Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisTum
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:50
Beste lezer,

Wij zijn van plan om in de bouwvak vakantie (rond augustus) de huidige tuinhuis te slopen en deze opnieuw en groter op te bouwen als tuinhuis/hobbyruimte.
Vanwege het aantal apparatuur dat er uit eindelijk zal komen staan wil ik hier een onderverdeler neer hangen zodat ik niet door het hele huis hoef om de groep weer in te schakelen.
Tijdens deze werkzaamheden wil ik ook direct een onderverdeler maken in de huidige werkplaats+carport om deze zelfde reden. (Deze werkplaats wordt nu helaas nog voorzien van een verlenghaspel.)

Toevoeging informatie:
- Het gaat een 3x25A/3x35A hoofdzekering van Enexis worden (Nu 1x25A).
- De kabels hebben een lengte van ongeveer 25/30 meter en 10/15 meter ymvk-as 4x4mm2 of 5x4mm2 (Is nog niet helemaal duidelijk)
- Wij hebben een TT stelsel
- In elke onderverdeler zit ook een hoofdschakelaar van 32/40A (Deze ben ik vergeten te tekenen in de schema's)

Nu weet ik dat ik voor een onderverdeler selectiviteit dien te hebben voor een goede werking. Ik wil dit gaan doen door middel van een aardlekschakelaar van 40A/0.3 {Selectief}

Mijn grootste vragen zijn:
- Mag ik allebei de onderverdelers achter 1 selectieve aardlekschakelaar zetten of moet ik ze allebei voorzien van een aparte selectieve aardlekschakelaar?
- Mogen achter 1 selectieve aardlekschakelaar ook maar maximaal 4 eindgroepen of zit hier een groter limiet aan?

Ik kreeg hier helaas weinig/niets over gevonden in de NEN1010/NPR5310
Ik heb de NEN en NPR doorzocht maar kreeg voor mij gevol geen duidelijke informatie hierover. Nu weet ik dat de NEN een pittig boek is om te doorzoeken dus hopelijk gaf dat het probleem

Een verwijzing naar de NEN1010/NPR5310 bepaling waar ik dit kan vinden mag ook (Ben hiervan in bezit inclusief correctiebladen)

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid op geven?

Ter verduidelijking heb ik hier 2 installatieschema's:
Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/4452f7f575f049bf8d163e09addace54.png

Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/3b37f657ad6a4335abb315e90407bda9.png

Kleine edit: Gaat hierbij om de Nederlandse regelgeving.

Ik heb deze vraag op meerdere forum's open staan, Indien ik het goede antwoord ontvang op een ander forum zal dat ook hier geplaatst worden.

[ Voor 8% gewijzigd door ChrisTum op 26-03-2017 21:20 . Reden: Extra informatie over kabel en hoofdzekering ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Wat voor kabel en lengte zit er tussen die hoofd en onderverdeler? D40 is nogal wat... Volgens mij staat er in de NEN dat verlichting, contactdozen tm 20A en mobiele apparaten tm 32A achter een 30mA aardlekschakelaar moeten zitten. Hier valt jouw vaste aansluiting voor je onderverdeler dus niet onder. Wel slim is het om de 300mA aardlekschakelaar te plaatsen ivm kabelschades aan de bovengenoemde kabel (ymvk-as). Iemand die toegang tot NEN1010 en NPR heeft kan waarschijnlijk iets gedetailleerder antwoord geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 25-03-2017 18:47 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisTum
Jim423 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 18:45:
Wat voor kabel en lengte zit er tussen die hoofd en onderverdeler? D40 is nogal wat... Volgens mij staat er in de NEN dat verlichting, contactdozen tm 20A en mobiele apparaten tm 32A achter een 30mA aardlekschakelaar moeten zitten. Hier valt jouw vaste aansluiting voor je onderverdeler dus niet onder. Wel slim is het om de 300mA aardlekschakelaar te plaatsen ivm kabelschades aan de bovengenoemde kabel (ymvk-as). Iemand die toegang tot NEN1010 en NPR heeft kan waarschijnlijk iets gedetailleerder antwoord geven.
Gaat hierbij om een kabel lengte van ongeveer 25/30 meter en 10/15 meter ymvk-as 4x4mm2 of 5x4mm2 (Is nog niet helemaal duidelijk)

Hoofdzekering van Enexis is overigens 3x25A/3x35A 9Durf hier helaas zo geen waarde van te noemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:39
De beste methode is je aarding te laten meten, indien deze voldoende laag is ( reken op 25/In) dan mag je deze met een automaat beveiligen en is een (selektieve)-als daar niet nodig.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisTum
habbekrats schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:53:
De beste methode is je aarding te laten meten, indien deze voldoende laag is ( reken op 25/In) dan mag je deze met een automaat beveiligen en is een (selektieve)-als daar niet nodig.
We zitten met TT stelsel en ik weet helaas niet waar onze aardelektrode zit in de grond. Dus neem liever voor alle zekerheid een Selectieve als zodat ik de tussenkabel ook kan beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Selectiviteit op aardlekschakelaars is ongebruikelijk.
Normaliter plaats je aardlekschakelaars niet achter elkaar.

Je kan best een 0.3A ALS plaatsen, maar dat is niet verplicht.

Qua TT of TN maakt het niet heel erg veel uit, je aardweerstand is niet van toepassing op de manier van installatie van een aardlekschakelaar.
De aardingsweerstand is wel belangrijk voor de veiligheid, deze zou ik sowieso eens laten meten, ook bij TN kan je er niet vanuit gaan dat deze laag genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet niet of de hoofdzekering een automaat is? Anders zit je daar ook nog mee, als je dan 20A in de schuur gebruikt en 15A in huis (op dezelfde fase) blaas je hem er uit. Vervelend als dan je netbeheerder moet langskomen.

Bij mijn werkplaats zit er geloof ik een 35A hoofdzekering, en hebben we een 20A zekering (D karakteristiek geloof ik) richting onderverdeler. Met daar de ALS'en en 16A automaten. Zal niet beweren dat het allemaal volgens de normen aangelegd is, maar wel zover mijn kennis reikt ;)

Ik zie bij jou alleen een aardlekschakelaar richting onderverdeler, maar je moet ook selectiviteit in je afzekering hebben. Factor 1.6 is dan gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisTum
SA007 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 13:58:
Selectiviteit op aardlekschakelaars is ongebruikelijk.
Normaliter plaats je aardlekschakelaars niet achter elkaar.

Je kan best een 0.3A ALS plaatsen, maar dat is niet verplicht.

Qua TT of TN maakt het niet heel erg veel uit, je aardweerstand is niet van toepassing op de manier van installatie van een aardlekschakelaar.
De aardingsweerstand is wel belangrijk voor de veiligheid, deze zou ik sowieso eens laten meten, ook bij TN kan je er niet vanuit gaan dat deze laag genoeg is.
Aardepen moet ik sowieso nog door laten meten, beschik zelf niet over dergelijke spullen om dat goed te kunnen doen. Hiervoor schakel ik dan ook een vriend/lokaal elektrotechnisch bedrijf in die zulke meters wel ter beschikking hebben.
_ferry_ schreef op zondag 26 maart 2017 @ 14:29:
Ik weet niet of de hoofdzekering een automaat is? Anders zit je daar ook nog mee, als je dan 20A in de schuur gebruikt en 15A in huis (op dezelfde fase) blaas je hem er uit. Vervelend als dan je netbeheerder moet langskomen.

Bij mijn werkplaats zit er geloof ik een 35A hoofdzekering, en hebben we een 20A zekering (D karakteristiek geloof ik) richting onderverdeler. Met daar de ALS'en en 16A automaten. Zal niet beweren dat het allemaal volgens de normen aangelegd is, maar wel zover mijn kennis reikt ;)

Ik zie bij jou alleen een aardlekschakelaar richting onderverdeler, maar je moet ook selectiviteit in je afzekering hebben. Factor 1.6 is dan gebruikelijk.
Hoofdzekering is een smeltpartroon van 1x25A (We willen naar 3x25A/3x35A hier is nog geen duidelijkheid over op dit moment)

En kwa selectiviteit, wat mij ooit duidelijk is gemaakt tijdens de NEN1010/Meten lessen is dat de selectieve aardlekschakelaar voldoende zou moeten zijn voor de selectiviteit van aardfouten. waarbij dus eerst de aardlek in de onderverdeler uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
3x C25A wordt het dan denk ik, je kunt specifiek kiezen voor automaten bij de aanvraag. Moet kunnen met juiste verdeling, goed kijken wat tegelijkertijd gebruikt wordt en wat niet. Dus elke 1P 30mA aardlekschakelaar kun je een fase toewijzen. Mocht de hoofdzekering een keer uitspringen kun je hem zelf weer inschakelen, mag natuurlijk niet te vaak gebeuren. Met een C25A kun je met 4mm² ongeveer 30-40m overbruggen uit mijn hoofd dus 25m dat zou goed moeten gaan. Bedenk wel dat bij een echte sluiting waarschijnlijk alle automaten springen (en soms zelfs de aardlekschakelaars :|) omdat C16A en C25A erg dicht op elkaar ligt. Ik zou sowieso de C16A laten vervallen en er B16A van maken, en zoveel mogelijk met B10A uitvoeren voor wandcontactdozen en testbenchen.

