Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• GreenHaarlem
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-04-2022
Beste dames en heren,

Ik ben bezig met een verduurzamingstraject van mijn huis. Het gaat om een goed geïsoleerd huis, bouwjaar 2012.
Ik heb gerichte vragen;
Heeft iemand ervaring met de iDM warmtepomp van Green sources?
Heeft iemand ervaring met Qpanel in combinatie met Qbooster van Qsilence?

Alvast dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Marra

Beste antwoord (via GreenHaarlem op 15-12-2021 12:02)

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-11 20:52
GreenHaarlem schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:04:
[...]

Beste Johan,

Mag ik weten welk type jullie hebben besteld? En hoeveel hebben jullie voor betaald? Dit kan mij helpen in het offertetraject.

Alvast dank voor je hulp
@Marra, Ik heb gekozen voor de Aero-ALM-2-8. Dit is een monoblock Overwegingen waren:
-Beperkte hoogteruimte binnen, binnenunit komt in de trapkast
-Goede COP bij lage temperatuur
-Kan terug moduleren tot 25%
-Houdt aardig zijn vermogen bij lage temperaturen
-Weinig geluid binnen
-De wat nieuwere modellen warmtepomp monoblocks gebruiken propaan (R290) als koudemiddel, wat als het in de atmosfeer terecht komt slechts een Global Warming Potential (hoger is slechter voor milieu) van 3.3 vs 675 voor R32 en 2.088 voor R410 respectievelijk. Volgens mij heeft vaillant ook een variant met R290

Ik heb wel het idee dat IDM voornamelijk split units levert in NL (mag nog geen R290 in naar mijn weten). De binnenunits van de split versie nemen op zich niet veel ruimte in, maar zijn wel net te hoog voor mijn trapkast.

prijzen zijn best transparant, hier kan je alles vinden: http://www.wks-systemtech..._folder_pdfs/IDM_2021.pdf
Ga ervan uit dat de installateur hier nog paar procenten bovenop gooit. Installatiekosten zijn natuurlijk situatie specifiek, maar ga ervanuit dat een paar man een paar dagen aan de klus is.

Alle reacties

• busscherski
  • Laatst online: 00:05
Ik zie geen meerwaarde van PVT.

Het merendeel hier heeft een Panasonic monobloc staan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• johanPo
Hey Maria,

Ik heb een idm warmtepomp besteld die een dezer dagen wordt geïnstalleerd. Geen goedkoop spul, maar wel uitstekende specs. Ook bij lage temperaturen goed rendement, voldoende verwamingsvermogen en lage geluidsproductie.

• busscherski
johanPo schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:16:
Hey Maria,

Ik heb een idm warmtepomp besteld die een dezer dagen wordt geïnstalleerd. Geen goedkoop spul, maar wel uitstekende specs. Ook bij lage temperaturen goed rendement, voldoende verwamingsvermogen en lage geluidsproductie.
Niet goedkoop en lage geluidsproductie geloof ik best.
Goed rendement zolang de buitentemperatuur boven 4 graden zou inderdaad zo moeten zijn als alles correct is geinstalleerd.

Maar ik heb zo mijn twijfels over de prestaties van een warmtepomp die PVT als bron gebruikt wanneer de buitentemperatuur onder de 4 graden komt. Hoe doe je een defrost?
Chris_82 in "De Duurzame Kroeg deel 4"

En dan bedoel ik niet dat de PV opwek tijdens koud weer er toe doet maar dat zover ik weet je warmtepomp met PVT bron gewoon dichtvriest en overgaat op het elektrisch hulpelement tot de boel weer ontdooid is. Als de vorst aanhoud kan dat weken duren.

edit: misschien een optie in een hybride opstelling met een CV ketel, dan kun je die gebruiken zodra de boel dichtvriest. Al vind ik hybride zelden aan te raden omdat je 2 apparaten blijft houden die je moet onderhouden en op termijn vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door busscherski op 10-12-2021 22:34 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
https://www.wasco.nl/arti...0-solaredge-embed/7701002

Als ze slechts 300W thermisch in de specificaties durven te zetten... Wat zou er over blijven bij 0°C?

