Geëlektrocuteerd door oplader in bad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 08:26

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
https://www.rtlnieuws.nl/...rijk-bad-geelektrocuteerd

Weet iemand hoe dit mogelijk is? Ik heb altijd begrepen dat uit een adapter een laag voltage komt, dus als dat draadje in bad komt en sluiting maakt je geen 230 door je donder krijgt. Tenzij je de hele haspel in 't water schuift natuurlijk.

Nu lig ik nooit in bad met een oplader maar ik ben wel benieuwd..

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Beste antwoord (via Eagle Creek op 08-12-2021 18:07)

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 17:08
Het verbaast mij enigszins dat het begint bij een twijfelachtige oplader en al gauw gaat over bouwbesluiten, stopcontacten en NEN-normen…

Maar dit onderwerp is zeker niet nieuw. En door meerdere in dit forum al aangegeven, heeft Big Clive (welke toch een behoorlijke bak ervaring en kennis heeft op het gebied van elektronica) er ook al meerdere video’s over gemaakt. Sommige adapters zijn zo simpel als een “capacitor-dropper” met een gelijkrichter en een zener diode. Jezelf sneller om het leven brengen is haast niet mogelijk… Ook LED lampen blijven niet gespaard. Metalen behuizingen die door een dunne verfcoating gescheiden worden tussen jou en 230V zijn niet ongebruikelijk.

Het is niet direct de schuld van de fabrikanten van dit soort gevaarlijke adapters, maar wij als consument die steeds goedkoper zijn spullen wil. Ikzelf ben daar net zo schuldig aan. Ik heb laatst ook een adapter voor weinig via eBay gekocht. Deze moet 36W zijn volgens de specificaties. Maar meer dan 8,5 W komt er echt niet uit (gemeten). En zelfs dan wordt de adapter enorm heet en begint deze een zeer herkenbare geur te verspreiden van elektronische onderdelen welke enorm heet worden… De zelfde device en met de zelfde kabel op een originele 20W Apple adapter daarentegen, werkt wel prima (20W en niet overdreven warm). Maar de originele adapter was wel ruim 4x duurder.

Het zelfde geldt voor kabeltjes. Had laatst meerdere kabeltjes van het welbekende AC-tion merk. Dat werkt prima, maar 5W is het maximale. Het maakt niet uit wat je probeert, meer komt er gewoon niet uit (QC3 of dergelijke wordt dan ook niet herkend, dus de spanning blijft vaak steken op 5V). Sluit ik de zelfde adapter met een originele Apple kabel aan op mijn device, heb ik wederom 20W tot mijn beschikking. Maar de originele kabel kost wel 25 euro (2 meter) en die van de AC-tion maar een paar euro. Nu is de vraag of die 25 euro te rechtvaardigen is natuurlijk, maar je merkt wel degelijk een groot verschil. Ook de kabel zelf. Het kabeltje van de AC-tion is heel erg dun. Veel dunner dan de originele 2 meter kabel. Iemand met verstand van elektronica kan dan zelf wel inschatten dat je daar niet gemakkelijk 3A doorheen kan jagen zonder veel verlies.

Maar nu weer terug on-topic. Als je zo graag je telefoon of tablet wilt opladen in bad, gebruik dan een powerbank. Dat is de meest veilige keuze. Daarnaast zou ik altijd wegblijven van zeer goedkope laders. Zoals Memphis ook al aangaf, is het niet zo zeer het land waar het vandaan komt. Je dure iPhone wordt ook daar gemaakt. Maar het is een groot land met heel veel export. En aangezien wij hier voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, zullen zij voor een dubbeltje adapters blijven ontwerpen en exporteren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:20

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Kortsluiting in het kastje waardoor er wel even 230 volt door de kabel gaat.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat gebeurde in 2017 ook al eens in de US, daar gaat dit topic over:
circuitsonline.net: Electrocutie door mobieltje in bad?

Bij slechte/goedkope laders is er geen galvanische scheiding tussen het hoog- en het laagspannings gedeelte.

[ Voor 12% gewijzigd door Juup op 04-12-2021 21:21 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
In principe zou het niet moeten kunnen, maar een beschadigde of lage kwaliteit oplader kan rare dingen doen. Zo heeft ook o.a. de Action een tijdje USB hubs verkocht die 230V op de behuizing lekken, gooi die in je bad en je gaat geen fijne dag hebben.

Beschadigde (door vochtige lucht in de badkamer bijvoorbeeld....) opladers zijn simpel te begrijpen, lage kwaliteit opladers zijn wat lastiger aangezien 'niemand' zijn/haar opladers open maakt en de kwaliteit controleert (als je niet weet wat je doet, niet aan zitten uiteraard).
Maar bijvoorbeeld lage kwaliteit componenten of een slechte/geen spark-gaps of zelfs geen isolatie tussen hoog en laag voltage delen binnen de oplader.

Dit geldt natuurlijk ook voor een slechte installatie in je huis, als die niet veilig is kan je er de meest veilige oplader op aansluiten en alsnog een levensgevaarlijke situatie hebben.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het netfilter wordt nog wel eens met de massa verbonden. Zou dusdanig hoog-ohmig moeten zijn dat je er amper wat van voelt maar velen ervaren vaak wel een tinteling. Kan mij voorstellen dat in een waterige omgeving de stroom net hoog genoek kan zijn dat de spieren blokkeren.

Maar aan de andere kant een lader bij het bad betekent ook een verlengsnoer dus misschien is de verlengsnoer wel het bad ingetrokken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hoort de aardlekschakelaar dan niet door te slaan?

[ Voor 21% gewijzigd door CyberMania op 04-12-2021 21:32 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38
Elektroboom heeft hier ook een video over gemaakt.

YouTube: Dangers of Using Electronics in Bathroom, the Case of the Teenage Girl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-06 12:06
CyberMania schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:28:
Hoort de stop dan niet door te slaan?
nee met een beetje geluk de aardlek wel. De "stop" gaat er pas door na meer dan 10-16-25-35 ampere, en dan ben je allang het hoekje om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:29

DDX

Bushie schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:31:
[...]

nee met een beetje geluk de aardlek wel. De "stop" gaat er pas door na meer dan 10-16-25-35 ampere, en dan ben je allang het hoekje om.
Maar voor aardlek moet zo'n lader wel aarde hebben, en dat hebben ze niet.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 07:46
DDX schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:35:
[...]

Nope, aardlek heeft in essentie niets te maken met de aarde. Het is een verschilmeter. Stroom in moet stroom uit zijn, anders klapt die er uit.

De naam komt uit dat het vermoedelijk naar de aarde lekt. Maar dat hoeft dus niet!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 22:22

Klippy

Still Game

Er zal vast iemand Big Clive willen linken, dus dat doe ik al maar.

Hier een paar voorbeelden van USB poorten die vrolijk 240V doorgeven door slechte scheiding, door defect en/of slecht ontwerp.

Vooral de eerste 5 minuten van dit filmpje: YouTube: Horrific USB power supply fault. (Electrocution risk.)
Met uitgebreid antwoord op jou vraag hoe dit mogelijk is :)

Of deze YouTube: Deadly camping light with 240v USB outlet.

Alles op 240V moet je eigenlijk niet van Ali/Ebay halen als er geen bekend merk op staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Klippy op 04-12-2021 21:42 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
DDX schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:35:
[...]

Niet echt, de ALS meet het verschil tussen fase en neutraal, niet in verhouding met aarde.
Hoewel het veel veiliger zou zijn om naar aarde te lekken ipv door een mens zal de ALS alsnog dit detecteren.
Hopelijk op tijd.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
weet niet hoe de regels in frankrijk zijn :) maar in de VS is een aardlekschakelaar (GFI / RCD ?) niet echt standaard geloof ik :x

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zou je wel verwachten, als er een aardlekschakelaar aanwezig zou zijn. Maar nog lang niet iedereen heeft die. Maar helemaal afgezien daarvan, men zou toch van iedereen mogen verwachten dat ze niet zo onnadenkend zijn om de lader er aan te laten zitten terwijl ze met een telefoon in de hand in bad stappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:36

M2M

medicijnman

Sommige slechte laders, hebben de 0-draad (of eigenlijk 1 van de pinnen van een stekker), rechtstreeks doorgelust richting de USB-ground. Maar die dingen worden normaliter enkel in LED-lampjes gebruikt en bezitten normaal gesproken geen USB uitgangen.

