Zonnepanelen opbrengst, Schaduw schoorsteen, Tigo Optimizer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik heb een aantal maanden geleden zonnepanelen laten installeren 8 panelen oost en 8 panelen west. Daarbij valt me van begin af aan op dat dagelijks op hetzelfde tijdstip de opbrengst aan de oostkant instort om later (soms 10 minuten, soms een half uur) weer terug te keren. Op precies dit tijdstip begint schaduwvorming op 1 paneel van een schoorsteen. De panelen liggen serie geschakeld in 2 lussen. Inmiddels is er een Tigo optimizer geplaatst onder het betreffende paneel het dichtst bij de schoorsteen, maar dit heeft niets veranderd in het gedrag.Ten tijde van de schaduw liggen de andere 7 panelen van de string 100% in de zon. Het paneel met schaduw vangst slechts enkele centimeters schaduw op het moment dat dit gedrag optreedt.

Ik vraag me het volgende af:
- Hoe komt het dat de opbrengst na 10-30 minuten ineens terugkeert, terwijl de schaduw alleen maar toeneemt?
- Hoe kan het dat de Tigo optimizer geen verbetering biedt?

Suntech STP320S panelen
Goodwe GW5000-DT omvormer
Tigo TS4-R-O optimizer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG6c8T85hZjopBqyWe1lZbcmoBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AvPs47KFvptmLgWRKNwKaMY.jpg?f=fotoalbum_large

ps: uiteraard ligt deze case ook bij de installateur en komende week komen ze weer terug, echter snappen ze er ook nog niets van. Inmiddels ook een case bij Tigo aangemaakt, maar zij geven aan niets te kunnen als ze niet via hun eigen Tigo CCA cloud connect module kunnen uitlezen (welke 300 euro kost).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:43
Helaas hebben ze een te grote drie fase omvormer gebruikt. Die heeft 210 nodig. Blijkbaar is er met 7 panelen te weinig? Een Goodwe GW3600D-NS was perfect geweest.

[ Voor 34% gewijzigd door lothar op 18-07-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelP
@lothar: dank voor je reactie! Ik ben uiteraard van hun expertise uitgegaan bij de keuze voor de omvormer. Zou dat bijvoorbeeld betekenen dat het bijplaatsen van 2 panelen op oost het probleem ook op zou kunnen lossen? Ik vrees dat ze niet op basis hiervan de omvormer even willen omwisselen.

Even kijken of ik het goed begrijp: dit zou betekenen dat de negatieve spanning op het ene paneel (zelfs op slechts de linkerbovenhoek van 10*20 cm) ervoor zorgt dat de omvormer onder z'n minimum bereikt komt ondanks dat 7*30=210. Op het moment dat bypass diode zijn werk doet en 1/3 van het paneel uitschakelt komt hij weer boven zijn minimale bereik, aangezien de opbrengst weer normaliseert na 20 minuten ?

Vraag ik me nog steeds af waarom de Tigo optimizer hier geen verschil lijkt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Die optimizers zijn geen "god". Kan iemand mij 1 onafhankelijke studie laten zien waarbij de opbrengst tussen string, optimizers en micro omvormers wordt vergeleken in verschillende situaties? Het is nogal een meerprijs (vooral bij veel panelen) om zomaar op de verkooppraatjes te varen. Als die optimizers zo'n slim idee is dan zouden al die commerciële zonneweiden ermee werken. Ik geloof er niks van. Die parken draaien op string omvormers van 50 kW / 100 kW whatever. Optimizers zijn een speeltje en verkooppraatje voor particulieren. Die zonneparken worden ontworpen door ingenieursbureaus die hopelijk weten wat ze doen. Daar zit al gauw meer kennis dan bij de doorsnee installateur en zeker meer dan de particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 12:35
Dat moge zo zijn, en met de kennis die ik nu heb zou ik er misschien anders naar kijken. Maar feit is wel dat áls je optimizers hebt, je wel de juiste moet gebruiken. Bij mij was dat niet het geval en zorgde de verkeerde optimizers voor het sterk terugvallen van de opbrengst wanneer er een reepje schaduw op een of meer panelen viel. Met de juiste optimizers bleef de opbrengst op een niveau dat overeenkwam met de mate van schaduw op dat moment. Verschil tussen juiste versie optimizer en de verkeerde? Precies 25V per optimizer.

