Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsenprutser
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-08 15:35
Het zat even niet mee de laatste maanden. In een opsomming van tegenvallers waar zowel hele erge dingen als letsel en zelfs een overlijden van iemand die nog veel te jong was kwam begin vorige maand een erg nare tegenvaller.
Brand in huis.
Al mijn computers naar een andere wereld, Van mijn IBM PS2 tot mn hele prettige 2 in 1 laptop en relatief nieuwe Game/werk pc!
Al mijn belangrijke data stond over meerdere pc's en laptops verspreid en gezien ik al een NAS zou kopen was ik een tijdje wat minder slim met het opslaan van alles.
En nu staat er van alles op een stel NVME schijven waar ik toch graag bij zou komen!

Dacht dat ik ze gewoon in mijn nieuwe laptop kon stoppen om er in te kijken: Heb een Lenovo E15 Gen3 gekocht met een extra NVME slot en ook met de nieuwste bios kan ik er niks van zien.ook niet in de bios zelf die zegt allen NVME1, geen typenaam
Is dit een trucje van Windows? Of heb ik iets anders nodig dan een laptop om er bij te komen?
Voor de andere schijven lijkt de Quickport DUO Clone die ik al aangeschaft had goed te werken....
Beetje spannend dit.

Maar mocht het nodig zijn kan ik de NVME's nog door de verzekering laten redden.

Dan het NAS verhaal.

Ik heb 4 TB aan data en gezien ik een Sony A7III gekocht heb om mee te gaan filmen verwacht ik niet dat het daar bij gaat blijven.

De NAS wordt voor persoonlijk gebruik voor zowel mij (films en muziek) als voor mijn vrouw!

Mij was verteld dat ik een Synology moest hebben en na wat rondzoeken een leuke zaak gevonden die ze verkoopt.
Mij werd een voorstel gedaan voor een DS920+ met 4 8TB NAS schijven.

Met de prijs had ik eigenlijk meteen zoiets van moet ik dat wel doen voor iets wat ik niet uit kan breiden.
Dat nieuwe schijven geld kosten vind ik geen punt, het wordt toch niet goedkoop als je alles goed wil doen.

Zijn er goede oplossingen te bedenken zonder zo'n Synology
(Zag her en der Tweede-hands Synology met 8 bays voorbij komen maar lees van alles over problemen met de processoren dus denk dat dat idee hem niet wordt.
Kan ik hetzelfde bereiken met iets wat ik zelf bouw? Heb toevallig nog een grotere kast waar ook wel 4 bays in zitten.
Kan op zich van alles met computers maar wil een oplossing waar ik alle foto's en videos die ik de afgelopen 20 jaar heb gemaakt heb kan veiligstellen.

Is het gebruikelijk naast de NAS ook een switch in te zetten?
(dan weet ik of ik een ruimte moet maken waar een rack past)

Nouja, een hoop gedachtes in elk geval! Hoop dat jullie er de tijd voor hebben _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:49
Belangrijke data hoort op 3 verschillende media te staan die zich op minimaal twee verschillende locaties bevinden, met voor elke locatie een verschillend risicopofiel (bedreigingen). Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je backups in elk geval voor een deel offline zijn, zodat een encryptiebesmetting niet al je data mee encrypt.

Hoe? Ik geef een voorbeeld.
- je schaft een NAS aan waar al je data op past en die zet je thuis neer.
- je maakt periodiek backups op externe harddisks die je ergens anders bewaart (bv. in een persoonlijk kluisje op je werk of een kluis in de bank). De periodieke backups kun je ook maken naar een tweede NAS op een andere locatie, zolang je ook zorgt voor een redelijk complete (dus periodieke) volledig offline backup op harddisks.
- als de data gevoelig is encrypt je tijdens het backuppen.
- daarnaast maak je een incremental backup in de cloud, die het verschil afdekt tussen je "originele data" op de NAS en de periodieke backup op de harddisk(s).
Als dit allemaal behapbaar moet zijn, moet je zelf bekijken wat tot je mogelijkheden behoort: als je bv. 16 TB aan data allemaal online beschikbaar wil hebben, houdt dat nogal wat in voor je backupregime!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-09 08:33
hoi,
Fietsenprutser schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:58:
Maar mocht het nodig zijn kan ik de NVME's nog door de verzekering laten redden.
Ik zou daar zelf niet mee "klooien". Zeker niet als je een aanbod hebt om het via de verzekering door een professioneel bedrijf er naar te laten kijken.
Ik heb 4 TB aan data en gezien ik een Sony A7III gekocht heb om mee te gaan filmen verwacht ik niet dat het daar bij gaat blijven. De NAS wordt voor persoonlijk gebruik voor zowel mij (films en muziek) als voor mijn vrouw!
Kijk vooral wat belangrijke data is.
Mij was verteld dat ik een Synology moest hebben en na wat rondzoeken een leuke zaak gevonden die ze verkoopt. Mij werd een voorstel gedaan voor een DS920+ met 4 8TB NAS schijven.
Waarom hebben ze dat voorstel gedaan? Wat is de reden dat ze 4x 8TB hebben aangeboden? Hoeveel opslag voor data zou je dan hebben? Hebben ze je dat uitgelegd? Met Raid 5 opstelling heb je iets van 20 - 24 TB aan opslag. Dat is ruim meer dan de 4 TB die je nu aan data hebt berekend.
Met de prijs had ik eigenlijk meteen zoiets van moet ik dat wel doen voor iets wat ik niet uit kan breiden.
Dat nieuwe schijven geld kosten vind ik geen punt, het wordt toch niet goedkoop als je alles goed wil doen.
Goed, Zelf heb ik een DS213+ staan. (2x 1TB) met een (bijna dagelijkse) backup naar de cloud. Dat ding is nu dus bijna 9 jaar oud. Zo geconfigureerd dat ik 1 TB aan schijfruimte heb. Blijkbaar ben ik geen data-hamsteraar want ik heb nog genoeg ruimte over. Harde schijven in een Synology met meerdere schijven zijn gemakkelijk vervangbaar. Zeker als je de boel op de juiste manier configureert. Bij een vriend van mij heb ik ooit de oude 1 TB's vervangen door grotere exemplaren. De totale schade voor hem waren 2 nieuwe HDD's en nam wat tijd in beslag. Zijn DS212 werkt nog steeds goed. Hij heeft er geen omkijken naar. Ik trouwens ook niet.
Zijn er goede oplossingen te bedenken zonder zo'n Synology
Mogelijk wel. Het is wat je wil. Een synology kan je als pure backup gebruiken of direct met de bestanden werken zodat ze in het netwerk beschikbaar zijn voor alle apparaten. Of wil je nog meer met je NAS bijvoorbeeld als mediaserver of VPN-server.
Kan ik hetzelfde bereiken met iets wat ik zelf bouw? Heb toevallig nog een grotere kast waar ook wel 4 bays in zitten.
Dat kan. Je kan eens kijken naar de XPenology-draadje of bijvoorbeeld FreeNas of andere oplossing. Het is maar hoe je het wil gaan doen. Wil je de PC alleen aanzetten voor de backups? Of wil je deze echt als server gebruiken. De mogelijkheden zijn er. Alleen NAS'en van Qnap en Synology zijn redelijk energiezuinig en speciaal ontworpen voor dit doel.
Kan op zich van alles met computers maar wil een oplossing waar ik alle foto's en videos die ik de afgelopen 20 jaar heb gemaakt heb kan veiligstellen.
Dan is een "netwerkbackup" mogelijk niet alleen voldoende. Dan zou je ook eens mogen kijken naar een backupkopie in de Cloud. Op een fysiek andere locatie. Het mooiste is 3 verschillende media en/of locaties Dat is al in de post van @Renault besproken.
Is het gebruikelijk naast de NAS ook een switch in te zetten? (dan weet ik of ik een ruimte moet maken waar een rack past)
Ligt aan de situatie Heb je nog één of twee vrije netwerkpoorten op je router / wifi-accesspoint / modem om de NAS op aan te sluiten? Daar moet je naar kijken. Als je hem niet meer kan aansluiten kan je met een switch extra vrije netwerkaansluitingen creeëren.

Groet

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 10-12-2021 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsenprutser
Renault schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 00:28:
Belangrijke data hoort op 3 verschillende media te staan die zich op minimaal twee verschillende locaties bevinden, met voor elke locatie een verschillend risicopofiel (bedreigingen). Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je backups in elk geval voor een deel offline zijn, zodat een encryptiebesmetting niet al je data mee encrypt.

Hoe? Ik geef een voorbeeld.
- je schaft een NAS aan waar al je data op past en die zet je thuis neer.
- je maakt periodiek backups op externe harddisks die je ergens anders bewaart (bv. in een persoonlijk kluisje op je werk of een kluis in de bank). De periodieke backups kun je ook maken naar een tweede NAS op een andere locatie, zolang je ook zorgt voor een redelijk complete (dus periodieke) volledig offline backup op harddisks.
- als de data gevoelig is encrypt je tijdens het backuppen.
- daarnaast maak je een incremental backup in de cloud, die het verschil afdekt tussen je "originele data" op de NAS en de periodieke backup op de harddisk(s).
Als dit allemaal behapbaar moet zijn, moet je zelf bekijken wat tot je mogelijkheden behoort: als je bv. 16 TB aan data allemaal online beschikbaar wil hebben, houdt dat nogal wat in voor je backupregime!
Heb direct al een brandkast gekocht die ik ergens neer ga zetten met belangrijke zaken, was er niet zo blij mee dat ik na 20 jaar hele verzamelingen weg moest gooien.

Ik heb zelf nogal een averse tegen cloud backups maar zal eens uitpluizen wat daar een goed idee voor is!

Dank je wel voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsenprutser
[quote]RonnieKo schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 07:19:
hoi,
Ik zou daar zelf niet mee "klooien". Zeker niet als je een aanbod hebt om het via de verzekering door een professioneel bedrijf er naar te laten kijken.
Het is dat ik al jaren voor andere mensen data terug haal dat ik dacht oh dat doe ik zo even maar ik snap er geen snars van dat ik niets zie in de laptop. Moet even een schone schijf lenen of kopen om te zien of de laptop niet gewoon stuk is, zal de schijven laten recoveren door de profs inderdaad!
Kijk vooral wat belangrijke data is.
Goed punt, veel hoeft niet zo zeer beschermd.
Waarom hebben ze dat voorstel gedaan? Wat is de reden dat ze 4x 8TB hebben aangeboden? Hoeveel opslag voor data zou je dan hebben? Hebben ze je dat uitgelegd? Met Raid 5 opstelling heb je iets van 20 - 24 TB aan opslag. Dat is ruim meer dan de 4 TB die je nu aan data hebt berekend.
Heb gewoon een balletje opgegooid en ging er zelf van uit dat ik alles op 1 locatie zou hebben dus meer redundancy nodig had maar wellicht valt dat inderdaad wel mee met hoe een raid ingesteld kan.
Goed, Zelf heb ik een DS213+ staan. (2x 1TB) met een (bijna dagelijkse) backup naar de cloud. Dat ding is nu dus bijna 9 jaar oud. Zo geconfigureerd dat ik 1 TB aan schijfruimte heb. Blijkbaar ben ik geen data-hamsteraar want ik heb nog genoeg ruimte over. Harde schijven in een Synology met meerdere schijven zijn gemakkelijk vervangbaar. Zeker als je de boel op de juiste manier configureert. Bij een vriend van mij heb ik ooit de oude 1 TB's vervangen door grotere exemplaren. De totale schade voor hem waren 2 nieuwe HDD's en nam wat tijd in beslag. Zijn DS212 werkt nog steeds goed. Hij heeft er geen omkijken naar. Ik trouwens ook niet.
het was vooral het idee dat er met de oudere problemen kon zijn dat ik dacht moet ik hier wel aan beginnen, ik heb niet het geld om elke 5 jaar alles nieuw te kopen, nog de intentie!
Mogelijk wel. Het is wat je wil. Een synology kan je als pure backup gebruiken of direct met de bestanden werken zodat ze in het netwerk beschikbaar zijn voor alle apparaten. Of wil je nog meer met je NAS bijvoorbeeld als mediaserver of VPN-server.
Ik ga er van uit dat ik hem als backup gebruik en wanneer ik zeg een project in Premiere Pro of Davinci af heb ik dan de bewerkte file er op zet, de rest weer verwijder.
Dat kan. Je kan eens kijken naar de XPenology-draadje of bijvoorbeeld FreeNas of andere oplossing. Het is maar hoe je het wil gaan doen. Wil je de PC alleen aanzetten voor de backups? Of wil je deze echt als server gebruiken. De mogelijkheden zijn er. Alleen NAS'en van Qnap en Synology zijn redelijk energiezuinig en speciaal ontworpen voor dit doel.
Zal er eens in gaan lezen! Ik gebruikte nu een stel externe schijven die ik dan gebruikte om alles dubbel weg te zetten.
Groet
Thanks!