Hulp gevraagd voor berekening capaciteit warmtepomp

Pagina: 1
Acties:
  • 4.187 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gligthart181
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-05-2022
Hallo,

We zijn van plan een hybride warmtepomp aan te schaffen.
Nu zijn de adviezen die we ontvangen van verschillende bedrijven nogal uiteenlopend, de een adviseert 4kW en de ander 6kW.

Gasverbruik: 1600m3
Isolatie: klasse A bouwjaar 2006
Oppervlakte: 130m2
Type verwarming: radiatoren

Wie heeft ervaring met dit onderwerp?
Ook ben ik op zoek naar de juiste formule om dit te kunnen berekenen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:05
Als je voor hybride gaat kan een 4kW sowieso wel.
Als je de ketel wegdoet dan is het een ander verhaal.

Type woning? Ventilatie? Luchtdichtheid? Rc waardes?
Huidige aanvoertemperatuur CV? Kan dit naar 40 met behoud van comfort? Wel/geen nachtverlaging nu?
Hoeveel kuub voor koken/sww?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@gligthart181 wat wil je bereiken met een hybride opstelling? Financieel voordeel, duurzamer verwarmen, voorbereiden op gasloos?
Een 6 kW unit kan meer gas besparen dan een 4 kW unit, voor gasloos ga je richting een 8 kW (bij -10) warmtepomp.

Om dit te kunnen berekenen, kan je uit gaan van je historisch gasverbruik per dag (met wat geluk kan je dat uit je slimme meter logging halen bij je energieleverancier) en de historische weergegevens.

Uit een m³ gas komt ca 8 kWh warmte in je huis, dus om een m³ gas te vervangen moet een 4 kW warmtepomp 2 uur draaien en een 6 kW warmtepomp 1 uur en 20 minuten.
Er zijn nog wat mitsen en maren (aanvoertemperatuur, defrosts etc) maar voor een eerste indruk geeft dit hopelijk wat houvast.

Eigenlijk vind ik 1600 m³ voor bj 2006 nog best veel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-05 13:10
gligthart181 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:20:
Hallo,

We zijn van plan een hybride warmtepomp aan te schaffen.
Nu zijn de adviezen die we ontvangen van verschillende bedrijven nogal uiteenlopend, de een adviseert 4kW en de ander 6kW.

Gasverbruik: 1600m3
Isolatie: klasse A bouwjaar 2006
Oppervlakte: 130m2
Type verwarming: radiatoren

Wie heeft ervaring met dit onderwerp?
Ook ben ik op zoek naar de juiste formule om dit te kunnen berekenen?
ik raad hybride zwaar af.
de instellingen van de fabrikanten zuigen zwaar.
je blijft veel te veel gas gebruiken als voorbeeld bespaar je maar 50% (is een voorbeeld en niks met de werkelijkheid te maken.).

gaan voor bivalent, dat is veel slimmer.
verschil met hybride is, dat je dan 2 thermostaten hebt in plaats van 1.
je hebt nu zelf macht wanneer de warmtepomp draait, en je kunt veel meer voorrang geven aan de warmtepomp, je kunt dan ineens met de zelfde aantal kW een 75% aan gas besparen.

ik zelf gebruik een 1,4kW warmtepomp in bivalent opstelling.
hier mijn gas gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLmwdkUoyD8cKQj6kO-r5cHzzY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRxRVugbN6PUJinuG0toAf5F.jpg?f=fotoalbum_large
eerste 3 jaar puur gas gebruik (600-800m3 gas per jaar.)
2 jaar hybride. (300-400m3 gas per jaar)
3 jaar bivalent (200-300m3 gas per jaar)
laatste jaar tot nu er ook een elektrische boiler er bij voor tapwater, nu dus ongeveer een 150m3 gas per jaar voor stoken en koken.

en dit alles met maar 1,4kW warmtepomp.

stroom gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
warmtepomp staat via termostaat 24x7 aan, heel de winter door.
zodra hij +/-8kWh per dag gebruik draait hij dus ook 24 uur per dag.
(laatste jaar zie je hogere getallen dit komt door de boiler. ;) )
en ja ik dek 100% van het stroom gebruik weer af met al terugverdiende zonnepanelen.

