Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
Hoi,

Hopelijk kan iemand hier meer duidelijkheid over geven.

Dit jaar hebben we onze nieuwbouw woning gekocht. Onze huidige woning staat nog niet te koop. De taxateur heeft wel een taxatie gemaakt.

Nieuwbouw: 600k
Overwaarde huidige woning: 70k (Na aftrek verkoopkosten, overbruggingshypotheek en resthypotheek)

Bij aankoop van de nieuwbouw woning hebben we 75k spaargeld ingelegd.

Betekend dit dat we de overwaarde van 70k naar ons eigen spaarrekening mogen overmaken en daarnaast volledig gebruik maken van HRA?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

<knip> Laat dat.

[ Voor 85% gewijzigd door Ardana op 03-12-2021 09:38 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:04

Herman

FP ProMod
Op basis van deze gegevens: ja.
Maar er zijn veel factoren die invloed kunnen hebben.

Zie ook: https://www.belastingdien...nwoningreserve/overwaarde

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
Top! Bedankt voor je reactie. Gisteren ook contact gehad met vereniging eigen huis afdeling Financiën. Volgens hun was dit niet mogelijk en moest de 70k overwaarde ook in het nieuwe huis gestoken worden (Als ik volledig gebruik wil maken van HRA)

Ze gaf als reden dat we geen eigen geld moesten inzetten, maar juist een hoger hypotheek moeten nemen, want dan pas kon je volgens haar de 70k terug storten op eigen rekening en volledig gebruik maken van HRA. (Anders krijg je problemen met de fiscus bij controle gaf ze aan)

Een hoger hypotheek was bij ons helemaal geen optie, omdat we al op onze max zaten.

Ik snapte er geen bal meer van na het gesprek met VEH, maar nu wel 👍.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Nee. Simpel gesteld: geld dat je ooit hebt uitgegeven aan de eigen woning (aanschaf of aflossing) moet daar 'in blijven zitten'. Haal je het er weer uit zoals je wilt, dan kan dat, maar krijg je over dat bedrag geen HRA.
Vul anders gewoon de berekeningen voor overwaarde, eigenwoningschuld en eigenwoningreserve in. Dan wordt het allemaal duidelijk.

Maar inderdaad: er kunnen meer details van belang zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 677216 op 02-12-2021 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Fijn dat je hypotheek verstrekker je hierover goed informeert…..

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Anoniem: 677216 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:33:
Nee. Simpel gesteld: geld dat je ooit hebt uitgegeven aan de eigen woning (aanschaf of aflossing) moet daar 'in blijven zitten'. Haal je het er weer uit zoals je wilt, dan kan dat, maar krijg je over dat bedrag geen HRA.
Vul anders gewoon de berekeningen voor overwaarde, eigenwoningschuld en eigenwoningreserve in. Dan wordt het allemaal duidelijk.

Maar inderdaad: er kunnen meer details van belang zijn.
Het punt is hier dat het er niet uit wordt gehaald.

Je hebt in dit soort situaties wel is te maken met een timing probleem, dat de overwaarde nog niet beschikbaar is op het moment dat je het nodig hebt.

Je mag daarom dit tijdelijk voorschieten.

Dat is wat de TS doet en netto wordt er geen overwaarde onttrokken.

Dit mag wel alleen zijn wel wat voorwaarden aan verbonden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 03-12-2021 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:54

Peetman

Tjah....

Je mag het inderdaad zelf voorschieten, als je geen hogere overbruggingshypotheek kan krijgen, maar het moet inderdaad wel aantoonbaar in je huis gaan en daarna onderdeel uitmaken van het onroerend goed. Dus prima als je het gebruikt voor muren, vloeren, badkamer, keuken, tuinaanleg etc. Maar dus niet voor meubels.
Bewaar dus de facturen mocht je ooit controle krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 19:05
Voor zover ik weet moet je het geld wel in hetzelfde jaar hebben ontvangen. Volgend jaar is een nieuw belastingjaar en dan heb je de aangifte voor dit jaar al gedaan. Dus de overdracht dient dan nog dit jaar te zijn lijkt mij.