De vraag is of je selectiviteit wel goed gaat werken betreffende de aardlekschakelaars. Tuurlijk bij 50mA lekstroom zal het werken maar waarschijnlijk gaan beide aardlekschakelaars tegelijkertijd afschakelen bij een lekstroom van bijvoorbeeld 1500mA. (Bijvoorbeeld een verwarmingselement op de buitengrond laten vallen welke onder spanning staat). Je zou eigenlijk 2 tijd/stroom aardlekschakelaars moeten hebben zodat je selectiviteit kan garanderen. Maar ik denk niet dat zoiets voor thuisgebruik geleverd wordt :P

[ Voor 25% gewijzigd door Jim423 op 26-03-2017 20:38 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Die 40A aardlekschakelaars zijn aardlekschakelaars een geen aardlekautomaten. De kabels die je naar de extra verdelers gaat maken zijn met deze methode dus niet beveiligd tegen overbelasting of kortsluiting anders dan door middel van de hoofdzekeringen (of automaten). Ik vraag me af of dit zo toegestaan is. Persoonlijk zou ik het in ieder geval niet zo uitvoeren alleen al omdat die aardlekschakelaars compleet zinloos (en dus zonde van het geld) zijn.

Ik kan mij trouwens vergissen maar meen dat de hoofd-automaten Niet een C maar een D karakteristiek hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door jbhc op 27-03-2017 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Afbeeldingslocatie: https://i125.photobucket.com/albums/p41/vis_2007/113349__DSC69272_1_zpswf813nrb.jpg

Afbeelding even geleend van CaptNemo. Heb nog nooit Dkar gezien moet ik zeggen, maar ik zeg niet dat ze niet bestaan :+

Welke aardlekschakelaars zijn compleet zinloos? Die in de hoofdverdeler (cq originele groepenkast) niet hoor :) Over dat toegestaan, dit gaat sowieso veel verder dan een normale huisinstallatie. Maar puur technisch gezien zie ik geen gevaarlijke dingen, mits alles goed is aangelegd/aangesloten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
D-Karakteristiek horen niet thuis in een woonhuis installate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom horen ze niet thuis? Ze werken gewoon hoor. Ook voor overbelasting. Het gaat erom dat een B karakteristiek sneller zal aanspreken bij een kortstondige overbelasting. Bij D "wacht" deze nog eventjes met uitschakelen.

Als je met name motoren hebt, is dat prettig voor de aanloopstromen. Maar er gaat niets eerder kapot of zo, als je een D in zet.

Ik heb hier zelfs een 3 x 16A K karakteristiek inzitten. Werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bij D "wacht" deze nog eventjes met uitschakelen.
Niet helemaal correct. Het overbelasting (bi-metaal) gedeelte is bij B en D nagenoeg gelijk. Het verschil zit in de kortsluitbeveiliging (directe uitschakeling bij overschrijding). Bij de B-karakteristiek is de spreiding daarvan 3 tot 5 keer de nominale waarde, bij de D-karakteristiek 10 tot 20 keer. Natuurlijk merk je dat niet en zeker niet zolang er niets gebeurt, je kunt dan ook moeilijk zeggen "hij doet het prima", want dat kun je niet altijd weten. Het is gewoon waar wat er gezegd werd dat automaten met een D-karakteristiek niet voor huisinstallaties bestemd zijn en er dan ook beslist minder geschikt voor zijn.

