Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:17
Diedo70 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:46:
Ik heb op dit moment de Heishamon draaien in home assistant dmv een heishamon.yaml file in de config/packages folder.
De versie die ik draai is nog 1.4.0 (18-09-2022).

Ik krijg repair meldingen dat bepaalde MQTT functies mbt de heishamon niet meer ondersteund worden per versie 2025.2.0.

Nu zou ik wel over willen gaan op de HACS Heishamon integratie, zodat eea wat makkelijker up to date blijft, maar ik vrees dat als ik nu 'zomaar' overschakel op de HACS integratie dat er wat foutmeldingen komen en of allerelei entities nieuw/dubbel worden aangemaakt en ik dat weer moet uitzoeken/koppelen

Op het moment heb ik eigenlijk niet de headspace om daar in te duiken, dus laat ik het al een lange zoals het is, want 'if it ain't broken, don't fix it'.

Heeft iemand eerder deze overstap gemaakt, en hoe ging dat?

Op zich heb ik de heishamon.yaml file nooit gewijzigd, en zijn eventuele extra sensors etc in de gewone configuration.yaml aangemaakt.

Of is de makkelijkste weg gewoon de meest recente heishamon.yaml van https://github.com/Egyras...0Assistant/heishamon.yaml pakken, en that's it?
Pff dat is alweer een tijd geleden. Ik zou even de pijn pakken en kamaradklimber installeren. Dubbele entitie's achteraf verwijderen en dan de nieuwe hernoemen door de _2 weg te halen. Vanaf dan heb je er geen omkijken meer naar en komen eventuele nieuwe sensors er gewoon bij.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-05 20:38
Pejdref schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:57:
@ErikVers @nMad
Als je het BUH verbruik wil benaderen kun je een template sensor maken op basis van de aan/uit status.

YAML:
1
{{(3000 if states('binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_internal_heater_state')=='on' else 0)}}

Deze geeft 3000W als de internal heater aan staat, anders 0. Het is een benadering omdat het vermogen niet exact 3000W is. Je kunt hier vervolgens een integral helper (linker Riemann) op loslaten om het totaal verbruik te registreren. Als je ook nog dagelijks/maandelijks of noem het maar wil kun je daar dan weer Utility meters op koppelen.
Hoe en waar zet ik die yaml code? Sorry ben nog niet zo handig met HA.
De BUH meet ik niet, de WP wel met een aparte homewizzard meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Er komt weer een defrost ochtendje aan volgens de KNMI api... Home Assistant heeft vandaag de radiator ventilatoren uitgezet en is de Ta rustig aan het opvoeren van 26 naar inmiddels 31 graden. De bedoeling is dat hij morgen de compressor rustig kan houden door de Ta te verlagen en daarmee hoop ik defrosts te voorkomen.

De inhoud van mijn CV is wel vrij fors en ik maak zowel gebruik van radiatoren als vloerverwarming. Door de radiator ventilatoren uit te zetten duurt het heel lang voordat het huis te ver opwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:18
denneappel schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:56:
Er komt weer een defrost ochtendje aan volgens de KNMI api... Home Assistant heeft vandaag de radiator ventilatoren uitgezet en is de Ta rustig aan het opvoeren van 26 naar inmiddels 31 graden. De bedoeling is dat hij morgen de compressor rustig kan houden door de Ta te verlagen en daarmee hoop ik defrosts te voorkomen.

De inhoud van mijn CV is wel vrij fors en ik maak zowel gebruik van radiatoren als vloerverwarming. Door de radiator ventilatoren uit te zetten duurt het heel lang voordat het huis te ver opwarmt.
welke sturing / regeling gebruik je hiervoor?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Ik zet eerst de temperatuur voor de komende uren uit de weersverwachting om naar sensors
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  - trigger:
      - platform: state
        entity_id:
          - weather.knmi_home
    action:
      - service: weather.get_forecasts
        data:
          type: hourly
        target:
          entity_id: weather.knmi_home
        response_variable: hourly
    sensor:
      - name: Temperature forecast hour +1
        unique_id: temperature_forecast_hour_1
        state: "{{ hourly['weather.knmi_home'].forecast[1].temperature }}"
        unit_of_measurement: °C
      - name: Temperature forecast hour +2
        unique_id: temperature_forecast_hour_2
        state: "{{ hourly['weather.knmi_home'].forecast[2].temperature }}"
......

