405 Wp en 360 Wp panelen in serie combineren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:31
Ik wil 25 stuks Denim 405 Wp in string combineren met 1 Denim 360, 365 of 370 Wp. Dit advies heb ik gehad op tweakers van @Ronald en @Dre. Maar omdat alle installateurs het sterk afraden zou ik graag toch nog een extra mening horen van nog een kundig iemand op tweakers omdat ik het toch nogal een investering vind.
Als ik het goed begrijp dan kan de 405 Wp (IMPP 10.66) optimaal presteren in serie met een 360 Wp (IMPP 10.69). Alleen de 360Wp zal iets geknepen worden vanwege de hogere IMPP, maar dit is verwaarloosbaar.

Klopt dit allemaal of is er een reden te verzinnen waarom het combineren van panelen geen goed idee is?
@busscherski Volgens mij ben jij hier ook wel in thuis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1625oz2z-IWeJezNTBR8c_vlx6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HUdhmp3ceuiHymAlZzuDwXmh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:28
Ik wilde net schrijven dat het prima mogelijk is maar toen zag ik dat het Vmpp voltage meer afwijkt dan 132/120. Dat komt normaal gesproken beter overheen, hoe zit dit?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@busscherski Ik denk dat dat in principe niet uit maakt. Enige probleem zou algoritmisch kunnen zijn omdat er panelen met verschillende bypass-spanning zijn als de omvormer dat als 'herkenning' zou gebruiken.. maar ik twijfel ;-) Zeker een SMA frequente met global scans zou dat gewoon moeten snappen.

@gebruiker001 Installateurs zijn heel vaak echt niet diep technisch onderlegd. Je hebt zelf al gemerkt hoeveel kaf er tussen het koren zit om überhaupt aan je informatie te komen... En je zit zelf al op een hoger niveau van begrip dan de gemiddelde installateur.

Persoonlijk: 3 a 4 Tigo's lossen het ook op. Kost je 150-200 euro... dat is een kleiner verschil als de legkosten verschillen tussen installateurs. Onder de streep wil je een werkend systeem...
Zeker voor een groter paneel achter die schoorsteen is een Tigo een waardevolle oplossing... gedraagt zich dan min of meer als het kleinere paneel... Wat ook amper verschil heeft in kosten... en je hoeft niet de installateur op te leiden.

Gewoon doen... Hoe eerder je de knoop door hakt, hoe eerder je dak 100% meer oplevert dan nu ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
@Ronald ben het met je eens dat die €150 geen punt is, maar met tigo heb ik weer extra onderdelen in het systeem die kapot kunnen in 25 jaar. Wat als een tigo kapot is? Laat ie dan gewoon de stroom door alsof er geen tigo zit, of moet deze vervangen worden?

En mij grootste vrees van een groot paneel achter de schoorsteen is dat deze de productie van de gehele string omlaag haalt. Dus meer dan dat enkele paneel.

Dus bij alle oplossingen: groot paneel (ev. Met tigo) of kleiner paneel voel ik mij nog niet helemaal comfortabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik wil 25 stuks Denim 405 Wp in string combineren met 1 Denim 360, 365 of 370 Wp.
In 1 string kom je dan op een max DC voltage (bij koud weer) van 1300 V, ik ken geen omvormer die daarvoor geschikt is, ook niet alle panelen zijn hiervoor geschikt. Ik denk dat je 2 strings bedoeld.

Optie 3: gewoon op de diodes vertrouwen.
https://www.google.com/se...38b1,vid:JuV_s7CoaUQ,st:0

Ook al snap ik niet precies waarom de voltages van het 120 half cells en het 132 half cells paneel niet precies schalen, ik verwacht niet dat je er ooit iets van gaat merken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@gebruiker001 Als je teveel control-freak bent is er maar 1 oplossing... SolarEdge... daar zie je alles (zeker als je het systeem zelf in een installers account hebt).. Dat kost een hoop meer en een hoop meer onderdelen... Maar me pa heeft SolarEdge (zonder schaduw) me zus heeft SolarEdge (zonder schaduw) Ik heb SolarEdge (discutabel weinig schaduw... wel 3 orientaties wat niet met 1 stringomvormer wil)... Het werkt uiteindelijk bijna altijd feilloos want SolarEdge ligt geloof ik op de helft van de daken :X

Niet te bang zijn voor een paar Tigo's. Als ze problemen geven zie je het terug in de opbrengst, en je gaat 2 strings hebben, dus als 1 string ineens achter blijft kun je aan de bel trekken. Een week met een probleem draaien kost echt niet heel veel...(zeker in deze helft van het jaar... ik pak nu amper 2 euro in een week uit 20 panelen)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
busscherski schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:52:
[...]

