoals Keychron en om die toe te voegen als normaal tweaker zijnde moet je dus of het handmatig per switch type / switch brand alles opnieuw invullen of moet je alles bij de EAN, SKU en de gewijzigde spec invullen bij de comments voor elke variatie van het keyboard en dan de taak bij de crew member leggen.

Zou het mogelijk zijn dat dit, het meerenmaal toevoegen van het zelfde keyboard met alleen andere switches, ook mogelijk wordt om iets te versimpelere en toe te voegen aan de form page.
IDD bv de Xbows toetsenborden:
zoals:
pricewatch: X-Bows Ergonomic

Deze zijn gewoon bij Ergowerken te koop [momenteel lange levertijd, van 1-2 maanden]

Ergowerken is wel een partner van tweakers, als ik bij andere producten kijk, zie ik soms ergowerken er toch tussen staan.

Veel van hun producten waaronder, mechanisch ergonomische keyboards staan idd niet in de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:40
Materiaal backplate
Bijvoorbeeld op Aluminum, Brass, Polycarbonate, Carbon Fiber

Misschien dat het een beetje niche is, maar ik zou hier persoonlijk wel op willen kunnen filteren.

Soort stabilizer
Bijvoorbeeld op Cherry screw-in, Cherry PCB-mount, Gateron PCB-mount, Gateron screw-in

Je kan nu al filteren op het soort switch bijvoorbeeld Gateron blue of Cherry red etc.., een categorie er bij voor de stabilizers lijkt mij ook wel wenselijk. Ik zou Mechaniek (toetsen) hernoemen naar Mechaniek (switches) en dan Mechaniek (stabilizers) toevoegen.

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 14:10
Bij verbinding graag ook onderscheid tussen bluetooth (protocollen) en dongles want als je een wireless keyboard zoekt maar juist niet bluetooth wordt anders nog steeds moeilijk (bluetooth lag en instabiel tegenover bijv 2.4 lightspeed als voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-05 16:03
Merk switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-04 04:07
Handig overzicht d:)b

Zaken als 'keycaps profile' (Cherry, OEM etc.) en b.v. 'laser etching/ablation' zijn wellicht te gedetailleerd voor de Prricewatch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Dit wordt vrijwel altijd over het hoofd gezien:

Verlichtings effecten:

- Autonoom, geen Windows software nodig om in te stellen, kan dus ook op Linux het gewenste licht effect afspelen, d.m.v. configuratie via keyboard zelf. (Must-have)

- Windows software nodig om er iets mee te kunnen, werkt verder nergens mee en kan dan ook niet ingesteld worden. (No-go)

Dit wordt meestal vergeten om te vermelden zoals het ook in de reacties hierboven het geval lijkt.
Deze informatie is soms "hard to find".

Ik gebruik vooral Linux en gebruik daarom mechanische keyboards met autonome verlichtings controller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Intuos
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-07-2024
Ik mis nu een aantal filters voor macrotoetsen:
  • Aanwezigheid van macro toetsen (vaak aangeduid als G1-G5, wanneer links van het toetsenbord).
  • Software mogelijkheden voor remappen van toetsen, instellen van macro's
Voor numerieke delen, kun je onder Eigenschappen > Toetsenbord eigenschappen > numeriek, en bij indeling > numeriek aaanvinken, maar dat maakt nog niet duidelijk onderscheid tussen:
  • Een enkel los numeriek eiland
  • Een vast numeriek deel aan het toetsenbord
  • Een afneembaar numeriek deel
Een filter voor ANSI en ISO layouts, aangezien dit invloed heeft op de shift en enter plaatsing. Persoonlijk vind ik de extra toets bij de linker shift in de ISO layout erg prettig om te gebruiken als 4e modifier toets. Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/14/Physical_keyboard_layouts_comparison_ANSI_ISO.png/763px-Physical_keyboard_layouts_comparison_ANSI_ISO.png

Verder zou ik ook graag zien dat niet standaard layouts als de 96% als filter meegenomen kunnen worden voor een betere afweging tussen aantal toetsen en de ruimte die het toetsenbord inneemt. Wellicht dat het aanbod op dit moment vrij klein is in bepaalde niche layouts, maar dat wil niet zeggen dat er geen markt voor is/ er in de toekomst meer beschikbaar komt.
Pagina: 1