2e en 3e meterkast in te bouwen gastenverblijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-06 23:23
Bij mijn woning ga ik een nieuwe grote schuurt plaatsen waar in eerste instantie 1 B&B in komt en een schuur/opslag. Die schuur/opslag moet op een later moment ook een B&B worden. Schuur is 10x7 meter en ik wil alles meteen goed voorbereiden.

Graag zou ik een 2e en ook een 3e groepenkast plaatsen in deze ruimtes. Ik heb al veel gezocht, en voor alleen een 2e groepenkast had ik al een B20 groep voorzien in de meterkast in huis om zo van hier uit naar de schuur te gaan. Nu zijn de plannen gewijzigd en zou ik graag 2 meterkasten bijplaatsen, en het liefst 16A.

Er gaat gebruik gemaakt worden van 2x 5KW airco, en ook 2x een warmtepompboiler voor het warm water. Wel komen er 18 zonnepanelen op het dak.

Het idee van 2 groepenkasten is dat wanneer er een groep afschakelt, je niet bij de andere B&B naar binnen moet om de boel weer in te schakelen.

Heeft iemand een tip hoe ik dit het beste kan doen? Momenteel een 3x25A aansluiting, maar overweeg om deze naar 3x35A te brengen. Liever niet, want dit kost 700 euro per jaar extra.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:29

Releases

Ja maar!

Sidenote op je vraag.
Wellicht gelijk handig om het dusdanig in te richten dat van buitenaf de groepenkasten te bedienen zijn?
Inclusief eventuele internet / tv voorzieningen.

Maakt het wellicht wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je wilt een onderverdeler plaatsen achter een hoofdverdeler, daar zijn wat regels voor en raadt je aan om een elektricien in te schakelen.

Je wilt niet dat je B&B bezoekers onder stroom komen te staan omdat jij de aarding niet goed hebt geregeld.

Dan hebben wij het hier bijvoorbeeld over selectiviteit.
10A/16A/20A/25A/35A/50A

Selectiviteit onderverdeler

Hier staat ook wel het e.e.a. uitgelegd volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Releases schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:53:
Sidenote op je vraag.
Wellicht gelijk handig om het dusdanig in te richten dat van buitenaf de groepenkasten te bedienen zijn?
Inclusief eventuele internet / tv voorzieningen.

Maakt het wellicht wat makkelijker.
Bedankt, hier heb ik ook al aan gedacht, maar omdat binnen de "schuur" alles mooi droog is, en de indeling het op het moment niet toelaat om er een extra ruimte voor te maken weet ik even niet hoe ik dit mooi op kan lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdA
Vorkie schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:56:
Je wilt een onderverdeler plaatsen achter een hoofdverdeler, daar zijn wat regels voor en raadt je aan om een elektricien in te schakelen.

Je wilt niet dat je B&B bezoekers onder stroom komen te staan omdat jij de aarding niet goed hebt geregeld.

10A/16A/20A/25A/35A/50A

Bedankt. Het aansluiten e.d. kan ik allemaal zelf, heb uiteindelijk elektrotechniek gestudeerd, maar kan gewoon nergens vinden hoe ik dit het beste doe,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 09:10
Vorkie schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:56:

10A/16A/20A/25A/35A/50A

Misschien is het een optie om de tweede groepenkast juist niet achter de hoofdverdeler te zetten. Ik weet niet of dit volgens code is maar bij mij zit de afsplitsing voor de tweede groepenkast direct achter de hoofdschakelaar van kast 1, en er zijn dus geen gedeelde aarlek/groepen tussen de twee groepenkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
ejdvandenberg schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:09:
[...]

Misschien is het een optie om de tweede groepenkast juist niet achter de hoofdverdeler te zetten. Ik weet niet of dit volgens code is maar bij mij zit de afsplitsing voor de tweede groepenkast direct achter de hoofdschakelaar van kast 1, en er zijn dus geen gedeelde aarlek/groepen tussen de twee groepenkasten.
Bij alleen een 2e zou dit miss mogelijk zijn, wel achter een B20 die ik al voorbereid had. Maar met een evt 3e kast wist ik zo even niet hoe ik dit het beste doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De juiste stappen m.b.t selectiviteit zijn trouwens 10 -> 16 -> 25. Niet 20. (Richtlijn is grofweg x1.6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:02
In de hoofdgroepenkast 2x een b25 krachtgroep, een voor elke onderverdeler.. Dan met een 4x4 ymvkas of beter nog een 4x6 naar elke onderverdeler. Daar een hoofdschakelaar in elke kast en gewoon de eindgroepen die je wenst.

Nee, dit is niet selectief, maar dit is niet onveilig en is gewoon de enige manier om dit fatsoenlijk te doen.

