Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:31

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
We hebben nog een leeg dak over wat op het zuidwesten is gericht en daar willen we nu ook panelen laten leggen.
Laten leggen want dat dak is mij te hoog en te schuin...
Ik heb inmiddels een aantal offertes ontvangen. Een viel af omdat die veel te duur was, een ander is niet eens langs geweest en wist er op afstand vier paneeltjes op te projecteren. (prijs daarvoor was wel redelijk)

Blijven er twee over, prijs per Wp verschilt onderling iets van een cent dus daar wil ik het niet vanaf laten hangen.

Bedrijf A - Bestaat een paar jaar. Kan binnen twee maanden na tekenen aanleggen
8 stuks JA Solar 370Wp (2960 Wp)
8 stuks S440 power optimizer
SolarEdge 3K 1fase omvormer
Geschatte opbrengst 2810 kWh/jaar

Bedrijf B - Bestaat al meer dan tien jaar. Kan vanaf maart-april 2022 gaan aanleggen
9 stuks SolarWatt Vision 360 (3240 Wp)
SMA SB 3 omvormer
Geschatte opbrengst 2900 kWh/jaar

Beiden beweren uiteraard dat ze alleen met A merken werken. Zoals eerder gemeld, daar heb ik geen verstand van. Verschilt daarnaast van mening of optimizers nodig zijn.
Schaduwval i.v.m. de WTW-pijp is minimaal. Hooguit één paneel.
Schaduwval van de buren weet ik eigenlijk niet, nooit opgelet...
Er zit "twee garages" ruimte tussen ons en de buren.
Bedrijf B beweert dat zijn panelen daar geen last van gaan hebben.

Wie kan ik geloven? Beide mannen kwamen op mij over alsof ze genoeg van de materie afweten.

Welke set heeft jullie voorkeur?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Voor mij wint bij gelijke prijs SolarEdge... Het is het duurdere systeem. De opbrengst schattingen zelf moet je weinig waarde aan hechten: Dat zijn modellen uit verschillende stukken software, die onderling niet goed te vergelijken zijn.

Als bedrijf B 9 panelen kan leggen, Zou A dat ook kunnen. Bespreek het met A ;-)

Verder... welke prijzen zijn aangeboden :)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:31

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:22:
Voor mij wint bij gelijke prijs SolarEdge... Het is het duurdere systeem. De opbrengst schattingen zelf moet je weinig waarde aan hechten: Dat zijn modellen uit verschillende stukken software, die onderling niet goed te vergelijken zijn.

Als bedrijf B 9 panelen kan leggen, Zou A dat ook kunnen. Bespreek het met A ;-)

Verder... welke prijzen zijn aangeboden :)?
Ja die schattingen lijken mij ook dikke duimenwerk.

Goeie opmerking over dat extra paneel. Maten verschillen nauwelijks. Ik ga het eens vragen.
Dan komen we op 2960+370=3330Wp.
Kan de SolarEdge aan als ik het juiste datasheet voor me heb.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
De 3kW is prima geschikt... De stap lager bij SE is 2,2kW, wat weer krap zou zijn ook bij 8 van deze panelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De solarwatt zijn heel wat duurder dan de jasolar. En ook langere garanties op de panelen?

Ja kan geen appels met peren vergelijken.
Ik zou nog even verder offertes opvragen.

Deze heb je gemist denk ik?
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Dan weten we weer wat meer van de situatie

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-12-2021 17:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
JA Solar is geen A merk, de installateur zal zich wel beroepen op het feit dat het een Tier 1 merk is maar ook dat zegt weinig, dus dat klopt niet. SMA en Solaredge zijn beide A merken dus dat klopt wel. En inderdaad de Solarwatt panelen zijn erg duur, te duur ook. Ga een shoppen voor REC, ook 25 jaar garantie en niet van die belachelijke prijzen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 13:57
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:01:
De solarwatt zijn heel wat duurder dan de jasolar. En ook langere garanties op de panelen?

Ja kan geen appels met peren vergelijken.
Ik zou nog even verder offertes opvragen.

Deze heb je gemist denk ik?
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Dan weten we weer wat meer van de situatie
Dit.. deze vergelijking is wel beetje scheef imo. Ook geef je geen tot weinig informatie over je oppervlak.. daarmee kan niemand je echt helpen.
Lijkt mij slim eerst je OP aan te vullen met relevante informatie, tot die tijd kan niemand je echt goed helpen hier want er mist teveel info om een zinnige opmerking te maken op het moment...
Pagina: 1