Stroom doet gek na insteken laptopadapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn vrouw stak net de voeding van haar laptop in een stopcontact en ineens begint de verlichting te flikkeren, de ovens uit en aan te gaan en over het algemeen alle apparatuur gek te doen.

Ik heb hierop de aardlek schakelaar uitgezet en alle groepen. Daarna de als terug op en alle groepen één voor één weer op. Hierna lijken de dampkap, een deel van de ventilatie en de verwarmingsketel stuk te zijn. Er hangt ook een verbrande lucht in de woonkamer maar ik kan niet spotten waar het van komt.

Heeft er iemand enig idee wat hier gebeurd is? We hebben een 3x35A aansluiting. Het stopcontact in kwestie was zo'n ingebouwde in het aanrecht van de keuken. De laptoplader doet het nog gewoon.

Beste antwoord (via Admiral Freebee op 09-12-2021 10:15)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit klinkt als een losse draad, of misschien wel een losse zwevende 0. Dat wil je -zeker in een 3 fasen net- echt meteen (laten) checken.

Wise enough to play the fool

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:41
sterk verbrande lucht? ik zou eens controleren of de kabels van de voeding er wel goed in zaten.

• Admiral Freebee
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:02:
sterk verbrande lucht? ik zou eens controleren of de kabels van de voeding er wel goed in zaten.
De lucht komt niet van de adapter en dat zou sowieso ook niet het gedrag van de elektriciteit verklaren denk ik.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:13
En ik zou een elektricien de installatie laten nakijken als je de oorzaak niet zelf kan vinden. Klinkt als een flinke overbelasting. Met een beetje pech ontstaat er brand.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:03
Zitten het stopcontact, de verlichting welke problemen gaf, die ovens (meervoud?) en andere apparatuur allemaal op dezelfde eindgroep? Neem aan van niet, toch?

Als je problemen hebt met meerdere eindgroepen dan zit het probleem in de groepenkast, of nog daarvoor in het deel van de netbeheerder.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • Beste antwoord

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Dit klinkt als een losse draad, of misschien wel een losse zwevende 0. Dat wil je -zeker in een 3 fasen net- echt meteen (laten) checken.

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:16
Admiral Freebee schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:57:
Mijn vrouw stak net de voeding van haar laptop in een stopcontact en ineens begint de verlichting te flikkeren, de ovens uit en aan te gaan en over het algemeen alle apparatuur gek te doen.

Ik heb hierop de aardlek schakelaar uitgezet en alle groepen. Daarna de als terug op en alle groepen één voor één weer op. Hierna lijken de dampkap, een deel van de ventilatie en de verwarmingsketel stuk te zijn. Er hangt ook een verbrande lucht in de woonkamer maar ik kan niet spotten waar het van komt.

Heeft er iemand enig idee wat hier gebeurd is? We hebben een 3x35A aansluiting. Het stopcontact in kwestie was zo'n ingebouwde in het aanrecht van de keuken. De laptoplader doet het nog gewoon.
Als het een zwevende nul is (en daar lijkt het inderdaad op) heeft het weinig/niets met het inpluggen van die laptoplader te maken gehad. Je kunt het beste de stroom voor het hele huis uitschakelen tot er een expert naar heeft gekeken, want met een zwevende nul krijgen je 230V apparaten 400V te verduren en daar kunnen maar weinig apparaten tegen.

• Admiral Freebee
  • Niet online
@teacher en @theblindman en bel ik daarvoor een elektricien of de netbeheerder? :?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:08:
Zitten het stopcontact, de verlichting welke problemen gaf, die ovens (meervoud?) en andere apparatuur allemaal op dezelfde eindgroep? Neem aan van niet, toch?

Als je problemen hebt met meerdere eindgroepen dan zit het probleem in de groepenkast, of nog daarvoor in het deel van de netbeheerder.
Nee die zitten op verschillende groepen. Kom er ook net achter dat de documentatie van de groepen niet eens klopt...

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-01 18:39
Admiral Freebee schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:35:
@teacher en @theblindman en bel ik daarvoor een elektricien of de netbeheerder? :?
Elektricien. De verantwoordelijkheid van de netbeheerder stopt voor de groepenkast. Als je een probleem nog voor de groepenkast hebt, dan weet je dat wel want dan staat of je meterkast in brand, of werkt niks meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Hatsjoe op 08-12-2021 21:39 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hatsjoe schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:39:
[...]

