Trekken ze glasvezel helemaal door tot in je woonkamer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-04 02:34
Ik kreeg een brief van KPN dat ze glasvezel gaan aanleggen in mijn buurt en of ik toestemming geef dat het in mijn apartement ook komt. Uiteraard die gegeven.

Maar nu vraag ik me het volgende af. Stoppen ze met de aanleg tot in de meterkast? Maar ik heb nu de router en modem van ziggo achter de tv staan, want uit de muur in de woonkamer komt een kabeltv aansluitpunt. Mijn pc is via een ethernet kabel met die router verbonden.

Ik mag toch hopen dat ze nu naast het kabeltv aansluitpunt een glasvezel aansluitpunt gaan maken in mijn muur in de woonkamer? Hoe anders kan ik mijn tv en computer aansluiten met een ehternetkabel als ze stoppen in de meterkast? Dan lopen er twee kabels over mijn vloer, onder de deur door richting meterkast. Dat ziet er toch niet uit?

Of gaan ze dus (wat ik hoop) een hele nieuwe buis aanleggen achter de woonkamermuur waardoor dan die glasvezel kabel loopt? Dat lijkt me nogal wat werk. Iemand ervaring hiermee? Ik woon in een apartement, geen huis. Ik heb geen kruipruimte.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:58

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Niet op de begane grond dus? Dan zullen ze tot in de meterkast aanleggen, want daar zal een koof zitten.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Tot aan de meterkast, daarna ga jij met 1gbit UTP verder je huis in.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 03-12-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Meterkast verwacht ik.
Mijn ouders kunnen het ook krijgen, staat in hun brief specifiek tot in de meterkast

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAICRJMPM
PD2JK schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:32:
Niet op de begane grond dus? Dan zullen ze tot in de meterkast aanleggen, want daar zal een koof zitten.
1e verdieping

En hoe moet ik mijn tv dan aansluiten en mijn computer? Ethernetkabel over de woonkamervloer, onder deur door, richting meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kun je die leiding waar de coax bij je TV zit niet herbruiken? Trekveer er doorheen en UTP trekken.
Waar gaat die Coax heen? Meterkast neem ik aan?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 03-12-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:10

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Dat hangt ook van je provider af. De mijne heeft gewoon een prijslijst:

https://freedom.nl/diensten/installatie-door-monteur

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 17:27
SAICRJMPM schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:34:
[...]

1e verdieping

En hoe moet ik mijn tv dan aansluiten en mijn computer? Ethernetkabel over de woonkamervloer, onder deur door, richting meterkast?
Dat mag je zelf weten. Je kan natuurlijk prima kabels langs muren of achter latjes wegwerken.

KPN gaat in ieder geval niet gratis buizen in muren wegwerken of wat dan ook.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-05 10:04
In mijn appartement zat de coax aansluiting in de woonkamer en de glasvezel in de meterkast.

Ik heb in mijn geval de oude ptt bedrading (die zat naast de coax aansluiting en kwam vanuit de meterkast) vervangen voor UTP om zo het internet vanuit de meterkast bij de spullen in de tv-hoek te krijgen.

Ik weet niet of dat jou eventueel een optie is. Je hebt altijd een keuze om bij je kabelaanbieder te blijven mocht dat niet lukken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:36:
Kun je die leiding waar de coax bij je TV niet herbruiken? Trekveer er doorheen en UTP trekken.
Ok dat is misschien een optie. Kan het ook met de heel oude telefoonaansluiting van de PTT? Die gebruik ik toch niet meer., Stel glasvezel bevalt niet en ik wil terug naar Ziggo. Dus houd liever de coax aansluiting.
Maar hopelijk is de oude PTT buis achter de muur groot genoeg voor een glasvezelkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SAICRJMPM schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:38:
[...]

Ok dat is misschien een optie. Kan het ook met de heel oude telefoonaansluiting van de PTT? Die gebruik ik toch niet meer., Stel glasvezel bevalt niet en ik wil terug naar Ziggo. Dus houd liever de coax aansluiting.
Maar hopelijk is de oude PTT buis achter de muur groot genoeg voor een glasvezelkabel?
Nee je trekt er UTP doorheen :) Glasvezel houdt op bij het aansluitpunt van KPN, daarna gaat er UTP in je KPN Modem en vanuit daar ook weer UTP naar je TV Ontvanger/apparaten/wifipunten

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 03-12-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
pickboy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:37:
In mijn appartement zat de coax aansluiting in de woonkamer en de glasvezel in de meterkast.

