Toon posts:

Hulp met vervangende adapter aankoop

Pagina: 1
Acties:

• vdtweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-03 09:20
Hoi Tweakers,

Ik zit met een irritant probleem, de stroom adapter van mijn draai tafel (Hercules DJControl JogVision) is kapot gegaan en dom genoeg heb ik de adapter per abuis al weggegooid. De fabrikant kan mij niet helpen (verkoopt de draai tafel niet meer) en is ook niet erg behulpzaam in verdere hulp. Googlen / Amazon / Ebay leid concreet tot alleen een amerikaanse variant van de adapter die "compatible" is (https://www.ebay.com/itm/...aa9b2c:g:KU8AAOSwBBRcw0tj)

Ik zoek uiteraard een EU variant. Alleen wat mij verward en waardoor ik niet zeker weet of ik de juiste te pakken heb is dit teken op draaitafel zelf:

de adapters die ik vind schrijven bijv over buiten polariteit en binnen polariteit, ik geloof dat bovenstaand teken aangeeft wat was is, maar ik kan het niet interprereren. Betekend dit nou dat het binnen + is en buiten -, of andersom? Daarbij heb ik toevallig een adapter kabel (ander voltage/amperage) die past, heeft deze aansluiting een bepaalde naam zodat ik beter kan zoeken?

Bonus punten voor wie mij kan verwijzen naar een adapter die compatible zou moeten zijn ;-) Alvast bedankt voor de hulp!

[Voor 17% gewijzigd door vdtweak op 03-02-2021 14:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• vdtweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-03 09:20
Gevonden na nog wat navragen:

binnen is dus +, buiten is -

En het heet gewoon een DC plug, 5.5mm * 2.1mm

Heeft geen specifiekere naam blijkbaar. Heb een nieuwe adapter als het goed is gevonden!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-03 19:37

AlexanderB

7800 rpm

Barrel jack of DC jack inderdaad, hij heeft heel wat verschillende namen.
5.5 x 2.1 is een veelvoorkomende maat.

en klopt ja, + zit in het midden (kleine bolletje) en de - zit aan de buitenkant (schaaltje er omheen).
Maar dat had je al gevonden. :)

en geen aandelen, maar makkelijk klaar:
https://www.aliexpress.com/item/32961533195.html
EU plug, 8V, 1A, 2 euro nogwat, gratis verzonden. Succes! :)

[Voor 19% gewijzigd door AlexanderB op 03-02-2021 15:06]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:10

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:40
vdtweak schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:04:
Betekend dit nou dat het binnen + is en buiten -, of andersom? Daarbij heb ik toevallig een adapter kabel (ander voltage/amperage) die past, heeft deze aansluiting een bepaalde naam zodat ik beter kan zoeken?
Klopt, binnenste is de plus (is meestal zo).
Dus moet je zoeken naar een DC adapter 7.5V van minimaal 1 Ampere. Ik zou 1.5A of 2A Kiezen.
Niet 1 uit china kopen!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:10

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Let nog wel even op of je de 2,1 of 2,5 mm versie nodig hebt,
want dat verschil zie je bijna niet als je het niet weet.

Er is trouwens ook verschil in de lengte van de barrel, als is dat meestal niet echt kritisch voor de werking.

[Voor 33% gewijzigd door aawe mwan op 03-02-2021 18:31]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zucht... daar gaan we weer...

En waar denk je dat vrijwel al die adapters gemaakt worden? Ik bedoel maar... :X

Net alsof je er eentje kunt vinden "Made in Germany". ;) Of nog beter "Gemaakt in Nederland"

[Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 03-02-2021 21:54]

Mooie Plaatjes   

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:57
ehtweak schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:30:
[...]

Het gaat er niet om dat ze in China zijn gemaakt; maar als je ze via een europese retailer haalt, ze aan de hier geldende productnormen moeten voldoen.

ALs je zelf importeert, en zeker als je voor het goedkoopste van het goedkoopste gaat, is de kans groot dat je een apparaat in huis haalt dat niet aan de hier geldende kwaliteitsnormen voldoet. Er zijn gevallen bekend van adapters zonder zekeringen etc. Tenzij je weet wat je doet en je zelf kan beoordelen of de componenten de kwaliteit hebben die ze moeten hebben, wil je dat risico gewoon niet lopen.

En ja, de budgetbak adapters hier zijn waarschijnlijk niet veel beter; maar als er iets mee gebeurt kun je wel de leverancier aansprakelijk houden. Als jouw huis affikt door een adapter die je bij de Action hebt gehaald, dan heeft Action een groot probleem. Wanneer jij die adapter zelf geimporteerd hebt; loop je zelfs het risico dat je verzekering niet eens meer wil dekken.

[img]error.jpg[/img]

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
ehtweak schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:30:
[...]