Edit:
Denk bij D-automaten aan beveiliging van groepen in fabrieken met motoren (hoge aanloopstromen). Daar is juist een B-karakteristiek minder geschikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 04-04-2017 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Jim423 schreef op zondag 2 april 2017 @ 12:04:
[afbeelding]

Afbeelding even geleend van CaptNemo. Heb nog nooit Dkar gezien moet ik zeggen, maar ik zeg niet dat ze niet bestaan :+

Welke aardlekschakelaars zijn compleet zinloos? Die in de hoofdverdeler (cq originele groepenkast) niet hoor :) Over dat toegestaan, dit gaat sowieso veel verder dan een normale huisinstallatie. Maar puur technisch gezien zie ik geen gevaarlijke dingen, mits alles goed is aangelegd/aangesloten natuurlijk.
De 2 aardlekschakelaars in de meterkast in het woonhuis die voor de kabels zitten die naar de 2 extra verdelers gaan zijn zinloos. Een aardlekschakelaar schakeld NIET uit bij overbelasing.
Die kabels zijn dus niet beveiligd anders dan door de hoofdzekering.

En wat bedoel je met het verder gaan dan een normale huisinstallatie? Ik snap niet zo goed wat je daarmee wilt zeggen. Je doet nu net alsof dit een extreme installatie is. Ik kan je verzekeren dat dit niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Klopt niet helemaal wat je zegt. De kabels zijn beveiligd door zowel de hoofdzekering als de aardlekschakelaar. De 1 beveiligd tegen kortsluiting+overbelasting en de ander tegen aardlek en dus (indirect) aanraakgevaar. Dus die zijn zeker niet zinloos.

Bij een normale huisinstallatie zit de verdeler met 30mA aardlekbeveiliging en eindgroepen (B16A) in dezelfde (meter)kast. Op het moment dat jij hoger gaat afzekeren of zoals in dit geval de hoofdzekering gaat gebruiken om je eigen (grond)kabels te beveiligen is de kans groot dat de netbeheerder zegt dit gaat we niet aansluiten/verzwaren. Die automaten slijten namelijk ook, en het is nogal een kostenpost om die telkens op locatie te komen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Jim423 schreef op zondag 9 april 2017 @ 11:29:
Klopt niet helemaal wat je zegt. De kabels zijn beveiligd door zowel de hoofdzekering als de aardlekschakelaar. De 1 beveiligd tegen kortsluiting+overbelasting en de ander tegen aardlek en dus (indirect) aanraakgevaar. Dus die zijn zeker niet zinloos.
Ik zeg niks anders dan jij behalve dat die aardlekschakelaars zinloos zijn. In mijn ogen zijn de aardlekschakelaars ook nog steeds zinloos. (Een kabel tussen 2 verdelers in beveiligen met een aardlekschakelaar slaat helemaal nergens op.)

De enige manier om dit goed selectief te krijgen is om of de hoofdzekering te laten verzwaren naar 40A en de afgaande kabels naar de extra verdelers te beveiligen met 25A.
In de huidige situatie krijg je dit alleen selectief door de afgaande kabels naar de extra verdelers te beveiligen met een 16A zekering en de groepen in die verdeler niet zwaarder uit te voeren dan 6A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een aardlek achter een aardlek zo ik sowieso afraden, de ene aardlek is de ander niet en reageert op een andere aanspreekstroom en moet je sowieso terug naar huis om hem weer aan te zetten.

In feite moet je vanaf je hoofdaansluiting minstens 2 stappen lager, anders heb je sowieso geen selectiviteit.
In dit geval zou ik de afgaande kabel naar tuinhuis afzekeren met 20A zonder aardlek, deze paralel na de hoofdschakelaar naar je werkplaats.

Dit is naar mijn idee de enige juiste manier om enige vorm van selectiviteit te behouden. Anders zul je 2 kabels moeten aanleggen van uit de hoofdverdeler.

Ideaal is deze situatie sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Noodels schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:23:
Een aardlek achter een aardlek zo ik sowieso afraden, de ene aardlek is de ander niet en reageert op een andere aanspreekstroom en moet je sowieso terug naar huis om hem weer aan te zetten.

In feite moet je vanaf je hoofdaansluiting minstens 2 stappen lager, anders heb je sowieso geen selectiviteit.
In dit geval zou ik de afgaande kabel naar tuinhuis afzekeren met 20A zonder aardlek, deze paralel na de hoofdschakelaar naar je werkplaats.

Dit is naar mijn idee de enige juiste manier om enige vorm van selectiviteit te behouden. Anders zul je 2 kabels moeten aanleggen van uit de hoofdverdeler.

Ideaal is deze situatie sowieso niet.
Die 20A zorgt ervoor dat de boel niet meer selectief is.