Risico is dat als er iets met die kabel gebeurt je hoofdzekering er uit gaat. Maar die kans is zo klein. En dat risico is er ook gewoon als je m met 16 ampere af zou zekeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Makrolon op 09-12-2021 17:41 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Makrolon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:40:
In de hoofdgroepenkast 2x een b25 krachtgroep, een voor elke onderverdeler.. Dan met een 4x4 ymvkas of beter nog een 4x6 naar elke onderverdeler. Daar een hoofdschakelaar in elke kast en gewoon de eindgroepen die je wenst.

Nee, dit is niet selectief, maar dit is niet onveilig en is gewoon de enige manier om dit fatsoenlijk te doen.

Risico is dat als er iets met die kabel gebeurt je hoofdzekering er uit gaat. Maar die kans is zo klein. En dat risico is er ook gewoon als je m met 16 ampere af zou zekeren.
Bedankt voor je antwoord, waarom hier een B25 en geen B20?
Ik ben aan het overwegen om de aansluiting van 3x25 naar 3x35 te brengen. Dit zou al voor minder problemen moeten zorgen denk ik?

Er komen in het gastenverblijf 2 airco's van elk 5kW en ook 2 warmtepomp boilers. Wel komen er nog 18 zonnepanelen op het dak. Is het handig om deze in de meterkast in huis af te zekeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Makrolon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:40:

Nee, als je dit zou willen en buiten de regels om wil gaan zou je moeten gaan voor een c20 300ma selectieve aardlekautomaat (hoofdkast). Dan kan je vanuit de onderverdeelkast op 30ma aardlek met b16. Beter is het verhogen van de binnenkomende capaciteit naar 3x 35

[ Voor 4% gewijzigd door Aapie op 09-12-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maar wat zijn de aansluitwaardes? Kan goed zijn dat die 5kW maar max 2000-2500W kan trekken. WP boiler vaak zelfs amper 1000W.
PV is wss wel slim om op je eigen MK te houden.

Zou het eerst eens aankijken, evt loggen via P1 dan zie je vanzelf of het ooit kantje boord was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
bbbrumbrum schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:05:
Maar wat zijn de aansluitwaardes? Kan goed zijn dat die 5kW maar max 2000-2500W kan trekken. WP boiler vaak zelfs amper 1000W.
PV is wss wel slim om op je eigen MK te houden.

Zou het eerst eens aankijken, evt loggen via P1 dan zie je vanzelf of het ooit kantje boord was.
Dat loggen doe ik dagelijks al, dus dat komt goed. Ik ga in eerste instantie met 1 gastenverblijf beginnen, dus dan kan ik een voorstelling maken wat het gaat betekenen als dit 2 maal uitgevoerd wordt.

Maar wat is nu wijsheid? Voorbereiden dat ik 2x een B25 plaatst zoals @Makrolon zegt of de C20 300mA zoals @Aapie zegt? De kabels ga ik binnenkort al leggen naar de schuur als ik de bestaande heb afgebroken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
ejdvandenberg schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:09:
[...]
Direct achter de hoofdschakelaar mag sowieso niet.

Als de afgaande kabel langer is dan 3 meter, de ruimte verlaat en/of niet brandveilig is geplaatst moet hij beveiligd zijn. De hoofdzekering mag je hier niet voor gebruiken.

Daarom heb ik een C25/300mA geplaatst in mijn geval, dan een 5x4qmm kabel naar de nieuwe meterkast locatie en daar onderverdeeld.
Is niet selectief, dat kan ook niet in deze situatie. Maar de kabel is ten alle tijden beschermd (ook zonder hoofdzekeringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoe belangrijk is de selectiviteit precies voor je? Selectiviteit in een woonhuis is vaak niet/slecht realiseerbaar. Maar welk risico loop je dan precies?

Ik zou in de meter kast en in de onderverdeler gewoon 16A afzekeren. In ergste geval moet je dan na sluiting de zekering in meterkast omzetten om het weer te activeren. Je zou risico nog verder kunnen verkleinen door de WCD en lichtkringen met 10A te zekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JvdA schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:57:
Ik ben aan het overwegen om de aansluiting van 3x25 naar 3x35 te brengen. Dit zou al voor minder problemen moeten zorgen denk ik?
Gewoon je installatie ontwerpen op 3x35A

Ik heb zelf ook een groepenkast in de garage hangen en die is niet selectief ten opzichte van mijn hoofdaansluiting (de beveiliging in de hoofdgroepenkast). Maar die beveiliging is puur en alleen voor de kabel en eigenlijk nog meer om de kabel/kast te kunnen afschakelen zonder het hele huis te hoeven uitschakelen.

