Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 17:23

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Topicstarter
Sommigen worden er harder door getroffen dan anderen maar het is een feit dat de energieprijzen stijgen. Ik ben zelf een Welkom Energie gedupeerde en zodoende ben ik opzoek naar allerlei manieren om op gas en elektra te besparen. Waarbij het Tweakersforum trouwens van onschatbare waarde is!

Mijn Vraag:
Zijn er mogelijkheden om bij een type C mechanische ventilatie (MV) warmte terugwinning (WTW) toe te passen zonder de boel open te breken / te verbouwen om naar een type D over te stappen?

Ik kan namelijk veel vinden over type D WTW's die met een afvoer en aanvoer werken. Door deze 2 kanalen door een warmtewisselaar te sturen haal je de afgevoerde warmte uit de vieze lucht en geef je deze af aan de koude, schone ingevoerde lucht van buiten mee. Type C (in mijn geval de Oxy Green oplossing) beschikt alleen over een mechanische ventilatie die afblaast. En dat is jammer want je verliest dan flink wat kuubs aan warme lucht die gewoon naar buiten wordt geblazen.

Ik zie bijvoorbeeld bij keuken afzuigkappen tegenwoordig een filtersysteem waarbij de warme lucht binnen blijft. Het filter maakt de lucht schoon en zodoende hoeft er geen lucht naar buiten te worden geblazen. Dit zou toch voor type C MV's ook een prachtige oplossing kunnen zijn? Uiteraard moet het dan wel een Co2 filter zijn en moet de schone lucht wel in alle ruimtes komen...

Anderzijds ken ik mensen die een iets minder goed geïsoleerd huis hebben (zelf heb ik nieuwbouw energielabel A) die de MV stekker op een tijdsklok gezet hebben (b.v. alleen s'nachts aan en wanneer er gedoucht wordt). Mijn pa heeft zelfs de stekker eruit getrokken en doucht met de deur open :)

Anyway, ik ben benieuwd hoe andere mensen hier over denken en of ze hier een oplossing voor hebben.

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is het systeem al CO2 of vochtgestuurd?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-06 20:52
Een moderne mechanische ventilatie schakelt zelf zijn standen en heeft een gelijkstroom motor.

Waar jij het over hebt is balansventilatie type D en daar moet je behoorlijk wat aanpassingen voor doen.
Andere optie is een WTW plaatsen en de afgevoerde warmte in je cv systeem voeden.

Maar alles hangt af van wat nu je gasverbruik is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met een Ventilatie Warmte Pomp Boiler stop je de warmte die anders naar buiten zou gaan in een warmwatervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Warmtepompboiler kan maar nadeel is dat die vaak maar een paar uur per dag draaien en de rest van de dag uit staan.

De besparing is minimaal.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:23
Hoi Floyd,

Wat jij vraagt heb ik op dit moment draaiende, maar het werkt nog niet zoals ik wil. Ik gebruik het trapgat in mijn huis als aanvoerlleiding, de bestaande type C buizen als afvoer naar de WTW toe. Ik heb het ook CO2 en zone gestuurd aangelegd. Ik loop op dit moment tegen 2 uitdagingen aan.

1) ergens in de buurt heeft iemand een hout kachel.. dat ruik ik. Oplossing is het plaatsen van ee actief koolstof filter dat ik dit weekend ga plaatsen (als de onderdelen binnenkomen en ik ergens de tijd kan vinden.

2j en dat is een grotere uitdaging. De spleet onder de huiskamerdeur en het rooster dat er in zit is niet in staat het gevraagde debiet (bij stijgende CO2 door kaarsen) door te laten naar de huiskamer. Hier zoek ik nog een oplossing voor. ( zonder dat het toch oplevert)

Ik maak gebruik van een vasco d275 aan gestuurd met 0-10v vanuit mijn domoticz systeem. Ventilatie snelheid wordt bepaald door de hoogte van de op 3 plaatsen gemeten CO2 waardes op basis waarvan ook zones worden geopend en gesloten.

