Pc start alleen op zonder 3080 tuf oc...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-04 09:38
Mijn vraag
Mijn pc viel uit tijdens het spelen van een vrij lichte game (rocket league). Hij viel direct uit zonder fout melding. Toen ik hem weer aan wilde doen zag ik dat de pc binnen een halve seconde weer uit viel..

Relevante software en hardware die ik gebruik

Voeding: corsair 750 watt
Cpu: i7 8700k niet overclocked
Moederbord: asrock z370
Ram: 32 gb corsair
Videokaart: asus tuf oc 3080
Ssd: nvme 1tb
Samsung 250gb ssd

Ik heb van alles geprobeerd, ik heb meteen een nieuwe voeding gekocht omdat dat uit 90% van de forums naar voren kwam met de symptomen die de pc had. Deze heb ik aan m'n pc gehangen maar echter bleek dit niet het probleem te zijn geweest... Het enige wat wel bleek te werken was het verwijderen van de videokaart...

2keer is het me wel gelukt de pc te starten met video kaart. Dat was nadat ik hem in een ander pcie slot had gedaan en nadat ik hem weer terug plaatste in zn oude slot. Echter was dat van korte duur want daarna was ik weer bij af en deed hij weer niks meer...

Ik ben voor alsnog ten einde raad. Graag ben ik benieuwd naar jullie kijk hierop! _/-\o_

Mvg,

Thom

"Better to be a Warrior in a Garden than a Gardener in a War"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Klinkt idd heel vaag. Toen hij het even weer deed was het beeld ook gewoon goed?

Misschien eens simpel beginnen en een bios reset van je bord doen. Ook even je ram herplaatsen, je weet nooit. Verder checken dat alles verder goed ingestoken zit, dus andere insteekkaart en alle power connectors.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Dankje voor de snelle reactie! Toen de video kaart het 2keer deed had ik niets aangesloten. Misschien handig om in het vervolg op zn minst de videokaart wel aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Update** wanneer de pc uitvalt branden er ook geen lampjes meer van het moederbord, deze beginnen pas weer met branden nadat de stekker/ switch een paar seconde uit de pc is gehaald

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
Thomvz schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:09:
deze beginnen pas weer met branden nadat de stekker/ switch een paar seconde uit de pc is gehaald
Daarmee reset je de voeding. Er is een beveiliging in de voeding geactiveerd en door de stroom eraf te halen maak je die ingreep ongedaan. De oorzaak daarvan kan de voeding zijn maar ook het onderdeel dat gevoed wordt. In dit geval de videokaart of het moederbord. Omdat de videokaart het wel deed in een ander PCI-e slot lijkt het erop dat er een kortsluiting zit in het bovenste PCI-e slot. Heb je een andere videokaart om mee te testen of de mogelijkheid om je videokaart in een ander systeem te testen?

Welk model 750w Corsair is het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Uszka schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:33:
[...]

Daarmee reset je de voeding. Er is een beveiliging in de voeding geactiveerd en door de stroom eraf te halen maak je die ingreep ongedaan. De oorzaak daarvan kan de voeding zijn maar ook het onderdeel dat gevoed wordt. In dit geval de videokaart of het moederbord. Omdat de videokaart het wel deed in een ander PCI-e slot lijkt het erop dat er een kortsluiting zit in het bovenste PCI-e slot. Heb je een andere videokaart om mee te testen of de mogelijkheid om je videokaart in een ander systeem te testen?

Welk model 750w Corsair is het precies?
Dankje voor de reactie!

Ik heb hem nu weer van de bovenste in de onderste gedaan nadat ik een bios reset heb gedaan zonder GPU..

De pc met GPU valt nu niet na 1 seconde uit, echter krijg ik geen beeld! Zowel via display poort niet als via HDMI niet.

Ik had de corsair RM 750 GOLD, heb gister de corsair wme 750 GOLD gekocht en die zit er nu dus in. Het probleem blijft zich alleen voort doen...

Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Welk merk en type was je vorige voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Ook van corsair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
De pc start nu tot 2keer toe op met videokaart, ik krijg alleen geen beeld... de led brandt wel op de GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Ik probeer zojuist de pc op te starten met de GPU in de pc en een hdmi kabel in mn moederbord, echter ook dan krijg ik geen beeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Pff, nu het model nog...
Thomvz schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:50:
Ik probeer zojuist de pc op te starten met de GPU in de pc en een hdmi kabel in mn moederbord, echter ook dan krijg ik geen beeld.
Moet je ff de intergrated graphics op enable zetten in het BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Het lijkt er ook op dat de pc niet verder boot dan de bios oid wanneer de videokaart erin zit, want met 1 druk op de opstart knop valt de pc direct uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Uszka schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:52:
[...]

Pff, nu het model nog...

[...]