Of eentje zoals deze ingeplugd hebben:
YouTube: Horrific USB power supply fault. (Electrocution risk.)

of nog erger, dit ding;
YouTube: Deadly camping light with 240v USB outlet.

klippy was me al voor :)

[ Voor 69% gewijzigd door M2M op 04-12-2021 22:54 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
EJonk schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:39:
[...]

Nope, aardlek heeft in essentie niets te maken met de aarde. Het is een verschilmeter. Stroom in moet stroom uit zijn, anders klapt die er uit.

De naam komt uit dat het vermoedelijk naar de aarde lekt. Maar dat hoeft dus niet!
Nou, hoeft dus niet? ? ? Dat zie je beslist helemaal verkeerd, het moet natuurlijk wel terdege, want waar zou die verschilstroom anders heen moeten lekken? Dat woord "vermoedelijk" moet dus achterwege worden gelaten. Via die persoon die in dat bad zat ging die lekstroom uiteraard naar de aarde. Een aardlekschakelaar, vooropgesteld dat het een 30mA (of nog gevoeliger) is zou deze persoon zeker het leven hebben gered. Een lichtpunt is meestal ook niet geaard, toch is een persoon die onder spanning daaraan werkt ermee beveiligd. Die gevoelige aardlekschakelaar is juist ontworpen voor dergelijke situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:00

Tens

let me drink about it

Klippy schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:40:

Alles op 240V moet je eigenlijk niet van Ali/Ebay halen als er geen bekend merk op staat.
ook niet als er wel een merk op staat.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
@Techneut De aardlekschakelaar kan ook gewoon kapot zijn geweest, of het verkeerde type en verzadigd met dc of niet-lineaire belastingen.

Daarom in de badkamer alleen apparaten gebruiken die daar mogen. USB apparaten zijn dat meestal niet. En ik kan zo snel geen ip rated usb lader vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 07:46
Techneut schreef op zondag 5 december 2021 @ 19:25:
[...]
Nou, hoeft dus niet? ? ? Dat zie je beslist helemaal verkeerd, het moet natuurlijk wel terdege, want waar zou die verschilstroom anders heen moeten lekken? Dat woord "vermoedelijk" moet dus achterwege worden gelaten. Via die persoon die in dat bad zat ging die lekstroom uiteraard naar de aarde. Een aardlekschakelaar, vooropgesteld dat het een 30mA (of nog gevoeliger) is zou deze persoon zeker het leven hebben gered. Een lichtpunt is meestal ook niet geaard, toch is een persoon die onder spanning daaraan werkt ermee beveiligd. Die gevoelige aardlekschakelaar is juist ontworpen voor dergelijke situaties.
Kan ook naar een andere geleider 'lekken'. Zeker het geval met meerdere fases.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
jeroen3 schreef op zondag 5 december 2021 @ 19:45:
@Techneut De aardlekschakelaar kan ook gewoon kapot zijn geweest, of het verkeerde type en verzadigd met dc of niet-lineaire belastingen.

Daarom in de badkamer alleen apparaten gebruiken die daar mogen. USB apparaten zijn dat meestal niet. En ik kan zo snel geen ip rated usb lader vinden.
Powerbank dan maar gebruiken in bad :) alleen of dat zo fijn is als die zwemles krijgt?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Techneut schreef op zondag 5 december 2021 @ 19:25:
[...]
Nou, hoeft dus niet? ? ? Dat zie je beslist helemaal verkeerd, het moet natuurlijk wel terdege, want waar zou die verschilstroom anders heen moeten lekken?
Beetje afhankelijk hoe vergezocht je het wil maken, maar het hoeft niet weg te lekken naar de aarde.

Een installatie kan prima aardlekschakelaars hebben zonder aardedraden. Andersom kan je ook een aardedraad hebben zonder aardlekschakelaars. Alleen zijn beide situaties tegenwoordig zeldzaam in huishoudelijke omgevingen (en overwegend niet meer toegestaan).

De stroom kan ook weglekken naar de nul van een andere groep.
Of via de waterleiding de grond in (ja, dat is technisch gezien ook aarde, maar niet wat eerder bedoeld werd).
Of via (licht) geleidende bouwmaterialen (beton wil bijvoorbeeld wel wat geleiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jeroen3 schreef op zondag 5 december 2021 @ 19:45:

Daarom in de badkamer alleen apparaten gebruiken die daar mogen. USB apparaten zijn dat meestal niet.
Precies, en dat betekent in het natte deel van de badkamer helemaal geen netspanning gevoede apparaten gebruiken, ook geen dubbelgeïsoleerde. Want dubbelgeïsoleerd betekent niet per definitie waterdicht. Lijkt me ook helemaal niet nodig. Vroeger mochten er dan ook geen stopcontacten worden geplaatst in badkamers. Nu mag dat wel, mits deze zich niet vlakbij dat natte gebied bevinden. Maar ook dan dien je je verstand te gebruiken, denk b.v. aan het met blote voeten op natte regels staan. Ik kan al met al niet anders bedenken dat de batterij van die telefoon zo goed als leeg moet zijn geweest. Anders haal je het toch nooit in je hoofd om er zo mee in bad te stappen als je zo nodig moet/wil praten met iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 18:10

AlphaRomeo

FP PowerMod
Techneut schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:17:
[...]
Ik kan al met al niet anders bedenken dat de batterij van die telefoon zo goed als leeg moet zijn geweest. Anders haal je het toch nooit in je hoofd om er zo mee in bad te stappen als je zo nodig moet/wil praten met iemand?
Hoe haal je het überhaupt in je hoofd om met telefoon en al in bad te stappen? Dit geeft wel een bepaald probleem aan, electrocutiegevaar of niet. Die moeder heeft een punt dat ze daarvoor wil waarschuwen, maar het is te gek voor woorden dat dat nodig (zou zijn/is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Met een telefoon het bad in stappen kan ik nog indenken maar zorg dan dat de accu vol is. Rol geen verlengsnoer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja, er zijn genoeg USB-laders waar de scheiding niet geweldig van is. Maar toen ik het hoorde kreeg ik déjà vu naar die uit Amerika. Werd ook gehypet dat het "dood door lader" was maar bleek iemand ook gewoon zo stom te zijn om een verlengsnoer door de badkamer te trekken :/

@timberleek Helaas zijn beide situaties nog steeds alles behalve zeldzaam. Het mag niet meer in een nieuwe installatie maar je komt het nog in de meeste huizen van voor 1980 tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:50

sapphire

Die-hard pruts0r

RGAT schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:23:
In principe zou het niet moeten kunnen, maar een beschadigde of lage kwaliteit oplader kan rare dingen doen. Zo heeft ook o.a. de Action een tijdje USB hubs verkocht die 230V op de behuizing lekken, gooi die in je bad en je gaat geen fijne dag hebben.

Beschadigde (door vochtige lucht in de badkamer bijvoorbeeld....) opladers zijn simpel te begrijpen, lage kwaliteit opladers zijn wat lastiger aangezien 'niemand' zijn/haar opladers open maakt en de kwaliteit controleert (als je niet weet wat je doet, niet aan zitten uiteraard).
Maar bijvoorbeeld lage kwaliteit componenten of een slechte/geen spark-gaps of zelfs geen isolatie tussen hoog en laag voltage delen binnen de oplader.

Dit geldt natuurlijk ook voor een slechte installatie in je huis, als die niet veilig is kan je er de meest veilige oplader op aansluiten en alsnog een levensgevaarlijke situatie hebben.
Misschien een idee om als je goedkope troep koopt goedkope troep te verwachten :?