In 1 string kom je dan op een max DC voltage (bij koud weer) van 1300 V, ik ken geen omvormer die daarvoor geschikt is, ook niet alle panelen zijn hiervoor geschikt. Ik denk dat je 2 strings bedoeld.
klopt
Optie 3: gewoon op de diodes vertrouwen.
https://www.google.com/se...38b1,vid:JuV_s7CoaUQ,st:0
SMA legt mooi uit hoe Global MPPT werkt, maar ik mis hierin of de panelen die niet in de schaduw liggen nog wel op 100% blijven produceren, ofdat deze ook door het enkele schaduwpaneel beinvloed worden.

Bedoel je met optie 3, 26*405 Wp of 25*405Wp en 1*360Wp?

En dan kan ik er door de diodes op vertrouwen dat de niet schaduwpanelen gewoon 100% produceren en het schaduw paneel direct door de diode wordt gebypasst zodra deze een negatieve invloed heeft op de totale productie van de string? Ik las hier op tweakers wel iemand bij wie het niet werkte, maar daar ging het volgens mij over 3 van de 6 panelen die volledig in de schaduw lagen met een Growatt met optimizers.
Ook al snap ik niet precies waarom de voltages van het 120 half cells en het 132 half cells paneel niet precies schalen, ik verwacht niet dat je er ooit iets van gaat merken.
Ik heb geen idee wat die verschillende voltages gaan doen. Je denkt dat het geen invloed heeft en als het wel invloed heeft wat zal die invloed dan zijn? Continu x% minder productie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Met korte strings of als er nog erg weinig panelen in de zon overblijven krijgt een string omvormer het moeilijker ja. Ik kan me geen problemen heugen met installaties met strings langer dan 10 panelen.
SMA legt mooi uit hoe Global MPPT werkt, maar ik mis hierin of de panelen die niet in de schaduw liggen nog wel op 100% blijven produceren, ofdat deze ook door het enkele schaduwpaneel beinvloed worden.
De diodes sluiten het volledig af. Het is dan net alsof die 1/3 van het paneel er niet meer is.
Bedoel je met optie 3, 26*405 Wp of 25*405Wp en 1*360Wp?
Allebei, doe maar wat je installateur het liefst wil.
Ik heb geen idee wat die verschillende voltages gaan doen. Je denkt dat het geen invloed heeft en als het wel invloed heeft wat zal die invloed dan zijn? Continu x% minder productie?
Ook al snap ik dit niet precies, ik verwacht geen of marginaal negatief effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Hier mensen met vergelijkbare situatie van schaduw op 1 paneel in string en zowel met als zonder tigo en goodwe schaduw management flinke dips in productie. Dat schrikt mij wel een beetje af.

Zonnepanelen opbrengst, Schaduw schoorsteen, Tigo Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja daar zijn de strings slechts 8 panelen lang. Een enkelfase string omvormer had dat wel gesnapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Deze panelen in 1 string? Of 2 aparte strings parallel?

Ik heb zelf ook 8x410Wp samen met 5x 340Wp in 1 string, wel een tigo onder elk paneel.
Ook een tijdje met tigo bezig geweest en nu nog omdat ik de rapid shutdown er af heb op mijn systeem en 17 andere tigo's heb nu waar ik dat ook wil, dan kan je ze altijd en overal gebruiken.

