Waarom hebben sommige huishoudens de modem in de meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-04 02:34
Ik woon in een huis uit begin jaren 1990. Ik heb in de hoek van de tv een oude telefoonaansluiting (die wandcontactdoos met 4 gaten) en de coax wandcontactdoos. Toen ik nog ADSL had kwam modem gewoon op die telefoonaansluiting in woonkamer (niet op ISRA punt in meterkast). Nu ik kabelinternet heb, komt de modem op de coax wandcontactdoos in de woonkamer

Waarom hebben sommigen de modem in de meterkast? Die mensen moeten toch ook in de woonkamer een coax wandcontactdoos hebben waar je de tv op aansluit. Waarom de modem daar niet op aansluiten? Gaat ook makkelijker met je ethernet kabel naar je computer als je modem in woonkamer hebt

[ Voor 7% gewijzigd door SAICRJMPM op 05-12-2021 13:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Normaliter sluit je het modem aan zo dicht mogelijk waar de kabel het huis in komt. Meestal is dit het ISRA punt van KPN of de groene TV kabel. Elke extra meter kabel kan immers verstoring veroorzaken. Veel huizen hebben die punten gewoon in de meterkast.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-04 22:52
Vooral bij jaren 80 woningen zit deze in de woonkamer. In principe zou het kunnen om je modem daar te plaatsen, maar vooral bij coax kan dit wel eens problemen geven. De eindversterker bij Ziggo is precies zo ingesteld op de lengte van je kabel zodat je een zo perfect mogelijk signaal op je AOP in de meterkast binnen krijgt. Ga je die kabel verlengen met binnenhuisbekabeling, dan krijg je een langere kabellengte met hoe dan ook verlies waardoor je problemen zou kunnen hebben.

In onze vorige woning heb ik het ook gedaan hoor, gewoon in de woonkamer geplaatst. Maar als je problemen ondervindt hoef je denk ik niet aan te kloppen bij Ziggo voor hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Microkid schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:59:
Normaliter sluit je het modem aan zo dicht mogelijk waar de kabel het huis in komt. Meestal is dit het ISRA punt van KPN of de groene TV kabel. Elke extra meter kabel kan immers verstoring veroorzaken. Veel huizen hebben die punten gewoon in de meterkast.
Dus vroeger in de ADSL tijd hadden velen ook de modem in de meterkast staan en niet in de woonkamer aangesloten op de telefoon wandcontactdoos? (die met 4 gaten)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Klopt. Ik weet niet beter dan dat het modem altijd direct aangesloten zat op het ISRA punt in de meterkast.

Echter toen ik mijn vorige jaren 70 appartement en huidige jaren 70 woning betrok zag ik dat inderdaad in de woonkamer zowel de coax als telefonie-hoofdaansluiting binnenkwamen.

Glasvezel dan weer wel in de meterkast, wat feitelijk de enige is die er tegenwoordig nog toe doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-04 15:29
Bij de meeste woningen komt het kabelsignaal binnen in de meterkast. Een modem sluit je bij voorkeur aan het dichtst bij de binnenkomende aansluiting om storing, van eventuele brakke bekabeling, te voorkomen.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
spone schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:28:
Klopt. Ik weet niet beter dan dat het modem altijd direct aangesloten zat op het ISRA punt in de meterkast.

Echter toen ik mijn vorige jaren 70 appartement en huidige jaren 70 woning betrok zag ik dat inderdaad in de woonkamer zowel de coax als telefonie-hoofdaansluiting binnenkwamen.

Glasvezel dan weer wel in de meterkast, wat feitelijk de enige is die er tegenwoordig nog toe doet.
Bij mij komt analoge lijn in meterkast binnen. Daar het is een ISRA punt. AOP punt voor coax heb ik niet in meterkast denk ik.

Nooit echter heeft daar de adsl modem in de meterkast gehangen. Maar die woningen waarvan jij zegt: "...zag ik dat inderdaad in de woonkamer zowel de coax als telefonie-hoofdaansluiting binnenkwamen" dat is toch normaal dat er een telefoon wandcontactdoor in je woonkamer zit of een coax wandcontactdoos? Hoe moet je anders je telefoon en televisie vroeger aansluiten? Ken jij dan woningen waarin er vroeger geen telefoon wandcontactdoos in een muur zat die verbonden was met ISRA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij mij kwam de KPN kabel in de woonkamer binnen, op die varkenssnuit met z'n 4 gaatjes. Omdat ik de 230V WCD's in die hoek wel anders kan gebruiken én omdat ik die knipperende disco niet in mijn woonkamer wil(de) heb ik de kabel van de KPN naar de meterkast gebracht én de 10 meter reservekabel, die in mijn kruipruimte lag, ingekort. Het modem en de verbinding hebben jarenlang hun dienst uitstekend gedaan in de meterkast.

Inmiddels is er glasvezel aangelegd, ook direct in de meterkast. Dat scheelt weer rommel en kabels door huis heen trekken, die lagen er immers al.

Dus ja, soms heb of maak je zelf de keuze om het anders te doen dan oorspronkelijk zo aangelegd.

Mijn COAX aansluiting wilde ik ook graag naar de meterkast verplaatsen maar die gaat kennelijk schuin door de gevel naar buiten en niet naar de kruipruimte. Om nou te gaan graven voor een kabel die ik toch niet gebruik... Dus dat doosje maar laten zitten. Mocht die wel in de kruipruimte zijn binnengekomen en lang genoeg geweest zijn dan was die ook naar de meterkast verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit is eigenlijk de reden dat ik ook de devices het liefst zo veel mogelijk gescheiden heb, ipv centraal.

Ik heb een modem in bridge modus, dus is het ook echt alleen een modem. Dat zit rechtstreeks op een signaalsplitter die aftakt vanaf de groene kabel. Daarachter coax naar diverse kamers (DVB-C is geweldig), en CAT5e naar een berging waar een 19" rack hangt (heb wat meer dan alleen netwerk apparatuur).

Daar zit een router in, die overigens als tweede taak IPv4 NAT doet, DHCP, en een losse switch. Tevens DNS via een PiHole

In drie kamers zitten losse accesspoints voor de dingen die wel WiFi nodig hebben, die worden vanuit de switch gevoed, en dezelfde switch bied ethernet voor TV, Stereo, PC's, 3D printer(s), game consoles, en ene paar losse punten voor laptops. Ondanks goed wifi, is een kabel altijd beter namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 18:24

dijkmane

biertje ?

ik heb geen computers in de woonkamer, dus wat moet ik met dat knipperende modem daar.
de groene coax dus losgehaald in de aansluiting in de woonkamer en deze onder de vloer naar de meterkast gebracht. daar de Ziggo splitter en versterker er op en de coaxen vanaf de meterkast verdeeld over de verdiepingen, net als de netwerkkabels vanaf het modem daar..
werkt perfect.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Enige nadeel van de modem in de meterkast is dat het meestal toch al brakke wifi signaal van de modem nog brakker wordt door alle kabels en interferentie. Voor een Tweaker natuurlijk geen probleem, die zet ergens anders wel een accespoint neer.

[ Voor 22% gewijzigd door martijn.s op 05-12-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
dijkmane schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:23:
ik heb geen computers in de woonkamer, dus wat moet ik met dat knipperende modem daar.
de groene coax dus losgehaald in de aansluiting in de woonkamer en deze onder de vloer naar de meterkast gebracht. daar de Ziggo splitter en versterker er op en de coaxen vanaf de meterkast verdeeld over de verdiepingen, net als de netwerkkabels vanaf het modem daar..
werkt perfect.
Maar die groene kabel eindigde toch in je woonkamer contactdoos? Hoe kun je die naar je meterkast leggen onder de vloer? Waar kwamen die extra meters groene kabel vandaan die je dan toch nodig hebt? Of lag die kabel opgerold achter je muur???

En ik neem aan je hebt een gat in deur meterkast geboord om van buiten die kabel erin te krijgen?

[ Voor 9% gewijzigd door SAICRJMPM op 05-12-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 15:27
Je hebt meerdere methodes van internet.