Naast de bijgeleverde lader van de fabrikant zijn er genoeg merken die wel gewoon kwalitatief nette laders/voedingen maken. Helaas kijken veel mensen en bedrijven niet verder dan alleen de prijs.
Hier helaas op werk ook al redelijk wat Action en OEM laders met stickertje door zien fikken of een iPhone batterij zien slopen :( Gelukkig worden de installaties jaarlijks gekeurd en functioneren goed en sloeg de aardlek er uit :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Maar dan nog kruip je er met ingeschakelde lader niet mee in bad.
Maar daar was denk ik iedereen het wel over eens. Waar ik over val is die jaarlijkse keuring. Het zou misschien kunnen dat dit per netbeheerder (of verzekeringmaatschappij?) verschilt, maar wij wonen al heel veel jaren in ons huis, echter hebben nog nooit zo'n keuring van onze installatie gehad en we kennen ook niemand waar dat wel heeft plaats gevonden. Bovendien betwijfel ik of dat regelmatig zelf periodiek testen door de bewoners wel gebeurt. Veel mensen begrijpen niet eens waar die testknop toe dient of weten indien aanwezig niet dat die er sowieso zit. Overigens wanneer blijkt dat het allemaal dik in orde is, ook dan is een schok van een fractie van een fractie van een seconde weliswaar niet dodelijk, je wenst de belevenis ervan door het hele lichaam niemand toe!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 08:53
Eigenlijk ligt het niet aan de laders,snoertjes etc.
We houden elektriciteit eerst weg van kinderen, door de wcd's te beveiligen met die afdekplaatjes.
Daarna leren we de jeugd niet hoe gevaarlijk het kan zijn. Het gaat toch altijd goed?
Dus een heel groot deel van de dertienjarigen beseft echt niet dat opladers/verlengkabels buiten de natte ruimtes dienen te blijven...

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
beascob schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:00:
het kan zijn. Het gaat toch altijd goed?
Dus een heel groot deel van de dertienjarigen beseft echt niet dat opladers/verlengkabels buiten de natte ruimtes dienen te blijven...
Ik weet niet of er een significant verschil zit tussen een 13 jarige en een volwassene als het om dat besef gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

beascob schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:00:
Eigenlijk ligt het niet aan de laders,snoertjes etc.
We houden elektriciteit eerst weg van kinderen, door de wcd's te beveiligen met die afdekplaatjes.
Daarna leren we de jeugd niet hoe gevaarlijk het kan zijn. Het gaat toch altijd goed?
Welk alternatief stel je dan voor? Dat we onze kinderen in een droge ruimte blootstellen aan 230 VAC en dan zeggen: "in een natte ruimte is het nog veel erger!"?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Brahiewahiewa schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:33:
[...]

Welk alternatief stel je dan voor? Dat we onze kinderen in een droge ruimte blootstellen aan 230 VAC en dan zeggen: "in een natte ruimte is het nog veel erger!"?
Ik vermoed dat beascob er naar hint dat niet iedere jongere uitgelegd heeft gekregen dat electriciteit gevaarlijk is. Die plaatjes zorgen ervoor dat ze niet bij de contacten kunnen komen; en vervolgens wordt vergeten om uit te leggen dat stopcontacten/ netspanning gevaarlijk is bij verkeerd gebruik.

Overigens, mij lijkt het juist fantastisch om de kids uit te leggen dat stroom gevaarlijk is, mooi excuus om zo'n electriciteits ontdek-kit in huis te halen; en met de kids naar de open dag van de electriciteitscentrale te gaan.
Maar dat ter zijde.

[ Voor 0% gewijzigd door Niekleair op 06-12-2021 18:34 . Reden: Smiley is in de context van het artikel bovenaan dit topic niet geheel gepast ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-06 08:54

OmeJoyo

This is me

Jazeker, als elk huis die netjes zou hebben op elke groep. Maar bij nog miljoenen woningen, zit nog lang niet elke groep achter een aardlek. Verlengsnoer uit de slaapkamer naar de badkamer, goedkope prutlader met geen of slechte scheiding tussen laag en hoog en hoppa.

Maar heel eerlijk, wie, in godsnaam wie bedenkt dat je met je aangesloten oplader in bad gaat zitten. Dan heb je ongeveer elk besef van veiligheid wel naast je neergegooid.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Brahiewahiewa schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:33:
Tegen dat ik 13 was had ik die ervaring inderdaad al wel :X

On topic: de vraagstelling gaat ervan uit dat het voltage belangrijk is, maar dat is absoluut niet het belangrijkste. Het gaat er uiteindelijk om hoeveel (m)A iemand te verduren krijgt, op welk voltage is minder relevant (hoog voltage, lage stroom geeft wel een optater maar hoeft niet gevaarlijk te zijn). Sterker nog, op schrikdraad staat (een paar) kilovolt, maar is een goede optie om een tiener eens te laten voelen wat electriciteit is.

Er hoeft dus nog niet eens 230V in het bad gevallen te zijn. 10mA kan gevaarlijk zijn, 100 mA kan dodelijk zijn, een USB lader levert 500mA. Welliswaar op nominaal 5V, maar potentieel wel over het hele lichaam tegelijk.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Iets heel anders, maar toch een aardigheidje in dit verband.
Het deed me denken aan een herinnering van lang geleden, Ooit memoreerde een wat oudere collega van me dat het destijds maar een domme beslissing was geweest om het sterpunt van het laagspanningsnet te aarden. Als ze dat niet hadden gedaan, meende hij, zou je gewoon zonder risico onder alle omstandigheden, d.w.z. niet geïsoleerd staan, een fasedraad kunnen aanraken zolang je de nuldraad maar niet tegelijk aanraakte. Hartstikke fout natuurlijk, we hebben hem dat dan ook met succes uitgelegd. Voor ingewijden is dit nogal logisch, maar weet ook iedereen hier waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

OmeJoyo schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:18:
[...]Dan heb je ongeveer elk besef van veiligheid wel naast je neergegooid...
Nou ja, we zijn er ondertussen wel uit dat dat besef er gewoonweg niet is. Dus dat wordt ook niet echt actief neergegooid

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Brahiewahiewa schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:41:
[...]

Nou ja, we zijn er ondertussen wel uit dat dat besef er gewoonweg niet is. Dus dat wordt ook niet echt actief neergegooid
Ja ik las alter de rest en zag dit voorbij komen. Het zal komen dat ik en mijn meeste vrienden iets met stroom voor ons werk doen, dat het besef er wel is.

Maarja, het kind heeft dan dat besef niet naast zich neergegooid, maar de ouders hebben wel verzaakt om iets belangrijks mee te geven in de opvoeding. Niet dat ik daar eerlijk gezegd over verbaasd ben. Sinds ik mensen hard heb zien lachen dat de kids met groente en fruit door de supermarkt stonden te gooien (en ja inmiddels nog veel meer gekkere ellende) heb ik niet veel hoop meer voor de huidige jongste generatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dido schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:35:
[...]

Tegen dat ik 13 was had ik die ervaring inderdaad al wel :X

On topic: de vraagstelling gaat ervan uit dat het voltage belangrijk is, maar dat is absoluut niet het belangrijkste. Het gaat er uiteindelijk om hoeveel (m)A iemand te verduren krijgt, op welk voltage is minder relevant (hoog voltage, lage stroom geeft wel een optater maar hoeft niet gevaarlijk te zijn). Sterker nog, op schrikdraad staat (een paar) kilovolt, maar is een goede optie om een tiener eens te laten voelen wat electriciteit is.

Er hoeft dus nog niet eens 230V in het bad gevallen te zijn. 10mA kan gevaarlijk zijn, 100 mA kan dodelijk zijn, een USB lader levert 500mA. Welliswaar op nominaal 5V, maar potentieel wel over het hele lichaam tegelijk.
Euh, voor de stroom die er door je lichaam gaat lopen is de spanning wel degelijk van belang.
Je uitspraak dat een USB-lader wel degelijk gevaarlijk is, omdat hij wel 500 mA kan leveren, is complete nonsense

Omdat er hier ook anderen meelezen, lijkt het mij belangrijg om een goed begrip te schetsen van zowel wat wel gevaarlijk is, als wat niet gevaarlijk is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

sapphire schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:17:
[...]

Misschien een idee om als je goedkope troep koopt goedkope troep te verwachten :?

Naast de bijgeleverde lader van de fabrikant zijn er genoeg merken die wel gewoon kwalitatief nette laders/voedingen maken. Helaas kijken veel mensen en bedrijven niet verder dan alleen de prijs.
Hier helaas op werk ook al redelijk wat Action en OEM laders met stickertje door zien fikken of een iPhone batterij zien slopen :( Gelukkig worden de installaties jaarlijks gekeurd en functioneren goed en sloeg de aardlek er uit :X
Laten we even uit de wereld helpen dat een oplader een batterij sloopt, dat is gewoon niet waar. De electronica voor het laden van de batterij zit in je telefoon, tablet, laptop enz. Niet in de spanningsadapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-06 19:06

Blokker_1999

Full steam ahead

Brahiewahiewa schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:47:
[...]