En waar denk je dat vrijwel al die adapters gemaakt worden? Ik bedoel maar... :X

Net alsof je er eentje kunt vinden "Made in Germany". ;) Of nog beter "Gemaakt in Nederland"
Zucht. Mensen waarschuwen voor mogelijk brandgevaarlijke adapters. Wat een onzin. :F

Zoals al genoemd, als je een adapter in Europa koopt (bij een fatsoenlijke winkel) kan je er vanuit gaan dat hij aan alle eisen voldoet.

Als je iets uit China laat komen weet je niet wat je krijgt, en de meeste mensen hebben er niet genoeg verstand van om te kunnen zien of hij goed is. Dan moet je hem ook open maken, iets wat 99.9% natuurlijk niet doet.

[Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 03-02-2021 23:20]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat op zich al een goed argument is voor standaard aansluitingen op adapters: dan kan je ze gewoon vervangen door een universeel exemplaar van het merk van je keuze.

• memphis

memphis

WEBGAMING schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:14:
[...]

Zoals al genoemd, als je een adapter in Europa koopt (bij een fatsoenlijke winkel) kan je er vanuit gaan dat hij aan alle eisen voldoet.
Denk je?
Heel veel winkeliers zijn op dit gebied zelfimporteur geworden omdat het zo makkelijk kan.
En dan, niet gecertificeerd spul wil per definitie niet zeggen dat het slecht of gevaarlijk is, soms kan je ook denken dat de Europese normen idioot hoog zijn.
Een beter en zeker in deze tijd zou het lokaal kopen ter ondersteuning van de lokale winkelier een meer passend argument zijn, zeker op dit soort goedkoop spul is het belachelijk dat je liever op Ali koopt en 4 weken wacht.

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:25
@memphis ga er maar van uit dat grote bedrijven geen gevaarlijk spul verkopen, dat gaat hun verzekering namelijk niet leuk vinden.
Als je iets van ali besteld en zelf geen idee van voedingen hebt, is de kans zeer groot dat je potentieel gevaarlijk spul koopt. Maar sommigen boeit dat blijkbaar niet, en hebben lekker een tientje bespaard.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Fijn dat de vraag van TS is opgelost, helaas zie ik dat er mensen zijn die elk topic dat te maken heeft met voedingen opnieuw menen te moeten verzieken met hun mening.

Daar zullen dan vast ook mensen tussen zitten die werken als ZZP'er en voor het schrijven van die reacties direct of indirect betaald worden door een Nederlands bedrijf of retailer.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik ageerde tegen de statement dat "Niet 1 uit china kopen!" veel te alles-over-één-kam scheren is.

Heb hier originele voedingen liggen van b.v. Dell laptops en die zijn ook "Made in China".
En ja, er zullen beste slechte voedingen van no-name merkjes zijn. En ja, die worden ook gewoon verkocht door Europese (web)winkels. :Y

En ja, er branden wel eens netvoedingen door. Zelfs van bekende merken. Maar om nou te zeggen dat er iedere dag huizen affikken door AE adaptertjes is gewoon zwaar overdreven.

Zelf ervaring mee dat een AC-adapter, na zoveel jaar ineens de geest geeft en 'poef' zegt. Welnu, dan is 'ie kapot en rijp voor recycling. Maar er komen echt niet altijd huizenverwoestende steekvlammen uit. Dat is gewoon zwaar overtrokken. :+

En ik heb nog nooit een rechtszaak hier in Nederland gezien dat de brandverzekering niet uitbetaalde vanwege een aantoonbaar foutieve ex-China netadapter die de brand veroorzaakte. Terwijl er de afgelopen jaren toch echt heel veel het land moeten zijn binnengekomen.
Het gaat veel vaker mis door hele andere oorzaken; voornamelijk menselijke fouten.

Maar nu zijn we toch benieuwd (ik tenminste wel):
vdtweak schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:34:
Heb een nieuwe adapter als het goed is gevonden!
Welke ac-adapter heb je gevonden en gekocht?

[Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 04-02-2021 10:13]

Mooie Plaatjes   

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Max 120 wat in nogal overkill? Apparaat heeft nog geen 10 Watt voeding nodig (7,5v x 1A)
En dan, niet gecertificeerd spul wil per definitie niet zeggen dat het slecht of gevaarlijk is, soms kan je ook denken dat de Europese normen idioot hoog zijn.
@memphis Maar dat weet je niet, onafgezekerd materiaal, inferieur design of componenten enzenz.. Will je voor die 5 euro minder je hut af laten fikken (of erger)? EEn europees keurmerk geeft alleen aan dat het product aan de hier gestelde (veiligheids-) voorwaarden voldoet...

• memphis

memphis

hajee999 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Max 120 wat in nogal overkill? Apparaat heeft nog geen 10 Watt voeding nodig (7,5v x 1A)

[...]

@memphis Maar dat weet je niet, onafgezekerd materiaal, inferieur design of componenten enzenz.. Will je voor die 5 euro minder je hut af laten fikken (of erger)? EEn europees keurmerk geeft alleen aan dat het product aan de hier gestelde (veiligheids-) voorwaarden voldoet...
Waar lees jij 120 watt? er staat duidelijk max 12 watt? Het is immers een adapter van max 12v en 1A. Overigens en knappe jongen als je uit zo'n kleine stekker adapter 10A kan trekken.....

Natuurlijk weet je het niet, maar diezelfde zekerheid heb je tegenwoordig met dergelijke producten in een EU winkel ook niet gezien de CE markering per stikkervel zo gekocht kan worden en er ook een 2e betekenins voor staat..

Probleem hier op dit forum is gewoon dat bepaalde mensen tot goden verheven zijn en veel mensen daar achteraan hobbelen en als een soort van jehova getuigen dit soort beweringen in topics gooien zonder uberhaupt te wetten waar ze over praten.

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
memphis schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:13:
[...]
Waar lees jij 120 watt? er staat duidelijk max 12 watt? Het is immers een adapter van max 12v en 1A. Overigens en knappe jongen als je uit zo'n kleine stekker adapter 10A kan trekken.....
My bad; de link impliceerde 120 watt, niet doorgeklikt naar de pagina..

Vwb je stickerverhaal, dan heb je het wel over fraude versus jezelf bewust in gevaar brengen door de Chinese niet (goed)gekeurde ALI stekker. Of door onwetendheid onbewust maar dat vind ik ook verwijtbaar.

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:47
Voor al die mensen vinden dat direct uit china kopen gevaarlijk is.... hier klapten 2 adapters uit elkaar 2 jaar geleden. En deze waren gekocht in? Juist, NEDERLAND. 1 was een lader van een boormachine en de andere was een universele USB oplader. Dezelfde troep alleen een hogere prijs. Ik vraag me af of een verzekering uitzoekt waar spullen gekocht zijn als het huis afbrandt. 2e hands noemen en klaar is het verhaal. Ja china heeft troep maar ook een hoop goede spullen. Andersom geldt net zo hard voor nederlandse spullen. Een merk garandeert kwaliteit, niet een land. China heeft ook merken......

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 21:14
aawe mwan schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:31:
Fijn dat de vraag van TS is opgelost, helaas zie ik dat er mensen zijn die elk topic dat te maken heeft met voedingen opnieuw menen te moeten verzieken met hun mening..
Zolang het alleen maar hardware is die klapt dan is het eea nog niet zo erg
https://www.circuitsonlin...w/message/2239725#2239725

Maar als het je tent in de fik zet piep je wel anders.

Als ik iets van de Chinees koop gaat de meegeleverde adapter de recycle bak in, als ik echt nieuwsgierig ben maak ik het ding eerst nog even open, en daar ben ik zelden teleurgesteld
90% zou hier door geen enkele keuring heen komen.

En inderdaad, Lite-on, DVE, KTEC en Delta maken hun adapters ook in China, maar die vertrouw ik nog wel, maar he no-name spul moet je extreem mee uitkijken.

[Voor 9% gewijzigd door Sine op 04-02-2021 14:57]

Repareren doe je zo.

• memphis

memphis

Ag ja, koop een Samsung Note-7 en de kans is groot dat je in huis een mistmachine hebt tijdens het laden.
En als je het over iets gevaarlijks hebt dan liegen de statistieken er niet om. Een simpele USB stekker die onder jouw neus klapt kan altijd gebeuren maar zijn er statistieken die aangeeft dat dat model per definitie gevaarlijk is? Overigens praat je over het aansluiten van een beschsdigd apparaat, dus waar lag de oorzaak?

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je echt zeker wilt zijn, dan moet je zorgen dat je vervangende adapter wel alle toepasselijke keurmerken heeft. Toevallig was dit het onderwerp van een presentatie van CCC afgelopen kerstvakantie, deze presentatie „Die wunderliche Welt der Netzteilhieroglyphen” kan je via YouTube alsnog bekijken:

[Voor 6% gewijzigd door aawe mwan op 04-02-2021 18:28]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:40
ehtweak schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:50:
Ik ageerde tegen de statement dat "Niet 1 uit china kopen!" veel te alles-over-één-kam scheren is.
Gezien de vraag die de TS stelt achtte ik de TS niet in staat (no offense) om het kaf van het koren te scheiden bij een aankoop uit china.
Ja, er zijn vast ook wel correcte adapters uit china te krijgen. Maar regelmatig voldoen deze niet de gegeven specificatie of zijn ze niet veilig.
En ja, NL shops halen ze ook uit China en daar kan ook wat mee zijn. Maar dan kun je ze indien nodig nog (proberen) aansprakelijk te stellen mocht dat nodig zijn.
Leek me verstandiger de TS daarvoor te behoeden.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Prima, China discussie hierbij klaar, de boodschap is duidelijk voor de TS denk ik zo. Graag terug ontopic.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee