Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-11 16:05
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VqH6oTq.png

Dit is , na een lang proces, de offerte waarvan we het meest gecharmeerd waren.

Iemand daar nog iets over op te merken?

Verder; is het terugvragen van de BTW zo ongewikkeld dat je dit moet laten doen ?

Nog andere dingen die we moeten weten ?

Verzoek deze startpost aan te vullen volgens Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 06-12-2021 09:40 ]

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Beste antwoord (via mevrouwKees_1 op 11-12-2021 23:38)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@mevrouwKees_1 ik val in herhaling, maar ik vind een 3 fase omvormer met strings van 6 echt een slecht plan, wat ook nog meer kost (en een fractie lager rendement).

Jammer dat hierover verwarring gezaaid is zonder dat daarbij aandacht was voor het technisch correct functioneren van het systeem. Gewoon 1 fase dus.

Tenzij je toch alles meteen vol legt, met langere strings kan werken en een 5kW of meer omvormer nodig gaat hebben. Dat blijft overigens wel mijn advies.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
We missen wat info
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Heb je schaduw?

BTW terugvragen is niet moeilijk
https://www.stralendgroen.nl/veelgestelde-vragen/#
zie onderaan.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
12 Trina panelen met Growatt voor bijna 4800 euro is best duur, dat kan echt wel iets voordeliger. Ik reken daar 4450 voor met REC Twinpeak 4 panelen, dus afdingen is geen schande bij deze offerte.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 14:19
Waarom zijn jullie bij deze het meest gecharmeerd? wat waren de andere?

• mevrouwKees_1
celshof schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:03:
Waarom zijn jullie bij deze het meest gecharmeerd? wat waren de andere?
We hebben 3 offertes laten maken bij bedrijven uit onze omgeving.

Bij bedrijf 1 werd er amper de tijd genomen om uit te leggen waarom bepaalde panelen wel of niet werden aangeboden en werd niet ingegaan op onze vragen
Bij bedrijf 2 kreeg ik van de verkoper echt de kriebels ;) dan hoef ik daar ook geen panelen van
Bij bedrijf 3, deze offerte , werd ik goed te woord gestaan, uitgebreid uitleg gehad over alles en zij hebben in onze buurt ook meerdere daken al gedaan tot grote tevredenheid , dat vind ik wel een pluspunt. Ze hebben een hele goede service afdeling en als er wat is staan ze er ook direct.

• mevrouwKees_1
excuus, ik ga nog even kijken naar dat topic..

• mevrouwKees_1
dakhoek is 51,7

Jaarverbruik ligt rond de 4100 kWh maar we gaan vanaf 2022 op inductie koken
Geen plannen nog voor elektrische auto
We hebben al een 3 fase aansluiting in onze kast
Bij de gekozen leverancier laten we 6 panelen op ons dak zetten en 6 op onze garage in een positie dat ze zoveel mogelijk zon op kunnen vangen. We zitten op een niet heel gunstige hoek namelijk .

We gingen niet perse voor de goedkoopste overigens.

• mevrouwKees_1
RobertV70 schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:59:
12 Trina panelen met Growatt voor bijna 4800 euro is best duur, dat kan echt wel iets voordeliger. Ik reken daar 4450 voor met REC Twinpeak 4 panelen, dus afdingen is geen schande bij deze offerte.
Ik heb werkelijk geen verstand van merken oid.. We hebben niet perse naar de goedkoopste gekeken maar meerdere factoren meegenomen.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
mevrouwKees_1 schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:49:
[...]

Ik heb werkelijk geen verstand van merken oid.. We hebben niet perse naar de goedkoopste gekeken maar meerdere factoren meegenomen.
Je gaat voor de installateur waar je het beste gevoel bij hebt, dat is goed. Als ik het zo belees heb je wel de juiste keuze gemaakt in die zin, top!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die info is al beter, maar ik kan me de situatie nog niet goed voorstellen met de omschrijving. Daar zijn fotos weer handig voor.

6 op platdak en 6 op schuindak van 51 graden.
Welke richting?
Ik denk dat je aan een 1-fase 3.6 kW omvormer die op 16A afgezekerd wordt genoeg hebt in die situatie.
Dat past ook beter in een 3-fase situatie.
Moment van piek is heel anders bij zo een schuin en platdak.

Growatt is niet heel gunstig met schaduw, dus wellicht doen de panelen pas iets als de hele string schaduwvrij is. (2 stringen van 6 worden het)
6 is ook wel een lage Vmpp dus andere merk omvormers zullen met schaduwverwerking ook moeite hebben.