Euh, voor de stroom die er door je lichaam gaat lopen is de spanning wel degelijk van belang.
Je uitspraak dat een USB-lader wel degelijk gevaarlijk is, omdat hij wel 500 mA kan leveren, is complete nonsense

Omdat er hier ook anderen meelezen, lijkt het mij belangrijg om een goed begrip te schetsen van zowel wat wel gevaarlijk is, als wat niet gevaarlijk is
Klopt, met een zeer lage spanning wordt het een stuk moeilijk om de stroom door je lichaam te laten gaan daar je in essentie te veel verliezen zou krijgen door de weerstand.

Wat ik mij nog herinner uit mijn schoolboeken elektriciteit van enkele decennia terug was dat 24V als veilig aanzien wordt in een droge omgeving, 12V in een vochtige omgeving en 6V onderwater. Stroom, spanning en weerstand staan altijd in verhouding tot elkaar.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
OmeJoyo schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:48:
Laten we even uit de wereld helpen dat een oplader een batterij sloopt, dat is gewoon niet waar. De electronica voor het laden van de batterij zit in je telefoon, tablet, laptop enz. Niet in de spanningsadapter.
Klopt maar een slechte lader kan wel de laadelectronica in de telefoon beschadigen en dat kan op zijn beurt de accu weer slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:38:
Ooit memoreerde een wat oudere collega van me dat het destijds maar een domme beslissing was geweest om het sterpunt van het laagspanningsnet te aarden. Als ze dat niet hadden gedaan, meende hij, zou je gewoon zonder risico onder alle omstandigheden, d.w.z. niet geïsoleerd staan, een fasedraad kunnen aanraken zolang je de nuldraad maar niet tegelijk aanraakte. Hartstikke fout natuurlijk, we hebben hem dat dan ook met succes uitgelegd. Voor ingewijden is dit nogal logisch, maar weet ook iedereen hier waarom?
Oh ik dacht ook altijd zoals jouw collega.
Waarom is dat toch gevaarlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:50

sapphire

Die-hard pruts0r

OmeJoyo schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:48:
[...]

Direct niet nee maar je mobieltje een jaar lang elke avond aan een goedkope lader met te lage spanning, teveel ruis en ripple leggen is toch écht niet bevorderlijk voor de batterij. Er is maar zoveel wat die electronics er uit kan filmen.

Overigens bij Dash/VOOC zit het wel in de lader :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

sapphire schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:01:
[...]

Direct niet nee maar je mobieltje een jaar lang elke avond aan een goedkope lader met te lage spanning, teveel ruis en ripple leggen is toch écht niet bevorderlijk voor de batterij. Er is maar zoveel wat die electronics er uit kan filmen.

Eens, maar dat sloopt niet perse de batterij, maar wel de telefoon. Het is sowieso een feit dat een slechte lader je spullen wel kan slopen, maar de batterij zal daar het minste last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Juup schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:01:
[...]

Oh ik dacht ook altijd zoals jouw collega.
Waarom is dat toch gevaarlijk?
Mijn gedachte dat niet iedereen hier dit zonder meer zou weten is dus juist. Maar ik wacht nog even op meer reacties voor ik uitleg ga geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Brahiewahiewa schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:47:
[...]

Waarom denken sommige mensen dat een spanningsbron met een aangegeven hoeveelheid mA dat dan ook ten alle tijden zal afstaan? De wet van ohm is als eerste hierop bepalend:

I = U / R Ofwel de stroom is bij een bepaalde spanning afhankelijk van de belasting.

En dan is er een doorslagspanning van de huid, pas boven een bepaalde voltage zal de huid doorslaan en een stroomkring door het lichaam opzetten. Bij 5 volt zal dit nooit gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-06 12:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Maar je kunt toch niet dood gaan zonder dat de stroom daadwerkelijk door je (hart/hersenen) heen loopt?

Dus in theorie:
- aardlekschakelaar werkt niet
- putje heeft wel een pad naar aarde
- oplader geeft 230V over USB (foutief)
- met je linkerhand houdt je de USB kabel vast en een ander gedeelte maakt contact met het putje.
- weerstand van het lichaam moet minder zijn dan weerstand van (zeep) water

Tja, het zal vast eens in de zoveel jaar gebeuren, d'r zijn simpelweg zo veel 'simulaties' (domme mensen op de wereld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:37
SMSfreakie schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:43:
weet niet hoe de regels in frankrijk zijn :) maar in de VS is een aardlekschakelaar (GFI / RCD ?) niet echt standaard geloof ik :x
Toch wel. In de building code staat deze verplichting volgens mij al decennia. In de buurt van water is een GFCI stopcontact verplicht, voor de badkamer geldt elk stopcontact.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Techneut schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:17:
[...]
Mijn gedachte dat niet iedereen hier dit zonder meer zou weten is dus juist. Maar ik wacht nog even op meer reacties voor ik uitleg ga geven.
Beetje kinderachtig. Het is niet mijn vakgebied, maar ik ben reuze nieuwsgierig, dus leg het graag uit. Ik gok omdat nul en massa ergens bij elkaar komen, maar ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat is helemaal niet kinderachtig! Ik ga proberen het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.
In feite is het zoals bij veel zaken heel eenvoudig als je het weet. Het zijn namelijk de ongewilde capaciteiten die overal ontstaan tussen alle geleidende delen die het doen. Met andere woorden tussen de drie fasen en de aarde krijg je spontaan als het ware drie in ster staande condensatoren. Weliswaar is dit relatief laag energetisch, maar voldoende om het gevaarlijk te laten zijn. Maar dat is nog niet alles, ook bij de voedende trafo speelt hetzelfde verhaal. Alleen daar komt nog de hoogspanningskant bij kijken. Niet alleen de drie fasen ten opzichte van de aarde, ook de eveneens ongewilde capaciteiten tussen de hoogspannings- en de laagspanningskant. Zonder rekenwerk te tonen mag het duidelijk zijn dat dit nog gevaarlijker is en gewoon uiterst ongewenst. Door het aarden van het sterpunt veranker je als het ware de secundaire wikkelingen daadwerkelijk op 230/400V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

The Realone schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:00:
[...]

Toch wel. In de building code staat deze verplichting volgens mij al decennia. In de buurt van water is een GFCI stopcontact verplicht, voor de badkamer geldt elk stopcontact.
Vroegâh mochten er alleen zgn scheerstopcontacten in badkamers geplaatst worden. Dat waren normale stopcontacten met een transformatortje er in. Een 1 op 1 wikkeling, zodat je aan de - galvanisch gescheiden - secundaire kant 220 VAC had. Met een beperkt vermogen, 25 Watt max, ofzo.
Anyway, als moeders de vrouw daar d'r haardroger in plugte, knalde steeds het glaszekeringetje er uit. De meeste handige Harry's losten dat op door de transformator er dan maar uit te slopen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

The Realone schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:00:
[...]

Waarom maakt iedereen hier de aanname dat er een stopcontact in de badkamer is gebruikt? En daarnaast, werkende installaties, waar je niets aan veranderd, mogen in de meeste gevallen blijven zitten, zolang ze voldoen aan de voorschriften uit de tijd dat ze zijn aangelegd. (al weet ik voor dit voorbeeld niet hoe die regels zijn in de VS)

Heel veel badkamers hebben geen stopcontact, maar er zitten er genoeg net naast de deur van de badkamer aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 08:26

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Mijn nieuwbouwbadkamer heeft een stopcontact naast de wasbak.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Accretion schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:36:
Maar je kunt toch niet dood gaan zonder dat de stroom daadwerkelijk door je (hart/hersenen) heen loopt?

Dus in theorie:
- aardlekschakelaar werkt niet
- putje heeft wel een pad naar aarde
- met je linkerhand houdt je de USB kabel vast en een ander gedeelte maakt contact met het putje.
- weerstand van het lichaam moet minder zijn dan weerstand van (zeep) water

Tja, het zal vast eens in de zoveel jaar gebeuren, d'r zijn simpelweg zo veel 'simulaties' (domme mensen op de wereld).
Dit is echt een lijst met aannames die nergens over gaat. Water geleid stroom, dus er zullen genoeg paden naar aarde zijn, sterker nog, alle metalen delen in de badkamer zitten op een centraal aardpunt, zodat die allemaal vereffend zijn, dat aardpunt zit dan weer met een eigen aarding direct, of via de aarde in de centraaldoos aangesloten. Dit is afhankelijk van wanneer het gebouwd is. Bovendien, er zijn ook gewoon genoeg stalen badkuipen op de markt.

