Wie wil meekijken naar mijn offerte voor zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
Beste tweakers,

Ik ben bezig met het (laten) bouwen van een huis en uiteraard moeten op het dak zonnepanelen komen. Omdat het huis er nog niet staat heb ik nog geen foto van het dak, maar heb uiteraard wel de benodigde gegevens:
- Ligging: zuid
- Dakhelling: 55 graden
- Schaduwwerking: geen
- Afmetingen: 12 x7 meter (breed x hoog)
- Locatie kop van Noordholland (mocht iemand een goede leverancier weten dan hoor ik dat nog graag)

Landscape vind ik het mooiste qua gezicht en ik veracht er dan 6x6= 36 panelen kwijt te kunnen. Ik heb diverse offertes opgevraagd voor 32 stuks, welke ik uiteraard kan upgraden naar 36 (afhankelijk hoe dicht je op de dakrand/ daknok mag gaan leggen).

Hieronder een overzicht van de offertes die ik al heb ontvangen, waaronder die van vereniging eiegenhuis collectieve inkoop. Nu zijn mijn laatste ervaring met vet niet heel positief (niet zonnepanelen maar andere dienst), maar ze zijn wel erg gunstig met hun prijs. Daarnaast ben ik nog in afwachting van een offerte van de installateur die ook het installatiewerk van de woning gaat doen.

Ik lees hier op het forum vaak dat €1/WP geen slechte prijs is. Moet ik dan uitgaan van incl of excl BTW. Excl BTW zit je daar al snel aan namelijk.

Graag hoor ik wat jullie experts er van vinden. Mochten jullie meer info nodig hebben dan kan ik dat uiteraard gewoon delen. Just let me know.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWuLzoeYUS2GjufUTIC83tUK1qc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QwfMxBn1QixNTvodfWOzRmUD.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

Partij 1 gaat voor kwaliteit. Dat zou ik ook doen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Je hebt een groot systeem op het oog, dan zakt de prijs per WP wat. Maar ex BTW is hoe het forum leest, want dat is wat je normaal netto betaald.

Probeer te achterhalen welke Solax aangeboden wordt. Met het hele stijle dak ga je in de lente met koude panelen gruwelijk hard.

REC is kwalitatief de beste, maar VEH is behoorlijk voordeliger. Van hen de 2e, meer vermogen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Alle vier niet slecht, voorkeur zou zijn 36 rec op sma.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bij VEH is het maar de vraag wie je op je dak krijgt.

Nr 1 is ook mijn keuze.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Dank jullie voor het advies zover. Mijn gevoel zegt ook REC+SMA voor kwaliteit, maar prijs VEH is wel echt scherp. Toch wel meer WP voor ruim 1k€ minder (of komt hier toch nog weer onverwacht meerwerk bi kijken, waardoor ze de prijs recht gaan trekken....). Daarnaast zijn de garantievoorwaarden van VEH iets beter. Ik zal eens proberen te achterhalen welke omvormer. Ook ben ik benieuwd waar de installateur van de woning mee komt, maar ik heb niet de illusie dat die zo scherp aan kan bieden.

[ Voor 19% gewijzigd door lp77 op 04-12-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:14:
Bij VEH is het maar de vraag wie je op je dak krijgt.

Nr 1 is ook mijn keuze.
Sungevity, maar als ik die site bekijk zullen die wel met ZZP'ers werken. Maar ik denk dat ze dat over het algemeen allemaal doen (muv de lokale installateurs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Partij 1 betreft Ouxo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Ok nog een vraag die ik heb mbt de REC panelen. Ik wil wat te onderhandelen hebben met de leverancier. Zijn er betere REC panelen dan de twinpeak 365 (meer WP/ hoger rendement)? Zo ja welke? Dan kan ik dat voorleggen en misschien nog wat moois uit onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Ronald schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:11:
Je hebt een groot systeem op het oog, dan zakt de prijs per WP wat. Maar ex BTW is hoe het forum leest, want dat is wat je normaal netto betaald.

Probeer te achterhalen welke Solax aangeboden wordt. Met het hele stijle dak ga je in de lente met koude panelen gruwelijk hard.

REC is kwalitatief de beste, maar VEH is behoorlijk voordeliger. Van hen de 2e, meer vermogen.
Een warmtepomp moet mij huis gaan verwarmen, dus daar alleen heb ik er al 14 voor nodig. Dan nog zo'n 10 stuks voor eigen electriciteitsverbruik en de rest met het oog op de toekomst om elektrisch te gaan rijden.

Ik heb wel overwogen om afgemeten te gaan voor wat ik nodig heb, maar het leek mij verstandiger om toch maar het dak vol te gooien. Salderen wordt minder en dan heb ik op een koude zonnige winterdag toch wat minder stroom nodig uit het net. En wie weet over een paar jaar wel een energieopslag als het wat betaalbaarder wordt (rond de 3k€ ofzo, ik vind nu 6-7k€ nog wel te gek, zeker zolang er gesaldeerd kan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
lp77 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:09:
Ok nog een vraag die ik heb mbt de REC panelen. Ik wil wat te onderhandelen hebben met de leverancier. Zijn er betere REC panelen dan de twinpeak 365 (meer WP/ hoger rendement)? Zo ja welke? Dan kan ik dat voorleggen en misschien nog wat moois uit onderhandelen.
REC alpha, maar die gaan aan 80 euro het paneel meer... Twinpeak is de betere balans qua prijs kwaliteit