Maar dat werkt gewoon ondanks het verschillende voltage enz.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
busscherski schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:55:
Ja daar zijn de strings slechts 8 panelen lang. Een enkelfase string omvormer had dat wel gesnapt.
Dus met 26 panelen 10 kWp op 2 strings 8 kW Goodwe of FSA gaat schaduw op 1 paneel geen invloed hebben op de rest van de string? Het schaduw paneel zal direct in bypass gaan zodra deze de rest van de string ongunstig gaat beinvloeden, ook zonder Tigo?
Kan je ook nog uitleggen waarom bij kortere strings dit dat niet goed werkt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
De ampères van de panelen is binnen 10% gelijk, verlies is marginaal dus dit gaat prima zonder significant verlies. 2*13 panelen op goodwe 8k gaat prima

Nog aangaande je andere post
Het paneel met minder vermogen wat je bijplaatsen wilt heeft hoger ampère, verlies is dus 0 !
Gewoon gerust doen dus.

[ Voor 50% gewijzigd door Lardman op 04-12-2021 15:37 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
gebruiker001 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:27:
[...]

Dus met 26 panelen 10 kWp op 2 strings 8 kW Goodwe of FSA gaat schaduw op 1 paneel geen invloed hebben op de rest van de string? Het schaduw paneel zal direct in bypass gaan zodra deze de rest van de string ongunstig gaat beinvloeden, ook zonder Tigo?
Kan je ook nog uitleggen waarom bij kortere strings dit dat niet goed werkt?
Hoe langer de string hoe gemakkelijker het wordt. Jouw string worden 13 panelen lang, en dan ook nog eens 132 half cells panelen. Dat is als 14.3 120 half cells. Dat is heel wat anders dan situaties waar tegen de onder limiet ontworpen wordt. (In je voorbeeld 8 panelen)

Ik kan me geen situatie herinneren waar er een schaduw probleem ontstond bij 3 fase, meer dan 10 panelen per string en dan 1 paneel in de schaduw.

Bij korte strings moet voor correct schaduw management het voltage erg laag zakken. Die 3 fase Goodwe deed het dus niet lekker als er van de 8 panelen eentje schaduw kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Rol-Co schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:18:
Deze panelen in 1 string? Of 2 aparte strings parallel?

Ik heb zelf ook 8x410Wp samen met 5x 340Wp in 1 string, wel een tigo onder elk paneel.
Ook een tijdje met tigo bezig geweest en nu nog omdat ik de rapid shutdown er af heb op mijn systeem en 17 andere tigo's heb nu waar ik dat ook wil, dan kan je ze altijd en overal gebruiken.

Maar dat werkt gewoon ondanks het verschillende voltage enz.
Ok, maar als ik dan geen schaduw heb zou ik in mijn geval die Tigo's weg kunnen laten. Wel weer een verhaal van problemen met Tigo. Als bij mij de panelen op het dak liggen met Tigo kunnen we er bijna niet meer bij. Dus geen zin in het vervangen van een Tigo en ook geen zin in gedoe met Tigo-support. Weet wat het ergste is als een Tigo kapot gaat? Gaat dan het paneel gewoon functioneren alsof er geen tigo is toegepast of gaat de tigo het paneel blokeren? Wil best een paar Tigo's aangschaffen en kan er best mee leven als er eens eentje kapot gaat, maar weinig zin om dan het dak op te moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
busscherski schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:45:
[...]
Ik kan me geen situatie herinneren waar er een schaduw probleem ontstond bij 3 fase, meer dan 10 panelen per string en dan 1 paneel in de schaduw.
Zoeken naar global MPTT doet Goodwe 1 keer per uur of per half uur. Maar Local MPTT is een continu proces toch? Is de local MPTT voldoende om schaduw op 1 paneel eruit te halen? Dus niet dat er alsnog een dip van 59 minuten optreedt voordat de Global MPTT deze dip eruit haalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@gebruiker001

om even een en ander in perspectief te brengen

Je hebt in je topic een groot deel van de kennis van tweakers wat weer mijlen ver voor loopt op de gemiddelde kennis elders in het land en dan bedoel ik ook de gemiddelde instalateurs
Je komt met een topic waar duidelijk de verkeerde ontwerp keuzes zijn gemaakt en je bent ineens bang
Ik begrijp niet zo goed waar al je onzekerheid/angst vandaan komt. En als die zo diep geworteld zit als het lijkt, kies dan gewoon voor SolarEdge.