Elektricien. De verantwoordelijkheid van de netbeheerder stopt voor de groepenkast. Als je een probleem nog voor de groepenkast hebt, dan weet je dat wel want dan staat of je meterkast in brand, of werkt niks meer.
Een zwevende nul kan ook door de netbeheerder veroorzaakt worden. Maar goed, dat zal een elektricien inderdaad vast kunnen stellen.

Voorbeeldje uit https://jure.nl/ECLI:NL:RBGEL:2013:5967 :
2.6.
Op 11 december 2010 is een storingsmonteur van Liander langsgekomen en heeft op een aanwezigheidsformulier geschreven dat de aansluitdraad L3 en ‘de nul’ niet goed vastzaten.

2.7.
Het daarna door Chubb ingeschakelde expertisebureau Arntz van Helden B.V. heeft in haar eindrapport van 4 februari 2011 geconcludeerd dat de schade is veroorzaakt door overspanning die is ontstaan als gevolg van een “zwevende nul”/onderbroken nulleider van het vierleidernet in het bedrijfspand. Voorts wordt in het rapport het volgende geschreven:

Het is aannemelijk dat de overspanning een direct gevolg is van een montagefout van een monteur van de netbeheerder Liander. De montagefout moet gemaakt zijn tijdens het verwisselen van de kWh-meter op 24 augustus 2010. Voor zover bekend heeft Liander na deze datum geen werkzaamheden meer in de meterkast van het pand uitgevoerd.

Er is dus geen sprake van een onderbreking van de levering van elektrische energie vanuit het transportnet maar er is sprake van een tekortkoming in de uitgevoerde werkzaamheden van de medewerker van de netbeheerder (montagefout).

De montagefout lijkt te zijn gemaakt in het gedeelte van de laagspanningsinstallatie ter hoogte van de kWh-meter en hoofdzekeringen (is het verzegelde gedeelte van de installatie).

Toelichting:

Als van een vierleidernet de nulfase wordt onderbroken, los zit danwel niet goed is aangesloten dan kan er een ongewenste zwevende nulsituatie ontstaan. Wordt het vierleidernet asymmetrisch belast (wat normaal is) dan kunnen de hierop aangesloten apparaten/installaties een te hoge of te lage spanning krijgen. In het geval van een te hoge spanning lijdt dit tot overbelasting van de op de betreffende fasen aangesloten apparaten en installaties die geschikt zijn voor een normale spanning van ± 220 V. (…)

Arntz van Helden heeft de schade aan inventaris en huurdersbelang enerzijds en de opstalschade anderzijds vastgesteld op € 18.269,00 en € 9.466,00.

• Xander
Admiral Freebee schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:35:
Dat ligt er aan of het probleem in jouw eigen groepenkast zit, of nog daarvoor.

Een zwevende nul kan komen door een los contact in de groepenkast, maar ook door een los contact in de meter of in de hoofdzekeringkast. Of er is een kabel of mof buiten onder de grond beschadigd...

Maar bij vermoeden van een zwevende nul zet je om te beginnen nu de hoofdschakelaar uit.

En vervolgens eerst een elektricien bellen, mocht het probleem bij de netbeheerder zitten vertelt hij dat wel.

• Xander
Hatsjoe schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:39:
Als je een probleem nog voor de groepenkast hebt, dan weet je dat wel want dan staat of je meterkast in brand, of werkt niks meer.
Wat een onzin. Als dit een zwevende nul is kan er tot 400V op componenten komen te staan. Als er iets is in de woning wat daar geen problemen mee heeft, dan is het de groepenkast wel. Die componenten kunnen prima tegen 400V en dat veroorzaakt echt geen brand in de groepenkast.

Het printplaatje van de CV-ketel is er echter minder blij mee...

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb de spanning op de drie fasen gemeten en dat is 232V.

De brandlucht komt wellicht van de ventilatie aangezien ik hem ruik bij de toevoer ventielen. Er is ook iets stuk gegaan in de ventilatie dus die heb ik uitgezet en de brandlucht verdwijnt daarmee.

• Xander
Admiral Freebee schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:09:
Ik heb de spanning op de drie fasen gemeten en dat is 232V.
Met of zonder belasting?

