Win11 T470 blaast schermresolutie op bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:50
De lenovo t470 van m'n vrouw geeft sinds een paar dagen zonder reden ineens raar beeld bij opstarten. Het ziet eruit alsof de resolutie geweldig opgeblazen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-iUTM2BogJ0Bx64NjzmqL2DVPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D665ScdjUZz6rUKjnk6QmNRa.jpg?f=user_large

Google leverde niets op. Je komt steeds terug bij tips over hoe je de schermresolutie aan kunt passen maar dan zal de computer eerst moeten werken. Zoeken op veilige modus ook niet want de hits gaan er steeds vanuit dat je vanaf een werkend systeem kunt rebooten. Maar dat lukt dus niet want vanaf dit punt zie je niet wat je doet en lukt een reboot dus ook niet.

Ik had nog de hoop dat het aansluiten van een externe monitor iets op zou lossen omdat dat mogelijk een nieuwe initialisatie van de resolutie zou forceren maar dat was helaas niet het geval. Er gebeurde namelijk helemaal niets. Het beeld bleef op het laptopscherm en de externe monitor bleef zwart.

Software: Win11 21h2 22000.318
Systeem: Lenovo t470 i5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Het lijkt alsof er iets mis gaat met de driver van de videokaart. Ik heb vaker meegemaakt dat het beeld opgeblazen wordt als er een driver mist o.i.d.

Longshots:
Je hebt al geprobeerd om middels Windows-toets + P of FN + F-key (moet je even kijken welke F-key je nodig hebt) de video-output op de externe monitor te krijgen?

Kun je het wachtwoord om in te loggen omzeilen? Misschien door middel van een vingerafdrukscanner als de laptop hierover beschikt. Anders zou je moeten kijken of je tijdelijk een ander adminaccount kunt maken of het wachtwoord kan verwijderen. Daar zijn volgens mij wel manieren voor. Als dit lukt kun je hopelijk meer?

Kun je middels een installatieschijf terug naar een eerder herstelpunt? Via deze installatieschijf zou je ook naar de veilige modus moeten kunnen booten.

Heeft Windows 11 al gewerkt op deze laptop? Volgens mij zit er een 7th gen i5 in? Die zijn officieel niet ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
hoi1234 schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:28:
Het lijkt alsof er iets mis gaat met de driver van de videokaart. Ik heb vaker meegemaakt dat het beeld opgeblazen wordt als er een driver mist o.i.d.

Longshots:
Je hebt al geprobeerd om middels Windows-toets + P of FN + F-key (moet je even kijken welke F-key je nodig hebt) de video-output op de externe monitor te krijgen?
Nee. Hij reageert niet op de knop die daarvoor is
Kun je het wachtwoord om in te loggen omzeilen? Misschien door middel van een vingerafdrukscanner als de laptop hierover beschikt. Anders zou je moeten kijken of je tijdelijk een ander adminaccount kunt maken of het wachtwoord kan verwijderen. Daar zijn volgens mij wel manieren voor. Als dit lukt kun je hopelijk meer?
Nee. Wat betreft dat adminaccount zie ik het ook niet direct voor me aangezien hij nu helemaal niet bruikbaar is. Maar je volgende suggestie is wel een heel goede die ik over het hoofd had gezien. Die ga ik zo proberen.
Kun je middels een installatieschijf terug naar een eerder herstelpunt? Via deze installatieschijf zou je ook naar de veilige modus moeten kunnen booten.
:)

Ik staarde me blind op het vanaf de computer triggeren van de veilige modus. Maar dit is natuurlijk ook een optie.
Heeft Windows 11 al gewerkt op deze laptop? Volgens mij zit er een 7th gen i5 in? Die zijn officieel niet ondersteunt.
Ja zonder problemen. Z'n broertje doet het ook probleemloos, dus hoewel hij niet ondersteund wordt lijkt het me ook weer niet direct onoplosbaar. Ik ga met die installatiestick aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Yucon schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:35:
[...]

Nee. Hij reageert niet op de knop die daarvoor is

[...]