Het zou moeten worden:
Hoofdzekering 25A -> Beveiliging kabels naar groepenkasten 16A -> Beveiliging afgaande groepen in extra groepenkasten -> 6A

Als alternatief kun je de hoofdzekering (laten) verzwaren naar 40A je krijgt dan:

Hoofdzekering 40A -> Beveiliging kabels naar groepenkasten 25A -> Beveiliging afgaande groepen in extra groepenkasten -> 16A

Een andere manier om eea selectief te maken is er niet.

[ Voor 20% gewijzigd door jbhc op 15-04-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
jbhc schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:07:
[...]

Het zou moeten worden:
Hoofdzekering 25A -> Beveiliging kabels naar groepenkasten 16A -> Beveiliging afgaande groepen in extra groepenkasten -> 6A

Als alternatief kun je de hoofdzekering (laten) verzwaren naar 40A je krijgt dan:

Hoofdzekering 40A -> Beveiliging kabels naar groepenkasten 25A -> Beveiliging afgaande groepen in extra groepenkasten -> 16A

Noodels schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:23:
Zoals ik ook zei inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Noodels schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:24:
[...]

[...]

Zoals ik ook zei inderdaad.
Nee, Jij geeft aan dat je een 20A automaat parallel aan de hoofdschakelaar van de 1e kast zou zetten. Dit heeft geen toegevoegde waarde en maakt de installatie onoverzichtelijk.

Ik denk dat als je de aardlekschakelaars vervangt door 2 extra hoofdschakelaars dat je dan electrisch gezien gewoon aan de norm voldoet mits je de voedingskabels van de andere 2 kasten voorziet van een voldoende dikke kabel; 6mm2 is dan voldoende.

Ik denk zelfs dat om aan de norm te voldoen die extra hoofdschakelaars niet nodig zijn.

Het beste neem je gewoon even contact op met de netbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jbhc schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:07:
[...]

Het zou moeten worden:

Ten eerste is selectiviteit geen verplichting maar uiteraard wel gewenst. de 1.6 waar iedereen zo mee bezig is klopt niet eens.. B16 eindgroep afgezekerd met een B25 = 25/16 = 1,5625, dus of het is nog steeds niet selectief volgens deze theorie (als die 1.6 zo vreselijk belangrijk is) of (en dit is het echte antwoord, 1.6 is maar gewoon een simpel geheugensteuntje voor een nog simpelere rekensom) Het is B16 drempel ca. 3 à 5 x In = 48/80 t.a.v. B25 drempel ca. 3 à 5 x In 75/125 en gaat dus niet werken, maar alleen niet vanwege dezelfde lage magnetische waarde van een B-kar, maar een C-kar dan.. ? Die zou theoretisch helemaal geen 2 stappen hoger te hoeven liggen, maar zelfts maar 1 vanwege de magnetische drempel van een C-kar.

Ik stel wel even een voorbeeld en wil ik graag hoeren waarin deze situatie dan niet selectief zou zijn.. 3x25A aansluiting, mijn netbeheerder zekert met D25, wil in onderverdeler schuur zoals ts B16 overhouden, zekert deze af met een C20 aardlekautomaat.. ff rekenen

B-kar. 3 à 5 x In
C-kar. 5 à 10 x In
D-kar 10 à 20 x In

B16 x 3/5 = 48/80
C20 x 5/10 = 100/200
D25 x 10/20 = 250/500

Wil ik graag onderbouwde opmerkingen zien waarom dit niet selectief zou zijn, terwijl de factor 1.6 hier niet opgaat.

Mvg,
B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
B,C,D Karakteristiek en selectiviteit is voor mij meer in grote installaties van belang, in mijn eigen huis installatie til ik hier ook niet zo zwaar aan.
Huisinstallaties zijn over het algemeen klein en overzichtelijk.
In mijn Huis komt 3 x D25 automaten binnen, naar de schuur is 3F C automaat, zonnepanelen is 1 x C20 alamat.
In een huis installatie kan je ingaande D25 belast zijn met 16A van andere groepen terwijl je in een andere groep sluiting maakt. Mestal gaat dan je D25 er ook uit.
Overigens zijn bij mijn aansluiting de 3 ingaande automaten zelf in en uit te zetten, super handig bij werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 21:48
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:45:
[...]

Ten eerste is selectiviteit geen verplichting maar uiteraard wel gewenst. de 1.6 waar iedereen zo mee bezig is klopt niet eens.. B16 eindgroep afgezekerd met een B25 = 25/16 = 1,5625, dus of het is nog steeds niet selectief volgens deze theorie (als die 1.6 zo vreselijk belangrijk is) of (en dit is het echte antwoord, 1.6 is maar gewoon een simpel geheugensteuntje voor een nog simpelere rekensom) Het is B16 drempel ca. 3 à 5 x In = 48/80 t.a.v. B25 drempel ca. 3 à 5 x In 75/125 en gaat dus niet werken, maar alleen niet vanwege dezelfde lage magnetische waarde van een B-kar, maar een C-kar dan.. ? Die zou theoretisch helemaal geen 2 stappen hoger te hoeven liggen, maar zelfts maar 1 vanwege de magnetische drempel van een C-kar.

Ik stel wel even een voorbeeld en wil ik graag hoeren waarin deze situatie dan niet selectief zou zijn.. 3x25A aansluiting, mijn netbeheerder zekert met D25, wil in onderverdeler schuur zoals ts B16 overhouden, zekert deze af met een C20 aardlekautomaat.. ff rekenen

B-kar. 3 à 5 x In
C-kar. 5 à 10 x In
D-kar 10 à 20 x In

B16 x 3/5 = 48/80
C20 x 5/10 = 100/200
D25 x 10/20 = 250/500

Wil ik graag onderbouwde opmerkingen zien waarom dit niet selectief zou zijn, terwijl de factor 1.6 hier niet opgaat.

Mvg,
B.
Voor zover ik me kan herinneren is die 2 stappen verschil voor selectiviteit een vuistregel die je altijd selectiviteit geeft, ook als je beveiligingen van verschillende fabrikanten gebruikt en stamt eigenlijk uit de tijd van de smeltpatronen. Voor automaten kun je dacht ik soms volstaan met 1 stap verschil als ze van dezelfde fabrikant/serie zijn.

Om er zeker van te zijn moet je of de berekeningen doen of de documentatie van de fabrikant op zoeken, de grotere fabrikanten hebben gewoon selectiviteitstabellen beschikbaar.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simania_NL
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-05 09:25
Misschien is dit niet helemaal het juiste topic, maar de geschetste situatie hierboven lijkt erg op die van ons.
Hieronder een plaatje van de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53rQU94hv5bF9UeISkZ2qQqCDpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxYewYOYrZN0qkxT3TBHJnXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Er komt 3x25A binnen, die vervolgens naar een hoofdschakelaar loopt van 40A.
Deze is onderverdeeld in 4 groepen met drie keer een ALS van 40A/0,03A. Bij 2 groepen zit hier vervolgens 4 keer B16 schakelautomaat achter en 1 groep met 6 keer B16 (mag tegenwoordig van NEN1010, mits het maximale vermogen in acht wordt gehouden). De laatste twee schakelautomaten in deze groep zijn op dit moment niet in gebruik.
Bij de laatste groep zit een 3-fase B16 Gacia automaat voor de omvormer van de PV.
  1. Mijn eerste vraag is of de selectiviteit wel in orde is. 40A hoofdschakelaar -> 40A ALS -> 16A automaten?
  2. Kan ik een van de automaten vervangen voor een B20 automaat (de NEN1010 regel van 1,6 geldt volgens mij alleen bij smeltzekeringen)?
  3. Moet er geen ALS voor de PV groep geplaatst worden? Ik heb geen TN stelsel voor de aarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat de hoofdschakelaar en aardlek 40A zijn heeft niets met selectiviteit te maken. Das puur de maximumstroom waar ze voor getest zijn.

C25 -> B16 is prima.

[ Voor 19% gewijzigd door Navi op 25-01-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simania_NL
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-05 09:25
@Navi dank voor je antwoord, begrijp inderdaad dat de hoofdschakelaar niets te maken heeft met selectiviteit.
Echter blijft mijn vraag staan omtrent een B20A staan achter een C25A. Dit 'mocht' onder NEN1010 niet vanwege de 1,6 regel en smeltzekeringen, maar nu lees ik berichten dat de kenmerken van een B20 en C25 elkaar niet kunnen kruisen en dit daarom ook 'toegestaan' is. Los van het probleem dat het draad voldoende dik moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Selectiviteit in een thuissituatie is een richtlijn, geen verplichting.

C25 klapt er vaak genoeg uit door een B16 die kortsluiting maakt, dus selectiviteit bij automaten is sowieso lastig.

B20 achter C25 mag dus gewoon.
Pagina: 1