En wat ik al eerder schreef, die aardlek is er gewoon in veel situaties nog simpelweg niet.

Goedkope opladers, voornamelijk uit China, maar niet uitsluitend, hebben vaak problemen met de scheiding tussen de netspanning en de uitgaande spanning. Dit voldoet met regelmaat niet aan de voorwaarden.

Telefoon hebben ook nog met regelmaat een stalen frame.

Stroom zoekt de weg van de minste weerstand, er is geen standaard hoe dit door het lichaam heen loopt.

Dus nee, dit is niet een "one in a million" verhaal, er is doordat er te weinig wordt nagedacht over eigen veiligheid en over veiligheid van apparaten.

https://lygte-info.dk/info/ChargerIndex%20UK.html Bekijk deze link eens. Er zijn diverse laders met fake componenten, of waar er te weinig of geen scheiding is tussen in en output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Eagle Creek schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:16:
Mijn nieuwbouwbadkamer heeft een stopcontact naast de wasbak.
En wat wil je hier precies mee zeggen? Dit mag mits het minimaal 60cm van de waterbron (kraan) af zit.
Ook zit er in jouw nieuwbouwwoning elke groep ook achter een aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Die 60cm regel geldt volgens mij niet als de groep beveiligd is met een ALS.

Aanvulling. Geldt wel vanaf een zone 1, maar wastafel is zone 2.
Dus 60 cm vanaf een douche of bad (want zone 1).
Maar mag gewoon binnen de 60cm van de kraan bij de wastafel (want zone 2).
Zo had ik het begrepen.

Nu ik verder lees zie ik wel heel veel verschillende meningen. Wat is het nou precies? Ik zie heel veel in huizen WCD's binnen de 60 cm van de wastafel...

[ Voor 80% gewijzigd door psy op 07-12-2021 08:40 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

sapphire schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:01:
[...]

De batterij zal het een worst wezen. De elektronica kan het wel vervelend vinden (vooral ruis met hoge spanning bijvoorbeeld).

Maar ook bij Dash/VOOC zit het laden absoluut niet in de lader. Enige wat ze daar doen is dikkere USB kabel gebruiken zodat ze 5V kunnen blijven gebruiken maar dan tot 6A ipv de spanning omhoog te gooien (en dus aan de andere kant verder te moeten verlagen). SuperVOOC lijkt dan weer gewoon op USB-PD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

https://www.mijnkluswijzer.nl/elektra-badkamer-aanleggen/

Hij moet nog steeds 60 cm vanaf de waterbron zitten, ook in zone 2

https://installo.nl/wandcontactdoos-plaatsen-in-badkamer/

Edit: (hier stond eerst waanzin 8)7

[ Voor 212% gewijzigd door OmeJoyo op 07-12-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Dat zijn maar meningen.

Op https://www.circuitsonline.net/forum/view/120090 beweren ze het tegenovergestelde.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

psy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:43:
[...]

Dat zijn maar meningen.

Op https://www.circuitsonline.net/forum/view/120090 beweren ze het tegenovergestelde.
De regels zijn aangepast in 2015, dus een link naar een topic in 2014 is niet relevant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-06 12:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

OmeJoyo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:17:
[...]

Dit is echt een lijst met aannames die nergens over gaat.

En wat ik al eerder schreef, die aardlek is er gewoon in veel situaties nog simpelweg niet.

Goedkope opladers, voornamelijk uit China, maar niet uitsluitend, hebben vaak problemen met de scheiding tussen de netspanning en de uitgaande spanning.

Telefoon hebben ook nog met regelmaat een stalen frame.
Ik was een scenario aan het bedenken waarin dit kan gebeuren. Bedankt voor je input.

Sommige items zijn heel goed mogelijk of inderdaad standaard, maar de combinatie van alles maakt het wel apart (naast het meenemen van een oplader het bad in).
In de zin van, ik geloof niet dat het mij zou gebeuren in dit huis, met dit bad, met deze oplader en deze telefoon. (Naast dat ik het überhaupt nooit doe of zou doen).

Een metaal bad heeft toch altijd nog een laag verf? Iemand met een metaal bad en multimeter die kan meten wat de weerstand is met de pennen op 5cm en 20cm van elkaar tegen het bad gedrukt?

Dus in theorie:
- aardlekschakelaar werkt niet of is niet aanwezig.
- putje/ (of metaal bad aan sich) heeft wel een pad naar aarde
- met je linkerhand houdt je de USB kabel (of metalen telefoon) vast en een ander gedeelte maakt contact met het putje/iets wat geaard is.
- weerstand via het lichaam moet minder zijn dan weerstand van (zeep) water (als je je arm + bovenlichaam ver genoeg boven het water uit hebt, moet het wel eerst daar doorheen lopen, dus daar heb je een punt).

Mijn punt is, het is zeker niet onmogelijk, maar ik vindt het wel onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

OmeJoyo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:44:
[...]

De regels zijn aangepast in 2015, dus een link naar een topic in 2014 is niet relevant :)
Op de sites van bv Karwei en Gamma wordt met geen woord over een wastafel gesproken in zone 2. Alleen douche & bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Accretion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:47:
[...]

Ik was een scenario aan het bedenken waarin dit kan gebeuren. Bedankt voor je input.

Sommige items zijn heel goed mogelijk of inderdaad standaard, maar de combinatie van alles maakt het wel apart (naast het meenemen van een oplader het bad in).
In de zin van, ik geloof niet dat het mij zou gebeuren in dit huis, met dit bad, met deze oplader en deze telefoon. (Naast dat ik het überhaupt nooit doe of zou doen).

Een metaal bad heeft toch altijd nog een laag verf? Iemand met een metaal bad en multimeter die kan meten wat de weerstand is met de pennen op 5cm en 20cm van elkaar tegen het bad gedrukt?

Dus in theorie:
- aardlekschakelaar werkt niet of is niet aanwezig.
- putje/ (of metaal bad aan sich) heeft wel een pad naar aarde
- met je linkerhand houdt je de USB kabel (of metalen telefoon) vast en een ander gedeelte maakt contact met het putje/iets wat geaard is.
- weerstand via het lichaam moet minder zijn dan weerstand van (zeep) water (als je je arm + bovenlichaam ver genoeg boven het water uit hebt, moet het wel eerst daar doorheen lopen, dus daar heb je een punt).

Mijn punt is, het is zeker niet onmogelijk, maar ik vindt het wel onwaarschijnlijk.
toon volledige bericht
Je putje is van staal en de bevestiging ervan zit aan de onderkant tegen je grote ongeverfde stalen badkuip aan. Indien een kunstof bad dan MOET het putje vereffend worden en zit bewust aan aarde.

Je telefoon vasthebben, of dan in het water laten vallen is bij een matige tot slechte lader genoeg om meer dan 10ma te laten vloeien door het water.

Bij miljoenen huurhuizen zit gewoon nog niet op elke groep een aardlek, ook bij miljoenen koophuizen niet waar mensen jaren in hebben gewoond.

Dan zijn er ook genoeg flutopladers van de Action, Hema, Kruidvat, de lokale telefoonboer, op de markt enz. die twijfelachtig zijn maar er is gewoon niet genoeg toezicht.

Het is gewoon in geen manier een ondenkbaar scenario, het is heel realistisch.

Maar zelfs als je aan alle voorwaarden voldoet, moet je nog steeds niet met je telefoon aan de lader in bad gaan zitten! Want er is dus realistisch gezien, maar 1 factor die hoeft te falen (de oplader) die dit alles in gang kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

psy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:53:
[...]

Op de sites van bv Karwei en Gamma wordt met geen woord over een wastafel gesproken in zone 2. Alleen douche & bad.
Tja, laten we voorop stellen dat dit uiteindelijk hetzelfde bedrijf is en ja wat hun op de site hebben staan klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

OmeJoyo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:44:
[...]

Normen, geen regels ;)

En nee, ik denk nog steeds niet dat het door de lader kwam, hoe flut ook. Was de vorige keer ook een enorme storm over en bleek het uiteindelijk ook gewoon een mains kabel. Risico is bij een flut lader zeker niet 0 maar nog steeds veel lastiger. Want dan merk je er in een droge situatie ook al wel wat als er substantiële lek is.

[ Voor 41% gewijzigd door Septillion op 07-12-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Toch blijft het bizar om te zien dat de ene site zegt, wastafel hoort tot zone 2, en de ander niet. En daar hoef je geen moeite voor te doen. het lijkt wel 50/50. Dit is echt zeer onduidelijk.

Lees dit eens:

In documentatie van bijvoorbeeld bouwmarkten zie je soms ook een zone rondom een wastafel getekend. Dit is niet conform Nen 1010. Bij een wastafel is geen beperking in het toepassen van elektrisch materieel. 230 V lichtarmaturen en 230 V wcd’s mogen hier bijvoorbeeld worden geïnstalleerd, mits buiten zone 1 bij een moderne badkamer of buiten zone 2 (> 60 cm) bij een traditionele badkamer met badkuip of douchebak.

https://www.ew-installati...ms/showpage.aspx?id=36816

[ Voor 57% gewijzigd door psy op 07-12-2021 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@psy Fijn he, geen publieke normen? :/

Overigens snap ik de definitie van zone 0 die EW noemt niet :+
10 cm boven een betegelde douchevloer met een breedte van 120 cm, gemeten vanaf het hart van de plaats waar het water uit de douchekop of regendouche komt.
Ligt het aan mij of zou dan een circel met straal 120cm rond de douchekop zijn en dan tot 10cm hoog vanaf de vloer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik heb dat met die zones altijd discutabel gevonden. Het is bijvoorbeeld makkelijk mogelijk om met de douchekop bij het bad elke WCD te raken die je maar ziet in een niet al te grote badkamer (zoals de meeste). Dat is inherent onveilig.

Verplicht gewoon in alle natte ruimtes WCD's met afdekplaatje, én sowieso een ALS (maar dat was al volgens mij). Klaar. En duidelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door psy op 07-12-2021 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Septillion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:09:
[...]

Normen, geen regels ;)

En nee, ik denk nog steeds niet dat het door de lader kwam, hoe flut ook. Was de vorige keer ook een enorme storm over en bleek het uiteindelijk ook gewoon een mains kabel. Risico is bij een flut lader zeker niet 0 maar nog steeds veel lastiger. Want dan merk je er in een droge situatie ook al wel wat als er substantiële lek is.
Oh ik ben het met je eens dat wellicht de oplader in een verlengsnoer zat en dat deze in bad is gevallen. Wellicht komt dat feit ooit boven water. (slechte uitdrukking nu, ik weet het, maar aan het licht komen is misschien ook niet handig)

Maar het is gewoonweg niet onmogelijk en zeker niet ondenkbaar.

Edit: Ik vergeet je opmerking over normen. Ja dat blijft altijd vaag, want de wet zegt bouwbesluit, het bouwbesluit zegt NEN1010. Maar uiteindelijk is het dan zo dat als het aan de NEN1010 voldoet dat het met enige zekerheid voldoet aan het bouwbesluit... Ja, dat maakt het voor iedereen duidelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door OmeJoyo op 07-12-2021 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

psy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:11:
Toch blijft het bizar om te zien dat de ene site zegt, wastafel hoort tot zone 2, en de ander niet. En daar hoef je geen moeite voor te doen. het lijkt wel 50/50. Dit is echt zeer onduidelijk.

Lees dit eens:

In documentatie van bijvoorbeeld bouwmarkten zie je soms ook een zone rondom een wastafel getekend. Dit is niet conform Nen 1010. Bij een wastafel is geen beperking in het toepassen van elektrisch materieel. 230 V lichtarmaturen en 230 V wcd’s mogen hier bijvoorbeeld worden geïnstalleerd, mits buiten zone 1 bij een moderne badkamer of buiten zone 2 (> 60 cm) bij een traditionele badkamer met badkuip of douchebak.

https://www.ew-installati...ms/showpage.aspx?id=36816
Met wat ik nu net kon terugvinden in de NEN1010 lijkt dit nu correct. Ik kan helaas niet terugvinden of dit altijd onjuist in geinterpreteerd, of dat dit is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

OmeJoyo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:17:
[...]

Dit is echt een lijst met aannames die nergens over gaat.

Goedkope opladers, voornamelijk uit China, maar niet uitsluitend, hebben vaak problemen met de scheiding tussen de netspanning en de uitgaande spanning. Dit voldoet met regelmaat niet aan de voorwaarden.
En dat is geen aanname?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Als je de rest van mij posts hebt gelezen en ook dat ik verwijs naar een site waar dit op wordt aangetoond niet.

Ook heb ik hier zelf onderzoek naar gedaan, resultaten zijn vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:43

Reptile209

- gers -

Septillion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:21:
@psy Fijn he, geen publieke normen? :/

Overigens snap ik de definitie van zone 0 die EW noemt niet :+

[...]

Ligt het aan mij of zou dan een circel met straal 120cm rond de douchekop zijn en dan tot 10cm hoog vanaf de vloer :+
Ik denk dat het een Wikipedia: Kegel (ruimtelijke figuur) is, met de punt in het hart van de douchekop en bij 10cm boven de vloer een cirkel met straal 120 cm ;). Alles binnen die kegel valt binnen de zone 0 en dan mag je hem daarna doortrekken tot de vloer, waar de straal nog iets groter zal zijn.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

OmeJoyo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:35:
[...]

Als je de rest van mij posts hebt gelezen en ook dat ik verwijs naar een site waar dit op wordt aangetoond niet.

Ook heb ik hier zelf onderzoek naar gedaan, resultaten zijn vergelijkbaar.
Laat ik wat uitgebreider zijn. Als hier op Tweakers iemand praat om een voeding bij Aliexpress, Banggood oid te halen duiken er direct vele moraalridders op dat per definitie chinese voedingen slecht zijn. Veelal omdat een Tweaker god daat ooit een artikl over geschreven heeft. 99% van alle voedingen worden in China gemaakt en meer dan 50% zijn niet eens buiten Azië ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Reptile209 Dan zou alles boven de douchekop dus per definitie al zone 1 zijn? Lijkt mij erg optimistisch maar wie ben ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

memphis schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:05:
[...]

Laat ik wat uitgebreider zijn. Als hier op Tweakers iemand praat om een voeding bij Aliexpress, Banggood oid te halen duiken er direct vele moraalridders op dat per definitie chinese voedingen slecht zijn. Veelal omdat een Tweaker god daat ooit een artikl over geschreven heeft. 99% van alle voedingen worden in China gemaakt en meer dan 50% zijn niet eens buiten Azië ontworpen.
Ok en die frustratie zit jou zo hoog dat je dan een andere Tweaker die een uitgebreide reactie geeft, met notabene een bron dan maar kortaf gaat betichten van aannames? Terwijl je dus zelf ook vanuit anderen de verhalen kent wat dus nog een bron is? Schrijf ik dat alle Chinese voedingen slecht zijn?

Ik zou zeggen, koop een boksbal, of maak zelf een mooi net gefundeerd topic waar je het tegendeel bewijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 17:08
Het verbaast mij enigszins dat het begint bij een twijfelachtige oplader en al gauw gaat over bouwbesluiten, stopcontacten en NEN-normen…

Maar dit onderwerp is zeker niet nieuw. En door meerdere in dit forum al aangegeven, heeft Big Clive (welke toch een behoorlijke bak ervaring en kennis heeft op het gebied van elektronica) er ook al meerdere video’s over gemaakt. Sommige adapters zijn zo simpel als een “capacitor-dropper” met een gelijkrichter en een zener diode. Jezelf sneller om het leven brengen is haast niet mogelijk… Ook LED lampen blijven niet gespaard. Metalen behuizingen die door een dunne verfcoating gescheiden worden tussen jou en 230V zijn niet ongebruikelijk.

Het is niet direct de schuld van de fabrikanten van dit soort gevaarlijke adapters, maar wij als consument die steeds goedkoper zijn spullen wil. Ikzelf ben daar net zo schuldig aan. Ik heb laatst ook een adapter voor weinig via eBay gekocht. Deze moet 36W zijn volgens de specificaties. Maar meer dan 8,5 W komt er echt niet uit (gemeten). En zelfs dan wordt de adapter enorm heet en begint deze een zeer herkenbare geur te verspreiden van elektronische onderdelen welke enorm heet worden… De zelfde device en met de zelfde kabel op een originele 20W Apple adapter daarentegen, werkt wel prima (20W en niet overdreven warm). Maar de originele adapter was wel ruim 4x duurder.