Gr, Andre

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
frk123 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:44:
Hoi Floyd,

Wat jij vraagt heb ik op dit moment draaiende, maar het werkt nog niet zoals ik wil. Ik gebruik het trapgat in mijn huis als aanvoerlleiding, de bestaande type C buizen als afvoer naar de WTW toe. Ik heb het ook CO2 en zone gestuurd aangelegd. Ik loop op dit moment tegen 2 uitdagingen aan.

1) ergens in de buurt heeft iemand een hout kachel.. dat ruik ik. Oplossing is het plaatsen van ee actief koolstof filter dat ik dit weekend ga plaatsen (als de onderdelen binnenkomen en ik ergens de tijd kan vinden.

2j en dat is een grotere uitdaging. De spleet onder de huiskamerdeur en het rooster dat er in zit is niet in staat het gevraagde debiet (bij stijgende CO2 door kaarsen) door te laten naar de huiskamer. Hier zoek ik nog een oplossing voor. ( zonder dat het toch oplevert)

Ik maak gebruik van een vasco d275 aan gestuurd met 0-10v vanuit mijn domoticz systeem. Ventilatie snelheid wordt bepaald door de hoogte van de op 3 plaatsen gemeten CO2 waardes op basis waarvan ook zones worden geopend en gesloten.

Gr, Andre
dan ververs je met name het trapgat je hebt geen aanvoer meer in slaapkamers, de woonkamer lift waarschijnlijk nog een beetje mee op de keuken, maar dat zal idd niet voldoende zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frk123
twain4me schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:50:
[...]

dan ververs je met name het trapgat je hebt geen aanvoer meer in slaapkamers, de woonkamer lift waarschijnlijk nog een beetje mee op de keuken, maar dat zal idd niet voldoende zijn.
Ook de slaapkamers en de badkamers hebben extra roosters gekregen. En we slapen allemaal met de ramen open, ook in de winter. Alleen als het echt koud is gaat het raam dicht, maar dan staat de slaapkamer deur op,een kier. Als er niemand op de eerste verdieping aanwezig is gaat de CO2 ook omlaag en wordt de zone afgesloten en niet meer afgezogen.

Keuken zit aan de kamer vast en heeft geen apart afzuigpunt. Keukene heeft ook nog gewoon een afzuigkap met eigen aansluiting naar buiten. Het is geen volwaardig type D maar dat is ook mooit de bedoeling geweest.

Maar je hebt gelijk, er wordt nu vooral teveel lucht ingeblazen in het trapgat wat de huiskamer niet bereikt. Dus zojuist de ventielatie roosters in de huiskamer weer opengezet om de CO2 naar beneden te brengen.

Dus Floyd, nee er is geen eenvoudige oplossing… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:33
Co2 gestuurd maken gaat vrij makkelijk. Dan ventileer je niet meer dan nodig.
Ik was Eur 400 kwijt voor nieuwe unit met co2 meter en een tijdschakelaar in de badkamer

[ Voor 37% gewijzigd door BarryH op 03-12-2021 21:37 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:35
Best kans overigens dat de topicstarter na plaatsing/ombouwen naar vraaggestuurde ventilatie o.b.v. CO2-niveau juist méér gaat ventileren :+ In veel huishoudens laten mensen het ding op stand 1 staan, (en vaak ook nog roosters dicht) want: "Oei het tocht en dat gebrom van die ventilatiebox is maar irritant!". Vaak ook al jaren geen onderhoud gehad waardoor ventilatiebox en ventielen compleet vol met stof zitten en zo. Volgens mij wordt er in veel huizen in NL slecht en/of veel te weinig geventileerd :N

Ik heb mijn type C ook omgebouwd naar vraaggestuurd o.b.v. CO2. Met een paar kaarsjes (<5) aan gaat binnen een halfuur de ventilatie al een stand hoger omdat de CO2-concentratie al over de 850 ppm heen gaat. Wij wonen met z'n tweeën, komt er vervolgens twee man op visite dan gaan we al over de 1100 ppm heen en staat hij hele avond in stand 3 te loeien. Ik heb dan twee brede roosters voor en achter in de kamer al flink open. Een CO2-meter geeft best wel wat inzicht, valt nog vies tegen hoeveel je moet ventileren om het acceptabel te houden.

