Solaredge-Performantie probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.616 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitjeBe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-05 13:41
Mijn vraag
Hey iedereen,
ik heb recent 12 panelen laten bijleggen, om op donkere dagen toch nog beetje meer eigen elektriciteit te hebben. Mij vol van bewust dat dit financieel gezien geen goede zet is, maar daar ging het mij niet om. Ik heb uiteindelijk een firma gevonden die mee in dit idee wou gaan, en heeft onderstaande config bij mij geïnstalleerd. Nu merk ik op, dat 5 panelen (van mijn originele setup) geen vol vermogen meer geven eens de zon aan die kant staat. Wat ik van de technieker vernomen heb, is dat ze 5 panelen bij de 12 vanachter hebben bijgeplaatst omdat anders de kring niet groot genoeg was(de 18 andere panelen staan parallel op de omvormer). Volgens hen kon het ook geen kwaad, de optimizers zouden dit opvangen. Nu heb ik zelf wat aan het opzoeken geweest, en heb ik een documet van Solaredge gevonden, waar instaat dat P401 en P405 niet in 1 kring mogen staan. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Voorlopig heb ik nog geen deftig antwoord van de installateur gekregen, ze zouden het al met solaredge besproken hebben en ook zij weten het niet... Ik ken er zelf niet genoeg van om echt in discussie te gaan, maar zit ik in de juiste richting te denken? (Ik heb mijn setup zelf eens in de designer van Solaredge gedaan, als je die laat doen, zet die alles in 1 string, met P405 optimizers). Enige tips of hulp zouden zeer gewaardeerd zijn, zodat ik wat meer kennis heb om te kunnen overleggen met de installatie firma.

Relevante software en hardware die ik gebruik
-12x rec 375Wp mono met P401 optimizers (58° Noord-Oost)
-23x solarpower max3 - 395Wp met P405 (234° Zuid-West)
-Solaredge se10k-rws48bnn4
-BYD batterij 12kwh
-Dak hellingshoek 45°

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitjeBe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMRMdMQ3CttBXLTf6tKNih3D2xE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ynTs1nkMxPogYOPrUdVMvbAf.png?f=user_large

=> voorbeeld vergeten toe te voegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kun je in het plaatje aangeven hoe het nu aangesloten is, en welke panelen welke optimisers hebben?
Word uit je verhaal niet helemaal duidelijk.
Is je omvormer ook vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:08
Mijn gok:

Zo te zien hebben ze 1.0.8 tot 1.0.20 in de string geplaatst met panelen aan de andere kant.
Als de zon met name op deze 5 panelen schijnt kunnen die samen niet genoeg voltage maken voor de omvormer en zullen ze gaan "clippen".
Als je met een computer naar https://monitoring.solaredge.com/ gaat en dan analytics doet kun je zelf grafieken genereren. (als je genoeg rechten hebt)
Dan kun je je een grafiekje maken voor de optimizer voltages (doe maar alles in die string). En dan verwacht ik dat die 5 vaak op max voltage zullen zitten.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Solaredge op 3 fasen wil met een p401 eigenlijk 16 panelen tegelijk in het licht hebben. Met een 405 zijn dat 14 panelen. De 401 en 405 mogen inderdaad niet samen in 1 string.

Kom je niet aan het minimum aantal panelen in het licht, dan kunnen de optimizers het mpp voltage (750v) niet halen en stort de hele string in.

Wat moet hier gebeuren? De 5 panelen die op de andere string zijn aangesloten moet in dezelfde richting komen te liggen: verplaatsen dus. Dan maak je 2 strings: de langste string met de p401, de korte met de p405.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 02-12-2021 13:22 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitjeBe
@bbbrumbrum :
-De 12 rec panelen hebben de P401 gekregen (als de info klopt die ze me gezegd hebben)
-De 23 sun powers hebben de P405
Ja, ik had hiervoor een Huawei 6KTL-M0, maar die kon geen extra panelen aan op de andere kant van het dak, deze heb ik door gegevan aan mijn ouders.
@ice-T106 Je kan gelijk hebben, die staan op 80volt op die moment (optimizer spanning)
@teacher De sunpowers liggen in dezelfde richting, maar die werken niet met de P401:(Sorry, ik had je antwoord niet deftig begrepen. Is er een optie die kan werken zodat die 5 kunnen blijven liggen? Want dit is de kant waar ze het meeste opbrengen. Als ik er bijvoorbeeld nog 4 laat bij plaatsen zodat ik aan 16 kom? Of kom ik dan nog niet aan genoeg spanning omdat ze aan de "slechte" kant liggen kwa lichtinval?

