ESP32 PWM-signaal verhogen naar 12V

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:02
Mijn vraag
Voor een project wil ik een 12V PWM signaal hebben, maar heb alleen een ESP32, waar 3.3V PWM uitkomt. Kan ik op de een of andere manier dat signaal versterken naar 12V? Ik heb hier wel een externe PSU waar de stroom vandaan kan komen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Naast de ESP32 kan ik de meeste kleine componentjes wel verkrijgen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het met een MOSFET geprobeerd, maar dan kwam er iets van 4,5V uit. Ik hoor het graag als iemand een beter idee heeft, of een verklaring waarom ik maar 4,5V kreeg.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:26
Je kunt met een n channel mosfet en een weerstand een inverter maken.

Afbeeldingslocatie: https://hackaday.com/wp-content/uploads/2016/11/mosfet-step-up-microchip-ds41285a.jpg

Je moet daarvoor wel een mosfet kiezen die werkt met een Vgs van 3.3V. Deze zijn "logic level".
De 2N7002 bijvoorbeeld.

De weerstand moet zo gekozen zijn dat de rise time van de uitgang goed genoeg is. Dit is afhankelijk van de capaciteit van de uitgang. Uiteraard, hoe minder ohm, hoe meer stroom, hoe warmer de fet. 10 kilo ohm is wellicht prima.

Een gate weerstand van een paar honderd ohm kan geen kwaad als je een grote gate charge mosfet hebt. En wellicht een pull-down van ~47k om te voorkomen dat het gaat zweven.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 10-12-2021 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Wat is het doel?

Wil je een ventilator oid regelen? Of wil je enkel een (laag vermogen) 12v signaal?
In het tweede geval moet je zoiets doen als jeroen3 aangeeft (al mis ik voor mooi nog een serie en ontlaadweerstand op de gate).

Als je een motor of andere verbruiker direct wil sturen komt hij op de plaats van r1 in dat schema. Maar moet je ook gaan denken over een blusdiode.

Dus wat wil je precies doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:02
De output moet ongeveer 1 ampère zijn, misschien net iets meer of minder, maar wel iets in die richting. Tis idd voor een motor, dus die diode moet ik sowieso toe gaan voegen, maar voordat ik daar naar kijk eerst maar eens een 12v signaal ervan zien te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 23:41
Als je er een motor mee wilt regelen hoef je er helemaal geen 12V van te maken. Je hoeft enkel maar 12V te schakelen.

Neem wel een geschikte FET voor je motorstroom.
Gebruik ook een logic level mosfet, een IRF540 is zeker niet geschikt, die heeft een Vgs van minimaal 4,5V ... een esp levert net iets meer dan 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efJ-TNmk3p87F2pou2tX6cDu3O4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kEgrRcuMKGUS8H1ugr4rxBnF.jpg?f=user_large

Als je met alle geweld in de plus wilt schakelen kan dat ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veS-mOve109Vqh3BIrd5eg4C57s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QM55CLWnibqgkWlnhkGtehDF.jpg?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door Sine op 10-12-2021 08:40 ]

Repareren doe je zo.