Het zelfde geldt voor kabeltjes. Had laatst meerdere kabeltjes van het welbekende AC-tion merk. Dat werkt prima, maar 5W is het maximale. Het maakt niet uit wat je probeert, meer komt er gewoon niet uit (QC3 of dergelijke wordt dan ook niet herkend, dus de spanning blijft vaak steken op 5V). Sluit ik de zelfde adapter met een originele Apple kabel aan op mijn device, heb ik wederom 20W tot mijn beschikking. Maar de originele kabel kost wel 25 euro (2 meter) en die van de AC-tion maar een paar euro. Nu is de vraag of die 25 euro te rechtvaardigen is natuurlijk, maar je merkt wel degelijk een groot verschil. Ook de kabel zelf. Het kabeltje van de AC-tion is heel erg dun. Veel dunner dan de originele 2 meter kabel. Iemand met verstand van elektronica kan dan zelf wel inschatten dat je daar niet gemakkelijk 3A doorheen kan jagen zonder veel verlies.

Maar nu weer terug on-topic. Als je zo graag je telefoon of tablet wilt opladen in bad, gebruik dan een powerbank. Dat is de meest veilige keuze. Daarnaast zou ik altijd wegblijven van zeer goedkope laders. Zoals Memphis ook al aangaf, is het niet zo zeer het land waar het vandaan komt. Je dure iPhone wordt ook daar gemaakt. Maar het is een groot land met heel veel export. En aangezien wij hier voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, zullen zij voor een dubbeltje adapters blijven ontwerpen en exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Frank__B schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:19:
Als je zo graag je telefoon of tablet wilt opladen in bad, gebruik dan een powerbank. Dat is de meest veilige keuze.
Ook niet al te best advies, als kijker van BigClive zou je dan ook moeten weten wat een kortgesloten LiPo doet ;)

Ook moet Clive toch aardig zoeken voor de echte deathdapters tegenwoordig, zeker puur USB. Tuurlijk, genoeg met wat dubieuze scheiding en overdreven ratings. Maar er is ook genoeg prima spul te halen en genoeg bagger in Nederland :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
Niet elke adapter / omvormer is even degelijk gebouwd.

Een traditionele lineaire voeding / klassieke transformator is te herkennen aan het beduidend hogere gewicht. De scheiding tussen het lichtnet 230 V en de zwakstroomzijde is doorgaans wel in orde, zeer ondeugdelijke constructies daargelaten.

De moderne geschakelde voeding is te herkennen aan het duidelijk lagere gewicht en kleinere behuizing. Door deze miniaturisatie en de enorme hoeveelheid producten uit het verre-oosten komen er nog wel eens minder degelijk gebouwde voedingen op de markt, sommigen zijn gewoon ronduit onveilig. Zie ook de test van de NVWA.

https://www.nvwa.nl/nieuw...el-usb-laders-deugen-niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:42:
Dat is helemaal niet kinderachtig! Ik ga proberen het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.
In feite is het zoals bij veel zaken heel eenvoudig als je het weet. Het zijn namelijk de ongewilde capaciteiten die overal ontstaan tussen alle geleidende delen die het doen. Met andere woorden tussen de drie fasen en de aarde krijg je spontaan als het ware drie in ster staande condensatoren. Weliswaar is dit relatief laag energetisch, maar voldoende om het gevaarlijk te laten zijn. Maar dat is nog niet alles, ook bij de voedende trafo speelt hetzelfde verhaal. Alleen daar komt nog de hoogspanningskant bij kijken. Niet alleen de drie fasen ten opzichte van de aarde, ook de eveneens ongewilde capaciteiten tussen de hoogspannings- en de laagspanningskant. Zonder rekenwerk te tonen mag het duidelijk zijn dat dit nog gevaarlijker is en gewoon uiterst ongewenst. Door het aarden van het sterpunt veranker je als het ware de secundaire wikkelingen daadwerkelijk op 230/400V.
Ik vind het nogal ver gezocht. Ik had overigens ook geen flauw idee welke richting je op wilde eerst, en het is mijn vakgebied. Die capaciteiten die je hebt zijn heel veel hoger impedant dan de directe lijn. En ja het betekend dat je inderdaad ook na een trafo hem niet moet likken, maar het risico is wel een stuk kleiner.

En de hoogspanningskant? Zet de trafo bij je huis neer, 230V in, 230V uit. Geen flauw idee waarom het niet wordt gedaan. Zal vast een reden voor zijn, en nee het is geen perfecte veiligheid daarna, maar het zou wel helpen.

Dit vind ik zo snel: https://electronics.stack...ins-neutral-tied-to-earth. Kan me niet direct overal direct in vinden, maar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
@Sissors en @Techneut, ik kan het verhaal ook niet helemaal volgen. Bij een geschakelde voeding is er inderdaad sprake van een koppeling, dit heeft als functie het onderdrukken van interferentie EMI en RFI. Daarom zit er tussen de primaire- en secundaire zijde een klasse Y veiligheidscondensator. Deze condensator koppelt hoogfrequente signalen naar het net en laagfrequente zaken zoals de netspanning zelf vinden geen doorgang. Omdat het net een referentie met de aarde heeft zal het hoogfrequente signaal worden kortgesloten en zorgt het niet of in ieder geval in veel mindere mate voor EMI en RFI. In het net is bij de transformator in de straat de nulgeleider aan de aarde gelegd. Daarmee heeft het volledige net, dus ook de drie fasen, een referentie aan de aarde. Tot zover het standaard verhaal over de klasse Y veiligheidscondensator en de koppeling tussen de primaire- en secundaire zijde.

Een ander verhaal is hoe en voeding intern is gebouwd. Is er voldoende afstand tussen printbanen en componenten aan de primaire- en secundaire zijde? Is de transformator in de geschakelde voeding voldoende doorslagvast? Is voor de klasse Y veiligheidscondensator wel het juiste component toegepast? Als het antwoord op een van deze drie vragen negatief is dan is de voeding onveilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:34:
[...]
<knip>
Ik vind het nogal ver gezocht. Ik had overigens ook geen flauw idee welke richting je op wilde eerst, en het is mijn vakgebied.
<knip>
Dit vind ik zo snel: https://electronics.stack...ins-neutral-tied-to-earth. Kan me niet direct overal direct in vinden, maar goed :)
Dat "vergezocht" is nou juist de clou. Bij veel mensen, ook als het hun vakgebied is, is het fenomeen kabelcapaciteit niet bekend. Zo te zien ook niet bij de schrijver van dat artikel waar je met die link op wijst, anders zou hij dit zeker wel aan zijn betoog hebben toegevoegd.
Toch is het er wel terdege, kijk maar eens in de tabellen de energie-kabelfabrikanten verstrekken. Alleen speelt het bij korte stukken nauwelijks een rol. Maar energie-kabelnetwerken strekken zich uit over lange afstanden. En of je het nou wilt of niet, bij een geïsoleerd sterpunt of bij een in driehoek staande transformatorwikkeling ontstaat dan gewoon een als het ware virtueel sterpunt. Weliswaar laag energetisch maar voldoende om gevaarlijk te zijn. Ooit was dit ook mijn vakgebied en bij aanvullende opleidingen werd hier op gewezen. Kortom, vergezocht? Zeker niet!
Overigens speelt het, ook al is het in geringe mate bij korte afstanden een rol. Denk daarbij aan het zacht nagloeien van LED-lampen. Dat kan niet aan inductie liggen, want daar is een stroom in naastliggende draden nodig en die is er meestal niet. Dus ook dat wordt veroorzaakt door die vermaledijde capaciteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Het sterpunt in de transformator in de straat ligt aan laagspanningszijde hard aan de aarde. De lage spanning, fasespanning 230 Vac en lijnspanning 400 V maken dat er relatief hoge stromen lopen, de kabels zijn naar verhouding kort en dik. Dit heeft als resultaat dat de weerstand / impedantie vrij laag is en capacitieve werking onder normale omstandigheden geen noemenswaardig gevaar oplevert. Wanneer een telefoon aan de lader ligt en op dat moment wordt opgeladen dan is er spraken van een gesloten circuit aan primaire zijde en zal capaciteitswerking in kabels geen invloed hebben. Bij een open circuit zal dit voor mijn gevoel ook geen probleem mogen opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-06 10:50

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

titel fix

Mag ik ook iedereen verzoeken om on topic te blijven, thanks.

