Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anitaatje12
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-05-2022
Ik ben op zoek naar een nieuwe woonruimte voor mijn 2 kinderen en ik. Vanochtend heb ik een flatje bezichtigd, maar daar is de cv-ketel heel erg ouderwets.

Helaas heb ik vrij weinig verstand van cv-ketels, aangezien mijn man dit soort technische zaken altijd voor ons regelde. Hem vragen is geen optie meer, dus ik hoopte dat iemand hier misschien wat meer informatie hierover heeft.

Ik vraag me vooral af, moet ik een cv-ketel gaan huren/leasen of kopen? Ik heb niet heel veel te besteden namelijk en degene die me de flat liet zien vertelde dat ik de cv-ketel ook kan huren. De cv-ketel die er nu in zit schijnt namelijk erg oud te zijn, waardoor ik waarschijnlijk heel veel kwijt ben aan stookkosten. Aangezien ik het niet heel breed heb, vind ik dat een beetje zonde.

Heeft er iemand hier een goede mening over wat ik zou moeten doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Doet die oude ketel het?
Denk dat je met een abbo duurder uit bent dan dat je bespaart op stookkosten. Ik zou zolang de oude CV (veilig) werkt deze laten hangen. (en abbo's zijn eigenlijk altijd duurder dan iets kopen...)

[ Voor 81% gewijzigd door warhamstr op 07-06-2021 12:09 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Hoort een CV ketel niet inbegrepen in de huur?

Dus als je niets doet, wat gebeurt er dan?

Zolang de CV ketel blijft werken zou ik niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anitaatje12
De oude ketel doet het nog wel, maar heeft blijkbaar zoveel kuren dat het aangeraden wordt hem te vervangen. Ik heb zelf bij de bezichtiging niet goed genoeg gekeken en weet eigenlijk ook niet waar ik op moet letten...

Ik was nu voor mezelf de kosten op een rijtje aan het zetten om te kijken hoe voordelig het flatje is, dus bedacht me dat hier misschien ook nog kosten voor bij komen.

Het is wel huur, maar niet via een organisatie. Ik ben dus bang dat het voor eigen rekening is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:32
Is het een koopwoning niet aan lease/huur beginnen tenminste als je woning ook nog wil verkopen, een woning met geen "eigen" ketel is in algemeen lastiger te verkopen.

Een oude ketel hoeft niet veel te verbruiken, als het al een HR ketel is heeft het weinig zin om hem te vervangen en doe je het meer vanwege ouderdom dat defecten kans toeneemt.

Als daar nu een huurketel in zit mag de verhuurder het oplossen.

[ Voor 69% gewijzigd door mr_evil08 op 07-06-2021 12:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Laat de verhuurder daar maar voor zorgen.
Huurder:
Ontluchten en bijvullen van cv-installatie
Opnieuw starten van de cv-installatie na uitval
Vernieuwen van filters
Schoonhouden van roosters

Verhuurder:
Reparaties, controle, vernieuwing
https://www.rijksoverheid...-welke-voor-de-verhuurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Anitaatje12 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:09:
De oude ketel doet het nog wel, maar heeft blijkbaar zoveel kuren dat het aangeraden wordt hem te vervangen.
En als hij kuren heeft, bij wie moet je dan zijn om dit te laten fixen en voor wiens kosten is dat dan? Als dat de verhuurder is, zou ik het gewoon zo lekker laten en hem steeds bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anitaatje12
@mr_evil08 dus eigenlijk zou je zeggen dat ik een beetje bang ben gemaakt? Ik werd bang gemaakt door hoge stookkosten en inderdaad ook dat ik zonder verwarming zou komen te zitten. Voor mezelf maakt het me niet heel erg uit, maar ik wil graag het beste voor mijn kinderen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anitaatje12
@Wolly @Lelletje oke dus eigenlijk een beetje bangmakerij en ik moet mijn rechten nog eens goed gaan nalezen, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:09
mr_evil08 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:09:
Is het een koopwoning niet aan lease/huur beginnen tenminste als je woning ook nog wil verkopen, een woning met geen "eigen" ketel is in algemeen lastiger te verkopen.