De oplossing van @frk123 is ook door mijn hoofd gegaan, maar mijn vermoeden wordt al bevestigd door zijn reactie: dat je daarmee toch moeite blijft hebben om de luchtkwaliteit goed te houden wanneer je geen inblaas in de ruimte zelf hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2021 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
bartvl schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:32:
Is het systeem al CO2 of vochtgestuurd?
Ja, in feite beide. We hebben 4 luchtventielen: in de woonkamer, keuken, WC en douche. Op de hal (1ste verdieping) hangt een Co2/bedien paneeltje. Beneden in de woonkamer hangt deze ook naast de thermostaat. Tevens zit er in de douche een vochtmeter die overigens totaal de weg kwijt is wat waarschijnlijk komt omdat mijn badkamer slecht belucht is wanneer de deur dicht zit. Hij begint pas met afzuigen op stand 3 als we klaar zijn met douchen en gaat dan gerust 2 uur door. 8)7

Ik woon nu 8 jaar in dit nieuwbouwhuis en de MV heeft verder nog nooit automatisch op een hogere stand gedraaid dan standje 1. (nachtstand) Op het douchen na. Ik ben bang dat dit te maken heeft met mijn keuken/garage deur. Garage is geïsoleerd maar er is geen verwarming aanwezig. Kan daar dus behoorlijk koud worden (3 tot 5 graden in de winter, mijn bierkoelkast kan zelfs uit). Deze doorgang blijft gewoon een tochtgat wat ik er ook aan doe qua tochtstrips, EllenMatic systemen etc. Afgelopen jaar zelfs een volspaan branddeur geplaatst (niet te tillen zo zwaar) omdat de oude krom getrokken was door het temperatuur verschil. De onderste en bovenste paumelle wilden er wel in maar voor de middelste moest ik de deur 3 centimeter naar binnen drukken samen met mij broer. :o Ben benieuwd of dit gaat helpen deze winter.
twain4me schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:32:
Met een Ventilatie Warmte Pomp Boiler stop je de warmte die anders naar buiten zou gaan in een warmwatervat.
Dit klinkt echt super interessant en ik ben me aan het verdiepen in de Ducobox Eco (all electric bij voorkeur) en ook de gelijksoortige versie van Inventum. Wat mij opvalt is dat deze technisch a: nog steeds behoorlijk prijzig zijn en b: in mijn optiek nog niet bewezen is. Dat wil zeggen: ik kan er geen gebruikersinformatie over vinden. 2,5kwh CV en 2,5kwh WW, echt?!? Zoja, dan koop ik dat ding vanavond nog.
frk123 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:44:
Hoi Floyd,

Wat jij vraagt heb ik op dit moment draaiende,...

Gr, Andre
Voor voor type WTW heb je hangen? Houtkachels van buren blijf je naar mijn mening ruiken hoor wat voor systeem je ook hebt... jammer dat dit zo in de hand wordt gewerkt op dit moment. In mijn buurt zie ik de laatste tijd ook veel meer schoorsteenrook en ruik je het constant op straat. Over Co2 uitstoor gesproken |:(
ThinkPadd schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:15:
Best kans overigens dat de topicstarter na plaatsing/ombouwen naar vraaggestuurde ventilatie o.b.v. CO2-niveau juist méér gaat ventileren :+ In veel huishoudens laten mensen het ding op stand 1 staan, (en vaak ook nog roosters dicht) want: "Oei het tocht en dat gebrom van die ventilatiebox is maar irritant!". Vaak ook al jaren geen onderhoud gehad waardoor ventilatiebox en ventielen compleet vol met stof zitten en zo. Volgens mij wordt er in veel huizen in NL slecht en/of veel te weinig geventileerd :N