Ligt je dak vol met 2x6 ?
Of is dit weer gebaseerd op jaarberbruiik?
Dat jaarverbruik telt niet meer als salderen afgebouwd wordt. Dan wil je gewoon zo veel mogelijk gebruik maken van eigen direkte stroom van je eigen dak.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-12-2021 05:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:21
Heb je hier voor 4 mm draad nodig?

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:16
Een omvormer met een aansluitwaarde van 4200W op één fase vind ik persoonlijk een beetje op het randje. Je zegt dat je al een drie fase huisaansluiting hebt wat dan waarschijnlijk 3x25A is. Dat is qua selectiviteit niet helemaal netjes, alhoewel dat voor zonnepanelen misschien wat minder opgaat.

Maar, als je de panelen dan op 1 fase afzekert op 20A betekent dat volgens mij wel dat je aardlekschakelaars en bedrading in de meterkast moet gaan vervangen en geschikt maken voor 63A. In theorie kan er namelijk door die ene fase 25A + 20A = 45A lopen. Je huidige aardlekschakelaars zijn zeer waarschijnlijk 40A modellen. Je kan dan beter voor een drie fase omvormer gaan, dan wordt het vermogen netjes verdeeld.

Als je een huisaansluiting van 3x40A hebt heb ik niks gezegd.

Verder over de prijs ben ik van mening dat daar nog wel 500-1000 euro af kan.

• mevrouwKees_1
AUijtdehaag schreef op maandag 6 december 2021 @ 04:55:
Die info is al beter, maar ik kan me de situatie nog niet goed voorstellen met de omschrijving. Daar zijn fotos weer handig voor.

6 op platdak en 6 op schuindak van 51 graden.
Welke richting?
Ik denk dat je aan een 1-fase 3.6 kW omvormer die op 16A afgezekerd wordt genoeg hebt in die situatie.
Dat past ook beter in een 3-fase situatie.
Moment van piek is heel anders bij zo een schuin en platdak.

Growatt is niet heel gunstig met schaduw, dus wellicht doen de panelen pas iets als de hele string schaduwvrij is. (2 stringen van 6 worden het)
6 is ook wel een lage Vmpp dus andere merk omvormers zullen met schaduwverwerking ook moeite hebben.

Ligt je dak vol met 2x6 ?
Of is dit weer gebaseerd op jaarberbruiik?
Dat jaarverbruik telt niet meer als salderen afgebouwd wordt. Dan wil je gewoon zo veel mogelijk gebruik maken van eigen direkte stroom van je eigen dak.
Omdat ik nu niet thuis ben (ivm verbouwing) even plaatje van zonatlas, daar zie je onze daken. Ik zit op zuid oosten meen ik

Mijn dak ligt niet vol met 6 panelen maar ik heb een dakkapel
Mijn verbruik ligt nu rond de 4000 kwh maar ik ga op inductie koken. De andere panelen die hij aanboodt hadden een lagere opbrengst en waren kwalitatief minder dan die hij nu aanbood.
We zitten net in een rare hoek

Hij had het erover dat hij op ons garage dak de panelen zo ging richten dat ze de meeste opbrengst hadden

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XuoZKkT.png

• mevrouwKees_1
jordje schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:10:
Een omvormer met een aansluitwaarde van 4200W op één fase vind ik persoonlijk een beetje op het randje. Je zegt dat je al een drie fase huisaansluiting hebt wat dan waarschijnlijk 3x25A is. Dat is qua selectiviteit niet helemaal netjes, alhoewel dat voor zonnepanelen misschien wat minder opgaat.

Maar, als je de panelen dan op 1 fase afzekert op 20A betekent dat volgens mij wel dat je aardlekschakelaars en bedrading in de meterkast moet gaan vervangen en geschikt maken voor 63A. In theorie kan er namelijk door die ene fase 25A + 20A = 45A lopen. Je huidige aardlekschakelaars zijn zeer waarschijnlijk 40A modellen. Je kan dan beter voor een drie fase omvormer gaan, dan wordt het vermogen netjes verdeeld.

Als je een huisaansluiting van 3x40A hebt heb ik niks gezegd.

Verder over de prijs ben ik van mening dat daar nog wel 500-1000 euro af kan.
Nee, we hebben 3x25 A

Ik ga er vanuit dat hij ook de meterkast checked en waar nodig aanpast .