Telefoon - RJ45 ISRA punt in meterkast, trapgat of woonkamer. Al dan niet doorgelust naar woonkamer.
Coax. Isra punt in woonkamer of meterkast. Al dan niet doorgelust naar de woonkamer
Glasvezel, Aansluitpunt in woonkamer of meterkast.

In zijn algemeenheid geld dat voor aansluitingen men de meest simpele, snelle en korte weg vanuit buiten volgt en daar de aansluiting is. Alleen hoe het vanaf daar verdeeld is. 1 verder aansluitpunt of alle verdiepingen dat scheelt gigantisch. Vandaar het advies om alles op het hoofdpunt aantesluiten daar je dan geen interferentie hebt van de andere aansluitingen.

Maar dat verschilt van woning tot woning.

@SAICRJMPM . in de situatie van @martijn.s is er mogelijk een kruipruimte. Loopt de kabel onder de vloer door naar de achterkant van het huis dan is het een kleine moeite om die lostemaken en te verplaatsen naar de meterkast aan de voorkant van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Laatst online: 27-04 18:24

dijkmane

biertje ?

SAICRJMPM schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:43:
[...]

Maar die groene kabel eindigde toch in je woonkamer contactdoos? Hoe kun je die naar je meterkast leggen onder de vloer? Waar kwamen die extra meters groene kabel vandaan die je dan toch nodig hebt? Of lag die kabel opgerold achter je muur???

En ik neem aan je hebt een gat in deur meterkast geboord om van buiten die kabel erin te krijgen?
gewoon die kabel van onderaf eruit trekken, 2 meter verder door een gat in de vloer naar boven, zo de meterkast in.
gelukkig was het destijds met genoeg ruimte aangelegd dat ik ruim genoeg kabel heb voor deze move.

en vanaf de splitter een nieuwe kabel weer naar aansluitdoos in de woonkamer getrokken.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SAICRJMPM schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:43:
[...]

Bij oudere woningen waar achteraf coax is aangelegd is dat meestal (maar ook niet altijd) in de woonkamer gedaan. Maar nieuwbouw waar de kabel bij de bouw is aangelegd heeft dat altijd in de meterkast zitten.

En nee over het algemeen boren mensen niet in deuren om kabels aan te leggen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-04 15:41
Hangt vooral af van bouwjaar en wensen van eigenaar/woningbouw/VVE.

Over het algemeen zijn in moderne/nieuwbouw huizen loze leidingen aanwezig. Dan is het dus logischer om hoofdaansluitingen op een centrale plek binnen te laten komen. Al is dat soms tegenstrijdig. Door het gebruik van alles in 1 doosjes zit dan je wifi dus ook in de meterkast achter een deur.

Als er (loze) leidingen zijn kan je vanuit daar vertakken naar andere ruimtes. Is veel logischer dan vanuit de meterkast.
De woningen waar het binnenkomt in de (woon) kamer zijn vaak (ge)(ver)bouwd in een tijd waarin er 1 TV in huis was en de PC in de woonkamer stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:43
Hier een oud huis van de jaren 60. Hier was de KPN aansluiting in de meterkast, aangezien daar de ISRA voor de telefoonlijn zat. Vanuit de meterkast ging er dan een kabeltje naar de "varkenssnuit" in de woonkamer.
De tv-kabel kwam dan wel weer in de woonkamer uit (jaren 80, maar die kabel is al jaren defect)

Met de lage ADSL 8Mbit snelheden van vroeger was het niet heel spannend als er een paar meter extra tussen je aansluiting en je modem zat; niet heel veel snelheidsverschil tussen aansluiting in de meterkast en in de woonkamer. Dus toen sloot men ook gewoon het ADSL (speedtouch) naast de computer aan met 10 meter telefoonkabel er tussen.

Vanaf ADSL2+ werd het wel wat gevoeliger, en met VDSL helemaal. Sindsdien hadden wij het modem wel in de meterkast; puur omdat daar de ruimte ook voor was en de meterkast redelijk centraal in de woning was geplaatst. De WiFi dekking was dus eigenlijk prima.

De glasvezel aansluiting zit nu ook in de meterkast om dezelfde redenen (en deze een stuk makkelijker naar de meterkast te trekken was dan naar de woonkamer)

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 06-12-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-03 09:50
Heel simpel, het slag zit afgemonteerd in de meterkast, kostbare zaak omdat door een buis te laten trekken nar een andere plek in de woning...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-04 23:48

M2M

medicijnman

SAICRJMPM schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:51:
Ik woon in een huis uit begin jaren 1990. Ik heb in de hoek van de tv een oude telefoonaansluiting (die wandcontactdoos met 4 gaten) en de coax wandcontactdoos. Toen ik nog ADSL had kwam modem gewoon op die telefoonaansluiting in woonkamer (niet op ISRA punt in meterkast). Nu ik kabelinternet heb, komt de modem op de coax wandcontactdoos in de woonkamer

Waarom hebben sommigen de modem in de meterkast? Die mensen moeten toch ook in de woonkamer een coax wandcontactdoos hebben waar je de tv op aansluit. Waarom de modem daar niet op aansluiten? Gaat ook makkelijker met je ethernet kabel naar je computer als je modem in woonkamer hebt
Je maakt nu de aanname dat:
- De tv staat op de plek waar de aansluiting is
- Er 1 computer is, die bovendien in de woonkamer staat

Hier was een aansluiting in de woonkamer, op een plek waar de TV niet staat (staat 8 meter verderop). Er staan hier een 12-tal computers in huis (bedrade machines), en de TV heeft tegenwoordig ook een netwerk stekker. Ik heb de boel terug moeten trekken richting meterkast en dat was geen feest :)

en kijk hier anders eens rond:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 06-12-2021 10:17 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-04 10:16
Mijn woning is een sociale huurwoning uit 1954. Mijn telefoonaansluiting komt in de meterkast binnen, de coax van Ziggo via de voorgevel in de woonkamer en de glasvezel ook via de voorgevel maar dan aan de andere kant. Voor de glasvezel had ik de keuze en aangegeven dat ik die graag in de andere hoek wou i.v.m. stopcontact e.d.

Mijn meterkast zou in 1954 wellicht aan de eisen hebben voldaan maar ik kan me niet indenken dat die dat doet aan de huidige eisen.
De meters passen er qua diepte net in (bij het vervangen naar een slimme meter is er wel een kleine aanpassing in de deur gedaan omdat die anders niet meer dicht wou en ruimte is er verder nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-04 20:31
Ik heb hem daar omdat daar de kabel van Ziggo (en telefoon) binnenkomt. Bovendien hangt hij daar netjes aan de muur terwijl ik dat lelijke ding anders in de woonkamer zou moeten aansluiten en dan naast de TV moet zetten ofzo?

Hij staat daar prima in de meterkast. Ik hoef er toch nooit bij te zijn.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 11:06

FreakNL

Well do ya punk?

Modem in de meterkast is wat mij betreft veel beter.

Ik heb een huis uit 1991, AOP zit in de meterkast en modem derhalve ook! Ik heb nooit storing of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:11
Sinds de jaren 90 ergens is het in principe 'verplicht' dat isra cai/aop ed aansluitingen in de meterkast uitkomen, van daar uit kun je verder verdelen.

Dan kun je meteen alle modem meuk in de meterkast parkeren in plaats van dat het ergens in een hoekje van de woonkamer stofnest staat te spelen.

Dus @SAICRJMPM
Ik zou er blij mee zijn als alles in de meterkast zou landen, ik heb de coax hier ook zelf moeten verleggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sine op 06-12-2021 15:29 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
SAICRJMPM schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:51:
Ik wil geen routers, kabels, modems / whatnot in mijn woonkamer hebben hangen, ik vind dat echt geen gezicht.

Daarnaast heb ik een centraal punt in mijn huis waar alle kabels op binnenkomen en waar ook al mijn andere netwerkapparatuur staat. Dat zou echt onpraktisch zijn om dat in de woonkamer te hebben zitten.
Pagina: 1