Het belangrijkste is dat de eindgroepen goed beveiligd zijn en dat een kortsluiting of aard lek niet (veel) meer meeneemt dan nodig.
Maar als jij een kortsluiting hebt die zo dik is dat de selectiviteit van je eindgroepen naar de eerst volgende niet meer genoeg is en die meeneemt en dan OOK nog de niet/minder selectieve hoofdaansluiting (die is vaak C25 en niet B25), dan is het vaak geen consumenten apparaat meer. (Die hebben allemaal dunne netsnoertjes, bij een kortsluiting zorgen die voor aardig wat weerstand en beperken de kortsluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Sethro schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:27:
Hoe belangrijk is de selectiviteit precies voor je? Selectiviteit in een woonhuis is vaak niet/slecht realiseerbaar. Maar welk risico loop je dan precies?

Ik zou in de meter kast en in de onderverdeler gewoon 16A afzekeren. In ergste geval moet je dan na sluiting de zekering in meterkast omzetten om het weer te activeren. Je zou risico nog verder kunnen verkleinen door de WCD en lichtkringen met 10A te zekeren.
Veiligheidstechnisch? niet echt een issue imo.

Maar het is wel onhandig als de zekering in huis eerder gaat als die in het gastenverblijf.

Kan me voorstellen dat TS niet altijd thuis zal zijn. Als er dan een groep uit zou gaan, kun je een eventuele gast makkelijk verwijzen naar de onderverdeler bij zijn verblijf. Maar iemand jouw eigen huis insturen is minder praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
timberleek schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:34:
[...]

Kan me voorstellen dat TS niet altijd thuis zal zijn. Als er dan een groep uit zou gaan, kun je een eventuele gast makkelijk verwijzen naar de onderverdeler bij zijn verblijf. Maar iemand jouw eigen huis insturen is minder praktisch.
Volgens mij is dit precies het risico wat je loopt. Hoe vaak komt het dan voor en hoe vaak ben je dan niet thuis? Misschien 1x 10 jaar ofzo?

En dat risico kan nog worden verlaagd door de vaste installaties (warmtepomp, boiler) op 16A te zekeren en de rest op 10A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Eens dat het risico klein is, maar je gaat de boel nu toch aanleggen, dan is het een kleine moeite imo.

Het is nu eenmaal vervelend om (eventueel zelfs beide) gasten te vertellen dat ze een paar uur moeten wachten voor je weer thuis bent om de boel aan te zetten.

Eindgroepen naar 10A is inderdaad een optie.

Zou ook niet all-out gaan en absolute selectiviteit nastreven met 1001 scenario's in het achterhoofd. Maar zou er wel een beetje rekening mee houden.

[ Voor 19% gewijzigd door timberleek op 10-12-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
timberleek schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:41:
Eens dat het risico klein is, maar je gaat de boel nu toch aanleggen, dan is het een kleine moeite imo.

Het is nu eenmaal vervelend om (eventueel zelfs beide) gasten te vertellen dat ze een paar uur moeten wachten voor je weer thuis bent om de boel aan te zetten.
Als je sluiting hebt in de warmtepomp of boilers ga je sowieso slecht nieuws brengen aan je gasten ;)

Ik vind de suggestie om 1 onderverdeler op te hangen op een plek waar iedereen erbij kan nog niet zo gek. Vanaf woonhuis wel 3fase doortrekken om voldoende capaciteit te hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 10-12-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er is een risico:
Stel je hebt 2x een B16 achter elkaar, bij kortsluiting gaan ze er allebei uit. En dit gebeurd een paar keer.
Elke keer loop je naar de andere locatie, zet daar de automaat weer om en loopt terug, verhelpt het probleem en zet dan ook de lokale automaat om.
De volgende keer zet je op de automaat ;) de automaat op de andere locatie om en loopt terug, pakt de draden vast en krijgt een optater. :?
Wat blijkt, in dit geval is de lokale automaat niet omgegaan, alleen die op de andere locatie, maar omdat in de andere gevallen wel beiden omgingen, ben je er vanuit gegaan dat dat nu ook weer het geval is.

Dus het risico zit niet zozeer in de dubbele beveiliging, maar in het gedrag dat onvoorspelbaar is.

Wat ik zelf gedaan heb is een paar verklikkers geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.productimages.abb.com/2CCC441169F0001_720x540.jpg
Ik zie in 1 oogopslag of er iets mis is met de installatie, ik kan zelfs zien of 1 van de fases eruit ligt. Wel handig aangezien de hoofdautomaten per fase zitten, er kan dus ook 1 fase uitgaan.
Sowieso zou ik kijken naar domotica oplossingen om je warmtepomp qua verbruik te monitoren, zodat je in de winter snel doorhebt dat er een probleem is. Als je gasten klagen dat het 16C is en dan moet je nog een monteur gaan bellen, dan mag je met kacheltjes gaan lopen sleuren...