als jij rond de 5kW gaat zitten, en je doet dit met een bivalent methode.
dan moet je er niet vreemd van staan te kijken als je gas gebruik onder de 300m3 per jaar zal gaan zitten.
gewoon geen nacht verlaging meer toepassen dat is de truc.
mijn 1,4kW die 24 uur draait, dat is dus 24x1,4=33kW

maar nog beter, ga volledig van het gas af.
dan hoef je elk jaar ook geen 250-300€ te betalen aan vastrecht.
wat na 10 jaar al een extra besparing is van 2500-3000€. ;)
maar alles heeft voor en nadelen.

beste tip: leg zonnepanelen, dat maakt warmtepompen echt heel erg effectief. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Proton_ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:39:

klopt

300m3 voor warm water

1300m3 verbruik blijft over voor verwarming

uit gaande van een redelijk afgestelde HR ketel

1300*8,5 = 11050 kWh

11050kWh/130m2 = 85 waar het bouwjaar (op basis van ventilatie type C) 70 zou verwachten
verbruik is dus eigenlijk ~ 20% tehoog

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 02-12-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:47
Ik zou het vermogen van de WP zo kiezen dat je er genoeg aan hebt na realistische verbeteringen aan de woning. Een balans tussen isolatie en realiseren van capaciteit in afgifte systeem.

Er wordt nu de verwachting gewekt via media en informatie dat full-electric alleen mogelijk is met 10000en aan isolatie... Volgens mijn berekeningen, simulaties, proefondervindelijk toetsen met gasverbruik... Kan ik mijn 1974 woning met... niet meer dan thermopane en HR++ succesvol full-electric maken.... Kost me alleen een bakje kWh extra... maar daarom heb ik de woning van A-X volgegooid met zonnepanelen, zo veel dat ik <0 op de meter zou zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Zoek eens op de 'koevlaas formule' op Google :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 23:29
Hier een woning uit 2006 (2-onder-1 kap) met een historisch verbruik van +/- 1200m3. Totale woonoppervlakte 146m2 met ca 60m2 vloerverwarming. Hier de CV ketel vorig jaar juli vervangen voor een full-electric warmtepomp van 8kW. In de praktijk zou ik tot -10 genoeg hebben aan een 6kW. Waarom kies je voor Hybride en niet gelijk voor gasloos? De laatste paar kuub die je nog blijft houden met een hybride opstelling zijn in verhouding erg duur door het blijven bestaan van bijv. je vastrecht.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gligthart181
Bo0bz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:17:
Hier een woning uit 2006 (2-onder-1 kap) met een historisch verbruik van +/- 1200m3. Totale woonoppervlakte 146m2 met ca 60m2 vloerverwarming. Hier de CV ketel vorig jaar juli vervangen voor een full-electric warmtepomp van 8kW. In de praktijk zou ik tot -10 genoeg hebben aan een 6kW. Waarom kies je voor Hybride en niet gelijk voor gasloos? De laatste paar kuub die je nog blijft houden met een hybride opstelling zijn in verhouding erg duur door het blijven bestaan van bijv. je vastrecht.
Bedankt voor je antwoord!

Het is mij niet duidelijk nog of we volledig over kunnen naar een full electric.
We hebben alleen radiatoren en nog geen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 23:29
gligthart181 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:21:
[...]

Het is mij niet duidelijk nog of we volledig over kunnen naar een full electric.
Wellicht is dat de eerste stap? Uitzoeken of je kunt verwarmen met een lage temperatuur en dan de passende oplossing? Mede door de verschillende verhalen rondom warmtepompen en reclames van de bekende merken merk ik zelf dat er veel gekozen wordt voor een hybride oplossing zonder te kijken naar een volledig gasloze optie. Hoe hoog staat je CV afgesteld? Welke ruimtes verwarm je op dit moment? Met hoeveel personen maak je gebruik van bijv. warm water? :)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-05 13:10
gligthart181 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:21:
[...]

volledig over gaan, ja lastig met alleen maar standaard radiatoren en zo.
maar de angst is een groter probleem als het kunnen over gaan. ;)

veel mensen denken:
ik heb een gasketel van 20 tot 30kW.
dus oei oei, een warmtepomp van 20-30kW nodig.
nop, die 20 tot 30kW die heb je maar voor 1 ding, dat is warm tapwater maken.
je hebt gewoon 20 tot 30kW aan warmte nodig als je instant water wil verwarmen naar 65 graden.
maar voor het huis verwarmen gebruik je waarschijnlijk maar voor 99,9999% van de tijd de gasketel op minimum vermogen.
dit vermogen zit eerder rond de 5 tot 7,5kW. (afhankelijk van het type ketel wat je hebt, zoek die waardes eens op wat het minimum vermogen van je ketel is.)
en een gasketel draait echt geen 24 uur per dag, dat is vaak maar een paar uurtjes per dag, en nog is minimum vermogen genoeg voor verwarmen.
en dan is een warmtepomp in eens heel goed te doen. ;)

vloerverwarming en warmtepompen, ja dat is een hele toffe.
maar niet nodig. (veel langer verhaal maar wil het je niet in 1x te moeilijk maken.)