Nee. Wat betreft dat adminaccount zie ik het ook niet direct voor me aangezien hij nu helemaal niet bruikbaar is. Maar je volgende suggestie is wel een heel goede die ik over het hoofd had gezien. Die ga ik zo proberen.

[...]

:)

Ik staarde me blind op het vanaf de computer triggeren van de veilige modus. Maar dit is natuurlijk ook een optie.

[...]

Ja zonder problemen. Z'n broertje doet het ook probleemloos, dus hoewel hij niet ondersteund wordt lijkt het me ook weer niet direct onoplosbaar. Ik ga met die installatiestick aan de slag.
Ik neem aan dat je wilt kunnen inloggen, zodat het probleem misschien al opgelost is of je -theoretisch- in ieder geval meer mogelijkheden hebt. Dat lukt nu niet, omdat je niet ziet wat je doet en hierdoor geen wachtwoord kan invullen. Je wilt dus dat de computer direct naar de desktop gaat. Dat krijg je voor elkaar door een account zonder wachtwoord in te stellen. Overigens bedenk ik me nu dat het dan wel het enige account moet zijn geloof ik. Misschien is het dan toch beter om te proberen om het wachtwoord te verwijderen. In het verleden met Windows 7 was dat in ieder geval betrekkelijk eenvoudig.

Fijn dat het wel gewerkt heeft en op een ander exemplaar geen problemen ondervonden worden. Soms ben je uren bezig met troubleshooten en kom je er gewoon achter dat het niet kan wat je wilt. De kans dat dit gebeurt is in ieder geval een stuk kleiner geworden, omdat we nu weten dat het wel gewerkt heeft en op een ander exemplaar nog steeds werkt. Had het niet gewerkt, had ik geadviseerd om er ook van uit te gaan dat het mogelijk gewoon niet compatibel is en nooit zal gaan werken.

Zijn de laptops trouwens volledig identiek. Dus zelfde hardware en zelfde software? Kan best zijn dat W11 bij je vrouw is gaan updaten en nu een bug geïntroduceerd heeft of misschien toch niet helemaal compatibel meer is. Ik heb destijds met Windows 10 1803 (dacht ik) ook problemen gehad. Op een zeker moment kon ik telkens m'n mousepad niet meer uitzetten. Op den duur is dit met een update rechtgezet.

[ Voor 10% gewijzigd door hoi1234 op 05-12-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
hoi1234 schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:48:
[...]

Ik neem aan dat je wilt kunnen inloggen, zodat het probleem misschien al opgelost is of je -theoretisch- in ieder geval meer mogelijkheden hebt. Dat lukt nu niet, omdat je niet ziet wat je doet en hierdoor geen wachtwoord kan invullen. Je wilt dus dat de computer direct naar de desktop gaat. Dat krijg je voor elkaar door een account zonder wachtwoord in te stellen. Overigens bedenk ik me nu dat het dan wel het enige account moet zijn geloof ik. Misschien is het dan toch beter om te proberen om het wachtwoord te verwijderen. In het verleden met Windows 7 was dat in ieder geval betrekkelijk eenvoudig.
Misschien zeg ik het niet helemaal duidelijk. Hoe zou ik een admin account aan kunnen maken als ik de computer niet kan gebruiken? Als het om dit soort dingen ga ben ik wat minder tweakerig dan vroeger dus het kan zijn dat ik iets basics over het hoofd zie. Op basis van wat je schrijft heb ik het idee dat je wel een mogelijkheid ziet.. maar hoe dan?

edit: ik krijg hem ook niet geboot vanaf een stick. Hij reageert niet toetsen om de boot sequence te wijzigen terwijl wel gewoon 'press f1 for bios' getoond wordt. Als dat gelockt is zie je die mededeling normaal ook niet dus dat is wel gek. Eerst zo eens richting de pakjes.. later verder.

