Nnoitra schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:59:
Ik gebruik al een tijdje de formule om het geproduceerde vermogen te berekenen.
Echter zie ik in de history dat ie tijdens een defrost dan (fors) in de min schiet terwijl de interne Pana berekening dat niet doet:
[
Afbeelding]
Dit komt natuurlijk door het stukje:
code:
1
2
| {% set deltaTemp = outletTemp - inletTemp %}
{% set powerProduced = flowRateSec * 4.184 * deltaTemp * 1000 %} |
Want tijdens een defrost klimt de inletTemp boven de outletTemp en gaat ie de berekening in met een negatieve waarde.
Om dat tegen te gaan heb ik de berekening iets aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| {% if states("sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_freq") | int != 0 -%}
{% set flowRate = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow') | float(default=0) %}
{% set flowRateSec = flowRate / 60 %}
{% set outletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp') | float(default=0) %}
{% set inletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float(default=0) %}
{% if inletTemp > outletTemp and is_state("switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state", "on") %}
{% set deltaTemp = inletTemp - outletTemp %}
{% set powerProduced = flowRateSec * 4.184 * deltaTemp * 1000 %}
{{ '%0.0f' % powerProduced }}
{%- else -%}
{% set deltaTemp = outletTemp - inletTemp %}
{% set powerProduced = flowRateSec * 4.184 * deltaTemp * 1000 %}
{%- endif %}
{%- else -%}
{% set powerProduced = 0 %}
{%- endif %} |
Zodra de inletTemp hoger is dan de outletTemp en hij is aan het drefrosten, draai deze 2 dan om voor het berekenen van de deltaTemp.
Die piek naar beneden zou dan, net als bij de interne berekening, omhoog moeten gaan.
Nu nog weer ff wachten op een defrost

Vraag me af waarom je dit zou willen veranderen. Thermisch gezien is dit gewoon verlies: er wordt warmte onttrokken aan je systeem die je eerst hebt opgewekt. Dat is precies het soort "fout" in de Pana-berekening die we eruit hebben gefilterd. Met die correctie krijg je namelijk resultaten die veel beter aansluiten bij de datasheets. Panasonic zelf rapporteert soms COP’s van 16 tijdens een defrost... dat is gewoon niet realistisch.
Dat hij heel efficiënt warmte weet te onttrekken aan je warme water terwijl het buiten tegen het vriespunt zit – prima. Maar feit blijft dat het thermisch gezien verlies is. Door tijdens defrost negatieve waarden te tonen, trek je die onttrokken warmte netjes van het eerder opgewekte vermogen af. En zo hoort het ook.
Ik zou deze aanpak dus vooral aanhouden, en die interne berekening van Panasonic gewoon negeren – die rapporteert in mijn ogen vooral marketing-onzin.
Ik ben in elk geval erg blij met deze manier van berekenen. Die COP’s van >10 tijdens defrost vond ik altijd al erg vreemd. Net als het idee dat een defrost positief zou bijdragen aan je COP, terwijl je in werkelijkheid geen warmte levert aan je huis, maar juist energie verbruikt om je buitenunit te ontdooien.
Ik wil gewoon weten hoeveel energie het me heeft gekost om mijn huis te verwarmen – niet inclusief energie die nodig was voor een defrost.
Om het technisch te maken:
Beide methodes zijn wiskundig juist, maar contextueel verschillend:
Als je een energieboekhouding maakt om COP's over uren/dagen te beoordelen dan is een berekening met negatieve deltaT tijdens defrost beter. Dit is het zogenaamde
Netto thermisch vermogen
Als je puur kijkt naar momentane “output” van het systeem zonder verliezen te corrigeren en niet geïnteresseerd in welke richting → dan is de omdraaiing van deltaT (zoals jij doet) nuttig. Dit is het zogenaamde
Bruto thermisch vermogen
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939