Een oude ketel hoeft niet veel te verbruiken, als het al een HR ketel is heeft het weinig zin om hem te vervangen en doe je het meer vanwege ouderdom dat defecten kans toeneemt.
Niet verkopen van een woning zou ik in deze tijden niet zo bang voor zijn ;)
Enige waar je wel op moet letten is dat je bij verkoop het huurcontract moet overdoen naar de nieuwe kopers of, als deze er geen belang bij hebben, het contract moet afkopen. Dat moet je goed (laten) regelen in de verkoopovereenkomst!

Ik begrijp echter dat het om een huurwoning gaat, dan lijkt het mij erg gek dat de huurder opdraait voor de kosten van een nieuwe ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EstherRik
  • Laatst online: 19-05-2022
@Anitaatje12 Een vriendin van me heeft laatst een huis gekocht en zat met dezelfde vraag. Ze had toen gewoon een ketel installatiebedrijf ofzo gebeld om te vragen wat zij adviseerden. Ik weet niet waar je woont, zij woont in Deventer en was wel prettig behandeld. Ze stelde heel veel vragen en ze kreeg absoluut niet het idee dat ze als 'dom blondje' werd behandeld. Misschien kan je ook zoiets proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:32
Anitaatje12 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:12:
@mr_evil08 dus eigenlijk zou je zeggen dat ik een beetje bang ben gemaakt? Ik werd bang gemaakt door hoge stookkosten en inderdaad ook dat ik zonder verwarming zou komen te zitten. Voor mezelf maakt het me niet heel erg uit, maar ik wil graag het beste voor mijn kinderen..
Als er een huur ding in zit heb je ook een onderhoudscontract erbij, als er issues zijn gewoon bellen en wordt het opgelost.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:52
Anitaatje12 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:12:
Zoals inderdaad gezegd: CV-ketels e.d. zijn helemaal niet de verantwoordelijkheid van de huurder maar van de VERhuurder. Natuurlijk is het fijner om een flat te huren met een moderne ketel etc., maar kan me voorstellen dat de keuze nou ook weer niet reuze is.

Je kunt natuurlijk wel navragen bij de verhuurder hoe jaarlijks onderhoud/controle van de CV-ketel geregeld is (dat is wel zo fijn, dat er jaarlijks iemand ff komt checken of alles nog goed werkt).

zonder verwarming zitten is een zeldzaamheid, maar zelfs als dat zou gebeuren dan is het gewoon vervelend maar niet meer dan dat (en je kinderen zijn waarschijnlijk robuuster dan je denkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anitaatje12
Iedereen heel erg bedankt! Dit flatje voelt nu al niet meer goed, omdat die verhuurder zo gek deed. Ik zit in een scheiding met mijn man en hij slaapt nu bij vrienden op de bank maar dit kan natuurlijk niet langer zo. Ben wel aan het kijken naar het kopen van een flatje, maar er staat op dit moment zo weinig te koop... Vandaar dat ik toch maar even keek naar een huurwoning.

Stel nou ik ga iets kopen, zouden jullie dan ook niet adviseren om iets te leasen? Met mijn budget zal ik niet in een nieuwbouwwoning belanden denk ik ;) Zouden jullie uberhaupt geen apparaten leasen of voor andere apparaten wel? Ik was ook aan het kijken naar een huur voor een wasmachine bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik zat ook een tijdje krap in mijn financiën. Ik heb toen een tweedehands wasmachine gekocht. En dat ding blijkt het nu al 7 jaar vol te houden. Ding kostte me toen €150, daar kan geen huurmachine tegenop. Dat was trouwens ook inclusief afleveren en afvoer oude apparaat.
Dat was bij Wouters witgoed in regio Noord Holland. Volgens mij zijn er meer bedrijven als dit.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anitaatje12
@fonsoy Hmmm wasmachine kan inderdaad nog wel tweedehands. Ketel vraag ik me af of dat ook gaat lukken tweedehands?