Edit: (ik kan bijna niet geloven dat het uit mijn strot kwam, maar kennelijk kan ik ook SE adviseren :+ )

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 04-12-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
twain4me schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:10:
@gebruiker001

om even een en ander in perspectief te brengen

Je hebt in je topic een groot deel van de kennis van tweakers wat weer mijlen ver voor loopt op de gemiddelde kennis elders in het land en dan bedoel ik ook de gemiddelde instalateurs
Je komt met een topic waar duidelijk de verkeerde ontwerp keuzes zijn gemaakt en je bent ineens bang
Ik begrijp niet zo goed waar al je onzekerheid/angst vandaan komt. En als die zo diep geworteld zit als het lijkt, kies dan gewoon voor SolarEdge.
Helemaal eens met wat je zegt. ik ben enorm geholpen in het ontwerp door vele tweakers. Vind alleen de schaduw op 1 paneel spannend omdat ik zo veel strijdige info tegen kom onderbouwt met praktijkvoorbeelden. Wil gewoon voorkomen dart ik door een beetje schaduw 20% productie op jaar basis heb. Maar ik raak er nu wel van overtuigd dat het gaat werken. Ik had zelf nog niet door dat de fouten bij de andere topics ontwerpfouten waren. En dan bedoel je te weinig panelen in een string of een te kleine omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gebruiker001 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:17:
[...]

Helemaal eens met wat je zegt. ik ben enorm geholpen in het ontwerp door vele tweakers. Vind alleen de schaduw op 1 paneel spannend omdat ik zo veel strijdige info tegen kom onderbouwt met praktijkvoorbeelden. Wil gewoon voorkomen dart ik door een beetje schaduw 20% productie op jaar basis heb. Maar ik raak er nu wel van overtuigd dat het gaat werken. Ik had zelf nog niet door dat de fouten bij de andere topics ontwerpfouten waren. En dan bedoel je te weinig panelen in een string of een te kleine omvormer.
het is heel simpel een goede omvormer kan het prima mits je genoeg panelen in de string hebt. bij 1 fase zijn dat er minder dan bij 3 fase ik heb persoonlijk geen ervaring met 13 wel met 16 en met opzet een aantal panelen in de schaduw gebracht dit was op een sma 3 fase omvormer. en dan zie je dat de omvormer echt aan het dansen is om zoveel mogelijk opbrengst uit de string te trekken. later heb ik een steiger voor de panelen gehad en ik had het niet verwacht maar zelfs met de zeer ingewikkelde schaduw van buizen alle kanten over ~6 panelen bleef de omvormer er gewoon een zeer acceptable opbrengst uit trekken (ik heb er een gelijke string zonder schaduw naast liggen dus kon mooi het verschil zien)
helaas kan ik je dus geen persoonlijke ervaring vertellen van een goodwe. maar de techniek werkt gewoon de goodwe scanned alleen minder vaak en minder snel dan de sma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@gebruiker001

Dan gewoon doen zonder alle extra’s en als het echt veel verlies geeft kan je ook nog later aanpassen toch?
Werken doet het altijd, de onzekerheid is alleen hoe goed.
Mensen maken gelijk een hele heisa van een beetje schaduw van een schoorsteen maar wees blij dat je niet een hele set in de schaduw hebt van oktober tot april.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
gebruiker001 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:56:
[...]

Zoeken naar global MPTT doet Goodwe 1 keer per uur of per half uur. Maar Local MPTT is een continu proces toch? Is de local MPTT voldoende om schaduw op 1 paneel eruit te halen? Dus niet dat er alsnog een dip van 59 minuten optreedt voordat de Global MPTT deze dip eruit haalt?
Ik heb persoonlijk alleen getest met mijn Solax. Als ik het dakraam open doe dan grijpt het schaduw management onmiddellijk correct in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
@Rol-Co het dak is heel steil en als het vol ligt met panelen van 2 m dan zijn zeker de bovenste panelen niet meer bereikbaar dus als het eenmaal ligt wil ik er niet meer aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
busscherski schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:07:
Ik wilde net schrijven dat het prima mogelijk is maar toen zag ik dat het Vmpp voltage meer afwijkt dan 132/120. Dat komt normaal gesproken beter overheen, hoe zit dit?
Vermogen= Impp*vmpp dus dan is het toch logisch dat als 2 panelen verschillend vermogen hebben maar zelfde impp dat vmpp afwijkt. Dit zal toch altijd zo zijn. Of zeg ik nu iets geks? Waarom merk je dan op dat het voltage normaal beter overeenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

gebruiker001 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:40:
@Rol-Co het dak is heel steil en als het vol ligt met panelen van 2 m dan zijn zeker de bovenste panelen niet meer bereikbaar dus als het eenmaal ligt wil ik er niet meer aankomen.
Dat snap ik, maar het verschil tussen wel of geen optimisers op dat beetje schaduw is ook niets, zeker niet in geld.

