Eeuwig gezeur over Chinese voedingen.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.845 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Er lopen wat moraalridders op dit forum rond die als ze denken dat het om een chinese voeding gaat direct zonder onderbouwing in topics gaan schreeuwen dat die onveilig zijn. Net weer in een topic over een voeding voor een robot waar naar Amazon.nl wordt verwezen en ook daar direct iemand direct er tussendoor komt dat ook Amazon chinese troep verkoopt.

Als men het kan onderbouwen met een link naar een test van specifiek die voeding dan is het prima maar ik vind het geheel ongepast om per definitie slecht over een voeding te praten van welke oorsprong dan ook.

Kan hier niet iets van een forumregel oid van gemaakt worden?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De hele wereld koopt chinese troep. En dat deugt niet; je huis fikt zowat meteen af! :+

Toch? ;)

Maar groot gelijk @memphis dat je dit aankaart. Want er zijn nogal wat ongenuanceerde vooroordelen over dit onderwerp. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:44

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Er zijn zoveel onderwerpen waarop mensen (al dan niet gefundeerd) op mening verschillen. Om elk van die onderwerpen in een regel te gieten zie ik niet zitten. We hebben al regels genoeg as-is.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik snap dat het lastig is maar het is erg vervelend dat dit soort moraalridders ieder topic kunnen verpersten over een ongefundeerde gevaar van chinese voedingen. Moet ik dan ieder persoon die erover begint negeren zodat men een steeds groter beeld krijgt dat je beter helemaal geen voeding kunt kopen of moet ik de persoon dan maar raporteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ik zou gewoon een TR doen.

Even voor de duidelijkheid: Ik ben geen moderator van de fora waar dit vaak voorkomt; dus wacht ook vooral even hun zegje af. Ik geef alleen aan hoe ik er over denk.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:04

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Volgens mij heb je in dit land het recht om dit soort discussies te voeren, zolang je elkaar maar met respect behandeld.

Je hoeft er toch niet op te reageren?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:56
memphis schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:53:
Ik snap dat het lastig is maar het is erg vervelend dat dit soort moraalridders ieder topic kunnen verpersten over een ongefundeerde gevaar van chinese voedingen. Moet ik dan ieder persoon die erover begint negeren zodat men een steeds groter beeld krijgt dat je beter helemaal geen voeding kunt kopen of moet ik de persoon dan maar raporteren?
Ongefundeerde gevaar? In de EU moeten spullen gewoon voldoen aan CE, veel chineze no name voedingen voldoen daar niet aan, en dat kan op allerlei manieren gevaarlijk zijn. In 30 sec googlen kan je tientallen voorbeelden vinden (bv: https://www.epanorama.net...wns-reveal-safety-issues/ ).
Het is dus een probleem dat amazon deze regels niet handhaaft, en zolang dat het geval is zijn de waarschuwing gewoon terecht

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Het probleem is dat je erg mooi spul heb zitten tussen verschikkelijk veel prut.

Ik koop half China leeg, maar alleen goede opladers, kabels, stekkers etc. Maar goed spul heeft niet de overhand op bijv ali.

Maar ik stoor me ook hoor aan altijd maar direct roepen dat alles uit China levensgevaarlijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
Dacuuu schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:02:
Het probleem is dat je erg mooi spul heb zitten tussen verschikkelijk veel prut.

Ik koop half China leeg, maar alleen goede opladers, kabels, stekkers etc. Maar goed spul heeft niet de overhand op bijv ali.

Maar ik stoor me ook hoor aan altijd maar direct roepen dat alles uit China levensgevaarlijk is.
Voor een leek is het niet mogelijk om onderscheid te maken tussen kwalitatief goed spul en levensgevaarlijke troep, je moet dan vertrouwen op de winkel waar je het koopt. Amazon, en de winkels die direct uit china verkopen hebben daar schijt aan, en zijn dus gewoon gevaarlijk bezig, vandaar dat het in het algemeen beter is om geen 230 spul van die kant te bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:04
Ik denk dat de gemiddelde consument gewoon de goedkoopste optie pakt op bijvoorbeeld Aliexpress, dus de waarschuwing klopt dan. Verder kun je op je een forum toch gewoon scrollen door posts? Veel van de wijsheden op internet, ook op GoT, is ook gebaseerd op "van horen zeggen" en onderbuikgevoel. Tsja, wat doe je eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
sjaakwortel schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Voor een leek is het niet mogelijk om onderscheid te maken tussen kwalitatief goed spul en levensgevaarlijke troep, je moet dan vertrouwen op de winkel waar je het koopt. Amazon, en de winkels die direct uit china verkopen hebben daar schijt aan, en zijn dus gewoon gevaarlijk bezig, vandaar dat het in het algemeen beter is om geen 230 spul van die kant te bestellen.
Zeker. En dat maakt het ook zo lastig.
De meeste consumenten weten het niet, en kopen troep.