@EstherRik ik zie nu je reactie. Ik ben aan het zoeken naar een woning in de regio Apeldoorn. Komt wel overeen dus! Zou je willen vragen of ze nog weet waar het is? Als ik ga Googlen zijn er zoveel bedrijven en dan kom ik er niet meer uit, dus een positieve aanbeveling van iemand 'die ik ken' helpt vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstherRik
@Anitaatje12 ik zal het eens navragen! Zelf woon ik iets verder weg, dus weet het zo ook niet, maar ik kom er op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Anitaatje12 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:21:
Iedereen heel erg bedankt! Dit flatje voelt nu al niet meer goed, omdat die verhuurder zo gek deed. Ik zit in een scheiding met mijn man en hij slaapt nu bij vrienden op de bank maar dit kan natuurlijk niet langer zo. Ben wel aan het kijken naar het kopen van een flatje, maar er staat op dit moment zo weinig te koop... Vandaar dat ik toch maar even keek naar een huurwoning.

Stel nou ik ga iets kopen, zouden jullie dan ook niet adviseren om iets te leasen? Met mijn budget zal ik niet in een nieuwbouwwoning belanden denk ik ;) Zouden jullie uberhaupt geen apparaten leasen of voor andere apparaten wel? Ik was ook aan het kijken naar een huur voor een wasmachine bijvoorbeeld.
Niet om je bang te maken, maar lopende leasecontracten hebben naast dat ze doorgaans (veel)duurder zijn het nadeel dat het mee wordt genomen als schuld in een hypotheek aanvraag, als je het kan voorkomen zou ik in deze (onzekere) periode geen lease of koop op afbetaling doen, dat kan je mogelijkheden beperken.

https://www.rtlnieuws.nl/...e-leasen-maar-let-goed-op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:19
Lease is verkapte diefstal omdat er gerekend wordt met de maximale rente die ze mogen vragen = 10%

De rente is zo laag, als je al geen geld hebt om het in 1x te betalen sluit dan een persoonlijke lening af en koop een nieuwe ketel. Zet de PL op 3 jaar dan los je de koop af voor een paar tientjes per maand.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Anitaatje12 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:21:

Ik (maar dat ben ik dus) zou never ever apparaturen huren, maar wel tweedehandsje hier, krijgertje daar. Zelfs ketels kan je jonggebruikt kopen. En stel dat een oude ketel (hoe oud? Foto gemaakt?) 20% meer verbruik heeft, dan is je voorschot 60 euro in plaats van 50. Een ketel huren kost je het driedubbele per maand.

Enneh.... neem bij het bezichtigen van een huis een checklist mee met vragen. :Y

Puntje van aandacht: er hoeft geen warmte/warmwatervoorziening in de woning verzorgd te worden door de verhuurder. Dat zou terug te moeten vinden zijn in het contract. Als er dan al een hangt, is eea (kachel/ketel, boiler) dus wel voor de huurder.

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 07-06-2021 16:42 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EstherRik
@Anitaatje12 ik zou nog even terugkomen op het bedrijf wat mijn vriendin erg goed geholpen heeft. Ze voelde zich echt een dom blondje, aangezien ze echt helemaal niets wist over CV-ketels en ze hielpen haar heel goed. Dit artikel stuurde ze me door: Leasen of kopen
Wellicht dat je hier iets aan hebt, ik zie dat het aardig in de buurt van je zit. Uiteindelijk zou je elk bedrijf kunnen bellen wat iets doet in de CV-ketels en dan kun je een beetje antwoorden of prijzen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anitaatje12
@EstherRik Dankjewel voor de informatie! Ik heb ze ondertussen gebeld en ze waren inderdaad erg vriendelijk! Heb een halfuur met ze aan de telefoon gehangen en ze hebben me helemaal gerust gesteld. Ook het artikel was erg handig, hopelijk hebben meer mensen er nog iets aan :)
Pagina: 1