Vraag

• thekingis13
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-06 18:16
Dag,

Onlangs heb ik de Synology DS920+ aangeschaft, maar wil toch hogere read en write snelheden halen. Ik heb ook al twee NVMe SSDs geïnstalleerd, wat weinig effect had.

Nu kom ik sporadisch op het web dingen over multichannel SMB tegen, maar vroeg me af of men dus ervaring heeft met het aansluiten van meerdere ethernet kabels in hun PC en NAS op een switch met LACP om dus hogere read/write snelheden te halen.

Toevoeging:
Ik gebruik een Windows 10 PC waarin ik de volgende deze netwerkkaart in wil prikken met twee ethernet poorten. Ik gebruik dus de DS920+ met drie WD Red Plus 4TB HDDs en twee Samsung 980 NVMe SSDs.
Ik haal momenteel tussen de 100 en 110MBps aan read/write met grote bestanden (werk veel met VR opnames). Gebruik tevens deze switch (Netgear GS308E-100PES)
Ben erg benieuwd!

[Voor 33% gewijzigd door thekingis13 op 09-12-2021 10:31]

Beste antwoord (via rens-br op 04-01-2022 07:58)

• thekingis13
Zou toch graag willen melden dat het GELUKT IS.

Het was relatief simpel met het artikel wat @MAX3400 gedeeld had: https://blog.azureinfra.c...-synology-and-windows-10/

Heeft me ongeveer een half uurtje gekost. Ik heb de Bond op de Synology op XOR gezet en op mijn TP Link switch de poorten statisch gelinkt (LAG). Met PuTTY ingelogd op de Synology om multi channel te activeren and thats it.

Nogmaals dank @MAX3400 !

[Voor 15% gewijzigd door thekingis13 op 24-02-2022 00:34]

Alle reacties

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Het lijkt me slim als je de topic-start wat uitbreidt. Welke snelheden haal je nu en hoe meet je die? Wat heb je zelf geprobeerd/gevonden?

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
LACP is afhankelijk van een hashing mechanisme van de netwerkclient en switch:
Simpel is op basis van SRC en DST IP
Bij complexere hashing worden ook Poortnummers en MAC adressen meegenomen om de load over de LACP members te verdelen.
Ondanks dit kan het voorkomen dat de load op dezelfde link terecht komt omdat je te weinig wisselende IP/poortnummers hebt om een efficiente verdeling van de bandbreedte te krijgen.

Ik weet niet hoe je het in kan stellen op jouw systemen, maar wellicht kan dit hogere bandbreedte geven.
Inderdaad: meer bandbreedte, geen hogere snelheid want die blijkt gewoon 1GB of 10GB afhankelijk van de snelheid van je netwerkinterface

[Voor 16% gewijzigd door SniperGuy op 09-12-2021 10:30]

• thekingis13
@loeberce @MAX3400 dank voor het scherp houden, heb een toevoeging aan de post gedaan!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dus eigenlijk is je vraag: als ik mijn PC upgrade met meer dan 1 NIC, kan ik dan hogere snelheden halen dan 110MB/s?

Antwoord: waarschijnlijk wel ja.

Overigens, en allicht test jij beter dan ik; als jij nu "maar" 100MB/s haalt, zou ik eerst maar eens extra/kritisch gaan kijken naar je huidige infra. Waarom? Ik heb hier een DS414+ staan zonder caching. Met een single netwerkkabeltje en een vergelijkbare switch. Oh, en een PC + SSD uit 2014 met een enkele Intel I218-V NIC. Daar trek ik lijnrecht 121MB/s overheen met een single SMB-connectie.

Ik zeg zeker niet dat jouw startpost compleet/incompleet is maar als er in de huidige opstelling al 20% verschil zit tussen jouw en mijn transfers, ben ik meteen bang dat je met je nieuwe NIC en LACP het volgende topic gaat openen omdat je niet snapt waarom je (bijvoorbeeld) maar op 160MB/s totaal uit komt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MAX3400 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:51:
Dus eigenlijk is je vraag: als ik mijn PC upgrade met meer dan 1 NIC, kan ik dan hogere snelheden halen dan 110MB/s?

Antwoord: waarschijnlijk wel ja...
Hmmz, ik waag dat te betwijfelen.
In zijn vorige topic heeft @thekingis13 2 SSD's in z'n NAS geplaatst.
Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje vergelijkbaar met dat er tussen zijn huis en dat van z'n ouders een snelweg loopt waar je 120 km/h mag. En nu heeft-ie bij z'n ouders twee garages bijgeplaatst en vraagt-ie zich af waarom hij niet sneller bij z'n ouders is.

Ik wil daar verder niet lullig over doen, maar het geeft m.i. wel aan dat de netwerk kennis van TS onvoldoende is om op korte termijn zowel LACP als multi-channel SMB aan de praat te krijgen. En ook daar wil ik niet lullig over doen: 99% van de mensen weet dat niet en is desondanks heel gelukkig.

TS heeft in het vorige topic ook al bevestiging dat het mogelijk is. Dus de vraag of het voor TS mogelijk is hangt af van hoeveel tijd TS bereid is te investeren in netwerkkennis in het algemeen en in LACP en multichannel SMB in het bijzonder. Dat is toch heel andere koek dan een registry tweak in windows of een scriptje editen op je NAS

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• thekingis13
Zou toch graag willen melden dat het GELUKT IS.

Het was relatief simpel met het artikel wat @MAX3400 gedeeld had: https://blog.azureinfra.c...-synology-and-windows-10/

Heeft me ongeveer een half uurtje gekost. Ik heb de Bond op de Synology op XOR gezet en op mijn TP Link switch de poorten statisch gelinkt (LAG). Met PuTTY ingelogd op de Synology om multi channel te activeren and thats it.

Nogmaals dank @MAX3400 !

[Voor 15% gewijzigd door thekingis13 op 24-02-2022 00:34]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:39
Uit de releasenotes van Samba:
CAVEAT: While this should be working without problems mostly,
there are still corner cases in the treatment of channel failures
that may result in DATA CORRUPTION when these race conditions hit.
It is hence

NOT RECOMMENDED TO USE MULTI-CHANNEL IN PRODUCTION

at this stage. This situation can be expected to improve during
the life-time of the 4.4 release. Feed-back from test-setups is
highly welcome.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• thekingis13
@Ben(V) heb het een nacht lang getest met meerdere bestanden heen en weer kopieren en het lijkt goed te gaan. Ik snap wel dat dit nog niet officieel ondersteund wordt, aangezien het ook sterk afhankelijk is van de hardware etc.

Ik ga dit een poosje uitproberen, en anders is het zo gefixt om het terug te draaien :)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:39
Nee hardware afhankelijk niet denk ik.
Het komt eerder uit het feit dat het lastig is om alle potentiele race conditions die kunnen optreden als er multichannel gebruikt wordt niet uitgetest kan worden door de Samba ontwikkelaars.
Dat zijn tenslotte ook maar goedwillende hobbyisten dus een opensource product onderhouden.

Het SMB protocol is uiteindelijk door Microsoft ontwikkelt en eigenlijk is de enige die dat echt goed kan en de resources daarvoor heeft Microsoft, maar die gaat dat nooit voor Samba (en dus Linux) doen vermoed ik.

Dus formele ondersteuning voor multichannel zal er vermoedelijk nooit komen.
Houd er alleen rekening mee dat je geen kritische zaken met dit protocol verplaatst en als je enkel kopieert heb je altijd de bron nog als er iets mis gaat.
Persoonlijk zou ik alleen in bedrijf omgevingen dit nooit gebruiken, maar voor thuis kan het prima en als je een probleem tegenkomt en dit meld bij Samba help je de community ook nog.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee