Ik heb een aantal maanden geleden zonnepanelen laten installeren 8 panelen oost en 8 panelen west. Daarbij valt me van begin af aan op dat dagelijks op hetzelfde tijdstip de opbrengst aan de oostkant instort om later (soms 10 minuten, soms een half uur) weer terug te keren. Op precies dit tijdstip begint schaduwvorming op 1 paneel van een schoorsteen. De panelen liggen serie geschakeld in 2 lussen. Inmiddels is er een Tigo optimizer geplaatst onder het betreffende paneel het dichtst bij de schoorsteen, maar dit heeft niets veranderd in het gedrag.Ten tijde van de schaduw liggen de andere 7 panelen van de string 100% in de zon. Het paneel met schaduw vangst slechts enkele centimeters schaduw op het moment dat dit gedrag optreedt.
Ik vraag me het volgende af:
- Hoe komt het dat de opbrengst na 10-30 minuten ineens terugkeert, terwijl de schaduw alleen maar toeneemt?
- Hoe kan het dat de Tigo optimizer geen verbetering biedt?
Suntech STP320S panelen
Goodwe GW5000-DT omvormer
Tigo TS4-R-O optimizer
:strip_exif()/f/image/4AvPs47KFvptmLgWRKNwKaMY.jpg?f=fotoalbum_large)
ps: uiteraard ligt deze case ook bij de installateur en komende week komen ze weer terug, echter snappen ze er ook nog niets van. Inmiddels ook een case bij Tigo aangemaakt, maar zij geven aan niets te kunnen als ze niet via hun eigen Tigo CCA cloud connect module kunnen uitlezen (welke 300 euro kost).
Ik vraag me het volgende af:
- Hoe komt het dat de opbrengst na 10-30 minuten ineens terugkeert, terwijl de schaduw alleen maar toeneemt?
- Hoe kan het dat de Tigo optimizer geen verbetering biedt?
Suntech STP320S panelen
Goodwe GW5000-DT omvormer
Tigo TS4-R-O optimizer
:strip_exif()/f/image/4AvPs47KFvptmLgWRKNwKaMY.jpg?f=fotoalbum_large)
ps: uiteraard ligt deze case ook bij de installateur en komende week komen ze weer terug, echter snappen ze er ook nog niets van. Inmiddels ook een case bij Tigo aangemaakt, maar zij geven aan niets te kunnen als ze niet via hun eigen Tigo CCA cloud connect module kunnen uitlezen (welke 300 euro kost).