Ik zou er mijn warmte vraag niet mee kunnen afdekken... En dat dan met 20 stuks... Ik heb het idee dat ik voor een hoop minder een gat in de grond kan laten boren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@johanPo
Laat ze dan ook een kWh meter en een warmtemeter (kamstrup met bedraad MBus) installeren.
Dan kan je vergelijken.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2021 02:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• johanPo
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 02:53:
@johanPo
Laat ze dan ook een kWh meter en een warmtemeter (kamstrup met bedraad MBus) installeren.
Dan kan je vergelijken.
Goed idee, meten is weten. Als warmtemeter heb ik mijn oog al eens eerder op een kamstrup laten vallen. Dat moet wel lukken. Heb jij nog goede ervaringen met een kWh meter voor een warmtepomp groep ?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@johanPo 1 of 3-fase?
Ik heb nog een Finder Mbus 3-fase liggen eventueel.
Kan je dan mooi combineren met de kamstrup op 1 usb adapter van Ali.
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 141% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2021 22:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• GreenHaarlem
johanPo schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:16:
Hey Maria,

Beste Johan,

Mag ik weten welk type jullie hebben besteld? En hoeveel hebben jullie voor betaald? Dit kan mij helpen in het offertetraject.

Alvast dank voor je hulp

• busscherski
Een ander detail dat van belang kan zijn is hoe het werkt als het een paar weken kouder dan +4° C is.
Tenzij je nog 20 jaar een CV ketel erbij wilt hebben voor die omstandigheden.

• johanPo
AUijtdehaag schreef op zondag 12 december 2021 @ 02:49:
@johanPo 1 of 3-fase?
@AUijtdehaag zal wel 3-fase zijn. Top, goed om te weten. Zal binnenkort eens informeren of ze zoiets er tussen willen plaatsen. Je weet hoe het gaat, soms zijn die gasten uber merk gebonden. De kamstrup heb ik wel ervaring mee, dat zou geen probleem moeten zijn. Gaan we mee aan de slag. Nu eerst nog even drukjes om een buffervat in elkaar te knutselen die onder het schuine deel van de trap past...

Acties:
  • Beste antwoord

• johanPo
GreenHaarlem schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:04:
[...]

Beste Johan,

Alvast dank voor je hulp
@Marra, Ik heb gekozen voor de Aero-ALM-2-8. Dit is een monoblock Overwegingen waren:
-Weinig geluid binnen
-De wat nieuwere modellen warmtepomp monoblocks gebruiken propaan (R290) als koudemiddel, wat als het in de atmosfeer terecht komt slechts een Global Warming Potential (hoger is slechter voor milieu) van 3.3 vs 675 voor R32 en 2.088 voor R410 respectievelijk. Volgens mij heeft vaillant ook een variant met R290

Ik heb wel het idee dat IDM voornamelijk split units levert in NL (mag nog geen R290 in naar mijn weten). De binnenunits van de split versie nemen op zich niet veel ruimte in, maar zijn wel net te hoog voor mijn trapkast.

prijzen zijn best transparant, hier kan je alles vinden: http://www.wks-systemtech..._folder_pdfs/IDM_2021.pdf
Ga ervan uit dat de installateur hier nog paar procenten bovenop gooit. Installatiekosten zijn natuurlijk situatie specifiek, maar ga ervanuit dat een paar man een paar dagen aan de klus is.

• GreenHaarlem
johanPo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:07:
[...]

-Weinig geluid binnen

Dank u Johan voor de aanvullende informatie! zeer nuttig

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-11 21:00
En de Aero al geinstalleerd ?
johanPo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:07:
[...]

-Weinig geluid binnen

• johanPo
brutus26 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:17:
En de Aero al geinstalleerd ?

[...]
Installateurs zijn (zoals overal) druk, en wilden het inplannen voor als na de vorst uit de grond was. Zal ze deze week weer eens bellen, verwacht nou geen wilde vorsttafrelen meer.

• johanPo
AUijtdehaag schreef op zondag 12 december 2021 @ 02:49:
@johanPo 1 of 3-fase?
Zo, zwaar verlate reactie. Wilde nog niets in huis halen voor installateur ook akkoord was. Warmtepomp staat ondertussen al bijna jaar stof te happen in opslag. Nu pas een goede installateur gevonden. Deze wil echter alleen zijn eigen spul installeren (daar is hij bekend mee) . Maar wilde je toch bedanken voor t aanbod. Ook niet verwacht dat het antwoord zo lang zou duren :F
Pagina: 1