De pest van een slecht contact is dat het zichzelf kan herstellen, maar misschien faalt het weer bij belasting.

Schakel anders eens alle groepen op 2 van de 3 fasen uit, sluit op 1 van de resterende groepen een zware verbruiker aan (elektrische kachel, waterkoker, etc.) en meet dan nog eens de spanning. Met maar 1 fase actief kun je lastig schade krijgen bij een eventuele zwevende nul (tenzij het probleem in de straat / wijk zit...).

Verbindingen in de groepenkast zou ik sowieso even nazien, kijken of de schroeven vastzitten enzo (let op dat onder de hoofdschakelaar onder spanning blijft staan).

Er moet toch een reden zijn voor die plotseling defecte apparatuur...

• Admiral Freebee
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:35:
[...]

Met of zonder belasting?

De pest van een slecht contact is dat het zichzelf kan herstellen, maar misschien faalt het weer bij belasting.

Schakel anders eens alle groepen op 2 van de 3 fasen uit, sluit op 1 van de resterende groepen een zware verbruiker aan (elektrische kachel, waterkoker, etc.) en meet dan nog eens de spanning. Met maar 1 fase actief kun je lastig schade krijgen bij een eventuele zwevende nul (tenzij het probleem in de straat / wijk zit...).

Verbindingen in de groepenkast zou ik sowieso even nazien, kijken of de schroeven vastzitten enzo (let op dat onder de hoofdschakelaar onder spanning blijft staan).

Er moet toch een reden zijn voor die plotseling defecte apparatuur...
Ik heb gemeten zonder zware verbruikers actief. Op het moment van het probleem was er wel één grotere verbruiker actief: de warmtepompdroogkast.

Ik heb net even getest met een waterkoker aan en de spanning blijft op alle fasen 231 tot 232V. Ik heb de overige groepen wel niet uitgeschakeld. Ik ben moe en de verschillende groepen lijken niet allemaal correct gelabeld :X

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:39

FreakNL

Well do ya punk?

Er is toch iets aan de hand, dan kan niet anders gezien je TS… Dat wordt echt niet door een laptop-adapter veroorzaakte.

Ga slapen en bel morgen een elec.

Zet hoofdschakelaar uit. Koelkast spullen kunnen met deze temp in de tuin in een kist/bak/tas/whatever.. En de (inhoud van de) vriezer moet maar even naar de buren…

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 08-12-2021 23:02 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:33

Vliegvlug

Flight Simple

Admiral Freebee schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:57:
..?
We hebben een 3x35A aansluiting.
..
Niets met je probleem te maken maar ben je je er van bewust dat dit een hele dure aansluiting is qua vastrecht en dat de meeste woonhuizen prima met 3x 25A toe kunnen.

Edit: Bovenstaande geldt voor Nederland, ik zie net dat je in België woont, geen idee hoe het daar met kosten van aansluitingen zit maar kan nooit kwaad dat eens te bekijken.

[ Voor 20% gewijzigd door Vliegvlug op 08-12-2021 23:48 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Vanmorgen elektricien laten komen. De binnenkomende nuldraad aan de stroomverliesschakelaar zat niet in de klem. Er is héél veel apparatuur stuk gegaan (CV ketel, ventilatie, mijn access points, een switch, dampkap, dimmers, LED lampen, mijn desktop computer en misschien nog vanalles dat ik nog niet weet).

Gelijk een claim ingediend bij de verzekering. De elektricien gaat een verslag maken en ik heb foto's van de situatie.

Nu terug verwarming, ventilatie en internet regelen :X

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Vliegvlug schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:45:
[...]

Niets met je probleem te maken maar ben je je er van bewust dat dit een hele dure aansluiting is qua vastrecht en dat de meeste woonhuizen prima met 3x 25A toe kunnen.

Edit: Bovenstaande geldt voor Nederland, ik zie net dat je in België woont, geen idee hoe het daar met kosten van aansluitingen zit maar kan nooit kwaad dat eens te bekijken.
In België waren enkel de aansluitkosten marginaal hoger. Ik heb geen driefase aansluiting nodig momenteel maar ik wou mijn binneninstallatie zo aanleggen als voorbereiding voor een EV lader later.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Admiral Freebee schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:20:
Vanmorgen elektricien laten komen. De binnenkomende nuldraad aan de stroomverliesschakelaar zat niet in de klem. Er is héél veel apparatuur stuk gegaan (CV ketel, ventilatie, mijn access points, een switch, dampkap, dimmers, LED lampen, mijn desktop computer en misschien nog vanalles dat ik nog niet weet).
Oh crap... ik was er al bang voor. Ga er maar van uit dat alles, echt alles wat op dat moment aangesloten was kapot is. En de apparatuur die het nog wel doet zal binnenkort zeer waarschijnlijk alsnog de geest geven, dus neem die ook mee in je claim.