Of en zo ja hoe de TS hier iets aan heeft weet ik niet - maar mogelijk heeft het te maken met het type optimizer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:43
Ja wat extra panelen zou helpen. Anders compenseer je hiermee ook het dipje toch? De omvormer heeft ruimte genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik denk dat de tigo optimizer er soms geen zin in heeft.
En je bent niet de enige....
Rol-Co in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 5"
https://pvoutput.org/comp...9&df=20200530&dt=20200531

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qjp75JRm7a5ZD1fcHFjDnlJTpYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpZW4ImLNmUbj76BcTz98bl7.jpg?f=fotoalbum_large

Neemt niet weg dat de Vmpp gewoon ook veel te laag is.
Een 1-fase omvormer had beter gepast.
Met het af en toe rare gedrag van de tigo, is dat ook niet de oplossing vermoed ik.

[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2020 08:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:33

timovd

Voorsprong door techniek

Dit had met gemak op een 1-fase 4000 omvormer of zelfs een 3600 omvormer gekund als je aftoppen niet erg vindt. Dat had een hoop geld gescheeld in je investering.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@AUijtdehaag

Ik denk niet dat het hier dat geval is aangezien hij vanaf installatie geen verschil ziet, maar ga je dat wel zien op 1 paneel/tigo.
Te laag string voltage klinkt logischer.

@MaikelP
Een CCA is inderdaad 240-270,- incl de tap maar als je niet de code van de tigo weet (staat er op) valt het niet mee om hem aan te melden, dus moet je weer het dak op om te kijken.
Daar komt bij dat als eenmaal aangemeld kan die tigo niet meer zonder de CCA, dan doet hij werkelijk niets, ook geen paneelspanning doorgeven.
M.a.w, was de tigo nieuw? Of had de installateur die misschien een keer gewisseld bij een andere klant die wel een CCA heeft, dan gaat hij bij jou niets doen, sterker nog, je hele paneel niet.
Zo is hoe tigo het uitlegt.
Our optimizers are independent from monitoring and safety functions. They can work also without CCA and TAP, but after they communicate one time with a TAP and CCA the Pv Safe function is activated.
It means that after they can not be used without the communication kit, otherwise they will be blocked in rapid shutdown.
Best Regards / Cordiali Saluti,

Domenico Gentiluomo | Technical Support Engineer EMEA
Tigo Energy

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co De Tigo werkt toch met het voltage van 1 paneel?
Waarom zou een volledig stringvoltage dan belangrijk zijn voor de werking van 1 tigo?

De goodwe heeft schaduw management, dus daar is het stringvoltage wel van belang.

Ik zou er de tigo gewoon tussen uit halen en kijken wat er gebeurt.
Waarschijnlijk werkt de installatie dan wel goed. Zo niet: meer panelen.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:51:
@Rol-Co De Tigo werkt toch met het voltage van 1 paneel?
Waarom zou een volledig stringvoltage dan belangrijk zijn voor de werking van 1 tigo?
Nee, maar de totaalspanning wel voor de omvormer.
De goodwe heeft schaduw management, dus daar is het stringvoltage wel van belang.

Ik zou er de tigo gewoon tussen uit halen en kijken wat er gebeurt.
Waarschijnlijk werkt de installatie dan wel goed. Zo niet: meer panelen.
Of een paar meer panelen plus een tigo waarvan je zeker weet dat ie werkt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelP
@Rol-Co: bedankt voor de tip. Ik ga navragen of de Tigo nieuw uit doos is gekomen of niet.

@AUijtdehaag: Initieel had ik geen tigo's. Echter vanwege enorme verliezen in voorjaar (dipjes midden op de dag van 1,5 uur in plaats van 15 minuten ivm langere schaduw) heb ik juist deze Tigo's achteraf laten plaatsen.

Ik vraag me nog wel af of mijn Goodwe shadow scan aan of uit heeft staan. In het menu ontbreekt in ieder geval de optie geheel. Wat ik lees zou het er wel op moeten zitten.

