Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Sinds ruim een maand ben ik bezig om te proberen ons royale gasverbruik te verlagen. Maatregelen die genomen zijn: Vloerisolatie, Tado zonesysteem, modulerend aangesloten, beter instellen ketel, Youless aangesloten op Home Assistant om gasverbruik te monitoren.
De ketel is een Nefit Topline Compact HRC30 CW5. Ik stook nu op max 50 graden.

Nu valt me op dat ondanks dat de ketel modulerend wordt aangestuurd eigenlijk altijd op 23% staat (laagste stand), waarbij ketel 7KW aangeeft. Zodra de brander aan gaat dan is het gasverbruik rond de 1m3 per uur. Hier lijkt geen enkele variatie in te zitten. Dus brander uit is 0, brander aan is 1m3/u. Los van het feit dat dit verbruik me hoog lijkt voor 7KW (ik zou 0.7m3/u verwachten?) vraag ik me af of het gasverbruik zelf niet zou moeten moduleren? Weet iemand hier meer van?

Edit: Volgens de specs van de ketel zou deze zelfs tot 6.4kw moeten kunnen terugmoduleren. Dat zou ik dan ook verwachten bij laagste 23% instelling?

[ Voor 8% gewijzigd door FaceDown op 09-12-2021 00:22 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:51
Je hebt een ketel met een cw waarde van 5, wat betekent dat deze een (zeer) groot vermogen heeft.
Waarschijnlijk kan je ketel simpelweg niet lager moduleren.
Die laatste 600watt zit het hem niet in.
Enige oplossing is dan een ketel plaatsen met een lager vermogen.

[ Voor 12% gewijzigd door Motorfret op 09-12-2021 00:27 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik heb dezelfde ketel hangen.

Beperken van de aanvoertemperatuur tot 50 graden heeft bij deze ketel geen zin, gaat ie alleen maar meer door pendelen. Door het relatief hoge minimum vermogen zal de watertemperatuur heel snel op 50 graden zitten. Verder terugmoduleren kan de ketel niet, dus deze schakelt uit.

Zakt de watertemperatuur tot beneden de 50 graden, dan schakelt de ketel weer in op minimum vermogen. Dat is alleen nog steeds veel te veel vermogen, dus het water is binnen de kortste keren weer 50 graden en de ketel schakelt uit.

Ik heb de maximale aanvoertemperatuur op 75 graden staan en laat de modulerende thermostaat (Moduline 300) de aanvoertemperatuur bepalen. Schiet de ketel nu boven de 50 graden watertemperatuur (overshoot) dan schakelt 'ie niet meteen uit.

Mijn ketel pendelt desondanks nog steeds:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxWV4-RtKJXCcNXQKPPa-HQziKM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNB1VKrX8cJjtaeppQfHqFim.jpg?f=fotoalbum_medium

De keteltemperatuur van de afgelopen dag ziet er bij mij zo uit (de piek van boven de 60 graden komt door douchen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXk1ro5M2jqUKa5xxY4otykSQQs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBI4jEhjG7bucRqlgoWcUNo5.jpg?f=fotoalbum_medium

De aanvoertemperatuur begint vanaf een uur of 3:00 langzaam te stijgen (aanwarmvervroeging) en schommelt daarna gedurende de dag rond de 50 graden.

De retourtemperatuur bij de ketel ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-pcOcX-0Zme-WjjBpMuawj-KEI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TR7lzlnoc8GsDodSo1xewRFo.jpg?f=fotoalbum_medium

(Ik meet allerlei zaken van de ketel met een EMS Gateway)

Verder waterzijdig inregelen van de radiatoren (ik heb zelf geen vloerverwarming) kan wellicht nog wat verbetering brengen, evenals het aanpassen van de nadraaitijd van de pomp.

Als deze ketel stuk gaat komt er in ieder geval een hybride ketel (of full-electic warmtepomp) voor terug met een veel lager minimum opstartvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
@Zerobase Je bedoelt dat hij in kortere cycli gaat pendelen? Door op hogere temperatuur te draaien verhoog je de warmtevraag niet... En je ondermijnt de HR functie voor het winnen van warmte uit de rookgassen.

Dat vertellen de verkopers van modulerende thermostaten en CV's niet... Dat CV ketels 98% van de tijd teveel vermogen hebben voor verwarming van het huis. Ernstig slecht.