• jordje
mevrouwKees_1 schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:44:
[...]

Nee, we hebben 3x25 A

Ik ga er vanuit dat hij ook de meterkast checked en waar nodig aanpast .
Die aanname zou ik niet zomaar doen. De eerste zonnepaneleninstallateur die meer doet dan een automaat bijprikken moet ik nog tegenkomen. Zelfs in projectmatige nieuwbouw wordt er waanzinnig veel gebeund op dat gebied terwijl daar doorgaans gecertificeerde elektriciens rondlopen.

• mevrouwKees_1
jordje schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:04:
[...]

Die aanname zou ik niet zomaar doen. De eerste zonnepaneleninstallateur die meer doet dan een automaat bijprikken moet ik nog tegenkomen. Zelfs in projectmatige nieuwbouw wordt er waanzinnig veel gebeund op dat gebied terwijl daar doorgaans gecertificeerde elektriciens rondlopen.
dan zal ik daar specifiek naar vragen

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:39

Exigence

dnkroz

mevrouwKees_1 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:27:
[...]

dan zal ik daar specifiek naar vragen
Hoe triest ook, ik ben nog geen één zonnepanelen installatie op een driefasen systeem tegen gekomen waar hier goed over nagedacht is. Vaak klakkeloos een 20A of 25A automaat erin gezet zonder na te denken over interne overbelasting, laat staan het aanpassen van de kast hierop of het informeren van de gebruiker.

Met een enkelfase omvormer op een driefasen aansluiting is een max 3600 Watt omvormer op 16A afgezekerd de meest veilige/verstandige keuze.

• jordje
Exigence schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:37:
[...]
Met een enkelfase omvormer op een driefasen aansluiting is een max 3600 Watt omvormer op 16A afgezekerd de meest veilige/verstandige keuze.
offtopic:
Ik heb het zelfs een keer gezien waar er 16 panelen met een 4800W 3f omvormer werd gefactureerd, maar waar stilletjes en stiekempjes een 3600W 1f omvormer werd opgehangen, blijkbaar omdat er geen plek in de meterkast meer was om een krachtgroep bij te steken 8)7

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-11 19:21
Ik zou inderdaad dubbel checken dat de omvormer + aansluiting in de meterkast 3-fasen is.
Je hebt thuis 3-fasen, dus voor de verdeling van dat wattage moet dat ook over 3-fasen verspreid worden.
Buiten dat je anders gaat terug-leveren en van het net vragen tegelijk: ongelijke belasting van de fases

Wij zitten zelf ook met het piekvermogen-issue (nog hoger dan die van jouw) + EV + later inductiekookplaat.
Er is dan ook voor gekozen om de meterkast direct om te bouwen naar 3-fasen. Wat duurder nu, maar toekomstproof.

[ Voor 27% gewijzigd door hackerhater op 06-12-2021 12:55 ]

• Ronald
De gemiddelde 3 fase omvormer is niet goed geschikt voor strings van 6 panelen.
Een 4kW Growatt bijvoorbeeld heeft 200V nodig om te starten. Dat is marginaal met een gemiddeld paneel.

Je mag gewoon een 5kW op 1 fase zetten... Dat is niet ideaal.. Strict gezien ook nog eens niet selectief (maar meningen verschillen of dat voor teruglevering wel echt van belang is)
Verder saldeert de meter intern, en dat staan in de wet dat dat moet.

Gewoon met een 4kW 1-fase omvormer werken dus... anders kunnen er ergere problemen ontstaan.

Het probleem geschetst door jordje in "Offerte check mevrouwKees_1" is relevant, maar op te lossen met een 40A C-kar als maximaalstroombeveiliging. Zie ABB whitepaper.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• hackerhater
@Verwijderd
Ik weet niet of je dak nu vol ligt of dat er wellicht in de toekomst meer panelen bij komen?

• mevrouwKees_1
hackerhater schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:08:
@Verwijderd
Ik weet niet of je dak nu vol ligt of dat er wellicht in de toekomst meer panelen bij komen?
Theoretisch zouden er meer bij kunnen.. Boven en onder dakkapel. Nu doen ze alleen boven de dakkapel

Mochten we een EV kopen dan zou er wat bij kunnen

• hackerhater
Wellicht dat in je achterhoofd houden en met het bedrijf bespreken ;)
Want de huidige situatie is echt op het randje van 1-fase.