Maar, je voldoet niet aan de norm en de norm is wel vastgelegd in de wet.
Aan de andere kant, de norm is geen garantie voor geen problemen/gevaren. Complexere installaties vereisen dat er goed over nagedacht is (dat staat ook in de norm).

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een 'selectiviteitsprobleem' in 1 kast. Dus in je hoofdkast heb je een C25 hoofdstop, met een B25 groep. Niet selectief, maar wel op 1 plaats. Bij het opwaarderen naar 3x35A is dat probleem ook opgelost.
Je kunt ook richting 10A groepen gaan, maar dan kom je weer tegen dat groepen onverwachts uitschakelen. Te vaak een stroomstoring/afschakelende automaat maakt je ook weer laconiek bij het inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
[...]

Maar het is wel onhandig als de zekering in huis eerder gaat als die in het gastenverblijf.

Fijn alle reacties en mensen die meedenken.

Dit wat @timberleek schrijft, is precies hetgeen ik voor ogen heb. Daarbij hangt mijn eigen meterkast ram vol met 12 groepen en alle domotica actoren, waardoor daar geen plaatst is om groepen te maken voor het gastenverblijf. En dan kunnen ze er ook niet zelf bij.

Ik denk dat ik dan 2x een C25 groep plaats om de kabels naar de schuur te beschermen. en dan daar de onderverdeling in elk verblijf maak met een paar groepen. Airco en warmtepomp op een eigen groep, en dan de verlichting op een 3e groep, en 4e groep een kleine magnetron/oven.

Dan ga ik waarschijnlijk toch om naar 3x35A. Omdat je gasten krijgt te slapen, wil je eigenlijk niet wat afwijken van waaraan je eigenlijk moet voldoen. de C25 groepen zijn dan nog steeds nodig nietwaar?

En wil inderdaad niet in de problemen komen met automaten die er uit vliegen. Als ik zelf sta te koken met een flinke inductieplaat op kracht stroom, ik een oven en een stoomoven aan heb staan, en de quooker wordt nog gebruikt, dan gaat het best wel hard. Misschien staat de wasmachine en of droger nog aan in het slechtste geval....

De zonnepanelen zal ik via een losse kabel wel naar het woonhuis brengen en deze in mijn eigen kast afzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als je toch geld weg gaat gooien, zou ik het in een accu steken en zoveel PV als mogelijk op 3x25A.

Dat rendeert op den duur tenminste nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:02
JvdA schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:48:
[...]

Fijn alle reacties en mensen die meedenken.

Dit wat @timberleek schrijft, is precies hetgeen ik voor ogen heb. Daarbij hangt mijn eigen meterkast ram vol met 12 groepen en alle domotica actoren, waardoor daar geen plaatst is om groepen te maken voor het gastenverblijf. En dan kunnen ze er ook niet zelf bij.

Ik denk dat ik dan 2x een C25 groep plaats om de kabels naar de schuur te beschermen. en dan daar de onderverdeling in elk verblijf maak met een paar groepen. Airco en warmtepomp op een eigen groep, en dan de verlichting op een 3e groep, en 4e groep een kleine magnetron/oven.

Dan ga ik waarschijnlijk toch om naar 3x35A. Omdat je gasten krijgt te slapen, wil je eigenlijk niet wat afwijken van waaraan je eigenlijk moet voldoen. de C25 groepen zijn dan nog steeds nodig nietwaar?

En wil inderdaad niet in de problemen komen met automaten die er uit vliegen. Als ik zelf sta te koken met een flinke inductieplaat op kracht stroom, ik een oven en een stoomoven aan heb staan, en de quooker wordt nog gebruikt, dan gaat het best wel hard. Misschien staat de wasmachine en of droger nog aan in het slechtste geval....

De zonnepanelen zal ik via een losse kabel wel naar het woonhuis brengen en deze in mijn eigen kast afzekeren.
Gewoon b25 pakken. C25 is nergens voor nodig.

En ik zou er ook geen 300mah aardlek voor gooien zoals hier aangeraden word. Bij een goede aardlek gaat dan de 30mah in de onderverdeler en de 300 in de hoofdverdeler er uit waardoor je hele gastenverblijf onnodig zonder stroom komt te zitten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Makrolon schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:31:
[...]

Gewoon b25 pakken. C25 is nergens voor nodig.

En ik zou er ook geen 300mah aardlek voor gooien zoals hier aangeraden word. Bij een goede aardlek gaat dan de 30mah in de onderverdeler en de 300 in de hoofdverdeler er uit waardoor je hele gastenverblijf onnodig zonder stroom komt te zitten.
Dat is een goede tip inderdaad. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JvdA schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:48:
[...]

Dat is een goede tip inderdaad. Bedankt
daar zijn selectieve aardlekschakelaars voor