Eerst installateur nog maar eens na laten kijken of de Tigo uberhaupt wel werkt. (of er 1 nieuwe uit doos laten installeren). Daarna is er nog altijd de optie om max 2 panelen bij te plaatsen.

Blijf het vreemd vinden dat bij schaduw op slechts 1 cel van 1 paneel, de hele string zo hard inzakt.(ja ik weet hoe serieel werkt!) en de opbrengst daarna weer terugkeert naar normaal niveau hoewel spanning dan nog steeds te laag zou moeten zijn.

Er zitten trouwens ook zonnige dagen tussen, maar niet vaak, dat de dip geheel niet optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:18

Bob

traders schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:53:
Als die optimizers zo'n slim idee is dan zouden al die commerciële zonneweiden ermee werken. Ik geloof er niks van. Die parken draaien op string omvormers van 50 kW / 100 kW whatever. Optimizers zijn een speeltje en verkooppraatje voor particulieren. Die zonneparken worden ontworpen door ingenieursbureaus die hopelijk weten wat ze doen.
Geen optimizers nodig want geen relevante schaduw. Das regel 1 van efficiënte zonne-energie, energie wek je op met zon, niet met schaduw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MaikelP Ik zou die instelling toch maar even opzoeken.
Groot verschil...
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
(Goodwe heeft het afgekeken van SMA... >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Edit: pagina 14
https://www.goodwe.com/Pu...anual%20(with%20Tigo).pdf

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1177
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-04-2024
als je optimizers gebruikt moet je de goodwe heeft schaduw management uitschakelen !
aders komen deze in conflict met de optimizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 19:57

haw

stijn1177 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:43:
als je optimizers gebruikt moet je de goodwe heeft schaduw management uitschakelen !
aders komen deze in conflict met de optimizers.
Kan je ook uitleggen waarom?

<edit> Ik heb zelf even wat onderzoek gedaan naar de werking van de optimisers. Het systeem zou prima samen moeten kunnen gaan met de MPP scan van de omvormer, indien de optimiser real time zou werken. Het probleem is dat de optimiser ook een soort optimalisatietraject doorloopt wat een paar minuten duurt. Dus telkens als de omvormer dan op zoek gaat naar het globale MPP, verstoort die het werkpunt en gaat de optimiser ook op zoek naar z'n eigen optimale werkpunt. Het zou kunnen werken maar de kans dat dit goed gaat is niet heel groot. Als tech-nerd ga het natuurlijk wel even proberen, en de response loggen natuurlijk.</edit>

Enige wat de schaduw functie doet, is eens in de 30 minuten (bij Goodwe) het globale MPP zoeken om vervolgens rond dat MPP continu te optimaliseren.

Enige wat de optimiser doet, is proberen het eigen voltage zo te kiezen dat er een constante stroom wordt uitgestuurd. Of die optimiser dat nu rond het ene lokale MPP doet of rond het andere.

Ik heb hierover contact gehad met Tigo en ze adviseren inderdaad om de schaduw scan uit te zetten. Maar ze kunnen me niet uitleggen, of alleen de performance minder wordt, en waarom dan, of dat dit b.v. ten koste zou gaan van de levensduur van de optimiser.

Goodwe en SMA adviseren natuurlijk om de schaduw functie te gebruiken zonder optimiser en kunnen ook niet uitleggen waarom de combi wel/niet zou werken.

Ik krijg een beetje het gevoel dat de fabrikanten hun eigen product aanprijzen maar dat er, afgezien van die paar ingenieurs die er ergens binnen het bedrijf werken, de rest alleen maar verkopers zijn die de folder kunnen oplezen.

ik heb zelf een model in Python wat de werking van de panelen en omvormer simuleert en die kan perfect het gedrag van mijn strings over de dag voorspellen. Alleen weet ik niet precies wat die optimiser nu intern doet.

Aangezien een optimiser maar 50euro is denk ik erover om er voor mijn grootste string (3600Wp met 1 paneel met veel schaduw en 2 panelen met kort schaduw) eerst eens één optimiser te kopen en gewoon wat te experimenteren met de instellingen.