Ik heb in mijn geval de oude ptt bedrading (die zat naast de coax aansluiting en kwam vanuit de meterkast) vervangen voor UTP om zo het internet vanuit de meterkast bij de spullen in de tv-hoek te krijgen.

Ik weet niet of dat jou eventueel een optie is. Je hebt altijd een keuze om bij je kabelaanbieder te blijven mocht dat niet lukken natuurlijk.
Dan ga ik dit ook doen

Maar meeste mensen zijn geen klussers. Ik vraag me af hoe dit in al die andere huishoudens gaat. Lopen de kabels daar over vloeren en langs muren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hangt ook van het gebouw af waar ze het laten. bij oudbouw gaan ze nog wel eens over de gevel en kom je gewoon uit in een kamer aan de straatkant in andere situaties kan het de meterkast worden.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 03-12-2021 14:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SAICRJMPM schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:39:
[...]

Lopen de kabels daar over vloeren en langs muren?
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 ?

Of heb je de lokale Praxis al eens gebeld? Er zijn wel 1000 oplossingen om een kabel "netjes" maar toch "zichtbaar" weg te werken zonder dat je daar je halve muur voor moet open hakken of leidingen omleggen etc. etc. etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:46
[...]

Dan ga ik dit ook doen

Maar meeste mensen zijn geen klussers. Ik vraag me af hoe dit in al die andere huishoudens gaat. Lopen de kabels daar over vloeren en langs muren?
Dat, of ze vragen iemand die wel een klusser is (al dan niet betaald) om hulp.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 17:27
[...]

Dan ga ik dit ook doen

Je blijft het hebben over kabels over vloeren, maar als je even nadenkt kan je wel bedenken dat je met een wat langere kabel langs de muren alles weg kan werken, toch?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 10:46
[...]

Waarom zijn de meeste mensen geen klussers, een kabelgootje leggen is toch niet zo moeilijk? Of een kabel achter een plint? En een heleboel mensen (jij niet las ik) hebben een kruipruimte dus dan helemaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-05 10:04
Glasvezel
[...]

Dan ga ik dit ook doen

Bij sommige wel, of ze blijven bij de kabelaanbieder, of ze laten het door iemand anders doen.

Voor ieder wat wils.

Ga er in ieder geval van uit dat je Glasvezel stopt in je meterkast. Dan zit er zo'n mooi Glasvezel naar Ethernet omvormer tussen. Daar moet je je router op aansluiten, maar dat kan prima op een andere plaats.

Dus lekker die oude ptt bedrading vervangen door UTP, die in de meterkast aansluiting op de mediaomvormer en in je woonkamer je router erop aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Iedereen bedankt. Ik ga de oude PTT buis gebruiken om er UTP door te laten trekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
Je kunt niet zomaar aannemen waar de glasvezel binnenkomt. Bij sommige flats loopt het langs de gevel en komt het in de woonkamer binnen. Bij anderen netjes via de koven en meterkast.

Bij grondgebonden woningen verschilt het ook.

In de praktijk is er altijd wel een manier om redelijk eenvoudig om netwerk van meterkast naar de woonkamer te krijgen. En anders blijf je bij Ziggo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 16:25

Chiron

Moderator Discord
Meterkast. Bij mij zit het ISRA punt aan de andere kant van het huis in de tv-hoek, en daar staat dan ook mijn Experia modem.
De aannemer die de glasvezel aan kwam sluiten in huis had letterlijk als opdracht om het in de meterkast te doen (ook al heb ik het vantevoren met een kpn medewerker besproken dat het in de woonkamer moest).

Ik heb de utp naar het modem uiteindelijk zelf aangelegd en door de prut in de kruipruimte moeten kruipen. Maar het werkt :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Destijds toen ik in een (huur)appartement woonde werd er een RVS goot tegen de gevel geschroefd waar de kabels doorheen gingen. Deze werden rechtstreeks in de hoek van de woonkamer afgemonteerd. Deze complexen waren slechts 3 woonlagen hoog, met op de begane grond de bergingen. Wanneer het 10 hoog is zal dit hopelijk anders worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Chiron schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:39:
Meterkast. Bij mij zit het ISRA punt aan de andere kant van het huis in de tv-hoek, en daar staat dan ook mijn Experia modem.
De aannemer die de glasvezel aan kwam sluiten in huis had letterlijk als opdracht om het in de meterkast te doen (ook al heb ik het vantevoren met een kpn medewerker besproken dat het in de woonkamer moest).