Ik heb mijn type C ook omgebouwd naar vraaggestuurd o.b.v. CO2. Met een paar kaarsjes (<5) aan gaat binnen een halfuur de ventilatie al een stand hoger omdat de CO2-concentratie al over de 850 ppm heen gaat. Wij wonen met z'n tweeën, komt er vervolgens twee man op visite dan gaan we al over de 1100 ppm heen en staat hij hele avond in stand 3 te loeien. Ik heb dan twee brede roosters voor en achter in de kamer al flink open.

De oplossing van @frk123 is ook door mijn hoofd gegaan, maar mijn vermoeden wordt al bevestigd door zijn reactie: dat je daarmee toch moeite blijft hebben om de luchtkwaliteit goed te houden wanneer je geen inblaas in de ruimte zelf hebt.
Ja, dat ik reeds Co2 gestuurd heb had ik even moeten vermelden. Niet dat het echt lekker werkt zoals je hierboven kunt lezen... Het gaat me dan ook meer om de hoofdvraag: of er een systeem in de markt is die warmte terug wint uit de afgevoerde vuile lucht. Of nog beter, eens systeem die de vervuilde lucht filtert op Co2 en gewoon weer naar binnen blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:35
FloydRaalte schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:45:
[...]
Ik woon nu 8 jaar in dit nieuwbouwhuis en de MV heeft verder nog nooit automatisch op een hogere stand gedraaid dan standje 1. (nachtstand) Op het douchen na.
[...]
Ja, dat ik reeds Co2 gestuurd heb had ik even moeten vermelden. Niet dat het echt lekker werkt zoals je hierboven kunt lezen...
[...]
Dan werkt het dus gewoon niet. Zoals ik zei gaat de ventilatie hier binnen een halfuur nadat we kaarsjes aansteken of er visite over de vloer komt al een stand hoger. Ik vraag mij af of je wel daadwerkelijk een systeem hebt wat reageert op CO2....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:50:
[...]

Dan werkt het dus gewoon niet. Zoals ik zei gaat de ventilatie hier binnen een halfuur nadat we kaarsjes aansteken of er visite over de vloer komt al een stand hoger. Ik vraag mij af of je wel daadwerkelijk een systeem hebt wat reageert op CO2....
Ik weet, omdat de installateur mij dit heeft laten zien met tekst en uitleg, welk lampje moet gaan branden wanneer er teveel Co2 in de woning is. Ik heb dat sindsdien nog nooit gezien behalve wanneer er gedoucht wordt. Kapot? Zou kunnen... ik denk eerder dat ons huis te tochtig is maar goed. Hieronder nog een plaatje van het apparaat wat wij hebben.

*edit* Zojuist over het bedieningspaneeltje zitten hijgen en het Co2 lampje sprint op rood. Werkt dus toch.

Afbeeldingslocatie: https://partners.bouwformatie.nl/images/bouwnieuws/Productnieuws/ARALCO979751.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.nbd-online.nl/sites/default/files/styles/682x484/public/archive/pictures/rucon.jpg?itok=Dm2g4G5H&timestamp=1455147870

[ Voor 5% gewijzigd door FloydRaalte op 03-12-2021 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
FloydRaalte schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:45:
[...]

Voor voor type WTW heb je hangen? Houtkachels van buren blijf je naar mijn mening ruiken hoor wat voor systeem je ook hebt... jammer dat dit zo in de hand wordt gewerkt op dit moment. In mijn buurt zie ik de laatste tijd ook veel meer schoorsteenrook en ruik je het constant op straat. Over Co2 uitstoor gesproken |:(

Ja, dat ik reeds Co2 gestuurd heb had ik even moeten vermelden. Niet dat het echt lekker werkt zoals je hierboven kunt lezen... Het gaat me dan ook meer om de hoofdvraag: of er een systeem in de markt is die warmte terug wint uit de afgevoerde vuile lucht. Of nog beter, eens systeem die de vervuilde lucht filtert op Co2 en gewoon weer naar binnen blaast.
Ik heb een Vasco D275 II. Heb ik op de kop getikt voor 100 euro. 3 jaar oud. omdat ik met domoticz wilde aansturen is 0-10v aansturing een voorwaarde, deze heeft dat. Niet elke WTW heeft dat standaard.