Vervolgens daar via combine sensors. Een sensor maken die de laagste waarde (MIN) laat zien.
Dat is bij mij: sensor.forecast_temperature_minimal_in_next_18_hours

Dan is er nog een template sensor die max Ta bepaalt om een beetje te beperken hoe ver die doorschiet met opstoken: sensor.heatpump_defrost_max_ta_lift
Django/Jinja:
1
{{ 34 + int(states('sensor.temperature_forecast_hour_18')) *-1 }}

En onderstaande automation verhoogt dan de Ta zodra dat kan. Gisteren en vandaag lijkt dat redelijk goed te gaan.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
alias: warmtepomp - boost between defrosts
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.panasonic_heat_pump_main_main_target_temp
    for:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
  - trigger: state
    entity_id:
      - switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state
    to: "off"
    for:
      hours: 1
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.panasonic_heat_pump_main_outside_pipe_temp
    above: -2
  - trigger: template
    value_template: >-
      {% if (as_timestamp(now()) | float -
      as_timestamp(states.number.panasonic_heat_pump_main_z1_heat_curve_target_low_temp.last_changed)
      | float) > 1800 %} True {% endif %}
    alias: Last shift > 30 min ago
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.panasonic_heat_pump_main_outside_temp
    above: 3
    enabled: true
  - condition: state
    entity_id: switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state
    state: "off"
    for:
      hours: 1
    entity_id: sensor.panasonic_heat_pump_main_outside_pipe_temp
    above: -2
  - condition: template
      as_timestamp(states.number.panasonic_heat_pump_main_z1_heat_curve_target_low_temp.last_changed)
    entity_id: sensor.forecast_temperature_minimal_in_next_18_hours
    below: 3
    entity_id: sensor.panasonic_heat_pump_main_main_target_temp
    below: sensor.heatpump_defrost_max_ta_lift
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.aquarea_compressor_running
    state: "on"
actions:
  - action: script.warmtepomp_shift_plus
    metadata: {}
    data: {}
  - action: notify.pushover
    data:
  - if:
        entity_id: sensor.woonkamer_lisa_temperature
        above: 20
    then:
      - action: switch.turn_off
        target:
          entity_id: switch.heatfans
mode: single

Hieronder nog een begin waarmee ik de Ta verlaag als het koud wordt 's nachts / 's ochtends.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
alias: warmtepomp - voorkom defrosts verlaag Ta
description: ""
triggers:
    entity_id:
    below: -2
    entity_id:
    below: -3
    id: extra cold
  - trigger: template
    entity_id:
      - sensor.panasonic_heat_pump_main_outside_temp
    entity_id:
      - sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_freq
    above: 25
conditions:
    entity_id: sensor.panasonic_heat_pump_main_outside_pipe_temp
    below: -1
  - condition: template
    entity_id: sensor.panasonic_heat_pump_main_outside_temp
    entity_id: sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_freq
    above: 21
  - condition: or
    conditions:
        entity_id: sensor.panasonic_heat_pump_main_main_target_temp
        above: 26
        entity_id: sensor.forecast_temperature_max_in_next_12_h
        above: 4
actions:
  - action: script.warmtepomp_shift_min
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 15
  - action: script.warmtepomp_shift_min
  - action: notify.pushover
    data:
  - if:
        entity_id: sensor.woonkamer_lisa_temperature
        above: 20
    then:
      - action: switch.turn_off
        target:
          entity_id: switch.heatfans
mode: single

Afgelopen nacht ging dat niet snel genoeg dus verlaag ik de Ta nu sneller (2x)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:45
Ik gebruik al een tijdje de formule om het geproduceerde vermogen te berekenen.
Echter zie ik in de history dat ie tijdens een defrost dan (fors) in de min schiet terwijl de interne Pana berekening dat niet doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuklXWVEL6e7HbwYjrFCiQ3oaM4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P17eGiJkG3cssebFOQKk4Xja.png?f=user_large

Dit komt natuurlijk door het stukje:
code:
1
2
{% set deltaTemp = outletTemp - inletTemp %}
{% set powerProduced = flowRateSec * 4.184 * deltaTemp * 1000 %}

Want tijdens een defrost klimt de inletTemp boven de outletTemp en gaat ie de berekening in met een negatieve waarde.