De prijs is inderdaad maar zo-zo. Mijn eigen offerte is iets van 13K en dat is 13 panelen + omvormer + laadpaal (en graven!!) + nieuwe meterkast + loadbalancer (zodat de laadpaal de zekeringen niet kan overvragen)

[ Voor 47% gewijzigd door hackerhater op 06-12-2021 13:17 ]

• Ronald
@mevrouwKees_1 Bijleggen betaal je de volle mep opnieuw en ga je kijken naar 350-400 per paneel...
Nu bijleggen kost je 200-225 per paneel. En kans dat je eeen betere omvormerkeuze kunt maken..

@hackerhater dram nou niet door over 3 fase, dat is gewoon een waardeloze oplossing met de voorgestelde paneelverdeling. Zo stellig roepen dat het echt op het randje zit is niet de juiste voorstelling van zaken.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:49

Zenix

BOE!

Als er nog een paar bij kunnen, waarom niet gelijk doen? Het later doen, zal je weer enkele duizenden aan installatiekosten kosten een paar panelen nu extra leggen is veel goedkoper. Voor een toekomstig EV heb je zoveel mogelijk panelen nodig, dus alles vol.

Daarnaast kan het wel een goede verkoper zijn die alles goed uitlegt en service bieden, maar de prijs is wel hoog. Ik zou nog verder zoeken. Ik heb bijvoorbeeld 28 panelen laten leggen (voorkant en achterkant huis) voor 8237 inclusief btw Zenix in "Zonnepanelen offertes" waarbij ze ook nog mijn indak zonnepanelen verwijderd hebben. Heb ik al die panelen nu nodig? Nee, maar met energieprijzen die stijgen een warmtepomp (airco) gaat het hard genoeg. En ik kan hier niet laden met een EV :)

Kunnen er trouwens niet grotere panelen op je garagedak? Dit lijken de Trina panelen te zijn:
https://www.winkelman-zon...905-390wp-full-black.html
Passen er geen 460Wp+ panelen op (2 meter) zoals bijvoorbeeld deze:
https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html
Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat alle panelen hetzelfde zijn, mogen best andere panelen op het garagedak dan op het andere dak. Dan heb je toch weer zo'n 600Wp extra, terwijl de installatiekosten niet hoger zullen zijn.

Sowieso is het goed om wat foto's te maken en die in de TS te zetten, dan kunnen we nog beter meedenken.

[ Voor 33% gewijzigd door Zenix op 06-12-2021 13:39 ]

• jordje
Als het budget het toelaat is zoveel mogelijk panelen leggen wel een no-brainer. Dat is inderdaad goedkoper als het gelijk gebeurt, waarbij het later bijleggen zelfs nog minder voordelig kan worden als de salderingsregeling wordt afgebouwd.

• mevrouwKees_1
Ronald schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:17:
@mevrouwKees_1 Bijleggen betaal je de volle mep opnieuw en ga je kijken naar 350-400 per paneel...
Nu bijleggen kost je 200-225 per paneel. En kans dat je eeen betere omvormerkeuze kunt maken..

@hackerhater dram nou niet door over 3 fase, dat is gewoon een waardeloze oplossing met de voorgestelde paneelverdeling. Zo stellig roepen dat het echt op het randje zit is niet de juiste voorstelling van zaken.
ik zal het eens bekijken.

• mevrouwKees_1
Zenix schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:22:
Als er nog een paar bij kunnen, waarom niet gelijk doen? Het later doen, zal je weer enkele duizenden aan installatiekosten kosten een paar panelen nu extra leggen is veel goedkoper. Voor een toekomstig EV heb je zoveel mogelijk panelen nodig, dus alles vol.

Daarnaast kan het wel een goede verkoper zijn die alles goed uitlegt en service bieden, maar de prijs is wel hoog. Ik zou nog verder zoeken. Ik heb bijvoorbeeld 28 panelen laten leggen (voorkant en achterkant huis) voor 8237 inclusief btw Zenix in "Zonnepanelen offertes" waarbij ze ook nog mijn indak zonnepanelen verwijderd hebben. Heb ik al die panelen nu nodig? Nee, maar met energieprijzen die stijgen een warmtepomp (airco) gaat het hard genoeg. En ik kan hier niet laden met een EV :)

Kunnen er trouwens niet grotere panelen op je garagedak? Dit lijken de Trina panelen te zijn:
Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat alle panelen hetzelfde zijn, mogen best andere panelen op het garagedak dan op het andere dak. Dan heb je toch weer zo'n 600Wp extra, terwijl de installatiekosten niet hoger zullen zijn.

