HP ZBook: G5 Studio x360 (2018) vs Power G7 vs Firefly G8

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramosditaljano
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-01-2022
Hi all,

Lastig dilemma, waar ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen / bij kunnen adviseren. In 2018 heb ik via het TU Delft-laptopproject (Tweakers-topic hier) een HP ZBook G5 Studio x360 aangeschaft. Over de gebruikstijd heb ik het geheugen uitgebreid naar 2 × 16GB en een grotere SSD (1TB; Samsung SSD980) geplaatst.

Aanleiding / achtergrond
Richting het einde van de garantietermijn (maar er gelukkig nét binnen) zijn er issues ontstaan: het begon met wat cosmetische punten, reparatie daarvan zorgde voor problemen met draadloze verbindingen, vervolgens met het touchscreen. Het meeste is opgelost, maar in het toetsenbord zitten bijvoorbeeld nog een aantal toetsen die niet meer helemaal terugveren. Niet netjes, maar valt inmiddels weer mee te leven.

Desalniettemin heb ik van HP een terugkoopaanbod ontvangen, voor het aankoopbedrag van destijds (€1319). Vraag nu: maak ik daar gebruik van, en zo ja: voor de aanschaf van welk toestel, of sla ik het aanbod af en behoud ik mijn huidige systeem?

Gebruik
Ik gebruik mijn laptop voor zowel privé- als zakelijke (ZZP) doeleinden. Belangrijkste uitgangspunten zijn de zakelijke eisen (privémailen kan eventueel ook op de laptop van de baas). Dat werk omvat:
  • Standaard werkzaamheden: Office, Acrobat, Firefox, etc.
  • Webontwikkeling: phpStorm (IDE), Navicat (database-beheer), etc.
  • Fotobeheer en -bewerking: Adobe Lightroom Classic, Adobe Photoshop
  • (Minder vaak) grafisch werk: Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe InDesign, FontBase
Alles hiervan draait op mijn huidige systeem prima; vooral Lightroom en in mindere mate de andere Adobe-programma's blijken de zware workload (soms laggy, meer warmteproductie, meer ventilatiegeluid).

Werkomgeving
Op thuiskantoor koppel ik m'n laptop via een HP USB-C G5 dock, over een enkele USB-C aansluiting, naar twee BenQ PD2500Q-monitoren, op QHD-resolutie. Monitoren zijn vrij nieuw en voldoen goed, dus ik verwacht hier geen wijzigingen aan te maken. Aansluiting aan de laptop houdt ik ook het liefste via één USB-C (voor monitoren, stroomvoorziening, en 'n paar kleine USB-peripherals); twee USB-C (ééntje via de dock naar één scherm, andere via USB-C>DP naar de andere monitor) zou ook kunnen.

De laptop gebruik ik het meeste thuis, maar ook regelmatig onderweg. Ook bij fotoklussen gaat 'ie mee in de (toch al zware) tas. Een licht(er) model dan het huidige is een pré.

Opties
Als in de titel aangegeven heb ik drie opties op mijn netvlies: mijn huidige toestel behouden, of gebruikmaken van de terugkoopregeling en vervolgens een HP ZBook Power G7 of HP ZBook Firefly G8 aanschaffen. Waarom die?
  • In principe goede ervaring met HP (best wat issuse gehad, maar altijd goed en snel opgelost) en ik hecht aan de bouwkwaliteit van hun ZBook-reeks. Vergelijkbare Lenovo's (die ik ken) vind ik wat bulky.
  • Praktisch: de Power G7 is het huidige TU-laptopproject-model (topic hier) en kwam zodoende op mijn radar. Deze Firefly G8 kwam naar voren in een zoektocht naar een iets lichter model.
Specs komen dan als volgt uit:
Studio G5 x360Power G7Firefly G8
Scherm15.6", IPS, HD, touch, reversible15.6", IPS, HD15.6", IPS, HD, touch
CPUi7-8750Hi7-10750Hi7-1165G7
Werkgeheugen16GB DDR4, 2666MHz (× 2)16GB DDR4, 3200MHz (+ 16GB DDR4, 2666MHz)16GB DDR4, 3200MHz (+ 16GB DDR4, 2666MHz)
Grafische kaartQuadro P1000 4GB GDDR5Quadro T1000 Max-Q 4GBQuadro P520 4GB GDDR5
Afmetingen (h × b × d)20.4 × 360 × 25423 × 359 × 23519.2 × 360 × 234
Gewicht2.261.91.7
Verderx360-feature en Wacom-penNumpad, Windows HelloNumpad, Windows Hello, iets gunstiger plaatsing van poorten

Voor de Firefly G8 ben ik uitgegaan van de HP-site. Die wijkt licht af van de pricewatch (schermhelderheid, bijv.) - ondanks dat het typenummer overigens hetzelfde is...

Alternatieve suggesties zijn overigens van harte welkom, met eerdere uitgangspunten in het achterhoofd :).

Budget
De Power G7 hoop ik (via bevriende TU-student) voor €1349 aanschaffen - min of meer hetzelfde bedrag als ik terug zou krijgen. De Firefly G8 zou via een regulier verkoopkanaal gaan: €1848, op het moment van schrijven. Dat is in principe een duurdere optie, maar als ik 'm zakelijk zou aanschaffen (factuur moet dan op mijn naam, dus werkt niet met de G7-optie) kan de BTW er vanaf (€1527 resterend, dus ongeveer €200 meer). Met 3-jaar NBD support komt daar dan weer €100 bij (ex. BTW). Zal dan ook nog wel iets inkomenbelasting schelen, maar dat sommetje heb ik nog niet gemaakt. In ieder geval: dat prijsverschil is prima overbrugbaar. Bovengrens ligt op €2000 incl. BTW (alles bij elkaar).

Afwegingen tot nu toe...
  • Huidige systeem is bekend en vertrouwd, en volstaat. Wat dat betreft geen heel harde 'noodzaak' voor iets nieuws.
  • Aan de andere kant: upgrade nu kan met gesloten portemonnee of vrij beperkt bijbetalen, en geeft ook weer nieuwe garantieperiode. Ervaringen uit het verleden (met ZBooks en EliteBooks) hebben me de waarde daarvan in laten zien.
  • Firefly is dus iets lichter (fijn), heeft een touchscreen (fijn) en iets handiger plaatsing van poorten (ook fijn). Mijn belangrijkste twijfel zit 'm echter in de prestaties. Ten opzichte van de Power G7 blijft 'ie sowieso wat achter, maar ik vind het lastig in te schatten of ik daar 'last' van heb. In vergelijk met m'n huidige toestel verwacht ik wel íets upgrade (i.i.g. CPU), maar ja... is dat dan die meerprijs (ondanks dat die beperkt is) waard? Bovendien: de x360-functionaliteit en de Wacom-pen op het touchscreen, ook al gebruik ik die niet vaak, lever ik dan in.
  • In reviews is men positief over de Power G7, ook wat betreft prestaties. Bij de Firefly lees ik wat gemengdere dingen: sommige reviewers vinden het 'vlees noch vis' (te slap voor een echt workstation, te zwaar/groot voor een ultrabook met power), anderen vallen daar minder over.
Ik hoop dat ik met bovenstaand in ieder geval een duidelijk beeld heb gegeven van mijn wensen, afwegingen en ideeën tot nu toe, en dat jullie op basis daarvan nuttige tips of adviezen kunnen geven. Bij voorbaat dank!

P.S.: Van HP ook nog 'n direct vervangingsaanbod gehad, in de vorm van deze EliteBook (HP IDS UMA i7-1165G7 16GB 1040 G8 Base NB PC / Modelnummer: 1H9X2AV). Die is nog wat kleiner en lichter, heeft wel de Wacom-pen/x360-feature, maar mist (voor zover ik kan overzien tenminste) een aparte grafische kaart. Gezien Lightroom en andere Adobe-software, leek me dat een no-go.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kangerm00se
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10 08:51
Had een (custom build) Zbook Fury besteld bij HP, na een half jaar nog steeds geen nieuws, en dan maar bestelling gecancelled. Als je voor een Zbook gaat raad ik je dus aan om enkel één te nemen die ergens uit voorraad leverbaar is, anders weet je niet hoeveel geduld je zal moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramosditaljano
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-01-2022
Voor de geïnteresseerden: het is een Dell XPS 15 (9510) geworden. Online stuitte ik op 'n goede aanbieding voor een set-up met i7-11800H, 4GB grafische kaart, 32GB RAM, 1TB SSD en een 4K touchscreen. Bovendien binnen 'n paar dagen (uit voorraad, denk ik) geleverd. Bevalt tot nu toe goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 20:33
Dank voor je update. Dat klinkt als een goede deal. Mag ik vragen waar je de laptop hebt gekocht?