even duidelijk maken met wat @Bo0bz bedoeld met hoge kosten voor een beetje gas.
je betaald nu:
1600m3 x 0,65€/m3 = 1040€
maar hier komt nog 250€ bij voor de netbeheerder + nog 50€ voor de leverancier.
en dan heb je 1040€ + 250€ + 50€ = 1340€ per jaar.
of eigenlijk 1340€ / 1600m3 = 0,84€/m3 all in wat je betaald.

maar ga je zo als ik aanraad bivalent dan gebruik je nog maar 400m3 gas (of nog erger een stuk minder, ik zit al op +/-150m3.)
400m3 x 0,65€/m3 + 250€ + 50€ = 560€
560€ / 400m3 = 1,40€/m3 all in wat je betaald voor weinig gas gebruik.
(met mijn 150m3 gas gebruik heb ik een all in prijs van 2,14€/m3, dit is niet leuk meer.
maar ach, zo een ramp is het niet, allen het laatste stukje gas besparen, dit wil ik ooit nog wel eens doen.
bedenk ook dat ik met maar 1,4kW in een huis zit met label C van 1984, stuk slechter geïsoleerd als dat van jouw. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gligthart181
Bo0bz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:42:
[...]

Wellicht is dat de eerste stap? Uitzoeken of je kunt verwarmen met een lage temperatuur en dan de passende oplossing? Mede door de verschillende verhalen rondom warmtepompen en reclames van de bekende merken merk ik zelf dat er veel gekozen wordt voor een hybride oplossing zonder te kijken naar een volledig gasloze optie. Hoe hoog staat je CV afgesteld? Welke ruimtes verwarm je op dit moment? Met hoeveel personen maak je gebruik van bijv. warm water? :)
Als ik de "koevlaas" berekening toepas dan kom ik op het volgende;

1760m3 - (4x 100m3 -4 personen) * 8 /1650 = 6.59
Dit is een van toepassing op een full-electric neem ik aan.

Voor hybride kom ik dan op 6.59 * betafactor 0.4 of 0.5? ( hier lees ik ook verschillende berichten over)
kom ik op 2.6kW/3.2kW.

Corrigeer mij als ik een fout maak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gligthart181
Proton_ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:39:
@gligthart181 wat wil je bereiken met een hybride opstelling? Financieel voordeel, duurzamer verwarmen, voorbereiden op gasloos?
Een 6 kW unit kan meer gas besparen dan een 4 kW unit, voor gasloos ga je richting een 8 kW (bij -10) warmtepomp.

Om dit te kunnen berekenen, kan je uit gaan van je historisch gasverbruik per dag (met wat geluk kan je dat uit je slimme meter logging halen bij je energieleverancier) en de historische weergegevens.

Uit een m³ gas komt ca 8 kWh warmte in je huis, dus om een m³ gas te vervangen moet een 4 kW warmtepomp 2 uur draaien en een 6 kW warmtepomp 1 uur en 20 minuten.
Er zijn nog wat mitsen en maren (aanvoertemperatuur, defrosts etc) maar voor een eerste indruk geeft dit hopelijk wat houvast.

Vraag: bestaat hier nu niet het risico dat de 6kW gaat pendelen? Ik lees dit regelmatig als je de wp te groot kiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gligthart181
migjes schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:41:
[...]

ik raad hybride zwaar af.
de instellingen van de fabrikanten zuigen zwaar.
je blijft veel te veel gas gebruiken als voorbeeld bespaar je maar 50% (is een voorbeeld en niks met de werkelijkheid te maken.).

gaan voor bivalent, dat is veel slimmer.
verschil met hybride is, dat je dan 2 thermostaten hebt in plaats van 1.
je hebt nu zelf macht wanneer de warmtepomp draait, en je kunt veel meer voorrang geven aan de warmtepomp, je kunt dan ineens met de zelfde aantal kW een 75% aan gas besparen.