Om dat tegen te gaan heb ik de berekening iets aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{% if states("sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_freq") | int != 0 -%} 
  {% set flowRate = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow') | float(default=0) %}
  {% set flowRateSec = flowRate / 60 %}
  {% set outletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp') | float(default=0) %}
  {% set inletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float(default=0) %}
  {% if inletTemp > outletTemp and is_state("switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state", "on") %}
    {% set deltaTemp = inletTemp - outletTemp %}
    {{ '%0.0f' % powerProduced }}
    {%- else -%}
      {% set deltaTemp = outletTemp - inletTemp  %}
  {%- endif %}
{%- else -%}
  {% set powerProduced = 0 %}
{%- endif %}

Zodra de inletTemp hoger is dan de outletTemp en hij is aan het drefrosten, draai deze 2 dan om voor het berekenen van de deltaTemp.
Die piek naar beneden zou dan, net als bij de interne berekening, omhoog moeten gaan.

Nu nog weer ff wachten op een defrost :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
Daar waren de defrosts al :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGAEf949WbAs9sN-FzX5Sgl_JtE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mjkGzDFTjqWUknCDhhvz37hk.png?f=user_large
Dit lijkt er meer op!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 07:31
Nnoitra schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:59:
Ik gebruik al een tijdje de formule om het geproduceerde vermogen te berekenen.
Echter zie ik in de history dat ie tijdens een defrost dan (fors) in de min schiet terwijl de interne Pana berekening dat niet doet:
[Afbeelding]

Dit komt natuurlijk door het stukje:
code:
1
2
{% set deltaTemp = outletTemp - inletTemp %}

Want tijdens een defrost klimt de inletTemp boven de outletTemp en gaat ie de berekening in met een negatieve waarde.

Om dat tegen te gaan heb ik de berekening iets aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{% if states("sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_freq") | int != 0 -%} 
  {% set flowRate = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow') | float(default=0) %}
  {% set flowRateSec = flowRate / 60 %}
  {% set outletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp') | float(default=0) %}
  {% set inletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float(default=0) %}
  {% if inletTemp > outletTemp and is_state("switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state", "on") %}
    {% set deltaTemp = inletTemp - outletTemp %}
    {%- else -%}
      {% set deltaTemp = outletTemp - inletTemp  %}
  {%- endif %}
{%- else -%}
  {% set powerProduced = 0 %}
{%- endif %}

Zodra de inletTemp hoger is dan de outletTemp en hij is aan het drefrosten, draai deze 2 dan om voor het berekenen van de deltaTemp.
Die piek naar beneden zou dan, net als bij de interne berekening, omhoog moeten gaan.

Nu nog weer ff wachten op een defrost :+
Vraag me af waarom je dit zou willen veranderen. Thermisch gezien is dit gewoon verlies: er wordt warmte onttrokken aan je systeem die je eerst hebt opgewekt. Dat is precies het soort "fout" in de Pana-berekening die we eruit hebben gefilterd. Met die correctie krijg je namelijk resultaten die veel beter aansluiten bij de datasheets. Panasonic zelf rapporteert soms COP’s van 16 tijdens een defrost... dat is gewoon niet realistisch.

Dat hij heel efficiënt warmte weet te onttrekken aan je warme water terwijl het buiten tegen het vriespunt zit – prima. Maar feit blijft dat het thermisch gezien verlies is. Door tijdens defrost negatieve waarden te tonen, trek je die onttrokken warmte netjes van het eerder opgewekte vermogen af. En zo hoort het ook.

Ik zou deze aanpak dus vooral aanhouden, en die interne berekening van Panasonic gewoon negeren – die rapporteert in mijn ogen vooral marketing-onzin.

Ik ben in elk geval erg blij met deze manier van berekenen. Die COP’s van >10 tijdens defrost vond ik altijd al erg vreemd. Net als het idee dat een defrost positief zou bijdragen aan je COP, terwijl je in werkelijkheid geen warmte levert aan je huis, maar juist energie verbruikt om je buitenunit te ontdooien.

Ik wil gewoon weten hoeveel energie het me heeft gekost om mijn huis te verwarmen – niet inclusief energie die nodig was voor een defrost.