Je kan ook dat paneel niet leggen, of gewoon iets minder opbrengst accepteren. En natuurlijk een goodwe, growatt of wat dan ook wisselen voor een sma met shadefix kan altijd, ook als het dak vol ligt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
gebruiker001 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:49:
[...]

Vermogen= Impp*vmpp dus dan is het toch logisch dat als 2 panelen verschillend vermogen hebben maar zelfde impp dat vmpp afwijkt. Dit zal toch altijd zo zijn. Of zeg ik nu iets geks? Waarom merk je dan op dat het voltage normaal beter overeenkomt?
Het grotere paneel heeft meer cellen in serie. Daarom is het voltage (en vermogen) hoger.

405 Wp verie heeft 38 Vmmp / 66 cellen in serie = 0.576 V per cell.
Dan zou ik verwachten dat een kleiner paneel 60 cellen x 0.576 = 34.55 Vmmp heeft.
De 360 Wp versie die vanwege Immp het best past heeft 33.7 Vmmp.
Immp is zover ik weet het enige waar je op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
@busscherski

Ik zie bij Phono solar ook dat Vmpp/cel tussen de 132 en 120 cell ook niet overeenkomt, zie onder. Misschien heeft het er mee te maken dat de afmetingen van het paneel het Vmpp/cel op de één of andere manier beinvloeden? Ik heb te weinig verstand van elektro om dat te verklaren, maar het lijkt erop dat dit toch altijd het geval is.

Phono Solar
132 cells Vmpp/cel 0.566 0.570 0.575 0.577 0.580
120 cells Vmpp/cel 0.554 0.558 0.562 0.566 0.570
verhouding 0.977 0.979 0.977 0.982 0.983

Denim solar all black
132 cells Vmpp/cel 0.573 0.574 0.576 0.577
120 cells Vmpp/cel 0.558 0.562 0.565 0.568
verhouding 0.975 0.978 0.981 0.985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Voltages in serie tellen gewoon op. De omvormer vind zelf het optimale voltage / stroom.

De stroom die iedere cel levert is gelijk.

Dat het Vmmp voltage niet precies zoals verwacht is lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik heb nu interessante offertes die aardig overeenkomen. Verschil is dat de één met Phono Solar komt en de ander met Denim. Ik krijg de indruk dat Phono een iets groter merk is en omdat die iets goedkoper zijn gaat daar dan mijn voorkeur naar uit, maar misschien hebben jullie betere argumenten om voor de één of de ander te kiezen.

Phono Solar 400 en 365
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7g2RtId3XpK0m-d-Kkggm0MANLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UxYCjns6se2ADWlq86yYzdqV.png?f=fotoalbum_large

Denim Solar 405 en 365
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1625oz2z-IWeJezNTBR8c_vlx6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HUdhmp3ceuiHymAlZzuDwXmh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Denim is het huismerk van (Nederlandse) importeur Solar Clarity... op zich weinig mis mee ;-)

Maar de Phono zijn voordeliger... en passen voor deze setup iets beter bij elkaar (de Phono 365 zit fractie hoger in stroom dan de 400)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruiker001
Installateur is vandaag geweest en alles lijkt te gaan lukken zoals we bedacht hebben.
25*400 Wp Phono
1*365Wp Phono
1,5 jaar oude SMA 8.0 zonder Tigo