Bah. terwijl ik met die laptop bezig was heb ik zonder er echt op te letten een bakje pepernoten dat naast m'n keyboard stond leeggegeten. Nu ben ik misselijk. :(

[ Voor 16% gewijzigd door Yucon op 05-12-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Yucon schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:54:
[...]

Misschien zeg ik het niet helemaal duidelijk. Hoe zou ik een admin account aan kunnen maken als ik de computer niet kan gebruiken? Als het om dit soort dingen ga ben ik wat minder tweakerig dan vroeger dus het kan zijn dat ik iets basics over het hoofd zie. Op basis van wat je schrijft heb ik het idee dat je wel een mogelijkheid ziet.. maar hoe dan?
Oh, er zijn manieren om in command prompt een nieuw account aan te maken. Heb je dacht ik ook een installatieschijf voor nodig. Kijk anders even op internet. Ik weet dat het mogelijk is, maar de exacte procedure weet ik ook niet. Wachtwoord verwijderen zijn dacht ik tooltjes voor. Er was in Windows 7 ook een bug, die je kon misbruiken, maar die is gepatcht. Je moet dus even op inyrrnet kijken wat er nu allemaal mogelijk is.

Jij geeft zelf aan dat je geen wandelende encyclopedie bent op ICT-gebied. Ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
Hij doet het weer. Maar wat een ongelofelijk raar verhaal.

Puntsgewijs:
- zo'n t470 wordt officieel niet door win 11 ondersteund, maar het draaide een tijdje zonder problemen. Net als op m'n andere nog veel oudere thinkpads (x220/x230)
- toen kwam bovenstaande
- herinstallatie compleet schone win11 heeft niets opgelost
- dan maar herinstallatie compleet schone win10. Geen succes
- toen nog een paar keer wanhoopspogingen. Diverse keren wisselend 10 en 11 geinstalleerd, verse download van de media creation tool, extern scherm eraan, alle denkbare dingen -> geen resultaat. Installeren lukte maar bij de eerste keer inloggen ging het mis. Tijdens de installatie was de resolutie ook beroerd maar wel nog bruikbaar. Bij het inloggen was van dat bruikbare ook niets meer over. De resolutie was zo erg opgeblazen dat je niet eens meer op de knoppen kon drukken of zag waar je je username moest invoeren
- schijf weer leeggemaakt en ubuntu 20.04 geinstalleerd. Die werkte normaal
- win10 weer geinstalleerd en tijdens de installer was het weer aardig beroerd. Bij het opstarten bleef het beroerd (640x480) maar dit keer dus wel bruikbaar. Eerdere keren was het nog veel erger opgeblazen
- lenovo service bridge gedownload en driver update uitgevoerd. Nadat de videodriver geinstalleerd was sprong het scherm ineens weer op een normale resolutie.

Wat kan er in hemelsnaam zo hardnekkig mis zijn met de videodriver dat meerdere compleet lege schijven en verse installaties overleeft. En leeg was echt tot en met het verwijderen van de partitie.. Ik snap het echt niet :?

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 30-01-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Yucon schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:26:
- schijf weer leeggemaakt en ubuntu 20.04 geinstalleerd. Die werkte normaal.
Probleem opgelost! :Y) 8) :*) >:) :+
Wat kan er in hemelsnaam zo hardnekkig mis zijn met de videodriver dat meerdere compleet lege schijven en verse installaties overleeft. En leeg was echt tot en met het verwijderen van de partitie.. Ik snap het echt niet :?
Tja, Windows 10/11 die eigenwijs stiekem updates doet en als daar dan een brakke driver release tussen zit... w00ps! :X

Maar wat ik je nog wilde vertellen en vragen : Hoe is de laptop aangesloten op het moment dat je deze problemen ervaart :?

Ik heb namelijk eind vorig jaar zoiets raars gehad toen mijn voeding begon te overlijden : GTX 1080 aangesloten op een 1920x1200 monitor die ineens in een rare interlaced resolutie was opgestart! :o

Dus :
- Check je accu.
- Check je adapter.

En als je er echt niet uitkomt dan gewoon RMA met die laptop en de internals laten vervangen! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1