[ Voor 63% gewijzigd door Intergalactic op 08-12-2021 12:49 ]

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
FrankHe schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:09:
Het sterpunt in de transformator in de straat ligt aan laagspanningszijde hard aan de aarde. De lage spanning, fasespanning 230 Vac en lijnspanning 400 V maken dat er relatief hoge stromen lopen, de kabels zijn naar verhouding kort en dik. Dit heeft als resultaat dat de weerstand / impedantie vrij laag is en capacitieve werking onder normale omstandigheden geen noemenswaardig gevaar oplevert. Wanneer een telefoon aan de lader ligt en op dat moment wordt opgeladen dan is er spraken van een gesloten circuit aan primaire zijde en zal capaciteitswerking in kabels geen invloed hebben. Bij een open circuit zal dit voor mijn gevoel ook geen probleem mogen opleveren.
Dat "niet noemenswaardig" is nou juist je denkfout. Door de uitgebreidheid van dat kabelnetwerk, doorgaans meerdere straten, is dat wel terdege relevant. De kabels zijn inderdaad dik maar gezien het hele netwerk alles bij elkaar bepaald niet kort. Niet zelden kom je op kilometers kabel, zo te zien realiseer je je dat hele netwerk aan kabels in de buurt niet. In het hoogspanningsnet zelfs op meerdere kilometers. Bovendien is b.v. een stroom van100mA inderdaad uiterst klein in verhouding met de stromen door die kabel, maar wat gevaar betreft wel terdege levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Waar loopt de 100 mA stroom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Intergalactic schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:48:
[mbr] titel fix [/]

Mag ik ook iedereen verzoeken om on topic te blijven, thanks.
Ik vind het nogal vaag wat er on-topic is en wat niet in dit geval. Het lijkt me dat de discussie gaat over wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn en wat de oplossing is? Dat mag toch best wel diep technisch zijn qu niveau? Er zijn nogal wat mogelijkheden, maar tot op heden wordt er goed onderbouwd door de meesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
FrankHe schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:59:
Waar loopt de 100 mA stroom dan?
Ik zette dat er niet bij omdat ik veronderstelde dat dit wel duidelijk zou zijn en omdat het ging over de risico's, het gaat namelijk om de stroom die bij aanraking kan optreden door het menselijk lichaam. Die kan met gemak 100mA of meer bedragen. Inderdaad zeer gering ten opzichte van de bedrijfsstromen is de kabel, maar niettemin niet zelden dodelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-06 10:50

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

OmeJoyo schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:03:
[...]

Ik vind het nogal vaag wat er on-topic is en wat niet in dit geval. Het lijkt me dat de discussie gaat over wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn en wat de oplossing is? Dat mag toch best wel diep technisch zijn qu niveau? Er zijn nogal wat mogelijkheden, maar tot op heden wordt er goed onderbouwd door de meesten?
Denk dat Ts in een ander topic advies kan vragen over een boksbal ;)

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Techneut schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:51:
[...]
Dat "niet noemenswaardig" is nou juist je denkfout. Door de uitgebreidheid van dat kabelnetwerk, doorgaans meerdere straten, is dat wel terdege relevant. De kabels zijn inderdaad dik maar gezien het hele netwerk alles bij elkaar bepaald niet kort. Niet zelden kom je op kilometers kabel, zo te zien realiseer je je dat hele netwerk aan kabels in de buurt niet. In het hoogspanningsnet zelfs op meerdere kilometers. Bovendien is b.v. een stroom van100mA inderdaad uiterst klein in verhouding met de stromen door die kabel, maar wat gevaar betreft wel terdege levensgevaarlijk.
Nogmaals, stop dan de scheidingstrafo bij de aansluiting in huis. Dan vallen die capaciteiten echt wel mee. Goede kans dat je nog wel kan voelen hoor als je rechtstreeks metaal van je aansluiting dan aanraakt, maar het gaat heel veel minder pijnlijk zijn dan wanneer er geen scheidingstrafo in zit.

Ik vind het punt dat je potentiele problemen minder snel opmerkt een betere. Bijvoorbeeld als bij je magnetron er iets fout gaat, waardoor 230V op de behuizing staat. Nu zal via de aarde de stroom worden weggevoerd, en je aardlek gaat direct af. Als je scheidingstrafo ertussen hebt, dan zal nu één helft van je stroom netwerk aan de aarde gekoppeld zijn via je magnetron, dus de andere helft is 230V tov aarde, en je hebt je originele probleem nu weer zonder dat je iets opmerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
SMSfreakie schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:11:

Powerbank dan maar gebruiken in bad :) alleen of dat zo fijn is als die zwemles krijgt?
Ja, laten we ons druk maken over de gezondheid van een powerbank, en laten we het probleem van een geëlektrocuteerde tiener wegwuiven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Sissors schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:59:
[...]

Nogmaals, stop dan de scheidingstrafo bij de aansluiting in huis. Dan vallen die capaciteiten echt wel mee. Goede kans dat je nog wel kan voelen hoor als je rechtstreeks metaal van je aansluiting dan aanraakt, maar het gaat heel veel minder pijnlijk zijn dan wanneer er geen scheidingstrafo in zit.

Ik vind het punt dat je potentiele problemen minder snel opmerkt een betere. Bijvoorbeeld als bij je magnetron er iets fout gaat, waardoor 230V op de behuizing staat. Nu zal via de aarde de stroom worden weggevoerd, en je aardlek gaat direct af. Als je scheidingstrafo ertussen hebt, dan zal nu één helft van je stroom netwerk aan de aarde gekoppeld zijn via je magnetron, dus de andere helft is 230V tov aarde, en je hebt je originele probleem nu weer zonder dat je iets opmerkt.
Een goed functionerende aardlekschakelaar, kleiner of gelijk aan 30 mA, zal voor bescherming moeten zorgen. Helaas zijn die niet altijd aanwezig in (ver)oude(rde) installaties.

In beginsel zou ik in een woonhuis geen enkele scheidingstransformator aanraden behalve dan de 20 VA scheertranformator want die acht ik pertinent veilig.

Iedere andere scheidingstransformator heeft in beginsel de potentie om meer onveilige- dan veilige situaties te creëren. Een scheidingstransformator kent geen standaard toepassing in een woonhuis en is onder normale omstandigheden helemaal nergens voor nodig. Industrie en laboratoria is een heel ander verhaal maar dat betreft geen woonsituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:59:
[...]

Knip>
Dit is volgens mij nog wel on topic.
Zo'n trafo zou inderdaad kunnen, op zich helemaal geen gek idee. Hoewel ik het ook dan nog steeds niet in m'n hoofd zou halen om met een telefoon aan de lading ermee in bad te stappen. Ik denk dat ik daar niet verder over hoef uit te weiden. Maar het wordt hier en daar zeker wel toegepast. Denk b.v. aan bepaalde toepassingen in ziekenhuizen. Echter bedenk dat als dit in elke huidige woning zou gebeuren dit een loeier, niet of nauwelijks te tillen, transformator zou betekenen van pakweg zo'n 5kVA of soms nog zwaarder en helemaal als het een driefasen trafo moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Dit kent geen toepassing in een woonhuis. Het ziekenhuis is een heel ander verhaal, daar worden installaties ook gecertificeerd en periodiek gekeurd. Huisinstallaties in Nederland kennen geen verplichte certificeringen of keuringen. Frankrijk is dacht ik ook redelijk vrij maar België is daarin juist weer redelijk streng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gadget Freak schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:23:
[...]

Ja, laten we ons druk maken over de gezondheid van een powerbank, en laten we het probleem van een geëlektrocuteerde tiener wegwuiven...
fact blijft dat met de huidige smartphone generatie dat ding toch niet genoeg accu capaciteit heeft..... en mensen dus een manier zoeken om te laden.. onder andere door hem aan de lader te hangen en te gaan badderen...

maar ik bedoelde dus met de "gezondheid vd powerbank" wat gebeurt daar mee als die nat word.. krijg je dan misschien ook reacties die je niet wilt? je zal van de spanning en het amperage niet wakker liggen.. maar als dat ding bijvoorbeeld ineens giftige gassen gaat produceren als die zwemles gehad heeft...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Een waterdichte powerbank kom je inderdaad niet vaak tegen. Gaat ook een beetje lastig worden zodra je een USB-kabel aansluit is de waterdichtheid sowieso het raam uit. Een powerbank van 37 Wh of 10000 mAh is tegenwoordig vrij gangbaar aan het worden. Een lange USB-kabel, bijvoorbeeld met een lengte van twee meter zou op zich voldoende moeten zijn om de powerbank droog te houden.
Pagina: 1