Ik kan een 1,5 jaar oude SMA 8.0 overnemen voor een zacht prijsje en de instalateur ziet het wel zitten om deze te instaleren. Risico is dat die kapot gaat en dan zal garantie moeilijk zijn, maar dat risico neem ik dan maar. De verkopers klinken betrouwbaar. Ze hebben een andere omvormer die aansluit op de thuisbatterij. Lijkt mij prima zo toch? Of denken jullie dat het feit dat die al gebruikt is een hele grote kans op storingen geeft? De omvormer komt buiten te hangen op een plek waar die nat kan worden van de regen, maar hier lijkt SMA geen probleem mee te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
gebruiker001 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:59:
Installateur is vandaag geweest en alles lijkt te gaan lukken zoals we bedacht hebben.
25*400 Wp Phono
1*365Wp Phono
1,5 jaar oude SMA 8.0 zonder Tigo

Ik kan een 1,5 jaar oude SMA 8.0 overnemen voor een zacht prijsje en de instalateur ziet het wel zitten om deze te instaleren. Risico is dat die kapot gaat en dan zal garantie moeilijk zijn, maar dat risico neem ik dan maar. De verkopers klinken betrouwbaar. Ze hebben een andere omvormer die aansluit op de thuisbatterij. Lijkt mij prima zo toch? Of denken jullie dat het feit dat die al gebruikt is een hele grote kans op storingen geeft? De omvormer komt buiten te hangen op een plek waar die nat kan worden van de regen, maar hier lijkt SMA geen probleem mee te hebben.
Is die geregistreerd voor 10 jaar garantie?
Als er minimaal een 20% van de nieuwprijs af is loop je in principe weinig risico, zeker als je even oplet bij het aansluiten door installateur. Dat is namelijk echt niet bijzonder moeilijk. Kun je hem zelf vervangen tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald
Die dingen zijn zo goed, daar heb je aan 5 jaar genoeg aan. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@AUijtdehaag Stel nou, hoe onwaarschijnlijk ook ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald
Sunny side reeuwijk voor een paar honderd doet die het weer.
(behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Nou gaan met die banaan dus :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
Krijg de originele aankoopbon erbij dus zal kijken wat ik nog kan met garantieverlenging.

Moet ik verder nog iets afspreken met installateur. Dacht eens iets te lezen over een knop om ac en of dc spanning eraf te halen. Is dit standaard of is dit niet nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
DC lastscheider zou in de omvormer moeten zitten.
AC lastscheider is handig als de omvormer niet naast de meterkast hangt, maar dit lijkt niet verplicht.

https://www.werkenmetnen1...-omvormer-pv-installaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruiker001
Ronald schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:35:
DC lastscheider zou in de omvormer moeten zitten.
AC lastscheider is handig als de omvormer niet naast de meterkast hangt, maar dit lijkt niet verplicht.

https://www.werkenmetnen1...-omvormer-pv-installaties
Gaat zoiets voldoen voor 3-fasen als lastscheider naast de 8 kW omvormer?
https://www.elektramat.nl...LGkwRFTid1VgaAgT9EALw_wcB

Dan vraag ik of de installateur die er tussen wil zetten.

Ik heb trouwens via een tip van @AUijtdehaag een mooie 1,5 jaar oude SMA 8.0 uit Belgie over kunnen nemen voor €650 icnlusief verzenden. Over 2 weken wordt alles geinstalleerd. Nogmaals bedankt voor alle goede adviezen. Zodra alles werkt zal ik nog wat foto's en opbrengstgrafieken delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Nog een vraag. Nu denk ik er toch aan om de omvormer op de vliering te hangen. Ik heb voorbereidingen gemaakt voor kabeldoorvoeren. Maar ik vraag mij af of de omvormer voldoende zijn warmte kwijt kan. De vliering is driehoekig 1,95 m breed en 1,5 m hoog en 10 m lang, dus ca. 15 kuub. De omvormer zal 2%*8000W = 160W aan warmte produceren. Dit komt toch overeen met de warmte uit 2 of 3 laptops? Nu wordt het tijdens hittegolf maximaal 26 graden op de vliering. Het lijkt mij dat dit wel goed moet gaan toch?

Excuses voor de rommel. Dit moet ik nog opruimen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k24lIrN1s69xKs4qjc0v0k3PDFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0YDjCinuoNzy7QxGpmzqPzL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door gebruiker001 op 05-01-2022 12:25 ]

Pagina: 1