@FaceDown Gronings gas geeft in theorie maar 9.7kWh/m³, in de praktijk minder want waar die HR 107% op slaat... zeker niet op het percentage wat uit het gas gewonnen wordt...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Ronald schreef op donderdag 9 december 2021 @ 07:46:
@FaceDown Gronings gas geeft in theorie maar 9.7kWh/m³, in de praktijk minder want waar die HR 107% op slaat... zeker niet op het percentage wat uit het gas gewonnen wordt...
9,7 is echt te hoog geschat volgens mij. Ergens tussen 31 en 35 MJ, dus zo'n 9 kWh is de max. In de praktijk moet je een aardig goed ingesteld systeem hebben om de 8 te halen.

Die 107% is ten opzichte van een ketel die niet condenseert. Anders kun je slechts met een warmtepomp boven de 100% komen, en dat is een HR ketel niet.

De effectieve max van een HR ketel die goed is afgesteld zit op hooguit 90% (van de theoretische energie in het gas, naar warmte). Er gaat toch altijd nog een klein beetje de schoorsteen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Wilke schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:12:
[...]

9,7 is echt te hoog geschat volgens mij. Ergens tussen 31 en 35 MJ, dus zo'n 9 kWh is de max. In de praktijk moet je een aardig goed ingesteld systeem hebben om de 8 te halen.

Die 107% is ten opzichte van een ketel die niet condenseert. Anders kun je slechts met een warmtepomp boven de 100% komen, en dat is een HR ketel niet.

De effectieve max van een HR ketel die goed is afgesteld zit op hooguit 90% (van de theoretische energie in het gas, naar warmte). Er gaat toch altijd nog een klein beetje de schoorsteen uit.
Maar als ik bij een ketelvermogen van 7.1KW een verbruik heb van 1M3/u, is dat dan niet behoorlijk hoog?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Zerobase schreef op donderdag 9 december 2021 @ 06:53:
Ik heb dezelfde ketel hangen.

[..]
Bedankt, hier kan ik zeker wat mee! Het lijkt inderdaad veel op het gedrag wat ik zelf zie. Mag ik vragen wat jouw gas 'flow' doet op het moment dat de ketel brandt op minimaal vermogen? Zie je dan ook het constante verbruik van 1m3/u?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Wilke schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:12:
[...]

Yep je hebt technisch gezien gelijk (al is 9.7kWh de overal genoemde waarde)... Ten opzichte van een niet condenserende ketel is al geen vast gegeven, want VR ketels en nog oudere types zijn al nooit allemaal precies evengoed, variabele referentie dus - dus weten we niet wat het is... onzinmarkering dus die nooit toegestaan had mogen worden want objectief onwaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@Ronald: De ketel condenseert prima (Ik zie geen witte rook uit de schoorsteen komen). Het limiteren van de ketel op maximumtemperatuur betekent inderdaad dat deze in kortere cycli gaat pendelen (pendelgedrag neemt dus toe).

In mijn situatie zou ik gezien de maximale aanvoertemperatuur die nauwelijks boven de 50 graden uitkomt de ketel op een maximale aanvoertemperatuur van 50 graden kunnen zetten, maar dan neemt het pendelgedrag toe en en het comfort af.

Ik zou nog het nodige kunnen winnen met waterzijdig inregelen, maar ik heb niet overal inregelkranen zitten.

@FaceDown: Ik heb geen slimme meter hier, dus het gasverbruik in m3/uur kan ik je niet geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
FaceDown schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:40:
Maar als ik bij een ketelvermogen van 7.1KW een verbruik heb van 1M3/u, is dat dan niet behoorlijk hoog?
Mja, 7,1 vs. 8 - ik weet echt niet of die regeling tot drie cijfers achter de komma 7,1 kW stookt hoor. Misschien is het stiekem wel net een fractie meer, of is het rendement effectief geen 8 kWh/m3 maar dichter bij 7. Dat lukt echt heel makkelijk, als de afgifte niet perfect is. Te warme retour (boven de 30 graden) en condenseren werkt nog maar deels, bijvoorbeeld. Ik denk in elk geval niet dat het een probleem met de ketel aantoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:42
Wat je kan proberen is de pendeltijd hoger intestellen. Dan heeft het nog reeds warmer water langer de tijd om afgegeven te worden.
Wat de 1 m3 per uur betreft moet je bekijken wat de minimale instelling in de stooklijn is die je ketel kan volgen.
Is dat 1 m3 per uur dan kan je niet lager. Enige optie is dan ervoor zorgen dat je afgiftecapaciteit hoger wordt. Bv meerdere zones die actief worden of een grotere radiator.
Pagina: 1