Op mijn andere string (1500Wp) heb ik alleen de schaduw functie aan staan en dat werkt perfect. Dat ene uur van de dag dat er twee panelen in de schaduw liggen en de rest niet, krijg ik precies de opbrengst minus die twee panelen maar de andere panelen leveren niet minder. Schaduwfunctie geeft me daar 4% meer opbrengst.

[ Voor 13% gewijzigd door haw op 08-03-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addver
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07-2021
Onlangs zag ik het topic van MaikeIP omtrent vreemde opbrengstcurve bij 8 panelen op oost en 8 panelen op west, geschakeld in twee lussen en met een Tigo optimizer.
Ik heb een vergelijkbare installatie met 6 panelen op oost en 12 panelen op west. Op west levert een afvoerkanaal van de cv.een beetje schaduw. Er zijn daarom 3 panelen met een Tigo optimizer. Op een zonnige dag zie ik een vreemde curve. Omstreeks 18.00 uur gaat vermogen plots van ongeveer 700 Watt naar 2700 Watt. Wanneer ik naar de schaduw kijk is daar nauwelijks verandering tussen 17.45 en 18.15 uur. Slechts een paneel heeft minimale schaduw. Nu is het natuurlijk prachtig dat opbrengst dan omhoog gaat maar waarom en wat mis ik aan opbrengst tussen zeg 15.00 en 18.00 uur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMscWKkf0PkUnnugJxxVlVuy0DU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sMo8qJJtORezggdPX5FuQM6J.png?f=fotoalbum_large

Tussen 15.00 en 18.00 uur daalt het amperage geleidelijk en neemt voltage toe. Om omstreeks 18.00 uur zie je van de ene minuut op de andere het voltage van string 2 (westen) afnemen van 425 naar 325 en het amperage toenemen van 2 naar 8.3.
Wat is hier aan de hand? Op deze manier lijkt ik veel opbrengst te missen tussen 15.00 en 18.00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:21
@MaikelP en @addver
Ik ben benieuwd of jullie probleem opgelost is en zo ja, op welke manier.

Ik heb namelijk een vergelijkbaar probleem, wat ik graag wil oplossen.
Opstelling is 16 panelen van 310 Wp (type AEG AS-M606B), deze liggen (ongeveer) oost/west. Dus 8 oost en 8 west, deze zijn aangesloten als twee aparte strings op een Goodwe GW4000-DT.

Ik heb een opstelling op een plat dak, waarbij op 1 paneel (in string 2) schaduw valt van een ventilatiepijp. Op dit paneel is hiervoor een Tigo geïnstalleerd.
De productie zakt behoorlijk in als schaduw op dit paneel valt.

Opbrengst:
https://ibb.co/GV5RY6S

Stroom van string 2:
https://ibb.co/Fs6kc63

Voltage string 2:
https://ibb.co/j8JLqYZ

Totaalplaatje:
https://ibb.co/9grhdk5

Vanaf 11:10 uur daalt de productie en herstelt deze zich pas weer volledig rond 14:10 uur. Van 11:10 tot 14:10 valt er schaduw op 1 paneel.
De productie zakt van ongeveer 2800 W naar 2000 W en stijgt dan weer naar 3200 W.
De dip zit helaas ten tijde van de maximale zonne-instraling.

Schaduwmanagement is door de support van GoodWe aangezet, omdat deze optie niet in het menu van mijn omvormer zit.
Dit helpt helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addver
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07-2021
helaas, er is nog geen oplossing. Leveranciers hebben overleg maar het is nog onduidelijk. Ik moet zeggen dat ik de Tigo optimizers niet echt vertrouw. Inmiddels heb ik 3 verschillende aansluitingen gehad, in totaal 5 verschillende strings. De 3 strings met Tigo deed steeds vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelP
hi Frenkie,

Bij mij is het helaas ook niet echt naar tevredenheid opgelost. Ik heb nog een support ticket gelogd direct bij Tigo en moet zeggen dat ze daar wel snel reageerden en wilden helpen. Echter wel alleen met hún kastje ertussen om de tigo's uit te lezen wat zo'n 300,- kostte geloof ik. Dat vond ik wat veel voor alleen troubleshooting zonder oplossing garantie. De Tigo's doen bij mij in ieder geval niet 100% wat je er als consument van zou mogen verwachten.