Op internet genoeg uitgebreid uitleg te vinden over super gevaarlijke, maar ook super goede voedingen en 230v spul.

Amazon is vaak gewoon een spiegel van Ali, met een hogere prijs.

Ik vind dat hier geen regel voor moet komen. Er is voor alles een regel in ons land.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik heb enkele van deze reacties geplaatst. Ik gun namelijk iedereen een veilig, gezond en lang leven.

Er is geen regel nodig. De reacties zijn namelijk geen troll of moraalridder-reacties. Het is gewoon onderdeel van de discussie om op de beste manier een probleem te adresseren.

Het is eenvoudig te voorkomen als degenen die een voorstel voor risicovolle producten doen direct een voorstel doen voor een veilig product, van een betrouwbare fabrikant (merk) bij een betrouwbare leverancier (ivm namaak). Je kunt het degenen die tekortkomingen aan de orde stellen niet aanrekenen dat ze dat doen en ook niet verwachten dat die vervolgens het alternatief aandragen (al is dat wel de ideale handelswijze).

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 10-02-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:26

Videopac

Rommelt wat aan.

sjaakwortel schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Ongefundeerde gevaar? In de EU moeten spullen gewoon voldoen aan CE, veel chineze no name voedingen voldoen daar niet aan, en dat kan op allerlei manieren gevaarlijk zijn. In 30 sec googlen kan je tientallen voorbeelden vinden (bv: https://www.epanorama.net...wns-reveal-safety-issues/ ).
Het is dus een probleem dat amazon deze regels niet handhaaft, en zolang dat het geval is zijn de waarschuwing gewoon terecht
En waarom Amazon ermee wegkomt: als een bedrijf zich niet aan de wet houdt moet er gehandhaafd worden. Dat zorgt ervoor dat iedereen zeker weet dat wat hij/zij koopt aan de wet voldoen en veilig zijn.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:05

BCC

Ik stuurde altijd iedereen naar de action voor USB chargers e.d, omdat die wel hun verantwoordelijkheid nemen, maar die zijn nu al maanden dicht helaas.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Een alternatief is natuurlijk om specifiek topic voor de grootste pijnpunten: veilige voedingen en accu's . Dan kan daarnaar verwezen worden voor veilige alternatieven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

YouTube: Really dodgy pink USB charger.

Natuurlijk, er zijn goede en slechte merken (of vaak merkloos).
En uiteindelijk worden ook bijvoorbeeld de 'officiële samsung' laders e.d. alsnog in China geproduceerd.

Maar de eerste/beste meuk van AliExpress in je stopcontact drukken, doe ik liever niet.

Ik kan me voorstellen dat je bij een random merkloze voeding zo'n opmerking krijgt.
Als iemand een linkje stuurt van een merk, bijv "Meanwell" voeding, krijg je zo'n opmerking waarschijnlijk ook niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Accretion op 10-02-2021 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Luchtbakker schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:56:
Volgens mij heb je in dit land het recht om dit soort discussies te voeren, zolang je elkaar maar met respect behandeld.

Je hoeft er toch niet op te reageren?
Dat betekent niet dat een platform ook verplicht is jouw discussie en manier van discussiëren te faciliteren. Als Tweakers als platform aangeeft die discussie niet te willen zien dan is dat hun goed recht.
BCC schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:26:
Ik stuurde altijd iedereen naar de action voor USB chargers e.d, omdat die wel hun verantwoordelijkheid nemen, maar die zijn nu al maanden dicht helaas.
Dan koop je opladers en kabels die veilig zijn maar absoluut geen kwaliteitsproduct zijn, ik zou mensen voor elektronica nou echt niet naar de Action sturen.
memphis schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:53:
Het is niet ongefundeerd. China maakt ontzettend veel apparatuur van verschillende kwaliteitsniveau's. Een deel daarvan wordt door grote partijen gemaakt die met kwalitatief goede componenten werken en apparatuur laten keuren. Een ander deel wordt door kleinere partijen gemaakt met slechtere componenten en producten worden dan ook niet gekeurd.

En als consument is het erg lastig om te achterhalen met welk type product je te maken hebt, zeker omdat er ontzettend veel producten zijn die onder allerlei labels verkocht worden. Zo kocht ik laatst een infrarood temperatuurmeter, met een vrijwel identiek uiterlijk zijn er producten van tientallen merken te vinden, allemaal labels met een enkele fabrikant er achter. Hoe weet je nou of dit kwaliteit is of niet?

Er zijn genoeg verhalen te vinden van ongelukken met geïmporteerde opladers en accu's. Vrijwel altijd is dit merkloze apparatuur die zonder keurmerken verkocht worden. Schade kan aanzienlijk zijn, een defect product is dan de minste zorg. Dus zo gek is het niet om hier voor te waarschuwen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:13:

Het is niet ongefundeerd. China maakt ontzettend veel apparatuur van verschillende kwaliteitsniveau's. Een deel daarvan wordt door grote partijen gemaakt die met kwalitatief goede componenten werken en apparatuur laten keuren. Een ander deel wordt door kleinere partijen gemaakt met slechtere componenten en producten worden dan ook niet gekeurd.
Het is wel ongefundeerd totdat je van de specifieke voeding een test kunt laten zien dat het specifiek aangeeft dat die gevaarlijk is. Een willekeurig filmpje laat alleen zien dat het probleem bestaat maar zegt niets over de specifieke voeding gebruikt door de topicstarter. Ook geen CE wil per definitie niet zeggen dat die niet voldoet aan de EU normen of dat die onveilig is.
En ja, er komt veel shit uit China maar ook heel veel goed spul (meer dan de helft aan electronisch apparatuur in ieders huis wordt daar gemaakt). En zoals aangegeven verkoopt Amazon ook niet CE gecertificeerd spul, als ook BOL ooit zo in het nieuws gestaan heeft met Apple laders en kabels.Heel veel winkels hebben wel een directe bron in Azië gevonden om de dure importeurs te ontwijken.

De discussie mag er best zijn maar het is erg vervelend dat mensen direct naar een voeding gaan wijzen als slecht en gevaarlijk ook als het probleem daar niet eens ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:42

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

memphis schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:30:
De discussie mag er best zijn maar het is erg vervelend dat mensen direct naar een voeding gaan wijzen als slecht en gevaarlijk ook als het probleem daar niet eens ligt.
Mag je dan nog wel zeggen dat de kans groot is dat het probleem bij die goedkope Chinese voeding ligt?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Tsurany schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:13:

Dan koop je opladers en kabels die veilig zijn maar absoluut geen kwaliteitsproduct zijn, ik zou mensen voor elektronica nou echt niet naar de Action sturen.
Liever veilige goedkope bagger dan de onveilige goedkope bagger waar ze anders waarschijnlijk mee thuiskomen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Het is wel ongefundeerd totdat je van de specifieke voeding een test kunt laten zien dat het specifiek aangeeft dat die gevaarlijk is.
Daar gaat het wat mij betreft dus mis. Jij wilt perse een test zien van dat specifieke product, anders mag het onderwerp niet besproken worden. Terwijl het risico juist is dat die producten niet getest worden en die tests niet beschikbaar zijn, daar zit het risico in. Het kwaliteitsniveau is onbekend, het kan goed zijn maar het kan ook totale bagger zijn. Dat is een risico dat veel consumenten onbewust nemen bij producten uit het buitenland via sites als Aliexpress.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:16
Aliexpressvoedingen heb je het dan over? Of wat precies?

Ik bedoel als je electronica door geen enkele keuringsinstantie is gezien lijkt het me terecht dat mensen dat op voorhand als een risico weg zetten.
Als er kantjes af gelopen kunnen worden dan gebeurd dat ook. Zo werkt bedrijfseconomie waar alles tegen bodenprijzen moet gewoon.