Ik heb de utp naar het modem uiteindelijk zelf aangelegd en door de prut in de kruipruimte moeten kruipen. Maar het werkt :)
Hier laatst een KPN-monteur over de vloer gehad omdat de koperaansluiting niet meer werkte. Ik word binnenkort op glasvezel aangesloten dus had even gevraagd hoe en wat. Komt op hetzelfde neer als bij jou, ik mag de koperaansluiting eruit trekken en dan vanaf de meterkast een UTP-kabel richting de woonkamer. Heb jij ook de koperaansluiting weggehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Niet zo snel! :+

Ja, de berichtgeving van KPN gaat echt helemaal nergens over. De reden dat ik pas toestemming heb gegeven toen de monteur kon vertellen wat hij ging doen.

Maar hier is het door dezelfde goot gelegd tegen de gevel als de coax. Dus zou zeggen dat er een aardige kans is dat hij naast de coax aansluiting komt als de coax nu ook al over de buitenmuur loopt (wat bij heel veel wat oudere appartementen het geval is).

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 03-12-2021 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 16:25

Chiron

Moderator Discord
Thijskoman schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:24:
[...]

Hier laatst een KPN-monteur over de vloer gehad omdat de koperaansluiting niet meer werkte. Ik word binnenkort op glasvezel aangesloten dus had even gevraagd hoe en wat. Komt op hetzelfde neer als bij jou, ik mag de koperaansluiting eruit trekken en dan vanaf de meterkast een UTP-kabel richting de woonkamer. Heb jij ook de koperaansluiting weggehaald?
Had gekund, maar aangezien ik geen ziggo heb, niet van plan ben om dat ooit te nemen; Ik de dsl verbinding nog wel even “heel” wou houden als backup, heb ik de coax kabel opgerold in een hoek in de kruipruimte met een tapeje om het uiteinde en de lege ziggo leiding gebruikt B)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
bij ons is het tot in de meterkast aangelegd. In 2 etappes. Eerst is alles buiten aangelegd door bedrijf 1 en paar weken later kwamen ze het vanaf voordeur tot in de meterkast aanleggen. KPN komt later de aansluiting aanleggen . WIj stappen over van Ziggo naar KPN (in onze woonplaats biedt Ziggo geen glasvezel aan)

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hier zijn ze langs geweest om te vragen waar je het wou hebben.
Toen hebben ze foto's gemaakt over hoe en wat de bedoeling was.
De grondwerkers welke de hoofdlijnen aan moesten leggen hadden een tablet met de foto's per adres.
Ik had omdat ik toch al de boel overhoop had een mantelbuis in de meterkast gebracht en buiten een gat zodat ze gelijk konden invoeren.
Maar helaas de glasvezel lag keurig opgerold bij het gat 🤣
Heb hem toen maar zelf ingevoerd en opgerold in de meterkast.
En nu maar wachten tot het overname punt geïnstalleerd wordt en dan maar een provider kiezen. Ziggo ben ik wel klaar mee maar andere opties zijn er niet echt.... ja via die oude koperkabel van de kpn maar daar heb ik niet echt veel vertrouwen in hier.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:14

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik heb nu twee keer meegemaakt dat mijn woning glasvezel krijgt.
De ene keer kwam hij in de meterkast en de tweede keer kwam hij in de woonkamer (het is maar net wat het makkelijkste is denk ik)

Vake bei te bange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
Waarom de eerdere reacties zo stellig zijn over dat het in de meterkast komt snap ik ook niet. Daar is niet altijd ruimte of een koof aanwezig. Sommige meterkasten zitten niet aan een buitenmuur en dan is het vaak helemaal onmogelijk om daar van onder het gebouw de kabels naar binnen te brengen.

Het is gewoon een beetje een gok, alhoewel je redelijk kan schatten wat het gaat worden: Modern gebouw met toegankelijke ruime meterkast met aanwezige mantelbuis of koof? Waarschijnlijk leggen ze het daar aan. Woon je in een oud gebouw waar de coax later via een gootje tegen de gevel is aangelegd? Grote kans dat het glas ook via die weg gaat.

Als je het echt zeker wil weten is het wachten tot de schouw of vragen voordat je de afspraak maakt.
[...]

