Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-11 16:56
Beste allen,

aantal jaar geleden ben ik uitstekend geholpen door jullie met de aanschaf van zonnepanelen.
Nu zijn we bezig met een nieuwbouwhuis (gasloos, met warmtepomp) en daar willen we weer panelen op.

Vorige keer zijn ze gelegd door Winkelman en daar heb ik nu weer een offerte opgevraagd.
Alleen is mijn kennis van panelen wat gedateerd.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93aSFlHRLcm0zrv8PAkRBd68BZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VXdDxlhQutpNPByzlnWrrFaw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwyaXlFH_JNmiRazpTnICYOTMco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gikeEIAFVGWSNIYRNzcn31hL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSkbEsTwchzugERUrMiAy9-95iQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GZ2St9wXwbKX3FdR61NgcAWr.png?f=fotoalbum_large

Dakhelling is 55 graden, zuid-west georiënteerd.
Beschikbare (dak)ruimte
Aannemer heeft 26 panelen ingetekend; maar misschien kunnen er nog meer?
Schaduw
Alleen de risaliet. Bovenstaande foto is van 22 november 15:36.
Bomen zijn er niet.
Jaarverbruik
Weet ik niet. 9000-10000 kWh? Elektrische auto, plus warmtepomp. Rc-waarde van het dak 6,3.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er komt een 3x25A aansluiting.
Budget en doel
10000 euro; doel is het grootste deel van verbruik afdekken. 0 op de meter is geen doel.
Wie gaat het project uitvoeren
Zonnepanelen boer. In het verleden geholpen door Winkelman, als we er uit komen mogen ze het weer doen.
Bijhouden van data
Minimaal. Standaard is prima.
Reeds verkregen offertes
Nog geen.
Regio
Twente.

In ons huidige woning hebben we een 1x35A aansluiting. We gaan nu naar 3-fase. Ik begrijp dat het voor een 3-fase omvormer juist wel beter is om heel veel panelen (22) op 1 string te hebben?
Omdat we vrij weinig schaduw hebben dacht ik weg te kunnen komen met een reguliere string-omvormer en geen Solaredge nodig te hebben (zoals we nu hebben), of komen we dan toch in de knoei met de risaliet?
Is SMA nog steeds degene om te willen hebben, of is de kwaliteit al naar elkaar toe gegroeid?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Zoals het getekend staat passen er wel 10 bij. Ja die gaan dichterbij de risaliet wat vaker in bypass aan een string omvormer... Maar ze liggen ook heel veel gewoon in de zon, en dat levert meer op dan kale dakpannen.

De getekende panelen ogen vrij 'conventioneel' kwa afmeting. (1x1.6m oid) Ze zijn er ook van 2 meter (en meer) en dan kun je met dit legplan van 26 eigenlijk wel een heel groot deel van het dak bedekt krijgen.
Er zijn ook panelen die iets breder zijn... Kan ook gunstig zijn... Kwestie van intekenen en proberen.

SE gaat je te weinig voordeel geven, SMA is nog steeds de A-keuze.
String verdeling is een nice-to-have optimalisatie. 26 in 1 string zal wellicht niet gaan, dus dan zit je vast aan 2x13.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 06-12-2021 14:11 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• SRB12
Och jee, ik wist niet eens dat er andere maten waren :D

Ok bedankt voor je info. Ik ga het eens uitzoeken.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:49
Op dit dak kunnen inderdaad nog veel meer panelen, niet alleen naast de risaliet maar ook aan de zijkanten en boven en onder. Op de tekening zie ik nog 60 cm over tot de zijkant, dit mag 20 cm zijn. Dan krijg je nog 80 cm erbij, bovenkant lijkt ook nog 40cm ruimte te zijn. Kortom een precieze tekening maken en dan uitzoeken met welk paneel je het dak het meest efficient kan bedekken.
Dakpannen brengen geen centen, panelen wel.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Pas was hier nog iemand met een offerte van REC en SMA
Wie wil meekijken naar mijn offerte voor zonnepanelen?

Lijkt me een strak plan.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• SRB12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfdRwBN9EVtcWblKfVMUtEbzkp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8frDhP9QCAOm8GnjFNt71nho.png?f=fotoalbum_large

Van de JA solar JAM60S-21-370-MR zouden er 35 op kunnen. Dan kom ik 12950 Wp.
Volgens de specs zou de Sunny tripower 10kW 3 fasen omvormer daar dan bij kunnen. Die gaat tot max 15000Wp.
Dus ik heb de offerteaanvraag wat specifieker gemaakt nu. Benieuwd waar ze mee komen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AUijtdehaag schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:08:
Pas was hier nog iemand met een offerte van REC en SMA
jij "mocht" toch geen SMA meer zeggen? :+

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@SRB12
die ontluchtingsdakpan.
daar kun je overheen, (of vervangen voor 1 waar je zeker over heen kunt.)
dus nog 2 panelen extra mogenlijk. ;)

10kW 3fase omvormer?
soms nodig om 10kW te nemen, maar XXkWp hoef je helemaal geen XXkW omvormer voor te nemen.
eigenlijk boeit het aantal W van de omvormer maar weinig.
je kunt met gemak zonder veel verlies 30% meer Wp hebben.
zo vaak hebben we nu ook weer niet het perfecte weer in Nederland.