Moet je ff de intergrated graphics op enable zetten in het BIOS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQElSL88Z9WTZiwb26Sh-vjpV4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXbnqB1r7UPhaZiU7fL0Q6zP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Kon zijn dat de kabels niet uitwisselbaar waren maar zowel de RM750 2013 als de RM750 2019 hebben dezelfde pinout op de 24 pin na. Gebruik je alleen kabels die bij de nieuwe voeding zaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Uszka schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:00:
[...]

Kon zijn dat de kabels niet uitwisselbaar waren maar zowel de RM750 2013 als de RM750 2019 hebben dezelfde pinout op de 24 pin na. Gebruik je alleen kabels die bij de nieuwe voeding zaten?
Ja heb alle kabels vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
De pc is nu opgestart met beeld op de cpu en niet op de gpu, de gpu is wel aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Bij apparaatbeheer zie ik dat er een uitroepteken bij mn grafische kaart staat. Er staat bij dat het apparaat is gestopt (code 43)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Thomvz schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:39:
[...]

Dankje voor de reactie!

Ik heb hem nu weer van de bovenste in de onderste gedaan nadat ik een bios reset heb gedaan zonder GPU..

De pc met GPU valt nu niet na 1 seconde uit, echter krijg ik geen beeld! Zowel via display poort niet als via HDMI niet.

Ik had de corsair RM 750 GOLD, heb gister de corsair wme 750 GOLD gekocht en die zit er nu dus in. Het probleem blijft zich alleen voort doen...

Mvg
MWE gold is geen Corsair, maar Coolermaster.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Hackus schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:27:
[...]

MWE gold is geen Corsair, maar Coolermaster.
Je hebt helemaal gelijk! Mijn fout!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk de videokaart eens goed na op beschadiging op de goudkleurige strips.
Donker verkleurd od

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Dit klinkt misschien heel gek, de pc lijkt weer te werken in beide pcie sloten alleen wanneer ik hem wil laten opstarten met de gpu als primary krijg ik geen beeld en lijken ookk mijn muis en toetsenbord niet aan te gaan. Zet ik de primary op mijn cpu doen de muis en toetsenbord het wel. Echter kreeg ik net wel een bsod toen de pc was opgestart op de cpu.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaaPXNM_hfpnnmnzcnOayKTc1Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xbsffTTPzAzwlUVAidwOIeL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Hackus schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:38:
Kijk de videokaart eens goed na op beschadiging op de goudkleurige strips.
Donker verkleurd od
Zien er allemaal nog als nieuw uit, net als de hele kaart. Ik zie geen vreemde dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Thomvz schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:46:
Dit klinkt misschien heel gek, de pc lijkt weer te werken in beide pcie sloten alleen wanneer ik hem wil laten opstarten met de gpu als primary krijg ik geen beeld en lijken ookk mijn muis en toetsenbord niet aan te gaan. Zet ik de primary op mijn cpu doen de muis en toetsenbord het wel. Echter kreeg ik net wel een bsod toen de pc was opgestart op de cpu.
Dat is een crash van de Nvidia driver. Misschien toch een dode kaart. Even terug voor garantie.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Update** Iedere keer als ik de gpu op de stroom aansluit krijg ik te maken met de bsod van hierboven.

Ik ga kijken naar wie ik heb op mag sturen,
Bedankt voor de hulp in ieder geval!

Mvg,

Thom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 14:02

GekkeR

key = key

Als eigenaar van een 3080TUF , toch een zweetdruppeltje xD
Speelde je rocket league zonder vsync? (mocht je dat weten dan)

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomvz
GekkeR schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:12:
Haha, begrijpelijk! Ja zonder vsync.

Heb daarvoor ook nooooit problemen oid gehad, nooit mee gemined of overclocked. Ik hoop dat de retailer de kaart wil aannemen ter inspectie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GekkeR schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:12:
Dat moet ie wel !

Volgens Nederlands recht(wat ook in de Betuwe geldt) moet de verkoper wettelijke garantie nakomen.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Hackus schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:24:
[...]

Dat moet ie wel !

Volgens Nederlands recht(wat ook in de Betuwe geldt) moet de verkoper wettelijke garantie nakomen.
;)
Geldt dat ook in Duitsland? Heb de kaart op dag 1 van een tweaker overgenomen die hem bij caseking.de gehaald heeft.

Ik heb ze ee bericht gestuurd maar hebben nog niets laten weten 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Thomvz schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:25:
[...]

Geldt dat ook in Duitsland? Heb de kaart op dag 1 van een tweaker overgenomen die hem bij caseking.de gehaald heeft.

Ik heb ze ee bericht gestuurd maar hebben nog niets laten weten 🥲
Zo makkelijk is het niet met overdracht van garantie vanuit Duitsland, als jij niet degene bent op de factuur.
Je zou het dan altijd nog via Asus zelf kunnen proberen(fabrieksgarantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Hackus schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:28:
[...]