Dan ga ik dit ook doen

Hier komt het glas ook via de zeer krappe meterkast, waar vanuit de woonkamer heel slecht te bereiken is. De monteur vertelde dat de meeste mensen waar hij in de wijk kwam daar inderdaad niet vooraf over nadenken. Daar ging hij dus weg met inderdaad kabels over vloeren en muren, of met de router in/op de meterkast. Hoe het daar verder wordt opgelost weet ik ook niet, maar een plakgootje is voor de meeste mensen wel te doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:19
Kpnnetwerk heeft het bij mij vorige week gewoon door de buitenmuur in de hoek van de woonkamer geplaatst, direct naast het ziggo AOP. Ook 1e verdieping, oorspronkelijk zou het in de meterkast, maar was het uiteindelijk niet mogelijk.

Glas loopt nu over de buitengevel door een rvs koker.

In overleg met de persoon die de situatie opneemt kan heel veel aangepast worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mocht je echt geen kabel willen, dan kan je ook je modem/router in de meterkast neerzetten en met Wi-Fi werken... In het ergste geval nog met van die powerline dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:15

Dennis1812

Amateur prutser

In mijn woning komt glasvezel binnen in de woonkamer.
En boven heb ik UTP door middel van powerline adapters.
Werkt prima.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

SAICRJMPM schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:38:
[...]

Of kpn een kabel legt of jij? Denk je echt dat kpn een kabel in gaat frezen in je muur?

Je moet gewoon iets verzinnen. Over muur, klusser inhuren, door kruipruimte, ipv bestaande kabel (coax?), draadloos, tv in je meterkast zetten ;) etc.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:31:
[...]

Of kpn een kabel legt of jij? Denk je echt dat kpn een kabel in gaat frezen in je muur?

Je moet gewoon iets verzinnen. Over muur, klusser inhuren, door kruipruimte, ipv bestaande kabel (coax?), draadloos, tv in je meterkast zetten ;) etc.
Er zijn kabelboeren die daar gewoon een meerprijs voor vragen, wel even van te voren navragen natuurlijk.

Bij ons in het pand (appartementencomplex) hebben ze de glasvezelaansluitingen in de meterkasten aangelegd. Helaas bevinden de meterkasten zich compleet buiten de woningen op de inpandige galerij, dus iedereen die glasvezel heeft maakt gebruik van die WiFi versterkers om door 3 betonnen muren heen te komen richting woonkamer. Achter de meterkasten liggen namelijk de centrale afzuiging en de rookgaskanalen van de CV's en daar weer achter de riolering. Helaas niet over nagedacht door de gebouwbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhwerkman
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Bij mij zit de Coax aan de buitengevel van mijn appartement, de glasvezelkabel hebben ze via zelfde route naar binnen gewerkt. Ding zit in woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levanche
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-01-2023
Bij mij is het andersom: Ik wil juist dat de aansluiting in mijn woonkamer binnen komt en NIET in de meterkast.
Al mijn huidige DSL en kabelaansluitingen komen ook binnen via de woonkamer.

De schouwer - die onaangekondigd de oppas verraste met zijn bezoek je ("zo werken wij nu eenmaal") - liet haar tekenen voor 'zijn bezoek'. Maar in feite tekende ze voor de afspraken die de schouwer dus eenzijdig maakte. Via email meteen eroverheen gemaild dat ik die schouwing wilde herroepen met uitleg erbij.

Nu is het verhaal dat de schouwer de kabel niet naar de door mij gewenste plek wil laten aanleggen. Ik vermoed omdat dat ze teveel werk en tijd kost. Ze kiezen liever de kortste weg (mijn meterkast zit letterlijk achter mijn voortuin)

Wat zijn nu mijn rechten? Vrijdag komt er een nieuwe schouwing, waar ik wel bij aanwezig ga zijn en niet ga tekenen voordat ik 'mijn zin' krijg.

Probleem is dat mijn provider vanaf FTU kastje naar modem ook een glasvezelkabel gebruikt (waar andere aanbieders voor een TPU o.i.d. kiezen). De kabel is dikker. En past dus niet door het bestaande geboorde gaatje naar mijn kruipruimte heen. Er zal dus een tweede / grotere doorgang geboord moeten worden in de vloer.

Wie heeft vindbare info over je rechten e.d.?