[ Voor 26% gewijzigd door BitjeBe op 02-12-2021 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
Als die p401 en p405 in 1 string zitten: Daar mag die installateur zeker even voor terugkomen: Dat is vanuit geen enkele datasheet van SolarEdge een geldige combinatie.

P505 is geschikt voor de REC en mag in 1 string met p405.

Met p505 kom je zoals @teacher al aangeeft maar 2 panelen tekort om het NO dak op zichzelf te laten draaien. Passen die, dat is de beste oplossing!

Als er heel weinig schaduw is op het NO dak zou ik overwegen te kijken of de string van 12 - aangepast met 80V optimizers geaccepteerd wordt door de omvormer. 12x80 = 960V, in principe voldoende om een klein beetje marge te hebben... Kan het helaas niet bevestigen.. ik heb die situatie willen proberen, maar toen bleek ik een verkeerd model omvormer geleverd gekregen te hebben die officieel met 12 of minder panelen kan werken...

[edit] @BitjeBe onderstaande is geschreven nadat je onder mij gereageerd had.
De 80V optimizers zijn an sich geen oplossing overigens... de 5 Sunpowers kunnen dan nog steeds maar 400V maken, en in deze tijd van het jaar zullen de 12 op NO moeite hebben de benodigde 30V/paneel te maken zonder de stringstroom (en dus de opbrengst van de sunpowers) te beperken.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 02-12-2021 13:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BitjeBe
Iedereen al super bedankt voor alle info! Ik ga nog eens terug contact met hen nemen om tot een oplossing te komen. Ik laat nog weten hoe het uitgedraaid is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

BitjeBe schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:26:

@teacher De sunpowers liggen in dezelfde richting, maar die werken niet met de P401:(Sorry, ik had je antwoord niet deftig begrepen. Is er een optie die kan werken zodat die 5 kunnen blijven liggen? Want dit is de kant waar ze het meeste opbrengen. Als ik er bijvoorbeeld nog 4 laat bij plaatsen zodat ik aan 16 kom? Of kom ik dan nog niet aan genoeg spanning omdat ze aan de "slechte" kant liggen kwa lichtinval?
Het gaat niet zozeer om "slechte" lichtinval, maar gelijktijdige lichtinval: je moet een minimum aantal panelen -en dus optimizers- in dezelfde richting (zonder schaduw) hebben. Dat lukt dus op noordoost niet, want daar liggen nu maar 12 panelen. Op zuidwest had je een goede string, maar die is ingekort tot net boven het minimum van 16.

Wat er dus moet gebeuren:
De noordoost string moet naar minimaal 16 (liefst wat meer) panelen, dit door eventueel extra panelen te leggen.
De zuidwest string moet gewoon weer als 23 panelen aangesloten worden.
De p401 en p405 mogen onder geen enkele voorwaarde in 1 string.

Dus, tijd om de installateur te bellen en hem zsm weer jouw kant op te laten komen, want dit is op zijn zachts gezegd gemakszuchtig geweest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitjeBe
Ik heb nog volgende replay gekregen van mijn installateur (blijkbaar komen de optimizers die ze gebruikt hebben, niet overeen met wat er op de offerte/factuur staat):

---------------------------------------
De Y-connector zorgt ervoor dat de omvormer dit herkent als 1 string.
Ik heb met de designer even nagekeken en alles kan hier perfect in 1 string.

Wij hebben bij de installatie bij u gewerkt met P404 en P505, dit moesten we doen omdat we anders de panelen niet konden combineren. Deze Optimizers kunnen perfect met elkaar in 1 string geplaatst worden.

De 2 verschillende optimizers zijn nodig omdat het om 2 verschillende panelen gaat. Een bepaald model optimizer mag alleen aan panelen binnen bepaalde parameters toegekend worden. (zoals aantal cellen, vermogen, maximale stroom,…)

Ik hoop dat dit het een beetje duidelijker maakt? ( We mogen inderdaad geen P401 en P405 in 1 string plaatsen 😉)
---------------------------------------

Als ik hen dit effectief laat uitvoeren, komt het dan goed? Gaan dan de 12 panelen van Noord-Oost, niet heel de performantie van de 23 van Zuid-West onderuit halen in de namiddag? Of kunnen deze types van optimizers wel de compensatie aan in 1 string (deze optimizers mogen blijkbaar inderdaad wel in dezelfde string... )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Deze optimizers mogen inderdaad samen in 1 string.
Echter, je maximaal stringvermogen is 11250, en daar ga je dus nu overheen: Want alles in 1 string en dan ga je zelfs over de 13500 heen die je onder voorwaarden mag hebben.