Ik ben geen expert, maar de belastingdienst kijkt naar de bedragen op 31 december en 1 januari. Dus als je dit jaar de hypotheek hebt afgesloten voor je nieuwe woning dan dien je ook je de overwaarde van je oude woning dit jaar te ontvangen.

Misschien dat iemand anders dit kan ontkrachten of bevestigen.

Overigens denk ik dat het niet eens nodig is. In een nieuwbouw woning moet je nog zoveel aan doen dat je die 70k waarschijnlijk toch in de woning stopt. Het mag bijvoorbeeld ook gebruikt worden om de muren af te werken en vloeren te leggen (mits het een vaste vloer is). Alles wat vast zit aan het huis mag je het geld voor gebruiken om gebruik te kunnen maken van de hra.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ZeRoC00L schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 06:57:
Fijn dat je hypotheek verstrekker je hierover goed informeert…..
Hypotheekverstrekker heeft helemaal niets te maken met jouw persoonlijke belastingsituatie. Daar hebben ze de gegevens ook helemaal niet voor. Bovendien mogen ze geen financieel advies geven als je niet expliciet een adviesproduct afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:05
Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:21:
[...]

Hypotheekverstrekker heeft helemaal niets te maken met jouw persoonlijke belastingsituatie. Daar hebben ze de gegevens ook helemaal niet voor. Bovendien mogen ze geen financieel advies geven als je niet expliciet een adviesproduct afneemt.
Klopt, maar een goede hypotheekverstrekker of tussenpersoon kan je hier wel over informeren.
Wij zijn bij de Hypotheker geweest en ons is hier wel uitleg over gegeven en als we vragen hadden hoefden we maar contact op te nemen.

Dus nee, ze hoeven het niet maar kunnen je er vaak wel over informeren.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DutchKel schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 07:37:
In een nieuwbouw woning moet je nog zoveel aan doen dat je die 70k waarschijnlijk toch in de woning stopt.
Dat hoeft echt niet. Als je zelf ook nog wat klust en dus alleen materiaalkosten hebt al helemaal niet, maar ook als ik alles had laten doen was ik nog niet in de buurt gekomen van de 70k. Nou was dat geen huis van 600k, maar toch.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 03-12-2021 08:52 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rensjuh schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:45:
[...]

Klopt, maar een goede hypotheekverstrekker of tussenpersoon kan je hier wel over informeren.
Wij zijn bij de Hypotheker geweest en ons is hier wel uitleg over gegeven en als we vragen hadden hoefden we maar contact op te nemen.

Dus nee, ze hoeven het niet maar kunnen je er vaak wel over informeren.
Juist, een adviseur kan hier iets in betekenen. Maar de verstrekker nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05 17:42
Begrijp ik de situatie goed?

Overwaarde oude woning = 70K
Koopprijs nieuwe woning = 600K
Hypotheek nieuwe woning = 525K
Zelf te financieren = 75K

Die 75K bestaat voor 70K uit overwaarde en voor 5K uit spaargeld.

Daar de overwaarde nog niet liquide is heb je die 70K "voorgeschoten" middels een overbruggingshypotheek bij jezelf (lees: je had het op je spaarrekening staan).

In mijn optiek mag je de hyprente over de hypotheek van 525K dus volledig aftrekken van de belasting. En die 70K mag straks gewoon naar je spaarrekening.

[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 03-12-2021 08:55 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het gaat hier om de eigenwoningreserve, daar heeft de belastingdienst aardig wat artikelen over.
https://www.belastingdien..._overwaarde_verkocht.html
Je mag de eigenwoningreserve op elk moment verlagen door eigen geld in de woning te steken. In dit geval doe je een voorfinanciering met spaargeld dus wat dat betreft zou ik zeggen dat je de eigenwoningreserve hebt opgemaakt.
DutchKel schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 07:37:

Ik ben geen expert, maar de belastingdienst kijkt naar de bedragen op 31 december en 1 januari. Dus als je dit jaar de hypotheek hebt afgesloten voor je nieuwe woning dan dien je ook je de overwaarde van je oude woning dit jaar te ontvangen.

Misschien dat iemand anders dit kan ontkrachten of bevestigen.
Dat is in dit geval niet relevant.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1