Je kan het bevoordeeld vinden, maar maar als je het pas gelooft als er dingen in de fik vliegen is het mooi te laat.

Ik ben doorgaans toch wel stevige voorstander van sterke propaganda tegen het kopen van die twijfelachtige hardware.
Als mijn buurman zijn huis volprikt met dingen die brand kunnen veroorzaken is dat indirect ook mijn probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
[...]
Als je gaat troubleshooten moet je gewoon beginnen bij dingen die voor de hand liggen, en goedkope voedingen kunnen allerlei (emc) problemen veroorzaken, naast dat ze letterlijk brandgevaarlijk zijn. Je komt er dus niet omheen om te testen met fatsoenlijk (gekeurd) materiaal, anders kun je nooit tot een zinnige conclusie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Natuurlijk mag je bij problemen bedenkingen bij de voeding hebben, doe ik ook. Maar dat is wat anders dan direcht gaan schreeuwen dat je huis in de fik staat terwijl je zwaar onder spanning staat Dat is namelijk wat dit soort moraalridders uitkramen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:42
Nou, ik ben dus schijnbaar een moraalridder, en bedankt. Als je mensen wil beschermen word je als moraalridder bestempeld. Heel bijzonder.

Dat jij kan vaststellen dat iets van goede kwaliteit is, wil niet zeggen dat de gemiddelde consument dat kan. Natuurlijk kan je er ook goede voedingen kopen, er is alleen veel meer rotzooi te koop dan goede voedingen.

Tests? Van goede voedingen kan je die vaak wel vinden, van de rotzooi nou net juist niet. Daarbij kan er wel een goede naam op staan, op Aliexpress is dat nog geen garantie. Stickertjes zijn goedkoop.

Ik zie het probleem niet van mensen die er geen verstand van hebben, van Alie weg te houden. Dan moet je er gewoon een kopen in een FATSOENLIJKE winkel in Nederland of Europa. En met een fatsoenlijke winkel bedoel ik een winkel die gewoon goedgekeurde spullen verkoopt.

Brand en schokgevaar is gewoon een realistisch gevaar bij rommel voedingen. Dat is keer op keer bewezen.

[ Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 10-02-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

memphis schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:07:
Natuurlijk mag je bij problemen bedenkingen bij de voeding hebben, doe ik ook. Maar dat is wat anders dan direcht gaan schreeuwen dat je huis in de fik staat terwijl je zwaar onder spanning staat Dat is namelijk wat dit soort moraalridders uitkramen.
Gebeurt dat werkelijk of chargeer je nu voor effect? Ik zou dan wel eens willen zien over elke topics en welke reacties we het exact hebben als je mensen voor moraalridders uitmaakt die schreeuwen dat je huis af gaat fikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
YouTube: YouTube
Deze haalt van alles uit elkaar, ook Chinees spul, leuk kanaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Manke op 10-02-2021 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Manke schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:27:
YouTube: YouTube
Deze haalt van alles uit elkaar, ook Chinees spul, leuk kanaal.
offtopic:
Hoewel 'ie leuke content heeft word ik echt he-le-maal simpel van zijn accent. Doe me dan maar BigClive of EEVblog (hoewel zijn high-pitched stem ook gaat vervelen :P ), learnelectronics of GreatScott! ofzo (en dan noem ik nog geen Andreas Spiess, Bitluni e.v.a. maar die doen wat minder aan teardowns).

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 10-02-2021 14:49 ]

Over mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Gaan we nu in LA discussieren over voedingen en/of het nuttig is om mensen bij Aliexpress weg te houden? En ik maar denken dat LA over T-net beleid ging.

De vraag was of er een forumregel kon komen tegen het kwaad spreken over chinese voedingen. Ik zou niet weten hoe ik met dat moet voorstellen. Gij zult geen dingen zeggen die $x onzin vindt? Gij zult enkel over voedingen posten met verwijzing naar testresultaat? Al uw posts moeten onderbouwd zijn? Veel ervan is normale etiquette en we hebben al regels genoeg.

