HELP! Advies nieuwe CV-ketel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anitaatje12
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-05-2022
Goedemiddag

Afgelopen maandag werd het water bij het douchen niet meer warm. Ik heb geprobeerd de ketel opnieuw op te starten, maar dit gaf geen resultaat. Daarom Dinsdag direct contact opgenomen met de installateur en die kon donderdag(vandaag) langskomen.

Eind van de ochtend kwam de monteur dus langs en heeft hij naar de ketel gekeken. Hij gaf aan dat de ketel al wel redelijk oud is en dat je het beste kunt kiezen voor een nieuwe ketel. Natuurlijk gaf hij ook aan dat het nog te gemaakt kon worden, maar dit zal wel redelijk wat kosten met zich mee brengen. Daarom vond hij het finaniceel gezien een betere keuze om een nieuwe ketel aan te schaffen, omdat deze ook een stuk zuiniger zal gaan zijn.

Ik ben een alleenstaande vrouw/moeder en heb totaal geen kennis van ketels. Voorheen regelde mijn ex man dit namelijk, maar tja dat is einde oefening. Ik dacht daarom om op dit forum eens om advies te vragen wat ik nu het beste kan doen & met wat voor ketel ik nu een goede, betrouwbare maar ook nog wel betaalbare keuze maak..

Alvast Bedankt!
Anita

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 15:09

Wish

ingwell

Helpen kan altijd, maar is het echt jouw probleem? Want huur jij nog?
CV ketel huren of leasen?

Want als jij huurt is de verhuurder verantwoordelijk voor de vervanging/reparatie van de ketel. Niet jij.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Naast het advies van @Wish ; had de installateur niet (ook) een idee of hint of tip of indicatie? Want sommige ketels zoals een CW4 zijn te groot voor de ene woning maar juist goed voor een andere woning; daar is nog geen cent met "gemoeid" maar is wel een indicatie in welke klasse je moet gaan zoeken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:57
Heb je gevraagd naar de kosten voor reparatie. Wellicht kan de ketel voor een klein bedrag worden gemaakt en kun jij voor nu verder en hoef je geen overhaaste beslissingen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Heb je een prijsindicatie van de reparatie, en een modelnummer van je huidige ketel?
Als je ketel echt oud is, kan het inderdaad beter zijn om die te vervangen.

Sommige oude ketels zijn zelfs 'bekend' om af te branden. Dat komt bij zo veel van die modellen voor dat de brandverzekering het niet eens vergoed.

Als je een hele oude of brandgevaarlijke ketel hebt kan je beter een nieuwe kopen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anitaatje12
Wish schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:34:
Helpen kan altijd, maar is het echt jouw probleem? Want huur jij nog?
CV ketel huren of leasen?

Want als jij huurt is de verhuurder verantwoordelijk voor de vervanging/reparatie van de ketel. Niet jij.
Deze huurwoning is het uiteindelijk niet geworden, omdat dit toch niet helemaal naar wens was. Inmiddels wel een kleine wat oudere woning kunnen kopen, maar daar loop je natuurlijk altijd tegen dingen aan. Op basis van mijn eerdere topic heb ik al wel besloten om een ketel te kopen in plaats van huren. Dit voelt voor mij namelijk prettiger en veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anitaatje12
MAX3400 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:36:
Naast het advies van @Wish ; had de installateur niet (ook) een idee of hint of tip of indicatie? Want sommige ketels zoals een CW4 zijn te groot voor de ene woning maar juist goed voor een andere woning; daar is nog geen cent met "gemoeid" maar is wel een indicatie in welke klasse je moet gaan zoeken.
De monteur heeft wel een heleboel verteld, maar om heel eerlijk te zijn werd ik daar niet veel wijzer van. De installateur zal ongetwijfeld weten waar hij het over heeft, maar mijn kennis is in dit geval het problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anitaatje12
dragonhaertt schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:39:
Heb je een prijsindicatie van de reparatie, en een modelnummer van je huidige ketel?
Als je ketel echt oud is, kan het inderdaad beter zijn om die te vervangen.