Uiteindelijk heb ik geschikt met de zonnepanelen leverancier en heb ik 50% betaald voor de Tigo + installatie van Tigo's en heb ik het verder zo gelaten. Uiteindelijk valt het in totale jaaropbrengst ook wel weer mee.

Het gedrag blijft wel heel onvoorspelbaar. De ene zonnige dag een flinke dip van een half uur / uur midden op de dag en de zonnige dag erna gewoon volledige opbrengst.

Maikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
Jammer dat de Tigo's bij jullie beiden niet doen wat ze zouden moeten doen.

Ik ben nu ook in overleg met de installateur over dit probleem. Afwachten wat daar uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:04
Is er inmiddels meer ervaring opgedaan? @Frenkie567917 hoe is dit bij jouw afgelopen? Ik heb vergelijkbare situatie maar het moet nog geïnstalleerd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
gebruiker001 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:38:
Is er inmiddels meer ervaring opgedaan? @Frenkie567917 hoe is dit bij jouw afgelopen? Ik heb vergelijkbare situatie maar het moet nog geïnstalleerd worden
Wat betreft het Tigo probleem ben ik niet veel verder gekomen.
Op advies van de installateur heb ik de Tigo ertussenuit gehaald, maar dit gaf geen verandering.
Dit bevestigt wel mijn vermoeden dat de Tigo defect is.

We proberen het schaduwprobleem nu anders op te lossen.
Op mijn GoodWe omvormer zit schaduwmanagement. Opvallend genoeg kan deze het schaduweffect ook niet beperken.
Sinds kort is echter de GoodWe omvormer onder garantie omgeruild voor een nieuw exemplaar (vanwege weer een ander probleem). De hoop is nu dat schaduwmanagement op deze nieuwe omvormer wel zijn werk goed doet.

Alternatief is het verplaatsen van het schaduwpaneel naar een plek zonder schaduw.

Verder heb ik contact gehad met Tigo support. In eerste instantie raden ze me aan om monitoring kit (CCA+TAP) te installeren om vast te kunnen stellen wat het probleem is (net als bij @MaikelP). Nogal prijzig (270 euro) voor een setup met 1 Tigo...
Alternatief is om de Tigo (aangesloten op het paneel) door te meten en dit te vergelijken met de output van het PV paneel zonder Tigo.
Ik verwacht echter dat het bij mij niet zover komt en de installateur eerder het paneel verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:04
@Frenkie567917 hoeveel panelen heb je in de string? @busscherski vertelde mij dat omvormers moeite hebben met schaduw management als er maar weinig panelen in 1 string zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
Op de string met schaduw zitten 8 panelen. Ik heb twee strings (ongeveer oost en west) met elk 8 panelen.

Update:
@gebruiker001 Ik zie nu inderdaad in jouw topic de reactie van @busscherski dat de omvormer het moeilijk kan hebben bij weinig panelen.

Eigenlijk wat @lothar en @AUijtdehaag ook al zeggen: een te lage stringvoltage.

Dat lijkt bij mij ook eerder het geval dan een defecte Tigo.

Dit is namelijk het resultaat nadat ik de Tigo verwijderd heb:

Vermogen totaal systeem:
https://ibb.co/ctbFD12
String 2 voltage:
https://ibb.co/ThF9bXz
String 2 stroom:
https://ibb.co/D9Pq5tK

Helaas dus geen verbetering.
Shadow scan van de GoodWe GW-4000DT stond hierbij aan (gedaan door Goodwe support).

Ik snap alleen niet waarom 8 panelen te weinig zijn. Als ik de specs bekijk van de GW-4000DT zie ik:

MPPT spanningsbereik 200-800 V / 195-800 V (vol vermogen)
Opstartspanning: 180 V

Mijn AEG 310Wp panelen hebben een Vmp van 33,6 V. Met 8 panelen wordt het stringvoltage dan 268,8 V.
En met 1 paneel vol in de schaduw en de overige 7 in de zon, wordt het stringvoltage 235,2 V.
Dit is nog binnen de range zou ik zeggen?

Kan iemand dit verklaren/uitleggen?

Bij @MaikelP zijn opstelling met een GW-5000DT en een stringvoltage van 240 V is dit al wat meer op het randje:

GW-5000DT
MPPT spanningsbereik 200-800 V / 240-800 (vol vermogen)
Opstartspanning: 180 V

[ Voor 87% gewijzigd door Frenkie567917 op 08-12-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:53
Chinese omvormers zijn vaker optimistisch over het minimale spanningsbereik. De opgegeven ondergrens zal wellicht in laboratorium condities haalbaar zijn maar in de praktijk vaak niet.
Alleen SMA heb ik beter zien presteren dan opgegeven volgens z`n eigen datasheet. De Chinezen stellen zover ik weet altijd teleur wat dit betreft.

Met 8+8 panelen was in jouw geval een enkelfase omvormer perfect geweest, zoals @lothar schreef. Of iets meer panelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
@busscherski

Heldere uitleg :)

Wat zou je aanraden om dit probleem in mijn situatie op te lossen?

Er is nog ruimte voor 2 extra panelen op het dak; 1 extra per string (oost en west):

https://ibb.co/pnm2HBP

Ik zie de volgende opties:
  • Het schaduwpaneel van string B (= B in het plaatje) verplaatsen naar rechts, zodat hier geen schaduw van de ventilatiepijp meer op valt.
    Dan is string B schaduwvrij. Dus geen extra panelen.
  • 1 paneel toevoegen aan de string met schaduw (string B ), aan de rechterkant. Zou 1 paneel extra genoeg zijn om mijn schaduwprobleem op te lossen?

String A (waar nu geen schaduw op valt) kan ook worden uitgebreid met een extra paneel, maar op dit extra paneel zal dan ook weer schaduw gaan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:53
Het schaduwpaneel verplaatsen lost je probleem gegarandeerd op lijkt me. Als je dat zelf kunt doen is het wel de moeite denk ik. Als je er iemand voor moet inhuren kun je het financieel gezien beter niet doen, zo groot is je probleem ook weer niet.

Een paneel toevoegen zorgt denk ik voor een kans van +/- 25% dat je probleem opgelost wordt.

Een alternatief is je omvormer verkopen en een enkelfase model terughangen. Als je slim handelt en zelf installeert kan dat denk ik zonder bij te betalen want je 3 fase model heeft een hogere aanschafprijs dan een enkelfase model. Aan de andere kant is een 3 fase 4 kW model natuurlijk niet zo in trek omdat die mensen vaak ook beter kunnen kiezen voor enkelfase.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
Dank, dan zet ik in op het verplaatsen van het schaduwpaneel. :)
Mijn systeem is overigens aangelegd door een installateur en valt nog onder garantie.

De omvormer is onlangs vervangen door een nieuw exemplaar (vanwege een ander probleem). De installateur heeft nog hoop dat het schaduwmanagement bij dit exemplaar beter zal werken. Met de kennis van dit topic verwacht ik het echter niet.

Maar afwachten tot de zonnige dagen in het voorjaar en anders laat ik het paneel verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:17
MaikelP schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:52:
Ik heb een aantal maanden geleden zonnepanelen laten installeren 8 panelen oost en 8 panelen west. Daarbij valt me van begin af aan op dat dagelijks op hetzelfde tijdstip de opbrengst aan de oostkant instort om later (soms 10 minuten, soms een half uur) weer terug te keren. Op precies dit tijdstip begint schaduwvorming op 1 paneel van een schoorsteen. De panelen liggen serie geschakeld in 2 lussen. Inmiddels is er een Tigo optimizer geplaatst onder het betreffende paneel het dichtst bij de schoorsteen, maar dit heeft niets veranderd in het gedrag.Ten tijde van de schaduw liggen de andere 7 panelen van de string 100% in de zon. Het paneel met schaduw vangst slechts enkele centimeters schaduw op het moment dat dit gedrag optreedt.

Ik vraag me het volgende af:
- Hoe komt het dat de opbrengst na 10-30 minuten ineens terugkeert, terwijl de schaduw alleen maar toeneemt?
- Hoe kan het dat de Tigo optimizer geen verbetering biedt?