ik zelf gebruik een 1,4kW warmtepomp in bivalent opstelling.
hier mijn gas gebruik:
[Afbeelding]
eerste 3 jaar puur gas gebruik (600-800m3 gas per jaar.)
2 jaar hybride. (300-400m3 gas per jaar)
3 jaar bivalent (200-300m3 gas per jaar)
laatste jaar tot nu er ook een elektrische boiler er bij voor tapwater, nu dus ongeveer een 150m3 gas per jaar voor stoken en koken.

en dit alles met maar 1,4kW warmtepomp.

stroom gebruik:
[Afbeelding]
warmtepomp staat via termostaat 24x7 aan, heel de winter door.
zodra hij +/-8kWh per dag gebruik draait hij dus ook 24 uur per dag.
(laatste jaar zie je hogere getallen dit komt door de boiler. ;) )
en ja ik dek 100% van het stroom gebruik weer af met al terugverdiende zonnepanelen.

als jij rond de 5kW gaat zitten, en je doet dit met een bivalent methode.
dan moet je er niet vreemd van staan te kijken als je gas gebruik onder de 300m3 per jaar zal gaan zitten.
gewoon geen nacht verlaging meer toepassen dat is de truc.
mijn 1,4kW die 24 uur draait, dat is dus 24x1,4=33kW

maar nog beter, ga volledig van het gas af.
dan hoef je elk jaar ook geen 250-300€ te betalen aan vastrecht.
wat na 10 jaar al een extra besparing is van 2500-3000€. ;)
maar alles heeft voor en nadelen.

beste tip: leg zonnepanelen, dat maakt warmtepompen echt heel erg effectief. ;)
ik ga jouw verhaal is voorleggen aan de installateurs waar ik nu contact mee heb ;) kijken waar ze mee komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Team Welles

@gligthart181 Pendelen gebeurt altijd als het minimumvermogen groter is dan je afgiftevermogen.
Dat kan, maar hoeft niet, groter zijn bij een groter maximumvermogen (voorbeeld: de 3.5 kW en 5.5 kW warmtepomp van Vaillant gebruiken dezelfde compressor, de 3.5 kW variant heeft alleen een kleinere verdamper. Het minimumvermogen is van de compressor afhankelijk, dus die is hetzelfde).

Op zich is pendelen niet erg. Je huidige ketel zal een veel groter minimaal vermogen hebben, dus qua comfort ga je er sowieso op vooruit.
Vroeger was een VFD en softstarter nog zeldzaam, dus was een compressorstart een grote belasting van de machine, maar tegenwoordig valt dat erg mee.

Maar je gasverbruik is vrij hoog, ik vermoed dat er nog wat laaghangend fruit is qua isolatie/kierdichting.

Migjes voorstel is niet slecht, maar je moet dan wel zelf meer micromanagen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:47
gligthart181 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:27:
[...]

Als ik de "koevlaas" berekening toepas dan kom ik op het volgende;

1760m3 - (4x 100m3 -4 personen) * 8 /1650 = 6.59
Dit is een van toepassing op een full-electric neem ik aan.

Voor hybride kom ik dan op 6.59 * betafactor 0.4 of 0.5? ( hier lees ik ook verschillende berichten over)
kom ik op 2.6kW/3.2kW.

Corrigeer mij als ik een fout maak ;)
koevlaas doet ook niet aan hybride ;-) Dus ja dat is full-electric.

Als je dus een 6kW bivalent doet zoals migjes beschrijft, dan ben je wat isolatie betreft heel dicht bij. Vervolgens heb je nog voldoende afgifte nodig via radiatoren bij maximaal 45/40/20, liefst 35/30/20 maar dat laatste is een uitdaging puur op radiatoren, maar niet onmogelijk. Via Radson (website) en Jaga (Selectiontool Excel) zijn rekenhulpen te vinden

Zodra alles op orde is gaat automatisch de CV niet meer draaien... daarom een ontzettend goed idee ;-)
De installateurs zullen vast even moeten wennen aan het idee... maar daarmee kunnen ze zichzelf tussen het kaf of het koren scharen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aponjee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-03-2024
Ik lees deze discussie net en mis waarschijnlijk wat kennis. Het begrip bivalent is nieuw voor me en dacht aanvankelijk dat dat hetzelfde zou moeten zijn als hybride. Maar blijkbaar is dat niet zo.
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is en waarom bivalent beter zou zijn dan hybride?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@aponjee lees even een tijdje mee met de grote warmtepomp topics, of stel daar je vraag.
Een oud topic kicken en tegelijkertijd iemand anders zijn topic hijacken voor jouw vraag is niet helemaal de bedoeling. Enneh... welkom op tweakers. :)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.