Schrijft iemand iets waar je het niet mee eens bent? Weerleg het of scroll door. Is er sprake van misleiding? Maak een TR en als de locale crew het met je eens is zal er ingegrepen worden. Hebben we geen extra regels voor nodig. Vind je de locale crew te soft (ook weer eens een keer wat anders...) tag ze even. Maar extra beleid ten aanzien van chinese voedingen: liever niet. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Het is wel ongefundeerd totdat je van de specifieke voeding een test kunt laten zien dat het specifiek aangeeft dat die gevaarlijk is.
Als we het hebben over dingen die mijn huis in de fik kunnen zetten, draai ik toch echt liever de bewijslast om.

Overigens ooit jarengeleden een keer een voeding van Aliexpress gekocht voor LED verlichting. Die is in rook opgegaan. Tegelijk maak ik me bijvoorbeeld nul zorgen over de voeding van mijn Xiaomi robotstofzuiger, maar dat is niet het soort Aliexpress zaken die mensen bedoelen wanneer het over twijfelachtige voedingen gaat.

En het lijkt mij wel extreem optimistisch om te stellen dat als het op amazon.nl wordt verkocht, het dus aan Europese regels voldoet qua veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
memphis schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:07:
Ik denk dat we inmiddels al prima hebben onderbouwd dat het vaak nuttig is om hier wel over te beginnen.

Inderdaad alleen dat soort dingen roepen zonder verder mee te denken is niet constructief, maar ik zie geen reden om hier een algemene regel voor te maken.

Verder ben ik wel voor een voeding/algemene elektrische veiligheid uit china FAQ om daarmee herhaling wat af te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
sjaakwortel schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:28:
[...]

Ik denk dat we inmiddels al prima hebben onderbouwd dat het vaak nuttig is om hier wel over te beginnen.

Inderdaad alleen dat soort dingen roepen zonder verder mee te denken is niet constructief, maar ik zie geen reden om hier een algemene regel voor te maken.

Verder ben ik wel voor een voeding/algemene elektrische veiligheid uit china FAQ om daarmee herhaling wat af te vangen.
Onderbouwing? Als iemand naar een voeding op Amazon verwijst die mogelijk aan de gewenste specificaties voldoet vind ik het totaal geen onderbouwing om direct te gaan schreeuwen dat die voedingen gevaarlijk zijn omdat ook Amazon voedingen van onbekende Chinese leveranciers verkoopt. Pas als iemand kan aangeven dat die bewuste voeding geen CE kent of kan verwijzen naar een negatieve test van die specifieke voeding heb je een onderbouwing. Dan pas praat je inderdaad over een constructieve onderbouwing.

Inderdaad zou een FAQ artikel of een centraal topic een beter idee zijn dan continu topics bevuilen met deze bangmakerij. En om daar enige kracht bij te zetten zou zoiets door het beheer opgezet moeten worden want anders blijven de moraalridders topics vervuilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
memphis schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:39:
[...]

Onderbouwing? Als iemand naar een voeding op Amazon verwijst die mogelijk aan de gewenste specificaties voldoet vind ik het totaal geen onderbouwing om direct te gaan schreeuwen dat die voedingen gevaarlijk zijn omdat ook Amazon voedingen van onbekende Chinese leveranciers verkoopt. Pas als iemand kan aangeven dat die bewuste voeding geen CE kent of kan verwijzen naar een negatieve test van die specifieke voeding heb je een onderbouwing. Dan pas praat je inderdaad over een constructieve onderbouwing.
Twee dingen, het ging hier over de onderbouwing van de mening dat het niet constructief is om discussie over bepaalde voedingen te verbieden.

En daarnaast, er zijn zoveel slechte voedingen/producten op de markt dat het onmogelijk is om hier allemaal specifieke reviews van te hebben, CE word er gewoon vrolijk op gedrukt en amazon verkoopt het door. Daarom heb ik gewoon een skeptische houding voor producten van bedrijven die in nederland lastig verantwoordelijk te houden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Waarom maak je je hier zo druk om, @memphis?
Het is niet discriminerend bedoeld naar de Chinezen toe oid, we proberen elkaar gewoon te helpen.
De kans dat iemands huis afbrandt verlagen met een advies (dat niet alle subtiliteiten bevat) past daar toch prima bij?