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Als je wilt onderhandelen vraag dan of ze 36 willen leggen voor de prijs van 32, beetje handjeklap en wie weet betaal je dan maar 34. De omvormer en al het werk blijft ongeveer gelijk voor ze.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Lardman schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:24:
Als je wilt onderhandelen vraag dan of ze 36 willen leggen voor de prijs van 32, beetje handjeklap en wie weet betaal je dan maar 34. De omvormer en al het werk blijft ongeveer gelijk voor ze.
prima plan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Ok,

ik heb er een offerte bij. Volgens mij heel gunstig, iig prijstechnisch. En leverancier doet hier veel in de regio en hoor daar veel positieve reacties op. Zie in het geel zijn offerte toegevoegd. Er zijn er 31 geoffreerd, maar ik wil voor meer panelen gaan en volgens mij is dat in landscape prima mogelijk.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden qua materiaal/ kwaliteit (Duitse degelijkheid?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTiU1z_whZAJpvt8ef0tYZbtS10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YKTNTb3zT3Gdkesh6D032pcG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:37
Ronald schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:11:

Dat is nogal achterhaalt op hele koude dagen is amper 10% winst.
Dat zie ik in praktijk met mijn eigen panelen, de zomerdagen is er fors meer dagopbrengst dan in het voorjaar.
Ook piekspanning is weinig verschil.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@mr_evil08 in maart/april staat de zon loodrecht op deze set... En dan +10% omdat ze koud zijn. Dat is wanneer deze set op vermogen gaat pieken. Op opbrengst in kWh vrijwel zeker mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Je vraagt ook naar tips over aanbieders, dus bij dezen:

Ik heb goede ervaringen met "zonnepanelenenzo". (Enzo is de eigenaar). Zit in NH. Bij hem heb ik mijn zonnepanelenset aangeschaft (zelf geïnstalleerd)

Hij werkt zelf vaak met Eurener MWT 375wp panelen, en deze zouden goed in jouw situatie passen denk ik. Dit zijn echt mooie busbarloze panelen van hoge kwaliteit. Ik zou mijn hele dak ermee hebben volgelegd als de maat goed was geweest voor mijn dak. Ik heb er nu twee onder een dakraam liggen en optisch zijn het ook echt heel geslaagde panelen vanwege het ontbreken van busbars. Puur zwart.

Verder was mijn contact met Enzo erg goed en die jongen weet waar hij het over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Doomedahab schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:34:
Je vraagt ook naar tips over aanbieders, dus bij dezen:

Ik heb goede ervaringen met "zonnepanelenenzo". (Enzo is de eigenaar). Zit in NH. Bij hem heb ik mijn zonnepanelenset aangeschaft (zelf geïnstalleerd)

Hij werkt zelf vaak met Eurener MWT 375wp panelen, en deze zouden goed in jouw situatie passen denk ik. Dit zijn echt mooie busbarloze panelen van hoge kwaliteit. Ik zou mijn hele dak ermee hebben volgelegd als de maat goed was geweest voor mijn dak. Ik heb er nu twee onder een dakraam liggen en optisch zijn het ook echt heel geslaagde panelen vanwege het ontbreken van busbars. Puur zwart.

Verder was mijn contact met Enzo erg goed en die jongen weet waar hij het over heeft.
Dank je voor deze suggestie. Jammer dat je geen ervaring met hem hebt over de manier van installeren. Naar mijn mening ligt daar ook een groot verschil tussen de diverse aanbieders. Wat zit wel/niet bij de installatie inbegrepen? In hoeverre maken ze hun lage offerte nog even goed in de uitvoering door ‘onvoorziene’ posten. Wordt er netjes gewerkt en meegedacht, niet de panelen erop rammen en zo snel mogelijk weer weg. Dat soort ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
lp77 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:04:
[...]

Dank je voor deze suggestie. Jammer dat je geen ervaring met hem hebt over de manier van installeren. Naar mijn mening ligt daar ook een groot verschil tussen de diverse aanbieders. Wat zit wel/niet bij de installatie inbegrepen? In hoeverre maken ze hun lage offerte nog even goed in de uitvoering door ‘onvoorziene’ posten. Wordt er netjes gewerkt en meegedacht, niet de panelen erop rammen en zo snel mogelijk weer weg. Dat soort ervaringen.
Klopt, daar zit zeker verschil tussen. Enige ervaring die ik met Enzo heb voor wat betreft de installatie is dat hij ter plekke de onderbouw rails op maat zaagde voor me, en de kabelboom vantevoren al had geconfectioneerd. (AC trunk kabel tbv de APSystems micro omvormers).

Het paste allemaal perfect.

Overigens: Mijn buurman heeft zijn zonnepanelen door "zon voor nop" laten installeren. Die panelen liggen er netjes op, en mijn buurman is zeer te spreken over de service. Aardige lui ook, ik heb ze nog geholpen destijds door hun auto even van stroom te voorzien, hun accu was einde dag plat :-)

Ik weet van hen dat ze een Tigo gratis hebben aangeboden omdat een pijpje op het dak toch schaduwvorming op een paneel gaf, waar ze in de offerte geen rekening mee hadden gehouden. Zeker netjes als je het mij vraagt.

Zij gebruiken alleen wel voor mij onbekende panelen, die ze volgens de buurman in eigen beheer importeren uit China. Die panelen zien er wel prima uit trouwens. Niet zo mooi als MWT panelen, maar wel vergelijkbaar met de meeste FB panelen met busbars.

Ik heb uiteindelijk niet voor ze gekozen, maar ik ben zo iemand die alles tot vervelens toe zelf wil uitzoeken, regelen en optimaliseren ;-) Zon voor Nop levert alleen icm installatie voor zover ik weet.

[ Voor 11% gewijzigd door Doomedahab op 07-12-2021 11:46 ]

Pagina: 1