Zo makkelijk is het niet met overdracht van garantie vanuit Duitsland, als jij niet degene bent op de factuur.
Je zou het dan altijd nog via Asus zelf kunnen proberen(fabrieksgarantie)
Klopt had dat al uitgevogeld, heb goedkeuring via de tweaker gekregen op papier met de factuur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

3080Tuf(OC) van Jr, draait vlekkeloos. Het is dus niet een algemeen iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Mochten ze hem onderzoeken en hij blijkt defect te zijn ben ik benieuwd wat ik terug krijg gezien het feit dat de tuf oc niet meer wordt gemaakt 🤔🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

een lichte game die op 400FPS draait is nog steeds geen lichte game. Als je VSYNC uit hebt staan en geen FPS limiter hebt draaien, dan worden er net zoveel frames geproduceert als mogelijk is. Ergens zit dan de limiet, en de kans is aanwezig dat dat de videokaart is.

Ik meen mij te herinneren dat een unlocked FPS in statische menus ervoor zorgde dat videokaarten de geest gaven. Starcraft2 en die game van Amazon recentelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door M2M op 09-12-2021 16:36 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
M2M schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:34:
een lichte game die op 400FPS draait is nog steeds geen lichte game. Als je VSYNC uit hebt staan en geen FPS limiter hebt draaien, dan worden er net zoveel frames geproduceert als mogelijk is. Ergens zit dan de limiet, en de kans is aanwezig dat dat de videokaart is.

Ik meen mij te herinneren dat een unlocked FPS in statische menus ervoor zorgde dat videokaarten de geest gaven. Starcraft2 en die game van Amazon recentelijk.
Ik had de framerate wel locked op 144hz ingame zonder vsync

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomvz
Voor de geintresseerde, vandaag het slechte nieuws gekregen dat ze mij het geld wat de kaart kostte (€950,-) gaan refunden.

Ik ben het uiteraard niet eens met de keuze van ASUS want de prijzen van een RTX3080 zijn hedendaags een stukje hoger en voel me er een beetje klote onder.
Vind het een rare keuze bestaande klanten niet tevreden te houden door bijvoorbeeld een nieuwe of een soortgelijke kaart te sturen.
Heb daar uiteraard een mailtje over gestuurd en ben nu erg benieuwd op de reactie van ASUS.

Wish me luck :-( :'(

[ Voor 14% gewijzigd door Thomvz op 18-01-2022 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-09 11:31
jemig vind dat wel echt slecht van Asus, heb aantal producten gehad van hun, ook wel een keer een RMA aangevraagd en altijd supernetjes geholpen.
Dit is niet wat ik van ze gewent ben.

Veel succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Nog een update, Ik heb met "Casekings.de" contact gehad. Zij vonden het niet netjes vanuit ASUS, daarom hebben zij mij hun enige kaart die zij momenteel achter hebben liggen aangeboden namelijk de:
Inno3d 3080 Ichill x4 LHR. Ze gaven wel aan dat ik nog 100 euro bij moest betalen.
Gezien de hedendaagse GPU prijzen, denk ik dat dat een goede prijs is.

Ik ben zeer tevreden over deze aanbieding vanuit Casekings, dit scheelt mij een zure na smaak en kan ik waarschijnlijk toch volgende week eindelijk weer gamen!

Allen bedankt voor de hulp en bij deze wil ik dan ook het topic sluiten!

Eind goed algoed denk ik dan maar _/-\o_ :9~ :9~ :9~ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als ik je andere topic lees Pc boot niet twijfel ik of de GPU wel defect is. Verder heb jij niets met de fabrikant te maken als zij niet de verkopende partij zijn. CK, die zich ook richt op Nederlandse consumenten, moet het gewoon netjes voor je oplossen.

Note: sluit de pricewatch: Inno3D GeForce RTX 3080 iChill X4 wel aan met twee losse PCIe kabels !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomvz
Hackus schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:56:
Als ik je andere topic lees Pc boot niet twijfel ik of de GPU wel defect is. Verder heb jij niets met de fabrikant te maken als zij niet de verkopende partij zijn. CK, die zich ook richt op Nederlandse consumenten, moet het gewoon netjes voor je oplossen.

Note: sluit de pricewatch: Inno3D GeForce RTX 3080 iChill X4 wel aan met twee losse PCIe kabels !!
Ik heb de videokaart ook in een andere pc gehangen, daar deed deze het ook niet.
En zodra ik de GPU van het stroom haalde in mijn oude rig deed de pc het wel.

Heb nu een nieuwe voeding, en de nieuwe kaart zal aan 2 verschillende pcie kabels worden gehangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomvz op 19-01-2022 17:00 ]

Pagina: 1