als het het goed bekijkt kun je het zelfs aan een 3kW tripower hangen. ;)
(liever niet, dat is wel erg vaak aftoppen. is meer een indicatie wat kan als moet)

veel belangrijker als het aantal Wp is de Vmpp die je op de mpp's zet.
met de JAM60S-21-370-MR heb je ongeveer 34Vmpp
dit dus 17+ 18 per mpp.
maakt 18x34=612Vmpp en dat is perfect voor de hele serie tripower. ;)
en 18X41,5Voc = 747Voc + 10% voor de temperatuur = 830Voc.
en dat kunnen weer veel 3fase omvormer gewoon aan. (ook nog kijken buiten SMA is niet onverstandig)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SRB12
De Tripower 6.0 gaat tot 9000Wp. Met die 30% zit je op 11700. Wel wat krap aan voor in de lente.
De 8.0 gaat ook tot 15000Wp en is wat goedkoper dan de 10. Dat lijkt dan een betere keus.
Ik ben even de de kennis kwijt voor Voc. Heeft dat te maken met de spanning die loopt bij hogere temperaturen van de panelen; in de zomer?
De 6.0 heeft een maximale ingangsspanning van 850V; daar moet ik dan naar kijken?

Dank voor alle hulp; de kennis komt langzaam weer terug.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou ook een offerte opvragen met SolarEdge en kijken wat de extra kosten/baten zijn.
Ik neem aan dat je voor full-black panelen wil gaan? Die zijn lastig tot niet te verkrijgen in 72 cells (>2-meterpanelen).
Is er linksonder in de nieuwe tekening geen paneel getekend om de symmetrie te behouden? Ik zou vooral kijken of je over de bestaande ontluchtingspan een paneel kunt plaatsen, of deze te vervangen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• SRB12
Ok, je schijnt wel een paar procent extra opbrengst te hebben inderdaad, dus misschien verdient zicht dat weer terug.
Idd vanwege de symmetrie. WAF he; net als full black :D.
Ik wist niet dat je er overheen kon leggen, zal eens kijken of dat kan hier.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Gewoon een 10kW ophangen. 8kW geeft je 1.3% aftopverlies... Richting 150kWh per jaar vind ik wat veel om te accepteren voor de 150 euro verschil... Dat verdien je nog terug.

@timovd SE Omdat? Lastig? https://www.solar-outlet....-black-ps400m2-22-wh.html

SE zou kostentechnisch interessant kunnen zijn tussen 28 en ~40 panelen door gebruik van SE16K en P801 of p850 optimizers per 2 panelen. Niet een oplossing die bij installateurs uit de hoge hoed komt rollen, dus expliciet vragen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Ronald er is in ieder geval veel meer te vinden in kleinere maten in full-black.
Als je over de onluchtingspan gaat, kunnen er 36 panelen op. Dan lijkt mij jouw voorstel een goed idee.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:02:
[...]

jij "mocht" toch geen SMA meer zeggen? :+
Oeps :X
Soms wordt ik getriggerd sorry.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
SRB12 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:32:

Idd vanwege de symmetrie. WAF he;
vraag eens of de deur ook aan 2 kanten een deurknop krijgt en je mist nog een schoorsteen rechts :+ (en dan heb ik het nog niet over het keukenraam) :P

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
SRB12 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:20:
De Tripower 6.0 gaat tot 9000Wp. Met die 30% zit je op 11700. Wel wat krap aan voor in de lente.
De 8.0 gaat ook tot 15000Wp en is wat goedkoper dan de 10. Dat lijkt dan een betere keus.
een tripower 6.0 kon/kan gewoon 12000Wp aan, geen probleem, nu nieuw model is nu iets anders geworden.
(oke verstandig dat is anders. hij doet gewoon niet meer leveren als 6kW.
en dat is wel wat vaak aftoppen.)
maar er zijn ook andere merken als SMA en dan heb je ook nog mogelijkheden voor 9kW b.v. ;)
Ik ben even de de kennis kwijt voor Voc. Heeft dat te maken met de spanning die loopt bij hogere temperaturen van de panelen; in de zomer?
Voc is per mpp.
en lage winter temperatuur doet de Voc +/-10% hoger maken.
en die moet onder de max van de omvormer blijven.
(in de zomer temperatuur word dan de Vmpp 10% lager en de Voc ook.)
De 6.0 heeft een maximale ingangsspanning van 850V; daar moet ik dan naar kijken?

Dank voor alle hulp; de kennis komt langzaam weer terug.
jep, dit is veranderd, maar zo als ik al zei er zijn meer merken die net iets anders zijn. ;)
850 - 10% = 765Voc / 42Voc = 18 panelen. ;)
dus een 17+18 x 370Wp op een 10kW, het kan en is geen probleem.
kies maar, het is allemaal geen probleem, komt wel goed. ;)

met die 2 panelen extra ben je wel net iets symmetrischer.
(maar vind het ook erg twijfelachtig met maar 1 schoorsteen. >:) )

(nog een losse tip.
de SMA tri 10kW, die kan op 1 van de 2 mpp's ook 2 stringen parallel aan.
een parallel string moet even veel cellen/panelen hebben als er serieel in zit.
maar kan ook een andere kant op kijken, dus denk aan je noord dak.
dan maak je b.v. 1x17x370Wp op mpp2, 2x18x370Wp op mpp1.
je hebt geen zwaardere omvormer nodig, maar hebt wel meer Wp.
0 op de meter is geen doel, klopt ga voor een overproductie dat kan zeker ook met de huidige prijzen.
of te wel, denk niet te moeilijk. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1