Om het technisch te maken:
Beide methodes zijn wiskundig juist, maar contextueel verschillend:

Als je een energieboekhouding maakt om COP's over uren/dagen te beoordelen dan is een berekening met negatieve deltaT tijdens defrost beter. Dit is het zogenaamde Netto thermisch vermogen

Als je puur kijkt naar momentane “output” van het systeem zonder verliezen te corrigeren en niet geïnteresseerd in welke richting → dan is de omdraaiing van deltaT (zoals jij doet) nuttig. Dit is het zogenaamde Bruto thermisch vermogen

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
pgeene schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:48:
[...]

Vraag me af waarom je dit zou willen veranderen. Thermisch gezien is dit gewoon verlies: er wordt warmte onttrokken aan je systeem die je eerst hebt opgewekt. Dat is precies het soort "fout" in de Pana-berekening die we eruit hebben gefilterd. Met die correctie krijg je namelijk resultaten die veel beter aansluiten bij de datasheets. Panasonic zelf rapporteert soms COP’s van 16 tijdens een defrost... dat is gewoon niet realistisch.

Dat hij heel efficiënt warmte weet te onttrekken aan je warme water terwijl het buiten tegen het vriespunt zit – prima. Maar feit blijft dat het thermisch gezien verlies is. Door tijdens defrost negatieve waarden te tonen, trek je die onttrokken warmte netjes van het eerder opgewekte vermogen af. En zo hoort het ook.

Ik zou deze aanpak dus vooral aanhouden, en die interne berekening van Panasonic gewoon negeren – die rapporteert in mijn ogen vooral marketing-onzin.

Ik ben in elk geval erg blij met deze manier van berekenen. Die COP’s van >10 tijdens defrost vond ik altijd al erg vreemd. Net als het idee dat een defrost positief zou bijdragen aan je COP, terwijl je in werkelijkheid geen warmte levert aan je huis, maar juist energie verbruikt om je buitenunit te ontdooien.

Ik wil gewoon weten hoeveel energie het me heeft gekost om mijn huis te verwarmen – niet inclusief energie die nodig was voor een defrost.

Om het technisch te maken:
Beide methodes zijn wiskundig juist, maar contextueel verschillend:

Als je een energieboekhouding maakt om COP's over uren/dagen te beoordelen dan is een berekening met negatieve deltaT tijdens defrost beter. Dit is het zogenaamde Netto thermisch vermogen

Als je puur kijkt naar momentane “output” van het systeem zonder verliezen te corrigeren en niet geïnteresseerd in welke richting → dan is de omdraaiing van deltaT (zoals jij doet) nuttig. Dit is het zogenaamde Bruto thermisch vermogen
Dank voor je inzicht (y)
Het is idd maar net hoe je tegen dingen aankijkt.
Voor mij is de COP van de WP heel simpel: (geleverde energie / verbruikte energie).
En als de WP energie moet leveren om een defrost te ondersteunen, dan is dat nou eenmaal zo :+
Daarom gaat ie ook pas rekenen als de compressorfrequentie > 0 is.

COP's van > 10 tijdens defrosts kan ik me zo niet herinneren.
Tijdens de defrosts van 6 april zat de Pana COP en berekende COP zo rond de 1.8 (op het moment dat de compressor draaide).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 07:31
Nnoitra schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:23:
[...]

Dank voor je inzicht (y)
Het is idd maar net hoe je tegen dingen aankijkt.
Voor mij is de COP van de WP heel simpel: (geleverde energie / verbruikte energie).
En als de WP energie moet leveren om een defrost te ondersteunen, dan is dat nou eenmaal zo :+
Daarom gaat ie ook pas rekenen als de compressorfrequentie > 0 is.

COP's van > 10 tijdens defrosts kan ik me zo niet herinneren.
Tijdens de defrosts van 6 april zat de Pana COP en berekende COP zo rond de 1.8 (op het moment dat de compressor draaide).
Maar dat is juist het punt. Geleverde energie is het niet. De energie die je eerst heb opgewekt om daarna te gebruiken voor een defrost is dus geen geleverde energie.
Voor mij is namelijk geleverde energie de warmte die netto aan mijn huis geleverd is.

Uiteindelijk is het dat waar je je gelukkig bij voelt.
En dat is het voordeel van open source. Je kunt het zo aanpassen als je wilt.
Na zoveel jaar een pana hebben kijk ik nog maar een paar keer per jaar of alles nog efficiënt loopt. Nog altijd blij met mijn Pana 🎉

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Pagina: 1 2 Laatste