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:25

kolderindekop

yeaahhhh

Tja er zit wat in van de 6 voedingen die ik bij ali had gekocht van een wazig merk zijn er 4 geknald ,letterlijk een knal en een rookwolkje. je hebt ook goed maar wel lastig te vinden.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:07
Toch zijn er ook van gerenommeerde merken zoals meanwell voedingen die volgens hun eigen datasheet niet in de EU toegepast mogen worden zoals bijvoorbeeld de LRS serie.

Deze kun je dan ook bij vrijwel geen een verkoper in de EU vinden.

Datasheet:
https://www.meanwell.com/productPdf.aspx?i=459

[ Voor 11% gewijzigd door jbhc op 10-02-2021 19:40 . Reden: linkje naar datasheet toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:33

World Citizen

FreeReef.nl

Lustucru schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:58:
Gij zult geen dingen zeggen die $x onzin vindt? Gij zult enkel over voedingen posten met verwijzing naar testresultaat? Al uw posts moeten onderbouwd zijn? Veel ervan is normale etiquette en we hebben al regels genoeg.
Weet je wat het probleem is. Ook de T.net redactie heeft een artikel verwijderd omtrent accu's. Ik ben het met je eens overigens.

Ook bij het vervangen van een CDRom speler zou in potentie je huis af kunnen fikken. Als je maar lang genoeg redenen zoekt.. komen we er wel. Maar niemand valt over een artikel op de FP waarin uitgelegd word hoe je een CDRom speler vervangt.

Toen er echter een artikel kwam over een Zelfbouw accu.. kwam er nogal wat los. En zo dus ook vaak bij voedingen. Kennelijk vind men deze 2 dingen gevaarlijker en gevaarlijk genoeg om heel voorzichtig te zijn en waarschuwingen te geven. Zelfs de T.net redactie is het daar mee eens geweest en heeft het artikel verwijderd.

Dus.. een voeding en een accu is een geval apart. Wellicht moet er dan dus wel iets aparts over opgenomen worden als regel of als leidraad. Hoe dat dan moet zou ik ook niet echt weten, want het is eigenlijk niet te doen. Maar dat deze onderwerpen uitzonderlijk zijn is wel duidelijk.

Mijn eigen ervaring zit in Drone accu's. Toen ik daar heel actief in was heb ik ook vele waarschuwing uitgedragen naar leden over Chinese goedkope accu's. Maar... ik gaf niet het advies ze niet te verkopen, ik gaf het advies ze veilig op te slaan in een stalen box en het liefst niet in huis. Her en der vertelde ik dat het nogal riskant is en dat je eigenlijk liever goedgekeurde accu's wilt, maar laten we eerlijk zijn... die kosten heel veel geld. Eigenlijk gewoon 500% duurder. En dat wil niemand.. op een enkeling na.

Dus wellicht kunnen we het meer in de hoek zoeken van hoe je wel met een Chinese adapter om kunt gaan.. en niet dat je ze niet moet kopen. Want dat ga je nooit tegenhouden en kost je enkel leden die iets komen vragen.

Al bij al.. lastig punt maar wel echt uitzonderlijk onder de techniek. Er is duidelijk iets meer aan de hand bij accu's en voedingen dan bij andere producten.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:54

neh

[...]

Het is wel ongefundeerd totdat je van de specifieke voeding een test kunt laten zien dat het specifiek aangeeft dat die gevaarlijk is. Een willekeurig filmpje laat alleen zien dat het probleem bestaat maar zegt niets over de specifieke voeding gebruikt door de topicstarter. Ook geen CE wil per definitie niet zeggen dat die niet voldoet aan de EU normen of dat die onveilig is.
Zo werkt risico niet. Je kunt niet zeggen dat risico niet bestaat totdat een defect daadwerkelijk aangetoond is. Een a-merk heeft vertegenwoordiging in europa die aansprakelijkheid gehouden kan worden, kwaliteitscontrole, voorspelbaarheid (voeding van type A vandaag gekocht is vergelijkbaar met voeding van type A die je twee weken gekocht hebt), een CE keurmerk dat aangeeft dat bepaalde veiligheidsregels zijn gevolgd. Dingen die allemaal risicoverlagend werken.