ONVI (provider) gaat ook wel contact leggen met E-Fiber, maar daar verwacht ik niet erg veel van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Die heb je niet. Hoogstens dat de aansluiting 'bereikbaar' is en dus niet achter een keukenblok ofzo komt te zitten. Een meterkast is in die zin gewoon bereikbaar. Je kan dan alleen nog de aanleg weigeren.
Probleem is dat mijn provider vanaf FTU kastje naar modem ook een glasvezelkabel gebruikt (waar andere aanbieders voor een TPU o.i.d. kiezen). De kabel is dikker. En past dus niet door het bestaande geboorde gaatje naar mijn kruipruimte heen. Er zal dus een tweede / grotere doorgang geboord moeten worden in de vloer.
Ik weet niet wat voor dikke kabel dat is, maar de glasvezel ging hier met gemak door een 19mm flexbuis. 16mm had ook nog wel gegaan. Dat was een kabel met SC/APC connectors waar ik voor het gemak nog het buitenste plastic omhulsel af heb gehaald voor het trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
@Levanche Mijn fiber mensen legde uit dat ze niet in gaan op persoonlijke voorkeuren.. Het is een soort massa proces. Als ik iets wilde op andere plek moest ik dat zelf regelen. Ook wel logisch .. die van E-Fiber leggen gewoon in 1 ruk een heel wijk aan.. en je provider zorgt voor laatste stukje. En dat jij dan een groter gat moet boren is niet hun probleem en ook niet die van je provider.

[ Voor 13% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 06-07-2022 11:13 ]

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
mevrouwKees_1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:12:
@Levanche Mijn fiber mensen legde uit dat ze niet in gaan op persoonlijke voorkeuren.. Het is een soort massa proces. Als ik iets wilde op andere plek moest ik dat zelf regelen. Ook wel logisch .. die van E-Fiber leggen gewoon in 1 ruk een heel wijk aan.. en je provider zorgt voor laatste stukje. En dat jij dan een groter gat moet boren is niet hun probleem en ook niet die van je provider.
Precies dit, ik mocht nog de hoek in de meterkast kiezen waar ze door de vloer gingen boren :') , maar meer dan dat hoef je echt niet te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:06
Bij ons is het vorig jaar gedaan. Weet ook niet meer of er een keuze in was waar. Voor ons ligt alles in de meterkast. Op dit moment Ziggo door middel van een kabel van de woonkamer door de vloer naar de meterkast (lekker het modem daar) en van daaruit weer door naar andere kamers inclusief de woonkamer.

De KPN komt binnen in de meterkast waar we het ook wilden hebben, maar nogmaals, ik verwacht dat dat al het plan van KPN was. Als het in de woonkamer was, dan was ik er zeker niet mee akkoord gegaan.

Wat @jordje ook al aan geeft, denk dat het niet meer is dan dat. De rest moet je gewoon zelf regelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Arunia op 06-07-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
bij mijn voormalige huis 1964 (appartement) in dordrecht werd er destijds een kabelgoot langs de muur omhoog getrokken en warden er dus per verdieping gaten naar binnen geboordt, dan zit die kabel dus wel in je woonkamer. - vooral bij oudere gebouwen zie ik dit vaker gebeuren. persoonlijk denk ik dat het weinig uitmaakt waar zo'n endpoint komt. als je het geluk hebt een NTU te krijgen met een media-convertor is het vervolgens weinig moeilijk om een cat7 kabel netjes naar een gewens punt te leiden - bijvoorbeeld vlak langs een verwarmingsbuis. of achter een holle plint over de vloer. in ons nieuwe huis (gebouwd 1987) zit het NTU / aansluitpunt gewoon netjes in de meterkast - maar wel weer zo krab dat ik er geen eigen router naast kan hangen en dus een andere plek heb moeten vinden voor de router / wifi AP.

ik vind het overigens wel giga asociaal dat je bij zo'n brief van KPN (of andere partij) niet meer informatie krijgt over de werkzaamheden, de planning en de manier van aansluiten. straks willen ze hem in je slaapkamer aan het plaffond hangen :-)

[ Voor 13% gewijzigd door i-chat op 06-07-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-05 16:49

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik heb gezegd (tja ik was wel thuis toen). In de meterkast! Standaard doen ze het niet "want de TV staat ook in de woonkamer" maar ik zegt "alles van mij is in de meterkast dus glasvezel ook". Naja was eigenlijk geen probleem :)

Deze ruimte is te huur!

Pagina: 1