Sowieso is het goed om wat foto's te maken en die in de TS te zetten, dan kunnen we nog beter meedenken.
Ik ben ivm onze verbouwing niet thuis en kan geen foto's maken van het dak.

Ik heb geen idee hoegroot er past op ons dak

• mevrouwKees_1
Zenix schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:22:

bij wie heb jij ze besteld en laten installeren dan ?

• mevrouwKees_1
ik ben morgen bij mijn huis en zal pogen foto's te maken.. Het is niet heel makkelijk doordat onze tuin een bouwput is ;)

Overigens woon ik in de Noordoostpolder dan heb je een idee waar ik woon

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:49

Zenix

BOE!

Ik woon ook in Flevoland, deze partij gaf toen een goede offerte en heeft ook goede reviews (zie ook Google reviews):
https://ati-solar.nl/ wel aangeven dat je graag een stringomvormer wilt, anders krijg je sowieso een duurdere offerte met solaredge.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 06-12-2021 15:29 ]

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
mevrouwKees_1 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:12:
[...]

Theoretisch zouden er meer bij kunnen.. Boven en onder dakkapel. Nu doen ze alleen boven de dakkapel

Mochten we een EV kopen dan zou er wat bij kunnen
Hier ervaringsdeskundige van het niet meteen vol leggen, nu half spijt. Dus gewoon die paar extra euro's uitgeven en alles vol knallen. Kan je ook minimaal extra jaar van saldering gebruik maken.

• mevrouwKees_1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PamSmjVy3zIlyzN1yF4AMngNk-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRYRO4AMB2Nmlb7Mdwa2SJvG.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn schuine dak. Mijn garage is gewoon plat

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Ronald schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:06:

Het probleem geschetst door jordje in "Offerte check mevrouwKees_1" is relevant, maar op te lossen met een 40A C-kar als maximaalstroombeveiliging. Zie ABB whitepaper.
De ABB white paper heeft het over 40A b-kar aardlekautomaten, niet C-kar?

• mevrouwKees_1
ik krijg door dat het een 1 fase omvormer is, een 3 fase omvormer kost 253 euro ex btw. Klinkt mij als duur in de oren?

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
@mevrouwKees_1 ik val in herhaling, maar ik vind een 3 fase omvormer met strings van 6 echt een slecht plan, wat ook nog meer kost (en een fractie lager rendement).

Jammer dat hierover verwarring gezaaid is zonder dat daarbij aandacht was voor het technisch correct functioneren van het systeem. Gewoon 1 fase dus.

Tenzij je toch alles meteen vol legt, met langere strings kan werken en een 5kW of meer omvormer nodig gaat hebben. Dat blijft overigens wel mijn advies.

• mevrouwKees_1
Ronald schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:05:

Nee..we leggen niet alles vol.. Dus die op 1 fase is dus voldoende ? Ik ben echt non-technisch ;).
Omvormer moet ik dus nog wel naar kijken dan ? Ik spreek die man van deze offerte morgen nog.

Ik heb nog wat andere offertes opgevraagd maar die zitten niet veel lager en sommige panelen zijn slecht leverbaar.

• Ronald
Als het een goede installateur is dan snapt hij het probleem van korte strings en 3 fase omvormers, en moet hij prima kunnen bevestigen wat ik zeg: String van 6 is beter op zijn plek op een omvormer die geen hoge Vmpp heeft.

• mevrouwKees_1
Ronald schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:17:
Als het een goede installateur is dan snapt hij het probleem van korte strings en 3 fase omvormers, en moet hij prima kunnen bevestigen wat ik zeg: String van 6 is beter op zijn plek op een omvormer die geen hoge Vmpp heeft.
maar dan snap ik er niets van ;). Moet ik nu vragen om een andere omvormer of niet ? v:) 8)7

• Ronald
Gewoon een 1 fase omvormer (y)

• mevrouwKees_1
Inmiddels nog een offerte gehad, partij die @Zenix noemde.. Zij waren nog duurder, gaven een offerte af die nog vol stond met open vragen (terwijl mijn aanvraag toch super gedetailleerd was incl. foto's etc.) en boden een oplossing die niet wenselijk is (panelen op mijn dakkapel)..

Ik ga dus alsnog voor de offerte die ik in mijn opening heb genoemd en neem wat extra panelen. De man komt langs om om te meten hoeveel er max. op kunnen en dat doen we dan ;)

Pagina: 1