Als je een no-name voeding koopt bij een "importeur" die blijkbaar lak heeft aan zelfs de verplichte keurmerken, dan heb je dus per definitie een flink hoger risico.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Juup schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:33:
Waarom maak je je hier zo druk om, @memphis?
Het is niet discriminerend bedoeld naar de Chinezen toe oid, we proberen elkaar gewoon te helpen.
De kans dat iemands huis afbrandt verlagen met een advies (dat niet alle subtiliteiten bevat) past daar toch prima bij?
Omdat topics verpest worden met hele discussies over chinese voedingen niet weten of ze wel of niet goed zijn. Overigens (wat ik al eerder aangaf) dat het risico bij een Nederlandse aankkoop ook bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ja, maar dat risico is veel en veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
memphis schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:41:
[...]

Omdat topics verpest worden met hele discussies over chinese voedingen niet weten of ze wel of niet goed zijn. Overigens (wat ik al eerder aangaf) dat het risico bij een Nederlandse aankkoop ook bestaat.
Nu heb ik geen enkel verstand van voedingen, maar kan dat dan niet gewoon in een apart topic? Dan verstoort het de andere topics niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er is een reden waarom NL's grootste export product babyvoeding is naar China. En dat een tijdje babymelk werd opgekocht door Chinezen om geexporteerd te worden naar China.

Er zijn meerdere gevallen waarop voedsel veiligheid op grote schaal niet op orde is/was in China.

Puur omdat ze vaak lak hebben om gezondheid van anderen.

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:24
jbhc schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:36:
Toch zijn er ook van gerenommeerde merken zoals meanwell voedingen die volgens hun eigen datasheet niet in de EU toegepast mogen worden zoals bijvoorbeeld de LRS serie.

Deze kun je dan ook bij vrijwel geen een verkoper in de EU vinden.

Datasheet:
https://www.meanwell.com/productPdf.aspx?i=459
Er is op een van de grootste elektronica website een hele serie van deze voedingen te koop? :?

https://www.conrad.nl/zoe...20LRS-&searchType=regular

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Ik weet niet hoe het gebracht werd in dergelijke topics, maar zo raar lijkt het me niet om hard te wijzen op de risico's.

Niet alles uit China is slecht, zeker niet. Maar met "Chinese voeding" wordt in de praktijk vooral goedkope aliexpress (of equivalent) voeding bedoeld. En eerlijk is eerlijk, een heel groot deel daarvan is gewoon troep. Hoewel het soms daadwerkelijk derivaten zijn van goede voedingen is er beknibbeld op elk mogelijk vlak. Maar sommige zijn daadwerkelijk best goed.

Nadeel is alleen dat het voor de meeste mensen moeilijk tot niet onmogelijk is om de veiligheid van zo'n voeding goed te controleren. Zeker aangezien er op het forum ook een hoop onervaren volk rondloopt is dat wel iets om voor te waken. Ook als de voeding netjes achter een aardlekschakelaar en dergelijke hangt kan een primaire-secundaire doorslag (mooi bespaarpuntje in de fabriek) in combinatie met een opgeladen primaire cap een flinke klap geven aan de eindgebruiker.

Als iemand de risico's redelijkerwijs kan inschatten (of iig denkt) is hij/zij natuurlijk vrij om een no-name ali voeding te kopen. Maar dat is dan iets voor hem/haar om te kiezen. Voor zij die die keuze niet kunnen maken is wat voorzichtigheid niet erg imo.

ps: Een verzameltopic om dergelijke voedingen te analyseren lijkt me best leuk eigenlijk (ook om aan mee te werken). Alleen de aanvoer van voedingen om te testen is misschien een dingetje. Afhankelijk van de volledigheid van de analyse is het al snel destructief, al doet een visuele inspectie icm een loadtest al een hoop
Zo'n topic kan evt ook helpen voor anderen om een idee te krijgen waar ze op moeten letten als ze toch een onbekende voeding willen gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door timberleek op 10-02-2021 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik ga hier toch een punt achter zetten. Hoe interessant de discussie ook is, hij hoort in deze vorm niet in lieve adjes. Lustucru in "Eeuwig gezeur over Chinese voedingen." Ik tag wel de collegae van Harde waren om eventueel inhoudelijke berichten af te splitsen naar een nieuw topic in Harde Waren.
@DaMarcus @Edmin kijken jullie er ook even naar?

[ Voor 11% gewijzigd door Lustucru op 10-02-2021 21:38 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.