• Admiral Freebee
  • Niet online
teacher schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:08:
[...]

Oh crap... ik was er al bang voor. Ga er maar van uit dat alles, echt alles wat op dat moment aangesloten was kapot is. En de apparatuur die het nog wel doet zal binnenkort zeer waarschijnlijk alsnog de geest geven, dus neem die ook mee in je claim.
Je geeft me goede hoop want dat is een heleboel apparatuur... :/

• Vorkie
  • Niet online
Logisch ook, er is 400V op je apparatuur gekomen i.p.v. je 230V.

Sterkte met de afhandeling.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Je kan er grofweg van uit gaan dat de actieve zware apparatuur het overleefd heeft (die krijgen in zo'n situatie juist minder volt) en de lichte apparatuur is opgerookt, die krijgen dan tegen de 400volt aan.
Hangt van de vector af.
Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190213/fcc8e33f3e9782c17d4bc5373fe0a50f.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 09-12-2021 12:08 ]

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-01 16:20
Voor @Admiral Freebee is het nu te laat, maar hoe voorkom je zoiets? Een periodieke check van de installatie? Of is dit echt gewoon domme pech?

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:20
Wat een interessante situatie eigenlijk. Dank @Admiral Freebee voor het delen. Hoe zit dat dan met de schade en verzekering? Welke verzekering spreek je hiervoor aan? En wie is hier verantwoordelijk voor?

                           

• Admiral Freebee
  • Niet online
jeehaa schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:55:
Wat een interessante situatie eigenlijk. Dank @Admiral Freebee voor het delen. Hoe zit dat dan met de schade en verzekering? Welke verzekering spreek je hiervoor aan? En wie is hier verantwoordelijk voor?
Mijn brand- en inboedelverzekering dekt schade door "inwerking van elektriciteit of blikseminslag". De exacte voorwaarden moet ik nog ontdekken. De verzekering kan het op haar beurt dan weer verhalen op (de verzekering van) een verantwoordelijke als ze die kunnen vinden. Het gaat om een huis van nog geen 3 jaar oud met een installatie waar niet aan gewerkt is buiten door de originele elektricien en zonnepaneelinstallateurs.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

dehardstyler schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:51:
Voor @Admiral Freebee is het nu te laat, maar hoe voorkom je zoiets? Een periodieke check van de installatie? Of is dit echt gewoon domme pech?
Soms is het vette pech (als er bij de buren een 0 loskomt en de huizen zijn verdeeld over de fasen, of als er werkzaamheden zijn oid) en soms is het een aantoonbare fout (zoals een 0 die nooit is aangedraaid).

Een periodieke controle kan sws geen kwaad: toen ik mijn laadpunt aansloot had ik de groepenkast open en ik kon bijna elke schroef een stukje aandraaien, terwijl ik ze een aantal jaar daarvoor echt had vastgezet.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dit soort topics zijn echt slecht voor mijn gemoedstoestand :X

Sterkte met de afhandeling @Admiral Freebee! Gelukkig is het bij materiële schade gebleven.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:25
@teacher Zou dit met een overspanningsbeveiliging afgevangen kunnen worden? Als het goed is knallen die er ergens rond de 250-300VAC uit. Dat zou ik voor die paar tientjes nog wel overwegen eigenlijk.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:56
teacher schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:08:
[...]
En de apparatuur die het nog wel doet zal binnenkort zeer waarschijnlijk alsnog de geest geven, dus neem die ook mee in je claim.
De verzekering accepteert dat natuurlijk niet. En als iets over een maand / half jaar alsnog stuk gaat zie dan de verzekering er maar eens van te overtuigen dat het door die overspanning komt.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:53

Metalfreak

Hoije woh!

locke960 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:55:
[...]

