Energieverbruik Intel 12600K vs Ryzen 5600/5700G

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-05 20:03
Hey all,

Ik zit me te oriënteren op het energieverbruik van de AMD Ryzen CPU/GPU (dus 5600 of 5700 G) vs de Intel 12th generatie 12600K. Nu lees ik dat de Intel meer verbruikt. Maar is dat nou alleen bij zware belasting? Als je ongeveer niks doet, bv Word, surfen of zelfs alleen Windows bureaublad aan staan zonder activiteit.... dan gaan CPU's beide toch naar een soort idle modus waarin ze bijna geen stroom verbruiken?

Mijn voorkeur gaat naar Intel maar hoeveel meer zou dat aan stroomverbruik kosten? Als je bv uitgaat van power-on time van 5 uur per dag, het hele jaar door. Zijn daar vergelijkende berekeningen van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee, als jij een idle PC hebt staan (dus nul procent CPU-belasting) maar wel 10 HDD's en 6 gave RGB-fans, verbruik je mogelijk al meer dan iemand anders dit de hele 40% CPU-belasting in een laptopje hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
:-)

RGB heb ik niks mee en hij draait een SSD, geen HDD.... maar de schermen zullen ook wel wat verbruiken. Maar ook een Intel idle verbruikt niet he, dat wou ik ff weten. Dan denk ik niet dat de meerkosten aan energie echt significant zullen zijn.

update: ik heb nog zo'n stopcontact meter die stroomverbruik meet, die zal ik er ook eens een tijdje tussen hangen om een idee te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door marklinfan op 08-12-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

marklinfan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:38:
die zal ik er ook eens een tijdje tussen hangen om een idee te krijgen.
Daar ga je een globaal idee mee krijgen; geen idee welke CPU etc je nu hebt maar je kan vrij "onmogelijk" beredenen of jouw huidige PC bij een uur niks doen of een uur gamen meer/minder verbruikt dan een 12600K. Vergeet ook niet dat de Intel (en de komende Ryzen 6-serie) verschillende cores hebben voor verschillende taken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-05 09:00
De 12600k kan veel meer stroom gebruiken als een 5600x/5700g, maar daar is hij ook evenredig krachtiger voor. Het stroomverbruik en de rekenkracht is ongeveer gelijk aan de 5800x. Idle (zeg maar je Word bestandje open) verbruikt Intel 5 tot 10 W minder dan AMD. De 12de generatie heeft een hoger idle verbruik vergeleken met vorige Intel CPUs, maar verslaan de Ryzen CPUs dus nog altijd (in idle stroom gebruik). Mocht je veel productivity workloads draaien dan kan niks op tegen de efficientie van de 5950x.

Lekker de 12600k nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Ja gewoon lekker doen he? Ik heb nu overigens een i5-3470K.

Is het nou de moeite om op DDR5 te gaan wachten of gewoon met DDR4 aan de slag te gaan? Zou dat voor bv de komende 5 jaar gemiddeld PC gebruik verschil maken, of wacht en betaal ik dan voor iets dat ik toch niet ga gebruiken?

Ik wil upgraden naar iets met onboard video iig, gebruik nu ook niet meer dan een Radeon HD 7770.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 07:53
marklinfan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:37:
Ja gewoon lekker doen he? Ik heb nu overigens een i5-3470K.

Is het nou de moeite om op DDR5 te gaan wachten of gewoon met DDR4 aan de slag te gaan? Zou dat voor bv de komende 5 jaar gemiddeld PC gebruik verschil maken, of wacht en betaal ik dan voor iets dat ik toch niet ga gebruiken?

Ik wil upgraden naar iets met onboard video iig, gebruik nu ook niet meer dan een Radeon HD 7770.
Intel Alder Lake Ervaringen en Discussie topic

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

marklinfan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:34:
Nu lees ik dat de Intel meer verbruikt.
Waar lees je dat? Als het alleen een enkel getalletje in de specificaties is, dat zegt niks want doorgaans wordt alleen het maximum vermeld. En de laatste jaren eigenlijk dat ook niet omdat de performance en daarmee ook het verbruik heel erg afhangen van de workload en ook nog van allerlei instellingen en de warmteafvoer van je CPU-koeling.

Het enige waarmee je goed het verbruik kan vergelijken is met goede reviews/benchmarks. Waarbij dus idle en load gemeten moeten worden, maar ook nog de specifieke soort load die jij denkt te gebruiken - gamen, photoshoppen en syntetische benchmarks leveren bijvoorbeeld alledrie totaal verschillende energieprofielen op.

Let ook nog op dat verschillende benchmarks op verschillende manieren gedaan worden. Gemeten aan het stopcontact betekent het verbruik van het hele systeem, inclusief de voeding. Verbruik van een specifieke component wordt vaak ook gedaan maar de specifieke meetmethode kan verschillen, dus als je een verbruik van X leest voor CPU 1 en in een andere review een verbruik van Y voor CPU 2 kan een verschil komen door daadwerkelijke verschillen in verbruik, of door verschillen in de meting. Maak vergelijkingen dus vooral op basis van een enkele professionele, uitgebreide test, in plaats van hier en daar verschillende metingen van losse gebruikers zonder de juiste apparatuur.

Hoeveel stroomverbruik zou kosten is dan prima om te rekenen. Denk je een uur per dag te gamen, kijk naar het in-game verbruik, reken het totaal aantal kWh uit en reken die naar een totaalprijs aan de hand van de tarieven van je energieleverancier. Wel verbruiken alle componenten van je PC natuurlijk wat (dus inclusief de voeding, dat is doorgaans 10%-20% van het totaalverbruik van je overige componenten, in idle vaak nog wat meer).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1