Sommige oude ketels zijn zelfs 'bekend' om af te branden. Dat komt bij zo veel van die modellen voor dat de brandverzekering het niet eens vergoed.

Als je een hele oude of brandgevaarlijke ketel hebt kan je beter een nieuwe kopen.
Bedankt voor je reactie & tip! Ik zal vanavond direct kijken wat het modelnummer van de huidige ketel is, zodat ik dit kan aansluiten want op een brandgevaarlijke ketel zit ik echt niet te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 15:09

Wish

ingwell

Anitaatje12 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:44:
[...]

Deze huurwoning is het uiteindelijk niet geworden, omdat dit toch niet helemaal naar wens was. Inmiddels wel een kleine wat oudere woning kunnen kopen, maar daar loop je natuurlijk altijd tegen dingen aan. Op basis van mijn eerdere topic heb ik al wel besloten om een ketel te kopen in plaats van huren. Dit voelt voor mij namelijk prettiger en veiliger.
Ok, dan is de vraag: hoe groot is je woning (m3)? Afhankelijk daarvan kun je in ieder geval schiften in de grootte van de ketel. (CW3 / CW4 / CW5). Wat helpt daarbij is ook huidige type en typenummer van de ketel. Die vind je ergens op de ketel op een sticker. (ah, wat @dragonhaertt ook zegt).

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Anitaatje12 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:46:
[...]

De monteur heeft wel een heleboel verteld, maar om heel eerlijk te zijn werd ik daar niet veel wijzer van. De installateur zal ongetwijfeld weten waar hij het over heeft, maar mijn kennis is in dit geval het problem
Was de monteur een ZZPer, of gewoon een medewerker van een bedrijf? In dat laatste geval zou je dat bedrijf nog eens kunnen bellen en gewoon om advies kunnen vragen, die hebben vaak ook wel kundige medewerkers in dienst die je kunnen helpen met berekenen welk vermogen je nodig hebt en wat het goedkoopste/meest rendabele is in jouw situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwell-95
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-12-2021
@Anitaatje12 Zoals @Wish ook al aangeeft is het in dit geval belangrijk om te weten hoe groot de woning is. Op basis hiervan kunnen we vervolgens namelijk een ketel kiezen die het beste aansluit bij jouw behoefte en de grootte van de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anitaatje12
Oon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:02:
[...]

Was de monteur een ZZPer, of gewoon een medewerker van een bedrijf? In dat laatste geval zou je dat bedrijf nog eens kunnen bellen en gewoon om advies kunnen vragen, die hebben vaak ook wel kundige medewerkers in dienst die je kunnen helpen met berekenen welk vermogen je nodig hebt en wat het goedkoopste/meest rendabele is in jouw situatie
Het ging om een eenmanszaak dus er zijn geen andere medewerkers of een klantenservice die ik kan benaderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Welke ketel hangt er nu? Hier ook een poos gehad dat er geen warmwater (tapwater of CV) uit het toestel kwam. Door een foutcode kon je achterhalen wat het was. Het ging bij ons om een ionisatiepen. Ding was een paar tientjes destijds. Daarvoor kun je het nog een keer hebben.

Inmiddels is de ketel vervangen door een Intergas HRE 28/24. Ding is de helft kleiner dan het oude toestel, een stuk stiller en voldoet uitstekend tot nu toe.

Een installateur is meestal niet de beste CV onderhoudsman. Een installateur weet veel van de aanleg, uitbreiding en onderhoud van de water/gas/elektro/CV-installatie, niet zozeer van specifieke apparaten. Daarvoor heb je een CV-onderhoudsbedrijf zoals bijvoorbeeld de gaswacht.

[ Voor 24% gewijzigd door sypie op 09-12-2021 14:17 ]

Pagina: 1