De verzekering accepteert dat natuurlijk niet. En als iets over een maand / half jaar alsnog stuk gaat zie dan de verzekering er maar eens van te overtuigen dat het door die overspanning komt.
Daarom willen ze in dergelijke situaties normaal gesproken ineens ook snel uitbetalen en afhandelen...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Metalfreak schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:07:
[...]

Daarom willen ze in dergelijke situaties normaal gesproken ineens ook snel uitbetalen en afhandelen...
Nou, sommige loodgieters stellen voor de hele ketel te vervangen omdat vaak andere onderdelen ook snel stuk gaan (bvb. de pomp) maar de verzekering zegt pas over een week te komen met een fatsoenlijke uitspraak :|

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:39

FreakNL

Well do ya punk?

locke960 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:55:
[...]

Hangt vd verzekering af.

Ik had waterschade en heb direct geclaimed wat kapot was (laminaat) maar had de mogelijkheid om binnen 2 jaar nog meer te claimen.

Na 18 maanden gingen er twee ingebouwde ledspot op de badkamer kapot (lekkage was op zolder boven de badkamer en o.a. door een gat in het plafond naar de badkamer gestroomd, deze leds zaten in een verlaagd plafond (zonder gat :+)en hadden flink wat water te voortduren gehad), deze kon ik er gewoon nog bijclaimen op dezelfde schade.

Maar ik heb dan ook niet het goedkoopste pakket van Independer,, zoals half Nederland kiest, maar heb daadwerkelijk een keuze gemaakt op de voorwaarden…

• Admiral Freebee
  • Niet online
Zo, we hebben weer verwarming :) Het moederbord van de ketel had een defect onderdeel. Na vervangen van het moederbord lijkt het weer te werken.

Wat er voorlopig al zeker defect is: oplader telefoon, USB poort van een stopcontact, desktop computer, TV decoder, een aantal LED lampen, LED dimmers, een docking station, de ventilatie, wat kerstverlichting, een switch, twee access points, de nas en de dampkap.

Verder moet ik nog een heleboel testen maar aangezien ik ook gewoon moet werken zal dat iets voor het weekend worden :X

[ Voor 3% gewijzigd door Admiral Freebee op 10-12-2021 16:06 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Admiral Freebee schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:36:
Zo, we hebben weer verwarming :) Het moederbord van de ketel had een defect onderdeel. Na vervangen van het moederbord lijkt het weer te werken.

Wat er voorlopig al zeker defect is: oplader telefoon, USB poort van een stopcontact, desktop computer, TV decoder, een aantal LED lampen, LED dimmers, een docking station, de ventilatie, wat kerstverlichting en de dampkap.

Verder moet ik nog een heleboel testen maar aangezien ik ook gewoon moet werken zal dat iets voor het weekend worden :X
Sterkte !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Je bent er maar druk mee, maar zeker nu goed/uitgebreid testen. Hopen dat de schade beperkt blijft. Als die desktop uit stond denk ik ergens dat er best nog een goede kans is dat o.a. de HDD/SSD nog zal werken, dus dat je in ieder geval geen data kwijt bent.

Mijn reviews al gezien?

• Admiral Freebee
  • Niet online
PeacekeeperNL schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:07:
Je bent er maar druk mee, maar zeker nu goed/uitgebreid testen. Hopen dat de schade beperkt blijft. Als die desktop uit stond denk ik ergens dat er best nog een goede kans is dat o.a. de HDD/SSD nog zal werken, dus dat je in ieder geval geen data kwijt bent.
Gelukkig heb ik de belangrijke data op de HDD + NAS (die moet ik wel nog testen) + een on site externe harde schijf + een off site externe harde schijf :)

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:38

OmeJoyo

This is me

Admiral Freebee schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:36:

Wat er voorlopig al zeker defect is: oplader telefoon, USB poort van een stopcontact, desktop computer, TV decoder, een aantal LED lampen, LED dimmers, een docking station, de ventilatie, wat kerstverlichting, een switch, twee access points, de nas en de dampkap.

Is 1 van nachtmerries waarvan ik nooit hoop dat die uitkomt. Op werk 1 keer een sturingskast van een vliegsimulator in rook zien opgaan, collega had neit de juiste strook om de nul aan te sluiten, dacht dat het met een ertussen gepropt draadje wel zou werken. Anders gaat het toch gewoon uit zei die erna? Nee, niet op een kast die op 2 fases staat.

Sterkte!

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Pagina: 1