Suntech STP320S panelen
Goodwe GW5000-DT omvormer
Tigo TS4-R-O optimizer

[Afbeelding]

ps: uiteraard ligt deze case ook bij de installateur en komende week komen ze weer terug, echter snappen ze er ook nog niets van. Inmiddels ook een case bij Tigo aangemaakt, maar zij geven aan niets te kunnen als ze niet via hun eigen Tigo CCA cloud connect module kunnen uitlezen (welke 300 euro kost).
toon volledige bericht
Veel optimizers staan door een fout blijkbaar vanuit de fabriek uit. De enige manier om dit op te lossen is door ze aan een CCA hangen, maar die lost het probleem vervolgens zo snel op dat het direct onzichtbaar is voor Tigo:

https://www.mcelectrical.com.au/tigo-optimiser-recall/

Ergste is dat de Tigo optimizer vervolgens niet meer zonder CCA kan en zonder weer uit gaat. Lekker over nagedacht bij het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:01

wmc

Dat hij niet zonder CCA kan is niet helemaal waar. Ik heb een verzoek ingediend bij Tigo om Rapid Shutdown uit te zetten. Hierop heb ik dit weekend een formulier gestuurd gekregen dat ik moet ondertekenen (zojuist gedaan). Het lijkt er dus wel op dat het mogelijk is om de Rapid Shutdown uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:17
De Tigo optimisers kunnen een firmware update krijgen via de CCA en TAP als je die installeert. Met hulp van Tigo kan de rapid shutdown feature weer uitgeschakeld worden, waarna ze zonder CCA en TAP kunnen. De rapid shutdown is blijkbaar zo ontworpen dat het uitschakelen van de 230v AC groep waarop de CCA hangt de panelen isoleert van de DC string. Dit is handig bij brand of andere noodgevallen, maar maakt van de CCA en TAP wel single points of failure.

Het ontwerp is wel erg bijzonder qua communicatie. De Tigo optimizers gebruiken onderling en met de TAP het Zigbee protocol (wat overigens kan storen op 2.5 GHz wifi). De TAP moet daarvoor op het dak liggen en gebruikt dan weer aparte bedrading richting de CCA. De CCA kan dan weer met netwerkkabel of wifi richting het internet communiceren.

Kortom, je moet toch het dak op ondanks dat de optimizers draadloos communiceren, extra draden trekken ondanks dat de optimizers al een prima draad hebben voor PLC. En met een beetje pech verstoor je ook nog eens je eigen wifi netwerk.

Natuurlijk is het heel mooi als je zonnepanelen verspreid liggen over meerdere daken en je meerdere TAP modules wilt gebruiken om grotere afstanden te overbruggen. Maar voor 95% van de daken is dit gewoon te duur en complex.

Ik overweeg om de Tigo optimizers gewoon voor een ander merk optimizer te vervangen. Heeft iemand ervaring met GNE Honeybee optimizers?

Een ander mogelijkheid is de optimizers van het dak af halen, op een bestaande CCA / TAP installatie aanmelden en ze daar laten updaten, ze weer los bruikbaar maken zonder rapid shutdown met remote hulp van Tigo support en vervolgens weer aan de panelen hangen.

Mocht iemand hiermee kunnen helpen (met werkende CCA installatie en/of het dak op klimmen), dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twokker
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 01:10
Tigo heeft rond mei / juni op hun website een bericht geplaatst dat de Tigo TS4-A Optimizers een mismatch van maximaal 25% door bijv schadw kunnen overbruggen. Er staat niet uitgelegd hoe ze reageren bij een paneel in de string dat 100% schaduw vangt. Dit is dus redelijk nieuwe informatie, in ieder geval nadat ik ze had gekocht.
https://support.tigoenerg...Different-PV-Module-Types

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakenwinkel
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-05-2024
@twokker Dat is niet wat op de pagina staat. Er wordt bedoelt als je verschillende panelen mixed met verschillende spanningen. Daar wordt uitgelegd hoe je de maximale tolerantie kan berekenen waarbij het nog werkt.
Pagina: 1