M.b.t. de CO2 regelingen van de fabrikanten is mijn constatering dat die niet perfect werken ( zacht uit gedrukt). Daarnaast is een meter voor het hele huis veel te weinig. Je moet meten waar de CO2 ontstaat/ waar je zelf dus veel bent (huiskamer en slaapkamer). De sensoren zijn te duur +250 p/stuk. En ze zijn niet te regelen. Je bent overgeleverd aan de wijsheden van de fabrikanten. Ik had eerst een orcon mvs15 hangen die ik aanstuurde met 3 Netatmo Homecoaches( nu, deze week, te koop bij een bouwmarkt voor 75 euro) De orcon moest ik echter verbouwen om te kunnen aan sturen. Er zijn echter ook type c ventilatoren die je ook met 0-10v kan aansturen.

Ik heb nog geen fabrikant gevonden die levert wat ik gebouwd heb. Jammer, het zou het een stuk simpeler maken.

[ Voor 0% gewijzigd door frk123 op 04-12-2021 14:50 . Reden: taalvoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-06 16:28

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Een warmtepompboiler of ventilatiewarmtepomp zijn voor ventilatie type c een oplossing. Beter is het om helemaal over te stappen naar een warmtepomp, maar als dit niet mogelijk is dan lijkt een ventilatiewarmtepomp een oplossing. Deze zuigt vuile warme lucht af, haalt hier energie uit en blaast de dan afgekoelde lucht naar buiten .Bij een cop van 4 kost dit 300 W en levert dit 1200 W aan warmte op
Wanneer er geen warmtevraag is werkt deze gewoon als een ventilatie box.
Dit is een L/W warmtepomp
Er zijn soms mooie aanbiedingen voor zo'n wamtepomp en let op neem er geen abonnement bij, deze zijn erg duur.
wanneer je deze ventilatiewarmtepomp op een eigen thermostaat zet kun je hem voorrang geven op je h.r.ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
Hoi Floyd,

Als de CO2 meter op batterijen werkt zou ik hem eens meenemen naar de huiskamer en dan kijken wat er gebeurt. (kaarsjes aan helpt altijd. En als je het echt wil weten koop je zo'n Netatmo Healthy Homecoach. Meten is weten.

Wat ik heb nu is een doorontwikkelingen van onderstaande forum post.

[SHOWCASE] DIY Vraag gestuurd, Duo Zone ventilatie systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:33
Jagerr63 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:13:
Een warmtepompboiler of ventilatiewarmtepomp zijn voor ventilatie type c een oplossing. Beter is het om helemaal over te stappen naar een warmtepomp, maar als dit niet mogelijk is dan lijkt een ventilatiewarmtepomp een oplossing. Deze zuigt vuile warme lucht af, haalt hier energie uit en blaast de dan afgekoelde lucht naar buiten .Bij een cop van 4 kost dit 300 W en levert dit 1200 W aan warmte op
Wanneer er geen warmtevraag is werkt deze gewoon als een ventilatie box.
Dit is een L/W warmtepomp
Er zijn soms mooie aanbiedingen voor zo'n wamtepomp en let op neem er geen abonnement bij, deze zijn erg duur.
wanneer je deze ventilatiewarmtepomp op een eigen thermostaat zet kun je hem voorrang geven op je h.r.ketel.
Wel opletten, vaak heeft een wpb een hoger debiet nodig dan de benodigde ventilatie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-06 16:28

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Klopt, bij de ventilatie warmtepomp is dit af te stellen. Er is natuurlijk wel een minimum.
Pagina: 1