Verder snap ik die y connectoren niet; bij solar edge gebruik je die wel, maar alleen om meerdere panelen samen op 1 optimizer te zetten. Nu lijkt het alsof er twee deelstrings zijn samengevoegd op 1 stekkerpaar. Waarom niet twee goede strings gemaakt? De omvormer heeft immers de aansluitingen ervoor.

En dan loop je nog steeds tegen het "te weinig panelen per richting" probleem aan.

* teacher is niet overtuigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb het werk van de installateur maar even gedaan... Ik heb een simpele vorm van de woning dus maar even getekend...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbLGwn-0trENPrn5Psda4KbgSSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yXMkv1lhgPMnSCIp0c9IT37i.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoO23rujkgm49dNPcp6WHvOTvrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CZCF2wvFgRdICADtcvhkXlwK.png?f=fotoalbum_large

De hele set mag als 1 string... 1 lange string, geen geneuzel met Y connectors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_FlB2TnfULL9qhdlYiOiXl0huo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D7S8HetBu6QWvBddR42JHhD7.png?f=fotoalbum_large

Ook de SE10K is de suggestie van SE Designer. Prima.

String vermogen is geen enkel probleem. Max gesimuleerde DC is slechts 9.97kW. SolarEdge is niet paneel Wp, maar gerealiseerd Wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVwJv2yNIOxfafQFmBVezgSbS84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pUEAC8AUBFoahL1dDEoU0gRO.png?f=fotoalbum_large

Geen clipping in de simulatie. Dat is ook de verwachting... Want 12x p505 is genoeg om 750V te maken, en 23x p405 zeker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VJG0RzxFcP6vaK_3ZXwwhAkPVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8CjfehH6vV8r78amym7XWMgj.png?f=fotoalbum_large

Installateur: Ik red je hachie hier... Kom maar met de hele mooie fles wijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 04-12-2021 00:22 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zal dan wel weer voor anti-solaredge uitgemaakt worden, maar waarom niet een 2x mppt hybride omvormer opgehangen met een heel breed spanningsbereik zoals een Fronius gen24 plus?
Dan blijven de dakrichtingen gescheiden.

Iets met eindejaarbonus voor de installateur?

Anyway, hopelijk opgelost met andere optimizers.

Edit: ik heb de Vmpp/Voc niet uitgerekend voor 23 panelen dus roep ik wellicht te snel. Excuus.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2021 01:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BitjeBe
@Ronald Bedankt voor de verduidelijking, dat is wat ze nu willen doen (geen idee waarom het dan zo ook niet uitgevoerd is bij installatie...) ik had nog via de verkoper extra uitleg gevraagd, maar die was lang niet zo goed als de jouwe. Donderdag komen ze de aanpassing doen en als de zon ooit nog eens deftig wil schijnen, kan ik zien wat het resultaat geeft. Ik laat nog iets weten als ze geweest zijn.
Maar iedereen bedankt om mee te denken en te verduidelijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BitjeBe
De installateur is vorige donderdag, in het laat, effectief de aanpassing komen doen. Dus alle 35 panelen staan nu in een grote string. Ik kan nog niet echt veel zeggen, vermits we enkel zaterdag een beetje zon gehad hebben en dan leken de 5 sun power panelen even veel te produceren als de 18 andere. Ik ga nu een beetje de statistieken in het oog houden als we eindelijk eens wat zonnige dagen hebben. Want voor nu ben ik nog niet overtuigd dat ik me verbeterd heb met deze omvormer en setup (de batterij is echt wel een meerwaarde, daar twijfel ik niet over, op het feit na dat die energie meter van solaredge niet echt correct is en bij het laden van de batterij, hij nog rond de 50watt van het net trekt, terwijl dit absoluut niet nodig is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@BitjeBe Op zich al een goed teken dat dit - volgens verwachting - het probleem oplost ;-)

Beetje jammer dat SolarEdge (en zo goed als elke andere fabrikant) zo slecht vermogen kunnen meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Ronald

Een NO -ZW SE systeem met 2x9 panelen op een 3 fase omvormer (ook te grote 6000 maar dat lijkt me niet zo erg) heeft toch problemen met te weinig panelen in de zon? Of gaat dat wel goed?

Performance lijkt me achter te blijven namelijk.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=101145&sid=89048

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

We gaan hier verder:

Het grote SolarEdge topic